PDA

Volledige versie bekijken : Ratten als huisdier

lykmeraid
18 april 2010, 16:31
Waarschijnlijk gaan veel mensen mij nu nog een marginaal vinden, maar ik wou eens vragen of er mensen zijn op 9lives die een rat houden als huisdier.

Na het bekijken van enkele youtube filmpjes, (link onderaan) ben ik beginnen rondzien om ergens een rat te kopen. Allez, 2 eigenlijk, want die beesten kunt ge niet alleen houden blijkbaar. Liefst bij iemand die die beesten echt kweekt als hobby, omdat ik zo'n donkerbruin vermoeden heb dat die beesten in de tom & co waarschijnlijk niet echt met veel zorg behandeld zijn geweest.

Morgen ga ik, als het meevalt, 2 vrouwkes halen bij iemand die een 5-tal weken geleden een nestje heeft gehad , en vanaf overmorgen ga ik mijn ratten leren pintjes halen. Mijn vriendin en moeder waren niet direct grote voorstanders, maar ik heb geen plaats voor een hond, en katten zijn kutbeesten. Als er interesse is, zal ik morgen eens wat foto's online zetten als het doorgaat.

Dus, heeft iemand hier al ratten gehad ? Van wat ik heb gelezen zijn het echt intelligente dieren, kunt ze vanalles leren, zijn speels en sociaal, worden graag vastgenomen etc.

http://www.youtube.com/user/oPuPo#p/u/12/h3jcGaSDcWA

spray-bunny
18 april 2010, 16:35
Sinds een maat van mij een leguaan heeft die hij altijd los laat lopen in huis en voortdurend heel zijn living onderschijt, ben ik er van overtuigd dat je mits volharding elk dier in huis kan houden, als je maar wilt:).

lykmeraid
18 april 2010, 16:45
Ik ga ze wel in een kooi houden als ik er niet mee bezig ben :) Ik deel de bovenverdieping van een huis samen met een kameraad, en die beesten knagen echt aan alles denk ik (denk aan computerkabels e.d). Verder denk ik ook dat de huisbaar daar problemen mee zou kunnen hebben. Ge kunt ze wel perfect zindelijk houden trouwens.

Sp66d D6mon
18 april 2010, 17:06
Ik ken verschillende mensen die ratten hebben als huisdieren, en geen enkele is erin geslaagd ze zindelijk te maken.

Voor de rest zijn het wel toffe dieren, als je er veel tijd insteekt. Indien je er niet veel mee bezig bent zullen ze ook niet sociaal worden. Probeer er dan ook zeker van te zijn dat indien ze al 5 weken oud zijn, dat de vorige eigenaar er ook veel mee gespeeld heeft. Indien hij dit niet gedaan heeft, zal de rat wrs ook niet meer sociaal tegenover mensen worden.

Hou er ook rekening mee dat het nachtdieren zijn.

EvilTwin
18 april 2010, 17:16
Ik ken verschillende mensen die ratten hebben als huisdieren, en geen enkele is erin geslaagd ze zindelijk te maken.

Die dieren hebben wat ze noemen een "open blaas". Maw die laten alles gewoon lopen als het er is ... Ge kunt die gewoon niet zindelijk maken.

Misschien moet ge een hamster, cavia of zo overwegen?

Let wel : die beestjes hebben wel maar een korte levensduur hoor. Dat leeft hooguit 2 jaar (hamsters toch).

Wij hebben een kat en das het gemakkelijkste dat er is :)

ZombieRobots
18 april 2010, 17:20
Heb ook nog ratten gehad. Heel lieve diertjes, ze stinken niet (zoals een (natte) hond) wel eens durft doen en zijn zindelijk te krijgen, maar denk wel enkel wat stront betreft, niet pipi.
Informeer u er maar goed over, want ze zijn ook ontzettend kwetsbaar voor ziektes en longaandoeningen enzo, dus ge moogt ze niet zo maar in een kooi zetten met zaagsel.

spray-bunny
18 april 2010, 17:20
echt niet, als is het maar omdat je bij sommigen niet veel 'huis' zal overhouden na een tijdje :p Ik meende dat niet he. Ge zoud die kerel z'n living keer moeten zien:D. Stront alom^^.

Zoals pipo's die denken dat een ze vos kunnen houden als hond.
Lol, die heb'k nog niet gehoord:oink:.

Katoom
18 april 2010, 17:57
Sommige zotten proberen alles, heb er ene geweten die een poema in zijne hof had zitten. :\

libaros
18 april 2010, 18:00
Maat van mij werkte in een asiel voor wilde dieren. Zaten echt veel vossen die door mensen als huisdier waren gehouden (incl geimporteerde poolvos). Dat gaat zolang ze jong zijn, maar vanaf een bepaalde leeftijd niet meer.

Nog een hele boel ander wilde beesten ook, die worden dan volwassen en wilder en minder 'schattig' en worden dan gedumpt.

Zo enen zat er ook Voskoesoe - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Voskoesoe)

Houden somigen in Afrika geen leeuwen? Alleszins afgezien van standaardhuisdieren zoals hond en kat ben ik geen voorstander van die alternatieve huisdieren zoals reptielen en vossen:p.

Waarom ratten? Vroeger was er een fretten rage maar nu is da ook weer gedaan.

Edit: In de buurt zijn er die kangoeroes hebben (ik denk zelf dat 1 van de 2 nen albino is:p) en nog wat verder struisvogels.

NeFerMeTu
18 april 2010, 18:05
Die dieren hebben wat ze noemen een "open blaas". Maw die laten alles gewoon lopen als het er is ... Ge kunt die gewoon niet zindelijk maken.

Misschien moet ge een hamster, cavia of zo overwegen?

Let wel : die beestjes hebben wel maar een korte levensduur hoor. Dat leeft hooguit 2 jaar (hamsters toch).

Wij hebben een kat en das het gemakkelijkste dat er is :)

Hebben er hier nu 8 zitten en nog nooit iets gemerkt van die open blaas. Vooral niet-gecastreerde mannetjes durven hun territorium wel eens af te bakenen door een druppel achter te laten, maar verder doen ze hun behoefte enkel in de kooi.

Dat van die leeftijd klopt wel. Twee is ongeveer het gemiddelde. Wij hebben er eentje die bijna twee was, eentje die bijna drie geworden is en eentje die nog maar net één was. Dierenartskosten kunnen wel eens oplopen, dus wees voorbereid.

Stanley318
18 april 2010, 19:11
Geloof zeker niet alles wat je op het internet leest, in dit topic aleen al staat een hoop zever :p

Ik heb zelf 3 muizen, en die zijn veel properder dan de meeste huisdieren. Dat van die open blaas is al zever, die beesten hebben 1 hoek in hun kot waar die pissen. Enkel kakken kan er soms goor uitzien, omdat die niet in 1 keer alles uitpersen maar soms 10 minuten rondlopen met een stuk stront aan hun gat. Maar dan nog zijn die daar proper in, want als die gaan eten zullen die eerst een paar rondjes lopen in hun radje om alles er af te laten vallen zodat er geen stront in hun eetbakje komt.

Het klinkt misschien vreemd, maar muizen (en dus ook ratten) lijken nog het meest op katten in hun gedrag. Die hebben vaste plaatsen om te eten, pissen en slapen, en die doen dit al zonder dat je hen dit eerst moet leren. Het is inderdaad waar dat ze makkelijk ziek worden, maar die beesten weten dat zelf ook en zullen dus zo proper mogelijk leven zodat het risico kleiner word.

Je moet er wel veel mee bezig zijn zodat ze niet associaal worden, en voor de meeste mensen is dat moeilijk omdat die vooral snachts actief zijn. Maar zelfs dan leren die beesten snel, als je daar 20 minuten per dag mee bezig bent worden die het snel gewoon dat gij u hand soms in dat kot steekt, en zullen die na een tijd zelfs eten uit u hand halen etc.

Laat u zeker niet tegenhouden door oude mythes, van ratten of muizen kan je niet de pest krijgen, en ze zijn properder en leuker dan de meeste beesten.

EvilTwin
18 april 2010, 21:03
Huisdierengids rat/Rattraining - Wikibooks (http://nl.wikibooks.org/wiki/Huisdierengids_rat/Rattraining)

Beramode
18 april 2010, 23:09
tamme ratten komen toch van wilde ratten..?

Heb er vroeger nog gehouden, maar mee gestopt omdat ik er niet meer tegen kon dat ze zo snel doodgingen... Ze hebben gevoelige luchtwegen dus zoek genoeg info over bodembekking(neem iets dat geen stof maakt) en ook een traliekooi die open is aan alle kanten is sterk af te raden want ze zijn echt gevoelig voor tocht.

Beste is een verblijf van glas en anders zeker de kooi beschutten tegen tocht

NeFerMeTu
18 april 2010, 23:20

Heb er vroeger nog gehouden, maar mee gestopt omdat ik er niet meer tegen kon dat ze zo snel doodgingen... Ze hebben gevoelige luchtwegen dus zoek genoeg info over bodembekking(neem iets dat geen stof maakt) en ook een traliekooi die open is aan alle kanten is sterk af te raden want ze zijn echt gevoelig voor tocht.

Een traliekooi is net nodig aangezien ratten graag klimmen.
Gewoon een beetje opletten met open ramen en meer hoeft dat niet te zijn. Verkoudheden komen hier maar weinig voor.

libaros
19 april 2010, 03:17

Hoe komt het eigenlijk dat die tamme ratten precies mietjes zijn tov de rasechte rioolrat:p. Is dat door constant met hun genen te hebben geknoeid of zijn de rioolratten ook geen dieren met een al te grote weerstand?

sprinterke
19 april 2010, 03:46
hmmm leuke discusie :D

ik heb 30 ratten

15 veel-tepel-muizen (vtm'ers)

en nog wat kleine witte muizen

één detail ;

HET ZIJN VOEDSEL-DIEREN :evil:

tja men slangen moeten ook eten hé :D

huisdier is in mijn ogen een hond of kat , al de andere dieren die verkrijgbaar zijn hebben een hokje nodig , dus is dat geen huis-dier maar een stukje "interrieur"

edit ; alle knaagdieren laten een urine spoor na , en wat ik hier lees over "dieren-arts kosten" , mensen het is een knaagdier ! is da ziek , pech (komt grof over srry daarvoor maar ik heb geen band met knaagdieren, das voedsel in mijn ogen )

Stanley318
19 april 2010, 04:38

ik heb 30 ratten

één detail ;

huisdier is in mijn ogen een hond of kat , al de andere dieren die verkrijgbaar zijn hebben een hokje nodig , dus is dat geen huis-dier maar een stukje "interrieur"

edit ; alle knaagdieren laten een urine spoor na , en wat ik hier lees over "dieren-arts kosten" , mensen het is een knaagdier ! is da ziek , pech (komt grof over srry daarvoor maar ik heb geen band met knaagdieren, das voedsel in mijn ogen )

Honden en katten zijn ook voedseldieren... in China.
Ook vreemd dat je knaagdieren maar niks vind maar dan wel slangen hebt, die beesten zijn nog saaier dan ratten of muizen.

alle knaagdieren laten een urine spoor na
Bullshit

sprinterke
19 april 2010, 04:53
Honden en katten zijn ook voedseldieren... in China.
Ook vreemd dat je knaagdieren maar niks vind maar dan wel slangen hebt, die beesten zijn nog saaier dan ratten of muizen.

Bullshit

onwaar ? tja na 10 jaar knaagdieren kweken weet ik waarover ik spreek hoor ;-) blijf maar mooi bij uw gedacht

saai ? tja ze bewegen niet vlug en poepen niet als zot :D ma als ze het doen ......

kan ik een jaartje huis af betalen lolzz

ow ps ; kat heb ik nog niet geproeft ,maar een hond(je) wel :niceone: is als stoofvlees

lykmeraid
19 april 2010, 09:33
Hoe komt het eigenlijk dat die tamme ratten precies mietjes zijn tov de rasechte rioolrat:p. Is dat door constant met hun genen te hebben geknoeid of zijn de rioolratten ook geen dieren met een al te grote weerstand?

Tamme ratten stammen af van laboratoriumratten. Die zijn speciaal genetisch geselecteerd op kankervatbaarheid, en ontwikkelen dus na een paar jaar onvermijdelijk tumoren, itt de wilde rat die gemakkelijk 5 jaar kan worden.

Als ge eentje koopt via een fokker hebt ge veel meer kans dat de ratten die lang leven geselecteerd zijn geweest, en hebt ge dus langer plezier van uw ratten.

Anyway, de zoektoch naar geschikte ratjes gaat verder. Het is blijkbaar vrij moeilijk om 2 (schone) vrouwelijke ratjes te vinden zonder maanden op voorhand te moeten reserveren.

Aan de persoon hierboven: merci voor uw nuttige bijdrage aan de thread :ironic:

duo014
19 april 2010, 11:45
Heb zelf 5 tamme ratten, we hebben samen nu al 5 jaar ratten

ratten leven gemiddeld 2,5 jaar.

ikzelf maak gebruik van de website Rattenopvang Ratito (http://www.ratito.be) voor mijn ratten te verkrijgen en dergelijke :)

TrsH
19 april 2010, 14:25

ik heb 30 ratten

één detail ;

vergeet nie da ge ook voedsel zijt :>
voedsel voor ratter en wormen dan nog wel... :F

SideShow
19 april 2010, 14:37
onwaar ? tja na 10 jaar knaagdieren kweken weet ik waarover ik spreek hoor ;-) blijf maar mooi bij uw gedacht

saai ? tja ze bewegen niet vlug en poepen niet als zot :D ma als ze het doen ......

kan ik een jaartje huis af betalen lolzz

ow ps ; kat heb ik nog niet geproeft ,maar een hond(je) wel :niceone: is als stoofvlees

ja, ge zijt interessant :ironic:

":D"

yannickvdb
19 april 2010, 23:49
Ikzelf heb 2 mannetjes ratten. Ik heb een jaar geleden ook 2 ratjes gehad en die waren inderdaad na een 2-tal jaren dood...
Als je vragen hebt stel ze maar ;).
Ohja, ze zijn nog niet zindelijk :p

lykmeraid
20 april 2010, 12:26
Ben gisteren 2 vrouwkes gaan halen bij een koppel in Duffel dat uit plezier een keer een nestje heeft gehad (en daarna het arme manneke heeft laten castreren). Ze hadden er nog juist 2 over, zijn wel al 9 weken oud maar heel speels en aanhankelijk. Eentje is geel/bruin effen en een ander gewoon effen bruin.

Als ik voorbij wandel komen ze direct naar mij toe, worden graag vastgepakt. Heb ook echt een mega groot kot gekocht voor 40 euro (kost 160 in de winkel)... een beetje te groot eigenlijk :)

Ga nu proberen van ze te leren komen als ik roep als ik terug ben van mijn werk !

Arifiene
20 april 2010, 13:19
Heb zelf 5 tamme ratten, we hebben samen nu al 5 jaar ratten

ratten leven gemiddeld 2,5 jaar.

ikzelf maak gebruik van de website Rattenopvang Ratito (http://www.ratito.be) voor mijn ratten te verkrijgen en dergelijke :)
Ratito verricht héél mooi werk voor ratjes, zeker een aanrader!

Ben gisteren 2 vrouwkes gaan halen bij een koppel in Duffel dat uit plezier een keer een nestje heeft gehad (en daarna het arme manneke heeft laten castreren). Ze hadden er nog juist 2 over, zijn wel al 9 weken oud maar heel speels en aanhankelijk. Eentje is geel/bruin effen en een ander gewoon effen bruin.

Als ik voorbij wandel komen ze direct naar mij toe, worden graag vastgepakt. Heb ook echt een mega groot kot gekocht voor 40 euro (kost 160 in de winkel)... een beetje te groot eigenlijk :)

Ga nu proberen van ze te leren komen als ik roep als ik terug ben van mijn werk !

Foto's!!

lykmeraid
20 april 2010, 15:28
Vanavond !

mo6
20 april 2010, 19:00
vraagje, waarom een rat? Waarom geen kat of een hond?
Ik persoonlijk vind ratten dan ook smerige beesten die ik zou doodkloppen op het zicht.

Bubba
20 april 2010, 19:34
vraagje, waarom een rat? Waarom geen kat of een hond?
Ik persoonlijk vind ratten dan ook smerige beesten die ik zou doodkloppen op het zicht.

Niet iedereen kan zomaar honden houden hé. Denk maar aan mensen op een appartement ofzo. En dan nog, niet iedereen wilt een hond. Een kat sowieso al niet.

Ik ben zelf ook eerder voor reptielen, gewoon kwestie van smaak.

Gromme
20 april 2010, 20:51
Heb zelf ook 7 ratten gehad. Die kan je eigenlijk veel dingen leren. Meestal nam ik er één mee als ik naar buiten ging.

Beramode
20 april 2010, 23:18
Een traliekooi is net nodig aangezien ratten graag klimmen.
Gewoon een beetje opletten met open ramen en meer hoeft dat niet te zijn. Verkoudheden komen hier maar weinig voor.

je kan zelfs betere klimmogelijkheden maken met touwen en takken etc

mja wat jij zegt deed ik ook en mijn ratten zijn alledrie gestorven aan ademhalingsproblemen.. ze zijn er wel degelijk gevoelig voor en de kans zit er in

Ik had het zelf toen niet op tijd herkend en de dierenarts ook niet daarom dat ik er anderen nu voor wil waarschuwen;
een glazen kooi en goede bodembedekking zijn de beste manier om ratten te houden. Indien je toch een gewone kooi neemt lees dan wat over rattengezondheid en luchtwegen dat je problemen op tijd kan herkennen en aanpakken

libaros
20 april 2010, 23:52
Niet iedereen kan zomaar honden houden hé. Denk maar aan mensen op een appartement ofzo. En dan nog, niet iedereen wilt een hond. Een kat sowieso al niet.

Ik ben zelf ook eerder voor reptielen, gewoon kwestie van smaak.

Ja maar ik aai toch liever zijn tamme rat dan uw pet alligator bij wijze van spreken:p. Ik vind reptielen en amfibieën wel coole beesten maar echt als huisdier, nee toch maar niet. Trouwens de beestjes die we in huis halen zijn meestal al eeuwen domesticated door de mens.

basserd
21 april 2010, 00:01
mijna maat heeft een witte rat gehad en die was zo tam. als hij die los liet kroop die naar zijn schouder en bleef daar zitte en da zijn gave beeste vind ik zelf

gravedigger101
21 april 2010, 00:24
heb ratten/muizen gehad/gekweekt
heb reptielen gehad/helpen kweken

Niet iedereen kan zomaar een hond of kat nemen dus vind ik een rat een mooi alternatief.
sowieso ben ik niet echt aan konijnen tenzij ze op mijn bord liggen, hamsters vind ik maar niks en cavia's vind ik echt irritant (ook wel genoeg gehad als ik klein was maar kom).
Reptielen en ratten kan je niet vergelijken. Ratten kun je uit hun kooi laten, ze kunnen rondlopen, je kunt ze trainen en ze zijn gewoon aaibaarder. reptielen zijn kijk-dieren, veel mooier naar mijn mening (neem bv de boompython, prachtbeest) maar zeer zeker niet voor iedereen weggelegd.

en hou incorrecte commentaar anders maar achterwege. en ook al kweek je 10 jaar ratten, je kan er nog altijd niks van weten. Iedereen weet dat ratten/muizen echt gemakkelijk kweken (10 jaar ervaring als kleuter), daar hoef je geen diploma voor te hebben. en als je dan al zo stoer doet over je gedrag omtrent dieren, wacht ik wel tot alles ingedaald is en spreken we nog wel eens

NeFerMeTu
21 april 2010, 00:28
je kan zelfs betere klimmogelijkheden maken met touwen en takken etc

mja wat jij zegt deed ik ook en mijn ratten zijn alledrie gestorven aan ademhalingsproblemen.. ze zijn er wel degelijk gevoelig voor en de kans zit er in

Ik had het zelf toen niet op tijd herkend en de dierenarts ook niet daarom dat ik er anderen nu voor wil waarschuwen;
een glazen kooi en goede bodembedekking zijn de beste manier om ratten te houden. Indien je toch een gewone kooi neemt lees dan wat over rattengezondheid en luchtwegen dat je problemen op tijd kan herkennen en aanpakken

Ademhalingsproblemen zijn vaak aangeboren en hoeven dus niet noodzakelijk een gevolg te zijn van de omgeving.

lykmeraid
21 april 2010, 08:57
Ben er gisteren redelijk wat mee bezig geweest (vergeten foto's te trekken, sorry Arifiene).

Ze zijn, zoals gezegd heel erg tam. Als ik voorbij de kooi loop komen ze direct naar mij toe, ze eten keigraag sla / tomaat / komkommer. Heb ook speciale snoepkes gekocht in de winkel, ze weten al dat ze eerst naar mij toe moeten komen voordat ze iets krijgen. Eentje gaat ook al op zijn achterpoten staan als ik "hoog" zeg (als ze echt goesting heeft in het snoepje tenminste).

Ik heb wel een oude trui genomen en omgedoopt tot rattentrui omdat ze dus nog niet zindelijk zijn. Heb 1 hoek in de kooi gemaakt met andere bodembedekking en verzamel alle keutels daar, hoop dat ze het snel doorhebben.

Bubba
21 april 2010, 09:12
Ja maar ik aai toch liever zijn tamme rat dan uw pet alligator bij wijze van spreken:p. Ik vind reptielen en amfibieën wel coole beesten maar echt als huisdier, nee toch maar niet. Trouwens de beestjes die we in huis halen zijn meestal al eeuwen domesticated door de mens.

Reptielen zijn dan ook geen huisdieren en haal je niet in huis om te aaien of mee te spelen zoals met een hond. :p

Ik wou maar gewoon zeggen dat iedereen zn eigen voorkeuren heeft en dus in huis haalt wat hij het liefste ziet en wat kan in die omgeving.

duo014
21 april 2010, 13:24
Ben er gisteren redelijk wat mee bezig geweest (vergeten foto's te trekken, sorry Arifiene).

Ze zijn, zoals gezegd heel erg tam. Als ik voorbij de kooi loop komen ze direct naar mij toe, ze eten keigraag sla / tomaat / komkommer. Heb ook speciale snoepkes gekocht in de winkel, ze weten al dat ze eerst naar mij toe moeten komen voordat ze iets krijgen. Eentje gaat ook al op zijn achterpoten staan als ik "hoog" zeg (als ze echt goesting heeft in het snoepje tenminste).

Ik heb wel een oude trui genomen en omgedoopt tot rattentrui omdat ze dus nog niet zindelijk zijn. Heb 1 hoek in de kooi gemaakt met andere bodembedekking en verzamel alle keutels daar, hoop dat ze het snel doorhebben.

nice zo moet het !

mythe
21 april 2010, 13:36
Ratten zijn ontzettend intelligente dieren, dus volgens mij geen probleem als huisdier. En volledig te temmen. Het enigste dier dat je volgens mij niet kan temmen, zijn de dieren met een neocortex (chimpansees zijn daar een mooi voorbeeld van), omdat die dieren kunnen redeneren en je dus nooit weet wat ze gaan doen.

Ik zelf zou ook een rat willen als huisdier, om er trucjes aan te leren enzo. Maar mijn ma ziet da niet zitten en ik denk dat den hond de rat als speeltje zou bezien :p.

Zou je eens foto's kunnen trekken?

lykmeraid
21 april 2010, 13:39
Zijn op youtube e.d filmpjes zat waar ge ziet dat ratten perfect kunnen samenwonen met allerlei huisdieren, zelfs vrienden er mee worden :) Dat ze intelligent zijn is ook de voornaamste reden dat ik ze wilde. Ik hoop wel echt dat ik ze rap zindelijk krijg. Gisteren heb ik ze vrij laten loslopen (echt ver gingen ze niet, pendelden tussen tafel en zetel over mijn been en kropen veel onder mijn trui), maar ze lieten regelmatig een druppeltje pis achter, en dat is natuurlijk wel iets minder.

Vanavond heb ik wat meer tijd om foto's te trekken (zal wel crappy iphone kwaliteit zijn)

lykmeraid
29 april 2010, 08:52
Ben er dan toch in geslaagd om een paar foto's te trekken. Wel ontzettende crapkwaliteit (iphone ftl).

Alstemblief

druif boeffen
http://img87.imageshack.us/img87/7623/img0402t.jpg
http://img227.imageshack.us/img227/5222/img0393w.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/6043/img0401x.jpg

In de rattentrui
http://img232.imageshack.us/img232/4906/img0391p.jpg

Nog geen spijt dat ik ze in huis heb genomen! Zijn echt heel goed opgevoed, doen alleen maar kaka in hun bakske, spelen graag, leren snel.

libaros
29 april 2010, 14:54
Ben er dan toch in geslaagd om een paar foto's te trekken. Wel ontzettende crapkwaliteit (iphone ftl).

Alstemblief

druif boeffen

In de rattentrui

Nog geen spijt dat ik ze in huis heb genomen! Zijn echt heel goed opgevoed, doen alleen maar kaka in hun bakske, spelen graag, leren snel.

Ik heb gisteren een stereotype laborat gedissecteerd. Die beestjes zijn wel een stuk groter dan ik verwacht had.

highsk8
1 mei 2010, 18:31
Damn, nu wil ik ook weer ratten :p
Heb er vroeger gehad, ik vond het echt zalige beesten, zo tam en speels, nauja, toch mijn eerste rat, daarna nog eens 2 gehaald in animal express en die deden haast niets, maja, ook dom van me om die in zo een onbetrouwbare winkel te kopen.
Ik heb ze nooit helemaal zindelijk gekregen, maar die strontjes ware steenhard dus maakten niet veel vuil, als ze platte kak hebben kunde ze beter in hun kooi laten :p
Mja, wat aparte kleding om met de ratten om te gaan is wel handig, dan moet je je geen zorgen maken.
Anyway, denk dat ratten de plezantste van de kleine huisdieren is, zo ongelooflijk aanhankelijk en persoonlijk dat die kunnen zijn en intelligent.
Ik gaf hun vaak wat grief om een nest mee te improviseren, en dat waren keer op keer meesterwerkjes :)
Jammer genoeg is er hier geen plaats voor katten én ratten.

Mr.Pee
5 mei 2010, 13:21
Kheb er hier op kot ook 2 zitten, en die zitten zo goed als altijd los als ik hier ben... Zalig om die te zien spelen :D

G-KILLer
5 mei 2010, 13:45
Mijn zus heeft altijd al twee ratten gehad, brave beestjes maar zindelijk kun je ze gewoon niet krijgen :p

Arifiene
5 mei 2010, 14:02

Alstemblief

druif boeffen

In de rattentrui

Oh ze zijn cute :love:

Rizla+
5 mei 2010, 14:04
Ik heb 2 muizen :unsure: Maar die zijn ook tof!

lykmeraid
5 mei 2010, 14:11
Oh ze zijn cute :love:

^^

Die foto's doen ze geen eer aan, maar heb geen deftige camera en ze blijven niet veel stilzitten.

Young1
17 juli 2010, 23:21
super om te zien dat er hier ook mensen zijn die graag ratjen zien :-)
ik en de vriendin gaan net beginnen met ratjes en hebben 2 kleintjes besteld.. nu nog wachten tot begin augustus tot ze van de moeder weg mogen.
zijn vandaag al achter de kooi enzo geweest maar hebben nog wat hulp nodig met tips om ze ratvriendelijk in te kleden..

de kooi: http://i29.tinypic.com/2rddbno.jpg

als jullie tips hebben let me know!

Young1
18 juli 2010, 12:57
nja speelgoed ga ik ook wat zelf proberen maken met wat gerief dat ik hier kan vinden..
en voor slaapplaatsjes ga ik hangmatjes kopen bij Ratito zo steun ik nog eens een goeie organisatie ook. moest je er ook willen : Rattenopvang Ratito (http://www.ratito.be/ratitoshop/)

gilbereke
18 juli 2010, 13:27
super om te zien dat er hier ook mensen zijn die graag ratjen zien :-)
ik en de vriendin gaan net beginnen met ratjes en hebben 2 kleintjes besteld.. nu nog wachten tot begin augustus tot ze van de moeder weg mogen.
zijn vandaag al achter de kooi enzo geweest maar hebben nog wat hulp nodig met tips om ze ratvriendelijk in te kleden..

de kooi: http://i29.tinypic.com/2rddbno.jpg

als jullie tips hebben let me know!

Dat lijkt mij zo'n klein kooi voor 2 ratten? Of is dat enkel maar om in te slapen?

Young1
18 juli 2010, 18:07
klein? dies in mijn ogen net al masief groot voor een kooi..

is 80x50x80 is een Freddy 2 Max grootste dat er in de winkel was.. kooi zou goed zijn voor tot 4 raten zelf.. waarschijnlijk toont het met de foto klein aan.. staat vlakbij men tv en ze zijn evenhoog en tv staat dan nog op een meubel ook..

gilbereke
18 juli 2010, 18:10
klein? dies in mijn ogen net al masief groot voor een kooi..

is 80x50x80 is een Freddy 2 Max grootste dat er in de winkel was.. kooi zou goed zijn voor tot 4 raten zelf.. waarschijnlijk toont het met de foto klein aan.. staat vlakbij men tv en ze zijn evenhoog en tv staat dan nog op een meubel ook..

Tja kweet niet. Ratten zijn redelijk grote beesten en vrij actief en dat lijkt mij zoiets klein. Nu kan gezichtsbedrog ook zijn, maar kvind het precies nogal klein.

Ik had vroeger hamsters die hadden ne bak van 60*30*20(hoogte) en ratten lijken mij nu precies wel een pak groter.

Young1
18 juli 2010, 18:16
hmm denk dan echt wel dat het aan de foto ligt :)

heb de kooi ook op Advies gekocht van mensen bij Ratito en zij hebben het beste voor met die beestjes dusja.. en natuurlijk gaan ze als we thuis zijn hier vrij rondlopen e..

Arifiene
18 juli 2010, 18:22
nja speelgoed ga ik ook wat zelf proberen maken met wat gerief dat ik hier kan vinden..
en voor slaapplaatsjes ga ik hangmatjes kopen bij Ratito zo steun ik nog eens een goeie organisatie ook. moest je er ook willen : Rattenopvang Ratito (http://www.ratito.be/ratitoshop/)

Erg goede organisatie!
We kennen die mensen persoonlijk via onze vereniging.
Ze zetten zich echt in voor de ratjes :).