PDA

Volledige versie bekijken : Sinkhole Guatemala

DJ-3000s
8 juni 2010, 01:03
No idea where to put this but:

The black hole of Guatemala City (http://www.theage.com.au/world/the-black-hole-of-guatemala-city-20100601-wv8z.html)

Ok, dit is gebeurd...
Al vind ik het zo raar en kan dit een domme vraag zijn, maar..

Je ziet da opeens die put eindigt in zwarte schaduw...
Naar waar is al dat puin? Wat ligt er op de bodem behalve dat puin dan?
EN hoe kan dit gebeuren?

Maybe Stupid, i just wanna know :p

ironhorn
8 juni 2010, 01:11
molmensen

denk dat dit eerder past bij natuur en wetenschap

spray-bunny
8 juni 2010, 01:14
Ik heb gelezen dat het zou liggen aan het feit dat Guatemala city gebouwd is op los vulkanisch as, dat makkelijk wordt weggespoeld. De hele stad zou in gevaar zijn.

Mikail
8 juni 2010, 01:19
Ik denk dat het een beetje te maken heeft met het feit dat er een tropische storm was. Dit impliceert dat er enorm véél regenwater is gevallen. Regenwater zakt in de grond en neemt losse aarde mee. Zeker onder een weg is de aarde wel gepakt maar zit niet zo vast als, bijvoorbeeld in een bos vol bomen. De wortels houden de aarde samen. Zoals je misschien in het middelbaarde ooit leerde, door ontbossing ontstaat vaak eroderen van de lagen.

Nu gezien het onder een weg is en ik dacht een kruising van een weg kan het ook misschien door het volgende komen. Onder een weg loopt normaal gezien een rioleringsbuis om regenwater op af te voeren naar zuiveringscentra. Het af te voeren regenwater komt via de waterslikker in de riool.
Nu, gezien het een beetje van een achtergesteld gebied is, zullen hun rioleringsbuizen ook ni topnotch zijn en ook niet met 100% zorg aan elkaar gemonteerd. Dus denk ik dat door het overtollig regenwater erges een lek zou moeten ontstaan, waardoor er een grote concentratie begint te ontstaan terplaatse van het "lek" aan regenwater en zo gans het boeltje erodeert.

Ik vermoed dat het zoiets zou kunnen zijn. Wat ik mij wel afvraag is waarom het, bijna een perfecte cirkel is... En dat komt meermaals voor. De voorgaande sinkhole in Guatemala was ook cirkelvorming. Het diepe gat van 100m aan de kust van Belize(?) is ook een perfecte cirkel.

Nu ik weet niet wat de opbouw van de lagen is in Guatemala

Mikail
8 juni 2010, 01:19
Ik heb gelezen dat het zou liggen aan het feit dat Guatemala city gebouwd is op los vulkanisch as, dat makkelijk wordt weggespoeld. De hele stad zou in gevaar zijn.

Oei :unsure:

spray-bunny
8 juni 2010, 01:22
Oei :unsure:
Er is nog geen uitsluitsel, dus 't zou evengoed aan een mijn- of grottenstelsel onder de stad kunnen liggen.

Ofwel is het het begin van't einde. 2012 enzo...

Mikail
8 juni 2010, 01:23
Grotten kan ook wel denk ik. Dat gat aan de kust van Belize, was oorspronkelijk een kalkgrot. Door de massa van het water is het "plafond" ingezakt.

Idd 2012, 'k dacht er ook aan alsk da gat zag :D

DJ-3000s
8 juni 2010, 09:56
vandaar mijn vraag XD

Carrion
8 juni 2010, 10:02
http://i48.tinypic.com/2re4p38.jpg

ik kon het nie laten :unsure:

Torche
8 juni 2010, 10:05
Meeste sinkholes ontstaan boven een kalkrijke grond waarin watercirculatie is. Het water lost de kalk op en creeërt holtes in de ondergrond (karst of idd grotten) die meestal met ander materiaal worden opgevuld. Bij zware stormen kan dat materiaal eventueel weggespoeld worden en dan krijgt ge inzakkingen.

Als men ergens infrastructuurwerken gaat doen is de potentiële aanwezigheid van karst het eerste waar men naar gaat kijken.

Die ronde vorm is volgens mij gewoon het meest stabiele voor grond om weg te zakken.