PDA

Volledige versie bekijken : Coriolus"kracht"

Belle
24 januari 2010, 19:11
Hey,

voor onze vrije ruimte (zoiets als een eindwerk) moeten wij het hebben over het Corioliseffect.
Ik ben nu op zoek naar interessante experimenten of toepassingen die in verband kunnen worden gebracht met de vakken wiskunde en/of fysica, maar ik vind vooral overal hetzelfde: massadebietmeters, drukgebieden & het al dan niet in een bepaalde richting weglopen van water in uwe pompbak.

Is hier toevallig niemand die iets originelere toepassingen, of beter nog experimenten, die qua wiskunde te doen zijn voor mensen van 6WeWi, en die makkelijk uit te leggen zijn aan een jury die ook uit mensen zonder wetenschappelijke achtergrond bestaat?

aXl_
24 januari 2010, 19:17
In welke maten je der zelf mee kan experimenteren weet ik niet maar de coriolis kracht is bv ook het principe waar de slinger van Foucault op gebaseerd is, maar ook micro accelerometers en gyroscopen (die in bv gsm's en fototoestellen kunnen detecteren of je het toestal een kwartslag draait of ermee schudt etc.) maken gebruik van dat effect.

jethroeetvelde
24 januari 2010, 19:25
YouTube - Coriolis effect weergegeven met een stift. (http://www.youtube.com/watch?v=5BOYnihzZXg)
Misschien helpt dit je

Lifen
24 januari 2010, 19:31
Misschien iets met militaire toepassingen? Denk bijvoorbeeld aan snipers.

boeffel
24 januari 2010, 19:43
orkanen

Belle
24 januari 2010, 19:51
Militair valt er idd heel wat over te zeggen, thx! En dat van die gsm's is ook zeer interessant! :)

aXl_
24 januari 2010, 20:00
nog een extraatje: gyroscopen worden ook gebruikt in de navigatie systemen van bv boten, vliegtuigen en raketten.

guRuh
24 januari 2010, 20:07
Misschien iets met militaire toepassingen? Denk bijvoorbeeld aan snipers.

Gelijk in die missie bij COD MW waar je die kerel zijn arm erafknalt!
Als u leerkracht daar niet van onder de indruk is...

Lifen
24 januari 2010, 20:11
Gelijk in die missie bij COD MW waar je die kerel zijn arm erafknalt!
Als u leerkracht daar niet van onder de indruk is...

Ja want iedereen speelt COD MW hé.
:niceone:

Gonzo the Great
25 januari 2010, 18:32
www.kennislink.nl (http://www.kennislink.nl/publicaties/op-het-noordelijk-halfrond-is-een-rechtse-afwijking-onvermijdelijk)

Quote:
Ook duikt telkens opnieuw het verhaal op dat varkensstaartjes op het noordelijk halfrond naar links, en op het zuidelijk halfrond.naar rechts zouden draaien. :wtf:
Vermoedelijk is dit gebaseerd op de film “Adventure” uit 1945, waarin Clark Gable een zelfde opmerking maakte over het krullen van haar van vrouwen, op het noordelijk en op het zuidelijk halfrond.

laurensvd
25 januari 2010, 18:37
Ik meen mij uit het eerste jaar van mijn studie te herinneren dat bij een afleiding mbt rotaties van de aarde er ergens een bijna verwaarloosbare kleine term was (product van twee kleine getallen) die toe te schrijven was aan de coriolis kracht. Misschien die afleiding ergens opzoeken ofzo? Het toont het bestaan van die kracht wiskundig aan.