PDA

Volledige versie bekijken : ledjes 12 V

pieta
2 maart 2010, 22:47
haai!

ik denk voor de mensen die een beetje van elektriciteit dat dit niks is.
ma ik heb een paar ledjes die ik zou willen verlichten.
nu zou ik aan 12V moeten komen aan batterijen.

gaat dit als ik zo ne rechthoekige pak (9v) en 2 * 1.5 of beter 8*1.5 pakken?

ledjes moeten toch een 4 uur branden..

bedankt!;)

Epyon
2 maart 2010, 23:09
Ledjes op 12V? Ge hebt ze dan in serie gezet neem ik aan. Iig kan je die batterijen gerust zo combineren, neem wat je praktisch het best uitkomt. In elektronicawinkels kan je batterijhouders voor AA batterijen vinden, mss handig zo.

pieta
2 maart 2010, 23:19
nope, parallel.

wel met een weerstandje tussen. ooit eens voor pc gekocht.

net eens getest met ledjes en werkt precies op 9v ook :s

Epyon
2 maart 2010, 23:26
Light Emitting Diodes (LEDs) (http://www.kpsec.freeuk.com/components/led.htm)

Lees vooral de sectie Avoid connecting LEDs in parallel! eens :p . Aangezien de stroom door het voorschakelweerstandje bij parallelschakeling vergroot per aangesloten led kan bij niet-correcte dimensionering het weerstandje doorbranden, de spanningsval erover veranderen en de leds beschadigen of door onbalans tussen de leds de leds beschadigen.

Gothrek
2 maart 2010, 23:34
Wat ge ook kunt doen is een DC/DC convertor gebruiken

pieta
2 maart 2010, 23:37
If LEDs are in parallel each one should have its own resistor.

en da heb ik :)

Epyon
2 maart 2010, 23:42
Laat ze dan op een lager voltage werken? Je kan evengoed de weerstand aanpassen en ze op 3V laten werken, hoef je niet zo te klungelen met batterijen.

pieta
3 maart 2010, 00:22
indd, ma ik heb gewoon nog de weerstandjes(470ohm) van toen. voorwat ik het nu gebruik is ook iets anders en ook maar éénmalig.

ondertussen ook van een oud autoke het batterij gedeelte gepakt en plaats voor een 9V bat en 1.5 batterijen, ideaal dus!

iemand een idee hoelang da zou meegaan? 8 blauwe 3 mm ledjes..

Gothrek
3 maart 2010, 00:40
indd, ma ik heb gewoon nog de weerstandjes(470ohm) van toen. voorwat ik het nu gebruik is ook iets anders en ook maar éénmalig.

ondertussen ook van een oud autoke het batterij gedeelte gepakt en plaats voor een 9V bat en 1.5 batterijen, ideaal dus!

iemand een idee hoelang da zou meegaan? 8 blauwe 3 mm ledjes..

Kunt dat toch uitrekenen?

P = U*I
checkt ge uw batterij daar staat iets op als mAh (milli ampere per uur), da wilt zeggen dat uw batterij op zijn gerate voltage zoveel stroom kan leveren op 1 uur. Checkt hoeveel stroom er verbruikt wordt door u schakeling en rekent uit hoelang uw batterij het uithoudt.

Rider
3 maart 2010, 06:33
Kunt dat toch uitrekenen?

P = U*I
checkt ge uw batterij daar staat iets op als mAh (milli ampere per uur), da wilt zeggen dat uw batterij op zijn gerate voltage zoveel stroom kan leveren op 1 uur. Checkt hoeveel stroom er verbruikt wordt door u schakeling en rekent uit hoelang uw batterij het uithoudt.

Feit is wel dat de Ohmse weerstand van de belasting uw stroomverbruik bepaalt, en dat uw power rating van uw batterijke in feite enkel een "cap" is.

dus: uw LEDJE heeft een stroom "rating". -> kan max zoveel MILIamperes trekken (of het ontploft :p).
De ohmse weerstand van uw ledje licht vast.

Als ge 12 volt op het blote ledje zet. Deelt ge die 12 volt door de normale weerstand van dat ledje (redelijk laag) en komt ge aan een getal in amperes dat door uw ledje gaat vloeien.

Dit getal gaat veel te veel zijn :p
Wat ge doet om die stroom naar beneden te trekken is een extra weerstand IN SERIE zetten met uw parallelschakeling van alle ledjes.

Dacht dat voor de meeste ledschakelingen 5-12V weerstandjes van 800-1000 Ohm geschikt waren.

PS: dé beste stroombron voor die shit zijn oude PC voedingen.
5 & 12 volt, zo plat als het kan!

Epyon
3 maart 2010, 09:48
Wat ge doet om die stroom naar beneden te trekken is een extra weerstand IN SERIE zetten met uw parallelschakeling van alle ledjes.
Als iedere LED al een eigen voorschakelweerstand heeft zoals in dit geval is een extra weerstand overbodig. Mss de thread wat beter lezen? :p

Aangezien de TS weerstanden van 470Ω gebruikt zal hij een stroom van +/- 21mA verbruiken, mooi binnen de specs van een standaard led dus. De batterijduur kan aldus bepaald worden door de capaciteit in mAh van de batterijen te delen door dit stroomverbruik.

SMPS voedingen zijn zeer ongeschikt om als dergelijke labovoedingen te gebruiken. Zij moeten immers een minimum elektrische last hebben om goed te kunnen werken, meestal 5-10% van hun nominaal vermogen. Leds komen hier niet aan. Je bent m.a.w. de voeding aan het opstoken.

^MystiQ
3 maart 2010, 10:38
Wat ge ook kunt doen is een DC/DC convertor gebruiken

Inderdaad, waarom zouden we het niet onnodig complex gaan maken?

Feit is wel dat de Ohmse weerstand van de belasting uw stroomverbruik bepaalt, en dat uw power rating van uw batterijke in feite enkel een "cap" is.

dus: uw LEDJE heeft een stroom "rating". -> kan max zoveel MILIamperes trekken (of het ontploft :p).
De ohmse weerstand van uw ledje licht vast.

Als ge 12 volt op het blote ledje zet. Deelt ge die 12 volt door de normale weerstand van dat ledje (redelijk laag) en komt ge aan een getal in amperes dat door uw ledje gaat vloeien.

Dacht dat voor de meeste ledschakelingen 5-12V weerstandjes van 800-1000 Ohm geschikt waren.

Volgens mij gebruik je verschillende begrippen door elkaar, ten eerste mag je een PC voeding in principe geen stroombron noemen want het is een spanningsbron, wel geschakeld maar soit. Die voedingen zijn zeer slecht om te gebruiken als "lab voeding" en bovendien wil de thread starter iets maken waarmee hij voor 4uur een aantal led's kan doen branden. Ik heb een vermoeden dat het 'mobiel' moet zijn.

Bovendien kan een LED inderdaad slechts een bepaalde stroom verdragen maar de LED zal kapot gaan als je er teveel stroom naartoe stuurt en niet omdat de LED teveel stroom trekt. Vergeet immers niet dat een LED een stroomgestuurd component is en dat is ook meteen de reden van de voorschakelweerstand, om te zorgen dat de correcte stroom naar uw LED gestuurd wordt. Bepaald met de wet van ohm uiteraard.

Sluit een batterij of een andere spanningsbron nooit rechtstreeks op een LED aan, ze zullen werken maar de levensduur wordt aanzienlijk verkleind omdat ze op dat moment niet meer stroomgestuurd zijn. :)

pieta
3 maart 2010, 11:46
jep, ik heb de ledjes aan :p dus mobiel...

anyway: merci voor de reacties!

Gothrek
5 maart 2010, 01:42
Inderdaad, waarom zouden we het niet onnodig complex gaan maken?

DC/DC hoeft niet altijd complex te zijn...

killo 11
31 maart 2010, 06:55
Zonder de weerstandjes kan je leds op 3.7volt zoiets aansluiten en blauwe op 4.4volt zoiets voor ze volledig te doen laten schijnen.
Dus je kan de leds makkelijk op 2 AA batterijen doen laten branden, hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel leds je precies wilt aansluiten. Want anders moet je meerdere batterijen in parallel en serie zetten, maar dat zal pas nodig zijn als je meer dan 15 leds ofzo aansluit. Zie maar eens naar die Leds Flashlights die ze overal verkopen.
Maar normaal kan je met leds niet veel verkeerd doen, ik had er al eens eentje perongeluk op 12volt van een PC voeding aangesloten, led ging even fel branden en de voeding viel uit maar achteraf werkte de voeding terug en de led ook zelfs.

tech0190
4 april 2010, 23:07
Maar normaal kan je met leds niet veel verkeerd doen, ik had er al eens eentje perongeluk op 12volt van een PC voeding aangesloten, led ging even fel branden en de voeding viel uit maar achteraf werkte de voeding terug en de led ook zelfs.

Zoals reeds gezegd is een PC voeding volledig ongeschikt voor het voeden van eender welke belasting die stroomgestuurd is, om de volgende reden: een PC voeding houd zijn spanning continu op 5 / 12 V ongeacht het afgenomen vermogen ( dat wel tussen een minimum en maximum grenswaarde moet liggen voor een correcte werking en 1 LED is vééél te weinig) met andere woorde een PC voeding is voor spanningsgestuurde toepassingen zoals bv proccesoren en een LED heeft een stroomgestuurde voeding nodig voor een correcte werking, dit wil zeggen dat de voeding de spanning doet dalen of stijgen binnen 2 voor de toepassing veilige grenswaarden om de stroom continu te houden. een stroomgestuurde voeding is dan ook niet universeel inzetbaar maar moet correct gekozen worden ifv de aangesloten verbruiker.
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html