PDA

Volledige versie bekijken : Paruresi - Shy Bladder

Fliblit
30 april 2010, 21:39
Sinds een paar jaar kan ik niet meer plassen in een openbaar toilet of gewoon met mensen rond me. Dit is een 'plasfobia' oftewel paruresi. De oorzaak is mentaal maar heeft dus ook fysieke gevolgen. Nu als je probeert te plassen komen er onvermijdelijk gedachten dat degene naast je je in het oog houdt en zich afvraagt waarom je niet plast e.d. en dan kan je niet meer plassen. Je wil wel, maar het gaat gewoon fysiek niet.

Nu wat denken jullie die wel goed kunnen plassen (zowat iedereen hier wss, slechts 7% vd bevolking heeft hier last van) van mensen die naast jullie staan en niet plassen?

Oplossingen van anderen zijn zelf kathesen (hoe spel je dat?) inbrengen in de blaas (wat ik niet ga doen) of is je adem inhouden tot je bijna flauwvalt waardoor je automatisch plast. Niet meteen de ideale methoden dus probeer ik mentaal van die gedachtes af te raken dat ik in de gaten gehouden wordt. Dit heeft een impact op heel je leven (wil hier geen medelijden opwekken, maar 't is wel een serieus probleem) en kan je levenslang hebben, dsja :/

Wat denken jullie als er naast jullie iemand staat die niet plast?

PS Dit is een 'gevoelig' onderwerp en niemand van m'n vrienden weet hiervan (angst voor slechte reacties)

Zapp
30 april 2010, 21:58
Mja bij mij is't gelijkaardig, lijk mijn dochter van bijna 4, die is aan't pissen zo op de milliseconde dat ze op de WC-bril zit, da kan ik dus bijlange nie :) Alleen thuis gaat het nog redelijk goed, maar op openbare toiletten moet ik effe ogen dichtdoen, keer goed in -en uitademen voordat het komt. En ja, dan denk ik ook wel eens 'wat moet dieje naast mij nu denken', maar daar probeer ik me dan voor de rest niks van aan te trekken. Helaas lukt dit soms niet, en doe ik mijn rits gewoon terug dicht en vertrek ik.

Proim
1 mei 2010, 11:40
Meestal zijn er toch ook wc-hokjes waardoor je toch helemaal alleen kan zijn?

no$feratu
1 mei 2010, 11:46
Heb ook dit probleem , is echt verschrikkelijk als je zeer dringend moet. Bij mij komt het enkel voor als er iemand in de urinoir naast mij staat. Maar er zijn weldegelijk mensen die er nog veel meer problemen mee hebben.

NotoriousP
1 mei 2010, 11:56
Hehe, heb dit een paar jaar terug ook een maandje voorgehad. Toen had ik ff een maand van laag zelfvertrouwen.

Gewoon aan iets anders denken, desnoods uw huiswerk of een voetbal match...

En wat aan uw zelfvertrouwen werken, vanaf als ge uzelf cooler vindt dan iedereen in da wc voelde u drekt op u gemak :cool:

d-loc
1 mei 2010, 12:14
Het is een vrij vervelend probleem ja. Ik heb hier al, zo lang ik mij kan herinneren, last van. Meestal zijn de wc-hokjes een oplossing, maar als ze vanboven open zijn en er is te veel lawaai dan lukt het ook niet. Dit kwaaltje leidt tot andere vervelende aandoeningen. Maar daar ga ik niet over in detail gaan.
Zoals NotoriousP zegt, kwestie van gebrek aan zelfvertrouwen, bij mezelf toch. Ik heb er de laatste 2 jaar iets minder last van, maarja, ondertussen al mee leren leven.

En over het feit van het niet durven vertellen aan je vrienden, het is niet omdat je niet kan plassen in het openbaar dat je een freak bent. Ik heb ooit eens heel droog gezegd, en een beetje lachend, dat ik niet kan 'pissen als er andere mensen bij zijn'. Best een keer gewoon 'opbiechten'.
Bij mij werd het stilaan vervelend voor mezelf, als je het overal hoort stromen bij de andere, behalve bij jezelf :d. Of als je zegt dat je moet pissen en dan in een wc-hokje binnenloopt :d.

Selderijstok
1 mei 2010, 12:52
Ah ik heb dat ook :p Op een fuif of dergelijke gaat dat echt niet é, dan staat ge daar zo te wachten terwijl dat het loopt van u maat :p

Best wel grappig en iedereen die mee is met mij verstaat het niet :D

GeTa
2 mei 2010, 17:44
Er zijn veel mensen met uw probleem en das niet echt iets om u over te schamen imo.
Probeer volgende keer is uw ogen toe te den en te denken aan het geluid van een waterval. :P Als ik er nog maar aan denk terwijl ik het typ dan moet ik al naart wc. :D

laurensvd
3 mei 2010, 19:25
Tbh is het mij nog nooit opgevallen dat er iemand naast mij niet zit te plassen. Denk eraan dat gij meer met die gedachte bezig zijt als de persoon naast u en die het dus hoogstwaarschijnlijk niet eens opvalt. Eens ge dat bevest kan het misschien (hopelijk) wat beter gaan.

alexii
3 mei 2010, 20:30
Ik heb hier verschrikkelijk veel last van. :(

Ik ga vaak gewoon op de wc zitten, is minder inspanning voor nodig. :3 Mensen geven mij op dat moment zoveel stress. (op vakantie 7 dagen aan een stuk geconstipeerd geweest :/)

Openbaar pissen/langs iemand is quasi onmogelijk, in natuur gaat het iets vlotter. :3

Festivals zijn mijn nachtmerrie. :(

Mijn vrienden steunen me wel. <3

Selderijstok
3 mei 2010, 20:47
Bij mij roepen ze dan op afstand: Allez, duw keer wat harder!

Jond3
3 mei 2010, 21:10
jup, denk wel dat de meeste jongens hier wel eens last van hebben. een pishokje zoeken is de ideale oplossing. Op uwe piet blazen helpt mss ook wel, hebk es in ne film gezien (geen idee oft waar is maar ge kunt t altijd proberen :) )

Atrox
3 mei 2010, 21:36
jup, denk wel dat de meeste jongens hier wel eens last van hebben. een pishokje zoeken is de ideale oplossing. Op uwe piet blazen helpt mss ook wel, hebk es in ne film gezien (geen idee oft waar is maar ge kunt t altijd proberen :) )

Ziede hem al bezig :lol:

Faun
3 mei 2010, 21:56
Mijn vriendin kan zelfs niet naar toilet als ik op haar appartement ben, omdat ze dan zenuwachtig is..
Ik heb er alleszinds geen last van, toch een vreemde aandoening.

Burrid
3 mei 2010, 23:54
Ik had dit enkel toen mijn prof sedimentaire geologie en tevens het hoofd van onze vakgroep naast mij kwam staan in het toilet en begon te praten tegen mij. Dat was de eerste keer dat het niet lukte op openbare toilet.

Rider
4 mei 2010, 06:34
Ga gewoon in het kotje?

Nee serieus: kijk recht voor u en focust u op de kleinste details in de voegskes van de toilettegels. Denkt toch niet aan pissen als ge daar staat. :D

danzig_6
4 mei 2010, 08:59
ik heb ook wel last om in een urinoir te plassen met andere mensen om mij. Vooral op een fuif ofzo als er zo'n 10 wachtenden achter je staan.
Ik ga dan gewoon naar een wc hokje and that's it.

Het lukt me dan weer wel als ik al wat pinten gedronken heb.

Yones
4 mei 2010, 09:45
Bllijkbaar toch een dikke 7% v/d mensen die hier "last" van hebben. ;)

Anoniem0
4 mei 2010, 09:52
ik heb da ook. :p
alleen als ik 'stuikzat' ben lukt het overal.

mental issue i guess.

[MJ]
4 mei 2010, 15:21
Bij mij is t net erger als ik gedronken heb. Dan heb ik écht wel aandrang, maar gaat t niet. In t kotje gaan is meestal wel een oplossing, al lukt dat ook niet altijd.
Die open urinoirs op festivals enz. moet ik niet eens aan proberen... :p

Rider
4 mei 2010, 17:33
Nuja er zijn imo ook verschillende gradaties hé.
Ik kan gerust in een wei staan pissen terwijl er 200 man bij wijze van spreken op staat te kijken.

Mijn kraan gaat wel niet open als ik op't toilet de grote chef tegenkom en hij bvb tegen mij begint te lullen. Dan ben ik meestal danig van mijn melk en verlies ik mijn "Zen Pis Brainwave.

Het is gewoon zoeken naar dat "Zen" moment om het op zijn ingeborgs te zeggen.

6 string addict
4 mei 2010, 17:38
Ik denk toch dat er wel meer dan 7% last van hebbe ze:p

Kheb der zelf ook last van. Maar dan enkel met onbekende mense rond mij, of gwn collega's ofzo. Als der ne goei kameraad ofzo naast mij staat, heb ik er gene last van.

En alsk gedronke heb ist probleem ook helemaal van de baan :D

sneax
5 mei 2010, 11:12
Nooit last van gehad, mij geven ze zelfs complimenten over mijn krachtige straal! :cool:

Fliblit
12 mei 2010, 17:03
massas grappig filmpje erover :p
YouTube - Urophobia (http://www.youtube.com/watch?v=cZHk2gynQg0)

Steve Emp
13 mei 2010, 15:46
Ik heb dat ook. Als ik ergens op cafe ben en ik moet pissen dan hoop ik altijd dat er niemand staat. En ik mag nog de eerste zijn en het al zo half voelen opkomen, van zodra er maar iemand bijkomt is het finito. Ik probeer dan meestal gewoon in een wchokje te gaan maar dat is zoals eerder gezegd ook niet altijd evident.
Als ik zat ben lukt het allemaal zonder probleem. 't Probleem echter van zat te zijn (bier drinken) is dat eens je 1 keer hebt gepist je om de 5 minuten moet gaan. En als ik dan nog niet zat genoeg ben...dan lukt het nog steeds niet.

En ik denk ook altijd dat de mensen rond me denken van "waarom pist die nu niet?"
't Is weird en ik heb dat al heel mijn leven. Maar ik maak er niet echt een probleem van.

Nog zo een situatie.
Stel dat ik enorm moet pissen. Bijvoorbeeld je bent op tour en dan stop je even. Ik mag nog zo hard moeten pissen als maar kan, van zodra het gedacht in mijn kop komt van "ze wachten op mij" is het gedaan. 't Werkt niet meer...maar helaas is dat "ik moet pissen" gevoel dan ook niet weg.

u4ea
13 mei 2010, 16:35
ook last van tenzij ik dringend moet:p
dus kan da wijd ni zo op voorhand gaan

u4ea
13 mei 2010, 16:38
;13223144']
Die open urinoirs op festivals enz. moet ik niet eens aan proberen... :p

daar lukt da bij mij juist meestal wel omda der niemand op u let of u hoort gaan:p

Dennoman
13 mei 2010, 17:20
Ook een "lijder" hier. Fijn om te weten dat er nog maar eens een ingewikkelde wetenschappelijke naam bestaat voor één van mijn kleine probleemkes. :ironic:

Ik kan echt totaal niet pissen wanneer er mensen bij zijn. Tenzij ik voldoende afstand kan creëren en dus niet vlakaf náást iemand moet gaan staan, zodat ik niet het gevoel krijg dat ik in de gaten gehouden word. Als ik zenuwachtig word van dat idee, blokkeer ik volledig en gaat het totaal niet meer. Beetje afstand creëren of gewoon op "de grote wc" gaan pissen en dat is volledig klaar.

Rechtstaand pissen is trouwens ook niet gezond of zoiets, iets over het volledig leegmaken van de blaas? Med students, :help:?

Zoals altijd is het puur psychologisch natuurlijk, want van zodra er voldoende alcohol mee gemoeid is heb ik er ook totaal geen problemen meer mee.

kakature
13 mei 2010, 18:19
Lukt hier ook niet, daarom dat ik ook nooit ga pissen buitenshuis, behalve ergens in de natuur ofzo :p.

sneax
13 mei 2010, 18:56
Als ik de thread goed gelezen heb is het simpel, gewoon altijd 10 pinte drinken voor ge nrt wc gaat!