PDA

Volledige versie bekijken : In mei legt iedere vogel een ei

TrsH
21 mei 2010, 08:49
ik heb hier vooraan mijn huis een duivenest zitten.

ze heeft namelijk haar nest gemaakt tussen de dakgoot en de tap (distributie aansluiting)

nu is mijn vriendin verschrikkelijk geirriteerd dat die duif haar behoefte doet op het voetpad voor onze deur.
mij kan het nie schelen...

nu de duif heeft al een eitje verloren omdat het naar beneden gevallen is waarschijnlijk omdat ze daar zo mottig zit in haar nest die eigenlijk niet stabiel genoeg is op die tap.

nu had ik gedacht om dit weekend een plank van een 50x50cm onder of naast de tap te bevestigen totdat haar jongen het nest uit zijn.

alleen denk ik gewoon als ik haar nest een 50cm verplaats de duif er niet meer zal op willen gaan of het al verwaarlozen.
of is dit niet zo?
of mss heeft iemand een betere oplossing?
ik ben dus niet van plan om die duif weg te jagen of haar nest te vernietigen.
ik wil het haar gewoon iets veiliger maken alsook voor de jongen.

Arifiene
21 mei 2010, 09:04
Ik heb hier ook een duivennestje in de dakgoot (tot grote ergenis van men moeder).
Er is ook al een eitje kapot, maar dat gebeurt ieder jaar, dat er eentje naar beneden valt.
Ik zou gewoon van dat nest afblijven, want ze zal er inderdaad niet meer opwillen...
Normaalgezien maken duiven dikwijls hun nest op dezelfde plaats, dus ik zou als de baby-duiven groot zijn eens op men ladder kruipen en daar iets aanbrengen, dan zit ze veilig voor volgend jaar :).

Timmos
21 mei 2010, 09:26
Bah, duiven! Neem een kat zou ik zeggen.

Met andere vogels geen problemen :p

Redhunter
21 mei 2010, 16:42
Dus gaan ze in april allemaal van bil.

Greenie
21 mei 2010, 22:58
Denk eerder dat ze in mei van bil gaan :)
Vind het zelf ook wel grappig om allerlei vogels in de tuin nest-takjes te zien sprokkelen. Echter vlogen ze in een rij bomen die ondertussen uitgedaan zijn, dus ik vrees dat hun moeite voor niets was...

Ik zou er toch ook af blijven, het wordt toch vaak gezegd dat een vogel niet meer naar zijn ei/jong omkijkt als er iets gebeurd is.
Hopelijk krijg je vriendin niet de overhand en blijven ze rustig zitten :)

Jond3
22 mei 2010, 01:02
wij hadden een nest koolmeesjes in onze bbq zitten. Omdat ze in onze tuin zijn aant werken hebben we ze noodgedwongen moeten verplaatsen. Ons leek dit geen enkel negatief effect te hebben. We hebben de bbq toch zeker 2 meter moeten verplaatsen en ondertussen zijn de jongen al uitgevlogen dus denk niet dat t een probleem is als je t nest verplaatst maar ik ben geen vogelkenner.

Hier een interessant linkje:

Is it bad to move a bird's nest with eggs in it? - Yahoo! Answers (http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100407111100AAYBVXj)

denkimi
22 mei 2010, 01:59
schud die eieren of neem ze weg aub. duiven zijn er al genoeg, hebben geen enkele meerwaarde en veroorzaken alleen maar last.

Sagax
22 mei 2010, 03:00
schud die eieren of neem ze weg aub. duiven zijn er al genoeg, hebben geen enkele meerwaarde en veroorzaken alleen maar last.

ik heb vorig jaar een koppel tortelduiven op bezoek gehad in een van mijn bomen. ik heb ze het nest zien bouwen en ik heb de kuikens het nest zien verlaten. Ik heb er plezier aan beleefd en het was zeker een meerwaarde aan mijn tuin.

ik denk dat de topicstarter er ook wel een meerwaarde in ziet

SpArdA
22 mei 2010, 17:27
Dat er teveel duiven zijn is de schuld van een andere diersoort van dewelke er ook al teveel zijn en die daardoor ook alleen maar last veroorzaakt.

OT: het nest niet verplaatsen, ook al vind jij het jammer van dat eitje. Gewoon de natuur zijn gang laten gaan.

Gromme
29 mei 2010, 16:17

Ze hadden beter ook met je moeder liggen schudden, of u weggenomen. Want mensen (idioten) zoals uzelf zijn er ook genoeg, hebben geen enkele meerwaarde en veroorzaken alleen maar last.

NotoriousP
29 mei 2010, 16:25

Hetzelfde geldt voor heel wat mensen, dus als we die toer opgaan...

Wij hebben hier een stuk of 5-10 vogelnesten in het dak zitten en ons dak is zwart. Ge moet u niet afvragen hoe opvallend die stront dan is :p Nuja wij storen ons daar niet echt aan, alleen valt er tegenwoordig regelmatig is een jongske naar beneden en ja dan ligt er zo een kale vogel op uwen asfalt, leuk is iets anders.

Thin Liz
29 mei 2010, 17:00
We hadden vorig jaar een nest van merels in onze tuin. Het laatste wat je dus wil is dat nest verplaatsen of er nog maar in de buurt van komen. Als die jongskes uitgekomen zijn kunnen ze behoorlijk wat kabaal maken (als je er nog maar durft aankomen) en die moeder en vadervogel horen dat zonder probleem. Gevolg bij ons: 'the birds' in real life. Die scheren gewoon in duikvlucht naar je hoofd, niet zo gezellig :s

denkimi
29 mei 2010, 17:30
Ze hadden beter ook met u moeder liggen schudden, of u weggenomen. Want mensen (idioten) zoals uzelf zijn er ook genoeg, hebben geen enkele meerwaarde en veroorzaken alleen maar last.

:lol:

begin anders ratten te kweken onder u bed of kakkerlakken in u kleerkast, dat komt op hetzelfde neer als duiven onder de dakgoot. die beesten zijn ongedierte en moeten zoveel mogelijk bestreden worden, het is niet voor niets op veel plaatsen verboden ze te voederen.

Sp66d D6mon
29 mei 2010, 17:33
We hadden vorig jaar een nest van merels in onze tuin. Het laatste wat je dus wil is dat nest verplaatsen of er nog maar in de buurt van komen. Als die jongskes uitgekomen zijn kunnen ze behoorlijk wat kabaal maken (als je er nog maar durft aankomen) en die moeder en vadervogel horen dat zonder probleem. Gevolg bij ons: 'the birds' in real life. Die scheren gewoon in duikvlucht naar je hoofd, niet zo gezellig :s

Zelfs mezen vertonen zo'n agressief gedrag. Best grappig voor een beestje van 6 cm.

Gromme
29 mei 2010, 17:44
:lol:

begin anders ratten te kweken onder u bed of kakkerlakken in u kleerkast, dat komt op hetzelfde neer als duiven onder de dakgoot. die beesten zijn ongedierte en moeten zoveel mogelijk bestreden worden, het is niet voor niets op veel plaatsen verboden ze te voederen.

Mooie reactie. Echt, top!

Timmos
29 mei 2010, 17:55
Ik geef denkimi anders wel gelijk.

Duiven zijn gewoon kutbeesten :p

Daarom krijgt hij een rep en niemand anders :tongue:

denkimi
29 mei 2010, 17:58
Mooie reactie. Echt, top!

als ge dan toch zo'n duivenliefhebber zijt moogt ge er hier gerust een stuk of 50 komen vangen zodat ge ze in u eigen tuin kunt loslaten, en neem meteen alle eksters ook mee.

Gromme
29 mei 2010, 18:04
Ik ben geen duiveliefhebber maar ik ben niet zo achterlijk om eieren door elkaar te schudden of op de grond gooien of wat dan ook. Neem dan andere maatregelen.

En ja, ik eet eieren van kippen, dus kom daar aub al niet mee af!

Timmos
29 mei 2010, 18:09
Ik ben geen duiveliefhebber maar ik ben niet zo achterlijk om eieren door elkaar te schudden of op de grond gooien of wat dan ook. Neem dan andere maatregelen.Eet je die dan op of zo? Je eet die dan toch niet op?

denkimi
29 mei 2010, 18:22
Ik ben geen duiveliefhebber maar ik ben niet zo achterlijk om eieren door elkaar te schudden of op de grond gooien of wat dan ook. Neem dan andere maatregelen.

ik neem ook andere maatregelen hoor. als het nest niet bereikbaar is zaag ik gewoon de tak af, dat werkt even goed.

voor de rest zie ik niet wat er verkeerd is met wat geboortebeperking bij gevleugelde ratten.

Timmos
29 mei 2010, 18:33
denkimi is echt mijn held.

I.v.m. gevleugelde ratten:

Duiven (Columbidae) vormen een familie van meestal middelgrote, compact gebouwde vogels met volle, ronde borst en kleine kop. Ze hebben een snelle, meestal rechtlijnige vlucht. Ze kunnen in tegenstelling tot andere vogels water met de snavel opzuigen. De jongen worden met "duivenmelk" uit de krop gevoerd. In de stad vinden ze voldoende voedsel en schuilplaatsen. Hun uitwerpselen zorgen voor overlast, schade aan gebouwen en onhygiënische situaties (vandaar de bijnaam "de gevleugelde rat"). Daarom worden in Vlaanderen sinds 2005duiventorens geplaatst om de wilde stadsduiven-populatie binnen de perken te kunnen houden door eieren te verwisselen met kunsteieren.

DDD! Dood de duiven!

ng
29 mei 2010, 19:09
Oh noes, een duif schijt eens op uw auto. Big fucking deal.

Tibokio
29 mei 2010, 19:26
Sommige mensen hebben hier precies schrik van duiven :p

denkimi, gij zaagt 'n tak af omdat die beesten u zodanig storen?

Met wat inbeelding komt dat op hetzelfde neer als uw vader zijne piet afzagen wanneer hij iemand wil bezwangeren en dus bijgevolg kinderen krijgen (net als die duiven).

denkimi
29 mei 2010, 19:44
Sommige mensen hebben hier precies schrik van duiven :p

denkimi, gij zaagt 'n tak af omdat die beesten u zodanig storen?

Met wat inbeelding komt dat op hetzelfde neer als uw vader zijne piet afzagen wanneer hij iemand wil bezwangeren en dus bijgevolg kinderen krijgen (net als die duiven).

het komt op hetzelfde neer als abortus doen bij een 14 jarige alcoholverslaafde kettingrokende marginaal.

ng
29 mei 2010, 19:46
Neen, daar komt het niet op neer.

denkimi
29 mei 2010, 19:54
Neen, daar komt het niet op neer.

toch wel, het is geboortebeperking bij parasieten/ongedierte.

GTM
29 mei 2010, 21:45

Denkimi heeft nochtans groot gelijk. Duiven zijn ongedierte, en brengen niets dat slechts met zich mee.

Welke andere maatregelen stel je dan voor btw? Of ben je gewoon tegen denkimi's methode omdat jonge duifjes 'schattig' zijn?

Tibokio
29 mei 2010, 21:55
Geen maatregelen, laat gewoon de natuur z'n gang gaan :)

GTM
29 mei 2010, 22:05
Geen maatregelen, laat gewoon de natuur z'n gang gaan :)
Ja hoor, waarom we hier ooit moerassen hebben drooggelegd, zal niemand begrijpen, right? :niceone:

[SMURF]Lolsmurf
30 mei 2010, 00:25
natuurlijke selectie hé kerel !

Tibokio
30 mei 2010, 00:26
Ja hoor, waarom we hier ooit moerassen hebben drooggelegd, zal niemand begrijpen, right? :niceone:

Right! :niceone:

Greenie
30 mei 2010, 00:30
Zolang je maar kan slapen 's nachts he

De ene vindt het leven van een minderwaardige soort wel volwaardig,
de andere vindt enkel dat van zichzelf en evt. zijn medemensen volwaardig.

Ieder zijn eigen overtuigingen en laat ons deze dus niet opdringen aan anderen.
(Tenzij er wetten opkomen, maar das een ander paar mouwen ^^)

gravedigger101
30 mei 2010, 10:46
als da ene koppel duiven weg is komt er wel een nieuwe in de plaats hoor...die dikke houtduiven hebben de rotsduiven niet voor niks 'buiten gepest'.

koopt uzelf een kat, of een koekoek! nog beter!

Arifiene
30 mei 2010, 12:30
Hier komen de verzuurden des levens weer ze.

Starrk
30 mei 2010, 13:09
Laat die vogels gewoon met rust.

BlueSkyraider
30 mei 2010, 13:19
Ik heb hier ook nog een koppel bosduiven gehad in mijn dakisolatie -_- (hoe komen ze er trouwens op om die plaats te vinden :oink:
De jongen dervan zijn trouwens al lang uitgevlogen. kGa toch maken dat ze er tegen volgend jaar niet meer in geraken.

Voorts heb ik wel nesten van Heggemussen in mijnen tuin en een koppel Witte Kwikstaarten :)

Solid Q
30 mei 2010, 13:42
Het feit dat er (te)veel duiven zijn wordt zelfs door Vogelbescherming Vlaanderen erkent, alsook de last die ze kunnen veroorzaken. Het behouden van het evenwicht is het kernpunt. Echter zijn er grote verschillen per soort.

De Turkse tortel veroorzaakt de minste schade aan land en tuinbouw, enkel hun uitwerpselen kunnen vervelend zijn. Dat is de soort die je het meeste aantreft op daken en uw tuinstoelen :)
-> hoeft niet te aangepakt te worden

De Houtduif (grootste soort) veroorzaakt de meeste schade. Dit zijn de soorten die jonge gewassen kaalvreten, akkers beschadigen, ...
-> via bejaging (wegens gebrek aan natuurlijke predator)

De verwilderde stadsduif brengt vooral overlast maar niet zo zeer fysieke schade. Dit is een kwestie van persoonlijke percepties. Sommigen aanschouwen wat witte plekken op de auto als last, anderen klagen pas als ze met zwermen aan uw voordeur zitten.
-> via selectieve geboortebeperking

Mensen denken vaak dat elke beperking van een diersoort automatisch slecht is voor de natuur, integendeel. Een natuur hoort in evenwicht te zijn. Indien er grote aantallen van een soort aanwezig zijn leidt dit tot verstoring. Ziektes kunnen voorkomen, die een diersoort nog meer schade kan toebrengen dan selectieve bestrijding door de mens, daarnaast kunnen deze ziektes overgedragen worden naar andere diersoorten of leiden tot voedselschaarste.

Voor mezelf. In Leuven erger ik me soms ook wel aan al die duiven die je ziet rondlopen, grote probleem is het massaal voederen. De Spar op de brusselsestraat gooit bijvoorbeeld al hun oud brood aan het water, dat hoort dus niet! Thuis (landelijk gebied) laat ik ze met rust, daar zie je ze ook niet veel.

gravedigger101
30 mei 2010, 14:24
mensen die zagen over duiven mogen content zijn dat ze niet aan de kust wonen. er staat tegenwoordig (niet overal, ik dacht wel in oostende en in knokke) een boete op het voederen van de meeuwen. en dat zijn pas rotzakken. vuilniszakken openreiten,op de auto's wandelen met hun nagels, tot mensen aanvallen om hun eten te pikken.
YouTube - Seagulls chasing icecream in Helsinki (http://www.youtube.com/watch?v=s3O0S47gZPo)

anyway, thuis binnenkort genoeg jong volk over de vloer (mezen,merels,duiven,kwikstaarten,...). Aan de ene kant is er ook een koppel torenvalken, en aan de andere kant voor het derde jaar een koppel ransuilen, eens zien wat dat gaat geven... ons enige kuiken dit jaar gaat allesinds mogen opletten :lol:

Smiles_
30 mei 2010, 14:33
die dikke houtduiven hebben de rotsduiven niet voor niks 'buiten gepest'!
Houtduiven kunnen idd nogal agressief zijn. Hier is het ook vaak ambras tussen het koppel houtduiven en het koppel turkse tortels. Maar ze tolereren elkaar.

Groter probleem is de populatie eksters en kauwen. Wanneer gaat men die eens vogelvrij verklaren? Ze zijn een hel voor de andere vogels. Beschermd, vraag me niet waarom.

Zonnestraal
30 mei 2010, 14:38
Zwijg me over eksters...er is vorige week een ekster weggevlogen met een kippenbil tijdens onze BBQ. In één keer...

Wij hebben een nestje merels. We verstaan elkaar.

Venometal
30 mei 2010, 15:01
Zwijg me over eksters...er is vorige week een ekster weggevlogen met een kippenbil tijdens onze BBQ. In één keer...

Jammer dat hij niet op de grill is geland :p

Sp66d D6mon
30 mei 2010, 15:48

:D
Eksters zijn zalige beesten, veel intelligenter dan sommigen hier.