PDA

Volledige versie bekijken : Probleem Staalkabel!

Voltage
5 februari 2010, 09:40
Ik zit met een staalkabel die ontrafeld. De kabel werkt 5 maal per dag over een lengte van 70 meter.
En telkens als hij gewerkt heeft is hij iets meer ontrafeld. Ik haal het ontrafelde er telkens van weg.
Het probleem zit er hem in dat de kabel minstens tot volgende week woensdag moet overleven. Want dan wordt de nieuwe kabel geleverd.

Weet iemand tips om het ontrafelen te minderen of te stoppen?

Super Liegebeest
5 februari 2010, 09:42
Wat bedoel je met de kabel werkt 5x per dag?

sneax
5 februari 2010, 10:18
Iets rondlassen zodat em niet kan ontrafelen (om de x aantal meter) of als het enkel het uiteinde is: zoals ge met een schoenveter de plastiek toesmelt dattem nimeer ontrafelt hetzelfde met een sterke vlam zodat de draad is toegesmolten.

Bij het eerste wel opletten dagge de kabel niet minder sterk maakt.

Dit kan zever zijn - ik ben geen ingenieur :p

DaMob
5 februari 2010, 11:11
Voor wat wordt em gebruikt?

Voltage
5 februari 2010, 13:09
@ DaMob en Tim82: De kabel trekt 5x per dag een kar heen en weer over 70 meter.
@ sneax: Bedankt voor de tip. Denk wel dat lassen zelf niet gaat lukken door de geringe dikte van de kabel. Ik dacht zelf aan solderen maar ik vrees dat het niet zal houden. Plastiek zal zeker niet houden vrees ik doordat die kar nogal een grote last is.

denkimi
5 februari 2010, 17:38
kabelklemmen (http://www.vvcequipment.be/data/KABELKLEM.jpg) op het einde plaatsen (en halverwege als dat mogelijk is) helpt.

boostah
5 februari 2010, 18:27
@ DaMob en Tim82: De kabel trekt 5x per dag een kar heen en weer over 70 meter.
@ sneax: Bedankt voor de tip. Denk wel dat lassen zelf niet gaat lukken door de geringe dikte van de kabel. Ik dacht zelf aan solderen maar ik vrees dat het niet zal houden. Plastiek zal zeker niet houden vrees ik doordat die kar nogal een grote last is.

solderen zal normaal wel al verhinderen dat em verder ontraffelt. Da da al ontraffelt is zal helaas der wel uittrekken. Klemmen om de zoveel meter lijkt mij idd het makkelijkst

eS
5 februari 2010, 18:32
Eerst nagaan waar hij breekt/waar de verzwakking zit en die verstevigen.
Als het op het uiteinde is, proberen de kabel iets in te korten (indien mogelijk) zodat het slechte deel er van tussen is.
Als het int midden is, zekeren met een overbrugging door een extra, secundair stuk kabel met kabelklemmen aan beide kanten van de verzwakking vastmaken. Let wel, dit zorgt niet voor extra stevigheid en DRAAGT DUS GEEN LAST, maar mocht de oude kabel breken, wordt zo wel voorkomen dat de uiteinden wegschieten en schade/gewonden veroorzaken.

Ultrasoft
5 februari 2010, 18:39
Krimpkous er over en toe smelten, denk wel dat dat gaat houden tot volgende week woensdag :crazy:

128MB
5 februari 2010, 21:07
Wat voor staalkabel?

kabelke van ne pink dik of nen arm dik? :p

tokke_1
5 februari 2010, 23:37
kabelklemmen of mischien colliers (http://images.kapaza.com/photoslarge/6200000/6286214.jpg) en goed aan spannen

Voltage
6 februari 2010, 20:28
@ Denkimi en tokke_1 en eS_ViCi: kabelklemmen is een goed idee, maar is jammer genoeg niet mogelijk doordat de kabel in katrollensysteem moet. En dus zijn colliers ook niet van toepassing.
@ 128MB: De kabel is toch eerder naar de pink toe. ;)
@ Ultrasoft: De krimpkous lijkt me een zeer goed idee. Dat zal waarschijnlijk wel houden na eerst een soldeerlaagje rond te doen. Bedankt!

tokke_1
6 februari 2010, 23:38
bestaat er eigenlijk zo nix om echt rond te binden? iets steviger dan een krimpkous... :)

en voor de instalatie beter te begrijpen. Hoe zwaar is da bakje da ge moet voor trekken? snellheid? helingsgraad? :)
Als de staalkabel niet sterkgenoeg is dan moet ge toch een dikkere oplossing vinden :)

denkimi
7 februari 2010, 04:43
wat ge ook kunt doen is er ander draad (koperdraad van 1,5mm² ofzo) rond wikkelen.

Gonzo the Great
15 februari 2010, 01:08
Smeren, zodat de kabel minder tegen zichzelf schuurt op de katrol? Of de diameter van de katrol groter maken zodat de kabel minder kort moet plooien?