PDA

Volledige versie bekijken : Water stroomt naar boven?

DaFreak
21 maart 2010, 14:09
Fantastisch onweer gisteren. Was toen net op de baan en er viel mij iets merkwaardigs op. Iedereen heeft dit zowiezo al 100en keren gezien maar ik heb er persoonlijk nog nooit echt bij stil gestaan.

De 2 voorste ramen, maw die aan weerskanten van de chauffeur vertonen een dunne lijn water die naar boven stroomt. Het vertrekt in de hoek vanonder die aan de autospiegel grenst en volgt dan de rand van het raam 2 cm ervandaan naar boven waar het zich afbuigt en iets horizontaler begint te stromen. Ik denk dat ik hier nooit bij heb stil gestaan omdat je gewoon bent om water naar boven te zien stromen op de voorruit aangezien de wind daar recht opstaat maar dat is hier niet het geval dus waarom heeft dit water geen zin om de zwaartekracht te gehoorzamen?

Ik dacht dat dit misschien iets met de autospiegel te maken heeft? dat die een soort kielzog achter zich creëert waarbij er een lift effect ontstaat? Misschien een beetje banaal maar ik zou er toch graag een antwoord op hebben :p

Heb het reeds proberen te googelen maar vind er niets over terug

Foto ter verduidelijking. (http://img338.imageshack.us/img338/6734/waterv.png)

LeSec
21 maart 2010, 14:14
Misschien door het feit dat ge aant rijden zijt dat er een tegenkracht ontwikkeld wordt waardoor het water door de vorm van de auto (aërodynamica) naar boven gestuwd wordt?

Kzie er geen andere verklaring voor persoonlijk :p

Jonathan
21 maart 2010, 14:17
Hoe zou dat toch komen ... :help:

Gentille
21 maart 2010, 14:22
Misschien door het feit dat ge aant rijden zijt dat er een tegenkracht ontwikkeld wordt waardoor het water door de vorm van de auto (aërodynamica) naar boven gestuwd wordt?

Kzie er geen andere verklaring voor persoonlijk :p

² that

Faun
21 maart 2010, 14:23
Lijkt mij gewoon doordat ge aan het rijden zijt dat door uw snelheid er een luchtstroom ontwikkeld wordt die het water naar boven stuwt.

lykmeraid
21 maart 2010, 14:25
dees is wel een gigantische ASCII facepalm waard

Rizla+
21 maart 2010, 14:29
Omda je met uw auto tegen de wind in rijd, dat creeert wrijving en dat drukt de druppels water naar boven:)

DaFreak
21 maart 2010, 14:30
ja dat het met de vorm van de wagen en de snelheid te maken moet hebben weet ik ook. als je stilstaat gebeurt het immers niet... so yeah duh idd ^^

maar dus graag iets dieper dan dat. Ik dacht dus dat het door de spiegel kwam dat die dit effect creert. Of misschien het feit dat er een rand rond het raam zit die een soort kickback effect creert maar dan snap ik niet dat de lijn altijd op dezelfde plaats blijft zitten, ook als je een bocht neemt.

DaFreak
21 maart 2010, 14:33
Omda je met uw auto tegen de wind in rijd, dat creeert wrijving en dat drukt de druppels water naar boven:)

Dat is wat er op de voorruit gebeurt. Op de zijramen stroomt al het water naar beneden behalve die ene dunne strook in the middle of nowhere.

boeffel
21 maart 2010, 14:58
naar boven stromen kan wel, maar alleen met superfluïde vloeistoffen

Rizla+
21 maart 2010, 14:59
Dat is wat er op de voorruit gebeurt. Op de zijramen stroomt al het water naar beneden behalve die ene dunne strook in the middle of nowhere.

Als je rijdt komt er door de stroomlijning van je auto een soort windturbine naast je deur (daarom dat je al rijdend de deur ook moeilijker openkrijgt). Die raakt op sommige punten je deur en die veroorzaakt dan die lijnen naar boven, dit heeft grootendeels ook te maken met wat voor auto je rijdt :).

Epyon
21 maart 2010, 14:59
En dat is ook wat gebeurt aan de zijruiten. Daar zou er plots geen wrijving met lucht meer zijn of wat? Er is overal rond je auto wrijving met de lucht.

Dit specifiek fenomeen is een soort van diffuus effect gegenereerd door de algemene vorm van de auto en de zijspiegel: luchtstroom botst er tegen en wijkt van zijn oorspronkelijke baan af met een hogere snelheid dan voorheen. Door het drageffect neemt het de waterpartikels op de ruit mee. Niets speciaals.

Overigens, als je denkt dat water niet omhoog kan vloeien: bekijk de schroef van Archimedes eens :p .

J-Style
21 maart 2010, 15:03
Overigens, als je denkt dat water niet omhoog kan vloeien: bekijk de schroef van Archimedes eens :p .

Of zoek even 'capillarity' op.

NotoriousP
21 maart 2010, 15:03

Dat betekent gewoon dat aan de zijramen op 'die dunne strook in the middle of nowhere' ook een opwaartste kracht veroorzaakt wordt door de wind. Om nu precies te zeggen hoe zal je toch een gedetailleerde foto van uw ramen nodig hebben om hieruit de aerodynamische effecten te observeren. Maar dit wordt al vrij snel ingewikkeld...

DaFreak
21 maart 2010, 15:11
bedankt voor de informatie rizla, epyon en anderen

En ja dat er overal wrijving met de lucht is begrijp ik wel maar het is toch een bizar effect dat onlogischer overkomt omdat het zich niet over het hele raam afspeelt. Het effect op de voorruit lijkt logischer en is gemakkelijk te begrijpen via de wind die op een schuin oppervlak inslaat en het speelt zich ook over de hele ruit af.

Maar om samen te vatten, jij denkt dus ook dat als ik mijn spiegel eraf haal, ook de lijn zou moeten verdwijnen?

Rizla+
21 maart 2010, 15:20
Niet altijd, kan ook aan de vorm van je auto liggen :)

Grimmy
21 maart 2010, 15:23
Als ge uw ramen weg doet gaat ge van die lijntjes geen last meer hebben.

Rizla+
21 maart 2010, 15:24
Enkel van een natte broek :$

de_willy
21 maart 2010, 15:35
Epic thread anyone? :p

DaFreak
21 maart 2010, 15:41
ik moet wel toegeven dat ik retestoned was en bijna een halfuur gefascineerd heb liggen staren naar dat o zo wonderlijke schouwspel :p

geen zorgen. ik was passagier ^^

ULTRAnumb
21 maart 2010, 15:45
als ge door de carwash komt en onder die blazer gaat loopt het water ook naar boven op uw ruit

coole opvatting van mij eh :cool:

Rizla+
21 maart 2010, 15:55
Das gewoon en zuiger, sorry bro, fail.

Wg_Flow
21 maart 2010, 16:11
Ultradumb weer met een prachtige bijdrage :)

Was wel grappig te zien hoe Dafreak gisteren heel de rit terug gefascineerd aan het staren was naar de waterstroom op de zijruiten :p

Ik denk niet dat de zijspiegels veel invloed hebben op het naar boven stromen, denk eerder dat het de 'wash' is van de voorruit die links en rechts naar boven krult en het water zo naar boven stuwt.

ULTRAnumb
21 maart 2010, 16:13
Das gewoon en zuiger, sorry bro, fail.

t'is een blazer bro
geweldig om voor te staan in de zomer :drool:

Rizla+
21 maart 2010, 17:19
t'is een blazer bro
geweldig om voor te staan in de zomer :drool:

Ik ga toch niet uitstappen in een carwash ze m8.

|) ][ |V| ][
21 maart 2010, 17:55
Epic thread anyone? :p

:ironic:

gilbereke
21 maart 2010, 18:07
Fantastisch onweer gisteren. Was toen net op de baan en er viel mij iets merkwaardigs op. Iedereen heeft dit zowiezo al 100en keren gezien maar ik heb er persoonlijk nog nooit echt bij stil gestaan.

De 2 voorste ramen, maw die aan weerskanten van de chauffeur vertonen een dunne lijn water die naar boven stroomt. Het vertrekt in de hoek vanonder die aan de autospiegel grenst en volgt dan de rand van het raam 2 cm ervandaan naar boven waar het zich afbuigt en iets horizontaler begint te stromen. Ik denk dat ik hier nooit bij heb stil gestaan omdat je gewoon bent om water naar boven te zien stromen op de voorruit aangezien de wind daar recht opstaat maar dat is hier niet het geval dus waarom heeft dit water geen zin om de zwaartekracht te gehoorzamen?

Ik dacht dat dit misschien iets met de autospiegel te maken heeft? dat die een soort kielzog achter zich creëert waarbij er een lift effect ontstaat? Misschien een beetje banaal maar ik zou er toch graag een antwoord op hebben :p

Heb het reeds proberen te googelen maar vind er niets over terug

Foto ter verduidelijking. (http://img338.imageshack.us/img338/6734/waterv.png)

Stroomt dat water effectief naar boven?

De nettobeweging van dat water kan goed naar beneden zijn. Plaatselijk kunt ge wel plekken hebben dat het water deels naarboven wordt geduwd, maar ik geloof nooit dat dat water effectief vanbeneden naar boven gaat.

VOlgens mij stroomt dat water van de bovenkant van de zijkant van uw raam, deur naar beneden maar door de wind ziet ge op bepaalde plaatsen effectief water naar boven bewegen. Maar ik denk dat het geheel wel naar beneden stroomt en dat het veelal gezichtsbedrog is.

Avilowca
21 maart 2010, 18:29
Sterk :')

cram
21 maart 2010, 18:38
ik moet wel toegeven dat ik retestoned was en bijna een halfuur gefascineerd heb liggen staren naar dat o zo wonderlijke schouwspel :p

geen zorgen. ik was passagier ^^

En geen minie mensjes gezien,die aan het kano varen waren op die waterstroompjes?:unsure:

cram
21 maart 2010, 18:39
Sterk :')
water

Rizla+
21 maart 2010, 18:45
water

http://www.annekeharmsen.nl/zeekomkommer/okt_05/eng1.jpg
Rwwwr

Cycloon
21 maart 2010, 19:04
En water die naar boven stroomt is zelf zo heel speciaal niet, verbonden vaten en stuff.

DaFreak
21 maart 2010, 19:16
Stroomt dat water effectief naar boven?

De nettobeweging van dat water kan goed naar beneden zijn. Plaatselijk kunt ge wel plekken hebben dat het water deels naarboven wordt geduwd, maar ik geloof nooit dat dat water effectief vanbeneden naar boven gaat.

VOlgens mij stroomt dat water van de bovenkant van de zijkant van uw raam, deur naar beneden maar door de wind ziet ge op bepaalde plaatsen effectief water naar boven bewegen. Maar ik denk dat het geheel wel naar beneden stroomt en dat het veelal gezichtsbedrog is.

Nou ik durf toch met redelijk grote zekerheid stellen dat het wel degelijk naar boven loopt :p

Ik wil eigenlijk gewoon weten of die stroom zou verdwijnen als ik de autospiegel eraf haal of niet. Moest dit niet zo zijn wordt ie er alleen maar mooier op :p

en dan wil ik nog altijd wel graag weten hoe die stroom dan wel juist ontstaat. Ik stel mij op de moment gewoon wind voor die wordt afgebogen door de spiegel en zo in een rechte lijn het water meevoert naar boven. Ik weet ook dat er soms spiraalvormige windtunnels optreden aan de randen van snel bewegende voorwerpen maar ik zie niet goed in hoe zij dit zouden kunnen verklaren.

Ik zou verwachten dat als je de spiegel weglaat al het water zich uniform over het hele raam zo goed als horizontaal maar toch zachtjes dalend zou voortbewegen.

rscaboy
21 maart 2010, 19:22
Nog steeds stoned?:p

Rizla+
21 maart 2010, 19:23
Nou ik durf toch met redelijk grote zekerheid stellen dat het wel degelijk naar boven loopt :p

Ik wil eigenlijk gewoon weten of die stroom zou verdwijnen als ik de autospiegel eraf haal of niet. Moest dit niet zo zijn wordt ie er alleen maar mooier op :p

en dan wil ik nog altijd wel graag weten hoe die stroom dan wel juist ontstaat. Ik stel mij op de moment gewoon wind voor die wordt afgebogen door de spiegel en zo in een rechte lijn het water meevoert naar boven. Ik weet ook dat er soms spiraalvormige windtunnels optreden aan de randen van snel bewegende voorwerpen maar ik zie niet goed in hoe zij dit zouden kunnen verklaren.

Ik zou verwachten dat als je de spiegel weglaat al het water zich uniform over het hele raam zo goed als horizontaal maar toch zachtjes dalend zou voortbewegen.

Je kunt makkelijk zien hoe dat werkt, je neemt een miniatuurauto, steekt hem in een doorzichtige buis, zorgt op een of andere manier dat er wind door de tunnel komt bv met een pc ventilator, doet er zand bij en je kunt de wind goed zien :) zo zie je ho hij rond de auto geleid word.

Rizla+
21 maart 2010, 19:25
Nog steeds stoned?:p
vuile gelukzakken ik moet een maand clean blijven :angry: Moet binnen een maand op controle naar ziekenhuis voor mn nieren en hart omdat mn pa daaraan is gestorven etc... dus moetek in potteke pisse en bloedtestje doen en ik zou ni wille dat ze mn ma dan ffe apart nemen :D

cram
21 maart 2010, 19:31
vuile gelukzakken ik moet een maand clean blijven :angry: Moet binnen een maand op controle naar ziekenhuis voor mn nieren en hart omdat mn pa daaraan is gestorven etc... dus moetek in potteke pisse en bloedtestje doen en ik zou ni wille dat ze mn ma dan ffe apart nemen :D

Ik mag toch hopen dat uw leeftijd (14jaar) op uw profiel fout is.

Rizla+
21 maart 2010, 20:33
http://i226.photobucket.com/albums/dd280/RaytheFallen/600px-Awesome_hurr_hurr.png
Times are changed m8.
Nene, ik doe da ni vaak ofzo he, af en toe is, ben gene verslaafde marginaal ofzo he :).
Verder geen comment :).

Bloodline741
21 maart 2010, 20:36

Ge moet u niet aanstellen en daar gewoon vanaf blijven...
Problem solved :ironic:

Rizla+
21 maart 2010, 20:46
Ge moet u niet aanstellen en daar gewoon vanaf blijven...
Problem solved :ironic:

of ge moet u ni moeien dan is het probleem voor ons allebei opgelost ;)

cram
21 maart 2010, 20:53
http://i226.photobucket.com/albums/dd280/RaytheFallen/600px-Awesome_hurr_hurr.png
Times are changed m8.
Nene, ik doe da ni vaak ofzo he, af en toe is, ben gene verslaafde marginaal ofzo he :).
Verder geen comment :).

Dan is er toch geen probleem om een maand clean te blijven?
En wat snuifde zoal?Pritt,verkruimelde vitabiss....

Rizla+
21 maart 2010, 21:07
Dan is er toch geen probleem om een maand clean te blijven?
En wat snuifde zoal?Pritt,verkruimelde vitabiss....

nee da is geen probleem, maar de "zin" is er wel.
En snuiven zijn mijn voorkeuren meestal bloem, blijft goed onder je neus plakken en suiker, aangezien dat makkelijk verkrijgbaar is :) ondertussen nog een beetje xtc, poopers en mushrooms en zo kannek den dag ook weer door he :) als ik iets vergeten ben mag je me altijd corrigeren

BTW: dafalgan is goeie shit bro

cram
21 maart 2010, 21:16
nee da is geen probleem, maar de "zin" is er wel.
En snuiven zijn mijn voorkeuren meestal bloem, blijft goed onder je neus plakken en suiker, aangezien dat makkelijk verkrijgbaar is :) ondertussen nog een beetje xtc, poopers en mushrooms en zo kannek den dag ook weer door he :) als ik iets vergeten ben mag je me altijd corrigeren

BTW: dafalgan is goeie shit bro

Hij is niet verslaafd hoor?Nee nee echt niet.

freakykiller
21 maart 2010, 21:16
Er zitten hier geen bro's.

Rizla+
21 maart 2010, 21:23
Er zitten hier geen bro's.

:sad:

cram
21 maart 2010, 21:31
:sad:

En nu uw bedje in,morgen is het weer school.:naughty:
Ge moest allang dodooke doen.

Rizla+
21 maart 2010, 21:37
En nu uw bedje in,morgen is het weer school.:naughty:
Ge moest allang dodooke doen.

Subiet jonge, subiet

cram
21 maart 2010, 21:48
Subiet jonge, subiet

Hela niet tegen spreken he.:naughty:
Een maand geen ketnet voor u.

TIIMM
21 maart 2010, 21:55
............................................______ __
....................................,.-'"...................``~.,
.............................,.-"..................................."-.,
.........................,/...............................................":,
.....................,?........................... ...........................\,
.................../.................................................. .........,}
................./.................................................. ....,:`^`..}
.............../.................................................. .,:"........./
..............?.....__............................ .............:`.........../
............./__.(....."~-,_..............................,:`........../
.........../(_...."~,_........"~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......"=,_......."-,_.......,.-~-,},.~";/....}
...........((.....*~_......."=-._......";,,./`..../"............../
...,,,___.\`~,......"~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-"
............/.`~,......`-...............................\....../\
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__
,,_..........}.>-._\...................................|........... ...`=~-,
.....`=~-,_\_......`\,.................................\
...................`=~-,,.\,...............................\
................................`:,,.............. .............`\..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_\........ ..._,-%.......`\
...................................,<`.._|_,-&``................`

skatemania
21 maart 2010, 22:05
Hoe komt ge erop om u daar door te laten fascineren.. :p

Rizla+
21 maart 2010, 22:24
Hela niet tegen spreken he.:naughty:
Een maand geen ketnet voor u.

:doc: