PDA

Volledige versie bekijken : Luchtreinigers: objectieve info gezocht

Soekie
30 mei 2010, 16:03
Al een tijdje ben ik op zoek naar een degelijke luchtreiniger. Deze mag kosten wat het kost, als het op gezondheid van mij en mijn familie aankomt kijk ik niet op een euro meer of minder. Maar ... voor een kostprijs verwacht ik wel dat het doet wat het belooft: de lucht heel grondig zuiveren.

Nu ben ik verdwaald in de wereld van ionisators, hepafilters, en allemaal fabrikanten die claimen dat zij het beste systeem hebben.

Weet er iemand wat ècht werkt en wat het beste is?

Doelen: fijnstof verminderen, schadelijke chemische substanties en rook afbreken, m.n. emissie van industrie, verkeer en part. schoorstenen.

Als iemand objectieve informatie heeft of mij kan doorverwijzen naar iemand die dit heeft (of desnoods een forum waar iemand kan zitten die me kan helpen) ben ik hem heel erg dankbaar!

Skyscraper
30 mei 2010, 16:20
Ik zou ook wel 's 't fijne willen weten over die ionisatoren.
Deze zouden ozon (O3) vrijmaken, wat voor de mens niet gezond is.. Waarom worden zo'n dingen dan nog gemaakt & verkocht vraag ik mij af.
En in de meeste grote luchtreinigers zit er ook zo'n ionisator, zitten ze dan niet met 't zelfde probleem?

Muscleduck
30 mei 2010, 16:44
Ik vraag mij ook al een tijdje af hoe het zit met dat soort toestellen. Vooral omdat ik allergisch ben.
Stoort dat niet met andere apparaten zoals een geluidsinstallatie, TV, PC,...?
O3 is idd niet zo gezond. Veel mensen (zoals ik) met allergie kunnen daar niet tegen.

Soekie
30 mei 2010, 16:52
Ik zou ook wel 's 't fijne willen weten over die ionisatoren.
Deze zouden ozon (O3) vrijmaken, wat voor de mens niet gezond is.. Waarom worden zo'n dingen dan nog gemaakt & verkocht vraag ik mij af.
En in de meeste grote luchtreinigers zit er ook zo'n ionisator, zitten ze dan niet met 't zelfde probleem?

Wel, ik heb zo'n ding dringend nodig gezien ik ergens woon waar buren lustig vanalles opstoken en de wind regelmatig zodanig staat dat dit onze woning binnendringt ...

De research die ik zelf al heb gedaan zal ik even delen: (om deze veelheid aan "informatie"(???) wat overzichtelijk te houden heb ik wat vet gebruikt).

- er zijn ozongenerators die verkocht worden als luchtreinigers. Deze worden uiteraard afgeraden en zijn in sommige delen van Amerika zelfs verboden. Je mag ze niet gebruiken als er mensen of dieren in de kamer aanwezig zijn en nadat je ze gebruikt hebt moet je de kamer verluchten... Lijkt me dus compleet zinloos voor een particulier die net de verontreiniging die van buiten naar binnenkomt wil tegenhouden. :)

- Ionisators: claimen vermindering van fijnstof, allergenen, virussen, bacteriën, ... van meer dan 90% via negatieve ionen die zich zouden vasthechten aan de vervuilde deeltjes en ervoor zou zorgen dat ze neervallen, waardoor de vervuiling ophoudt met bestaan.
Al dan niet zijn er andere filters bij geïnstalleerd. Kostprijs variërend van +50 tot makkelijk zo'n 1000 euro ... (vaak afhankelijk van het opp. dat gereinigd kan worden). Wetenschappelijk correct? Volgens sommige pubmed artikelen wel maar zijn er zeer grote verschillen in de efficiëntie van verschillende merken en is de efficiëntie sterk afhankelijk van het aantal ionenuitstoot (hoe meer, hoe beter).
Anderen beweren dan weer dat de stofreductie vaak 0 is alsook geurreductie en er integendeel schadelijke stoffen vrijkomen (ozon), al zouden die veel lager zijn dan de drempelwaarde.
(Vooral in Japan gegeerd in tijden van de Sars-epidemie, het zou dus werkelijk bacterie en virale deeltjes enorm terugdringen, alsook wondgenezing zou erdoor bespoedigen en vele astma en allergie patiënten zouden een verbetering van hun welbevinden ervaren.)

- Plasmaclustertechnologie: werkt met negatieve en positieve ionen. Hoe dat in mekaar zit begreep ik niet. Werd bij het op zoek gaan naar een oplossing tegen Sars in Japan onmiddellijk afgeschreven. Ik weet echter niet meer waarom :oops: Is duurder, en technologie is gepatenteerd door Sharp die claimt dat het beter werkt dan enkel de negatieve ionen.

- HEPA-filter: filtert fijnstofdeeltjes

- Actieve koolfilter: zou geuren en chemische gassen afbreken??

- Fotokalaktisch filter: (ofzoiets): zou virussen, bacteriën en schadelijke dampen afbreken. Volgens de verkopers zou het ook formadehalyde afbreken, vooral in combinatie met een "flash streamer" (die je enkel bij merk Daikin kan vinden) volgens andere bronnen zou er dan weer net formadehalyde vrijkomen bij dit proces??

- UV-filter: een geîntegreerde UV-lamp die micro-organismen zou doden. Weeral beweren sommige bronnen dat hier ook ozon bij vrijkomt?

- Dan is er nog IQ Air, een Zwitsers merk van luchtreinigers waarvan wordt beweerd dat het een (gepatenteerde) filter heeft die aan veel hogere normen dan de HEPA-normen voldoet en dus zelfs nog veel kleinere stofdeeltjes filtert, waardoor ook virussen en bacteriën bv. zouden verdwijnen.
Zeer prijzig echter, maar geen ionengedoe. Alleen vraag ik me af of zoiets bv. werkelijk helpt voor het probleem dat ik heb (eerder gassen denk ik dan fijnstof). Vele ziekenhuizen werken met dit toestel. En dit doet dus niets met ionen.

Ik heb dus heel ernstige twijfels over wat ik moet kopen. Vooral omdat de richtprijzen ongeveer echt wel variëren rond de 500 euro, voor zeer uiteenlopende toestellen... (al claimen ze beide min of meer hetzelfde, de ene doet dit wel al bedenkelijker dan de andere... Zo vond ik in één brochure terug dat de informatie helemaal niet noodzakelijk betrouwbaar, noch nauwkeurig was en je op basis hiervan geen enkele dienstverlening mocht verwachten. :help:). Bij andere merken (IQ-air bv.) wordt dan weer gezwaaid met allerlei prijzen en kwaliteitslabels waaraan zou worden voldaan en goede reviews. Maar dan hebben zij ook nog een heel aantal verschillende toestellen, waarvan sommigen tot tegen de 1000 euro gaan ...

Maar ik ben al blij dat ik niet de enige ben die op zoek is naar objectieve informatie hierover want die blijkt heel moeilijk te vinden, en samen staan we sterk. :)

tom1
30 mei 2010, 16:55
Hoe installeert ge zoiets? Een soort airco ofzo?
En dan zit je met één gezuiverde kamer?

NotoriousP
30 mei 2010, 16:57
Wel, ik heb zo'n ding dringend nodig gezien ik ergens woon waar buren lustig vanalles opstoken en de wind regelmatig zodanig staat dat dit onze woning binnendringt ...

Geef uw buren gewoon aan? Dat mag toch al lang niet meer?

Soekie
30 mei 2010, 16:58
En alsof dat nog niet genoeg was:

IonFlow 50 Sky: weeral een gepatenteerde technologie die beweert 0% ozon uit te stoten maar miljarden ionen uitstoot waardoor de lucht überschoon zou zijn.

Muscleduck
30 mei 2010, 16:58
Nee eenvoudiger dan een airco, eerder zoals een ventilator. Gewoon in het stopcontact en gaan (althans, de standaard modellekes).

Merci voor de info Soekie, maar eigenlijk helpt die dus ook niet zo veel. Als ik op uw info moet afgaan is een HEPA-filter, actieve koolfilter dus het enige wat we kunnen vertrouwen?
Als ik het trouwens goed begrijp zorgen die ionen dus dat stofdeeltjes geladen worden, gaan samenklonteren en dan op de vloer vallen...

Soekie
30 mei 2010, 17:03
Geef uw buren gewoon aan? Dat mag toch al lang niet meer?

Dat denk jij. :)

Probleem is dat om ze aan te geven, je ze moet betrappen op het stoken van andere dingen dan onbewerkt hout.
Alleen zijn die mensen niet achterlijk, te meer omdat ze al meerdere politiecontroles erop hebben zitten (die ze overigens kunnen weigeren wegens privacyschending). Ze hebben echter een allesbrander en vermoedelijk gooien ze er enkel nu en dan dingen in die ze echt niet mogen stoken, of ze gooien het onderin en bovenop enkel hout ... Gevolg: je ziet er niks van.

Maar zelfs enkel hout stoken geeft nog enorm veel overlast... Hun schoorstenen staan laag, hun allesbranders dimmen zichzelf automatisch waardoor er goed veel roet vrijkomt, hun schoorstenen zijn waarschijnlijk levenslang niet schoongemaakt, etcetera. Het is een ware hel in de tuin. Maar soms zelfs binnen.
Ik heb de politie en andere instanties er al bij wijze van spreken miljarden keren voor aangesproken en gevraagd langs te komen, nada resultaat...
Voor resultaat moeten we langs de vrederechter (en dus niet strafrechterlijk...) maar dat is niet gratis...

Dankzij verhoogde gemeentebelasting op huisvuil is het nu zelfs een sport geworden in onze buurt en zijn er nog anderen die ongegeneerd hun afval opstoken in een dichtbevolkte woonwijk!
Eer de politie er is, is het al lang voorbij...

Soekie
30 mei 2010, 17:08
Nee eenvoudiger dan een airco, eerder zoals een ventilator. Gewoon in het stopcontact en gaan (althans, de standaard modellekes).

Merci voor de info Soekie, maar eigenlijk helpt die dus ook niet zo veel. Als ik op uw info moet afgaan is een HEPA-filter, actieve koolfilter dus het enige wat we kunnen vertrouwen?
Als ik het trouwens goed begrijp zorgen die ionen dus dat stofdeeltjes geladen worden, gaan samenklonteren en dan op de vloer vallen...

Neen ik weet het.
Ik ben zelf ook niets met wat ik tot hiertoe aan informatie verzameld heb. Vooral omdat de vele bronnen mekaar tegenspreken.
Vandaar dat ik hoop dat iemand duidelijke en objectieve info kan geven.

En inderdaad, ik denk dat de HEPA zo'n beetje de norm is voor een fijnstoffilter en dan weet je dus tenminste zeker dat er een deel van het fijnstof wordt gefilterd...(maar wat dat doet met allergenen weet ik niet...) Enkel beweren sommigen dus ver boven die standaarden te gaan. (En ik zou voor die verhoging graag meer geld uitgeven en ook iets willen dat andere schadelijke stoffen en gassen elimineert).
En veel ionisators hebben ook weer een HEPA filter geïnstalleerd...

Soekie
30 mei 2010, 17:31
Net een onderzoek gevonden van het NLe RIVM ivm de ionen. Ze betwijfelen de positieve werking van ionisators voor longpatiënten:

http://www.rivm.nl/milieuportaal/images/14_hb_BINNENMILIEU.pdf

omwille van de niet-onderbouwde claims en de schadelijke effecten van stikstof en ozon.

Maar ander onderzoek bevestigt wel dat de dingen doen wat ze beloven (de lucht schoonmaken) http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext?ID=118657780&onDenied=/journal/118657780/abstract&PLACEBO=IE.pdf&mode=pdf&CRETRY=1&SRETRY=0

tom1
30 mei 2010, 18:20
Wa zijt ge daar dan mee als ge daar maar een kamer mee kunt zuiveren?

Soekie
30 mei 2010, 18:28
Gezien ik op een studio leef heel wat. ;)

En als ik thuis ben zit ik vooral in de woonkamer of keuken overdag. En in de slaapkamer 's nachts. Het is bij mij vooral mijn nachtrust die heel erg te lijden heeft onder deze rookoverlast dus... Ik zou er heel wat mee kunnen zijn. :)

Daarnaast kan je in een huis ook deuren openzetten. ;) Je kiest zelf de oppervlakte die je kan reinigen. En met sommigen kan je dus een hele verdieping of een heel huis doen.

Als het doet wat het belooft natuurlijk.

(Dat installeren is trouwens gewoon de stekker insteken in de meeste gevallen. En uitpakken natuurlijk. ;))

boostah
1 juni 2010, 04:23

Kzou inderdaad hepa en dan actieve koolfilter nemen.

Hepa zouk al klasse H12 gaan kijken, da houdt alle bestanddelen van sigarettenrook zelfs door btw. (mijn eindwerk gaat over filters voor gasturbines, men kijkt daar nu ook naar hepa's, vanaf H12 wordt er geen enkele beschadiging/afzetting gevonden in de gasturbine, en een anekdote die ze veel gebruiken is dat zelfs sigarettenrook volledig tegengehouden wordt).

Natuurlijk is daarmee geen geurhinder vermeden, daar lijkt mij een actieve koolfilter handiger in

edit: btw kwa prijs, denk da ge zo'n 250 euro moet tellen voor ene die 5000m³/h. Dus voor een kleinere (zoals gij nodig hebt, want dees is gigantisch) zulde er wel voor 150 a 200 mee wegkomen + ventilator en opzich hebde geen vaste contaminaties meer. Kweet wel ni hoe geur zich voordoet, als da ook deeltjes zijn (en geen echte gassen), houd da da ook tegen. Voor gassen moet ge misschien naar ULPA filters kijken.

Anoniem0
1 juni 2010, 07:38
we passen hepa filters toe in operatiekwartieren en labo's. let wel op je hebt verschillende klasses.

NotoriousP
1 juni 2010, 10:03
En bij sommigen is het echt wel nodig om voor te filteren.

Let overigens op voor uw energieverbruik hé, er zit wel wat drukval op die filters dat gecompenseerd moet worden.

Skyscraper
1 juni 2010, 19:16
1DAYFLY - elke dag een superaanbieding (http://www.1dayfly.nl/)

Misschien wel interessant voor u? (zeker qua aanbieding)

Epyon
1 juni 2010, 19:59
- er zijn ozongenerators die verkocht worden als luchtreinigers.
Meestal is het omgekeerd: de 'luchtreinigers' zijn vaak ozon generators. Veel van die 'persoonlijke ionisators', toestelletjes die je in een kamer kan zetten en waar de - meestal illustere - fabrikant van beweert dat ze lucht zuiveren, zijn simpele corona ontladingsapparaten of UV lichtbronnen. Dat genereert wel negatieve ionen, maar eigenlijk zijn het ozon generators.

- Ionisators: claimen vermindering van fijnstof, allergenen, virussen, bacteriën, ... van meer dan 90% via negatieve ionen die zich zouden vasthechten aan de vervuilde deeltjes en ervoor zou zorgen dat ze neervallen, waardoor de vervuiling ophoudt met bestaan.
Al dan niet zijn er andere filters bij geïnstalleerd. Kostprijs variërend van +50 tot makkelijk zo'n 1000 euro ... (vaak afhankelijk van het opp. dat gereinigd kan worden). Wetenschappelijk correct? Volgens sommige pubmed artikelen wel maar zijn er zeer grote verschillen in de efficiëntie van verschillende merken en is de efficiëntie sterk afhankelijk van het aantal ionenuitstoot (hoe meer, hoe beter).
Professionele luchtreinigers met negatieve ionisatie hebben een bewezen werking. Er moet echter wel gedwongen luchtcirculatie (ventilator) zijn. Mijd in ieder geval de gadget-a-like gevallen, dat is onzin.

(Vooral in Japan gegeerd in tijden van de Sars-epidemie, het zou dus werkelijk bacterie en virale deeltjes enorm terugdringen, alsook wondgenezing zou erdoor bespoedigen en vele astma en allergie patiënten zouden een verbetering van hun welbevinden ervaren.)
Dat is niet bewezen en staat op het niveau van pseudo-geneeskunde, zoals 'lichttherapie' en dergelijke.

- Plasmaclustertechnologie: werkt met negatieve en positieve ionen. Hoe dat in mekaar zit begreep ik niet.
Lijkt me gewoon een ionisator met gedwongen luchtcirculatie.

- HEPA-filter: filtert fijnstofdeeltjes
HEPA werkt zeer goed, wederom bij gedwongen luchtcirculatie. Bevat wel filterelementen die je moet vervangen.

- Actieve koolfilter: zou geuren en chemische gassen afbreken??
Actieve kool adsorbeert koolwaterstoffen, vluchtige chemische componenten. Het vernietigt ze niet, ze blijven gewoon aan de actieve kool plakken. Je moet de kool af en toe vervangen of laten regenereren (de filter omgekeerd doen werken).

- Fotokalaktisch filter: (ofzoiets): zou virussen, bacteriën en schadelijke dampen afbreken.
Is enkel bruikbaar in combinatie met een HVAC systeem. Is geen filter, het neutraliseert ('doodt') organische componenten, maar alle stofdeeltjes stromen door.

- UV-filter: een geîntegreerde UV-lamp die micro-organismen zou doden. Weeral beweren sommige bronnen dat hier ook ozon bij vrijkomt?
Wederom geen filter, enkel een neutralisator. Bij UV licht komt er idd ozon vrij, maar bij gekeurde apparaten is dat zeer weinig.

In ieder geval: als je een professioneel apparaat koopt dat aan de nodige reglementen voldoet zal het wel zijn (positief) effect hebben. Koop echter geen toestellen van obscure exotische merken die je enkel op internet kan vinden, dat zijn nagenoeg altijd scams (zeker wat negatieve ionisatie betreft).

Muscleduck
1 juni 2010, 20:43
Hmm welke merken/technologie raad jij dan aan Epyon? Een combinatie van HEPA filter en UV-lamp klinkt ideaal. Ik wil toch vooral fijn stof zoals pollen uit de lucht. bacteriën/virussen erbij is ook altijd handig natuurlijk.

Soekie
1 juni 2010, 20:47
Oef, ik ben zeer opgelucht dat er wat mensen zijn die er wel iets van lijken te kennen hier want ik wist intussen niet meer waar de mosterd te gaan halen. Bedankt allen voor de info.

Eén ding wat zeker is: ik wil een toestel met een HEPA-filter en actieve koolstoffilter gezien hiervan enkel de effectiviteit zonder nadelige bijwerkingen is aangetoond denk ik?
Ionisatie mag, fotokatalytisch en UV-gedoe liever niet omdat het volgens sommige bronnen schadelijke bijproducten als formaldehyde zou creëren omdat de lucht te snel door de toestellen stroomt om de reactie te laten plaatsvinden en voor die prijzen wil ik iets wat met zekerheid niet schadelijk is.
(Ook bedankt voor de 1dayflie aanbieding, we hebben thuis echter al een stofzuiger die de lucht door water haalt en zo filtert maar dat heeft dus niet zo veel resultaat. :))

Is dat een goede keuze?

Momenteel zit ik een beetje vast omdat ik ben aan het kiezen tussen verschillende apparaten die allen voor-, nadelen en onbekendheden hebben:

Het enige waar ik op af kan gaan qua effectiviteit zijn de CADR-waardes (van AHAM) maar hier hebben sommigen ook kritiek op dus. :-s En meer vergelijkend onderzoek vind ik niet, plus het is dan Amerikaans...

- Zwitserse IQ-air: Zou het beste toestel op de markt zijn.
4 naar verluidt de strengste HEPAfilters die er bestaan, 4 actieve koolstof geïmpregneerd met iets waardoor het heel goed zou vasthouden. Geen ionending en het toestel werkt ook niet automatisch (dus als er veel vervuiling is slaat het niet automatisch aan)
Zeer prijzig volgens mij. Heb de prijzen nog niet vastgekregen. Er lijkt enkel achter te komen via internet.
Deze heeft een toestel speciaal voor gassen, wat deze heel goed zou filteren maar daardoor dan weer minder goed zou filteren voor fijnstof... Wat zou ik moeten kiezen bij mijn type van vervuiling? (http://www.iqair.com/uk/) Alle gebruikers zijn hier heel positief over en zou een heel huis kunnen filteren.
(geloof ik niet meegedaan aan de CADR maar zou de normen ver moeten overtreffen en wrs niet meer meetbaar zijn wegens te goed scorend)

-NanoBio-750: heeft 4 3MHEPA's, 4 actieve koolstof en 4 voorfilters (weet wel niet of die hepa zo sterk zijn als die van de iq-air).
Geeft ook ionen, werkt wel volautomatisch, is waarschijnlijk wel minder krachtig en het actieve kool is niet geïmpregneerd waardoor ik me afvraag of hij schadelijke gassen wel goed de baas kan.
NanoBio NBA-750 | Producten | iTec Luchtreinigers (http://www.itecluchtreiniger.nl/nl/producten/16/NanoBio-NBA-750)
(+870 euro) Zou ook in ziekenhuizen gebruikt worden en werkt automatisch.

(Inzake: hij doet zeker wat af en doet zeker niets schadelijk - alleen over ozonafgifte staat er niets bij- is deze wel de beste denk ik.)

- PR-450M, toestel van progenion, Ik wou deze kopen maar je moet er nog minstens een maand op wachten dan blijkbaar... Hij heeft bijna alles, maar slechts één Hepa en ik weet niet welke norm... Heeft ook de fotokatalytische en UV waardoor ik daar heb van afgezien vanwege de schadelijke bijproducten dus ... Nano silver hepa luchtreiniger zeer geschikt voor rokers (http://www.progenion.nl/shop_product/46/Nano-luchtreiniger-met-ionisator-PR-450M.html) (399 euro)
Geen enkele review of studie over dit type toestel te vinden... wel over progenion zelf: mensen zouden tevreden zijn van de toestellen (meestal enkel ionisators met ventilators) en de service.

- COWAY AP-1007: Koreaans toestel, volautomatisch, hepafilter, act. koolstof, ionisatie enz. Maar hier zit de volgende adder onder het gras:

Formaldehyde (nieuw huis) filter, door toepassing van Pt (platina) en actieve koolstof voorkomt dit filter klachten als hoofdpijn, irritatie aan ogen, neus en luchtwegen
Coway AP-1007EH | Producten | iTec Luchtreinigers (http://www.itecluchtreiniger.nl/nl/producten/10/Coway-AP-1007EH) Toen ik dit opzocht vond ik iets over gebruik hiervan bij dieselmotoren wat zou leiden tot verhoogde stikstofconcentraties en dus gezondheidsproblemen...
Iets verderop wordt deze filter 'catalytic pt filter' genoemd dus zitten we weer met hetzelfde probleem. :( (+400 euro)

- COWAY AP-1503CH: broertje van de vorige maar zou zeer geschikt zijn voor gassen (is denk ik de vervuiling waar ik het meeste mee te maken heb gezien schoorsteenuitlaat bv gasvormig is?). Hierin zit naast het fotokatalytisch filter een Resistive Barrier Discharge plasma filter... Coway AP-1503CH | Producten | iTec Luchtreinigers (http://www.itecluchtreiniger.nl/nl/producten/13/Coway-AP-1503CH) Voor mij een onbekende en gezien die katalytische filters blijkbaar niet zo veilig zijn vertrouw ik er niet op dat dit zomaar te vertrouwen is en zijn werk goed doet? Het zou werken via koude-oxidatie. (+600 euro...)

Beide toestellen van COWAY scoort echt goed inzake CADR... wat weergeeft hoeveel ze in 20minuten hebben gefilterd.

- Sharp KC860E: actieve kool, plasmaclusterionentechnologie waardoor er negatieve en positieve ionen vrijkomen en hepa (type: FZ-C150HFE - dit is de enige fabrikant die het type vertelt), maar ook een luchtbevochtiger (volgens de verkoper is goede luchtvochtigheid ook heel belangrijk in vuilbestrijding en is dit het beste toestel, hij had weliswaar de andere toestellen die ik hier noem niet in de internetwinkel). Over Sharp toestellen vond ik veel tevreden gebruikersreacties. Deze sharptoestellen worden in onze contrijen volgens mij dus relatief veel gebruikt maar ze scoren niet echt goed op CADR-waardes (dit toestel stond er echter niet bij).
Luchtreiniger Bevochtiger Sharp KC-860E (http://www.airsain.be/Merken/Sharp/KC-860E) (689 euro...)

(De enige bekende merken die ik tegenkom zijn Delonghi, Philips e.d. maar daarover zijn de gebruikersreviews niet positief + ze lijken vrij zwak :( ).

Tips en suggesties welkom en alvast bedankt voor het advies. :)

Skyscraper
1 juni 2010, 20:50
Heb je naar mijn link gekeken? Ziet er echt wel 'n goeie aanbieding uit.
Weet er niet genoeg van om te weten of 't een goed product uit, bevat alleszins een HEPA filter.

Soekie
1 juni 2010, 20:57
Meestal is het omgekeerd: de 'luchtreinigers' zijn vaak ozon generators. Veel van die 'persoonlijke ionisators', toestelletjes die je in een kamer kan zetten en waar de - meestal illustere - fabrikant van beweert dat ze lucht zuiveren, zijn simpele corona ontladingsapparaten of UV lichtbronnen. Dat genereert wel negatieve ionen, maar eigenlijk zijn het ozon generators.

Professionele luchtreinigers met negatieve ionisatie hebben een bewezen werking. Er moet echter wel gedwongen luchtcirculatie (ventilator) zijn. Mijd in ieder geval de gadget-a-like gevallen, dat is onzin.

Dat is niet bewezen en staat op het niveau van pseudo-geneeskunde, zoals 'lichttherapie' en dergelijke.

Lijkt me gewoon een ionisator met gedwongen luchtcirculatie.

HEPA werkt zeer goed, wederom bij gedwongen luchtcirculatie. Bevat wel filterelementen die je moet vervangen.

Actieve kool adsorbeert koolwaterstoffen, vluchtige chemische componenten. Het vernietigt ze niet, ze blijven gewoon aan de actieve kool plakken. Je moet de kool af en toe vervangen of laten regenereren (de filter omgekeerd doen werken).

Merci voor bovenstaande info. Ik ga die al zeker in het achterhoofd houden dus.

Is enkel bruikbaar in combinatie met een HVAC systeem. Is geen filter, het neutraliseert ('doodt') organische componenten, maar alle stofdeeltjes stromen door.

Wederom geen filter, enkel een neutralisator. Bij UV licht komt er idd ozon vrij, maar bij gekeurde apparaten is dat zeer weinig.

Die neutralisator dient dus vooral als een soort ziektebestrijding? Terwijl de gevolgen op gassen - industriële of schoorsteenuitlaatgassen (wat een woord) zijn allicht niet organisch - dus eigenlijk schadelijk kunnen zijn dus dat over die formaldehyde productie als ongewenst bijproduct wanneer dit gassen bestrijdt kan wel steek houden dan?

In ieder geval: als je een professioneel apparaat koopt dat aan de nodige reglementen voldoet zal het wel zijn (positief) effect hebben. Koop echter geen toestellen van obscure exotische merken die je enkel op internet kan vinden, dat zijn nagenoeg altijd scams (zeker wat negatieve ionisatie betreft).

't Is dus bijna allemaal via internet en voor mij klinken de meeste merken vrij exotisch in de oren. :(

tom1
1 juni 2010, 21:00
UV zorgt voor oxidatie, oxidatie van organismen resulteert in dode organismen, terwijl oxidatie van moleculen voor radicalen zal zorgen (zoals ozonradicalaire reacties).

Soekie
1 juni 2010, 21:11
Heb je naar mijn link gekeken? Ziet er echt wel 'n goeie aanbieding uit.
Weet er niet genoeg van om te weten of 't een goed product uit, bevat alleszins een HEPA filter.

Oei, ik had niet gezien dat er ook filters inzaten...

Is alleszins wel heel wat goedkoper dan de toestellen die ik voor ogen had!
Ik ben er meer info over aan het opzoeken om te kijken of hij vergelijkbaar werkt. De oppervlakte die hij schoont is wel niet zo groot vind ik (thuis hebben we toch wel iets van een 80m² nodig denk ik... Maar dat is voor de Sharp die ik voor ogen had ook niet haalbaar.)

Die site ga ik overigens sowieso bookmarken.

Epyon
1 juni 2010, 21:20
Die neutralisator dient dus vooral als een soort ziektebestrijding? Terwijl de gevolgen op gassen - industriële of schoorsteenuitlaatgassen (wat een woord) zijn allicht niet organisch - dus eigenlijk schadelijk kunnen zijn dus dat over die formaldehyde productie als ongewenst bijproduct wanneer dit gassen bestrijdt kan wel steek houden dan?
UV licht is inderdaad sterilisatie, geen zuivering. UV licht vernietigt het DNA van micro-organismen - en eigenlijk van alle cellen, ook menselijke. Maar dat is dan ook alles wat het doet, de gedode micro-organismen worden samen met alle andere rommel dan gewoon doorgelaten. Een filter blijft dus nodig, maar het voordeel van de UV bestraling is dat je geen broeihaarden van bacteriën meer in je filter krijgt (wat nu vaak een probleem is).

Fotokatalytische oxidatie daarentegen werkt wel tegen wat jij 'industriële gassen' noemt. De officiële term hiervoor is VOC, of Vluchte Organische Componenten. Kunststoffen, brandstoffen en veel afvallucht van chemische processen zijn wel degelijk organische verbindingen (koolwaterstoffen), maar geen biologische (organismen). Fotokatalytische oxidatie werkt door een UV lamp op een katalysator te laten schijnen, meestal titaniumdioxide. Hierdoor komen er radicalen vrij die zich aan de VOC's in de lucht binden. De VOC's vallen in een reeks tussenstappen uit elkaar in hun basiscomponenten, zijnde onschadelijke koolstof en water.

Echter, één van de tussenstappen in die reeks is de vorming van formaldehyde. Het bleek dat het rendement van de fotokatalytische oxidatiereactie sterk daalt eenmaal die stap genomen is, wat resulteerde in het overblijven van een bepaalde hoeveelheid formaldehyde die niet weggereageerd werd. Goed ontworpen en gedimensioneerde systemen hebben dit probleem echter niet, en daarom worden fotokatalytische oxidatie systemen meestal enkel in combinatie met een compleet HVAC systeem aangeboden: het geheel van luchtverversings- en filtersysteem moet goed op elkaar afgestemd zijn. Het is iig een zeer beloftevolle technologie. Noot: er is ook nog steeds een filter nodig.

't Is dus bijna allemaal via internet en voor mij klinken de meeste merken vrij exotisch in de oren. :(
Helaas ken ik niets van die consumentenmerken, enkel iets van professionele installaties - en zelfs daar is er veel rommel op de markt. Op gebruikerservaringen kan je ook niet afgaan, want dat is niet wetenschappelijk gestaafd en kan evengoed een placebo-effect zijn ('sinds ik dit toestel heb voel ik me veel beter'). Ik denk dat het wachten of zoeken wordt naar een vergelijkende test door een organisatie als Test-Aankoop ofzo.

Soekie
1 juni 2010, 22:17
UV licht is inderdaad sterilisatie, geen zuivering. UV licht vernietigt het DNA van micro-organismen - en eigenlijk van alle cellen, ook menselijke. Maar dat is dan ook alles wat het doet, de gedode micro-organismen worden samen met alle andere rommel dan gewoon doorgelaten. Een filter blijft dus nodig, maar het voordeel van de UV bestraling is dat je geen broeihaarden van bacteriën meer in je filter krijgt (wat nu vaak een probleem is).

Fotokatalytische oxidatie daarentegen werkt wel tegen wat jij 'industriële gassen' noemt. De officiële term hiervoor is VOC, of Vluchte Organische Componenten. Kunststoffen, brandstoffen en veel afvallucht van chemische processen zijn wel degelijk organische verbindingen (koolwaterstoffen), maar geen biologische (organismen). Fotokatalytische oxidatie werkt door een UV lamp op een katalysator te laten schijnen, meestal titaniumdioxide. Hierdoor komen er radicalen vrij die zich aan de VOC's in de lucht binden. De VOC's vallen in een reeks tussenstappen uit elkaar in hun basiscomponenten, zijnde onschadelijke koolstof en water.

Echter, één van de tussenstappen in die reeks is de vorming van formaldehyde. Het bleek dat het rendement van de fotokatalytische oxidatiereactie sterk daalt eenmaal die stap genomen is, wat resulteerde in het overblijven van een bepaalde hoeveelheid formaldehyde die niet weggereageerd werd. Goed ontworpen en gedimensioneerde systemen hebben dit probleem echter niet, en daarom worden fotokatalytische oxidatie systemen meestal enkel in combinatie met een compleet HVAC systeem aangeboden: het geheel van luchtverversings- en filtersysteem moet goed op elkaar afgestemd zijn. Het is iig een zeer beloftevolle technologie. Noot: er is ook nog steeds een filter nodig.

Bedankt voor je duidelijke en volledige uitleg! :)

Bij de meeste luchtreinigers die ik ben tegengekomen, zit dat er dus gewoon bij. Maar of die zo goed werken...? Is het het risico van het proberen waard?
Je kan zelf niet opmerken of er meer formaldehyde in je lucht zit denk ik. Of is het iets wat je kan ruiken?
Ken je toevallig een merk dat die fotoktalyse + UV goed onder de knie heeft?

Of ken je toevallig die RBD plasma (koude oxidatie) reactie waarvan sprake in één toestel?

Helaas ken ik niets van die consumentenmerken, enkel iets van professionele installaties - en zelfs daar is er veel rommel op de markt. Op gebruikerservaringen kan je ook niet afgaan, want dat is niet wetenschappelijk gestaafd en kan evengoed een placebo-effect zijn ('sinds ik dit toestel heb voel ik me veel beter'). Ik denk dat het wachten of zoeken wordt naar een vergelijkende test door een organisatie als Test-Aankoop ofzo.

Rommel op de markt voor professionele installaties? Plezant... Gezien de prijzen... Zo heb ik ook veel gadget-achtige toestellen gezien bij die ionisatoren, zonder ventilator... Prijskaartje kon oplopen tot 500 euro.
Kan je een professionele installatie noemen die met zekerheid deugt. Al zal ik die niet kopen omwille van het prijskaartje allicht, maar dan kan ik eens vergelijken en hopelijk 'zien waarop ik moet letten' (al is dit misschien wishful thinking). :)

En weet jij of die CADR een goede standaard is om te vergelijken (want dat is dus de enige die ik voorlopig heb). Of ken jij iets van die IQ-air machines of die bionano? Deze zouden ook in ziekenhuizen e.d. omgevingen gebruikt worden (dus toch vrij professioneel dan denk ik?).

Ik wil er eigenlijk zo snel mogelijk eentje want de confrontatie met luchtvervuiling ben ik beu. Maar gezien het prijskaartje en de hevigheid van de vervuiling hier wil ik geen miskoop doen... Moeilijk... momenteel gaat mijn voorkeur naar de nanobio omwille van de hoge CADR-waarde maar dan is er geen fotokatalyse wat ik dus misschien net wel nodig heb... dan ben ik dus niet zeker dat de schadelijke gassen gefilterd worden, maar wel weer zeker dat er geen formaldehyde gevormd wordt. Moeilijk... :s

Skyscraper
1 juni 2010, 22:48
Misschien eens opzoek gaan naar bedrijven/ziekenhuizen die zoiets gebruiken, en daar eens naar wat ervaring/raad polsen? Al wordt dit wel moeilijk om te vinden, hm.

Soekie
13 augustus 2010, 16:43
Intussen zijn we twee dikke maanden verder.

Na de hierboven deels beschreven internetzoektocht heb ik eerst besloten tot de aankoop van de:

- Nanobio NBA 750 luchtreiniger bij Itek.
Een redelijk groot en vooral breed toestel, maar eerder smal. Het leek op een electrische verwarming.
De aanzuig en uitspuw panelen van de lucht waren goed geplaatst, zodat er volgens mij een goede airflowrate onstond. Het toestel had diverse aanbevelingen, tests als enige goed doorstaan en werd geprezen omwille van zijn werking.
Slechte geuren verminderden door het toestel aanzienlijk. Stof of dergelijke kon ik moeilijk beoordelen. Er was nl. voor mij een groot probleem: hoe of waarvan daan hij kwam weet ik niet maar het toestel produceerde voor mij een vrij chemische geur. Deze had mogelijk te maken met de ozonuitstoot als bij-effect van dat ge-ioniseer, al zou die ver onder de toegelaten limieten blijven volgens de verkopers. Gevoelig voor luchtjes en vreemde stoffen in de lucht als ik ben, kreeg ik hiervan ademhalingsklachten en piekende ogen.
Deze problemen zouden met deze luchtreiniger nog nooit gemeld zijn geweest.
Op internet zelf vond ik eigenlijk weinig terug over deze luchtreiniger, en ook geen enkele review van een klant. Ik vermoed dat het vooral in Azië wordt gebruikt (toestel kwam uit Korea).
Ik vroeg het bedrijf om raad en ik mocht het toestel terugsturen. Ik kreeg het volledige bedrag (een dikke 800 euro) zonder problemen terug. De service bij Itek is dus prima!

Die nanabio bevatte HEPA-filters en actieve koolfilters. Die laatste filter bestond uit relatief brede 'honingraten' waarvan ik maar moeilijk kon geloven dat het iets afdeed. Maar zoals gezegd: hinderlijke geuren (rook, barbeque, schoorsteen,...) verdwenen er wel door.

Dan maar naar het toestel wat ik niet wou aankopen wegens zowat het duurste in zijn soort:
- De IQ-air health pro 250 van zo maar eventjes 1200 euro ... (alsof 800 euro nog niet genoeg was).
Deze heeft geen ionisator (dus geen ozonproductie), maar een soort voorfilter, een V5 filter tegen VOC's en geuren en een hyperhepafilter. Dit werd alomgeprezen en toegejuicht op het internet.
Het is een groot toestel, zeer luidruchtig. Naar mijn gevoel merkte ik al onmiddellijk toen het stond te draaien een verschil. Maar tevens kwam er opnieuw een chemische lucht uit... Deze ging echter al snel over.
Het toestel staat nu op mijn slaapkamer en het staat niet voortdurend aan, gezien de zorgen van mijn ouders over de electriciteitsfactuur.

Het probleem waar ik mee te kampen had waren enerzijds buren die vanalles opstoken en de slechte lucht die dan ons huis binnenkomt en anderzijds een verdachte lucht 's nachts, vermoedelijk afkomstig van industrie. Beide komen binnen ondanks gesloten ramen. Door de problemen heb ik last van quasi permanente keelklachten...
Probleem 1 bestrijdt de luchtreiniger relatief goed. Maar als de stank en hinder echt te intens wordt, kan hij het ook niet meer aan...
Daarnaast blijft de geur blijkbaar in het toestel achter, zodat je hem nog eens tegenkomt de eerste uren dat je het apparaat voor de volgende x aanzet.
Probleem 2 kan hij maar deels aan. De gasfilter is niet sterk genoeg om het volledig te vernietigen, en idem hier: geur blijft in het toestel hangen...

De lovende reviews als alle klachten die verdwijnen als sneeuw voor de zon, überschone lucht, vermindering van de aanwezigheid van stof, ... gaan voor mij helaas niet op.
Het helpt mijn ergste keelklachten te verzachten, maar alleen als ik de uitkomende lucht van het toestel recht op mijn hoofd kan richten... Ofwel blijft de concentratie in de lucht te hoog gezien die ook continu binnenkomt via het raam, ofwel is de airflow van het toestel te laag.
Over dat laatste maak ik me het meeste zorgen, het toestel zuigt nl. enkel lucht aan langs de onderkant, en bovenaan is er zo'n 5 cm hoge raster-opening aan alle kanten van het toestel waarlangs de lucht er weer uitgaat.
Daardoor zuivert het volgens mij steeds dezelfde lucht in plaats van dat de lucht van de gehele kamer/het gehele huis gezuiverd wordt.
Dit vond ik ook terug in enkele costumer reviews (vooral Engelstalig). Alsook zouden sommige distribiteurs hun klanten betalen om positieve reviews te schrijven... wat de enorme bergen aan positieve reviews over dit toestel misschien wel kan verklaren.

Tot zover mijn review... Die laatste IQ air cleaner... ik kan hem pas echt goed beoordelen als hij een tijdje continu op kan staan maar tot nog toe ben ik er niet erg van onder de indruk. Al moet ik toegeven dat het mijn levenskwaliteit omhoog haalt gezien de ernst van mijn klachten (van brandende slijmerige kurkdroge keel naar mildere keel indien de uitgestoten lucht op mij gericht wordt dus, maar ik had liever gehad dat ik me vrij kon bewegen en die tocht niet voortdurend naar mijn hoofd gericht moest staan).

Indien iemand tips of trics heeft, de kneepjes van het luchtreinigen kent of nog informatie kan geven of een betere luchtreiniger kent... laat me zeker iets weten!

meino
14 augustus 2010, 00:57
"Een dag aan zee".

Tbh helpt me dat nog het beste als ik last heb van ellendige slijmophopingen.

Soekie
15 augustus 2010, 23:36
"Een dag aan zee".

Tbh helpt me dat nog het beste als ik last heb van ellendige slijmophopingen.

Al geprobeerd. Daarbij zijn twee problemen gerezen:

- mensen die zo vriendelijk zijn te roken op het strand en de pret vergallen
- zelfs daar last van mijn keel, door het roken of door iets anders? Dat wordt nog uitgezocht. ;)
- ik zou toch graag schone lucht in mijn huis willen en op 300km van de zee wonen is het lastig om even over en weer te gaan. Ik ben wel van plan er te gaan wonen echter, om evidente redenen. ;)

Skyscraper
21 december 2010, 00:12
iBOOD.com - Internet's Best Online Offer Daily! (http://www.ibood.com/be/nl/product_specs/4609/Lanaform_Full_Tech_Filter_Luchtzuiveraar_met_Ionis atie_en_HEPA-filter/)

Hoe zou deze presteren?

Soekie
20 januari 2011, 16:09
Ziet er een mooie uit. Maar het merk is me onbekend plus ik zie niet waar het lucht uitstoot of aanzuigt?

Intussen heb ik een tweede exemplaar nodig. Eentje voor op kot. Ik ga zeker geen tweede IQ-air cleaner kopen ondanks dat de hele wereld er zo lovend over is. Ik zal niet ontkennen dat het een verschil maakt. Maar zoals ik al zei vrees ik dat het toestel continu dezelfde lucht schoonmaakt.

Na het slechts enkele malen te gebruiken (staat op de slaapkamer en staat dus enkel aan als ik op de slaapkamer thuis ben) bleef de vieze lucht die het moest filteren al in de filters hangen... Gevolg: aanzetten van de luchtreiniger leidt tot een verspreiding van de ergste stank.
Eigenlijk had ik daarvoor beter gereclameerd om misschien nieuwe filters te krijgen. Maar ik betwijfel of die lang verbetering gaan brengen...

Nu kijk ik uit naar een model dat de lucht langs de bovenkant terug uitblaast, een sterke motor heeft, een HEPA-filter en een actieve koolstof-filter, ik wil al die ionisatie en plasmaclustertechnieken wel eens proberen. Maar slechts als je deze functie ook kan uitschakelen. Ik ga er verder zeker niet meer zoveel geld aan uitgeven als de IQ-air cleaner gekocht heeft, want dat was hij eigenlijk echt niet waard.

Mijn interesse gaat momenteel uit naar een duurder model van Honeywell, één van Austin air (actieve kool geïmpregneerd met potassium iodide of zeoliet, ik moet er wel nog achter komen wat dat is) of eentje van winix.
Blue-air is afgevallen wegens (het gebruik van op HEPA-filters lijkende technologie, Rabbitair ook. Zelfde probleem, maar dan met zijn actieve koolfilter die als ik het goed versta geen echte actieve koolfilter is (afwasbaar).

Tips zijn nog steeds welkom ...

Soekie
8 januari 2012, 20:30
Om hier even op terug te komen,

ik vraag me iets af:

hoe reinigt de natuur eigenlijk de lucht van fijnstof? Of gebeurt dit gewoon niet? Dwarrelt het uiteindelijk neer, eventueel geholpen door neerslag?
Of gaat het door de circulatie die uiteindelijk weer tot regen leidt?

Specifieker, als je lucht door water haalt, zoals sommige van die machines doen, kan je er dan ook effectief vervuilende stoffen uithalen? Is de lucht die uit water komt dus echt zuivere lucht, ontdaan van bv roet, fijnstof, ... of niet en is de lucht hooguit bevochtigd?

Sev-O
8 januari 2012, 23:18
Kan uwe lover uit het buitenland niet iets goedkoops exporteren richting België?

Ruben666
8 januari 2012, 23:24
Uw.

Sev-O
8 januari 2012, 23:42
Uw.

Mijn achillespees in Nederlandse spelling. Ik geraak er gewoon niet van af. :sop:

promaxius
5 januari 2013, 22:24
Heb je dan een apparaat gevonden dat wel voor je werkt ?

Steba LR5 Luchtreiniger kopen? Bestel bij Allergiewinkel.nl (http://www.allergiewinkel.nl/product/steba-lr5-luchtreiniger/37483/)
Deze kost slechts een dikke 100 euro, koolstoffliter, en hepa !

Silmarunya
5 januari 2013, 22:57
Ik vraag me af of een luchtfilter überhaupt nodig is, laat staan kostenefficiënt.

Kamerplanten, in het bijzonder planten met CAM-fotosynthese, kunnen al zeer veel vervuilende stoffen uit de lucht halen (stikstofoxides, tolluenen, formaldehyde enzovoort). Daarnaast zorgen ze ook voor afname van CO(2) en een toename van het zuurstofgehalte.

De goeie ouwe Draecena's of Sansevieria's (beter bekend als Vrouwentongen) kunnen al veel doen - en hebben amper onderhoud nodig en zijn spotgoedkoop in je lokale tuincentrum. Als je dat combineert met goede verluchting zit je goed, tenzij je echt een ernstige longaandoening ofzo hebt.

Sjikaan
7 oktober 2013, 11:02
Kamerplanten, in het bijzonder planten met CAM-fotosynthese, kunnen al zeer veel vervuilende stoffen uit de lucht halen.
De goeie ouwe Draecena's of Sansevieria's (beter bekend als Vrouwentongen) kunnen al veel doen.
Als de info van Plant Air Purifier (http://www.plantairpurifier.com) klopt is zo'n plant maar een druppel op een hete plaat en werkt diezelfde plant met hun apparaatje 100x efficienter.

Maar ze willen het blijkbaar niet opsturen naar Europa (tenminste toen ik het een jaar geleden eens heb gevraagd). De voltage zal dan mss ook enkel 110V zijn.
In Europa heb je een gelijkaardige: www.andreaair.com

ludnak
7 oktober 2013, 12:13
Ze moeten toch iets verzinnen als ze een bloempot van 230 dollar willen verkopen.

Sjikaan
7 oktober 2013, 13:29
Ze moeten toch iets verzinnen als ze een bloempot van 230 dollar willen verkopen.
De wetenschap erachter komt van de NASA, dacht ik.
Ik ben benieuwd naar je tegenargumenten... :D

Maar idd, de NASA heeft al heel veel gelogen... ;)

ludnak
7 oktober 2013, 13:43
De wetenschap erachter komt van de NASA, dacht ik.
Ik ben benieuwd naar je tegenargumenten... :D

Maar idd, de NASA heeft al heel veel gelogen... ;)
Optimale labomstandigheden zijn niet te vergelijken met een thuissituatie.