PDA

Volledige versie bekijken : Woofer waar best plaatsen

tantatium
7 februari 2010, 21:13
Naar goede gewoonte gaat de Woofer meestal vooraan staan, maar ik heb in mijn huis in renovatie geen plaats meer vooraan aan de Tv voor men woofer en ook omdat madam die ni wilt zien staan.

Nu is de vraag mag de woofer ook achteraan geplaats worden langs de zetel waar ik inzit? Gaat dit werken of gaat dit enorm tegenvallen.
Nu heb ik de kans nog voor wat kabels bij te trekken.

maximvdb
7 februari 2010, 21:21
PM Dakantochnie ;)

Frado2005
7 februari 2010, 21:27
Ik dacht dat de beste plaats links van uw linkerbox was? Alez ja, maw links front :p

De SkeEvN
7 februari 2010, 21:29
andere tvkast maken ofzo :p

Subwoofer Placement Guidelines — Reviews and News from Audioholics (http://www.audioholics.com/tweaks/speaker-setup-guidelines/subwoofer-placement-guidelines)

imo test da gewoon uit want ge hebt alles daar bij u staan wss?
bass net naast u zetten is a bad idea denk ik

Skoebiedoe
7 februari 2010, 22:17
Kan zijn dat het werkt omdat bas niet echt richtingsgevoelig is(zoals bij tweeters).

beste wat je kan doen is om die woofer gewoon op uw luisterplek te zetten en dan wat rond te wandelen terwijl hem staat te spelen.
Als je dan uwe bas nog goed hoort op de plaats waar je hem wilt zetten dan is dat geen enkel probleem.
D'er zijn er nog die de woofer gewoon naast hunne zetel hebben staan. (kunt ge hem mischien nog gebruiken als bijzet tafeltje. ;) )

tigerbawlz
7 februari 2010, 22:33
gebruiken om uw voeten op te leggen dan kunde de bas goed voelen :)

Flunitrazepam
7 februari 2010, 22:36
zet hem in plaast van naast de zetel , onder de zetel....

:crazy:

laurensvd
7 februari 2010, 23:12
Ik dacht dat de locatie van de woofer, itt alle andere speakers, helemaal niets uitmaakt? Plaats het dan gewoon op de plaats waar het het minste stoort.

breez
7 februari 2010, 23:16
een echte bas is normaal gezien niet richtingsgevoelig

bij zo'n kleine home theater kastjes kan dat dan wel weer tegenvallen...

uitproberen op verschillende plaatsen zou ik zeggen, meer kan ik ook niet echt aanraden...

Dakantochnie
7 februari 2010, 23:36
Ik dacht dat de locatie van de woofer, itt alle andere speakers, helemaal niets uitmaakt? Plaats het dan gewoon op de plaats waar het het minste stoort.
Wel, dat zou zo zijn, moest elke subwoofer zich ook daadwerkelijk beperken tot het weergeven van zuiver subtonen (dus ik spreek hier tot maximum 60Hz). Maar, fabrikanten willen altijd zo klein mogelijke satellieten ontwikkelen, waardoor de crossover-frequentie (dat is de toonhoogte vanwaar de satelliet het van de subwoofer overneemt) dikwijls veel hoger moet gelegd worden (120Hz of zo), en dan is die subwoofer geen subwoofer meer, maar een gewone woofer, en die zijn wel lokaliseerbaar. :)

Nu, apart van dat eerste probleem (wat je voor alle duidelijkheid niet hebt bij een installatie met speakers die aparte ondersteuning bieden voor alle belangrijke frequentiegroepen), heb je nog een tweede probleem waar je dikwijls heel weinig op een goedkope manier kan aan doen: akoestiek. Je moet maar eens wat googlen op 'bass management'. Dan zal je lezen over termen als 'staande golven', 'galm', 'reflecties' en 'boundary gain', elk met hun eigen, lastige eigenschappen. Het is een vrij ingewikkelde zaak om het helemaal uit de doeken te doen, maar het komt erop neer dat de plaats van een subwoofer zeer belangrijk is, om ervoor te zorgen dat een bepaalde frequentie niet te sterk of te zacht wordt weergegeven. Eigenlijk heb je speciale software nodig om uit te rekenen waar nu je nulpunten zijn (waar dus alle frequenties neutraal worden weergegeven), maar de vuistregel is dat posities vlak bij wanden sowieso ongunstig zijn (maar, hou er langs de andere kant wel rekening mee dat elke wand je geluid een algemene boost geeft van ongeveer 6dB, ook de vloer), net als je subwoofer in het midden van een kamer plaatsen (zowel in de lengte als in de breedte).

GroovyBeatsss
8 februari 2010, 13:31
Heeft een subwoofer bij veelvuldig gebruik eigelijk ook een slechte invloed op constructies van het huis? Gaande van plafonds, muren, ...

Ik herinner me dat ze ooit eens in Genk geprobeerd hebben een huis neer te krijgen door enkel geluidstrillingen. Daarom dat ik me dit even afvroeg. Nuja wat ze daar gebruikt hebben is wel iets meer dan een gewone subwoofer.

@ Dakantochnie: interessante uitleg! Kan zijn dat ik je binnenkort eens contacteer op msn. Want ga kijken voor nieuwe sound installation.

Dakantochnie
8 februari 2010, 17:31
Heeft een subwoofer bij veelvuldig gebruik eigelijk ook een slechte invloed op constructies van het huis? Gaande van plafonds, muren, ...

Ik herinner me dat ze ooit eens in Genk geprobeerd hebben een huis neer te krijgen door enkel geluidstrillingen. Daarom dat ik me dit even afvroeg. Nuja wat ze daar gebruikt hebben is wel iets meer dan een gewone subwoofer.

@ Dakantochnie: interessante uitleg! Kan zijn dat ik je binnenkort eens contacteer op msn. Want ga kijken voor nieuwe sound installation.
Nee hoor, ik dacht meteen aan hetzelfde voorbeeld, maar de afloop was dan ook negatief; het is hen niet gelukt om het huis kapot te trillen.

Ik denk dat veel mensen hun Logitech of goedkope Sony veel te hoog inschatten. Een potige SVS of REL kan -wanneer hij echt tot z'n recht kan komen- wel vrij krachtige tonen creëren, maar dat is nog niet eens genoeg om de gemiddelde kartonnen doos mee in elkaar te laten trillen.
Het zijn vooral de subwoofers die je op de professionele markt vindt (voor in cinema's en op concerten e.d.) die wel iets kunnen verzetten, maar dan zitten we al gauw aan subwoofertjes van 4 à 5000 euro per stuk, die men dan nog niet eens alleen inzet. Om een constructie als een huis nog maar iets te laten voelen, ga je toch enkele (echte) kilowatts mogen inzetten hoor, en dat is gewoon onbruikbaar thuis.

Bedankt, maar hou er natuurlijk wel rekening mee dat goedkoper subwoofers niet eens over de nodige instelmogelijkheden beschikken om iets aan die gebreken te doen. Eigenlijk kost een ietwat deftige subwoofer minstens €500. Dan zit je in de prijsklasse van de muzikale woofers, wil je dat hij nog wat extra slagkracht heeft, ga je al gauw naar de 7 à 800 euro, of veel meer.