PDA

Volledige versie bekijken : Gezocht: oefening ballistiek voor ons eindwerk

Belle
23 maart 2010, 10:33
Hey,

voor onze vrije ruimte kozen wij met enkele leerlingen een eindwerk over het corioliseffect te maken. Eén van de wetenschapstakken waarop dit toegepast kan worden is de ballistiek. Daarom zouden we graag op onze presentatie als voorbeeld een oefening op ballistiek maken, maar op internet vinden we maar 2 soorten voorbeeldoefeningen. Ofwel zijn het poepsimpele dingen waarbij het corioliseffect gewoon verwaarloosd wordt en die kunnen we helemaal niet gebruiken, ofwel wordt er rekening gehouden met alle mogelijke factoren zoals luchtvochtigheid, wind, ... wat het allemaal veel te ingewikkeld maakt voor ons arme 6ejaartjes ;)

Daarom dus deze noodkreet aan de wetenschappelijke 9livers: heeft er iemand toevallig een cursus/website met een middelmatig moeilijke oefening? Met liefst een oplossing of de mogelijkheid om het even simpel na te kijken :)

We zouden natuurlijk ook zelf een oefening kunnen verzinnen maar omdat we dan nooit helemaal zeker zijn dat we iets hebben verwaarloosd wat helemaal niet mag, etc. doen we dat alleen als het echt niet anders kan!

Bedankt!
Elien, Ann & Isabelle.

Booka Shade
23 maart 2010, 11:09
Hey,

voor onze vrije ruimte kozen wij met enkele leerlingen een eindwerk over het corioliseffect te maken. Eén van de wetenschapstakken waarop dit toegepast kan worden is de ballistiek. Daarom zouden we graag op onze presentatie als voorbeeld een oefening op ballistiek maken, maar op internet vinden we maar 2 soorten voorbeeldoefeningen. Ofwel zijn het poepsimpele dingen waarbij het corioliseffect gewoon verwaarloosd wordt en die kunnen we helemaal niet gebruiken, ofwel wordt er rekening gehouden met alle mogelijke factoren zoals luchtvochtigheid, wind, ... wat het allemaal veel te ingewikkeld maakt voor ons arme 6ejaartjes ;)

Daarom dus deze noodkreet aan de wetenschappelijke 9livers: heeft er iemand toevallig een cursus/website met een middelmatig moeilijke oefening? Met liefst een oplossing of de mogelijkheid om het even simpel na te kijken :)

We zouden natuurlijk ook zelf een oefening kunnen verzinnen maar omdat we dan nooit helemaal zeker zijn dat we iets hebben verwaarloosd wat helemaal niet mag, etc. doen we dat alleen als het echt niet anders kan!

Bedankt!
Elien, Ann & Isabelle.

Ik heb er wel eentje.
Ik kan die aan jullie 3'en in praktijk wel eens tonen.

Belle
23 maart 2010, 11:13
Mja, dat is net het probleem, wij hebben een soort van vrije-ruimte-week en dat wil dus zeggen dat we 4 dagen krijgen om het eindwerk ineen te steken, het moet dus donderdagavond af zijn, vrijdag presentatie... :)

Veel tijd voor praktijk is er dus niet echt, heb je die oefening niet op pc ofzo?

Toch nen dikke merci! :)

Booka Shade
23 maart 2010, 11:19
Kzal die proberen op de pc te zetten, wel weinig tijd atm.

Belle
23 maart 2010, 11:25
Oké çava, ge ziet maar, als het lukt tegen morgenavond of donderdagochtend zijn we u ook al levenslang dankbaar!! ;)

Booka Shade
23 maart 2010, 11:26
Ik stuur u mijn rekening nummer wel op dan ;)

:)

Belle
23 maart 2010, 11:30
Euhm, ben je ook blij met 3 sexy ongewassen meisjesbh's? :unsure:

:p :bow:

Booka Shade
23 maart 2010, 11:31
Kweetni, wa betalen ze daar tegenwoordig voor :unsure:

Dobbelsteen
23 maart 2010, 14:56
En een weerkundige toepassing van coriolliseffect (rotatiezin van hoge- en lagedrukgebieden)? Ik heb mijn cursus weerkunde natuurlijk weer niet bij de hand om te kijken of het iets soeps is :sop:

Belle
23 maart 2010, 15:14
We hebben al een stuk theorie erover maar je mag natuurlijk altijd iets inscannen als er iets de moeite waard in staat...

Je ziet maar, als er tijd is, gooi 't er maar op, en nen dikke mercie! ;)

boeffel
23 maart 2010, 16:38
luierikken, kunnen jullie zelf geen opdracht uitvinden? en dan nog mijne pc pikken ook

Atrox
23 maart 2010, 16:38
Ik heb mijn stage gedaan in een militaire basis waar een departement ballistiek was, maar daar hebt ge zeker niks aan aangezien ge maar een paar dagen hebt? :p

gilbereke
23 maart 2010, 16:42
Kweetni, wa betalen ze daar tegenwoordig voor :unsure:

Ik zou eerder voor ongewassen slipjes gaan dan, dat brengt meer op:D

@belle,

probleem is dat wanneer het corioliseffect een rol gaat spelen er ook andere zaken een rol gaan spelen. Het corioliseffect is nu eenmaal iets dat je pas gaat in rekening brengen als je over verre afstanden iets afvuurt (en neen ik spreek niet over een sniper ofzo).
Van zodra je dan over zoiets bezig bent, ga je ook rekening moeten houden met windsnelheid, luchtvochtigheid, samenstelling wolkendek etc...

Misschien check je best eens deze website: Het Coriolis-effect | Wetenschap: Natuurkunde (http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/30340-het-coriolis-effect.html)

moest ik nog een oefening vinden, zal ik ze doorsturen.

PS. ge vindt wel sites zoals: http://oceanography.earthednet.org/S2004/QOTD/Coriolis%20Effect.htm en http://www.msnucleus.org/membership/html/k-6/wc/oceans/6/wcoc6.html maar ik weet niet of ge daar eits aan hebt

Belle
23 maart 2010, 17:24
Ik heb mijn stage gedaan in een militaire basis waar een departement ballistiek was, maar daar hebt ge zeker niks aan aangezien ge maar een paar dagen hebt? :p

Dju toch :( 'k Had het eerder moeten vragen hé!
Maar toch mercie! ;)
Toch geen oefening liggen daar, per toeval? :p

Ik zou eerder voor ongewassen slipjes gaan dan, dat brengt meer op:D

@belle,

probleem is dat wanneer het corioliseffect een rol gaat spelen er ook andere zaken een rol gaan spelen. Het corioliseffect is nu eenmaal iets dat je pas gaat in rekening brengen als je over verre afstanden iets afvuurt (en neen ik spreek niet over een sniper ofzo).
Van zodra je dan over zoiets bezig bent, ga je ook rekening moeten houden met windsnelheid, luchtvochtigheid, samenstelling wolkendek etc...

Misschien check je best eens deze website: Het Coriolis-effect | Wetenschap: Natuurkunde (http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/30340-het-coriolis-effect.html)

moest ik nog een oefening vinden, zal ik ze doorsturen.

PS. ge vindt wel sites zoals: Question of the Day: (http://oceanography.earthednet.org/S2004/QOTD/Coriolis%20Effect.htm) en Water Cycle - Oceans (6) (http://www.msnucleus.org/membership/html/k-6/wc/oceans/6/wcoc6.html) maar ik weet niet of ge daar eits aan hebt

Mja, we weten dat hoor, maar het is een beetje zoals dat je in't secundair bij fysica massaal vaak de weerstand en wrijving wel moet verwaarlozen omdat je daar de formules er allemaal niet voor kende.
Dus als iemand ons de oplossing van een moeilijke oefening kan bezorgen wanneer hij/zij net gedaan heeft alsof luchtvochtigheid, wind, wolken etc. niet bestaan, even goed ;)

Van die eerste website heeft Anneke denk ik de theorie gedistilleerd, die andere 2 ga ik nu eens checken, dankuzeer! :D

Belle
23 maart 2010, 17:28
luierikken, kunnen jullie zelf geen opdracht uitvinden? en dan nog mijne pc pikken ook

Gij moet zwijgen en doorwerken, gij moet nu ni op 9lives zitten :P
Wij zijn zo goed als klaar, wij mogen da! ;)

Dobbelsteen
23 maart 2010, 17:28
Van die eerste website heeft Anneke denk ik de theorie gedistilleerd, die andere 2 ga ik nu eens checken, dankuzeer! :D

Misschien beter ook enkele boekreferenties zoeken. Dat staat altijd beter op je referentielijst :)

En als je papers vindt die je niet kan downloaden, mag je altijd de link pm'en. Dan kan ik eens kijken of ik er via de KUL wel aan geraak :)

gilbereke
23 maart 2010, 17:31
Dju toch :( 'k Had het eerder moeten vragen hé!
Maar toch mercie! ;)
Toch geen oefening liggen daar, per toeval? :p

Mja, we weten dat hoor, maar het is een beetje zoals dat je in't secundair bij fysica massaal vaak de weerstand en wrijving wel moet verwaarlozen omdat je daar de formules er allemaal niet voor kende.
Dus als iemand ons de oplossing van een moeilijke oefening kan bezorgen wanneer hij/zij net gedaan heeft alsof luchtvochtigheid, wind, wolken etc. niet bestaan, even goed ;)

Ge kunt altijd is proberen om de mensen van de leerstoel balistiek aan de KMS te contacteren?

Maar of die gaan antwoorden dat weet ik niet ze. In ieder geval ge kunt ze mailen op de adressen die ik u via pm heb gestuurd.

Belle
24 maart 2010, 16:04
Antwoord van het leger :D
Nog altijd redelijk moeilijk maar zit een goed document met uitleg bij dus nu gaat het zeker lukken! ^^

Héél heel erg bedankt gilbereke!

gilbereke
24 maart 2010, 16:08
Antwoord van het leger :D
Nog altijd redelijk moeilijk maar zit een goed document met uitleg bij dus nu gaat het zeker lukken! ^^

Héél heel erg bedankt gilbereke!

Hebben ze geantwoord? Amaai daar verschiet ik eigenlijk wel van.

Wie had er geantwoord? En wat hadden ze dan gestuurd? Een pdf file met wat uitleg of een stuk cursus ofzo?

Belle
24 maart 2010, 16:25
Hebben ze geantwoord? Amaai daar verschiet ik eigenlijk wel van.

Wie had er geantwoord? En wat hadden ze dan gestuurd? Een pdf file met wat uitleg of een stuk cursus ofzo?

Mr. Dyckmans, een pdf file "Computation in classical mechanics", het lijkt als een leerkrachtenhandboek of mss cursus waarin de basis uitgelegd wordt en de struikelpunten voor studenten. Er staat een stuk in over Real World Physics waarin alleen gravitatie- en centrifugaalkracht en het corioliseffect gebruikt worden.

Klein vraagje: Ik heb hier een vergelijking waarbij r de positie van het projectiel voorstelt, maar er staan de ene keer 2 puntjes op, dan 1, dan niks... Is dat dezelfde? Bij x-y-z coördinaten idem, ik heb bvb. x¨ = − gx/r + 2x + 2y˙(omega wordt niet weergegeven maar ge krijgt zo'n raar vakje) en mr¨ = mg + 2mr˙ + m r  (x als in een vectorproduct en omega weer niet weergegeven).

(die prof is de rest van de week in het buitenland, vandaar dat'k het aan u vraag ;) )

tom1
24 maart 2010, 16:31
die puntjes betekenen waarschijnlijk dat het de afgeleide van r is

Eén puntje = eerste afgeleide = dr/dt = snelheid
Twee puntjes = tweede afgeleide = d^2r/dt^2 = versnelling
...

Belle
24 maart 2010, 16:32
Okay thx! :)
Het is een engelstalige file dus misschien daarom dat ze een andere notatie gebruiken, nu kan ik toch weer ff verder, bedankt! ^^

Exorikos
24 maart 2010, 16:45
In klassieke mechanica is die notatie vrij standaard. Overal dr/dt schrijven of d²r/dt² zou de notatie behoorlijk zwaar maken...

Belle
24 maart 2010, 16:47
mja bij ons is het accentjes, f' en f'', maar met puntjes nog niet echt gezien :)
Ik leer weer bij, bedankt ;)

gilbereke
24 maart 2010, 16:58
Mr. Dyckmans, een pdf file "Computation in classical mechanics", het lijkt als een leerkrachtenhandboek of mss cursus waarin de basis uitgelegd wordt en de struikelpunten voor studenten. Er staat een stuk in over Real World Physics waarin alleen gravitatie- en centrifugaalkracht en het corioliseffect gebruikt worden.

Klein vraagje: Ik heb hier een vergelijking waarbij r de positie van het projectiel voorstelt, maar er staan de ene keer 2 puntjes op, dan 1, dan niks... Is dat dezelfde? Bij x-y-z coördinaten idem, ik heb bvb. x¨ = − gx/r + 2x + 2y˙(omega wordt niet weergegeven maar ge krijgt zo'n raar vakje) en mr¨ = mg + 2mr˙ + m r (x als in een vectorproduct en omega weer niet weergegeven).

(die prof is de rest van de week in het buitenland, vandaar dat'k het aan u vraag ;) )

Een r zonder punten is gewoon r, met 1 punt op is de eerste afgeleide van r, met 2 punten op is de 2de afgeleide van r.

maar dat stond hier blijkbaar al lol

Ik had enkel uw laatste post gezien op het vorige "blad" lol

Belle
24 maart 2010, 18:56
oké nvm this, ik had fout gelezen, 't is due east, from rome :)

maar efkes vragen:
"a projectile fired due east of Rome"
wordt er dan vanuit Rome een projectiel naar het Oosten geschoten?

(lijkt mij logisch als ik de grafiek zie, maar ik weet het niet heel zeker en 't is redelijk vitaal voor de logica van mijn uitleg :p)

gilbereke
24 maart 2010, 19:01
Toch maar efkes vragen:
"a projectile fired due east of Rome"
wordt er dan vanuit Rome een projectiel naar het Oosten geschoten?

(lijkt mij logisch als ik de grafiek zie, maar ik weet het niet heel zeker en 't is redelijk vitaal voor de logica van mijn uitleg :p)

Ik peis het ja, dat ge dan vanuit rome in ne hoek (niet dat de loop van uw kanon zo staat hé) van 90°C vuurt ten opzicht van waar gij staat.

Belle
24 maart 2010, 20:00
Uit een berekening die volledig te vinden is in het artikel vermeld in bij de bronnen mogen we concluderen dat de vergelijking van een beweging in een referentiekader verbonden met de aarde de onderstaande is:

m.d²r/dt² = m.g + 2.m.dr/dtxω + m.(ωxr)xω (vergelijking 1)

waarin m de massa van het projectiel is, g de veldsterkte van de aarde, ω de hoeksnelheid van de aarde en r de positie van het projectiel. Als we deze anders schrijven vinden we:

m.a = m.g + m. 2.vxω + m.rxωxω

Hierin kan men duidelijk de coriolisversnelling 2.vxω en de centrifugale versnelling rxωxω herkennen (zie blz. 4 punt 1.2: Wiskundige afleiding van het corioliseffect)

In Cartesiaanse coördinaten, waarbij de oorspong in het centrum van de aarde ligt en de z-as door de geografische Noordpool loopt, geeft dit:

d²x/dt² = (-g.x)/r + ω².x + 2.ω.dy/dt
of ax = (-g.x)/r + ω².x + 2.ω.vy (vergelijking 6a)

d²y/dt² = (-g.y)/r + ω².r – 2.ω.dx/dt
of ay = (-g.y)/r + ω².x - 2.ω.vx (vergelijking 6b)

d²z/dt² = (-g.z)/r (vergelijking 6c)

Waarbij r = √(x²+y²+z²) en ω = |ω|

Vergelijking 6 kan analytisch niet worden opgelost maar via een goede benadering met een computer kunnen we de vergelijking oplossen en visualiseren.

Stel dat we een projectiel moeten afvuren vanuit Rome, Georgia (VS), dat moet neerkomen ten oosten van deze stad, en dat met een beginsnelheid van 1600 m/s gelanceerd wordt onder een hoek van 40°. Rome bevindt zich op 35,256° Noorderbreedte.
M.b.v. sferische- of bolcoördinaten (met als oorsprong het middelpunt van de aarde) vinden we voor de inclinatiehoek θ=55,744°. In een sferisch coördinatensysteem wordt een punt P niet weergegeven als P(x; y; z) maar bepaald a.d.h.v. zijn afstand tot de oorsprong (r), zijn inclinatiehoek θ en zijn azimut φ. Zo krijgen we P(r, θ, φ). De inclinatiehoek is de hoek tussen de z-as en de verbindingslijn tussen de oorsprong en het punt P, dat Rome voorstelt. Het azimut is de hoek tussen de y-as en OP. Voor de gemakkelijkheid nemen we bij deze oefening voor het azimut φ = 0°. Voor Rome geldt dus: P (6357.103; 55,744°; 0°) waarbij de straal van de aarde in meter gegeven wordt.

Met een rekenprogramma kan men hieruit de baan berekenen die het projectiel moet volgen.

Figuur (zie p337 van link naar bron): Een projectiel wordt afgeschoten vanuit Rome (hier: P(55,774; 0)). De volle, blauwe lijn geeft de baan weer wanneer enkel de zwaartekracht op het projectiel zou inwerken. De zwarte stippenlijn houdt eveneens rekening met de invloed van de centrifugaalkracht. Bij de rode streepjeslijn is de invloed van het corioliseffect mee ingecalculeerd, maar dat van de centrifugaalkracht niet.
De zwarte streepjes-stippenlijn geeft de baan weer die het projectiel zal volgen als met alle drie de krachten rekening gehouden wordt.
Aangezien Rome, Georgia (VS) zich in het noordelijk halfrond bevindt buigt het projectiel o.i.v. het corioliseffect af naar rechts.

Hoewel het misschien tegen de intuïtie ingaat, is de afwijking door invloed van beide inertiaalkrachten gecombineerd zo goed als gelijk aan de som van de afwijkingen veroorzaakt door elk van deze effecten afzonderlijk. We kunnen dit zien in bovenstaande figuur maar ook numerieke resultaten bevestigen het. Dit is zo omdat de centrifugaalkracht constant is: ze is afhankelijk van de afstand tot de aarde, die niet noemenswaardig verandert gedurende de vlucht van het projectiel, en ze is ook zeer klein zodat ze de snelheidscomponenten van het corioliseffect niet wijzigt.

Bron: American Journal of Physics -- April 2008 -- Volume 76, Issue 4, pp. 334-339
(by Todd Timberlake (Department of Physics, Astronomy, and Geology, Berry College, Mount Berry, Georgia 30149 and Javier E. Hasbunb_(Department of Physics, University of West Georgia, Carrollton, Georgia 30117) )

(ook te vinden op http://facultyweb.berry.edu/ttimberlake/comp_phys/TimberlakeHasbun.pdf)

gilbereke
25 maart 2010, 12:57
Is dat nu uw verslag van die oefening ofzo?

Belle
25 maart 2010, 13:20
Min of meer, 't is ondertussen al wa aangepast in't word-doc.

Trekt t op iets?
Echt een oefening was het ni, maar wel een goei voorbeeld dus daar zijn we ook blij mee :)

gilbereke
25 maart 2010, 13:39
Min of meer, 't is ondertussen al wa aangepast in't word-doc.

Trekt t op iets?
Echt een oefening was het ni, maar wel een goei voorbeeld dus daar zijn we ook blij mee :)

Kheb het niet gans gelezen, maar het zal wel goed zijn zeker.

En amaai, om eerlijk te zijn: dat lijkt mij nu precies zo moeilijk voor een 6de middelbaar? Nuja, het is al lang geleden dat ik nog mechanica heb gehad ofzo.

En ik heb weeral iets bijgeleerd ze: Rome ligt niet in Italië, maar in de VS:D

(zie wel dat ge begrijpt waarover ge het hebt, beter iets "simpeler dat ge snapt" dan iets "moeilijk, flashy waar ge zelf gene zak van begrijpt")

Exorikos
25 maart 2010, 14:31
Je vergeet dat je met vectoren werkt en dus is (ωxr)xω niet gelijk aan rxωxω aangezien het vectorieel product niet commutatief is.

Meer bepaald is (ωxr)xω=-(rxω)xω

Belle
25 maart 2010, 14:49
Oké mercie, ge bent ne schat Exorikos! :)
Beetje te snel getypt en ni aan gedacht dat dat zo kon zijn, dom van ons.

En Gilbereke: 't is inderdaad leerstof die niet voor het 6e jaar is hoor, bolcoördinaten, vectorproduct, nooit van gehoord hier...
Maar we hebben de theorie zelf wat uitgezocht, zolang we er geen oefeningen mee moeten maken begrijpen we het wel ;)

Anders is er ook gewoon bitter weinig te zeggen over het corioliseffect, dan kunnen we zelfs de wiskundige afleiding niet maken.

En ja, kunnen ze nu geen ander lanceringsplaats kiezen! Ik ben gisteren een uur in de war geweest omdat ik dacht dat ze een raket van Rome naar Georgië gingen schieten :(

gilbereke
25 maart 2010, 15:21
Oké mercie, ge bent ne schat Exorikos! :)
Beetje te snel getypt en ni aan gedacht dat dat zo kon zijn, dom van ons.

En Gilbereke: 't is inderdaad leerstof die niet voor het 6e jaar is hoor, bolcoördinaten, vectorproduct, nooit van gehoord hier...
Maar we hebben de theorie zelf wat uitgezocht, zolang we er geen oefeningen mee moeten maken begrijpen we het wel ;)

Anders is er ook gewoon bitter weinig te zeggen over het corioliseffect, dan kunnen we zelfs de wiskundige afleiding niet maken.

En ja, kunnen ze nu geen ander lanceringsplaats kiezen! Ik ben gisteren een uur in de war geweest omdat ik dacht dat ze een raket van Rome naar Georgië gingen schieten :(

héhé:D

anyway, ik dacht er juist aan dat er nog een ander bekend voorbeeld is van het corioliseffect: de vbommen van de duitsers vroeger. Die schoten echt over immense afstanden hun bommen, raketten af. Alleen vindt ge daar ook geen "simpel" voorbeeld van.

Achja, ge hebt nu uw voordeeld;)

PS. hebt gij geen les ofzo? Ge zit toch nog in het middelbaar? Dan hebt ge normaal toch gans de dag les?

Belle
25 maart 2010, 15:26
Wij hebben een specialleke van een eindwerk, "vrije ruimte". We krijgen van maandag tot donderdag om het te maken, vrijdag presentatie. Wij hebben een beetje gefoefeld en ons onderwerp wat opgedrongen en de vragen zelf bepaald, maar normaal krijg je ook maandag pas je vragen (maar dat was met ons onderwerp niet echt te doen :p)

Daarom ook dat ik echt superblij ben met de snelle hulp want om op 4 dagen alles opgezocht en begrepen te krijgen... :D

gilbereke
25 maart 2010, 15:29
Wij hebben een specialleke van een eindwerk, "vrije ruimte". We krijgen van maandag tot donderdag om het te maken, vrijdag presentatie. Wij hebben een beetje gefoefeld en ons onderwerp wat opgedrongen en de vragen zelf bepaald, maar normaal krijg je ook maandag pas je vragen (maar dat was met ons onderwerp niet echt te doen :p)

Daarom ook dat ik echt superblij ben met de snelle hulp want om op 4 dagen alles opgezocht en begrepen te krijgen... :D

manman, ik snap dus niet hoe het er tegenwoordig aan toe gaat in middelbare scholen hé.

ik heb zelf WE-WI gedaan en wij hadden geen "vrije" dagen om aan projecten te werken ze, wij hadden gewoon elke dag les van smorgens tot savonds en dan zelfs een 8ste uur 1 keer per week.

Hebben jullie dan lessen die wegvallen ofzo?

Belle
25 maart 2010, 19:22
Wij hebben gewoon een week geen les :P
Wat een feest!

Maar da's in de plaats van wat op andere scholen soms een uurtje word-achtige toestanden krijgen, of gewoon tijd om aan hun eindwerk te werken, ...
Ik heb deze week zelf in elk geval meer geleerd dan in de random schoolweek hoor :)

En je leert wat omgaan met korte deadlines, tijdsplanning, ... Wel nuttig dus imo.

boeffel
25 maart 2010, 20:03
Wat een feest!

Maar da's in de plaats van wat op andere scholen soms een uurtje word-achtige toestanden krijgen, of gewoon tijd om aan hun eindwerk te werken, ...
Ik heb deze week zelf in elk geval meer geleerd dan in de random schoolweek hoor :)

En je leert wat omgaan met korte deadlines, tijdsplanning, ... Wel nuttig dus imo.

ik niet hoor... deadlines? pffrt, twas al op een dagje af

Belle
25 maart 2010, 21:47
ik niet hoor... deadlines? pffrt, twas al op een dagje af

da van ons gaat dan ook beter zijn dan da van ulle :P

boeffel
25 maart 2010, 22:11
da van ons gaat dan ook beter zijn dan da van ulle :P

nee.

gilbereke
26 maart 2010, 11:14
Wat een feest!

uh?
Tijd om aan een eindwerk te werken? Sinds wanneer moet ge een "eindwerk" maken in ASO? Ik herinner mij dat in vroeger die van TSO zo een GIP moesten maken, maar ASO ??

En ik heb nooit word of andere onozele toestanden gehad ze.

Ja 1 uur per week hadden wij esthetica of kunstgeschiedenis ofzoiets maar anders hadden wij de gewone vakken.

Rider
26 maart 2010, 17:05
zo'n eindwerk lijkt mij toch interessanter/nuttiger dan u een beetje zitten vervelen bij estetica/godsdienst etc....

boeffel
26 maart 2010, 17:26
Awel he, de economisten moeten een mini-onderneming oprichten, en wij moeten gewoon eindwerkje maken, zalig gegaan trouwens :)

Kelderke
26 maart 2010, 19:03
Ik heb in 6 TEW mijn gip gemaakt over ballistiek. Ben zelfs nog naar de KMS geweest enzo toen naar hun labo's.

Als ge wa meer info wilt pm me maar kheb die gip nog ergens liggen.

Belle
26 maart 2010, 23:49
De uren die wij normaal per week zouden moeten spenderen aan een "vrij in te vullen vak" worden gewoon allemaal samen in 1 week gestoken.
En esthetica en godsdienst en al die zever hebben wij ook hoor :)
Tot 2 jaar terug moest TSO ook een gip maken, nu hebben TSO + economie mini-onderneming.

Zijn waarschijnlijk al weer veranderingen in het leerplan t.o.v. vroeger.

En bedankt Sunreezr! Maar de presentatie was vandaag (en het is echt awesome gegaan :D ). Dus ik ga al die ballistiek nu even laten rusten, toch mercie ;)

gilbereke
27 maart 2010, 15:06
De uren die wij normaal per week zouden moeten spenderen aan een "vrij in te vullen vak" worden gewoon allemaal samen in 1 week gestoken.
En esthetica en godsdienst en al die zever hebben wij ook hoor :)
Tot 2 jaar terug moest TSO ook een gip maken, nu hebben TSO + economie mini-onderneming.

Zijn waarschijnlijk al weer veranderingen in het leerplan t.o.v. vroeger.

En bedankt Sunreezr! Maar de presentatie was vandaag (en het is echt awesome gegaan :D ). Dus ik ga al die ballistiek nu even laten rusten, toch mercie ;)

En nu geen goesting gekregen om naar de KMS te gaan en polytechniek te studeren en u te specialiseren in de balistiek?

@spliffrider,

Akkoord: dat is interessanter, maar ik snap niet waar ze die vrije week vandaag halen om in te vullen met dat werk. Wij hadden altijd les en er moet dus toch ergens iets zijn weggevallen of materie sneller gezien worden?

Amaai, er verandert precies wel veel en snel of ben ik nu echt zo oud:D

Belle
1 april 2010, 19:50
En nu geen goesting gekregen om naar de KMS te gaan en polytechniek te studeren en u te specialiseren in de balistiek?

Om ff extreem traag te reageren :P :
Nee, op zich vind ik het wel heeeeel interessant maar dan moet ik later in't leger gaan en daar ben ik een veel te grote hippie voor ;)
Studie staat al vast, ir.-architect, lekker creatief doen :)

Wel goed nieuws: ik ben mijn broertje al aan't warm maken voor de KMS hoor, die's nogal obsessed door wapensystemen en van alles technisch, 't is hier elke avond vollenbak Discovery-prog's over wapens *zucht*.
Dus dat komt wel goed :P

boeffel
1 april 2010, 20:26
Om ff extreem traag te reageren :P :
Nee, op zich vind ik het wel heeeeel interessant maar dan moet ik later in't leger gaan en daar ben ik een veel te grote hippie voor ;)
Studie staat al vast, ir.-architect, lekker creatief doen :)

Wel goed nieuws: ik ben mijn broertje al aan't warm maken voor de KMS hoor, die's nogal obsessed door wapensystemen en van alles technisch, 't is hier elke avond vollenbak Discovery-prog's over wapens *zucht*.
Dus dat komt wel goed :P

dan moet ge ni in't leger he, niet naar jeugd van tegenwoordig: cadettenschool gekeken?

de diploma's van het KMS zijn nochtans erg gegeerd, maar er moet ook een fysieke test worden gedaan (meen ik mij te herinneren)

Belle
1 april 2010, 20:45
dan moet ge ni in't leger he, niet naar jeugd van tegenwoordig: cadettenschool gekeken?

de diploma's van het KMS zijn nochtans erg gegeerd, maar er moet ook een fysieke test worden gedaan (meen ik mij te herinneren)

Studeren aan KMS = toch sowieso een aantal jaren in't leger (afhankelijk van hoeveel uw studie gekost heeft) dacht ik?
Fysiek zou't voor mij nog wel moeten lukken als ik wa meer ga sporten hoor... Maar voor ir. moet ge toch bij de allerallerbeste zijn, want er mogen er elk jaar toch echt maar heel weinig beginnen?

(dus dan geef ik mijn broer sowieso veeeel meer kans dan ik :P)

NotoriousP
1 april 2010, 20:47
In mijn jaar zochten ze welgeteld 1 Ir. in het leger, veel succes voor uw broer :p

Belle
1 april 2010, 21:50
In mijn jaar zochten ze welgeteld 1 Ir. in het leger, veel succes voor uw broer :p

Als 'm een beetje minder lui wordt geef ik hem nog wel een goeie kans :p
Binnen 2 jaar hou ik jullie op de hoogte! ;)

gilbereke
2 april 2010, 12:28

Bullshit.

Ge bedoelt waarschijnlijk dat ze maar 1 ing. zochten.
(ing.'s vragen ze idd maar 1 max 2 per jaar)

Ir. worden elk jaar tussen de 7a15 gevraagd per taal.

NotoriousP
2 april 2010, 15:50
Bullshit.

Ge bedoelt waarschijnlijk dat ze maar 1 ing. zochten.
(ing.'s vragen ze idd maar 1 max 2 per jaar)

Ir. worden elk jaar tussen de 7a15 gevraagd per taal.

Ik zal wel weten wat die kerel mij gezegd heeft hé... 1 Ir. stond er, de mogelijkheid voor ing.'s stond er niet eens bij.

gilbereke
2 april 2010, 17:02
Ik zal wel weten wat die kerel mij gezegd heeft hé... 1 Ir. stond er, de mogelijkheid voor ing.'s stond er niet eens bij.

Dan lult die kerel uit zijne nek.

Wie was dat dan? Toch niet de mensen van die defensiehuizen zeker? Want die zijn wel vaker mis.

De enige juiste bron is de website van de kms zelf (rma.ac.be) en ik volg die aanwervingen nu al op sinds 8 jaar en elk jaar hebben ze meerde ir's nodig.
Volgens mij had die kerel waar gij met gesproken hebt het over de ingenieurs.. en dan bedoelt die ind. ing.
De ir's bij defensie noemen ze niet echt ingenieurs of burgelijk ingenieur. Men spreekt daar van polytechniekers.

Ofwel had die het over bijzondere werving ofzo.
Als die kerel het over KMS had dan was die fameus mis.

De richting is ook polytechniek en niet "burgelijk ingenieurs"