PDA

Volledige versie bekijken : Liftschakeling maken.(zonder PLC)

falcone
23 februari 2010, 20:00
ik moet voor school een liftschakeling maken, maar nie te moeilijk voorgesteld, dus geen deuren etc de opdracht :

Het maken van een liftsturing met volgende eigenschappen: er is een start en een stop knop en 5 eindeloop schakelaars(3 verdiepingen) telkens we op start duwen gaat de lift een stand hoger tot aan de laatste stop(eindeloop). Met 1 druk op de knop gaat de lift terug naar zijn beginstand (0)

dus er zijn 3 verdiepingen met elk een eindeloop en boven en onder een "noodstop" eindeloop, ik had een schema gemaakt en laten controleren, en toen zei hij pas dat hij het wou met maar 2 relais in de vermogen kring, ik heb mijn schema dan proberen aanpassen voor naar 2 relais maar dat komt nie goed.
Het is eigelijk gewoon een omkeer(links rechts) schakeling maar dan met wat meer voorwaarden:)

mijn schema staat hier :
http://i45.tinypic.com/11gofms.png

nog even uitleggen voorwat k2 en K3 dienen:
K2 zal aantrekken wanneer de lift op beneden verdieping staat als ze op omhoog drukken
K3 zal aantrekken wanneer de lift op de midden verdieping staat als ze omhoog drukken
iemand een idee hoe ik dit eventueel naar 2 contactoren kan zetten?
ik ben ook de eerste van de klas die het moet maken, dus kan nie bij iemand anders gaan kijke :p

alvast bedankt

falc.be
23 februari 2010, 20:10
Je leeraar spreekt over 2 relais in de vermogenkring. dwz 1 relais om naar boven te gaan en 1 relais om naar beneden te gaan, jij gebruikt er 3 wat in dit geval niet gebruikelijk is.

In de stuurking (hetgeen gij getekend hebt) kun je een geheugen relais gebruiken die je aanstuurt wanneer de lift in het midden staat. met de stand van die geheugenrelais en de drukknoppen kan je dan bepalen naar welke positie je moet gaan.

Unilever
23 februari 2010, 21:52
K3 weglaten en klem 4 van S7 verbinden met klem A1 van K2. Ik heb een soortgelijke oefening gemaakt, maar dan met een Logo van Siemens en deuren enz er nog bij.

falc.be
23 februari 2010, 22:17
dan kan K2 niet meer stilgelegd via de gewone stop boven (S8) als de lift helemaal naar boven gaat, hij zal wel nog stilvallen op de noodstop maar dat is niet de bedoeling.

hij zal dan zelfs de middenverdieping compleet overslagen. dan moeten er nog vertragingen ingebouwd worden om dat te voorkomen.

een aansturing met een logo siemens is nog iets heel anders dan pure relaissturing. je kan de programmatie daarvan niet zomaar klakkeloos omzetten in een pure relaisturing.

falcone
23 februari 2010, 22:44
K3 weglaten en klem 4 van S7 verbinden met klem A1 van K2. Ik heb een soortgelijke oefening gemaakt, maar dan met een Logo van Siemens en deuren enz er nog bij.
dan zal hij inderdaad blijven gaan tot aan de noodstop boven, maar als ik de
stop boven -S8, nu in serie zet met de noodstop dan zal deze wel afvallen, maar dan zal hij als hij de midden etage bereikt overslaan zoals falc zei

Ik moet deze schakeling ook realiseren in ons lokaal praktijk lokaal (schaalmodel ofc)
en mag echter geen gebruik maken van logo's nog plc's, ik mag enkel materielen gebruiken die bij ons in ons magazijn liggen en geheugen relais daar is onze school te arm voor wss :D

Unilever
23 februari 2010, 22:47
stop boven -S8, nu in serie zet met de noodstop dan zal deze wel afvallen, maar dan zal hij als hij de midden etage bereikt overslaan zoals falc zei

Ik moet deze schakeling ook realiseren in ons lokaal praktijk lokaal (schaalmodel ofc)
en mag echter geen gebruik maken van logo's nog plc's, ik mag enkel materielen gebruiken die bij ons in ons magazijn liggen en geheugen relais daar is onze school te arm voor wss :D

Hmm zover had ik nog nie gedacht :crazy:
Welke school zit je want ik zie dat je van Lokeren bent?

falcone
23 februari 2010, 23:05
ik zit op edugo glorieux, oostakker :)
er is nog iets dat me juist binnen is geschoten, 'k ga het sebiet nog eens vlug in klad tekenen zal het morgen dan eens posten :D als het zou kloppen ten minste :P

falcone
24 februari 2010, 14:48
ik heb nu wat ztten proberen en ben nu tot dit gekomen
http://i45.tinypic.com/2j0o6kh.png
nu stopt hij op het midden verdiep maar, wanneer ik nu druk naar omhoog dus van verdieping 1 (midden) naar 2 (boven). Zal hij aangaan maar dan trg direct uit schakelen
het probleem is wanneer ik het contact van K2 33 34 ook parralel zet over het gesloten contact dat de lift niet zal stoppen op de midden verdieping

falc.be
24 februari 2010, 18:18

moet geen echte geheugen relais zijn he, gebruik gewoon een steekrelais ofzo

falcone
24 februari 2010, 19:03
moet geen echte geheugen relais zijn he, gebruik gewoon een steekrelais ofzo
dat mag ook niet, mag enkel monostabiele relais gebruiken met uitbreiding modules voor contacten zodat ik iets van 3 NO contacten en 2 NC bekom (en ook 3 hoofdcontacten natuurlijk :p )

boostah
24 februari 2010, 19:38
no offense ma boeit die middenstand wel? Als ik de opgave lees heb je die gewoon niet nodig. opt 2de verdiep moet die gewoon omhoog, zo lees ik het toch. Naar beneden doe je alle verdiepen in 1 keer en dan gaje weer per verdiep omhoog.

En dat maakt het pakken makkelijker (dus again, als de opgave zoals ik ze lees is, moet je met die middenstand voor naar beneden te gaan, geen rekening houden) Maak het nooit moeilijker dan het zou moeten zijn

falcone
24 februari 2010, 20:14
die lift moet wel in stappen naar boven gaan dus van 0 - 1 en van 1-2 naar benede gaat hij direct naar 0 maakt nie uit waar hij staat, de naar beneden werkt ook goed dus daar moet niets aan veranderen, maar die naar boven wilt nie lukken

falc.be
24 februari 2010, 22:18
als ge tijdsvertraagde relais moogt gebruiken hier is uw oplossing.

http://www.falc.be/liftsturing.jpg

heel cru getekend.

zelf nog noodstoppen en kruisvergrendeling tussen Kup en Kdown voorzien

K1 moet vertraagd opkomen, kan zijn dat ik symbool verkeerd getekend heb. moet vertraagd opkomen om er zeker van te zijn dat de lift in het midden stopt.

Ik ben zelf profesioneel PLC programmeur, en met een PLC zou het idd wel een stuk simpeler zijn.

boostah
25 februari 2010, 01:21
die lift moet wel in stappen naar boven gaan dus van 0 - 1 en van 1-2 naar benede gaat hij direct naar 0 maakt nie uit waar hij staat, de naar beneden werkt ook goed dus daar moet niets aan veranderen, maar die naar boven wilt nie lukken

Kunt ge toch zelfde relais gebruiken voor beweging naar boven, startknop der parallel over (indrukken, (kga gewoon K1 gebruiken) K1 slaagt toe, contact K1 ook (parrallel over schakelaar), uw eindeloops zette bij in die kete nvan contact K1, dus serie met K1 en drukknop parallel over da gans kot (dus contact + eindeloop in serie)

Tis zo uit men hoofd ma da lijkt mij wel te werken?

falcone
25 februari 2010, 19:12
Kunt ge toch zelfde relais gebruiken voor beweging naar boven, startknop der parallel over (indrukken, (kga gewoon K1 gebruiken) K1 slaagt toe, contact K1 ook (parrallel over schakelaar), uw eindeloops zette bij in die kete nvan contact K1, dus serie met K1 en drukknop parallel over da gans kot (dus contact + eindeloop in serie)

Tis zo uit men hoofd ma da lijkt mij wel te werken?

als ge tijdsvertraagde relais moogt gebruiken hier is uw oplossing.

http://www.falc.be/liftsturing.jpg

heel cru getekend.

zelf nog noodstoppen en kruisvergrendeling tussen Kup en Kdown voorzien

K1 moet vertraagd opkomen, kan zijn dat ik symbool verkeerd getekend heb. moet vertraagd opkomen om er zeker van te zijn dat de lift in het midden stopt.

Ik ben zelf profesioneel PLC programmeur, en met een PLC zou het idd wel een stuk simpeler zijn.
Mag geen tijdrelais gebruiken :)

hmm ik zou het eigelijk niet weten, kan me het nie helemaal volgen maar
men probleem is eigelijk nu ook opgelost, ik heb vandaag praktijk gehad, en ik heb mijn andere leerkracht (de andere was ziek :D) van praktijk eens gevraagt om naar men tekening te kijken en voor hem was het goed met 3 relais dus problem solved:)

alvast bedankt voor alle replies :)