PDA

Volledige versie bekijken : Vraagje elektriciteit

[MJ]
7 juni 2010, 15:14
Ik weet niet precies waar ik deze topic best zet, dus mod: verzet maar indien verkeerd

Ik heb een vraagje voor iemand die verstand heeft van electriciteit. Wij gaan onze keuken vernieuwen, en daar hoort dus ook een nieuwe oven bij. Deze komt op een andere plaats dan waar ie nu staat, dus er moet nieuwe electriciteit voorzien worden. Nu hoor ik vanalles waaien van 2 fasen en 3 fasen enz...
Iig ligt er nu gewoon een kabel van 2.5mm² waar 4 stopcontacten opzitten, te licht dus om de oven op aan te sluiten. Als ik het goed heb moet die helemaal apart zitten, en apart afgezekerd worden?
Welke dikte van kabel moet ik voorzien, (liever wat meer dan te weinig), de oven heeft een vermogen van 2500W en een grill van 2450W. Wil dit zeggen een gecombineerd max. vermogen van 4950W?
Wie kan wat verduidelijking brengen?

denkimi
7 juni 2010, 15:30
ik zou 4mm² nemen hoewel 2,5 eigenlijk ook wel zal volstaan

Epyon
7 juni 2010, 16:13
Hangt er uiteraard van af of je oven op drie fasen werkt of niet. Als het juist een oven is (dus zonder kookplaten) lijken de opgegeven vermogens nog te gaan voor een eenfasige aansluiting (meestal gaat men tot 5.000W eenfasig). 5.000W op 230V is 21,7A, dus dien je minstens 4mm² te gebruiken als je zekeringen automaten (http://people.zeelandnet.nl/cantalou/images/automaat.gif) zijn. Moest het nog een smeltveiligheid zijn dien je 6mm² te gebruiken, maar tegenwoordig is alles automaat.

Vincotte heeft op hun site handige uittreksels (http://www.vincotte.be/data/PDF/en/Huishoudelijke_Elektrische_Installaties_2010_NL_LR .pdf) uit het AREI staan voor dergelijke problemen.

Skoebiedoe
7 juni 2010, 19:06
En verschiet niet dat uwen oven aangesloten is met een kabeltje van 2,5 mm² . ;)
Duitse din norm best vervangen dus door wat zwaarder. ;)

[MJ]
8 juni 2010, 13:19
Ok, tnx, ben al wat wijzer.

boostah
8 juni 2010, 16:07
En verschiet niet dat uwen oven aangesloten is met een kabeltje van 2,5 mm² . ;)
Duitse din norm best vervangen dus door wat zwaarder. ;)

norm laat dan ook overbelasting tot 45% voor kwartier en tot 15% voor een uur toe (alsk mij mijne cursus elektrische installaties juist herriner). Dus opzich is da ni zo erg (kzou ook wel meer dan 2.5 nemen daar ni van)

krisse5844
12 juni 2010, 19:47
Normale gang van zaken is => XVB ( of VOB draad in buis ) 3G2.5 mm² vanaf het elecktrisch bord tot aan het stopconstact afgezekerd op 20 A . Met slechts het stopcontact van de oven op 1 automaat 20 A ...

Normaliter ga die zekering nooit springen qua overbelasting en 2.5mm² is goed op 20 A ...

Alle huizen die we bekabelen voorzien we op die manier ...

Kookplaat is meestal 6mm² ...

Thombose
12 juni 2010, 22:57
Nen oven op 3fasen? wtf :D gewone huizen worden krijgen toch enkel 1 fase? mijnen prof heeft 3 fase liggen ,mr dieje is dan wel in raad van bestuur van Elia, maar zijn er mensen die 3 fase krijgen thuis?

clowntje
12 juni 2010, 23:39
Volgens mij kan je toch overal 3fasen krijgen?
Ik weet alleszins dat wij hier vroeger nog 3fasen hebben gehad. Inmiddels wel geen stopcontacten meer aanwezig op 3fasen.

denkimi
13 juni 2010, 04:36
Volgens mij kan je toch overal 3fasen krijgen?
Ik weet alleszins dat wij hier vroeger nog 3fasen hebben gehad. Inmiddels wel geen stopcontacten meer aanwezig op 3fasen.
²

iedereen die dat aanvraagt kan 3-fasen krijgen. ik weet nu wel niet of dat in woonwijken ed standaard op het net voorzien is, dus het kan wel zijn dat ge in zulke gevallen moet bijbetalen.

wij hebben in elk geval 3-fasen thuis.

Epyon
13 juni 2010, 13:57
Er ligt overal 3 fasen langs de straten in België, tenzij in enkele kleine gebieden wegens historische redenen. Nieuwe ondergrondse leidingen zijn steeds 4x150mm². Als je een aansluiting wil kan je opgeven welk type dit moet zijn. Je betaalt iets meer voor een 3F aansluiting (iets van €100 à €200 extra), afhankelijk van hoeveel vermogenrechten je bijkoopt.

SXe
13 juni 2010, 14:02
Ieder huis heeft 3 fasen tot aan de zekeringskast zoals Epyon zegt en je kiest gwn of je 3 fasen verder in je huis wilt leggen.

BTW: elektriciteit is met een k ipv een c.

boostah
14 juni 2010, 00:46
sommige intercommunales sluiten uw huis sowieso aan op 3F btw. Ook als ge over bepaald verbruik gaat (denk dan aan elektrische verwarming in uw huis hebt of airco) kan het zijn dat wanneer ze het niet onmiddellijk leggen je het kan vragen zonder meerkost. (zij verdienen daar namelijk ook aan)

Dobbelsteen
14 juni 2010, 04:04
Nen oven op 3fasen? wtf :D gewone huizen worden krijgen toch enkel 1 fase? mijnen prof heeft 3 fase liggen ,mr dieje is dan wel in raad van bestuur van Elia, maar zijn er mensen die 3 fase krijgen thuis?

Natuurlijk heeft hier veel man 3 fasen liggen. Als je een beetje deftig wilt lassen of een zware elektromotor (voor een draaibank, een compressor als je bvb met pneumatische dingen bezig bent) hebt staan, heb je al prijs.

michidez
14 juni 2010, 13:17
ik dacht dat oven 6mm was maar 2.5 is veeeeel te klein das voor 16 A en dus 230x16=3680 dus te klein voor zware oven

SXe
14 juni 2010, 15:15
Een oven is inderdaad 6 mm² en moet gezekerd worden met een smeltzekering van 25 of 32 A of met een zekering van 32 of 40 A.

krisse5844
14 juni 2010, 21:33
ik dacht dat oven 6mm was maar 2.5 is veeeeel te klein das voor 16 A en dus 230x16=3680 dus te klein voor zware oven

Is dus wel geen waar hé ! Een gewone oven heeft een ordinair stopcontact nodig met bekabeling van 2.5 m² op een automaat van 20 A ... Best is die kring alleen te gebruiken voor de oven , en geen andere zware toestellen erbij te leggen ala microgolf met ingebouwde grill ofzo ...

Ge moet eens kijken naar het snoer die aan de oven hangt , dat is ook maar een soepele 3G2.5 mm² die daaraan hangt , als het al 2.5 mm² zal zijn ...

Als je 6mm² al legt voor een oventje , wat leggen jullie dan voor een keramische kookplaat die nog véél meer zuipt , nen 10mm² :oink: ?

Mono voor keramische platen = > 3G6 mm² op 32 A
3*220 / 3*380 + N kan je al toekomen met een 5G4mm² op een vierpolige automaat van 25 A ...

Een oven is inderdaad 6 mm² en moet gezekerd worden met een smeltzekering van 25 of 32 A of met een zekering van 32 of 40 A.

Besef je dat de meeste standaard huizen een "teco" / hoofdautomaat hebben in teller met 32 A / 40 A MONO ( 1fase + N ) ? Dus dat wil zeggen , als ik jullie redenering kan volgen ,b roodje bakken in de oven en alles afleggen of de hoofdzekering in teller vliegt eruit :rofl: ...

Vooraleer iets te zeggen over elektrciteit , maak toch op zijn minst dat je weet waarover je praat ... Zelf ben ik elektriciën en je wil niet zien / meemaken wat de "klussers" allemaal uitspoken thuis met hun elektrciteit ..

Epyon
14 juni 2010, 22:21
Is dus wel geen waar hé ! Een gewone oven heeft een ordinair stopcontact nodig met bekabeling van 2.5 m² op een automaat van 20 A ...
Onzin. Je kan zoiets enkel bepalen door rekening te houden met vermogen van de oven. In dit geval heeft de oven een vermogen van 5kW wat neerkomt op een nominale stroom van 21,7A. Volgens het AREI ben je dus verplicht 4mm² te leggen en een speciaal stopcontact te gebruiken (standaard stopcontacten kunnen slechts 16A nominaal vermogen aan).

Best is die kring alleen te gebruiken voor de oven , en geen andere zware toestellen erbij te leggen ala microgolf met ingebouwde grill ofzo ...
Dit is volledig in strijd met het AREI. Een kring dient op zijn maximale vermogen gedimensioneerd te worden. Je kan niet een te grote verbruiker op een circuit plaatsen en dan zeggen 'we gaan de andere stopcontacten voor iets lichts gebruiken'. Als de vermogens te groot zijn moet er een aparte kabel getrokken worden. Het AREI schrijft zelfs specifiek voor dat een oven op een aparte kring moet, de zogenaamde 'kookkring', net omdat dit een zware verbruiker is. Andere verbruikers die verplicht op aparte kringen moeten zijn o.a. droogkasten of wasmachines.

Ge moet eens kijken naar het snoer die aan de oven hangt , dat is ook maar een soepele 3G2.5 mm² die daaraan hangt , als het al 2.5 mm² zal zijn ...
Het AREI schrijft voor dat een verlengkabel een kleinere draaddoorsnede mag hebben dan de gebruikte vaste kabel. Dit heeft echter totaal niets te maken met de verplichte doorsnede van de vaste geleiders. Zo hebben stofzuigers of strijkijzers ook een verlengkabel met doorsnede 1,5mm², maar moet de vaste bekabeling minstens 2,5mm² zijn. Dat de verlengkabel van het fornuis slechts 2,5mm² is wil dus totaal niet zeggen dat de vaste kabel ook maar zo dik hoeft te zijn, integendeel.

Als je 6mm² al legt voor een oventje , wat leggen jullie dan voor een keramische kookplaat die nog véél meer zuipt , nen 10mm² :oink: ?

Mono voor keramische platen = > 3G6 mm² op 32 A
3*220 / 3*380 + N kan je al toekomen met een 5G4mm² op een vierpolige automaat van 25 A ...
Voor de plaatsing van een eenfasige oven schrijft het AREI verplicht 6mm² voor. De enige uitzondering waarbij je tot 4mm² mag overgaan is als de aansluitkabel in opbouw of in een aparte buis geplaatst wordt. Minder dan 4mm² is ten strengste verboden.

Besef je dat de meeste standaard huizen een "teco" / hoofdautomaat hebben in teller met 32 A / 40 A MONO ( 1fase + N ) ? Dus dat wil zeggen , als ik jullie redenering kan volgen ,b roodje bakken in de oven en alles afleggen of de hoofdzekering in teller vliegt eruit :rofl: ...
Een zekering dient ter beveiliging. Als iets met 32A dient afgezekerd te worden wil dit niet zeggen dat het toestel 32A zal verbruiken. Zekeringen hebben altijd marge, dat is bijvoorbeeld merkbaar aan de stopcontacten: deze kunnen slechts 16A nominaal aan maar worden wel op zekeringen van 20A nominaal geplaatst.

Vooraleer iets te zeggen over elektrciteit , maak toch op zijn minst dat je weet waarover je praat ... Zelf ben ik elektriciën en je wil niet zien / meemaken wat de "klussers" allemaal uitspoken thuis met hun elektrciteit ..
Ik vraag me toch af of jij dan ooit in het AREI gekeken hebt. Wat ik hier heb opgesomd zijn nog maar basiselementen van het AREI, en ik kan die nog zo uit het hoofd opsommen uit mijn opleiding van zoveel jaar terug.

SXe
15 juni 2010, 14:58

Komt nochtans rechtstreeks uit mijn boek elektriciteit die alles zegt wat er in het AREI staat...

Jurgenv1
15 juni 2010, 17:12
Ter aanvulling van Epyon:

Doorsnede van de geleiders: (art 198!).

De sectie dient steeds aangepast te zijn aan het gevraagde vermogen. Deze
sectie dient steeds groter te zijn dan 2,5 mm².

Is er in de stroomkring geen stopcontact aanwezig, dan mag de sectie
verminderd worden tot 1,5 mm². Dit kan het geval zijn bij een zuivere lichtkring.
Bij gemengde kringen (zowel verlichting als stopcontacten) is de doorsnede van de
geleiders min. 2,5 mm².
In kringen die enkel dienen voor bediening, controle, signalisatie of meetstroom,
kan men gebruik maken van een diameter van 0,5mm².

De doorsnede van de geleiders voor de voeding van een elektrisch fornuis, een
washuis of een wasmachine moet:

• bij driefasige aansluiting min. 4 mm²
• bij monofasige aansluiting min. 6 mm² bedragen.

Men mag bij deze toestellen geleiders met een doorsnede van 2,5 mm² gebruiken,
op voorwaarde dat de stroom niet boven de toegelaten waarde van deze
doorsnede gaat en dat:

• ofwel de stroombaan bestaat uit een kabel geplaatst in opbouw;
• ofwel wanneer de stroombaan bestaat uit geïsoleerde geleiders (vb. VOB)
geplaatst in een buis met een diameter van minimum een duim of 25 mm;
• ofwel wanneer er een (lege) reservebuis voorzien is naar dezelfde plaats van
energielevering.
Het AREI is nochtans zeer duidelijk.... Men spreekt van minimum doorsneden, uiteraard mag je een grotere doorsnede nemen maar dat gaat dan weer gepaard met een hogere kostprijs van de kabel. De automaat en mono of- 3fasige aansluiting kies je op basis van het vermogen van je oven. Ook dit kan handig zijn:
http://img715.imageshack.us/img715/820/maxdoorsnedes.jpg Bron afbeelding: AREI

Bontus
15 juni 2010, 19:05

Da's natuurlijk monofasig gerekend.
400Vx16A is al een pak meer vermogen voor dezelfde stroom e.

Bontus
15 juni 2010, 19:06
...
Dit is volledig in strijd met het AREI. Een kring dient op zijn maximale vermogen gedimensioneerd te worden. Je kan niet een te grote verbruiker op een circuit plaatsen en dan zeggen 'we gaan de andere stopcontacten voor iets lichts gebruiken'. Als de vermogens te groot zijn moet er een aparte kabel getrokken worden. Het AREI schrijft zelfs specifiek voor dat een oven op een aparte kring moet, de zogenaamde 'kookkring', net omdat dit een zware verbruiker is. Andere verbruikers die verplicht op aparte kringen moeten zijn o.a. droogkasten of wasmachines. ...

Denk wel dat dat net is wat hij bedoelt, namelijk dat je best in die kring maar één contactdoos opneemt, speciaal voor de oven.
Niet zoals jij het interpreteert dat de andere contactdozen in de kring niet belast mogen worden.

Epyon
15 juni 2010, 19:34
Denk wel dat dat net is wat hij bedoelt, namelijk dat je best in die kring maar één contactdoos opneemt, speciaal voor de oven.
Niet zoals jij het interpreteert dat de andere contactdozen in de kring niet belast mogen worden.
Dat interpreteer ik niet. Hij stelt voor dat je die kring 'best niet voor iets anders gebruikt', wat impliceert dat het dus wel toegelaten zou zijn die kring voor iets anders te gebruiken. Volgens het AREI moet er echter een apart circuit voor een oven gelegd worden en mag die helemaal niet voor iets anders gebruikt worden. Er mogen dus geen andere contactdozen in die kring zijn, zoals ik stelde.

krisse5844
15 juni 2010, 22:40
Het is hier dus wel de vraag over welke type oven het gaat hé !

- Gewoon klassiek inbouwoven
- Of zo'n "losstaand' toestel met oven en koolplaat bovenop ...

Als dat gewoon een inbouwoven is alla :

http://www.electromania.be/images/ZOB461X.jpg

Dan heeft deze oven meer dan genoeg met een gewoon ordinair stopcontact en een apparte bekabeld circuit 2.5 mm² naar een zekering van 20 A ! Zoals ik al zei ... Maar blijkbaar slecht geinterpreteerd ...

Meestal leggen we dan microgolf ook appart / dampkap & frigo appart / stopcontacten boven werkblad keuken ook appart / vaatwas ook appart ( achter diff. 30mA)

Droogkast en wasmachine zijn idd ook appart op 20 A ... ( achter diff. 30 mA )

Heb je een oven alla dit :

http://img.tweedehands.nl/f/normal/39980867-oven-en-kookplaat-merk-pelgrim.jpg

Dan heb je idd zeker nood aan een 4 mm² ( driefasig met eventueel N ) en mono 6 mm² ...

We leggen iedere dag zo de bekabeling in huizen / loften / keukens ... En nog nooit geen probleem gehad , noch met de elektrische keuring ( die het AREI strikt opvolgt ) ...

Edit : bij een kennis heb ik een voeding + zekering geplaatst voor een keramische kookplaat met 5 of 6 "kookvelden" . Verbruikt volgens het boekje 8000+ watt ... Snel omgerekend is dat mono ( 8000 /230 = 34.7 A ) ... Daar steekt een 2P 32 ampére op 6mm² . Die zekering is nog nooit uitgevallen en zal ook nooit uitvallen ...

Epyon
15 juni 2010, 22:51
Het is hier dus wel de vraag over welke type oven het gaat hé !
En dat stond in de beginpost vermeld, nl. 5kW. Daar zit je op 230V met een nominale stroom van 21,7A, dus sowieso minstens 4mm² op een automaat van minstens 25A.

Suphafly
15 juni 2010, 23:07
n/o maar als er ne stekker aan uwen oven zit is da wss wel voorzien voor int stopcontact :p
ist ook ni zo als ge uw kookplaten 3 fasig aansluit dat ze rapper gaan opwarmen?

Lord Kveldulv
16 juni 2010, 12:42
n/o maar als er ne stekker aan uwen oven zit is da wss wel voorzien voor int stopcontact :p
ist ook ni zo als ge uw kookplaten 3 fasig aansluit dat ze rapper gaan opwarmen?

Zo'n dingen worden dan prolly met blote kabels geleverd zonder stekker. Eventueel met ne 3 fasenstekker maar da is nie echt nodig. Da mag ook rechtstreeks op een boite gezet worden dacht ik? Onze CV ketel en jacuzzi zijn toch zo. En de kookplaat ook maar de schrijnwerker heeft er gewoon ne 3 fasenstekker opgezet omdat er nog een klassiek 3 fasenstopcontact op de muur was.

Bontus
16 juni 2010, 12:57
Kookt allemaal eens op gas, goedkoper en beter.

Zo'n dingen worden dan prolly met blote kabels geleverd zonder stekker. Eventueel met ne 3 fasenstekker maar da is nie echt nodig. Da mag ook rechtstreeks op een boite gezet worden dacht ik? Onze CV ketel en jacuzzi zijn toch zo. En de kookplaat ook maar de schrijnwerker heeft er gewoon ne 3 fasenstekker opgezet omdat er nog een klassiek 3 fasenstopcontact op de muur was.

Ge kunt inderdaad best voor al die dingen een 3 fasige, 5 aderige bekabeling voorzien. Is uw oven/kookplaat/whatever toch mono, dan neemt ge gewoon een fase en neuter en zet er een contactdoos tussen.

[MJ]
16 juni 2010, 14:12
Ik heb nu nog een ander vraagje: ik moet enkele stopcontacten wat verzetten. Mag/kan je de kabel op veilige manier pakweg een 20 cm verlengen en hoe moet je dat dan doen? Of toch gewoon maar beter de boel even open kappen en een langere kabel herleggen?

Jurgenv1
16 juni 2010, 14:46
;13434044']Ik heb nu nog een ander vraagje: ik moet enkele stopcontacten wat verzetten. Mag/kan je de kabel op veilige manier pakweg een 20 cm verlengen en hoe moet je dat dan doen? Of toch gewoon maar beter de boel even open kappen en een langere kabel herleggen?
Verbindingen moeten altijd bereikbaar blijven, verbindingen met getorste draden, lusterklemmen en/of WAGO's mag je dus niet wegmetsen/plaasteren/... in de muur, dus meestal wordt er doorverbonden in contactdozen. In jou geval kan je mss de oude stopcontactdoos gebruiken om door te verbinden en dan af te sluiten met een afsluitplaat (http://www.stock-vermeersch.com/catalog/image/thumb/005713.jpg) en zo doorverbinden. (als we hier met inbouw te maken hebben).

[MJ]
16 juni 2010, 15:44
Ik dacht idd eerst zo'n afdekplaat te gebruiken, maar dat gaat niet, omdat de kast vd nieuwe keuken daar juist tegen de muur staat. Dus het moet daar volledig vlak zijn... zal dus een nieuwe kabel worden of t zou moeten zijn dat er een afdekplaat bestaat dat volledig vlak in de muur kan ingebouwd worden?

Bontus
16 juni 2010, 19:41
Verbindingen moeten altijd bereikbaar blijven, verbindingen met getorste draden, lusterklemmen en/of WAGO's mag je dus niet wegmetsen/plaasteren/... in de muur, dus meestal wordt er doorverbonden in contactdozen. In jou geval kan je mss de oude stopcontactdoos gebruiken om door te verbinden en dan af te sluiten met een afsluitplaat (http://www.stock-vermeersch.com/catalog/image/thumb/005713.jpg) en zo doorverbinden. (als we hier met inbouw te maken hebben).

maar is een verlenging wel een verbinding?

Jurgenv1
17 juni 2010, 20:20
maar is een verlenging wel een verbinding?
Ik veronderstel dat hij de oude draden/kabels laat zitten in de muur en dan zo verlengt... Als je alles vanaf de kast ofzo gaat vervangen dan mag je alles uitkappen wellicht en dan kan je wel afvragen of het wel de moeite is omdat je geen doorverbinding wil maken... :p

[MJ]
18 juni 2010, 11:54
Het gaat om een stopcontact, dat gewoon een 20cm naar rechts moet verplaatst worden... had t nu links geweest, kon ik t gewoon inkorten, maar ja...

Bontus
18 juni 2010, 12:27
Illegaal verlengen dan maar e. ;)

Destiser
19 juni 2010, 11:25
verlengdraden aan de bestaande solderen en krimpkous gebruiken?

krisse5844
19 juni 2010, 13:39
Kan je niet de verbinding maken in het inwerkbakje dat in de muur zit ( liefst met connexen ( draden rond elkaar torsen en er een "hoedje" opdraaien ) en dan eens de kast geplaatst is , in de rug van de kast een blinde plaat steken terhoogte van in inwerkbakje ?

krisse5844
19 juni 2010, 13:44

Als er een klassiek mannenstekker aan uw oven hangt heb je praktisch altijd genoeg met een klassiek stopcontact in de muur ... Welliswaar een stopcontact dat zich alleen voordoet op 1 circuit / zekering zonder te combineren met andere , daar het verbruik van de oven al richting de 20 A gaat ... Wat voor zin heeft het om het stopcontact in 4mm² te leggen als er aan de oven een snoer hangt met stekker en dat snoer is maar 1.5 of 2 of in het beste geval 2.5mm² ?

Kookplaten driefasig aansluiten zal de opwarmtijd van uw platen niet versnellen ... Men doet dit gewoon om een propere faseverdeling te maken in uw huis ... Want als er 1 fase overbelast is krijg je problemen met uw hoofdzekering ...

Het zou dan ook dom zijn om een kookplaat mono aan te sluiten als je een 3*220 / 3*380 + N aansluiting hebt , omdat je dan in feite 1 fase serieus hoger zal belasten dan de andere ...

Dit kan je aanpassen door die brugjes / plaatjes aan uw kookplaat te verleggen bij de aansluitklemmen ...

Bij mono zullen klemmen L1 + L2 + L3 meestal samenliggen voor aansluiting van de fase en de N klem is logisch :p

Bij 3 * 380 bijvoorbeeld moet alle brugjes verwijderen ( anders pure kortsluiting op de fasen :) ). En sluit je uw drie fasen aan op L1 / L2 / L3 => vergeet de N niet aan te sluiten , anders krijg je rare dingen :p ...

[MJ]
22 juni 2010, 09:31
Kan je niet de verbinding maken in het inwerkbakje dat in de muur zit ( liefst met connexen ( draden rond elkaar torsen en er een "hoedje" opdraaien ) en dan eens de kast geplaatst is , in de rug van de kast een blinde plaat steken terhoogte van in inwerkbakje ?

Zoiets ongeveer zou t moeten zijn ja, maar dan gewoon met een afdekplaatje dat helemaal gelijk met de muur zit. Ik wil gewoon zeker zijn dat zulks een veilige en langdurige verbinding is?

krisse5844
23 juni 2010, 23:01
;13466085']Zoiets ongeveer zou t moeten zijn ja, maar dan gewoon met een afdekplaatje dat helemaal gelijk met de muur zit. Ik wil gewoon zeker zijn dat zulks een veilige en langdurige verbinding is?

Draden torsen en er connexen opdraaien ( hoedjes ) is zéér betrouwbaar , daar je werkt met een mechanische verbinding en je behoudt draadsectie ( door de torsing )

Alle oude huizen met van de ingewerkte boites in de muur onder de moluur? van het plafond zijn toen gedaan met connexen en heeft tot op heden zijn betrouwbaarheid getoond ... Daar er nog meer ( oude ) huizen zo bekabeld zijn dan je denkt .

Wago's daarentegen zijn een stuk minder betrouwbaar en kunnen loskomen ...
De draden worden tussen twee plaatjes gestoken vanbinnen en die plaatjes staan naar elkaar geplooid zodat de draden spannen tussen die plaatjes, simpel uitgelegd ...

Als die spanning op die plaatjes met tijd vermindert , kunnen de dradenloskomen of kunnen uw wago's uitbranden door vonken ( slecht contact ) ...

Als je er nooit meer aankunt aan de verbinding => altijd connexen gebruiken ...

[MJ]
24 juni 2010, 08:52
Ok, bedankt vr de uitleg! :niceone: