PDA

Volledige versie bekijken : Eandis!

IMxWITHxSTUPID
4 mei 2010, 07:38
Al minstens 12.000 Vlamingen willen niet betalen voor zonnepanelen van de buurman
put

De aangekondigde prijsverhoging van Eandis valt niet in goede aarde bij de consumenten. Op Facebook hadden zich gisteravond al 12.000 Vlamingen verenigd die weigeren extra te betalen voor de zonnepanelen van hun buurman.
Vrijdag gooide netbeheerder Eandis de knuppel in het hoenderhok. Onze energiefactuur zal met 20 procent stijgen omdat Eandis pakken geld moet betalen aan bedrijven en particulieren die zonnepanelen installeerden.

De reacties op de sociale netwerksite Facebook blijven niet uit. Inmiddels zijn er al 12.000 leden die weigeren meer te betalen aan Eandis. De Facebookgroepen luisteren naar namen als: 'Neen Eandis, wij gaan geen 20 procent bijbetalen', of: 'Ik wil niet betalen voor de zonnepanelen van mijn buurman'.

Danny De Doncker (43) uit Putte is de oprichter van die laatste Facebookgroep. 'Zaterdagavond lanceerde ik de oproep', zegt Danny De Doncker, die webdesigner is. 'Ik was toen best kwaad, want het is altijd hetzelfde. Allemaal mooi, die subsidies, maar uiteindelijk draait de burger ervoor op. Ik had gedacht dat alleen wat vrienden zouden reageren op mijn oproep. Maar dat ik op maandagavond al meer dan 5.000 leden had, deed mij wel schrikken. Ik wist niet dat het zo hard leefde.'

De webdesigner heeft zelf geen zonnepanelen, zijn buurman wel. 'Ik denk dat hij wel zal kunnen lachen met mijn oproep. Ik heb helemaal niets tegen zonne-energie. Installateurs van zonnepanelen hebben mij al kwade berichten gestuurd. Maar ik heb zelf ook al overwogen om er te installeren, dat is mijn punt niet. Ik vind het gewoon niet eerlijk dat de kleine consument moet opdraaien voor de kosten. Ik denk wel dat het een krachtig signaal is als we samen 100.000 leden kunnen mobiliseren.'

NEEN EANDIS,wij gaan GEEN 20% bijbetalen bij onze elektriciteitsrekening!! | Facebook (http://www.facebook.com/group.php?gid=115976975100333)

Ik zelf vind het gewoon schandalig! wat zijn jullie meningen hier over?

Carrion
4 mei 2010, 10:14
dat dit rap neer 't actualiteits forum zal verhuizen :unsure:

sneax
4 mei 2010, 10:20
Op zich is er niets speciaal gebeurd, enkel dat Eandis de hoeveelheid groencertificaten verkeerd heeft ingeschat. Wie betaald voor die groencertificaten? Zowiezo iedereen, dus moeten ze het ook aan iedereen doorrekenen.

Ik word gek van de idiote comments in die Facebook groep. Alle cliché's nog is op nen hoop en dat zijn dan mensen die zichzelf intelligent vinden. Diarree op hunne kop wil ik doen!

Put_met_keren
4 mei 2010, 10:20
Ik heb me aangesloten bij deze groep, maar of het wat zal uithalen is nog maar de vraag.
Uiteraard wil ik niet meer betalen, 't leven is al duur genoeg.
Maar ze zullen sowieso wel een manier vinden om dit te recupereren.

e.House
4 mei 2010, 10:38
haha, je moet die discussie op die pagina is openklikken en dan de comment van Marcel lezen en dan zijn avater in gedachte houden. Haha, pedokop.

Thallyos
4 mei 2010, 10:59
Op zich is er niets speciaal gebeurd, enkel dat Eandis de hoeveelheid groencertificaten verkeerd heeft ingeschat. Wie betaald voor die groencertificaten? Zowiezo iedereen, dus moeten ze het ook aan iedereen doorrekenen.

Ik word gek van de idiote comments in die Facebook groep. Alle cliché's nog is op nen hoop en dat zijn dan mensen die zichzelf intelligent vinden. Diarree op hunne kop wil ik doen!

Nu, Eandis zelf is natuurlijk niet de enige schuldige. De overheid heeft alle energieleveranciers verplicht om die certificaten aan te kopen tegen de prijs die door de overheid werd bepaald.

Anyway, hier liggen de zonnepanelen in elk geval al te draaien en is het eerste certificaat net binnen (nog aan de oude prijs). Geen probleem dus :)

Preske
4 mei 2010, 10:59

daar geloof ik niet veel van eerlijk gezegd.

in 3 jaar tot 30% meer betalen is er toch over zu...

Timmos
4 mei 2010, 11:03
haha, je moet die discussie op die pagina is openklikken en dan de comment van Marcel lezen en dan zijn avater in gedachte houden. Haha, pedokop.
lol

Ik haat Belgie niet maar dit gaat te ver, daar moet veel protest op komen.

sneax
4 mei 2010, 11:19
daar geloof ik niet veel van eerlijk gezegd.

in 3 jaar tot 30% meer betalen is er toch over zu...

Iedereen spreekt altijd over de 'energiefactuur' die door eandis stijgt met 20% maar das nogal onnozel aangezien de 'energiefactuur' over veel meer gaat dan enkel eandis. Bedoelen ze effectief de 'energiefactuur' of enkel de distributie die 20% duurder wordt?

TrsH
4 mei 2010, 11:34
Iedereen spreekt altijd over de 'energiefactuur' die door eandis stijgt met 20% maar das nogal onnozel aangezien de 'energiefactuur' over veel meer gaat dan enkel eandis. Bedoelen ze effectief de 'energiefactuur' of enkel de distributie die 20% duurder wordt?

de distributie, want eandis is enkel daarvoor verantwoordelijk alsk mij nie vergis.

sneax
4 mei 2010, 11:40
de distributie, want eandis is enkel daarvoor verantwoordelijk alsk mij nie vergis.

Dat klopt, maar in elk artikel wordt er over de 'energiefactuur' gesproken. Als enkel Eandis zijn electriciteit-distributie-kost verhoogd met 20% dan:

Dan is dat een verhoging van de energiefactuur van electriciteit van minder dan 10%. Aardgas wordt niet geraakt neem ik aan. Dus voor mensen met elec + gas is dat op hun energiefactuur uiteindelijk minder dan 5% (aangezien aardgas veelal de grootste kost is als ge er mee verwarmd).

5% vs 20% is toch een verschil, daarom dat ik graag zou weten wat ze nu eignelijk bedoelen :p

BTW als ik Luminus verkoop dan heb ik regelmatig mensen die onvriendelijk en ongefundeerd neen zeggen, dan vraag ik: ah ge betaald dus liever wa meer? Dan zeggen die arrogante kreften: 'jaja geld genoeg'. En kijk ... nu staan ze wss te posten in hun facebook groepke!

EvilTwin
4 mei 2010, 11:50
Hebde soms een grotere pic van uw avatar? Ik kan het niet zo goed lezen ...

memorexxx
4 mei 2010, 11:52
Toch weeral goed bekeken van onze overheid vind ik :). De mensen die geen zonnepannelen kunnen betalen mogen nu opdraaien voor het verlies van de energiemaatschappijen... :niceone: Nu ja er moet iets gedaan worden om de kloof tussen arm en rijk een beetje rapper te laten groeien he :ironic:

Preske
4 mei 2010, 12:57

de totale stroomfactuur zal 20% duurder worden, de distrubtiekosten zullen 30% stijgen. ze spreken zelfs van meer.

Remi
4 mei 2010, 13:37
Als ik voor de zonnepanelen van mijn buurman moet opdraaien, kan ik er beter zelf aanschaffen’, zo redeneren heel wat mensen.

“We hebben het afgelopen weekend zo’n zestig aanvragen binnengekregen voor zonnepanelen. Dat is drie keer meer dan tijdens een normaal weekend”, klinkt het bij Solar Total in Hasselt. Ook bij Verisol, die onder meer een vestiging in Diepenbeek heeft, zagen ze een verdubbeling van het aantal aanvragen.

marketingstuntje? Heeft Eandis mss aandelen in zonnepanelen ;-)

LSDsmurf
4 mei 2010, 14:18
Het is een perverse regeling maar het was al van in het begin bekend dat dit zou gebeuren. Mensen met zonnepanelen krijgen pakken subsidies en krijgen voor hun stroom veel meer dan de marktprijs, nogal logisch dus dat dit geld zal komen van de mensen en bedrijven die er geen hebben.