PDA

Volledige versie bekijken : Wat is de hoogste sprong dat iemand overleeft heeft?

Stabby
4 maart 2010, 21:06
Ik herinner mij wel een paar zotte verhalen van mensen die enorme hoogtes overleven. Wat is eigenlijk het hoogste? Wel zonder parachute of eender welk dat de val breekt he :p

oclog
4 maart 2010, 21:16
ik denk zo een 10km ofzo, ooit gelezen in world guines record boek :p

Frado2005
4 maart 2010, 21:23
hoe doen ze dat dan?:D

Brick Top
4 maart 2010, 21:30

Met alle liefde van de wereld maar ik zou dus echt niet weten hoe je zoiets kan overleven. :p

Stabby
4 maart 2010, 21:32

Zonder valscherm, zonder ook maar iets dat de val breekt?

Ike
4 maart 2010, 21:33
Omstreden, maar leuk om eens te lezen. :)
Vesna Vulovi? - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87)

Tr1ploid
uit een vliegtuig, en dan in meters sneeuw redelijk schuin van een helling belanden.
Vesna Vulovi? - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87)

Gromme
Ik weet wel dat er al mensen zijn die tijdens een parachutesprong waarbij de parachutes het niet hebben gedaan, het toch hebben overleefd. Vraag me niet hoe.

NotoriousP
4 maart 2010, 21:38
Google -> highest fall ever survived -> eerste link.

Internet, hard for some people!

Brick Top
4 maart 2010, 21:43
Ik weet wel dat er al mensen zijn die tijdens een parachutesprong waarbij de parachutes het niet hebben gedaan, het toch hebben overleefd. Vraag me niet hoe.

Ja, pas nog gezien op NGC. Een vrouw wiens parachute wel uit haar 'rugzak' springt maar die opent niet. Dus die komt in een spin terecht en smakt neer op een parking. Hoeveel breuken die had weet ik niet meer maar het waren er veel hoor. Maar ze heeft het overleefd, ze is zelfs een paar maanden later bevallen van een zoon want ze was zwanger op het moment van dat ongeluk.

Maar bon, dit beantwoordt niet aan wat de TS zoekt want die parachute heeft dus weldegelijk haar val nog 'gebroken'. Maar was wel griezelig om te zien, vooral omdat dat gefilmd is door die haar echtgenoot die ook in de lucht hing op dat moment. Ge hoort dieje zo roepen gelijk ne gek... brrrrrr...

Ike
4 maart 2010, 21:52
Maar ze heeft het overleefd, ze is zelfs een paar maanden later bevallen van een zoon want ze was zwanger op het moment van dat ongeluk.

WTF. :eek:

Epyon
4 maart 2010, 22:10
Ik denk dat LANSA flight 508 (http://en.wikipedia.org/wiki/LANSA_Flight_508) wel in de buurt zal komen. Dat meisje heeft toen een val van 3km overleefd en er enkel een gebroken sleutelbeen aan over gehouden - en als bonus ook nog 10 dagen zelfstandig in het Amazonewoud kunnen overleven en op eigen kracht de bewoonde wereld bereiken :p .

Brick Top
4 maart 2010, 22:54
WTF. :eek:

Ja, die was al enkele maanden zwanger toen uit dat vliegtuig sprong hé, voor alle duidelijkheid. 't Is niet dat die tijden haar vlucht op magische wijze bezwangerd is ofzo.

Stabby
5 maart 2010, 00:03
uit een vliegtuig, en dan in meters sneeuw redelijk schuin van een helling belanden.

Telt dus niet ;) De sneeuw brak de val. Wat ik me dus afvroeg was de hoogste val op een hard oppervlak dat iemand overleefde.

Pontius
5 maart 2010, 00:11
Telt dus niet ;) De sneeuw brak de val. Wat ik me dus afvroeg was de hoogste val op een hard oppervlak dat iemand overleefde.

Euh, ok, jij vindt dus van meerdere kilometers hoog vallen en nét op het juiste punt van een bergflank met veel sneeuw (geen uitstekende rotsen ofzo) terechtkomen én de rit naar beneden en het mogelijke lawinegevaar overleven niet goed genoeg? *mompelt iets over erg kieskeurig zijn*

Als je overleefbare vallen op harde oppervlakken wil weten, zou ik eens gaan zoeken bij mislukte zelfmoordpogingen ofzo, want veel mensen die na een absurd hoge val op een hard oppervlak beland zijn, zullen het niet meer kunnen navertellen.

boostah
5 maart 2010, 00:13
is ook relatief makkelijk te berekenen. Dacht dat een mens iets vaan een 220km/h head first kon bereiken, als ge u armen en benen spreidt was da dacht ik 180 (opzich uit te rekenen met lucht drag en zwaartekracht da daar in evenwicht gaat zijn). Dan kunde dervan uitgaan da een getraind mens pakweg 7g aankan en kunt ge bepalen op hoeveel afstand de snelheid naar 0 mag gaan (nen meter heel snel uitgeteld).

der nog bijzeggen: als ge op u benen land of juist land denk ik da ge zelfs veel van die afstand met uw lichaam kunt opnemen zonder gans lam/dood te zijn.

Ruben666
5 maart 2010, 00:18
* "de sprong" --> "die" (en dus niet "dat").*

NotoriousP
5 maart 2010, 00:19

Lol, jij beseft toch dat elke ondergrond een andere hardheid heeft hé? Sneeuw, zand, water, steen, asvalt,...

Wat is volgens uw definitie hard?

zwerver
5 maart 2010, 00:34
ik zou ook durven opmerken dat het hoog springen niet het probleem is, wel het naar beneden komen.

Ike
5 maart 2010, 13:45
Ja, die was al enkele maanden zwanger toen uit dat vliegtuig sprong hé, voor alle duidelijkheid. 't Is niet dat die tijden haar vlucht op magische wijze bezwangerd is ofzo.
Had ik wel door. :p

boostah
5 maart 2010, 14:41
ik zou ook durven opmerken dat het hoog springen niet het probleem is, wel het naar beneden komen.

dat zelfs niet, opeens stoppen doet u dood :p

''Speed never killed anyone, suddenly stopping however ..." (jeremy clarkson) :D

gilbereke
5 maart 2010, 15:06

Lol

ja water is ook zacht, zeer zacht zelfs, tenzij ge van iets hoger springt in het water:D

Er zijn een aantal mensen die een parachutesprong hebben overleefd waarbij hun parachute niet openging of slechts half ofzo.

Timmos
5 maart 2010, 15:12
dat zelfs niet, opeens stoppen doet u dood :p

''Speed never killed anyone, suddenly stopping however ..." (jeremy clarkson) :D
Uw versnelling is infeite "oneindig" bij plots stoppen (maar in praktijk wordt de schok altijd geabsorbeerd).

Kracht = massa x versnelling => "oneindige" kracht => dood :p

Alles zit hem in versnelling!

Blanco
5 maart 2010, 16:48
In de tweede wereldoorlog is er toch ook eens piloot van heel hoog uit zijn vliegtuig moeten springen en het overleefd?
Die was ook neergekomen in de sneeuw dacht ik, heeft er zelf een boek over geschreven, maar ik ken begot zijn naam niet meer.

Stabby
5 maart 2010, 21:20
Er zijn een aantal mensen die een parachutesprong hebben overleefd waarbij hun parachute niet openging of slechts half ofzo.

Daar ben ik dus vooral benieuwd naar. Hoe kan iemand zoiets overleven?

tom1
5 maart 2010, 21:26
Door uw val te breken he tiens.
Vanzelfsprekend gaat niemand een regelrechte smak op de grond overleven, als je dat zoekt.

NotoriousP
5 maart 2010, 21:34
Daar ben ik dus vooral benieuwd naar. Hoe kan iemand zoiets overleven?

Doe de fysische berekeningen omtrent de kracht die plaats vindt.
Bekijk de medische effecten op het menselijk lichaam & zoek waar bovenstaande kracht geen dodelijke schade levert.

En ge hebt uw antwoord. :)

Implar
5 maart 2010, 22:00
In de tweede wereldoorlog is er toch ook eens piloot van heel hoog uit zijn vliegtuig moeten springen en het overleefd?
Die was ook neergekomen in de sneeuw dacht ik, heeft er zelf een boek over geschreven, maar ik ken begot zijn naam niet meer.

Heb je het toevallig over Antoine de Saint-Exupéry - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antoine_de_Saint-Exup%C3%A9ry)

boostah
6 maart 2010, 02:42
Lol

ja water is ook zacht, zeer zacht zelfs, tenzij ge van iets hoger springt in het water:D

Idd, ge moet het water eerst 'breken'. Was dacht ik bij de bouw van de golden gate bridge zo'n geval, die zen hamer had eerst het water geraakt, waardoor die werkman het overleefd had.

Mr Sinister
6 maart 2010, 13:44
Idd, ge moet het water eerst 'breken'. Was dacht ik bij de bouw van de golden gate bridge zo'n geval, die zen hamer had eerst het water geraakt, waardoor die werkman het overleefd had.
dan hebde nogal chance.

boeffel
6 maart 2010, 14:28
had ooit gehoord van kerel die aan het vallen was in WO2, maar onder hem was net een explosie die zijn val beetje brak...
Waarschijnlijk lariekoek

Anarchist12911
6 maart 2010, 14:32

... En vanaf welke hardheid (RW of VR) telt het dan wel? Moet het massacentrum van de persoon ook een +/- 90° hoek maken met het oppervlak? Speelt de brosheid van het oppervlak ook een rol?

:ironic:

Oij
6 maart 2010, 15:59
had ooit gehoord van kerel die aan het vallen was in WO2, maar onder hem was net een explosie die zijn val beetje brak...
Waarschijnlijk lariekoek

Is getest geweest in "Mythbusters", bleek niet waar te zijn.
Eerst en vooral moest die man al de val overleven en dan mocht het puin dat rondvloog hem ook niet verwonden!

Myth busted!

w00tw00t
6 maart 2010, 16:04
Omstreden, maar leuk om eens te lezen. :)

Was een docu op NatGeo van de "I should have been dead" reeks. Daar legden ze uit hoe het mogelijk was dat zij zo een crash overleefde.

gilbereke
6 maart 2010, 17:38
Door uw val te breken he tiens.
Vanzelfsprekend gaat niemand een regelrechte smak op de grond overleven, als je dat zoekt.

Toch wel.

Een aantal heeft een directe inslag op de grond overleefd. Er kwam geen "valbreken" bij te pas.

Starrk
6 maart 2010, 23:33
Toch straf hoe een, weliswaar ferm besneeuwde, helling een val van dergelijke hoogte kan breken. Wat een onwaarschijnlijke ervaring moet dat niet geweest zijn :p

Tr1ploid
6 maart 2010, 23:46
Uiteindelijk is het niet de hoogte die van belang is, maar de snelheid waarmee je tegen de grond kletst. Na 15 seconden vallen je zul nog altijd even snel gaan als na 2 minuten, vanwege het bereiken van de 'terminal velocity', zijnde het punt waarop de zwaartekracht even groot is als de wrijving in tegengestelde richting.

sneax
7 maart 2010, 02:01
Toch straf hoe een, weliswaar ferm besneeuwde, helling een val van dergelijke hoogte kan breken. Wat een onwaarschijnlijke ervaring moet dat niet geweest zijn :p

zoals de persoon boven mij zegt, na een aantal seconden is de maximale snelheid bereikt en maakt et ni uit van hoe hoog het is - tis iets van een 180km/h

dus mja ik kan mij wel voorstellen dat sneeuw een val van 180km/h kan breken ma ge moet echt wel sjans hebben dagge op een goei plek valt

eXoz
7 maart 2010, 11:52
Efkes nooben, tkan zijn dat het al gezegd geweest is, maar ist niet: wat is de hoogste VAL dat iemand overleeft heeft? :D

-Steve-
14 maart 2010, 01:33
Efkes nooben, tkan zijn dat het al gezegd geweest is, maar ist niet: wat is de hoogste VAL dat iemand overleeft heeft? :D

En dan laat ge nog de grootste fout staan.

Fr3aK
14 maart 2010, 18:27
Der was een paar jaar geleden een NGC docu over iemand die van 3km hoogte in sneeuw is gevallen, de verklaring dat ge zoiets overleeft zonder al te veel breuken was dat uw lichaam (spieren/ligamenten) volledig in rust moet zijn. Het mag dan wel sneeuw zijn, dat heeft ook een bepaalde dichtheid...