PDA

Volledige versie bekijken : Elektrische verwarming

Kelderke
2 juni 2010, 21:36
Tijdens mijn zoektocht naar een appartement/studio heb ik een interessant optrekje gevonden van 45 m². Het enige nadeel is dat het over elektrische verwarming beschikt ipv centrale verwarming op gas of stookolie.

Nu vraag ik me af of die elektrische verwarming echt zo duur gaat uitkomen? Het gaat hier tenslotte toch maar over 45 m² die moet verwarmd worden.

Ironpole
2 juni 2010, 21:41
Gaat op hetzelfde neerkomen denk ik. Thuis verwarmen wij heel ons huis elektrisch en dat zie je op de electriciteitsfactuur ja. Maar deze kachels laden 's nachts aan nachttarief op en geven dan overdag hun warmte af. Wij hebben in huis vijf zulke kachels staan en dat is goed te doen.

Kelderke
2 juni 2010, 21:48
Dat zijn van die accumulatie vuren dan? Ik weet nog niet welk type het in die woning zijn want ik ben nog niet gaan kijken. Die meerprijs op de energiefactuur is die dan min of meer te vergelijken met het bedrag dat je normaal op je gas of stookolie factuur krijgt?

Ironpole
3 juni 2010, 08:44
Dat zijn van die accumulatie vuren dan? Ik weet nog niet welk type het in die woning zijn want ik ben nog niet gaan kijken. Die meerprijs op de energiefactuur is die dan min of meer te vergelijken met het bedrag dat je normaal op je gas of stookolie factuur krijgt?

Ja.
We kunnen natuurlijk niet zien voor welk aandeel ze electriciteit verbruiken op de factuur, maar wij hebben toch nen tijd lang zo'n 7000 kWh op de factuur gehad.

Kelderke
3 juni 2010, 08:49
7000 kWh op de factuur gehad.

Op hoeveel tijd? En ik vermoed dat dit over het verbruik van een heel gezin gaat?

NotoriousP
3 juni 2010, 08:53
Of je nu met een heel gezin bent of alleen, zou je de temperatuur niet op hetzelfde willen?

Elektriciteit is gewoon een veel te inefficiënte manier om warmte op te wekken dat je sowieso beter af bent met gas.

JPV
3 juni 2010, 08:58
heel gezin of alleenstaande, maakt een verschil omdat een gezin véél vaker thuis is (en dus verwarming nodig heeft) dan een alleenstaande.

Als het niet op nachttarief is (dus via accumulatie) zal je idd véél betalen. Dan moet de huur toch een héél stuk goedkoper zijn.

Indien er vroeger iemand in woondde, eis je best eerst om de verbruiksfacturen te zien van de verwarming. Indien die te hoog zijn, niet aan beginnen. Indien het huis echter perfect geïsoleerd zijn, zal het maar een kleine meerprijs zijn.

nite
3 juni 2010, 09:08
Ik had vroeger op mijn kot een elektrische kachel en de kosten daarvan liepen serieus op. Da was ongeveer €50 per maand aan elektriciteit (en behalve een laptop, lamp en minifrigo had ik niets van elektrische aparaten). De ruimte die ermee verwarmd moest worden was ongeveer 15m² en die verwarming stond dan nog vrij weinig aan (naar huis in de weekends, vakanties, ...). Dusja, onderzoekt toch maar best eerst da gebruik. Want anders kunt ge u serieus mispakken.

Kelderke
3 juni 2010, 09:20
Het gaat hier wel over een appartement dat ik zou kopen, niet huren.

Ironpole
3 juni 2010, 09:27
Op hoeveel tijd? En ik vermoed dat dit over het verbruik van een heel gezin gaat?

Jaarlijks. Nu is het 5500 kWh, maar ik en mijn broer zijn nog maar weinig thuis. 7000 kWh is van een heel gezin ja, dus je kan daar moeilijk iets van afleiden van het verbruik, aangezien het gezinsverbruik daar ook bij in zit.

Kelderke
3 juni 2010, 09:44
Ik ben wel iemand die het niet snel koud heeft. De enige keren dat ik thuis op mijn slaapkamer de verwarming moest aanzetten was overdag tijdens het studeren of tijdens het werken op de computer, 's nachts zet ik nooit de verwarming aan. De enige keren dat die verwarming zal moeten opstaan is in de living of de badkamer tijdens de koude winterdagen.

Ook ben ik sowiezo elke weekdag tussen 7.15u en 18u de deur uit dus dan moet er al niet verwarmd worden. Het appartement is ook gelegen op de bovenste verdieping, dus dat kan ook al in het voordeel spelen qua verwarming.

Ik weet wel niet of er een gasaansluiting is in het gebouw, anders kan ik op termijn nog de installatie van een gasinstallatie overwegen moest het echt té duur uitkomen.

Exorikos
3 juni 2010, 10:33
Ik zit met een gelijkaardige vraag.

Deze zomer installeert de kotbaas radiatoren in elke kamer (nu vloerverwarming) en worden de kosten per kamer verrekend (50€ standaard + eventueel bijkomend verbruik). In het contract staat echter dat een elektrisch vuurtje zetten je 100€ kost. Het zijn hier slecht geïsoleerde kamers (we vroegen in plaats van verwarming om te investeren in deftige ramen...), dus ik vrees een beetje dat die kosten hoog gaan oplopen met die radiator.

Is hier iemand met enige kennis over wat ik het beste kan doen?
Elektrisch vuur 150€ (ik denk niet dat die 50 in het contract bij die 100 horen...)
Radiator 50€ + extra verbruik

De kamer is ongeveer 10m² met een raam van 1.3mx1.3m en een volgens mij kartonnen deur...

Bontus
3 juni 2010, 21:47
Elektriciteit is ongeveer 3 maal duurder dan gas (€/kWh)

Je kan altijd naar de site van de VREG gaan VREG (http://www.vreg.be)
En daar een voorbeeldsituatie invullen.
Bijvoorbeeld:
Elektriciteit: 2000 kWh dag, 1500 kWh nacht
+ Gas: 10.000 kWh

Tel dan die tarieven op en je weet je jaarlijkse kost in geval van verwarmen op gas.

Doe dan eens enkel elektriciteit en doe:
2000 kWh dag, 11.500 kWh nacht. (ik ga ervan uit dat je verwarming 's nachts oplaadt)

En zo kan je vergelijken.

mac-bc
3 juni 2010, 21:59
Ik zit met een gelijkaardige vraag.

Deze zomer installeert de kotbaas radiatoren in elke kamer (nu vloerverwarming) en worden de kosten per kamer verrekend (50€ standaard + eventueel bijkomend verbruik). In het contract staat echter dat een elektrisch vuurtje zetten je 100€ kost. Het zijn hier slecht geïsoleerde kamers (we vroegen in plaats van verwarming om te investeren in deftige ramen...), dus ik vrees een beetje dat die kosten hoog gaan oplopen met die radiator.

Is hier iemand met enige kennis over wat ik het beste kan doen?
Elektrisch vuur 150€ (ik denk niet dat die 50 in het contract bij die 100 horen...)
Radiator 50€ + extra verbruik

De kamer is ongeveer 10m² met een raam van 1.3mx1.3m en een volgens mij kartonnen deur...

Ik zou zeggen eerst isoleren, maar dat hoort niet tot de mogelijkheden wss?

tom1
3 juni 2010, 22:09
Ik ben wel iemand die het niet snel koud heeft. De enige keren dat ik thuis op mijn slaapkamer de verwarming moest aanzetten was overdag tijdens het studeren of tijdens het werken op de computer, 's nachts zet ik nooit de verwarming aan. De enige keren dat die verwarming zal moeten opstaan is in de living of de badkamer tijdens de koude winterdagen.

Ook ben ik sowiezo elke weekdag tussen 7.15u en 18u de deur uit dus dan moet er al niet verwarmd worden. Het appartement is ook gelegen op de bovenste verdieping, dus dat kan ook al in het voordeel spelen qua verwarming.

Ik weet wel niet of er een gasaansluiting is in het gebouw, anders kan ik op termijn nog de installatie van een gasinstallatie overwegen moest het echt té duur uitkomen.

Je moet wel uw thuissituatie (die waarschijnlijk beter geïsoleerd zal zijn) niet vergelijken met uw (waarschijnlijk) goedkoper appartementje :).

Lord Kveldulv
4 juni 2010, 00:19
Belangrijke vraag. Wat voor meter heb je? Enkelvoudige? Dag en nacht? Of enkelvoudige met uitsluitend nacht?
Accumulatie vuurtjes 'laden' 's nachts op. Normaal gezien moet dat op een uitsluitend nacht tarief zitten. Ben niet zeker maar denk dat dat goedkoper is dan normaal nachttarief. Dat is een apart net waar enkel stroom op zit tijdens de daluren en enkel gebruikt wordt voor die accumulatoren, eventueel een boiler of zo. Zo zou het moeten zijn al zou het mij niet verbazen moest men het hier en daar niet zo nauw genomen hebben, zeker bij huurwoningen. Die vuurtjes zijn misschien bijgeplaatst nadat de elektrische installatie in de jaren stillekes gedaan is.
Als dat niet zo is dan kunt ge er nog maar weinig aan doen, tenzij nieuwe leidingen steken, en zult ge een pak te veel betalen. Het is in ieder geval niet meer iets van deze tijd.

Als het een ander type elektrische vuurtjes zijn dan heeft het weinig belang. Al is een dag-nacht meter dan ook nog wel interessant.

Voor de rest denk ik niet dat je andere mogelijkheden hebt. CV zou al in het gebouw aanwezig moeten zijn. Hout en gas, dan moet er een schouw zijn. En voor gas moet je ook nog kunnen aangesloten worden, niet evident in een appartement waar misschien nog niks voorzien is.

En als je toch koopt, dubbel glas steken. Zo'n kleine ruimte kan je mits goede isolatie misschien al verwarmen met een pc en een half uurtje per avond zo'n elektrisch vuurtje ;)

sneax
4 juni 2010, 01:34
zitte met rondom u ook appartementen? mijn kot vroeger was een kleine studio ook met electrische verwarming maar ik zette die dus bijna nooit op, twas mss maar 18-20 graden maar ge wordt dat gewoon

ook opmerkelijk: enkel mijn pc maakte al genoeg warmte om de ruimte ne graad te doen stijgen

Bontus
4 juni 2010, 08:14
Is inderdaad wel belangrijk hoeveel "open" wanden je hebt.
In het beste geval van rijhuisappartementen die niet op het GLV of het bovenste verdiep zitten heb je alleen de voorgevel.
In het slechtste geval: open bebouwing.