PDA

Volledige versie bekijken : GIP onderwerp 6de jaar elektromechanica.

HearMeOut
31 mei 2010, 21:11
Hallo iedereen, ik post dit omdat ik hulp nodig heb met een GIP-onderwerp te zoeken. Ik zit momenteel in mijne 5de jaar elektromechanica (Middelbaar uiteraard) in het Damiaaninstituut Aarschot en ik moet binnen de week 3 gip onderwerpen binnenbrengen voor volgend jaar, maar ik heb geen idee wat ik kan nemen.
Er zijn natuurlijk een paar vereisten;
- Er moet zowel Elektriciteit, mechanica en pneumatica of hydraulica in zitten.
- Het moet mij interesseren (anders zal ik er natuurlijk niet graag aan werken)
- Het moet haalbaar zijn, maar natuurlijk ook niet te simpel zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes,
HearMeOut

Dobbelsteen
31 mei 2010, 21:26
Komaan man, een deel van het werk is creatief zijn. Denk zelf eens na ;)

En als je er echt niet uit komt, kan je altijd gaan rondkijken naar mensen die het dit jaar doen.

HearMeOut
31 mei 2010, 21:29
Ik heb iets gevonden, maar dat is nogal ingewikkeld en moeilijk om informatie over te vinden.
Large Binocular Telescope Observatory (http://medusa.as.arizona.edu/lbto/)
Een telescoop die aan alle voorwaarden voldoet...

Ironpole
31 mei 2010, 21:35
Ik heb in het middelbaar nooit een GIP moeten maken, maar is het dus enkel een schriftelijk werk? Ik denk meteen aan een tunnel boring machine (http://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel_boring_machine). Heb ik eens een presentatie over gegeven in het middelbaar. En daar zit ook alles in wat je opnoemt.

Hans Gruber
31 mei 2010, 21:36
Ik heb in het middelbaar nooit een GIP moeten maken, maar is het dus enkel een schriftelijk werk? Ik denk meteen aan een tunnel boring machine (http://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel_boring_machine). Heb ik eens een presentatie over gegeven in het middelbaar. En daar zit ook alles in wat je opnoemt.

:love: TBM :love:

HearMeOut
31 mei 2010, 21:37
Voornamelijk is het schriftelijk. We moeten onder het jaar een paar presentaties geven met hoe ver we staan voor de leerkrachten en op het eind van het jaar de afgewerkte gip verdedigen voor een professionele jurie.
Die boormachine is ook al iets interessant, maar nog altijd verschrikkelijk moeilijk om informatie over te vinden. Ik zal zien wat ik kan vinden. Want ik moet de elektrische en de hydraulische schema's ook zien vast te krijgen. Toch bedankt. ;)

Lifen
31 mei 2010, 21:44
Misschien iets met duiken? Allez zo een schip dat verbonden is met een duiker, ge kent het wel zo'n slang met een bokaal op zenne kop..

Dobbelsteen
31 mei 2010, 21:45
Voornamelijk is het schriftelijk. We moeten onder het jaar een paar presentaties geven met hoe ver we staan voor de leerkrachten en op het eind van het jaar de afgewerkte gip verdedigen voor een professionele jurie.
Die boormachine is ook al iets interessant, maar nog altijd verschrikkelijk moeilijk om informatie over te vinden. Ik zal zien wat ik kan vinden. Want ik moet de elektrische en de hydraulische schema's ook zien vast te krijgen. Toch bedankt. ;)

-Jury :unsure:

En als ge EM doet, kunt ge beter naar iets praktisch zoeken ipv puur theoretisch. Ik heb IW gedaan, en zelfs daar vroegen ze achter iets meer praktisch :)

Zo'n boor lijkt me wel vrij moeilijk na te maken, zeker als je ze door iets of wat deftig materiaal wilt laten gaan (koeling, hoge kwaliteit boorkoppen, ...). Dan zit je al direct aan hogere kosten en heel veel werk. Je kan dat natuurlijk gezamelijk doen met een 3tal mensen, maar dan moet iedereen wel fatsoenlijk meewerken!

Ironpole
31 mei 2010, 21:46
Nog een meer elektrisch ideetje: de Z-machine (http://en.wikipedia.org/wiki/Z_machine), ik dacht dat het erop neer kwam dat het gewoon een huge condensator was. Ook elektrisch: Wireless energy transfer (http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer). In het 6de middelbaar heb ik een seminariewerk gemaakt over Patattenkanonnen (http://en.wikipedia.org/wiki/Air_gun#Pneumatic), ook best cool. Kan je wiskundig ook ver in gaan.

HearMeOut
31 mei 2010, 21:46
@ lifen: Geen idee of dat iets met elektriciteit en machanica te maken heeft eigenlijk...

Dobbelsteen
31 mei 2010, 21:48
Misschien iets met duiken? Allez zo een schip dat verbonden is met een duiker, ge kent het wel zo'n slang met een bokaal op zenne kop..

Geen slecht idee eigenlijk :)

Geen idee of dat iets met elektriciteit en machanica te maken heeft eigenlijk...

Ge kunt er een pneumatische grijparm aanmaken en een demo geven van een sturing om iets onder water op te pakken. Ik weet natuurlijk niet in welke mate jullie toegang hebben tot miniatuur-perslucht-toebehoren.

HearMeOut
31 mei 2010, 21:52
-Jury :unsure:

En als ge EM doet, kunt ge beter naar iets praktisch zoeken ipv puur theoretisch. Ik heb IW gedaan, en zelfs daar vroegen ze achter iets meer praktisch :)

Zo'n boor lijkt me wel vrij moeilijk na te maken, zeker als je ze door iets of wat deftig materiaal wilt laten gaan (koeling, hoge kwaliteit boorkoppen, ...). Dan zit je al direct aan hogere kosten en heel veel werk. Je kan dat natuurlijk gezamelijk doen met een 3tal mensen, maar dan moet iedereen wel fatsoenlijk meewerken!

Je mag het praktisch uitwerken, maar er moet zowieso een theoretisch paper bijzitten dat even groot is als een gip zonder praktische uitwerking zei de leerkracht. Dus ik kan beter een beetje meer tijd in die theorie steken. Je moet het ook alleen maken, je mag dus niet samenwerken met iemand uit de klas.
*EDIT*: Ik kan natuurlijk wel een miniatuur maken als ik tijd over heb natuurlijk. :)

falc.be
31 mei 2010, 22:01
robotarm

electriciteit: aansturing
mechanica: ge kunt er wa sterkteleer op loslaten en natuurlijk volledig mechanisch ontwerp.
pneumatica: doet alles bewegen

kunt eventueel automatiseren me ne PLC

ik deed wel elektrotechnieken maar ik heb zoiets gedaan als GIP

arm zelf met pneumatische cilinders was er al. heb daar elektroventielen aangehangen die gestuurd werden via een PLC.

daarmee deed ik dan pick and place, hoogte van doos werd gemeten. opgepakt en naargelang hoogte van de doos op 3 verschillende plekken neergezet.

Via dat eindwerk in het middelbaar ben ik na hoge school uiteindelijk PLC programmeur geworden.

ariane
31 mei 2010, 22:41
mss iets over windenergie?
hoe de windmolens precies werken enzo??

over dit dus
http://www.duurzameenergiethuis.nl/wp-content/uploads/2008/09/windmolen1.jpg

Dobbelsteen
31 mei 2010, 23:10
mss iets over windenergie?
hoe de windmolens precies werken enzo??

over dit dus
http://www.duurzameenergiethuis.nl/wp-content/uploads/2008/09/windmolen1.jpg

Niet haalbaar als ge alleen moet werken. Ik ken 3 mensen die dit samen gingen doen en die zijn niet verder dan de wieken geraakt :)

DBK
1 juni 2010, 00:16
een lift maken?

Dobbelsteen
1 juni 2010, 00:30
een lift maken?

Niet echt origineel denk ik, maar het zal wel werken als GIP: hydraulica, mechanica en elektronica :)

Dark Vampire
1 juni 2010, 00:38
Ik weet niet of het iets is, maar misschien iets over achtbanen? (Pretparken zijn mijn hobby daarmee. ;) ). Lanceersystemen van achtbanen heb je ofwel elektrisch, pneumatisch of hydraulisch. En ook de remmen en het beugelsysteem heb je onder verschillende vormen.

Lord Kveldulv
1 juni 2010, 11:03
In een ver verleden ook nog EM gedaan in het middelbaar. Met 4 hebben we het volgende gedaan. Opdracht werd door de school gegeven in samenwerking met bedrijven uit de buurt.
Wij moesten in de Sylvania in Tienen een volledige technische beschrijving maken van de basingmachine. Het machien dat de lampvoet op de lamp zet. We hadden alle technische schema's gekregen en daar moesten we een uitleg bij schrijven.
Daarnaast hadden we ook een afgedankte robotarm van die machine gekregen. En daarvoor zelf de PLC sturing geschreven voor een paar simpele bewegingen.

Klinkt interessant maar was in feite retesaai en hebben er niets bijgeleerd. Het enige toffe was dat we tijdens de lesuren naar het bedrijf mochten gaan, en eer we terug naar school gingen nog een pint gingen pakken ;)

squalleke123
1 juni 2010, 12:01
doe iets met zonne-energie of windenergie!!! Alternatieve energie is de toekomst

Conqie
1 juni 2010, 12:54
doe iets met zonne-energie of windenergie!!! Alternatieve energie is de toekomst

oh!

Analyze.
1 juni 2010, 14:30
2jaar geleden is er bij ons een Gip gemaakt over een transportband gestuurd door PLC. Het concept was da een zuiger ballekes op een band legde en wanneer een zwart balleke kwam hem da 'weg smeet'.

Muscleduck
1 juni 2010, 15:06
Bij electriciteit, mechanica en hydraulica moest ik direct aan water energie denken. Dammen dus Stuwdam - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stuwdam)

Shellshock
1 juni 2010, 15:31
Een golfenergiecentrale?
Ik ken haast niks van techniek, maar zitten de drie elementen die je noemt niet in zo'n centrale?

Destiser
1 juni 2010, 15:41
ontwerp van een mini-stoommachine (was mijn onderwerp destijds) = mechanica + pneu

en als ge d'r iets elek bij wilt kunt ge 't elektrisch starten/stoppen me eventueel snelheidssturing (basic)

Dark Vampire
1 juni 2010, 16:07
Klinkt interessant maar was in feite retesaai en hebben er niets bijgeleerd. Het enige toffe was dat we tijdens de lesuren naar het bedrijf mochten gaan, en eer we terug naar school gingen nog een pint gingen pakken ;)
:rofl:

HearMeOut
9 juni 2010, 14:03
Ik heb mijn GIP onderwerp.
Een automatisch stockage systeem, zo van die automatische heftrucks die via barcodes dozen op hun plaats zetten.
Merci voor al de hulp!

Grtz