PDA

Volledige versie bekijken : wat zien blinden

Prastepius
9 februari 2010, 21:53
Mss een rare vraag, maar wat zien blinden?
Ik dacht altijd dat blinden gewoon zwart zien, dus zoals we onze ogen toe doen.
Maar overlaats hoorde ik op tv dat blinden niets zwat zien, maar eigenljik niets zien. Dus zelfs niet zwart.

Ik vind dit nogal moeilijk om te vatten, maar weet iemand of dit klopt? en wat is dat dan niets zien, zelfs geen zwart.

Gromme
9 februari 2010, 21:59
Als je je ogen sluit, is dat dan niet wat je zou krijgen als je blind bent?

Prastepius
9 februari 2010, 22:00
Als je je ogen sluit, is dat dan niet wat je zou krijgen als je blind bent?

ik dacht dat ook, maar op tv zeiden ze van niet.

kakature
9 februari 2010, 22:00
Als ge uw ogen sluit dan is dat toch niet zwart? Bij mij is dat wel donker, maar echt zwart kan ik het niet noemen.

HashQ
9 februari 2010, 22:04
Amai, interessante vraag nog...

Mr Sinister
9 februari 2010, 22:07
ook gezien. blinde kunne naart schijnt geen zwart zien.

switchblade
9 februari 2010, 22:17
Misschien weten ze helemaal niet hoe zwart er uit ziet?
Was de persoon op tv blind vanaf de geboorte of heeft hij al kunnen zien in z'n/haar leven? :unsure:

Timmos
9 februari 2010, 22:18
Ik heb mij dat vroeger al vaak afgevraagd.

Ik heb nog steeds het antwoord niet gevonden :unsure:

Massis
9 februari 2010, 22:23
wat zien blinden: niks, hun ogen pikken geen signalen op of sturen ze niet door naar de hersenen.

wij denken "niets = zwart" , maar zwart is ook "iets"...

Lord Seth
9 februari 2010, 22:25
Mijn vader is blind sinds 1986-1987, ongeveer. Voor de volle 100% blind, welteverstaan. Dus al langer dan ik geboren ben.
Hij zegt dat dat allemaal verschilt van dag tot dag. Hij heeft de ene dag een "lichte" dag, en de andere keer een "donkere" dag.
Hij zegt dat hij, als hij de lichtschakelaar omschakelt, wel een verandering van lichtsterkte ziet. Dus hij weet wanneer een licht aanstaat en wanneer niet (mits hij de knoppen kan bedienen, anders weet hij het niet natuurlijk).

Loccufier
9 februari 2010, 22:33
Doet me denken aan de vraag: wat horen doven? Horen ze niks? een ruis? onderdrukte geluiden? Waarschijnlijk ook afhankelijk van dove tot dove (er zijn verschillende 'niveaus' waarop je doof kan zijn, het kan aan je hersenen liggen, zenuwen, gehoorschelp, ...) maar vooral, hoe denken doven?

Als je over iets nadenkt, doe je dat in taal. taal die we horen en in onszelf 'voorzeggen', maar dat is puur auditief. Een dove hoort niet, kent geen klanken. Dus die denkt niet zoals wij, denk ik. Hij kan natuurlijk wel talen leren, nederlands lezen, schrijven, gebarentaal 'spreken', maar aangezien hij niet kan horen... Alleja, snap je waar ik naartoe wil?

Er is trouwens wel een onderscheid, bij zowel doofheid als blindheid, tussen doof of blind geboren worden, en het in de loop van je leven worden, door ongeval of ziekte.

Mensen die blind geboren worden weten niet hoe het is om te zien neem ik aan. zelfde met doven. Daarom kan je stellen dat blinden niet zwart zien denk ik, omdat ze het zintuig niet kennen, en dus niet kunnen aanspreken.

't is heel moeilijk te omvatten...

Lensos
9 februari 2010, 23:01
Ik vermoed dat sommige totaal blinden (dus niet gewoon erg slecht zicht) gewoon niets waarnemen, zoals wij ook niets waarnemen buiten de rand van ons gezichtsveld. Buiten die rand zien wij ook niet zwart, maar gewoon...niets.

Of vergelijk het met hoe je niets voelt met je vingers als je ze gewoon in de lucht houd, of nog beter, als uw voeten slapen. Voor een dove lijkt het mij ergens ook logisch dat die gewoon niets horen, alsof we in een muisstille kamer zitten.

Dawg
9 februari 2010, 23:20
Als gij niet doorhebt dat hij met uw kloten aan 't rammelen is zijde pas echt dom ;)
hij zegt duidelijk dat hij het niet wist, wat ist probleem dan?
me dunkt da gij de stommerik zijt

Skyscraper
9 februari 2010, 23:28
Ik vermoed dat sommige totaal blinden (dus niet gewoon erg slecht zicht) gewoon niets waarnemen, zoals wij ook niets waarnemen buiten de rand van ons gezichtsveld. Buiten die rand zien wij ook niet zwart, maar gewoon...niets.

Of vergelijk het met hoe je niets voelt met je vingers als je ze gewoon in de lucht houd, of nog beter, als uw voeten slapen. Voor een dove lijkt het mij ergens ook logisch dat die gewoon niets horen, alsof we in een muisstille kamer zitten.

Interessante stellinge alvast :) Is bijna niet in te beelden

de Waaslandwolf
9 februari 2010, 23:44
Als je over iets nadenkt, doe je dat in taal. taal die we horen en in onszelf 'voorzeggen', maar dat is puur auditief. Een dove hoort niet, kent geen klanken. Dus die denkt niet zoals wij, denk ik. Hij kan natuurlijk wel talen leren, nederlands lezen, schrijven, gebarentaal 'spreken', maar aangezien hij niet kan horen... Alleja, snap je waar ik naartoe wil?

Je denkt niet noodzakelijk na in taal; een klein kind kan ook kenbaar maken dat het zich zus of zo voelt, en heeft het vermogen abstract te denken. Dit hoewel het nauwelijks vat heeft op taal, hetgeen op een denkproces zonder taal wijst.

Ik heb zelf een geheugen dat heel ver teruggaat, en mijn oudste herinneringen dateren van toen ik ongeveer 1 jaar oud was. Ik weet dat ik toen voornamelijk in beelden of 'gevoelens' dacht - om een abstract voorbeeld te geven: mentaal beeld van gebeurtenis A wekt een gevoel van onbehagen op, om maar iets te zeggen. :)
Soms denk ik nog altijd zo trouwens, ik ben blijkbaar een vrij 'visueel' iemand.

DJ-3000s
9 februari 2010, 23:50
Interessante stellinge alvast :) Is bijna niet in te beelden

niet in te beelden? there is your problem :p

RaptorFan
10 februari 2010, 00:12
Ik heb mij echt al ALTIJD afgevraagd hoe/wat blinden dromen....

Als iemand een idee heeft, let us know :)

Edit: en meer specifiek, mensen die blind worden geboren

waffel
10 februari 2010, 00:20
Over dromen gesproken. Wat droomt een dier? Ik zie soms mijn kat verschieten als ze slaapt.

Graverobber
10 februari 2010, 00:28
Haha, menne hond trappelt soms me zen voeten als die slaapt en grolt dan gelijk :P

jeffrey21
10 februari 2010, 01:01
Je denkt niet noodzakelijk na in taal; een klein kind kan ook kenbaar maken dat het zich zus of zo voelt, en heeft het vermogen abstract te denken. Dit hoewel het nauwelijks vat heeft op taal, hetgeen op een denkproces zonder taal wijst.

Ik heb zelf een geheugen dat heel ver teruggaat, en mijn oudste herinneringen dateren van toen ik ongeveer 1 jaar oud was. Ik weet dat ik toen voornamelijk in beelden of 'gevoelens' dacht - om een abstract voorbeeld te geven: mentaal beeld van gebeurtenis A wekt een gevoel van onbehagen op, om maar iets te zeggen. :)
Soms denk ik nog altijd zo trouwens, ik ben blijkbaar een vrij 'visueel' iemand.

Volwassenen kunnen zich zelden iets herinneren van hun eerste drie levensjaren, een verschijnsel dat 'infantiele amnesie' wordt genoemd. Volgens geheugenonderzoekers ligt de uiterste grens bij 24 maanden. Wanneer iemand een gebeurtenis rapporteert die tijdens de eerste twee jaar plaatsvond (bijvoorbeeld de geboorte van een broertje of zusje), dan mogen we aannemen dat het geen echte herinnering is – al is het ook mogelijk dat alleen de datering niet klopt. Vaak is zo'n pseudo-herinnering geconstrueerd op basis van verhalen van familieleden, oude foto's of andere informatie die pas later werd verkregen. Fantasie kan eveneens een belangrijke rol spelen.

Experimentele pseudo-herinneringen (http://www.skepsis.nl/pseudoherinneringen.html)

Hmm ...

Lord Seth
10 februari 2010, 01:08
Over dromen gesproken. Wat droomt een dier? Ik zie soms mijn kat verschieten als ze slaapt.
Hetzelfde als ons. 't Is te zeggen, alles wat zij meemaakt in haar leefwereld, net zoals bij ons.

de Waaslandwolf
10 februari 2010, 01:17
Volwassenen kunnen zich zelden iets herinneren van hun eerste drie levensjaren, een verschijnsel dat 'infantiele amnesie' wordt genoemd. Volgens geheugenonderzoekers ligt de uiterste grens bij 24 maanden. Wanneer iemand een gebeurtenis rapporteert die tijdens de eerste twee jaar plaatsvond (bijvoorbeeld de geboorte van een broertje of zusje), dan mogen we aannemen dat het geen echte herinnering is – al is het ook mogelijk dat alleen de datering niet klopt. Vaak is zo'n pseudo-herinnering geconstrueerd op basis van verhalen van familieleden, oude foto's of andere informatie die pas later werd verkregen. Fantasie kan eveneens een belangrijke rol spelen.

Experimentele pseudo-herinneringen (http://www.skepsis.nl/pseudoherinneringen.html)

Hmm ...
Ik ben me bewust dat dat soort herinneringen bestaat, en aanvaard niet meteen elke herinnering die ik heb als zijnde van mezelf. Ik heb echter al meermaals dingen uit mijn geheugen opgehaald die ik onmogelijk kon weten had ik ze me niet gewoon herinnerd.. Niks foto's, verhalen of andere informatie, ik heb helaas een geheugen waar soms meer in blijft steken dan me lief is. :(

whatever9
10 februari 2010, 02:33
Als ik mijn ogen sluit zie ik geen zwart, soms zie ik zelfs lichtvlekken bewegen precies alsof je met een flits in je ogen zou zitten en dan je ogen knipperen. Da's ook wel normaal zeker?

Dobbelsteen
10 februari 2010, 02:39
Ik heb mij echt al ALTIJD afgevraagd hoe/wat blinden dromen....

Als iemand een idee heeft, let us know :)

Edit: en meer specifiek, mensen die blind worden geboren

Hun dromen zullen de nadruk leggen op andere zintuiglijke 'waarnemingen' vermits het zicht ontbreekt.

En voor dieren: vermits ze een geheugen hebben, lijkt het mij logisch dat ze dromen. Die dromen kunnen imo gezien worden als het verwerkingsproces van de gebeurtenissen van vorige dag (met soms rare combo's, zoals in sommige dromen van ons) :)

Pilatus
10 februari 2010, 03:44
shit die vraag heb ik mij ook al vaak gesteld, is zoiets als het oneindige en die shit

SeppeSeppe
10 februari 2010, 07:06
Als ik mijn ogen sluit zie ik geen zwart, soms zie ik zelfs lichtvlekken bewegen precies alsof je met een flits in je ogen zou zitten en dan je ogen knipperen. Da's ook wel normaal zeker?
dat is echt niet normaal. heb je ooit zuurstoftekort gehad? bij je geboorte bijv. Ik zou toch achter een scan van de hersenen gaan.

menne hond trappelt soms me zen voeten als die slaapt en grolt dan gelijk
hebt gij ne genetisch gemanipuleerde hond? :eek:

hoe denken doven?

ik ken een paar doven. gebarentaal is toch wel anders dan onze gesproken taal. Je hebt engelse, nederlandse, vlaamse, franse, ... gebarentaal, maar toch is dit niet hetzelfde als engels, nederlands, ... Eigenlijk zijn deze gebarentalen talen op zichzelf. Dus de engelse gebarentaal is een VERTALING van het engels, etc.
dus een gewone tekst lezen is voor hen moeilijker te begrijpen. Eigenlijk hebben ze een heel beperkte woordenschat en ze kennen ook geen verbuigingen van werkwoorden. Onze uitdrukkingen (zoals : de aap kwam uit de mouw) zijn voor hen moeilijk te begrijpen. Eigenlijk kennen ze geen zegswijzen ed. Dus wanneer ze dat lezen of zouden vertalen nemen ze het letterlijk.
eigenlijk spreken zij in de zin van: Ik gaan huis. wij ziek.
Ook namen zijn voor hen lastig. Je kan niet zomaar een gebaar uitvinden voor een naam en ze letter voor letter spellen dat is ook lastig. daarom dat ze meestal iemand een 'naam' geven door een kenmerkende eigenschap, hobby, uiterlijke opvallendheid te gebaren. (vb. stel je voor dat ze in hun kennissenkring iemand kennen die altijd onnozel doet, dan zullen ze bijv. voor hem het gebaar voor clown maken. Of iemand als Jay Leno zullen ze dan 'kin' noemen.) Meestal letten ze er wel op dat het niet kwetsend is.

ivm met wat blinden zien. tja iemand die blind geworden is op latere leeftijd, kan wel nog dromen van dingen die hij ooit heeft gezien. maar wat ze nog echt zien... ?vermoed niet te veel. als je hersenen totaal geen signaal krijgen, dan wordt er ook geen beeld gevormd. Misschien zien ze nog wat lichtschakeringen, maar denk dat het gewoon donker is.
Tzal een beetje zijn zoals je in een pikdonkere ruimte zit. Daar krijgen je ogen ook geen input en ik vermoed dat het zo een beetje moet aanvoelen.

Maar ik vind het wel raar dat ze zich wel een 'beeld' kunnen vormen van dingen die bestaan. door bijv. je gezicht af te tasten kunnen ze zich wel een beeld vormen van hoe je eruit ziet.

vorig jaar zijn we op vakantie geweest met de bus. en daar zat een blinde op met zijn (niet blinde) vrouw. die kerel was nog maar de laatste tien jaar of zo blind (was rond de 50) en zijn vrouw beschreef alles wat de moeite was voor hem. was wel speciaal

Katoom
10 februari 2010, 07:35
Moet toch fameus klote zijn dat ge uw geliefde nooit meer in de ogen kunt kijken. :(

Dobbelsteen
10 februari 2010, 12:50
Moet toch fameus klote zijn dat ge uw geliefde nooit meer in de ogen kunt kijken. :(

Ach ja, liefde zit niet in het uiterlijke :)

Redhunter
10 februari 2010, 13:21
---

---
Wat ge tussen de 2 streepjes ziet...dat ziet een blinde :unsure:

Eventjes serieus: denk dat het ook het beste is om dat voor te stellen als iets buiten je gezichtveld.

Proim
10 februari 2010, 19:26
Moeder van een vriend van mij is blind en "ziet" net zoals iemand hier al zei wel de lichtintensiteit.
Wel ongelooflijk hoe kun reuk en gehoor zich verder ontwikkelen. Ik had ze een tijd niet gezien en ze wist dat ik gegroeid was omdat mijn stem van hoger kwam en het is nu niet alsof dat verschil zo enorm was.

Redhunter
11 februari 2010, 10:23
Moeder van een vriend van mij is blind en "ziet" net zoals iemand hier al zei wel de lichtintensiteit.
Wel ongelooflijk hoe kun reuk en gehoor zich verder ontwikkelen. Ik had ze een tijd niet gezien en ze wist dat ik gegroeid was omdat mijn stem van hoger kwam en het is nu niet alsof dat verschil zo enorm was.

Als je vanaf je geboorte blind bent is dat 'normaal'. Je concentreert je op de ontwikkeling van andere dingen.

Vind het fantastisch dat blinden zo'n dingen kunnen. Zoals op gehoor een beeld vormen van de omgeving adhv de terugkaatsende golven.

shadowangel
11 februari 2010, 23:06
Ook als je pas op later leeftijd blind wordt is het normaal dat de overige zintuigen gevoeliger worden. Probeer zelf maar eens met een blinddoek rond te lopen en dan voorwerpen te voelen. Je kan het je misschien voorstellen als een input van ik zeg maar 200v ofzo. In plaats van dat die verdeeld wordt over 5 zintuigen zijn het er nu maar 4 zodat de netto capaciteit per zintuig stijgt zeg maar

Gentille
11 februari 2010, 23:07
Ik vraag me vaak af hoe een blinde kleuren en vormen voorstelt die hij nooit gekend heeft. Kan je als blinde je eigenlijk een kleur voorstellen?

Hoe zijn die hun dromen? (vraag is hier blijkbaar meermaals gesteld)

Time
11 februari 2010, 23:29
Hoe zijn die hun dromen? (vraag is hier blijkbaar meermaals gesteld)

De 83-jarige Ernest Jacobs uit Brugge bleek een uiterst geschikt persoon om deze vraag te beantwoorden. Ernest verloor op 25-jarige leeftijd door een jachtongeval het zicht. Hij had toen al een regent-diploma op zak. Na zijn ongeval is hij les gaan geven op het Blindeninstituut in Brugge. Vanuit zijn eigen ervaringen en die van andere blinden deed hij onderzoek naar de droomwereld van blinden. Die ervaringen schreef hij samen met zijn vrouw, Denyse Ingels, neer in Tribune, het maandblad van de Vereniging van Blinden en Slechtzienden 'Licht en Liefde'.

Historisch

Ernest Jacobs:"Pas in het begin van de 19de eeuw zijn onderzoekers voor het eerst aandacht gaan besteden aan de droomwereld van blinden. Het pionierswerk van Heermann (1838) is nu nog toonaangevend. Heermann ondervroeg op indringende wijze niet minder dan 101 mannen en vrouwen die blind waren geworden op uiteenlopende tijdstippen van hun leven. Zo legde hij een aantal pertinente wetmatigheden vast."

"Hij ontdekte dat dromen van blindgeborenen en mensen die vóór hun vijfde blind werden geen échte visuele elementen bevatten. Hun dromen verlopen volledig binnen het gebied van de overige zintuigen. Het gehoor speelt daarbij een overwegende rol. Daarop volgen de tastindrukken en bewegingsbeelden. Reuk en smaak doen zich slechts bij uitzondering gelden bij blindgeborenen."

"Bij personen die tussen hun vijfde en zevende levensjaar het gezichtsvermogen kwijt geraakten, kunnen bij het dromen nog resten van visuele herinneringen opduiken. Maar dat is helaas niet bij iedereen het geval. Voor personen, blind geworden na hun zevende levensjaar, is zien in dromen een normaal verschijnsel. Soms tot zeer lang na het intreden van de visuele handicap."

Jachtongeval

Ernest behoort zelf tot de categorie van laatblinden. Bij de jacht schoot een jongeman hem 58 jaar geleden per ongeluk in de ogen. Nu is Ernest 83 en droomt hij er nog altijd op los.

"Ik droom nog altijd hetzelfde als voorheen, maar ik besef wel in mijn droom dat ik blind ben. Zo zie ik me bijvoorbeeld vaak op een gekende straat wandelen, maar wel met een witte stok. Op momenten kan ik echt nog details dromen, maar het gebeurt meer en meer dat ik alles vertroebeld zie in mijn droom. Toch droom ik soms nog in detail over de speelplaats van het college waar ik als jongetje zat. Ik zie nog zo het stof op de tralies voor het raam liggen. "

Dit blijkt trouwens een veel voorkomend fenomeen bij laatblinden. Ze ervaren zichzelf in hun droom tegelijk als blinde en als ziende. Opvallend is ook dat personen die ze nog nooit hebben gezien in hun dromen optreden met detailscherpte en kleurdiepte."

"Ik heb mijn vrouw nooit gezien. Maar ik heb wel een zeer detaillistisch beeld van haar in mijn hoofd. Of die droomcreatie ook enige gelijkenis heeft met de werkelijkheid dat maakt me niets uit. Ik ben trouwens met mijn vrouw Denyse getrouwd omwille van haar karakter. Ik maak me van alle mensen die ik ontmoet een voorstelling in mijn hoofd. Zo heb ik onlangs ontdekt dat een kennis die ik al vrij lang ken een baard draagt. Daar was ik wel niet goed van. Zo zag hij er helemaal niet uit in mijn droom."

"Wat de grootte van mensen betreft zit ik er niet gauw naast. Ik voel hoe groot een persoon is. Als je blind wordt, worden meteen de andere zintuigen veel belangrijker voor je. Vooral het gehoor wordt dan belangrijk. Spijtig genoeg begint dat wat af te laten. Maar toch ben ik er vrijwel zeker van dat jij nog vrij jong bent. Ik hoor het gewoon aan je stem."

Hoe dromen blinden? (http://www.kimbols.be/artikels/algemeen_varia/blinden_dromen1.php)

Interessant topic wel. :)

Dobbelsteen
11 februari 2010, 23:30
Zoals ik al zei dus :unsure:

Kemblin
11 februari 2010, 23:33
Ik vraag me vaak af hoe een blinde kleuren en vormen voorstelt die hij nooit gekend heeft. Kan je als blinde je eigenlijk een kleur voorstellen?

volgens mij kan een blinde zich geen kleur voorstellen. Net zoals een hond zich waarschijnlijk de kleuren groen en rood niet kan voorstellen (tenzij als allemaal geel). Nuja het begrip kleur is ook vrij vaag, enkel een hersenspinsel om het herkennen van objecten te vergemakkelijken.

http://www.uwsp.edu/psych/dog/LA/dogvis.jpg

Eigenlijk wel tof, er zouden nog veel meer kleuren moeten mogelijk zijn als je het spectrum bekijkt. Je kan die als mens spijtig genoeg niet voorstellen :(

Bluto
12 februari 2010, 08:39
volgens mij kan een blinde zich geen kleur voorstellen. Net zoals een hond zich waarschijnlijk de kleuren groen en rood niet kan voorstellen (tenzij als allemaal geel). Nuja het begrip kleur is ook vrij vaag, enkel een hersenspinsel om het herkennen van objecten te vergemakkelijken.

http://www.uwsp.edu/psych/dog/LA/dogvis.jpg

Eigenlijk wel tof, er zouden nog veel meer kleuren moeten mogelijk zijn als je het spectrum bekijkt. Je kan die als mens spijtig genoeg niet voorstellen :(

Dat heb ik ook altijd zeer interessant gevonden. Komt het beeld dat onze hersenen van de wereld vormen wel overeen met de "werkelijkheid"? Zijn de kleuren die wij zien bv wel de echte kleuren?

NotoriousP
12 februari 2010, 08:44
Dat heb ik ook altijd zeer interessant gevonden. Komt het beeld dat onze hersenen van de wereld vormen wel overeen met de "werkelijkheid"? Zijn de kleuren die wij zien bv wel de echte kleuren?

Je beseft toch dat kleuren niet meer zijn dan een oppervlakte structuur waarop licht reflecteert en met een bepaalde golflengte in ons oog komt? Er bestaat helemaal niet zo iets als de echte kleur, wij interpreteren het nu eenmaal op deze manier.

pie-jie
12 februari 2010, 10:05
Kheb dat ook gehoord in dat programma en daar zeiden ze dat mensen die vanaf hun geboorte blind zijn ook besef hebben van kleuren .. die weten dus wat rood, groen, .. is. Een beetje zoals een 'genetisch kleurenpalet' ofzo noemden ze dat! wel raar ..

Proim
12 februari 2010, 18:43
Als je vanaf je geboorte blind bent is dat 'normaal'. Je concentreert je op de ontwikkeling van andere dingen.

Vind het fantastisch dat blinden zo'n dingen kunnen. Zoals op gehoor een beeld vormen van de omgeving adhv de terugkaatsende golven.
Ze is nu zo'n 18 jaar blind denk ik, dus niet vanaf haar geboorte.

gilbereke
12 februari 2010, 19:11

Waar gij op doelt is ook maar uitzonderlijk hoor.
Het is niet omdat 5 blinden in gans de wereld dat kunnen dat elke blinde dat kan.
En in principe kan iedereen dat systeem aanleren van echolocatie.

Redhunter
13 februari 2010, 20:00
Waar gij op doelt is ook maar uitzonderlijk hoor.
Het is niet omdat 5 blinden in gans de wereld dat kunnen dat elke blinde dat kan.
En in principe kan iedereen dat systeem aanleren van echolocatie.

Blinden hebben toch 'sowieso' een streker(e) gehoor/tast?

Echolocatie is nu gewoon een voorbeeld. Evenals merken dat een geluid van hoger komt (zoals in het eerste voorbeeld). Ook gezichten onthouden op tast enzovoort.
Iedereen kan dat aanleren, maar een blinde concentreert zich daar meer op omdat hij anders iets niet kan waarnemen.

Daar doelde ik allesinds op aan,...misschien een beetje slecht uitgelegd. Sorry ^^

Er zijn zelfs blinden die kunnen fietsen op echolocatie (natuurlijk niet elke blinde :p). Jammergenoeg kan echolocaties geen gaten in het pad waarnemen, wat soms wel een groot gevaar vormt.

Nice quoting ^^

Biglia05
13 februari 2010, 21:51
Idd, is ooit een artikel over geweest in de humo.

Eventjes gezocht: Tom De Witte - Echolokalisatie (http://www.tomdewitte.com/)

Mr Sinister
1 maart 2010, 17:46
vandaag met ne blinde gesproke. zij kon ongeveer zegge waar een raam stond (door de lichtinval) en ze kon dag en nacht onderscheide
ik gok da blinde zoiets grijsachtig zien, gelijk een lege post op den tv.

Fir3wulf
1 maart 2010, 19:27
over "zwart zien" gesproken, hoe kan een blinde (die blind was bij geboorte) weten wat zwart IS?..

TheFallen
1 maart 2010, 19:51
over "zwart zien" gesproken, hoe kan een blinde (die blind was bij geboorte) weten wat zwart IS?..

Ge moet niet weten wat iet is om het te zien ;-)

kenaney
9 maart 2010, 17:26
wat zien blinden? Dat moet ge vragen aan wereldberoemde blinde artist Esref Armagan;

YouTube - 2011 Volvo S60 Previewed to Blind Artist (http://www.youtube.com/watch?v=PiwDYuniBrE)

noobas
10 maart 2010, 18:55

check deze link ^^ Frontline - Clayton Bigsby | Chappelle's Show | Comedy Central (http://www.comedycentral.com/videos/index.jhtml?videoId=24400&title=frontline-clayton-bigsby)
greetz

Rivfader
11 maart 2010, 18:50
Zoveel vragen maar zo weinig antwoorden. Om zot van te worden. :p

sneax
17 maart 2010, 15:48
vandaag met ne blinde gesproke. zij kon ongeveer zegge waar een raam stond (door de lichtinval) en ze kon dag en nacht onderscheide
ik gok da blinde zoiets grijsachtig zien, gelijk een lege post op den tv.

die is dan niet 100% blind

Mr Sinister
17 maart 2010, 17:13
die is dan niet 100% blind
100% blind 100% zeker van

gilbereke
17 maart 2010, 17:21

Lijkt me raar.
Als ge nog een zekere vorm van lichtinval of verschil in lichtintensiteit kan waarnemen, ben je toch niet 100% blind?

sneax
17 maart 2010, 17:31

Neen, als ze het verschil tss dag en nacht in intensiteit kan waarnemen (of de lichtinval zoals ge zelf zegt) dan is ze 99.9999% blind maar geen 100%.

Dus niet representatief voor iemand waarbij de oogzenuw effectief volledig inactief is.

Mr Sinister
17 maart 2010, 17:33
Neen, als ze het verschil tss dag en nacht in intensiteit kan waarnemen (of de lichtinval zoals ge zelf zegt) dan is ze 99.9999% blind maar geen 100%.

Dus niet representatief voor iemand waarbij de oogzenuw effectief volledig inactief is.
99,9% is niet blind, dat is slechtziend. een mens die voor een ganse klas staat en zegt dat ze "blind" is en niks anders, die zal toch wel blind zijn zeker.

sneax
17 maart 2010, 17:35
Maar ge zegt dat ze nog verschil in lichtinensiteit kan waarnemen? Dus ziet ze nog 'iets'? Niet representatief voor iemand die totaal blind is, die neem absoluut niets waar, zelfs geen verschil in lichtintensiteit.

f_dieleman
17 maart 2010, 18:23
99,9% is niet blind, dat is slechtziend. een mens die voor een ganse klas staat en zegt dat ze "blind" is en niks anders, die zal toch wel blind zijn zeker.

Iemand door lichtinval weet waar het raam is, kan niet 100% blind zijn é, of ga je die lichtgolven ruiken of horen?

Mr Sinister
17 maart 2010, 19:08
van wikipedia
Totaal of absoluut blinden hebben geen lichtgevoeligheid. Sommige blinden kunnen wel licht en donker onderscheiden
sommige totaal blinden kunnen donker en licht onderscheide.
voila

Muscleduck
17 maart 2010, 23:34
Nee, het staat net in je quote dat totaal blinden dat niet kunnen.

sneax
17 maart 2010, 23:58
"Totaal of absoluut blinden hebben geen lichtgevoeligheid. Sommige blinden kunnen wel licht en donker onderscheiden."

Of anders: totaal blinden hebben geen lichtgevoeligheid, sommige blinden hebben wel lichtgevoeligheid

uw vriendin heeft lichtgevoeligheid, hieruit volgt dat ze niet totaal of absoluut blind is

sneax
18 maart 2010, 00:01
"Total blindness is the complete lack of form and visual light perception and is clinically recorded as NLP, an abbreviation for "no light perception."[1] Blindness is frequently used to describe severe visual impairment with residual vision."

Wikipedia engels, iets duidelijker.

vloet
18 maart 2010, 00:12
Heb hier ooit eens een topic geopend waarin ik me afvroeg hoe blinden in feite dromen. Aangezien wij ons vooral dingen visueel voorstellen.

Maar je kan nog verder gaan. Als ik nadenk, hoor ik mezelf meestal praten (mja ik geloof dat dat bij de meeste mensen wel ongeveer zo is :p). Denken doven dan vooral visueel na? Of extremer, een dove die blind is. Hoe stelt die zich iets voor? Wat ervaart die wanneer hij/zij droomt of zelfs gwn maar nadenkt? Ze halen zich wsl dingen voor de geest die ze wél kunnen ervaren, maar dat kunnen wij ons moeilijk voorstellen omdat het visuele en het auditieve van het grootste belang zijn voor ons.

sneax
18 maart 2010, 00:41
blinden die blind zijn geworden in de loop van hun leven dromen gewoon in 'beeld' (moet fucking kut zijn elke keer ge wakker wordt) anderen dromen gewoon zonder beeld, met audio dus

mensen die blind en doof zijn die dromen dan met de overige zintuigen die ze nog hebben (bv. ze voelen zich angstig en voelen dat ze geslaan worden zou dan een nachtmerrie kunnen zijn)

Ripperke
18 maart 2010, 01:08
Geen lap

Rub
18 maart 2010, 16:07
Je moet gewoon kijken waardoor iemand niks kan zien, als iemand blind is doordat er geen lichtstralen z'n ogen binnenkomen, zal hij zwart zien.

Cerulean
18 maart 2010, 16:47
Dat hangt ervan af. Als de oogzenuwen enzo nog intact zijn, zullen ze idd 'zwart' doorgeven, maar anders valt er niks door te geven, en zal er dus zelfs geen zwart zijn...

Mr Sinister
18 maart 2010, 17:20
Nee, het staat net in je quote dat totaal blinden dat niet kunnen.

het staat in de quote Sommige blinden kunnen wel licht en donker onderscheiden

lijkt mij duidelijk genoeg. en "blind" interpreteer ik als volledig blind.

Cerulean
18 maart 2010, 17:21

Uw bijdragen in deze thread beginnen op mijn zenuwen te werken :niceone:

Mr Sinister
18 maart 2010, 17:57
Uw bijdragen in deze thread beginnen op mijn zenuwen te werken :niceone:
uw smetvrees werkt ook op mijn zenuwen. zie je mij eroven zagen? :niceone:

leg u erbij neer als iemand gelijk heeft.

f_dieleman
18 maart 2010, 20:22

:lol:

Juist een vraag sinister, als iemand volledig blind is, hoe kan hij dan in godsnaam lichtintensiteit onderscheiden? Door ze te ruiken, smaken, horen of voelen?

Mr Sinister
18 maart 2010, 23:42
vraag dat aan een expert, niet aan mij.

Cerulean
19 maart 2010, 13:35

Doe ik ook, probleem is dat gij degene zijt die ongelijk heeft.

FurtiveDuck
20 maart 2010, 18:53
Hoe blinden dromen?

Laatst zag ik nog een interessante documentaire daarover. Ik denk dat het op National Geographic was, redelijk laat. Nu, daar deden ze proeven met enkele blinde mensen. Die waren al heel hun leven blind en hadden nog nooit iets gezien.

Ze vroegen hen om te tekenen wat ze hadden gedroomd en bij sommigen werden er onduidelijke vormen en lijnen getekend, maar bij anderen werden er duidelijk auto's, bomen en straten getekend. Daarop vroegen ze hen ook of ze even een boom wilden tekenen. Dat lukte, weliswaar waren ze geen hoogvliegers qua tekentalent, maar je kon het duidelijk herkennen.

Dan vraag ik me dus echt af hoe die dat weten. Ze trokken de conclusie dat dit kon door genetische overdracht (want bomen bestaan hoogstwaarschijnlijk al langer dan wij!) of gewoon door te voelen. Dus blinden kunnen dromen zoals ons, ze zien het gewoon niet zoals ons. Soms heb je dan wel uitzonderingen die het een beetje zien zoals ons. Maar om te dromen heb je je ogen niet nodig.

Dromen bestaan meestal uit herinneringen (geluiden, beelden) van de vorige dag. Daarmee maak je dan een absurd verhaal. Dit verhaal is dus je droom. Ieder wezen moet dromen om alles te kunnen verwerken, anders begeven de hersenen het. Het enige verschil bij blinden is dat zij hun eigen beelden koppelen aan de geluiden van de vorige dag. De droom is hun fantasie.

profound
21 maart 2010, 02:28
Dan vraag ik me dus echt af hoe die dat weten. Ze trokken de conclusie dat dit kon door genetische overdracht (want bomen bestaan hoogstwaarschijnlijk al langer dan wij!) of gewoon door te voelen. Dus blinden kunnen dromen zoals ons, ze zien het gewoon niet zoals ons.

Genetische overdracht :s
Klinkt enorm vreemd imo...

Marginal0
22 maart 2010, 01:17
de meeste zien nog altijd wat flarden van wat wij zien. Ik denk dat de meeste 'blinden' niet echt 100% 'blind' zijn. Meestal is't een extreme vorm van slechtziendheid. Ik denk een paar % van het normale zicht dat ze hebben. ALleszins niet genoeg om het leefbaar te beschouwen. (allé zonder remedierende middelen)

ivm blinde tekeningen: kan ook sociaal aangeleerd zijn. Ze hebben wsl al horen zeggen of kunnen voelen hoe een auto of een boom eruit zien he. Die mensen zijn niet wereld-achterlijk ook niet he... Of denk je dat een blinde zich enkel bezighoudt met muziek te luisteren terwijl hij wordt gevoederd door een helper? Think again :p

SeppeSeppe
22 maart 2010, 02:50
van wikipedia
sommige totaal blinden kunnen donker en licht onderscheide.
voila

epic failure :rofl:

voltje
22 maart 2010, 09:34
Ik heb mij ook altijd afgevraagd wat kleurenblinden zien.
Ik heb ooit zo iemand in mijn klasgehad...
En soms had hij ne pull aan dat niet de bedoeling was diedag...
Dan sprak hij over zijne groene pull, en had em een andere kleur aan (bvb).

Sinds dien vraag ik mij echt af hoe dat het er door hun ogen uitziet...

f_dieleman
22 maart 2010, 14:50
Je hebt sites die prenten achtermaken om je een gevoel te geven hoe iemand met kleurenblindheid ziet (daltonisme bijvoorbeeld), maw, zoek eens op google en je vraag zal beantwoord worden. :p

Gromme
26 maart 2010, 20:43
Ik heb mij ook altijd afgevraagd wat kleurenblinden zien.
Ik heb ooit zo iemand in mijn klasgehad...
En soms had hij ne pull aan dat niet de bedoeling was diedag...
Dan sprak hij over zijne groene pull, en had em een andere kleur aan (bvb).

Sinds dien vraag ik mij echt af hoe dat het er door hun ogen uitziet...

Ik ken iemand die ooit een accident heeft gehad en die zit alleen maar in grijstinten.

bunkerbudy
16 mei 2010, 22:40

Je beseft toch dat kleuren niet meer zijn dan een oppervlakte structuur waarop licht reflecteert en met een bepaalde golflengte in ons oog komt? Er bestaat helemaal niet zo iets als de echte kleur, wij interpreteren het nu eenmaal op deze manier.

Als je hierover dan verder denkt kom ik met deze persoonlijke verklaring.
Alles wat wij waarnemen als kleur is werkelijk niet echt zo. Je kan hiervoor de mens met dieren vergelijken.

Wij zien bv meer kleuren dan een hond ookal is wat we zien bij bijde hetzelfde. Het is dus ook mogelijk dat er nog meer kleuren bestaan als dat wij kennen omdat wij deze dan niet zouden kunnen waarnemen net zoals een hond somige kleuren niet kan waarnemen.

Dit geld eigelijk ook voor mensen met kleuren blindheid, zij zien ook somige kleuren niet omdat de hersenen hetgene wat de ogen zien niet kunnen omzetten in een kleur. Volgens mij is de kans zeer groot dat er nog meerdere kleuren zijn en dat er ook wezens op onze planeet zijn die deze dan mss ook kunne waarnemen.

jan1978
19 mei 2010, 10:19
Ik ben niet blind ofzo, maar als ik mijn ogen dichtdoe en erin wrijf, heb ik ongeveer 10 seconden lang het effect van een kaleidoscoop (http://web.me.com/paulscott.info/art-of-maths/5kaleidoscope/kaleidoscope-pattern.gif), maar dan in zwart/grijstinten. Heel raar. Na enkele seconden is het "opgebruikt" en vervangen door "olievlekken" die ik zie.

Als ik mijn ogen daarna open doe, en terug dicht dan krijg ik niet meteen het kaleidoscoop effect. Dat moet als het ware opladen. Vreemd, maar ik heb nooit anders geweten.

enj0i^
19 mei 2010, 12:38
Ik ben niet blind ofzo, maar als ik mijn ogen dichtdoe en erin wrijf, heb ik ongeveer 10 seconden lang het effect van een kaleidoscoop (http://web.me.com/paulscott.info/art-of-maths/5kaleidoscope/kaleidoscope-pattern.gif), maar dan in zwart/grijstinten. Heel raar. Na enkele seconden is het "opgebruikt" en vervangen door "olievlekken" die ik zie.

Als ik mijn ogen daarna open doe, en terug dicht dan krijg ik niet meteen het kaleidoscoop effect. Dat moet als het ware opladen. Vreemd, maar ik heb nooit anders geweten.

²

Denk dat iedereen dat heeft? :)

'Sai
20 mei 2010, 03:39
²

Denk dat iedereen dat heeft? :)

same here, zal iedereen wel hebben :)

bunkerbudy
21 mei 2010, 15:23
In de topic wordt er op een bepaald moment iet vermeld over wat blinden zouden dromen.
Ik heb hier nu eens even over nagedacht en ik kwam tog tot ene bizare conclusie maar ze klinkt echt wel logisch.

Als een gewoon iemand overdag iets meemaakt in zijn leven kan het zijn da thij hier snachts over zal gaan dromen. hij droomt dan eignelijk iets wat hij al reeds heeft meegemaakt bv hij wordt gebeten door een hond. Deze persoon zal deze droom dan meemaken alsof het echt is, hij ziet dat de hond hem bijt en dan hij de hond wilt tegenhouden. Maar stel nu dat een blind persoon zo iets meemaakt dan kan deze persoon hier tog ook over dromen. Hij heeft toen hji dit meemaakte deze hond dan wel niet kunnen zien maar hijw eet tog wat er gebeurd is. Het zou dus volstrekt logisch moeten zijn dat deze blinde snachts droomt wat hij meemaakte maar dan net zoals in het echt zonder beeld. Hij zou dan eigenlijk ook denken dat zijn droom echt is want hij herbeleeft wat al gebeurt is ( ook zonder zicht) net zoals in het echt dus.

ik hoop dat hier een paar mensen op kunne reageren die mijn conclusie steunen en ook begrijpen wat ik bedoel het klink echt heel logisch en da tis het volgens mij ook wel.

Bunkerbudy

Sagax
22 mei 2010, 03:44
Als je hierover dan verder denkt kom ik met deze persoonlijke verklaring.
Alles wat wij waarnemen als kleur is werkelijk niet echt zo. Je kan hiervoor de mens met dieren vergelijken.

Wij zien bv meer kleuren dan een hond ookal is wat we zien bij bijde hetzelfde. Het is dus ook mogelijk dat er nog meer kleuren bestaan als dat wij kennen omdat wij deze dan niet zouden kunnen waarnemen net zoals een hond somige kleuren niet kan waarnemen.

Dit geld eigelijk ook voor mensen met kleuren blindheid, zij zien ook somige kleuren niet omdat de hersenen hetgene wat de ogen zien niet kunnen omzetten in een kleur. Volgens mij is de kans zeer groot dat er nog meerdere kleuren zijn en dat er ook wezens op onze planeet zijn die deze dan mss ook kunne waarnemen.

zoals slangen die infrarood 'zien', wordt dat signaal niet omgezet naar een beeld? mocht ons gezichtsvermogen een breder spectrum kennen, ik ben benieuwd hoe die kleuren er zouden uitzien :cool:

Li0n
22 mei 2010, 10:44

Jij bent wel degelijk verkeerd hoor. De uitleg is hier al meerdere keren gegeven. Accepteer het.

ILIQUID
22 mei 2010, 11:57
In de topic wordt er op een bepaald moment iet vermeld over wat blinden zouden dromen.
Ik heb hier nu eens even over nagedacht en ik kwam tog tot ene bizare conclusie maar ze klinkt echt wel logisch.

Als een gewoon iemand overdag iets meemaakt in zijn leven kan het zijn da thij hier snachts over zal gaan dromen. hij droomt dan eignelijk iets wat hij al reeds heeft meegemaakt bv hij wordt gebeten door een hond. Deze persoon zal deze droom dan meemaken alsof het echt is, hij ziet dat de hond hem bijt en dan hij de hond wilt tegenhouden. Maar stel nu dat een blind persoon zo iets meemaakt dan kan deze persoon hier tog ook over dromen. Hij heeft toen hji dit meemaakte deze hond dan wel niet kunnen zien maar hijw eet tog wat er gebeurd is. Het zou dus volstrekt logisch moeten zijn dat deze blinde snachts droomt wat hij meemaakte maar dan net zoals in het echt zonder beeld. Hij zou dan eigenlijk ook denken dat zijn droom echt is want hij herbeleeft wat al gebeurt is ( ook zonder zicht) net zoals in het echt dus.

ik hoop dat hier een paar mensen op kunne reageren die mijn conclusie steunen en ook begrijpen wat ik bedoel het klink echt heel logisch en da tis het volgens mij ook wel.

Bunkerbudy

² Ook eens moeten overnadenken: volgens mij herbeleeft die persoon dan de gevoelens van toen maw de pijn