PDA

Volledige versie bekijken : Hulp nodig bij wisselschakelaar

witchdemon
7 februari 2010, 16:16
Ben hier thuis de bestaande lichtschakelaar aan het vervangen
(de knoppen zijn echt verouderd)

Nu heb ik 2 nieuwe wisselschakelaars maar de aansluiting werkt niet zoals het moet.

Ik heb 2 Niko's (op de aansluitingspunten staat respectievelijk L, 1, 1')
In de ene heb ik een blauwe draad en 2 gele (lichtbruin)

op de andere heb ik 2 rode en 2 gele (lichtbruin). Eén van de rode komt uit de muur, de andere 3 komen uit een soort buis (ook uit de muur natuurlijk)
Dus 4 draden hier voor maar 3 aansluitingen.

iemand die me kan helpen ?

marle
7 februari 2010, 16:30
Ik veronderstel dat je die 2 rode moet doorverbinden.
Gewoon samen in 1 klem steken.
Ik dacht dat de rode op L moest komen.

witchdemon
7 februari 2010, 18:53
ah dus je kan toch 2 rode op één klem steken ?
de 2 gele dan in 1 en 1' ?

in de andere zaten de blauwe in L en de gele in 1 en 1'
(totdat ik aan de tweede begon werkten ze allebei perfect)

denkimi
7 februari 2010, 19:12
het is beter als ge voordien opschrijft welke draden waar zitten.

wss moet ge die rode inderdaad samen in de L steken, net als de blauwe. de gele moeten in 1 en 1'

Lord Seth
7 februari 2010, 19:15
Geel? Geel/groen is volgens mij toch de aarding hoor.

In elektrische installaties gebruiken ze rood, blauw en bruin en zwart voor transport van energie. Rood en bruin zijn L1, blauw is L2.
http://i90.photobucket.com/albums/k245/Utopia_SG-1/schakelaarniko.jpg

Anders: het AREI eens raadplegen. Dat is zowat de bijbel van de elektrische installaties. ;)

http://www.ampeire.be/cursus.html

witchdemon
7 februari 2010, 19:19
nee is geen geel/groen
't probleem is dat die nieuw wisselschakelaars anders zijn dan de oude (de nieuwe hebben 3 klemmen naast elkaar, de oude 1'tje boven en 2 onder)

dus de ene heeft 3 draden : blauw, geel , geel
de andere 4 draden : rood, rood, geel, geel

Lord Seth
7 februari 2010, 19:23
Ge moet kijken op het pictogrammetje dat op het toestel staat.

denkimi
7 februari 2010, 19:28
Geel? Geel/groen is volgens mij toch de aarding hoor.

In elektrische installaties gebruiken ze rood, blauw en bruin voor transport van energie. Rood en bruin zijn L1, blauw is L2.

http://www.legrand.be/nl/nl/liblocal/pdf/DIY_Installatie_NL.pdf

Nulleider: verplicht blauw
Aarding: verplicht tweekleurig groen/geel
Fase: elke andere kleur (geen blauw, groen of geel, vaak rood, bruin of zwart)
Opmerking: Als er geen nulleider is, mag de blauwe draad als fase worden
gebruikt

maar als het oude installaties zijn moogt ge niet op de kleur afgaan. vroeger werd alles door elkaar gebruikt en lag er meestal zelfs geen aarding.

sowieso moeten de gele hier verbonden zijn met de 1 en 1' en de blauwe met L.

Lord Seth
7 februari 2010, 19:41
Dan zit er maar één iets op. Nieuwe bedrading leggen. Want als de aarding er niet ligt... dan kan dat onmogelijk goedgekeurd worden.

Je kan de draden ook gaan meten met een voltmeter. Natuurlijk wel oppassen voor uw pollekes.

krisse5844
7 februari 2010, 19:41
nee is geen geel/groen
't probleem is dat die nieuw wisselschakelaars anders zijn dan de oude (de nieuwe hebben 3 klemmen naast elkaar, de oude 1'tje boven en 2 onder)

Zeker dat het een wisselschakeling is en geen kruisschakeling ?

Mijn vermoeden is , dat de eerste schakelaar een wisselschakelaar is en de twede een kruisschakelaar . Normaal zou er achter die kruisschakelaar ergens nog een wisselschakelaar staan .

Dit is het principe van een wisselschakeling :

http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/2477_wisselschakeling_1.gif

En dit van een kruis :

http://www.uploadarchief.net/files/download/wissel-kruisschakelingen.JPG

Of je moet idd aan de kant met vier draden de 2 rode samenvoegen op 1 klem . Is moeilijk te vatten vanop afstand , meten is weten ...

Maar het kan ook perfect een kruisschakeling zijn ...

witchdemon
7 februari 2010, 20:00
mjjja zeker wissel want op de oude stekker zaten ook maar 3 aansluitingen (voor 4 draden)

op die ene met 3 draden zitten de blauwe inderdaad op L en de 2 gele op 1 en 1'
de licht werkt, maar de lichten werken onafhankelijk van elkaar, zal morgen es proberen met die twee rode in één klem te steken en de andere twee gele in 1 en 1'
maakt de volgorde in 1 en 1' uit btw?

krisse5844
7 februari 2010, 20:26
Nee speelt geen rol , dat zijn gewoon uw schakeldraden tussen beide wisselschakelaars . De gele draad die op wisschakelaar 1 op de 1 hangt hoeft niet persé op 1 te hangen van de 2de schakelaar . Je mag die onderling verdraaien ...

Normaal als alles klopt hetgeen je zegt , zal aan de kant waar 2 rode en 2 gele zitten , uw 2 rode draden ( L ) toekomen & vertrekken zijn van de fase . De overige 2 gele draden zullen uw schakeldraden zijn ( 1 & 1' )

Aan de andere zijde zal dan uw gele draden ook 1 & 1' zijn ( schakeldraden ) en uw blauwe is de retour / L van de lamp en die moet je aansluiten op de L .

Als je de betreffende lamp opendoet zul je zien ( als alles hier klopt ) dat die blauwe daarop toekomt met nog een kleur ...

^MystiQ
7 februari 2010, 22:26
Dan zit er maar één iets op. Nieuwe bedrading leggen. Want als de aarding er niet ligt... dan kan dat onmogelijk goedgekeurd worden.

Je kan de draden ook gaan meten met een voltmeter. Natuurlijk wel oppassen voor uw pollekes.

Zeg vriendschap, lees de vraag eens, de topicstarter wil een lichtschakelaar vervangen, voor zover ik weet zijn lichtschakelaars niet verbonden met de aarding of er moet ondertussen al weer iets veranderd zijn. Maar normaal is dat totaal overbodig.

Lord Seth
8 februari 2010, 01:13
Zeg vriendschap, lees de vraag eens, de topicstarter wil een lichtschakelaar vervangen, voor zover ik weet zijn lichtschakelaars niet verbonden met de aarding of er moet ondertussen al weer iets veranderd zijn. Maar normaal is dat totaal overbodig.
De aarding moet er liggen maar hoeft niet aangesloten te worden, vriendschap.

Sorry dat ik het zo geleerd heb gekregen op school.

Ronnie86
8 februari 2010, 01:30
kleurcodes kloppen blijkbaar ni in uw huis. (hier ook ni ze:) )

maar als ge ze aant vervangen zijt. kunt je dan niet gewoon de draden in die nieuwe steken zoals ze in de oude staken? :s

en aarding aan schakelaars :oink:

denkimi
8 februari 2010, 01:32

waarom zou ge een aarding moeten leggen naar een schakelaar? :wtf:

tokke_1
8 februari 2010, 06:36
waarom zou ge een aarding moeten leggen naar een schakelaar? :wtf:

Als ge toevallig nu aan een metaalstukje komt van een schakelaar. En er is een draadje met een fout contact. Dan ga ge het weten.

denkimi
8 februari 2010, 10:27
Als ge toevallig nu aan een metaalstukje komt van een schakelaar. En er is een draadje met een fout contact. Dan ga ge het weten.

er is dus geen aard-aansluiting voorzien op een schakelaar hé, dus zelfs al legt ge er een draad naartoe, dan nog kunt ge hem niet aansluiten.
en normaal gezien zijn er aan een schakelaar geen geleidende delen die ge kunt aanraken als hij dichtgevezen is (mss bestaan die wel, maar ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien)

witchdemon
8 februari 2010, 12:14
ja inderdaad ik sluit ze aan zoals ze waren, maar de aansluitingen zijn anders (de klemmen zitten op andere posities), anyway, ik had die met 4 draden losgedraaid en der nie goe op gelet van waar die 4e draad kwam, aangezien ik ook geen 4 draden had verwacht (er zijn maar 3 klemmen).

In de leefruimte heb ik vandaag nog eentje vervangen, da was geen probleem, gedaan in 5 minuten, was ook blauw geel geel

zit straks wel nog met een kruisschakelaar (een licht dat ik op 3 plaatsen kan aansteken)

witchdemon
8 februari 2010, 13:07
't is gelukt met die twee rode in L, bij deze bedankt allemaal :)

Rider
9 februari 2010, 06:46
Waarom lullen als dit allemaal in het Arei staat? :D

ZOals bvb dat ge uw blauwe draden moet gebruiken voor neuters, en niet voor lijndraden? :D

Een schakelaar moet ge niet aarden, de bijbehorende lamp wel. ALs ge een defitge schakelaar koopt, dan bent ge zowat verplicht om uw draden correct in te brengen, en hebt ge veruit nihil kans dat ge potentiaal op dat frameke gaat zetten.

^MystiQ
10 februari 2010, 20:24

Volgens mij zoude gij een dure elektricien zijn, al die overbodige kabels in uw huis trekken die dan nog niet eens aangesloten worden. Welke onbekwame kwiet heeft u dat wijsgemaakt. Heb je al eens een schakelaar effectief ook in uw handen gehad? Het is quasi onmogelijk om daar een schok van te krijgen.

Installaties worden wel gekeurd hoor en het is echt vrijwel onmogelijk om iets verkeerd te verbinden en doe je het toch dan zal uw zekering uitvallen ofwel uw schakelaar gewoon niet werken. En sowieso moet de isolatie van uw draad tot tegen de aansluitklem lopen.

Een aarding bij een lamp is wel verplicht omdat veel lamp armaturen uit metaal bestaan en bijgevolg een potentieel gevaar kunnen vormen indien iets verkeerd gaat, dit in tegenstelling tot een schakelaar.

Skoebiedoe
10 februari 2010, 20:41
Ge moest eens weten hoeveel ongekeurde installatie's er zijn en hoeveel installatie's die zelfs nog niet aan de basisveiligheidsregels beantwoorden en hoeveel oude installatie's er nog gebruikt worden (zelfs nog geleiders in een katoenenmantel en dan nog eens in lood. ;) )

^MystiQ
10 februari 2010, 20:56
Onze thuis installatie is ook nog met een katoenenmantel hoor, en waarom zouden wij kosten maken voor een huis die wij huren? Als je ieder huis gaat afkeuren waar er een kabels met een katoenenmantel liggen mag je half België gaan afkeuren hoor en dat doet er eigenlijk niet veel toe aan het feit dat het overbodig is om een aarding naar uw schakelaar te trekken :)

lobotomix
14 februari 2010, 09:40
nee is geen geel/groen

als het zo zit is het gewoon :

blauw op L1 geel en geel op 1 en 1'
bij de andere :

2rode samen op L1 en geel en geel op 1 en 1'

lobotomix
14 februari 2010, 09:44
ja inderdaad ik sluit ze aan zoals ze waren, maar de aansluitingen zijn anders (de klemmen zitten op andere posities), anyway, ik had die met 4 draden losgedraaid en der nie goe op gelet van waar die 4e draad kwam, aangezien ik ook geen 4 draden had verwacht (er zijn maar 3 klemmen).

In de leefruimte heb ik vandaag nog eentje vervangen, da was geen probleem, gedaan in 5 minuten, was ook blauw geel geel

zit straks wel nog met een kruisschakelaar (een licht dat ik op 3 plaatsen kan aansteken)

ne kruis is easy :)

witchdemon
14 februari 2010, 12:34
yup alles is nu gedaan behalve eentje, in de keuken
het licht is maar op één plaats aan te steken , maar er zitten 4 draden die alle 4 met een aparte klem verbonden zijn (in de oude schakelaar toch)
ze zaten
Zwart , dan Wit (bovenaan)
Rood, groen (onderaan)
ik heb geen idee waarvoor die rode en groene zijn (z&w zie ik naar de lamp gaan)

ik heb een 2 polige schakelaar meegebracht maar ben niet zeker of dat de goeie is

iemand enig idee voor de oplossing ?
't is mijn laatste schakelaar die ik moet doen :)

Skoebiedoe
14 februari 2010, 13:00
Als je die oude schakelaar eruit hebt gehaald moet je eens kijken aan de achterkant of daar geen nummer opstaat.
Aan de hand van die nummer kan je dan terugvinden wat voor een schakelaar dat is. (een 6 of een 2 bv)

Als je zw+wit naar de lamp ziet lopen en als ze dan aan de socket van die lamp elks aan een aparte aansluiting zitten kan je er inderdaad vanuit gaan dat het hier een dubbelpolige schakelaar betreft. ;)

witchdemon
14 februari 2010, 14:03
hoe zou ik die dan nu moeten aansluiten op de 2 polige ?

heb L1 1 2 L2 (in die volgorde)

krisse5844
14 februari 2010, 14:30
yup alles is nu gedaan behalve eentje, in de keuken
het licht is maar op één plaats aan te steken , maar er zitten 4 draden die alle 4 met een aparte klem verbonden zijn (in de oude schakelaar toch)
ze zaten
Zwart , dan Wit (bovenaan)
Rood, groen (onderaan)
ik heb geen idee waarvoor die rode en groene zijn (z&w zie ik naar de lamp gaan)

ik heb een 2 polige schakelaar meegebracht maar ben niet zeker of dat de goeie is

iemand enig idee voor de oplossing ?
't is mijn laatste schakelaar die ik moet doen :)

hoe zou ik die dan nu moeten aansluiten op de 2 polige ?

heb L1 1 2 L2 (in die volgorde)

Het zal idd een dubbelpolige schakelaar zijn om de N ook te onderbreken . Vroeger was dat verplicht in vochtige ruimtes enzo ...

Vermoedelijk moet je rood en groen aansluiten op L1 & L2

En uw zwarte en witte die naar de lamp gaan op 1 & 2

Rood en groen mag je onderling verwisselen op L1& L2
Idem voor wit en zwart.

krisse5844
14 februari 2010, 14:33
Onze thuis installatie is ook nog met een katoenenmantel hoor, en waarom zouden wij kosten maken voor een huis die wij huren? Als je ieder huis gaat afkeuren waar er een kabels met een katoenenmantel liggen mag je half België gaan afkeuren hoor en dat doet er eigenlijk niet veel toe aan het feit dat het overbodig is om een aarding naar uw schakelaar te trekken :)

Zolang je niet moet werken aan die installatie zal dat wel nog een tijdje meegaan . Maar je moet eens schakelaars en stopc. vervangen bij een installatie met stoffen draden. Zodra je de draden naar de nieuwe situatie wil plooien kraakt de issolatie in stukken vaneen en sta je daar met draden die half naakt liggen :doh: ...

witchdemon
14 februari 2010, 14:59
ik zal het morgen es proberen (kan nu de stroom niet afleggen)
had al enkele combinaties geprobeerd, maar die nog niet

alvast dank :)

witchdemon
14 februari 2010, 18:34
eventjes geprobeerd met rood op L1, groen op L2 en z/w op 1 en 2 maar geen licht :(
heb ook al rood en groen omgewisseld, tevergeefs

witchdemon
15 februari 2010, 12:51
er staat trouwens een '4' op achteraan (denk het type ???), wat type schakelaar is dat dan ?

Skoebiedoe
15 februari 2010, 13:26
7 is dus een kruis.
6 is een wissel en een dubbelpolige was 2 dacht ik.
Is ook al lang geleden dat ik de nummers heb gebruikt.
Welke nummer staat er op de oude schakelaar en welke staat er op de nieuwe.
Anders kontakten eens uitmeten hoe de oude juist schakelt.

Hoe zaten de draden op de oude vast en als je deze terug aansluit gaat het licht dan wel branden?

http://users.telenet.be/BFTISLcursus/2T/SYMBOLEN.htm

Hier staan een paar symbolen maar 4 staat er niet bij.

witchdemon
15 februari 2010, 14:35
4 243 staat er op
foto's van de schakelaar :

(merk is Legrand)

http://i167.photobucket.com/albums/u124/loswolfos/1-2.jpg
http://i167.photobucket.com/albums/u124/loswolfos/2-2.jpg

witchdemon
15 februari 2010, 14:35
4 243 staat er op
foto's van de schakelaar :

(merk is Legrand)

http://i167.photobucket.com/albums/u124/loswolfos/1-2.jpg
http://i167.photobucket.com/albums/u124/loswolfos/2-2.jpg

Skoebiedoe
15 februari 2010, 15:30
Als ik de foto bekijk lijkt het volgens mij ofwel een dubbele enkelpolige schakelaar of een serie schakelaar te zijn.(maar dat kan in feite niet omdat ge 4 aansluitingen hebt)

Die kno waar je normaal op duwt als je het licht aansteekt is dat eentje of eentje in 2 delen?

Dus aan de hand van uw eerste post moet zwart met rood verbonden worden en wit met groen.
Als je dan zwart op L1 aansluit en Rood op 1 en wit op L2 en groen op 2 en dan zou de lamp moeten branden (of toch een deel als het een luster is met 2 lampengroepen)

Heb je thuis een multimeter waar je spanning mee kan meten?
Maak dan de draden eens los en zet de zekering of de spanning op.
Kijk nog eens goed bij het licht welke draden juist waar zijn aangesloten.
Meet op welke draad er spanning zit.(er moet tenminste 1 stroomvoerende draad zijn)
Meet gewoon met uw sonde op een aardpunt (mag ook jezejf zijn kan totaal geen kwaad) en dan de andere sonde effe in kontakt brengen met een draad.
Normaal als er spanning op zit gaat uwe meter een waarde geven op de andere draden waar geen spanning op zit zal deze niets doen.
Dan gewoon die draad op L1 zetten en hou dan de andere draden er 1 voor 1 effe tegen om te zien wat er gebeurt.
Neem anders ook eens een fotootje van de aansluiting op de lamp (tot op de draden die in de lamp lopen)

witchdemon
15 februari 2010, 18:38
dat licht (is dus licht in bijkeuken) is maar op 1 plaats aan te steken, maar die rode (en groene?) is wel verbonden met een ander licht in de keuken blijkbaar, want als ik die rode niet op de goede plaats aansteek, werkt het licht in de keuken ook niet.

Ik heb geen spanningsmeter maar ik vermoed dat het de rode draad is die voor stroom zorgt (aangezien ik die ook heb aangesloten in L1 aan de andere kant van de muur, voor het keukenlicht)

Dus is een 2polige schakelaar wel wat ik nodig heb?
een dubbele enkel polige is er eentje met 2 knopjes ook dan , wat deze niet heeft (heb ik ergens anders in huis moeten gebruiken...), serieschakelaar heb ik nog niet gebruikt, maar ik twijfel nu ook of het dit is of niet...

zal asap nog wat foto's posten

op de oude schakelaar zaten draden dus zo
boven Zwart Wit
onder Groen Rood