PDA

Volledige versie bekijken : "Kernfusie kan leiden tot de productie van krachtigere kernwapens"

Stabby
15 mei 2010, 13:12
Deze zin staat in de HLN van gisteren. WTF?

Troj
15 mei 2010, 13:18
Inderdaad, what the fuck? Jij leest HLN?

Stabby
15 mei 2010, 13:18
Mijn ouders zweren erbij, dus kan ik weinig aan doen. Ik wil mijn krant aan de ontbijttafel!

SideShow
15 mei 2010, 13:19
Ja, stond ook een artikel in de EOS paar maand geleden

Het kernfusiecentrum (NIF) in USA zijn research is rechtstreeks of onrechtstreeks voor oorlog en wapens. Slecht een kleiner deel van het onderzoek zal effectief dienen om kernfusie te gaan gebruiken als 'nieuwe energievorm'

Er komt ook een centrum in Zuid-Frankrijk (ITER)

Stabby
15 mei 2010, 13:20
Ja maar dat kan toch helemaal niet met kernfusie?!

Cycloon
15 mei 2010, 13:26
Waterstofbommen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofbom) bestaan nu toch al even en zijn veel krachtiger dan de kernwapens gebaseerd op kernsplijting, net omdat ze gebruik maken van kernfusie. Weinig nieuws dus, alleen een hoog drama gehalte dat goed past bij HLN.

Exorikos
15 mei 2010, 13:29
ITER is een internationale samenwerking om kernfusie als energiebron te ontwikkelen. Dit heeft niets met kernwapens te maken. Het zou nogal stom zijn om met zoveel landen samen te werken om wapens te maken...

HLN gaat inderdaad weer voor drama. :)

Troj
15 mei 2010, 13:32
De conclusie is dus, Stabby, dat het je morele plicht is om een abonnement op een echte krant te nemen.

Stabby
15 mei 2010, 13:33
ITER is een internationale samenwerking om kernfusie als energiebron te ontwikkelen. Dit heeft niets met kernwapens te maken. Het zou nogal stom zijn om met zoveel landen samen te werken om wapens te maken...

HLN gaat inderdaad weer voor drama. :)

Het artikel ging daar niet over, maar over de bewering van N-Korea dat ze in kernfusie zijn geslaagd.

Exorikos
15 mei 2010, 13:39
Het is een spelletje waarbij wij de inhoud van het artikel moeten raden als jij de titel post?

Ik antwoordde op Sideshow en mijn tweede deel van mijn post was een antwoord op Cycloon.

SideShow
15 mei 2010, 13:46
Het artikel in de EOS gaat over de NIF en daar gaat het wel degelijk een stuk over wapens

Preske
15 mei 2010, 13:55
Het artikel ging daar niet over, maar over de bewering van N-Korea dat ze in kernfusie zijn geslaagd.

N-korea die beweert dat ze in kernfusie zijn geslaagd, is zoals leterme die 5 minuten politieke moed ging vertonen.

not gonna happen.

Exorikos
15 mei 2010, 13:58
Van je reactie af te leiden lijkt het alsof ik je een idioot heb genoemd en ik je gevoelens heb gekwetst. Ocharme toch.

Say what? Ik wil je gewoon duidelijk maken dat je een thread start om iets te bespreken, maar dat wil doen aan de hand van een zin zonder de context van die zin te vergelijken. Maar goed. Interpreteer mijn reacties zoals je zelf wilt.

Het artikel in de EOS gaat over de NIF en daar gaat het wel degelijk een stuk over wapens

Het NIF is dan ook een instituut van de Amerikaanse staat zelf. Elke grote wereldmacht is op elk moment bezig met het ontwikkelen van nieuwe wapens. Hoe spijtig dat ook mag zijn... Het zou echt niet het eerste kernfusiewapen zijn.

Krachtigere wapens dan waterstofbommen ga je echt niet krijgen buiten als je het op grotere schaal gaat doen. Waterstofbommen halen hun energie uit de fusie van waterstof tot helium-4. Een grotere sprong in bindingsenergie ga je niet vinden.

Wat ik begrijp dat ze daar vooral doen is kernfusie dmv een laserpuls. Het artikel in EOS heb ik niet om te lezen...

Fides
15 mei 2010, 14:01
Noord-Korea claimt succesvolle kernfusie

Noord-Korea heeft een succesvolle kernfusie uitgevoerd, bericht het officiële nieuwsagentschap Korean Central News Agency (KCNA). De doorbraak zou technisch een stap voorwaarts zijn na de atoomsplitsing die Pyongyang reeds testte.
"De succesvolle kernfusie is een belangrijke gebeurtenis die de snel ontwikkelende, geavanceerde wetenschap en technologie van DPRK (Noord-Korea) toont", aldus KCNA. Kernfusie, waarbij atomen samengedrukt worden, is technisch meer gecompliceerd dan atoomsplitsing, waarbij ze gesplitst worden om energie vrij te maken. Het kan leiden tot de productie van krachtigere kernwapens.

Onderzoeker Yang Hyung, van het South Korean National Fusion Research Institute in Taejon, zei in een reactie dat hij niet dacht dat Noord-Korea de nodige technologie of middelen had voor een fusiereactie.

Het bericht komt er op een moment dat er nieuwe inspanningen worden geleverd om Noord-Korea te overtuigen om weer deel te nemen aan de zeslandengesprekken. Die hebben als doel om het kernwapenprogramma te stoppen. (belga/vsv)

Zoals al eerder gezegd: waterstofbommen bestaan al jaren.

NotoriousP
15 mei 2010, 14:04
Wat ik begrijp dat ze daar vooral doen is kernfusie dmv een laserpuls.

Interessant concept wel, spijtig dat Serway er niet echt op in gaat :p

Exorikos
15 mei 2010, 14:09
Modern physics is dan ook vooral een opsomming in plaats van een uitleg... :p

Hollow
15 mei 2010, 14:15
Waterstofbommen bestaan al meer dan 50 jaar en zijn zeker niets nieuws. Nóg krachtiger kernwapens dan nu technisch mogelijk is zijn militair niet echt bruikbaar, tenzij ge een alien invasie wilt stoppen ofzo :p

Cycloon
15 mei 2010, 14:22
En waarom zou noord-korea niet in kernfusie kunnen geslaagd zijn? Kernfusie kan men al jaren opwekken, alleen kan men uit het proces nog geen energie winnen. Opwekken van kernfusie is niet echt sci-fi.

Hollow
15 mei 2010, 18:43
Met mijn beperkte kennis van nucleaire technologie durf ik dat toch tegenspreken. De enige manier waarop men kernfusie kan opwekken is met een waterstofbom, en daar is al een shitload aan kennis voor nodig die N-Korea niet heeft. Zelfs als ze het toch zouden kunnen én een werkzame waterstofbom ontwikkelen zou de hele wereld al op zijn achterpoten zijn gaan staan. In een reactor kernfusie opwekken voor energie is, buiten enkele experimenten, nog niet gelukt dacht ik. Als je ziet dat ze in Frankrijk een miljardenproject als ITER moeten opzetten voor kernfusieONDERZOEK lijkt het me volstrekt onmogelijk dat Noord-Korea zelfs nog maar in de buurt komt van werkzame kernfusie.

Cycloon
15 mei 2010, 18:48
Dan moet je je beperkte kennis even bijschaven denk ik dan. Als zelf een student fysica in zijn kelder een proefopstelling voor kernfusie kan bouwen dan kan je niet anders besluiten dan dat het niet zo moeilijk is.

Kernfusie kan men echt al jaren realiseren. Er zijn zelf al enkele prototypes voor kernfusiecentrales gebouwd die allemaal hun werk deden. Alleen kost het nog steeds meer energie dan dat je er uit kan halen, maar daarom wil het niet zeggen dat men nog niet in staat is om aan kernfusie te doen. Als men genoeg energie blijft toevoeren kan men gerust 24/24 de fusie in stand houden. Het miljardenonderzoek bij ITER is dan ook om een centrale te realiseren waar de energie-output de energie-input overstijgt.

boostah
15 mei 2010, 18:53
Dan moet je je beperkte kennis even bijschaven denk ik dan. Als zelf een student fysica in zijn kelder een proefopstelling voor kernfusie kan bouwen dan kan je niet anders besluiten dan dat het niet zo moeilijk is.

Idd was zoon van fysicalerares ofzo en was dacht ik zelfs middelbare leerling

Teen creates nuclear fusion in basement (Michigan high school student, 'The Fusor') (http://www.freerepublic.com/focus/news/1742510/posts)

17 jaar :p.

Kernfusie kan men echt al jaren realiseren. Er zijn zelf al enkele prototypes voor kernfusiecentrales gebouwd die allemaal hun werk deden. Alleen kost het nog steeds meer energie dan dat je er uit kan halen, maar daarom wil het niet zeggen dat men nog niet in staat is om aan kernfusie te doen. Als men genoeg energie blijft toevoeren kan men gerust 24/24 de fusie in stand houden. Het miljardenonderzoek bij ITER is dan ook om een centrale te realiseren waar de energie-output de energie-input overstijgt.

idd en verwacht is dat men pas energie eruit kan halen indien men naar gigantisch grote installaties gaan (1000MW minimum, maar denk dat ze al spraken van nog groter). Om een voorbeeld te geven, een kolencentrale nu is max 800MW (kan meer maar is economisch minder intressant, volgende stap zou 1200MW moeten zijn omdat men sommige pompen enzo dubbel nodig heeft, wat economisch pas intressant is te plaatsen bij 1200)

Epyon
15 mei 2010, 19:39
Met mijn beperkte kennis van nucleaire technologie durf ik dat toch tegenspreken. De enige manier waarop men kernfusie kan opwekken is met een waterstofbom, en daar is al een shitload aan kennis voor nodig die N-Korea niet heeft.
Ik kan in enkele dagen tijd een kernfusiereactor voor je bouwen als je wilt :p . De fusor van prof. Farnsworth is een werkende kernfusiereactor die hobbyisten met off-the-shelf componenten op een zeer korte tijdsspanne kunnen bouwen. Kan in labo's als neutronenbron gebruikt worden, als alternatief op een isotoopreactor.

Waar de zin van HLN op slaat is dat N-K testen met kernfusiewapens zou uitgevoerd hebben. Kernfusiewapens zijn de moderne versie van nucleaire wapens. Tot nu toe had N-K enkel conventionele nucleaire wapens, het type dat men op Hiroshima heeft gegooid. Tegenwoordig worden die wapens enkel nog gebruikt als primaries, de 'startmotoren' voor kernfusiewapens. Het feit dat N-K nu kernfusietesten heeft gedaan zou kunnen betekenen dat ze dicht bij het ontwerpen van een effectief efficiënt inzetbaar atoomwapen zijn.

Hollow
15 mei 2010, 19:46
Ok, my bad dan voor die kernfusie :p Ik doelde alleen maar op het feit dat het toch onmogelijk is dat N-Korea échte kernfusie kan opwekken in functie van kernwapens.

Epyon
15 mei 2010, 21:13
Dat denk ik niet. Eens je een fissiewapen hebt is een prototype van een Teller-Ulam fusiewapen niet zover meer. Dat prototype echter effectief inzetbaar maken, dat is de uitdaging. Het is voor een ontwikkelde natie (alhoewel je natuurlijk kan discussiëren of N-K nu een ontwikkeld land of niet is) niet onmogelijk om een apparaat zoals Ivy Mike of Mark 16 te bouwen, dewelke werkende nucleaire fusiebommen zijn.

Daar echter een inzetbaar wapen van te maken is een ander pak mouwen. Je moet dry fuel kunnen aanmaken, je hebt een speciale vorm van aerogel nodig, je moet aan de benodigde hoeveelheden uranium en plutionium komen om de tamper en sparkplug aan te maken etc. Er zijn momenteel nog geen indicatoren dat N-K zover staat.