PDA

Volledige versie bekijken : Licht sterkte lampen

Playstation
3 mei 2010, 21:24
Het is bijna blok en momenteel heb ik op mijn kot enkel een TL lamp die een zwak pisgeel licht en een degoutant zoemgeluidje verspreidt, wat als resultaat heeft dat ik door in combinatie met de saaie cursussen haast in slaap valt.

Nu zou ik morgen graag een felle lamp kopen die heel sterk ligt verspreid, maar ik heb geen flauw idee naar wat ik moet kijken.

Is het zo dat hoe hoger de watt van een lamp hoe feller het licht ?

Yiru_virda
3 mei 2010, 21:35
Koop u een halogeen bureaulampje, problem solved. Blokken met 'n fel wit licht gaat vlotter, zorg er wel voor dat dat niet de enige lamp is die aanstaat, anders ga je uw ogen feller vermoeien.

Of zoek je een lamp om heel je kot te verlichten? Er zijn wel meer factoren dan: type lamp (gloei, spaar, halogeen, LED, ... ), wattage is ook afhankelijk van type, een 15w halogeen geeft evenveel licht als een 100w gloeilamp, kleurtemperatuur ( geel licht tegenover wit licht ), ...

Al eens gedacht om gewoon een nieuwe TL te steken? Het lijkt mij dat die op het einde van z'n levensduur is?

Playstation
3 mei 2010, 23:01
Nope alleen voor mijn papier stevig te verlichten.
Mercie voor de tips !

Epyon
3 mei 2010, 23:02
Moeten ze tegenwoordig nog niet de lichtstroom op de verpakking van lampen vermelden? Dat is iig een betere aanduiding voor de lichtsterkte dan het vermogen ('wattage').

Een gloeilamp van 60W heeft bvb een lichtstroom van 700 lumen, zowat evenveel als een spaarlamp van 12W of een LED van 6W. Het verloop van lumen/Watt verloopt overigens betrekkelijk lineair (1400 lumen is bvb 120W gloeilamp of 23W spaarlamp).

De lichtstroom is overigens gecorrigeerd naar het menselijke oog, dus een verdubbeling van de lichtstroom komt ongeveer overeen met een verdubbeling van de waargenomen lichtsterkte.

Rider
4 mei 2010, 17:42
Ik heb mij verleden jaar zo'n staande lamp van "denaldi" gekocht.
Ongelooflijk content van. Ge kunt die bvb naast uw burea stellen en dan hebt ge zowel groot dimbaar "ambience" licht als een echte burealamp.

TL is echt enkel OK voor in de keuken/badkamer/garage.

De lichtsterkte van 1 peer van 100watt (klassieke gloeilamp) is normaal OK voor een standaard studentenkamer te verlichten. Ik zou begot het equivalent in Lumen niet kunnen zeggen.

Ik prefereer persoonlijk nog altijd standaard klassieke gloeilampen voor leefruimte ipv spaarlampen, want gloeilampen geven direct volledig licht, en belangrijker, kunt ge eenvoudig dimmen. Bij mijn weten hebt ge speciale dimmers nodig om spaarlampen te kunnen dimmen.

Bluto
4 mei 2010, 18:32
Ik prefereer persoonlijk nog altijd standaard klassieke gloeilampen voor leefruimte ipv spaarlampen, want gloeilampen geven direct volledig licht

Bij de nieuwste generatie spaarlampen heb je daar nog weinig last van.

Conqie
4 mei 2010, 18:38
HMI 2,5 KW. Ga er mij een van dezer dagen ook eentje aankopen.