PDA

Volledige versie bekijken : Klein vraagje

Baats
20 februari 2010, 11:01
Ik heb hier een transfo van 6.7A/12V. Hoeveel wattage (van lampjes) kan ik hier dan precies op )aansluiten?

En hoe bereken je dat, zodat ik het in de toekomst zelf kan doen? :
Of is het gewoon 6.7*12? :)

EDIT: Ik stelde mijn vraag fout. De transfo is 6.7A(2 kringen), de lampjes 12v. Hoeveel watt mogen de lampjes dan maximaal zijn?

6.7*12= 80.4 -> Hierop mag ik dan 4 lampjes van telkens 20W op aansluiten neem ik aan (op 1 kring?)

Die elektriciteit is niet mijn sterkste kant :p

Brecht
20 februari 2010, 18:44
P= U x I
en die lampjes best in parallel zetten he :p en kzou ze splitsen naar 2 lampjes per kring alst nen trafo is met 2 kringen

Baats
20 februari 2010, 19:17
Jep, kheb het inderdaad zo gedaan. Ze zijn wel niet zo straf nu, dus ik denk dat ik op elke kring 2 35W spotjes ga staken.

denkimi
20 februari 2010, 22:10
is die 6,7A niet de stroom die uit het net getrokken wordt? dat zou willen zeggen dat ge 1500W aan lampen moogt aansluiten (30 van 50W dus) als de draden dik genoeg zijn.

maar echt zeker ben ik het niet.

Tristan
28 februari 2010, 10:22
is die 6,7A niet de stroom die uit het net getrokken wordt? dat zou willen zeggen dat ge 1500W aan lampen moogt aansluiten (30 van 50W dus) als de draden dik genoeg zijn.

maar echt zeker ben ik het niet.

Neen,
Wat jij zegt zou betekenen dat het vermogen van de transfo P = Uprimair . Iprimair = 230V . 6,7A = 1541W (= 1.5kW ).
1541W aan de primaire zijde, is ook het vermogen aan de secundaire zijde.
Waaruit volgt dat de secundaire stroom = P / Usecundair = 1541W / 12V = 128,4 A :)

Lijkt me niet realistisch als de TS zo'n transfo zou gebruiken voor enkele lampjes aan te sluiten :p

denkimi
28 februari 2010, 14:20
Neen,
Wat jij zegt zou betekenen dat het vermogen van de transfo P = Uprimair . Iprimair = 230V . 6,7A = 1541W (= 1.5kW ).
1541W aan de primaire zijde, is ook het vermogen aan de secundaire zijde.
Waaruit volgt dat de secundaire stroom = P / Usecundair = 1541W / 12V = 128,4 A :)

Lijkt me niet realistisch als de TS zo'n transfo zou gebruiken voor enkele lampjes aan te sluiten :p

als ge die 6,7 neemt als Isec dan komt ge op een vermogen van 80W, wat neerkomt op 0,35A in Iprim.
lampen op 12v zijn meestal 30 of 50W wat zou willen zeggen dat ge maximum 2 of 1 lampen kunt aansluiten.

imo is dat nog onrealistischer als het een transfo is die bedoeld is om halogeenverlichting op aan te sluiten.

boostah
28 februari 2010, 15:01
En vergeet ook niet, moest je er ooit iets anders aanhangen dan lampen (wat een puur resistieve weerstand is) dat een transfo altijd met schijnbaarvermogen werkt. Dus met S werken en niet met P dan (aangezien er de reactieve component Q bijkomt)

Rider
3 maart 2010, 06:46
Ik zie hier nergens uw rating van uw transfo staan.

Transfo's worden gerate in "Voltampere" zijnde het voltage dat ge erop zet vermenigvuldigd met de stroom die ge erdoor jaagt.
Die stroom is natauurlijk de beperkende factor aangezien dat wanneer die te hoog wordt opwarming in uw trafo een probleem word en de isolerende harslaag / wikkelingen / bekabeling kan beschadigen.

Als er geen rating in VA op uw transfo staat kunt ge er idd vanuit gaan dat het max vermogen die 12V x 6.4 A gaat zijn.

Het is imo duidelijk de bedoeling dat uw verlichtingskringen in totaal niet meer dan die 6.4 amp gaan trekken, om zo aan uw +/- 80 watt vermogen per kring te geraken.

Een transfo van 1500 VA is al een serieus blokske koper. Dat zie ik nog niet direct onder een vals plafond hangen ofzo :p

@ tristan : de ratings die hij geeft gaan overduidelijk over de secundaire hé. Die transfo dient immers om de netspanning om te zetten naar ZV laagspanning. Uw stroomvervbruik uit het 230V net is dus per kring (6.7A * 12V) / 230V = 0.35A

130 Ampere heeft een geleiderdoorsnede nodig van 150-180mm² -> met zo'n kabels klopt ge zo den boer van zijn paard. Laat staan dat ge ze boven een plafond legt.