PDA

Volledige versie bekijken : Elektronica

ZombieRobots
10 februari 2010, 16:42
Ik heb nu op school de theoretische basis elektronica achter de rug (Thevenin, Norton, Kirchhoff, transistoren etc) maar zou nu graag ook dit in praktijk omzetten, om hopelijk zo ook de materie beter te begrijpen.

Ik ben dus op zoek naar tips rond materiaal (soldeerbouten enzo), of er kits aan te raden zijn (zoals de velleman kits), welke lectuur of sites er interessant zijn om me op weg te helpen en waar ik het goedkoopst kan componenten kopen (echte winkel of webshop).

Wie dus tips heeft omtrent elektronicaprojecten voor beginners, laat het hier weten :)

Dank bij voorbaat

Iceflame
10 februari 2010, 17:09
Volgens mij zijt ge beter af met een breadboard. Daar kunt ge gemakkelijker uw schakelingen op maken en ze terug afbreken.

Als ge complexere schakelingen wilt maken kunt ge ook eens kijken naar een FPGA, de spartan-3 kost iets van een 200 dollar. Het voordeel is dat ge dan gewoon op de computer een schakeling kunt maken of een FSM ontwerpen en die laden op de FPGA. Het nadeel is natuurlijk dat ge eerst met het programma (Xilinx in dit geval) moet leren werken.

NecroNeo
10 februari 2010, 19:07
Persoonlijk ben ik gestart met microcontrollers (een experimenteerbordje met wat basisfuncties en een programmer). Hoewel die dingen wel 'n stijle leercurve hebben (je moet ook kunnen programmeren), eenmaal je ermee kan werken kan je met relatief weinig extra onderdelen vanalles maken (staan 'n paar dingen op m'n website, zie sig).

Componenten koop ik via inkoopacties SamenKopen.net - Home (http://www.samenkopen.net) (er loopt er momenteel een met verschillende componenten). Maar ik hoor ook veel goeds van DigiKey Corp. | Electronic Components Distributor | Belgium Home Page (http://www.digikey.be/) die kwa prijs ook behoorlijk onder de winkels in mijn buurt zit.

Soldeerbout, spons en tin kan je bij 'n lokale elektronica winkel oppikken, 'n simpele multimeter is ook 'n must. Maar in het begin kan je je ook behelpen met 'n breadboard, hoewel je dan geen permanente opstellingen kan maken.

Die velleman kitjes raad ik af als je wil leren hoe iets werkt, goede oefening op solderen, maar je leert niet echt hoe de schakeling is opgebouwd en waarom ze doet wat ze doet.

^MystiQ
10 februari 2010, 19:27
Volgens mij zijt ge beter af met een breadboard. Daar kunt ge gemakkelijker uw schakelingen op maken en ze terug afbreken.

Als ge complexere schakelingen wilt maken kunt ge ook eens kijken naar een FPGA, de spartan-3 kost iets van een 200 dollar. Het voordeel is dat ge dan gewoon op de computer een schakeling kunt maken of een FSM ontwerpen en die laden op de FPGA. Het nadeel is natuurlijk dat ge eerst met het programma (Xilinx in dit geval) moet leren werken.

Volgens zijt ge niet beter af met een breadbord, tenzij het er één is waar je kan op solderen. Zoiets (http://www.jklug.net/Walkthrough/Breadboard/breadboard.jpg) gebruik je beter niet tenzij voor schakelingen met 5 componenten en dan nog, die borden zijn enorm onderhevig aan ruis, zijn capacitief en bovendien moet je er draadjes inpluggen die soms wel/geen contact maken.

En die spartan-3 zou ik ook afraden, dan ben je beter af met een Virtex2P te kopen als je nog steeds student bent. Voor 300 dollar heb je zo een bord en die FPGA bevat 2PPC waar je enorm veel mee kan doen. En het is in iedere FPGA bovendien mogelijk om een FSM (Finite State Machine) mee te bouwen. Bovendien kan je nog kiezen tussen Altera of Xilinx (de twee grootste op die markt).

ZombieRobots, vertel ook eens welke richting je uit wil met uw projecten? Als je een treffelijke soldeerbout wilt die zeer lang meegaat ga je best maar de richting uit van Weller, ga nooit met een vijl over uw soldeerpunt of ge kunt em wegsmijten.

Handige webshops zijn:

RScomponents
Farnell
Digikey
Samenkopen (sommige acties)
TIGAL

Qua lectuur kan ik Elektor aanraden maar dat is wel serieus op niveau.

ZombieRobots
10 februari 2010, 19:52
ZombieRobots, vertel ook eens welke richting je uit wil met uw projecten?

Vooral led-projectjes zoals die led-cube lijken mij erg interessant. Aangezien mijn geringe kennis van programmeren zullen microcontrollers nog niet direct aan mij besteed zijn, maar elk ander project met led voor beginners boeit mij.

Breadboards zijn uiteraard wel gemakkelijk, maar ik zou eigenlijk liever direct beginnen solderen, das nu namelijk een skill die ik als (toekomstig) cameraman best wel kan gebruiken (kabels etc herstellen)

Epyon
10 februari 2010, 20:04
Breadboards, je standaardaanbod passieve componenten en wat 74x logica en je kan al een heel eind weg. Zelf koop ik breadboards en componenten meestal in China: deftige kwaliteit, goedkoop en gratis verzending. Voor logica ben je beter bij Farnell.

^MystiQ
10 februari 2010, 20:17
Vooral led-projectjes zoals die led-cube lijken mij erg interessant. Aangezien mijn geringe kennis van programmeren zullen microcontrollers nog niet direct aan mij besteed zijn, maar elk ander project met led voor beginners boeit mij.

Breadboards zijn uiteraard wel gemakkelijk, maar ik zou eigenlijk liever direct beginnen solderen, das nu namelijk een skill die ik als (toekomstig) cameraman best wel kan gebruiken (kabels etc herstellen)

Een LED-kubus is wel een mooi project hoor en je kan er alle kanten mee uit, ik zou wel aanraden om met een 3*3*3 kubus te beginnen, eventueel 4*4*4.

Soldeer uw kubus op een gaatjesprint en gebruik een microcontroller om alles aan te sturen. Je kan gebruik maken van de gratis C18 compiler ofwel gebruik maken van mikroC. mikroC is wel betalend maar ik hoef daar geen tekening bij te maken hé. Maar geloof mij, ge zult even zoet zijn om het geheel werkend te krijgen hoor :p

Anarchist12911
10 februari 2010, 21:11
Er zijn ook software simulatie paketten waarmee je zowat alles, in de virtuele ruimte, aan elkaar kan koppelen wat je maar wilt. :unsure: (Zoals Simetrix, Labview, Edison4, Multisim, etc.)

Deze zijn best handig om experimentele schakelingen uit te testen voordat je ze in praktijk gaat toepassen.

Loccufier
10 februari 2010, 21:21
Ik weet niet of je muzikant bent en met Midi vertrouwt bent?

Megadrum is zeker eens het overwegen waard om zelf te bouwen: MegaDrum MIDI Drum Trigger (http://www.megadrum.info)
Ik heb zelf een gebouwd zonder eigenlijk iets te kennen van de werking, maar ik zou er supergraag meer over leren.
Ik gebruik hem persoonlijk voor wat het bedoeld is, om (zelfbouw) drumtriggers om te zetten naar midi. Maar je kan de functie vrij interpreteren. 'Fingerdrums', 'bodydrums' (de triggers omvormen naar dingen die je onder je kleren kan dragen, om ze te drummen door op jezelf te slaan), ... Je moet er maar op komen :D

^MystiQ
11 februari 2010, 00:45
Zeer mooi en leuk project die MegaDrum :)

NecroNeo
11 februari 2010, 08:21

Moet je eens kijken naar projecten met 'n 555 timer IC. Daar worden veel led flahsers mee gemaakt. In combinatie met andere ICs kan je daar ook looplichtjes, een binaire stopwatch, elektronische dobbelstenen, ... mee maken.

Zoek 'n voorbeeld en probeer met behulp van de datasheet te begrijpen waarom die IC op een bepaalde manier aangesloten is en aan te passen aan wat jij wil doen.