PDA

Volledige versie bekijken : merken van bankbiljetten?

gilbereke
14 januari 2010, 18:26
Gegroet allen,

Een van de vorige dagen merkte ik op dat een kassiester van de aldi met een soort van "stift" een streep of kruis zette op een biljet van €50.

Het leek een soort van gele, doorschijnende merker te zijn. Soort van fluo, maar het liet precies geen sporen na op het biljet zelf.

Nu vroeg ik mij af wat voor iets dit is? Ik vermoed een manier om te controlere of de biljetten echt zijn, maar hiervoor gebruiken ze normaal toch van die "lichtbakskes" (ik veronderstel uv licht?).

En zo'n markeerstift: laat dit geen sporen na ?

Opvallend is dat ik dit enkel nog maar bij aldi gezien heb dat ze dit doen.

Iemand een idee wat dit juist is?

denkimi
14 januari 2010, 18:27
ge hebt het antwoord zelf al gegeven.

dat is 1 van de beveiligingen die in eurobiljetten ingebouwd zitten.

bludgeoned
14 januari 2010, 18:28
2 seconden google
Buromas Schrijfwaren Valsgeld marker (http://www.buromas.be/shop/schrijfwaren/valsgeld-marker/)
zoiets?

gilbereke
14 januari 2010, 18:44
ge hebt het antwoord zelf al gegeven.

dat is 1 van de beveiligingen die in eurobiljetten ingebouwd zitten.

Dat het een beveiliging was , dacht ik wel ja, maar hoe het werkt dat wist ik niet ze.

En dat ge dan zo van die stiften zomaar kunt kopen had ik al helemaal niet gedacht.

Wat ik me dan trouwens afvraag: is dat niet slecht voor die biljetten? Die telkens merken met zo'n stift moet toch nefast zijn voor de gebruikstijd van die biljetten?
Ik vraag me trouwens af hoe het exact werkt.

DaMob
14 januari 2010, 18:47
Als het vals geld is, verkleurt het fel dacht ik. Als het echt is, gebeurt er niets

Of het schadelijk is, denk het niet en wat maakt het uit als het wel is, heb al met biljetten betaald die in zeer erge staat waren.

gilbereke
14 januari 2010, 18:48
Als het vals geld is, verkleurt het fel dacht ik. Als het echt is, gebeurt er niets

Of het schadelijk is, denk het niet en wat maakt het uit als het wel is, heb al met biljetten betaald die in zeer erge staat waren.

Dat sommige biljetten in slechte staat zijn, spreek ik niet tegen, maar die worden dan ook vernietigd (ingehouden) door de nationale bank en er wordt dus continu bijgedrukt.
Dus ik vraag mij dan af: als iedereen met zo'n stiftje gaat werken, dat kan toch niet echt bevordelijk zijn.

En dat er dan een kleurverandering zou optreden: hoe werkt dat dan?

DaMob
14 januari 2010, 18:54
Die kleurverandering zal wel een chemische reactie veroorzaken met het biljet zelf. Die stift zal zo gemaakt zijn dat het geen reactie veroorzaakt met een normaal biljet, wat voornamelijk uit katoen gebouwd is dacht ik.

En als zo'n stiftje niet bevorderlijk is, zullen die uiteindelijk ook wel vernietigd worden door de nationale bank en zo nieuwe gedrukt worden.

kil911ler
14 januari 2010, 19:31
Amai, ik zie da niemeer met de stift :o

Tis nu precies allemaal zo een automaat geworden waar ze de briefkes azo doorschuiven

DaMob
14 januari 2010, 19:43
Stift zie ik eigenlijk ook minder en minder
Vorig jaar (2008 bedoel ik daarmee) tijdens de feestdagen zag ik dat wel een pak meer gebruikt worden.

b1nge
14 januari 2010, 19:45
Tis nu precies allemaal zo een automaat geworden waar ze de briefkes azo doorschuiven

mediamarkt enzo

snake880
14 januari 2010, 19:47
Alleen in de aldi zijn ze primitief genoeg om zo'n stift te gebruiken.:p

Jond3
14 januari 2010, 20:11
Echt geld is gemaakt van katoen, vals geld wordt tegenwoordig op gewoon papier gedrukt, tenzij er al een zeer goede vervalsing is gebeurd.

The counterfeit detector pen is extremely simple. It contains an iodine solution that reacts with the starch in wood-based paper to create a black stain. When the solution is applied to the fiber-based paper used in real bills, no discoloration occurs. The pen does nothing but detect bills printed on normal copier paper instead of the fine papers used by the U.S. Treasury.

Jayvie
14 januari 2010, 20:12
Die stift ligt praktisch nog in elke winkel maar wordt enkel gebruikt als

a)het fluo licht kapot is
b)het fluo licht geen direct uitsluitsel geeft over het al dan niet vals zijn van het biljet
c)ze geen fluo lichtje kunnen betalen :p