PDA

Volledige versie bekijken : Term die de mens beschrijft als observant

Valkyrium
7 maart 2010, 14:16
Goeiemiddag!

Voor het vak 'schrijven' moet ik binnen twee weken een column schrijven over een willekeurig onderwerp. Mijn onderwerp gaat over de wetenschappelijke invalshoek van hoe belangrijk de mensheid is in het universum en hoe speciaal (of niet speciaal) het is dat wij kunnen observeren.

Nu, ik ben eigenlijk op zoek naar een term die wordt gebruikt in de wetenschap die benadrukt dat wij speciaal zijn omdat we kunnen observeren...

Ik weet dat het misschien een beetje vaag klinkt, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden!

Greets

Kandul
7 maart 2010, 14:20
Waarnemer?

Epyon
7 maart 2010, 14:26
Mss eens beginnen bij het antropisch principe of wetenschappelijk instrumentalisme. Ook de filosofische implicaties van kwantummechanica handelen vaak over de mens als waarnemer.

Valkyrium
7 maart 2010, 14:27
Mss eens beginnen bij het antropisch principe of wetenschappelijk instrumentalisme. Ook de filosofische implicaties van kwantummechanica handelen vaak over de mens als waarnemer.
Het antropisch principe!!!!
Dankjewel!

Avondland
7 maart 2010, 14:38
Antropocentrisme kan je ook al opsporen vanaf het humanisme als ik me niet vergis. Kan je plaatsen tegenover biocentrisme.

Epyon
7 maart 2010, 14:53
Het antropisch principe!!!!
Dankjewel!
Antropisch principe, net iets ingewikkelder dan 'waarnemer' :] .

Wel oppassen hoe je het hanteert want het is in se geen wetenschappelijk concept. Een van de implicaties is bvb dat al het intelligent leven in het universum op ons zou moeten lijken, het laat ruimte voor deus ex machina's zoals een intelligente schepper en het heeft de neiging oorzaak en gevolg om te draaien.

Niet meteen een schoolvoorbeeld van de wetenschappelijke methode dus en het gebruik ervan blijft best beperkt tot filosofische denkoefeningetjes.

Kandul
7 maart 2010, 17:09
Antropisch principe, net iets ingewikkelder dan 'waarnemer' :] .

Ach ik vond waarnemer vrij geniaal.