PDA

Volledige versie bekijken : Silicagel capaciteit berekening

yeev
24 maart 2010, 19:46
Hello,

Ik zit hier met een lastige vraag. Hoeveel gram silicagel heb ik nodig om 1,29 graam vocht te absorberen. Nu 1.19g is een waarde dat ik berekend heb voor een kleine ruimte met een bepaalde temperatuur en vochtigheidsgraad.
Ik heb op internet gevonden dat Silicagel kan 40% van zijn gevicht aan vochtigheid opnemen dus als ik een dos van 40gr heb kan ik 16graam vocht elimineren met andere worden 40gr silicagel is meer dan genoeg voor mijn toepassing. Kan dat kloppen ? of zijn er andere manieren om dat uit te rekenen ?

Thank you :)

SpArdA
24 maart 2010, 20:14
Je moet een isotherm opzoeken van Equilibrium Moisture Content = f(Relatieve Vochtigheid), dan weet je hoeveel % van zijn drooggewicht silicagel kan opnemen bij een bepaalde RH en kan je de oefening maken.
Je mag dus niet uitgaan van de absolute hoeveelheid vocht in de lucht, maar je moet kijken naar het gevormde equilibrium bij een bepaalde RH.
De temperatuur is hierbij van ondergeschikt belang.

yeev
25 maart 2010, 00:05
Je moet een isotherm opzoeken van Equilibrium Moisture Content = f(Relatieve Vochtigheid), dan weet je hoeveel % van zijn drooggewicht silicagel kan opnemen bij een bepaalde RH en kan je de oefening maken.
Je mag dus niet uitgaan van de absolute hoeveelheid vocht in de lucht, maar je moet kijken naar het gevormde equilibrium bij een bepaalde RH.
De temperatuur is hierbij van ondergeschikt belang.

Goed ik heb een EMC curve gevonden voor silica gel maar wat wordt met RH bedoelt ? is dat de vochtigheidsgraad van de omgeving waarin silica gel wordt geplaatst ?

grtz

boostah
25 maart 2010, 00:17
RH = relative humidity, relatieve vochtigheidsgraad dus

yeev
25 maart 2010, 00:20
RH = relative humidity, relatieve vochtigheidsgraad dus

Thx en waar staat het dan Equilibrium moisture content = absolute vochtigheids graad ?

boostah
25 maart 2010, 01:12
kweet zelf ni zeker ma mijn gok:

die equilibrium moisture content is de hoeveelheid water welke de silicagel gaat kunnen op nemen bij een bepaalde rh. Da zal een evenwicht zijn (die silicagel zal ook water opnieuw afgeven, equilibrium = evenwicht), dat zal afhangen van de verzadiging van die silicagel + de RH. Ma meer weet ik er ook ni van en kga der mij ook ni in verdiepen

Anoniem0
25 maart 2010, 07:18
hoe bepaal je dat? 'Equilibrium Moisture Content = f(Relatieve Vochtigheid)'
das toch redeljk veranderlijk ifv buitentemperatuur?

of neem je gewoon op een mollierdiagram 20°C met een RV van 50%?

SpArdA
25 maart 2010, 07:56
hoe bepaal je dat? 'Equilibrium Moisture Content = f(Relatieve Vochtigheid)'
das toch redeljk veranderlijk ifv buitentemperatuur?

De fabrikant geeft isothermen op waarin EMC is uitgezet in functie van RH.
Je hoeft dus gewoon maar deze grafiek af te lezen, de EMC te bepalen en de rekensom te maken.
RH is de belangrijkste variabele, temperatuur heeft weinig invloed.

yeev
25 maart 2010, 09:26
Je hoeft dus gewoon maar deze grafiek af te lezen, de EMC te bepalen en de rekensom te maken.

Nu volgens grafiek is mijn EMC 32% bij RH van 80%. Dus als ik 40gram Silicagel heb dan kan dat bakje 12.8graam vocht absorberen ?

Anoniem0
25 maart 2010, 13:08

mja... uwe RH wordt wel bepaald door de temperatuur van de lucht.
kbedoel maar dat de temperatuur in een woning wel constant zal zijn maar de buitenlucht kan varieren van koud in de winter (heel droog binnen) naar vochtig in de zomer.

SpArdA
25 maart 2010, 20:52
Nu volgens grafiek is mijn EMC 32% bij RH van 80%. Dus als ik 40gram Silicagel heb dan kan dat bakje 12.8graam vocht absorberen ?

Ik denk dat dat juist is ja.