PDA

Volledige versie bekijken : De gloeilamp van Thomas Edison

bunkerbudy
19 mei 2010, 18:25
Ik zal het kort houden. Mijn vraag is, waarom is Thomas Edison nu echt specifiek de uitvinder van de gloeilamp? De reden dat ik dit vraag is omdat ik bij het googelen naar bepaalde dingen terecht kwam bij een site waar stond dat hij niet de eerste uitvinder was. De gloeilamp zou alreeds uitgevonden geweest zijn door Heinrich Gobel. Hij was een Duitser en had dit al 25 jaar eerder ontdekt maar omdat er nog geen elektrische infrastruktuur bestond werd dit niet echt een succes. toen Edison deze herontdekte zal ik het maar noemen werd er een rechtzaak gespannen door Gobel maar tijdens het jaar dat hij dit deed stierf hij aan een long ontsteking. Nu weet ik niet goed wie ik zou moeten beschouwe als de echte uitvinder omdat ze overal zeggen dat het thomas Edison is. Kan iemand hier iets meer over kwijt?? bv: wrm ze deze uitvinding op Thomas Edison zijn naam hebben geplakt. En klopt het eigelijk wel wat ik gelezen heb ?

alvast mijn dank

Bunkerbudy

boeffel
19 mei 2010, 19:00
geschiedenis wordt geschreven door zij die winnen/overleven...

Gobel heeft rechtszaak niet kunnen beëindigen, dus heeft men zeker beslist dat Edison de uitvinder is?

bunkerbudy
19 mei 2010, 19:04
geschiedenis wordt geschreven door zij die winnen/overleven...

Gobel heeft rechtszaak niet kunnen beëindigen, dus heeft men zeker beslist dat Edison de uitvinder is?

Dat veronderstel ik dus ook. het leven zit soms niet echt eerlijk in elkaar nuja hij weet het tog niet :p

Dobbelsteen
19 mei 2010, 21:35
Calculus is nog een bekend voorbeeld: Leibnitz heeft ook heel lang tegen Newton 'gevochten' over het ontdekkingsrecht hiervan. En vermits Newton een klootzak was, heeft hij gewonnen...

Bij de gloeilamp is het inderdaad een samenloop van de dood van de ene partij, waarschijnlijk een patentenprobleem, ...

bunkerbudy
20 mei 2010, 17:49
Calculus is nog een bekend voorbeeld: Leibnitz heeft ook heel lang tegen Newton 'gevochten' over het ontdekkingsrecht hiervan. En vermits Newton een klootzak was, heeft hij gewonnen...

Hier wist ik presies niks van hoe heeft hij dit dan gewonnen?

Bluto
20 mei 2010, 18:06
Nog een voorbeeld: de telefoon.

Een stukje wikipedia:
Patentoorlog
De toekenning van het patent voor de telefoon aan Bell was omstreden en ging gepaard met de nodige rechtszaken. Zo kwam de Duitser Philipp Reis in 1860 met het eerste concept voor het maken van een telefoonverbinding, ook de naam telephon is van Reis. Maar omdat Reis gebruik maakte van een onderbroken stroom (via een aan-uit schakelaar) bracht zijn ontvanger een onduidelijk geluid voort. Het bleef voor Reis bij een experiment.

In 1871 wilde de Italiaanse immigrant Antonio Meucci een patent aanvragen voor zijn teletrophone, maar omdat hij het benodigde geld niet had bleef het bij een aanvraag die al na drie jaar afliep en wegens verder geldgebrek ook niet door Meucci werd verlengd. Zijn rechtszaak tegen Bell eindigde toen Meucci in 1889 overleed. Later kreeg hij alsnog postuum eerherstel nadat het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden verklaarde dat als Meucci de octrooiaanvraag had kunnen indienen, Bell geen octrooi op de uitvinding van de telefoon had kunnen krijgen.

Onafhankelijk van Bell werkte in Amerika ook Elisha Gray aan de harmonische telegraaf en kwam net als Alexander op het spoor van de telefoon. Maar toen Gray zijn uitvinding wilde patenteren was hij te laat: twee uur daarvoor had Bell zijn octrooiaanvraag reeds ingediend. In eerste instantie betwistte Gray het patent van Bell niet omdat hem werd verteld dat de telefoon een onbelangrijke zijsprong was van het oorspronkelijke doel: de telegraaf verbeteren. Dit veranderde nadat bij de anderen de betekenis van de telefoon duidelijk werd. Het gevolg was een jarenlange juridische strijd tussen de beide uitvinders, waar ze elkaar over en weer van plagiaat en diefstal beschuldigden. Meer dan 600 (verloren) rechtszaken werden er tegen Bell aangespannen, waaronder vele van Gray.

De verdienste van Bell was echter dat hij van de telefoon een commercieel succes maakte. Hij slaagde erin op basis van zijn werk en dat van zijn voorgangers een telefoontoestel te ontwikkelen dat niet alleen in een laboratorium-omgeving werkte, maar dat in elke huiskamer gebruikt kon worden.

SXe
20 mei 2010, 18:21
Alé, dan zouden alle elektricsche plattegronden verkeerd zijn. Een gloeilamp (of eender welke lamp) wordt op een elektrische plattegrond aangeduid met de letter E (van Edison) dat zou dan allemaal G moeten worden.

f_dieleman
20 mei 2010, 19:15

Bij de gloeilamp is het inderdaad een samenloop van de dood van de ene partij, waarschijnlijk een patentenprobleem, ...

Leibniz wordt toch wel degelijk als mede-uitvinder gezien? En Newton heeft als ik mij niet vergis zowel integraal- als differentiaalrekening uitgewerkt, Leibniz maar een van de twee. (Niet zeker wel)

Exorikos
20 mei 2010, 19:36
Het is nu ook niet dat Leibniz geen erkenning heeft gekregen binnen de analyse. :p

Razyr
20 mei 2010, 19:58
Edison was ook een behoorlijke klootzak

Edison kreeg een bepaald probleem met een van zijn uitvindingen niet opgelost en beloofde een flinke beloning te betalen aan degene die dat voor hem kon doen. Tesla nam de uitdaging aan en vond binnen korte tijd de oplossing. Edison weigerde echter de uitgeloofde beloning te betalen en antwoordde: 'Je begrijpt onze Amerikaanse humor niet Tesla!'.

Bluto
20 mei 2010, 20:00
Edison heeft zoveel uitvindingen op zijn naam, dat het onwaarschijnlijk is dat hij dat allemaal zelf gedaan heeft :p

Razyr
20 mei 2010, 20:10
^kan wel zijn maar het was toch maar een dickmove van Edison :P

bunkerbudy
20 mei 2010, 20:26
Ik denk dat er echt wel heel veel voorbeelden zijn van dit soort bedriegers.
Kvind het persoonlijk tog maar laf met anders uitvindingen stoefen en met de eer gaan strijken.

Razyr
20 mei 2010, 20:31
Ik denk dat er echt wel heel veel voorbeelden zijn van dit soort bedriegers.
Kvind het persoonlijk tog maar laf met anders uitvindingen stoefen en met de eer gaan strijken.

Wet van de "sterkste" hé.

Bluto
20 mei 2010, 20:35
Het verbaast me eigenlijk niet. Als er geld en eer mee te rapen valt ga je zo'n zaken altijd tegenkomen.
Hoewel, soms kan het ook gewoon toeval zijn dat twee mensen aan hetzelfde werken. Als ik het me goed herinner was een of andere wetenschapper net op hetzelfde moment als Darwin (nu we het toch over de wet van de sterkste hebben :)) bezig aan een soort evolutietheorie. Darwin was gewoon iets eerder met zijn publicatie.

bunkerbudy
20 mei 2010, 20:55
Ik denk dat ik deze topic tog anders ga verwoorden dan "gloeilamp Thomas Edison"
maar ik weet nog niet hoe zijn er enige sugesties? :p

Tr1ploid
20 mei 2010, 21:06
Edison heeft zoveel uitvindingen op zijn naam, dat het onwaarschijnlijk is dat hij dat allemaal zelf gedaan heeft :p

Dat was zijn grootste troef; bestaande uitvindingen verbeteren en er dan een patent op nemen. Eigenlijk was Edison meer econoom dan uitvinder. Tesla blijft dan toch de coolste wetenschapper hoor :p

Muscleduck
20 mei 2010, 21:56
Tesla > all :)
ALleen jammer dan 90% van de mensen geen idee heeft van wie Tesla is en wat hij betekend heeft voor de wereld.

bunkerbudy
20 mei 2010, 22:02
ALleen jammer dan 90% van de mensen geen idee heeft van wie Tesla is en wat hij betekend heeft voor de wereld.

Waarom vertel je er ons dan niet wat meer over?
Zou wel intresant zijn.

moehaa!
20 mei 2010, 22:04
Het verbaast me eigenlijk niet. Als er geld en eer mee te rapen valt ga je zo'n zaken altijd tegenkomen.
Hoewel, soms kan het ook gewoon toeval zijn dat twee mensen aan hetzelfde werken. Als ik het me goed herinner was een of andere wetenschapper net op hetzelfde moment als Darwin (nu we het toch over de wet van de sterkste hebben :)) bezig aan een soort evolutietheorie. Darwin was gewoon iets eerder met zijn publicatie.

Darwin had zijn boek ook al jaren in een schuif liggen, maar omdat hij bang was van de reacties heeft hij het niet direct uitgegeven. Toen hij idd hoorde dat er iemand anders ook gelijkaardig onderzoek aan het doen was heeft hij het nog vlug uitgegeven.

Exorikos
20 mei 2010, 22:05
Waarom vertel je er ons dan niet wat meer over?
Zou wel intresant zijn.

Nikola Tesla - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla)

Ik vind Tesla alleszins niet de grootste wetenschapper van allen. :)

Hij heeft -oh ironie- wel ooit de Edison Medal gewonnen. :')

Muscleduck
20 mei 2010, 22:08
Ik vind Tesla en Vesalius de 2 grootste wetenschappers. Vesalius had de grootste belg (oid) mogen winnen van mij.

Triple0
20 mei 2010, 22:22
wie niet slim is moet sluw zijn

Tibokio
20 mei 2010, 22:25
Gobel had de gloeilamp inderdaad uitgevonden. Maar had er geen patent op genomen.

Hierdoor heeft Edison, die het 25 jaar later "uitvond", de uitvinding van de gloeilamp op zijn naam staan.

boeffel
20 mei 2010, 22:39

Tesla was idd een genie, die wou toch ooit gratis stroom via de lucht ofzo sturen... maar door budgettaire redenen werd zijn toren afgebroken (heb ik ergens gelezen he)

bunkerbudy
20 mei 2010, 22:50
Tesla was idd een genie, die wou toch ooit gratis stroom via de lucht ofzo sturen... maar door budgettaire redenen werd zijn toren afgebroken (heb ik ergens gelezen he)

Dat zou pas iets geniaals gweest zijn!!

NotoriousP
20 mei 2010, 23:08
Ik vind Tesla alleszins niet de grootste wetenschapper van allen. :)

Maar toch wel één van volgens mij :)

f_dieleman
20 mei 2010, 23:11
Darwin had zijn boek ook al jaren in een schuif liggen, maar omdat hij bang was van de reacties heeft hij het niet direct uitgegeven. Toen hij idd hoorde dat er iemand anders ook gelijkaardig onderzoek aan het doen was heeft hij het nog vlug uitgegeven.

Sterker nog, Darwin had de publicatie toegestuurd gekregen voor officiële publicatie, die persoon vroeg eigenlijk Darwin zijn mening. :p Darwin heeft dan beslist om toch eens haast te maken en heeft die andere persoon in zijn publicatie vermeld. Niets smerig aan dus.

Eigenlijk zijn heel veel van die uitvindingen dubieus, wie heeft bijvoorbeeld de radio uitgevonden?

Drew
20 mei 2010, 23:24
Herbert Spencer ;)

denkimi
20 mei 2010, 23:29

hij wou een draadloos elektriciteitsnetwerk aanleggen, maar omdat het niet mogelijk was om te controleren wie hoeveel verbruikte was het economisch niet rendabel en trokken de financiers zich terug.

maar voor de rest is hij verantwoordelijk voor zowat onze hele moderne maatschappij, zonder zijn uitvindingen zouden we nergens zijn.

Exorikos
20 mei 2010, 23:56
Maar toch wel één van volgens mij :)

Bij mij staan natuurlijk fysici op kop, terwijl Tesla toch vooral ingenieur was.

Lifen
21 mei 2010, 10:00
Tesla coil - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_coil)
Té vet.

GammaGamer
21 mei 2010, 10:44
Nog een voorbeeld: de telefoon.

Een stukje wikipedia:
Jamaja, voor den telefoon moet ge met 2 zijn he, naar wie gade anders bellen? :unsure:

Obs
21 mei 2010, 11:37
Tesla coil - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_coil)
Té vet.

Ik kreeg opeens een nostalgisch Red Alert gevoel ;)

kil911ler
21 mei 2010, 12:40
Ik kreeg opeens een nostalgisch Red Alert gevoel ;)

Haha, same here :p

Tesla coils, Tesla tanks, Tesla troopers :love:

Sorry voor de off-topic :unsure:

Anaranathon
23 mei 2010, 15:34
en desalnietemin!!! Tesla heeft wisselstroom uitgevonden, en Edison lachte hem uit omdat hij dacht dat de toekomst in gelijkstroom zat.

Tesla was een genie en een van de meest invloedrijke wetenschappers in de geschiedenis volgens mij.

Angelox3
23 mei 2010, 16:18
Té vet.
Frankenstein alert ja! ;)

OT: Edison was inderdaad meer econoom dan uitvinder, eenmaal een paar uitvindingen 'in orde' waren, was het voor hem veel makkelijker om nog meer patenten te nemen.

NotoriousP
23 mei 2010, 16:20
Edison heeft nog een demonstratie gegeven waarbij hij een olifant in water zette en die dan doodde met wisselstroom, om aan te tonen dat wisselstroom te gevaarlijk was. Terwijl dit uiteraard met directe stroom ook mogelijk is :)

Anaranathon
23 mei 2010, 16:59
Edison heeft nog een demonstratie gegeven waarbij hij een olifant in water zette en die dan doodde met wisselstroom, om aan te tonen dat wisselstroom te gevaarlijk was. Terwijl dit uiteraard met directe stroom ook mogelijk is :)

word :p

original
25 mei 2010, 14:03

Ik ben blij dat toch iemand het zegt ... die zijn gloeilamp was efficienter, verloor minder energie dan Edison's lamp.

Als ze Tezla onbeperkt budget hadden gegeven hadden we nu gratis energie.

Ook de radio is niet op naam van Tezla, andere was hem net voor maar wel met gebruik van materiaal waaronder 27 door tezla gepatenteerde onderdelen.

Tezla > all by far :)

Brek
25 mei 2010, 14:25
Badass of the Week: Nikola Tesla (http://www.badassoftheweek.com/tesla.html)

sash1m1
25 mei 2010, 23:14
Ik ben blij dat toch iemand het zegt ... die zijn gloeilamp was efficienter, verloor minder energie dan Edison's lamp.

Als ze Tezla onbeperkt budget hadden gegeven hadden we nu gratis energie.

Ook de radio is niet op naam van Tezla, andere was hem net voor maar wel met gebruik van materiaal waaronder 27 door tezla gepatenteerde onderdelen.

Tezla > all by far :)

Overdrijven is ook een kunst he ;). Moest hij toen iets op het spoor geweest zijn zouden we dat met onze moderne technieken en veel betere kennis van de fysica er al veel langer zijn achter gekomen.

FrostByte
25 mei 2010, 23:24
Tesla is de grootste ongebruikte bron van uitvindingen ooit. Die kerel was waanzinnig intelligent. Hij deed derdegraads-differentiaal vergelijkingen zomaar uit zijn hoofd zoals wij 5 x 45 doen uit het hoofd. Hij was gewoon de grootste genie van de 20ste eeuw, of toch op z'n minste de grootste fysikus. Tesla was echter ook onmogelijk om als mens mee om te gaan, grenzend op het waanzinnige. En helaas waren zijn ideeën volledig niet haalbaar met de huidige markt, helaas.

Exorikos
26 mei 2010, 08:58
Hamilton, Maxwell, ...?

De grootste fysicus is hij zeker niet.

NotoriousP
26 mei 2010, 09:13
True zeker niet de grootste fysicus, maar als uitvinder of ingenieur zal hij toch zéér hoog staan.

Razyr
26 mei 2010, 11:32
Tesla was echter ook onmogelijk om als mens mee om te gaan, grenzend op het waanzinnige.

Dat viel wel mee als we wikipedia mogen geloven:

Tesla was prone to alienating himself and was generally soft-spoken. However, when he did engage in a social life, many people spoke very positively and admiringly of him. Robert Underwood Johnson described him as attaining a "distinguished sweetness, sincerity, modesty, refinement, generosity, and force." His loyal secretary, Dorothy Skerrit, wrote: "his genial smile and nobility of bearing always denoted the gentlemanly characteristics that were so ingrained in his soul." Tesla's friend Hawthorne wrote that "seldom did one meet a scientist or engineer who was also a poet, a philosopher, an appreciator of fine music, a linguist, and a connoisseur of food and drink."

Oké, ja hij had OCD en veel fobiëen en kon blijkbaar niet tegen mensen met overgewicht maar als er veel mensen waren die positief over hem spraken zal hij wel niet compleet onmogelijk zijn.