PDA

Volledige versie bekijken : Raar insect gespot

Recipe4hate
26 mei 2010, 22:44
Hey beste 9livers

daarstraks hing er aan het blad van mijn collega een raar insect. Voor ik het kon vangen om veilig buiten te zetten, was het weer weg. Graag zou ik weten wat voor een ding ik eigelijk gezien heb.

Het was lang en dun, ongeveer 1.5cm in lengte en had een grijze kleur. Het had 2 lange voelsprieten aan beide zijden van het lichaam (kop/staart), en eigelijk kon ik niet goed zien wat nu de voorkant was... De pootjes stonden in het midden van het lichaam en waren geelachtig van kleur. Ik meen geen segmenten in het lichaam te hebben gezien.

De beste beschrijving die ik eraan kan geven is een kruising tussen een pissebed, oorworm en duizendpoot.

Iemand een idee?

Genius
26 mei 2010, 22:49
vliegende mier? Of is het niet weggevlogen?

Recipe4hate
26 mei 2010, 22:50
Nee een vliegende mier was het zeker niet. En het had geen vleugels. Voor zover ik kon zien, kon het enkel lopen.

Ironpole
26 mei 2010, 22:51
Meikever?
Oorworm?

Genius
26 mei 2010, 22:52
Meikever kan vliegen dus dat is het ook al niet.

Soort van kakkerlak misschien?

Recipe4hate
26 mei 2010, 22:54
Leek me veel te "dun" om een kakkerlak te zijn. Alhoewel ik zo'n voelsprieten wel al bij kakkerlakken heb gezien...

Oldskooler
26 mei 2010, 23:41
Een soort rups waarschijnlijk. Er zijn er zovelen, de meeste zal je maar enkele keren in uw leven te zien krijgen.

Dennoman
26 mei 2010, 23:48
Klinkt als een zilverviske.

Zilvervisje - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zilvervis)

of

http://nl.wikipedia.org/wiki/Papiervisje

de Waaslandwolf
27 mei 2010, 00:40

of

Papiervisje - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Papiervisje)
Dat was ook hetgene waar ik eerst aan dacht. Lijkt me in ieder geval plausibel.

Recipe4hate
27 mei 2010, 10:25

of

Papiervisje - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Papiervisje)

Dat was hem!
Super, dat jullie dit aan zo'n algemene omschrijving gevonden hebben. :niceone:

Dennoman
27 mei 2010, 10:40
'k Had chance ook ze :p

"Hmmm... grijs en kruipend, klinkt als een zilverviske."
-wiki't en ziet dat de omschrijving perfect klopt-

Reppers 4 me, aweshum :woohoo:

Also: als 't geen papierviske was, mogen ze bij u op het werk wel eens wat beter kuisen :p

TrsH
27 mei 2010, 11:04
dat ding kan 2 tot 8 jaar oud worden o_O

ikd acht dat insecten maar enkele maanden ofzo leefden.
ik sta hier verstomd van lol :S

warthie
27 mei 2010, 11:48

Dat is wel zot. Ik heb dat altijd al grave beesten gevonden :D

de Waaslandwolf
27 mei 2010, 12:36

Er zijn er die nog een stuk ouder worden hoor. Een termietenkoningin wordt heel wat ouder, cicaden worden ook behoorlijk oud, prachtkevers ook dacht ik. Zelfs bepaalde wandelende takken.

Belgianbonzai
27 mei 2010, 12:59
als ik zo een zilvervisje zie sterft het meestal vrij vlug nochtans...

warthie
27 mei 2010, 13:37
als ik zo een zilvervisje zie sterft het meestal vrij vlug nochtans...

Ik vraag me af wat daar het nut van is. Die zijn zo klein dat ge moeite moet doen om ze te vinden en ze doen niemand kwaad. Grotere insecten die ik liever ni in mijn buurt heb (spinnen vnl.), zet ik gewoon buiten. Maar goed, dat is mijn visie maar.

"Of bestrijding nodig is bij een populatiegrootte die tot een incidentele waarneming leidt is overigens maar zeer de vraag - ze veroorzaken meestal geen waarneembare schade."

Hannibal
27 mei 2010, 14:03
Spinnen zijn geen insecten. :p

warthie
27 mei 2010, 14:28
Spinnen zijn geen insecten. :p

FFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU :doh:

:p

S.conceiçao7
27 mei 2010, 18:23
vraag het mss es aan deze mannen?

http://www.youtube.com/watch?v=zv35TyeRb9M

Recipe4hate
27 mei 2010, 18:29
'k Had chance ook ze :p

"Hmmm... grijs en kruipend, klinkt als een zilverviske."
-wiki't en ziet dat de omschrijving perfect klopt-

Reppers 4 me, aweshum :woohoo:

Also: als 't geen papierviske was, mogen ze bij u op het werk wel eens wat beter kuisen :p

Ja 't was één van de 2, maar afgaande op de foto's vind ik dat het meer op een zilverviske dan een papierviske lijkt. Hier wordt nochtans dagelijks en grondig gekuist. Maar deze muur grenst aan die van het magazijn, dus misschien komt het van daar.

Ik vraag me af wat daar het nut van is. Die zijn zo klein dat ge moeite moet doen om ze te vinden en ze doen niemand kwaad. Grotere insecten die ik liever ni in mijn buurt heb (spinnen vnl.), zet ik gewoon buiten. Maar goed, dat is mijn visie maar.

"Of bestrijding nodig is bij een populatiegrootte die tot een incidentele waarneming leidt is overigens maar zeer de vraag - ze veroorzaken meestal geen waarneembare schade."

Ten eerste was die redelijk groot voor een insect. 1.5cm - 2cm vind ik niet echt klein meer. En het zat op een bundel papieren van mijn collega, recht voor haar neus, dus we hebben geen moeite moeten doen. Fyi, het leeft nog.

Burrid
28 mei 2010, 01:10
Ik heb een heleboel zilvervisjes in de badkamer van mijn kot.
Wel leuk hoe die rond lopen. Vooral 's nachts zijn het er veel.

Gromme
29 mei 2010, 16:14
Als ik me niet vergis, is er toch een worm of slak waarvan ze vermoeden dat het al miljoenen jaren leeft. (mss geen miljoenen maar echt LAAAAAAAANG)

Zowizo een worm of slak.

Burrid
29 mei 2010, 20:22
Als ik me niet vergis, is er toch een worm of slak waarvan ze vermoeden dat het al miljoenen jaren leeft. (mss geen miljoenen maar echt LAAAAAAAANG)

Zowizo een worm of slak.

Wormen bestaan dan ook al meer dan 500 miljoen jaar.

Pjken007
31 mei 2010, 10:29
Ik heb paar dagen geleden soortgelijk insect gezien...
Had 2 grote voelsprieten, een lange 'staart' (precies voelspriet, maar in het verlengde v zijn lichaam en ongeveer 3x de lengte v zen lichaam)..

En het kon vliegen...

Iemand een idee?

SlashDotDash
31 mei 2010, 10:39
Foto's maken met uw gsm hé, dan gaat dat identificeren al makkelijker :)

Pjken007
31 mei 2010, 11:49
Foto's maken met uw gsm hé, dan gaat dat identificeren al makkelijker :)
Ja ik weet het, maar het ging na enkele seconden al gaan vliegen :p

Benjamin
5 december 2012, 21:45
Het is niet zo zeer een raar insect maar wel een voor mij onbekend insect. Ik heb nu even geen foto (die kan ik waarschijnlijk wel nog een keer maken maar ik moet daarvoor een fototoestel maken aangezien ik de simpelst mogelijke mobiele telefoon heb) dus ik hoop dat de beschrijving volstaat. Het is een insect wat op muren kruipt binnenshuis, wat absoluut niet schuw is voor de mensen (je kan rustig naast het insect staan het blijft zitten totdat je een snelle beweging maakt, dan kruipt het redelijk snel weg maar niet extreem snel), het heeft een smal zwart lijfje wat redelijk regelmatig is qua breedte en op het moment dat je het doodslaat (wat mij een kutgevoel geeft maar ik word ook niet graag ziek omdat dat beest op mijn bord of whatever kruipt) blijft er weinig anders over dan een beetje lichtbruine materie, een beetje vergelijkbaar met wanneer een motvlinder verbrandt (halogeenlamp ;)) of iets dergelijks.
Het insect lijkt op etensresten af te komen (d'uh) maar het zit ook rustig ergens op een goed zichtbare plaats op een muur wanneer het niet op zoek is naar eten. Het insect ziet er enigszins uit als een smalle worm (maar dan met pootjes), het is heel erg smal en het lijfje is zo'n 2-3 cm. lang.

Het eerste waar ik aan dacht was een pissebed maar als ik een plaatje zoek van een pissebed dan zie ik dat die een veel breder en onregelmatiger lijf hebben en dat ze een andere kleur enz. hebben.