PDA

Volledige versie bekijken : Opamp gebruiken?

FoO
20 mei 2010, 10:13
Beste 9livers,

Ik ben voor de moment bezig met mijn eindwerk over bloeddruk en ecg.
Ik zou het bloeddruksignaal zichtbaar moeten maken op een oscilloscoop.
Hiervoor zou ik het signaal wat moeten versterken.
De druktransducer geeft een uitgangssignaal van 1-100mV ongeveer.
Ik zou dat graag 50 keer vergroten. Met een opamp of transistoren ofzo.
Ik zou dus graag willen weten wat de goedkoopste en makkelijkste manier is om dit te doen :p

De uitgang is dus eigl het verschil tussen 2 punten (de transducer is een wheatstone-brug).

Dank bij voorbaat ;)

Epyon
20 mei 2010, 10:36
Je gebruikt best een geïntegreerde instrumentatieversterker, bvb een INA101, 111 of 326 van Texas Instruments. Die IC's zijn daar zeer geschikt voor omdat ze het zwakke AC signaal van een ECG kunnen onderscheiden tegenover de veel grotere aanwezige DC potentialen. Deze whitepaper (http://focus.ti.com/lit/an/slyt226/slyt226.pdf) beschrijft zelfs het gebruik van die IC's in een ECG applicatie.

FoO
20 mei 2010, 14:37
Je gebruikt best een geïntegreerde instrumentatieversterker, bvb een INA101, 111 of 326 van Texas Instruments. Die IC's zijn daar zeer geschikt voor omdat ze het zwakke AC signaal van een ECG kunnen onderscheiden tegenover de veel grotere aanwezige DC potentialen. Deze whitepaper (http://focus.ti.com/lit/an/slyt226/slyt226.pdf) beschrijft zelfs het gebruik van die IC's in een ECG applicatie.

hey epyon,

heel erg bedankt voor je reactie!
ik ben reeds op de hoogte van de werking van instrumentatieversterker. degene die jij opnoemt, zitten die in 1 behuizing?
ben voor de moment enkel aan het proberen met een LF411 waarbij ik mijn verschilspanning 20 keer kan versterken mits enkele weerstanden te plaatsen.

grtz

EDIT: prachtige fotoblog die je daar hebt trouwens!

Greenie
20 mei 2010, 16:34
hij vermeld dat het IC's zijn, dus die zouden in 1 chip moeten zitten.
Wat jij bedoelt met je LF411 schakeling is zeker een verschilversterker ?

edit: even datasheet googlen helpt ook veel:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/texasinstruments/ina101.pdf

Epyon
20 mei 2010, 21:37
ik ben reeds op de hoogte van de werking van instrumentatieversterker. degene die jij opnoemt, zitten die in 1 behuizing?
ben voor de moment enkel aan het proberen met een LF411 waarbij ik mijn verschilspanning 20 keer kan versterken mits enkele weerstanden te plaatsen.
Dat is geïntegreerd op één chip ja. Ik geef de voorkeur aan dergelijke instrumentatieversterkers omdat deze on-chip lasergetrimde weerstanden hebben (hogere nauwkeurigheid en stabiliteit) en ze minder gevoelig aan common mode spanningen zijn. Bovendien is het veel gemakkelijker werken: een enkele 8-pins DIP, één weerstandje (of zelfs geen als je unity gain wenst) en twee ontkoppelcondensatortjes en je bent er al vanaf. Persoonlijk zie ik geen enkele reden meer waarom je nog instrumentatieversterkers met afzonderlijke opamps zou bouwen.

Tip: de meeste instrumentatieversterkers van TI vallen te samplen.

Greenie
21 mei 2010, 22:52
en met een programma als spice kan je ook vaak je schakeling eens testen alvorens ze in elkaar te steken / componenten aan te kopen