PDA

Volledige versie bekijken : 1995 Classic Mini 1.3i MPI

Babs
9 januari 2010, 23:13
Na jarenlang dromen over de oude minitjes is het verbazend vroeger gestart dan dat ik ooit durfde dromen.
Een aantal maand hielden ik en mijn vriend verschillende sites in de gaten op zoek naar het ideale "koopje".

Uiteindelijk hebben we één gevonden dat perfect aan onze verwachtingen voldeed: het rijdt, het is een mini, en je hoeft niet heel de carrosserie onder handen te nemen.

Na lang wachten werd het deze middag werkelijkheid, en is de klassieke schoonheid in ons bezit :D Vers geïmporteerd met nog een goede laag Hollandse sneeuw op het dakje.

Nu nog de hele rompslomp van Belgische papieren in orde krijgen, hopelijk valt het allemaal wat mee.

Foto's: (niet op de bakken bier letten)
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD0002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD0003.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD0005.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD0006.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD0007.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD0008.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD0009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD0010.jpg

Het is trouwens het typische British Racing Green, maar dat is precies niet altijd duidelijk op de foto's. Betere foto's volgen nog.

The sound :D :
Link (http://www.youtube.com/watch?v=-Hlp6HXvN6A)

Enkele specs:
Mini 1.3 mpi

1275cc
handgeschakelde 4-bak
63pk
0-100 : 13,8 sec
635 kg rijklaar gewicht
bwj 1995

Het voorlopige to-do lijstje
Papieren in orde
Stofzuigen/wassen
Stickerkes afkrabben
Roest uitslijpen/dichtlassen
Sportspack wielkastverbreders
Bijplamuren
Volledig herspuiten
Chroom oppoetsen/uitblutsen/eventueel vervangen
Nieuwe bredere velgen
Dakhemel vervangen
Vloertapijtjes vervangen
Dashboard nakijken (3 klokjes, nieuw dashboard, verlichting, nieuwe achtergrondjes, ...)
Nieuwe zetelovertrekken in leer
Geluidsisolatie
Radio insteken
Fluffy dices :love:
Eventueel kleine aanpassingen (nieuwe pook, nieuw stuur, ...) maar dat is als we terug geld hebben misschien :p

Geen racemachien, geen dragbak, gewoon de klassieke pracht van een Mini terug de glans geven die het verdient :)

Updates volgen van zodra het verdomde weer eens wat warmer wil worden!

Stancke
9 januari 2010, 23:15
Sprinten?:)

Babs
9 januari 2010, 23:21
Tegen wie?

denkimi
9 januari 2010, 23:21
is het u al opgevallen dat er sneeuw op het dak ligt?

Guardian-X-
9 januari 2010, 23:24
is het u al opgevallen dat er sneeuw op het dak ligt?

Vers geïmporteerd met nog een goede laag Hollandse sneeuw op het dakje.

;)

@ babs: Mooie aankoop ziet er een plezant karreke uit voor op te knappen :)

btw die 0-100 is nog zo slecht nie voor da vermogen ... ge zou denken da zo een ding traag is maar et valt nog mee.

btw den drank voor tijdens de werken staat al klaar precies :p

Mee
9 januari 2010, 23:32
btw die 0-100 is nog zo slecht nie voor da vermogen ... ge zou denken da zo een ding traag is maar et valt nog mee.
635 kg...
Ge moet al goed zoeken om een nieuwe auto met +65 pk te vinden die minder dan 1000 kg weegt.

Babs
9 januari 2010, 23:35
Had nog nooit met ne Classic gereden, maar tis idd een pittig ding. De eerste keer had ik schrik, en had ik aanpassing nodig aan hoe primitief het wel niet is (komaan, 4 versnellingen :D Zelf mijn twingo heeft er 5)

Tis een beestig bakske :)

Jack-in-the-box
9 januari 2010, 23:53
Tof bakske :)

off topic: 70 bakken bier * 24 flesjes/bak + 10 aparte = 1690 flesjes.

Gelieve in de off-topicthread uit te leggen hoe je daar aan komt.

eniac
10 januari 2010, 00:00
btw die 0-100 is nog zo slecht nie voor da vermogen ...

Vind je? Ik zou van 10kg/pk eigenlijk sneller verwacht hebben...

Mr. SLASH
10 januari 2010, 00:01
de uitlaat in het midden heb ik altijd al apart gevonden aan de mini .
leuk projectje :)

tynoesj
10 januari 2010, 01:54
70 bakken x 4€ statiegeld = 280€!

Terror Factor
10 januari 2010, 02:16
Vind je? Ik zou van 10kg/pk eigenlijk sneller verwacht hebben...

ge vergeet uw bestuurder en naft nog te tellen bij da gewicht, en bij ne mini maakt da wel meer uit dan bij een 2 ton wegende slee :p

En ja, de 4 vitessen natuurlijk.

Neig ding babsie! oude mini's zijn neige bakskes, 'k zou da ook ooit nog willen ^^

GADGET
10 januari 2010, 10:21
plus het feit dat hier ni de allernieuwste turbo-motorkes inliggen.. :p

Ironpole
10 januari 2010, 10:29
Het interieur en dashboard kan wel wat liefde gebruiken.

enj0i^
10 januari 2010, 10:36
Schoon autoke

Mini's zijn echt prachtig, als ik ook maar iets kende van auto's zou het ook het eerste projectje zijn dat ik doe :)

die van blueskyraider vindek bijvoorbeeld ook prachtig :love:

Babs
10 januari 2010, 10:40
Het interieur en dashboard kan wel wat liefde gebruiken.

Staat dan ook op het to-do-lijstje, maar gebeurd pas als het helemaal herspoten is. Dashboard komt normaalgezien een heel nieuw paneel op, en vanonder leggen we ook een nieuw tapijt.

Schoon autoke

Mini's zijn echt prachtig, als ik ook maar iets kende van auto's zou het ook het eerste projectje zijn dat ik doe :)

die van blueskyraider vindek bijvoorbeeld ook prachtig :love:

Tzijn mijn droomauto's, en kzie er echt naar uit om er aan te werken, hoewel ik quasi niks van auto's ken :p Motorisch hoeven we gelukkig nie veel te prutsen, dus da scheelt al.
Mn vriend kent wel wa basis, maar tzal dan nog altijd zoeken zijn, maar die kan nie wachten om er aan te beginnen.

SpeedFreak.be
10 januari 2010, 10:55
Congratz met je mini het zijn en blijven leuke wagens. :p

Muscleduck
10 januari 2010, 11:12
Tof karreke, veel plezier ermee :)

Gromme
10 januari 2010, 12:17
(niet op de bakken bier letten)

Easier said than done.

Soundstorm
10 januari 2010, 12:58
Nog een projectje er bij :niceone:

Gaan jullie alles zelf doen? En waar staat die ergens?

citrofenwick
10 januari 2010, 13:01
Al die mini-projectjes hier de laatste tijd :D

Knap bakje hoor, kben benieuwd wat je er gaat van maken :)

70 bakken x 4€ statiegeld = 280€!
tis 4.5€ per bak Jupiler

leek!

DaMob
10 januari 2010, 13:11
de uitlaat in het midden heb ik altijd al apart gevonden aan de mini .
leuk projectje :)

Das wat ne Cooper S voor mij zo mooi maakt + de luchtinlaat op de motorkap

BlueSkyraider
10 januari 2010, 14:06
mo Babs!! Wa een verrassing!!! Dikke congratz!! :D
Ik zie dat je er veel aan gaat doen, ik hoop wel stilletjes dat je zoveel mogelijk origineel gaat laten. Een origineel dashboard heeft zoveel meer waarde en karakter dan een self made paneel ;)
Nu het is denk ik niet zo een specifieke editie, dus valt nog wel mee als je eraan gaat klooien :p

Ik zal vast en zeker eens moeten langskomen als je eraan bezig bent :D

Ga deze alvast in de gaten houden :D

eniac
10 januari 2010, 14:07
ge vergeet uw bestuurder en naft nog te tellen bij da gewicht, en bij ne mini maakt da wel meer uit dan bij een 2 ton wegende slee :p

0-100 tijden worden toch altijd gemeten met bestuurder en met weinig nafte? :)

Die 4 vitessen zal wel wat maken ja.

BlueSkyraider
10 januari 2010, 14:35
Mini moet het hebben van handling. Ik kan probleemloos zonder te remmen een rond punt nemen aan +50km/u zonder op de limiet te zitten van de wagen. En een extreem gevoel als bestuurder krijg je er ook nog niet van.
Maar degene in zijn grijze muis auto achter mij zal wel even "hoooooowla" roepen als die mij probeert te volgen :D

Terror Factor
10 januari 2010, 15:17
0-100 tijden worden toch altijd gemeten met bestuurder en met weinig nafte? :)

Die 4 vitessen zal wel wat maken ja.

'k weet nu juist me hoeveel naft ze da testen, ma alle gewicht da extra bij zoiets licht komt, heeft veel grotere gevolgen dan bij een zware auto.

Pak da uwe mini 600 kg weegt, me 60 pk(gewoon voor het telgemak), en ge zet daar ne bestuurder in van 60 kg, dan gaat uw pk/gewicht verhouding van 0,1pk/kg naar ~0,09pk/kg. Da's 10 procent verschil.

In een auto van pakweg 1800kg met 180 pk, met een bestuurder van 60 kg, gaat uw verhouding van 0,1pk/kg naar 0,0967 pk/kg, wa maar 3,3% verschil is.

Sorry voor de simpele uitleg, achteraf gezien zou ge het zo ook wel gesnapt hebben :p

EDIT: @vista: 'k weet ni juist hoe kort die vitessen zijn, maar moest hij er 5 hebben gehad, konden ze nog korter zijn, en zou zijn 0-100 sneller zijn.
Weinig vitessen hebben altijd wel een nadeel qua performance. Dees slaat nu ni meer op oude auto's, ma me al die gerobotiseerde bakken van tegenwoordig, die zo gigantisch snel schakelen, hebt ge best zoveel mogelijk vitessen. Daarom da ne cvt eig ook zoiets neig is. sebiet is ewa research achter doen, waarom da da ni populairder is bij auto's :p

CAS
10 januari 2010, 15:19
'k weet nu juist me hoeveel naft ze da testen, ma alle gewicht da extra bij zoiets licht komt, heeft veel grotere gevolgen dan bij een zware auto.

Pak da uwe mini 600 kg weegt, me 60 pk(gewoon voor het telgemak), en ge zet daar ne bestuurder in van 60 kg, dan gaat uw pk/gewicht verhouding van 0,1pk/kg naar ~0,9pk/kg. Da's 10 procent verschil.

In een auto van pakweg 1800kg met 180 pk, met een bestuurder van 60 kg, gaat uw verhouding van 0,1pk/kg naar 0,967 pk/kg, wa maar 3,3% verschil is.

Sorry voor de simpele uitleg, achteraf gezien zou ge het zo ook wel gesnapt hebben :p

Lees het nog eens, want nu heeft em meer pk/kg als het gewicht toeneemt :p Maar het is idd wel zo.

Terror Factor
10 januari 2010, 15:22
Lees het nog eens, want nu heeft em meer pk/kg als het gewicht toeneemt :p Maar het is idd wel zo.

oeps:D ff verbeteren:D

nixie
10 januari 2010, 15:32
schoon kleurke :)
beste kleur voor op een wagen imo
zeker op een mini

BlueSkyraider
10 januari 2010, 15:42
heb ook een stage 1 zitten hoor. Is eigenlijk quasi niks. Alleen 1l meer verbruik heb ik het gevoel. :p
Volgende keer dat ik de uitlaatlijn moet vervangen gaat er terug een CAT tussen en gewone uitlaat. :)
Pas vanaf stage 2 begint het interessant te worden.

CAS
10 januari 2010, 16:26
Proficiat dus met de aankoop, had het hier al gezet, maar blijkbaar was dat ook teveel :crazy:

ComputerVISTA
10 januari 2010, 16:28
Ja, proficiat met de 4 vitessen mini, zoals het hoort dus!

Veel gesjees plezier ermee!

128MB
10 januari 2010, 16:29
Congratz :) hf ermee!

[B]Rocketeer
10 januari 2010, 16:49
Proficiat dus met de aankoop, had het hier al gezet, maar blijkbaar was dat ook teveel :crazy:

Stond ook nog in je post die ik verplaatst had.
Das het enige nadeel ervan :D

Sorry, kon er niet aan doen

Brecht
10 januari 2010, 16:53
proficiat babs!

Kwertie
10 januari 2010, 17:12
Proficiat Babs ;). Het handschoenkastje is wel grappig :p. Stijl van de jaren '50, in een auto die in '95 nieuw was.

Babs
10 januari 2010, 21:30
Mercikes iedereen :D

Gaan jullie alles zelf doen? En waar staat die ergens?

We gaan PROBEREN alles zelf te doen. Mn vriend is technisch wel wa aangelegd en ik ga het brave opvolgerke en dictatorke zijn :p Alles wat we zelf doen zijn kosten uitgespaard dat we misschien kunnen spenderen aan onderdelen. Maar het zal vooral proberen zijn want spuiten bvb hebben we nog nooit gedaan, maar we hebben genoeg mensen die eventueel willen inspringen, en desnoods gewoon laten doen bij ne pro.

De fluffy dices ga ik zelf maken :D

De mini staat nu "warmpjes" in de loods van mn vriend, zodat em nie teveel afziet van het weer.

mo Babs!! Wa een verrassing!!! Dikke congratz!! :D
Ik zie dat je er veel aan gaat doen, ik hoop wel stilletjes dat je zoveel mogelijk origineel gaat laten. Een origineel dashboard heeft zoveel meer waarde en karakter dan een self made paneel ;)
Nu het is denk ik niet zo een specifieke editie, dus valt nog wel mee als je eraan gaat klooien :p

Ik zal vast en zeker eens moeten langskomen als je eraan bezig bent :D

Ga deze alvast in de gaten houden :D

We gaan zoveel mogelijk origineel proberen houden maar het is niet altijd mogelijk. Het dashboard heeft al wat afgezien en da kan veel mooier.

schoon kleurke :)
beste kleur voor op een wagen imo
zeker op een mini

Mja, ik vind het kleur teveel voorkomend en kan er mij niet echt in vinden :x We hebben iets in gedachten, maar dat verraden we nog niet :D

Proficiat Babs ;). Het handschoenkastje is wel grappig :p. Stijl van de jaren '50, in een auto die in '95 nieuw was.

Tis zelf nie eens een kastje. Alsde het opentrekt ziet ge kabels liggen :p

128MB
10 januari 2010, 21:31
Ben zelf verwondert dat ze die zo lang maken? :D

dt fout hier?

Terror Factor
10 januari 2010, 21:34
Mja, ik vind het kleur teveel voorkomend en kan er mij niet echt in vinden :x We hebben iets in gedachten, maar dat verraden we nog niet :D
Antraciet grijs met zwarte racingstripes, zwarte velgen met een rode omlijning. En natuurlijk brede wielen en die wielkassen verbreden :love:

@128mb: ja:p ben verwonderD, voltooid deelwoord!:p

Robust²
10 januari 2010, 21:36
...

Jij bent altijd al een grote fan geweest van wit/roze mini's dacht ik? :p
Zelf spuiten zou ik toch eerlijk gezegd niet doen als je die auto écht goed wil krijgen, t'is mss een grote kost om het te laten doen, maar het is meestal ook wel een stuk beter resultaat.

TF z'n kleurenschema klinkt ook wel ubervet, maar da's mss iets te racy voor jou? :p

Terror Factor
10 januari 2010, 21:38
Zelf spuiten zou ik toch eerlijk gezegd niet doen als je die auto écht goed wil krijgen, t'is mss een grote kost om het te laten doen, maar het is meestal ook wel een stuk beter resultaat.

TF z'n kleurenschema klinkt ook wel ubervet, maar da's mss iets te racy voor jou? :p

ze kan de rode omlijning eventueel door roze vervangen he:unsure:

(of de stripes in't roze zetten, da zou ook nog wel redelijk cava zijn. 'k meen me trouwens te herinneren da ze zoiets wou :p)

Soundstorm
10 januari 2010, 21:48
We gaan PROBEREN alles zelf te doen. Mn vriend is technisch wel wa aangelegd en ik ga het brave opvolgerke en dictatorke zijn :p Alles wat we zelf doen zijn kosten uitgespaard dat we misschien kunnen spenderen aan onderdelen. Maar het zal vooral proberen zijn want spuiten bvb hebben we nog nooit gedaan, maar we hebben genoeg mensen die eventueel willen inspringen, en desnoods gewoon laten doen bij ne pro.

De fluffy dices ga ik zelf maken :D

De mini staat nu "warmpjes" in de loods van mn vriend, zodat em nie teveel afziet van het weer.
En waar is die loods ergens? Ne mini is ne keer iets anders hé, mss dat het wel eens past om mee te helpen.

U kennende wordt hij dus roze :D

Babs
10 januari 2010, 21:49
Antraciet grijs met zwarte racingstripes, zwarte velgen met een rode omlijning. En natuurlijk brede wielen en die wielkassen verbreden :love:

Bredere wielkassen gaan er zoiezo komen, kweet alleen nie hoe breed, die keuze ligt in het andere kamp. Velgskes is ook zijn specialiteit :D
Uw keuze is idd nie slecht, maar tgaat da nie zijn :p Kdenk dat da mss ook beter past bij de nieuwere mini's.

Haha, ja ik ben fan van roze maar voor een auto vind ik het mss een beetje erover :p Tis een gedeelde auto, en kdenk dat hij nie zo gediend is me ne roze mini :D

Der is wel een spijtige kant aan de medaille.
Mijn zus is verloofd net na nieuwjaar, en ik wou dat enorm graag als kado geven dat we haar konden rondbrengen in de sprankelende mini, maar ze zijn misschien van plan het binnen 5 maand te doen, wat een onmogelijke deadline is.
Tzal alleszins hard werken zijn, ik kijk al uit naar het schuren :doh:

En waar is die loods ergens? Ne mini is ne keer iets anders hé, mss dat het wel eens past om mee te helpen.

U kennende wordt hij dus roze :D

Top secret locatie :cool:
En ze wordt niet roze! Blijf maar gokken!

128MB
10 januari 2010, 21:55
@128mb: ja:p ben verwonderD, voltooid deelwoord!:p
:hug:

Soundstorm
10 januari 2010, 22:01
Der is wel een spijtige kant aan de medaille.
Mijn zus is verloofd net na nieuwjaar, en ik wou dat enorm graag als kado geven dat we haar konden rondbrengen in de sprankelende mini, maar ze zijn misschien van plan het binnen 5 maand te doen, wat een onmogelijke deadline is.
Was het niet op oudejaarsavond zelf? :p

Top secret locatie :cool:
Hah! Dan moet je het maar doen zonder mijn superieure expertise! :tongue:

Babs
10 januari 2010, 22:06
Was het niet op oudejaarsavond zelf? :p

5 min. na 12 ofzo, en ik had het dan nog nie eens door...

Hah! Dan moet je het maar doen zonder mijn superieure expertise! :tongue:

Regelt da maar me Sam, ij kent u blijkbaar :p

gunnie
10 januari 2010, 22:07
nice en alst gene roze wordt, ne fuchsia dan :p

Soundstorm
10 januari 2010, 22:09
5 min. na 12 ofzo, en ik had het dan nog nie eens door...

Regelt da maar me Sam, ij kent u blijkbaar :p
Mij werd verteld dat het voor middernacht was, ma bon, da zijn details die voor hun belangrijker zijn :p

Wist nie da Sam uwe vriend was. Had wel ergens een vermoeden, bij deze bevestigd :)

Zal dan wel eens komen zien als het past. Alhoewel da Sam wel wa verder zit dan gij.

Babs
10 januari 2010, 22:12
nice en alst gene roze wordt, ne fuchsia dan :p

Fuchsia is nice!
Hmm, kbegin te twijfelen :p (http://www.minitrailers.com/pinkmini.htm)

Mij werd verteld dat het voor middernacht was, ma bon, da zijn details die voor hun belangrijker zijn :p

Wist nie da Sam uwe vriend was. Had wel ergens een vermoeden, bij deze bevestigd :)

Zal dan wel eens komen zien als het past. Alhoewel da Sam wel wa verder zit dan gij.

Twas erna, want ik was mijn ronde aan het doen toen ik mij plots omdraaide en het pas een paar seconden erachter besefte :p En dan maar bleiten ...
De mini staat bij Sam dus, en zoooooo ver is da nu ook nie van Gent eh.

GADGET
10 januari 2010, 22:12
ik kan het in 15min, dus ik verwacht van u hetzelfde :p

bram1987
10 januari 2010, 22:20
mooi nog een mini:love:

YouTube - mini classic 1380 sprint crazy sound (http://www.youtube.com/watch?v=4BhcOKIqvtg)

da is men 1ste mini 2de project ben ik nu bezig!

dit is topic van men ander 2de project!

http://www.9lives.be/forum/mobiliteit/649631-mijn-nieuw-mini-project.html

veel succes alvast!

grtz

Jack-in-the-box
11 januari 2010, 00:31
Zeg Bram :p
waar is dat 1e filmpje opgenomen geweest?

bram1987
11 januari 2010, 01:08
in heusden zolder ;)

GADGET
11 januari 2010, 12:20
*edit: nevermind... blijkbaar staat er geen offtopic in de thread.

lol..

«Vision»
11 januari 2010, 15:41
Ziet er echt wel een leuk project uit. Die dingen zijn bijna gelijk gocarts op de baan. En zit er soms goud in de toekomstige kleuren? (babsie noemt het project goldie ;) )

Avilowca
11 januari 2010, 17:39
Tof machien babs, hoeveel vroegen ze er nog voor?

Babs
12 januari 2010, 10:00
Ziet er echt wel een leuk project uit. Die dingen zijn bijna gelijk gocarts op de baan. En zit er soms goud in de toekomstige kleuren? (babsie noemt het project goldie ;) )

Ze moet toch ne naam krijgen zeker!
Maar misschien, misschien :p

Tof machien babs, hoeveel vroegen ze er nog voor?

Onder de 5000 alleszins. Hier in België zijn het belachelijke prijzen voor mini's die soms in slechtere staat zijn. Nu hebben we een mini voor een prijsje die motorisch in orde is, enkel de "looks" hebben werk nodig.

UPDATE:
Voila, de eerste puntjes kunnen al geschrapt worden :D
Gisteren heeft ze een grondige was- en stofzuigbeurt gehad, waardoor ze al een pak beter tot haar recht komt. De binnenkant is nu alleszins "onthond".

Ik heb gisteren eens alle roestplekken op de gevoelige plaat gezet, zal de pics vanavond uploaden. Blijkbaar was er meer schade dan gedacht aan de voorbumper, waarna we besloten hebben om deze volledig opnieuw te doen. Normaalgezien gaat Sam vandaag al achter het stuk in een garage in Oostende. Donderdag komt er iemand langs om de carrosserie eens te bekijken en ons een beetje op weg te helpen.

Gisteren efkes een dipke gehad omdat er tamelijk wat roest terug te vinden is, maar dit gaat allemaal opgelost geraken normaalgezien.
Anderzijds vraag ik mij af hoe we de motorblok er uit gaan krijgen om alles te herspuiten en op te kuisen (tis daar een vettige bedoening...)

Ik ben de paniekkant voor moest ge het nog nie door hebben :p En dan is de auto nog niet eens gekeurd of niets...

BlueSkyraider
12 januari 2010, 10:13
hihi, Oostende. Bij Cars-on-top waarschijnlijk :)
Kerel heeft wel een massa aan stukken liggen in zijn containers. Voor sommige stukken vraagt em wel massa's veel geld. (net zoals elke andere classic-mini garagist in België trouwens)
Beste is bestellen op webshops in de UK gespecialiseerd in classic-mini stukken. :)
registreer je trouwens anders ook eens op het Onafhankelijke Mini Forum (http://omfb.vpsat.be) ;)

Zo een motorblok van een Mini kan je gemakkelijk met 2 oppakken :D (kwestie van een idee van het gewicht te geven). Maar kzou da nie met de hand uit de motorbaai nemen :p
Katrolleke aan een draagbalk hangen of een giraffeke gebruiken hé :)

Babs
12 januari 2010, 10:31
Tis gewoon omda ik technisch nie zo ben aangelegd da ik nog geen logische oplossing zie voor alles, terwijl die er al evengoe zijn :p
We gaan denk ik wel zoveel mogelijk stukken van Ebay, Engelse sites, ... halen.

Gisteren was de mini trouwens stilgevallen toen da Sam em was gaan wassen. Blijkbaar als de benzinemeter halfweg staat, is die zo goed als op :D

@blueskyraider: hebt gij de uwe ook volledig opgeknapt of was em al in zon goede staat? Al last gehad van iets?

GADGET
12 januari 2010, 11:22
motor uithalen gaat op 2 manieren:

- motor uit de mini heffen
- mini over de motor heffen :p (dus motor op subframe laten staan)

(zal waarschijnlijk wel optie 1 worden)

Kan zijn dat er morgen al eens een proef-lasje zal plaatsvinden :unsure:

En idd, meeste zal wel via UK/NL/ebay komen, maar voor het plaatwerk viel de prijs nog mee bij cars on top.. en dat stuk verzenden uit UK kost al zoveel aan transport.

Soundstorm
12 januari 2010, 11:41
Gij had ooit eens een foto van een grote lepel gepost. Gebruik die mss?

Is de kas zelf ook roest? Of zijn het enkel delen die verwijderbaar zijn die aan het roesten zijn?

GADGET
12 januari 2010, 11:48
kas zelf ziet er op het eerste zicht goed uit.

Deuren vanonder
A panelen
voorkant
onder de lampen
aan het raam

maar die voorkant is met iets teveel rondingen in, zie ik ni zitten om van scratch te doen.

*edit: op die foto's ziede op den achtergrond mijne 'lepel' staan :D

BlueSkyraider
12 januari 2010, 13:50
@blueskyraider: hebt gij de uwe ook volledig opgeknapt of was em al in zon goede staat? Al last gehad van iets?

Die van ons was al in bijna perfecte staat. Niettemin roest ook deze op zijn gekende plaatsjes hoor ;) (a-paneeltjes, deuren, rond de koplampen, onder de voorruit,...)

In de voorbije dikke 3 jaar hebben we toch al de schokdempers mogen vervangen (de voorste al 2 keer), veerbollen, 1 draagarm, uitlaatlijn (schuld keuring :angry: ), scheuren in de carrosserie lassen, en nog wel een paar dingetjes die mij ontgaan :p
Nu zijn de dorpels aan vervanging toe (hebben die deze zomer al gekocht @ UK) en de roest onder de voorruit wegwerken.

Heeft ons onderweg wel nog nooit in de steek gelaten :woohoo:

Waarschijnlijk gaan we ook dit jaar naar de Internationale Mini Meeting, deze keer in Duitsland. Het jaar daarna is het Oostenrijk denk ik.
En ik hoop ook eens mee te doen aan de Mini Winter Rally in Zwitserland. :love: Maar dat vergt wel wat voorbereiding qua materiaal en zo.

Babs
12 januari 2010, 14:21
We gaan zeker ook mini-meetings doen :) Lijkt mij echt heel leuk!

Soundstorm
12 januari 2010, 15:01
Gaat hij in het goud gespoten worden?

Babs
12 januari 2010, 15:16
Zeggen we nog niet! :tongue:

Soundstorm
12 januari 2010, 15:17
Nóg niet. Dus als ge het zegt, gaat ge zeggen dat hij in het goud gaat gespoten worden? :p

Babs
12 januari 2010, 15:27
Maybe ^^
Tijd zal raad brengen, wij moeten ook eerst engelengeduld (en geld) hebben eer ons pareltje af is.

Terror Factor
12 januari 2010, 15:31
zwart me goude velge en goude racing stripes!

Babs
12 januari 2010, 15:40
Ge weet gij nie hoe duur gouden velgen zijn zeker? :eek:

GADGET
12 januari 2010, 16:04
moete gij ni werken :p

Net terug thuis met een paar onderdelen.
Vanavond fotootje.

Babs
12 januari 2010, 16:13
moete gij ni werken :p

Geen offtopic!!:tongue:

BelgianMini
12 januari 2010, 18:40
Haha, mooi projectje. Maar zet al maar wat geld opzij.
Daar gaat meer geld in kruipen dan je op't eerste zicht zou denken.
Maar ja, als echt mini-fan moet je dat er maar voor over hebben. :-)
Succes!!

Babs
12 januari 2010, 18:58
Haha, mooi projectje. Maar zet al maar wat geld opzij.
Daar gaat meer geld in kruipen dan je op't eerste zicht zou denken.
Maar ja, als echt mini-fan moet je dat er maar voor over hebben. :-)
Succes!!

Alles wa we zelf doen sparen we uit, en we zoeken steeds naar alternatieven voor de duurdere dingen. Zetels overtrekken was oorspronkelijk bedoeld om in leer te laten doen. Zoiets kost uiteindelijk meer dan 1000 euro.
Nu hebben we al gezien dat op vele sites je zelf je hoesjes in vinyl kunt kiezen, en da hebde dan voor een goeie 400 euro.

Enja, mijn startersloontje zal er veel moeten aan geloven. Ma tscheelt al dat de mini stilstaat, das al één keer minder nafte betalen :lol:

Tzijn "opofferingen", tzal waarschijnlijk nie de vetste mini ooit zijn ma tzal wel onze mini zijn, waar we ons hart en ziel in gestopt hebben :)

bram1987
12 januari 2010, 18:59
maar ja, als hij rijd en je rijd ermee krijg je er veel van terug! ;)

Babs
12 januari 2010, 19:22
Tis da, en da doet ze nu al zodus. Tzou wel nie legaal zijn als we de baan opgaan, maar ze rijdt :p

We delen ook alle kosten door 2, dus de stukken van bvb 250 zijn al meteen 125. Kga een documentje bijhouden met alle kosten die we er aan hebben, kwestie dat iemand een beetje een idee krijgt voor een budget moest hij/zij later hetzelfde doen.

Terror Factor
12 januari 2010, 20:31
ik wil wel de vetste mini ooit hebben eigenlijk:(

't zou dan wel een vtec-middenmotor mini worden, kuipstoeltjes en heel het interieur in carbon.

GADGET, gaat hij achteraf misschien ook nog motorisch aangepakt worden? :p

Babs
12 januari 2010, 20:46
GADGET, gaat hij achteraf misschien ook nog motorisch aangepakt worden? :p

Das het plan voor zijne volgende mini.
Eerst deze in stijl en schoonheid afwerken, dan voor speed gaan me de volgende :p
Ma dan blijf ik braafjes me ons bolleke blijven.

Tzal dan waarschijnlijk met ne moto-moteur zijn op de achteras.

Sebiet foto's! Bereid uw oogjes voor op roest!

bram1987
12 januari 2010, 20:48
mja terror v-tec is nie nodig! bij een A-blok blijven ;)

GADGET
12 januari 2010, 20:55
Vtec is iets te duur voor een speel-mini'ke te zijn achteraf.

Volledig da subframe ombouwen etc, dan de vtec zelf (wa infeite toch wel ne K20 blok moet zijn) kost ook wel wa geld. En dan hebde nog maar FWD..

terwijl bv nen hayabusa vanachter in de mini, en vrij simpel op de achteras bouwen. Da zal ook goe masheren en dan hebde RWD :D en het zal een stuk minder kosten.

128MB
12 januari 2010, 20:57
rwd me zo'n wheelbase ? :p

GADGET
12 januari 2010, 21:00
uhu ? :p

128MB
12 januari 2010, 21:02
Das't zelfde als een go-kart me ne hayabusa in maar hett verschil is dat ge een dak boven uwe kop hebt.

GADGET
12 januari 2010, 21:06
lees: dikke fun

Brecht
12 januari 2010, 21:11
wa weet 128mb van fun, em durft zijn dtc nog nie eens afleggen :unsure:

Terror Factor
12 januari 2010, 21:28
mja terror v-tec is nie nodig! bij een A-blok blijven ;)als ge veel geld wilt opdoen voor weinig vermogen en betrouwbaarheid:p

Vtec is iets te duur voor een speel-mini'ke te zijn achteraf.

Volledig da subframe ombouwen etc, dan de vtec zelf (wa infeite toch wel ne K20 blok moet zijn) kost ook wel wa geld. En dan hebde nog maar FWD..

terwijl bv nen hayabusa vanachter in de mini, en vrij simpel op de achteras bouwen. Da zal ook goe masheren en dan hebde RWD :D en het zal een stuk minder kosten.

AFAIK zijn er ook conversiekits voor de vtech vanachter te leggen('k zei toch middenmotor?:p), en er dus een RWD van te maken! Het voordeel van ne vtec is da da veel betrouwbaarder is en veel minder onderhoud nodig heeft. En meer vermogen(zeker me er nog ne supercharger op te gooien :unsure:), hoewel het gewicht da misschien ongedaan maakt :p

Vtec is trouwens ni duurder hoor: zcars.org.uk: Single Engined Mini (http://www.zcars.org.uk/mini/conversion.htm)
^^

GADGET
12 januari 2010, 21:33
ik heb voor de vtec alleen nog maar FWD of 4wiel gezien.

En ge moet rekenen dat nen deftige K20 blok u ook snel 4-5000 eur kost. (met transmissie etc). En voor nen hayabusa heb ik die zcars kitjes ni nodig :p voor ne vtec wel.

En kweet wel, moest het even duur/simpel zijn zou ik ook de vtec pakken. Maar ge moet rekenen dat da nen auto is die ge enkel ies buitenhaalt om te gaan spelen infeite. Tis ni dat die 20.000km per jaar moet bollen.

Nuja, we zien wel als het zo ver is wat het uiteindelijk wordt. voorlopig moto-moteur

Babs
12 januari 2010, 22:08
UPDATE:

Meet Rusty :sop:

Zo ziet em er nog goed uit

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2598.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2600.jpg

En nu gaan we even dichter kijken

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2601.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2602.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2606.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2607.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2608.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2609.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2610.jpg

En even een kijkje onder de motorkap

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2603.jpg

Deze zijn er al af

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2622.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2625.jpg

En die laatste kreeg een beter plaatsje ...

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2629.jpg

Babs
12 januari 2010, 22:08
Panelen die al vervangen gaan worden (voorpaneel, paneel licht rechts en a-paneel links)

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2633.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2634.jpg

En de Minischapen :love:

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_2635.jpg

Terror Factor
12 januari 2010, 22:10
ik heb voor de vtec alleen nog maar FWD of 4wiel gezien.

En ge moet rekenen dat nen deftige K20 blok u ook snel 4-5000 eur kost. (met transmissie etc). En voor nen hayabusa heb ik die zcars kitjes ni nodig :p voor ne vtec wel.

En kweet wel, moest het even duur/simpel zijn zou ik ook de vtec pakken. Maar ge moet rekenen dat da nen auto is die ge enkel ies buitenhaalt om te gaan spelen infeite. Tis ni dat die 20.000km per jaar moet bollen.

Nuja, we zien wel als het zo ver is wat het uiteindelijk wordt. voorlopig moto-moteur
Er staan prijze vo de motors op die site ook he: zcars.org.uk: Single Engined Mini (http://www.zcars.org.uk/mini/racespec.htm)
vanboven staat R1/haya en vanonder sta de prijs van ne vtec.

Nuja, als ge hun kit er ni vo nodig hebt is het natuurlijk een andere zaak(wa zou ge dan wel gebruike?), ma als ge van beide de volledige kit neemt scheelt het misschien 500 euro:p

Mee
12 januari 2010, 22:25
rwd me zo'n wheelbase ? :p
²
Komt imo ook niet zo goed ;).

GADGET
12 januari 2010, 22:28
Kameraad van mij is nogal honda-freak om het zacht uit te drukken en die heeft paar maand geleden nog zitten uitkijken voor ne K20 in een oude civic kast te bouwen (om te draggen). En die is naar 2 blokken gaan kijken maar alletwee ni goe genoeg en 4000€ +

En de officiële invoerder van zcars doet ook geen motoren..

Dus das ni echt super evident om ne goeien blok te vinden (toch ni als ge de k20 wilt.. maar tis nogal stom om der gewoon een b16 blokske ofzo in te leggen :p )

Terror Factor
12 januari 2010, 22:30
Kameraad van mij is nogal honda-freak om het zacht uit te drukken en die heeft paar maand geleden nog zitten uitkijken voor ne K20 in een oude civic kast te bouwen (om te draggen). En die is naar 2 blokken gaan kijken maar alletwee ni goe genoeg en 4000€ +

En de officiële invoerder van zcars doet ook geen motoren..

Dus das ni echt super evident om ne goeien blok te vinden (toch ni als ge de k20 wilt.. maar tis nogal stom om der gewoon een b16 blokske ofzo in te leggen :p )
zcars verkoopt ze toch zelf, volgens de site?

GADGET
12 januari 2010, 22:39
zcars verkoopt ze toch zelf, volgens de site?

Laatste offtopic (krijg onder mijn voeten.. en ni van ne mod :p )

den importeur van zcars voert ze ni in. Mssch via zcars zelf.. das wel al iets omslachtiger..

maar stel da ge idd naar daar rijdt, das 3500 eur btw in, en kweet ook ni direct over welke type R motor ze het hebben ? veronderstel dan K20A

dan zou da idd nog gaan, losstaand van het feit dat het een vrij dure ombouwkit is he.. terwijl met de moto-motor doen we het gewoon op ons manier zeg maar. Moet ni echt super afgewerkt zijn maar tmoet gewoon masheren dan :p

PM mij moest er nog iets zijn :unsure:

Terror Factor
12 januari 2010, 22:55
Laatste offtopic (krijg onder mijn voeten.. en ni van ne mod :p )

den importeur van zcars voert ze ni in. Mssch via zcars zelf.. das wel al iets omslachtiger..

maar stel da ge idd naar daar rijdt, das 3500 eur btw in, en kweet ook ni direct over welke type R motor ze het hebben ? veronderstel dan K20A

dan zou da idd nog gaan, losstaand van het feit dat het een vrij dure ombouwkit is he.. terwijl met de moto-motor doen we het gewoon op ons manier zeg maar. Moet ni echt super afgewerkt zijn maar tmoet gewoon masheren dan :p

PM mij moest er nog iets zijn :unsure:Dees zal ook m'n laatste offtopic hier zijn dan(kwestie van de discussie ongeveer af te sluiten :p), de rest, moest die er nog komen, zulle we via pm doen ^^

Anyway, normaalgezien hebbe ze het idd over de K20A. 'k zie daar toch meerdere keren 200 pk vermeld staan als standaardwaarde, en AFAIK is de euro K20 serie de enige 2l civicmotor me 200 pk standaard.

Nuja, als ge de moto-ombouw zelf zou kunnen ineenpuzzelen, dan zal da inderdaad een stuk goedkoper uitkomen. Ma langs de andere kant: als ge da kunt, lijkt het mij ni veel moeilijker om zelf ook de vtecconversie te doen? :unsure:

de vtec zou ge nog (qua onderhoudskosten) als daily kunnen gebruiken(I would :D). 'k peis ook wel da de koppeling enz van zo'n motoblok een pak feller afziet door al da extra gewicht.

Nuja, 't zal in beide gevallen wel dikke fun zijn:applause:

bram1987
12 januari 2010, 22:56
aaa leuke foto's
roest is er ja, maar niets wa nie op te lossen is! alvast veel succes!

zeroi
13 januari 2010, 10:40
Tof om hier nog een minike te zien :)
Wel veel roestplekken, maar wat spijtig genoeg normaal is :(. Ik vrees wel dat je nog veel roest gaat tegenkomen als je hem uit elkaar haalt, was bij de mijne ook zo, en die is dan nog 5jaar "jonger". Als je hem toch gaat herspuiten zou ik voorstellen om hem helemaal te demonteren, want als ik hoor wat je er allemaal aan wilt doen is dit niet zoveel verschil. Zoveel zit er nu ook niet in een mini :p.

en nog een klein detailke, jou mini is geen mpi maar een spi. Ik vermoede dit al adv het bouwjaar (mpi is pas vanaf 1996 gemaakt). En met de foto's van de moter ben ik zeker, een mpi heeft de radiator aan de voorkant, achter de grill, een spi heeft de radiator aan de zijkant.

in elk geval nog veel succes!

GADGET
13 januari 2010, 10:47
nice to know.

Ken er zelf het fijne niet 100% van en de vorige eigenaar blijkbaar ook niet dan :p

citrofenwick
13 januari 2010, 12:30
Begin maar met demonteren :D Ik ben ook voorstander van alles ineens uit elkaar, maar gezien ge het blok er al uit zal halen zult ge wel zin krijgen om de rest meteen ook te demonteren :p

ps om het blokje er uit te halen, kunt ge niet met 3 man gewoon de koets opheffen? :unsure:

Soundstorm
13 januari 2010, 13:01
Is da roest echt diep? Want als het oppervlakkig is, valt dat nog goed mee denk ik. Tenzij dat echt dunne plaatjes zijn.

En alles strippen zal sowieso het gemakkelijkst zijn/ Plus, ge weet dan hoe hij volledig in elkaar zit voor de volgende 'race' mini ;)

Wel grappig dat die ECU even groot lijkt als de motor :D

BlueSkyraider
13 januari 2010, 14:13
hoe recenter de kas, hoe meer ze erop bespaart hebben = hoe dunner de platen zijn. Beste zijn kassen van de jaren '60. Nuja, roesten doen ze allemaal :p

@mpi -> spi. Was mij nog geeneens opgevallen :$

[LRRP]
13 januari 2010, 14:21
Veel succes het project. Die mini's hebben precies wel veel last van roest. Mijn vriendin haar auto is bijna 15 jaar en daar is geen plekje zichtbaar roest te zien :)

Babs
13 januari 2010, 15:03
Mja, mijn twingo is toch ook al een goeie 14 jaar en die heeft ook nog geen enkel plekje roest. Is gewoon enorm eigen aan de oude mini's, ik ken de plekjes ondertussen ook al :p (Dorpels, a-panelen, ...)
Ze heeft veel roest ja, maar het meeste is oppervlakkig en behandelbaar. Degene die moeilijker te fiksen zijn heeft Sam al nieuwe panelen voor gekocht (voorpaneel en die vleugel) aangezien dit moeilijker te lassen is door de afgeronde lijnen.

Normaalgezien is em nu uitleg aan het krijgen over het lassen, dus kben es benieuwd :p

Babs
13 januari 2010, 18:49
UPDATE:

:cry:

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/DSC01460.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/DSC01461.jpg

Robust²
13 januari 2010, 18:50
Toch niet al te best om daar een hamer naast die deur te zien liggen :p

Kwertie
13 januari 2010, 20:02
Blijven voortdoen! :)

Babs
13 januari 2010, 20:10
Bah, nu pas tbesef da we eraan beginnen.. Tga echt pokkeveel werk zijn en lekker duur..
Tmag gvd een schoontje zijn als ze af is !

Soundstorm
13 januari 2010, 20:56
Toch niet al te best om daar een hamer naast die deur te zien liggen :p
Man's best tool ;)

Gaat hier snel vooruit jong! :niceone:

Sapermun
13 januari 2010, 21:00
Op eerste foto was'k verschoten van die handafdruk(leek wel een echte hand :D)

2de gaf me een beter beeld.

Hoe meer werk je erin steekt, hoe meer voldoening achteraf natuurlijk.

Robust²
13 januari 2010, 21:17
Bah, nu pas tbesef da we eraan beginnen.. Tga echt pokkeveel werk zijn en lekker duur..
Tmag gvd een schoontje zijn als ze af is !

Projecten duren ALTIJD langer en kosten meer dan je oorspronkelijk had gedacht btw :p

Babs
13 januari 2010, 21:35
Projecten duren ALTIJD langer en kosten meer dan je oorspronkelijk had gedacht btw :p

Kwist al da het lang ging duren en kostelijk ging zijn, ma nu ist waarschijnlijk nog langer en kostelijker :sad:

Ik hou trouwens een prijsraming bij. Op het einde van het hele proces zal ik die mss publiekelijk maken (of op aanvraag) zodat toekomstige projectstarters een beeld krijgen waaraan ze beginnen :D :evil: En dan kan ik lachen en zeggen da ik er vanaf ben.

Kwertie
13 januari 2010, 21:57
Idd, het financiële plaatje krijg je meestal niet te zien. Op het moment zelf kan'k da begrijpen, maar in feite is er niet veel speciaals aan é.

Soundstorm
13 januari 2010, 21:59
Das nie waar! :unsure:

Ik hou trouwens een prijsraming bij. Op het einde van het hele proces zal ik die mss publiekelijk maken (of op aanvraag) zodat toekomstige projectstarters een beeld krijgen waaraan ze beginnen :D :evil: En dan kan ik lachen en zeggen da ik er vanaf ben.
Ik heb da dus ook. Maar af en toe 'vergeet' ge daar wel wa dingen in te noteren.

Robust²
13 januari 2010, 22:00
Das nie waar! :unsure:

Ik heb da dus ook. Maar af en toe 'vergeet' ge daar wel wa dingen in te noteren.

Juist, jij zit een paar maand voor op schema, en geld is niet echt van belang meer :unsure:

Soundstorm
13 januari 2010, 22:01
Dat is duidelijk!

GADGET
14 januari 2010, 00:35
die onderkant van de deur ga ik bij nader inzien wrsch ook zoeken als 'inzetstuk' ipv zelf in te lassen. De achterkant (die ge ni ziet op de foto :p) is heel de onderste 'lat' verroest. En aangezien die daar 'omgeplooid' is, is het vrij moeilijk da zelf na te maken met plaatstaal.

ALS het te vinden is als inzetstuk zal het da worden, als ge daarvoor de volledige voor'bekleding' moet voor kopen dan maken we het zelf dmv met een zetbankske da stuk om te plooien.
(als da te vinden is kost da pakweg 20 eur en daar kunde zelf ni voor staan sukkelen, want da krijgde ni rap perfect naar u zin met da omgeplooid lipke).

Plaatwerk gaat gebeuren met 1mm koudgewalste plaat (voor wie het zou intresseren :p )

Babs
19 januari 2010, 14:46
Ff een kickje geven.

Projectje heeft voorlopig efkes stilgelegen wegens afwezigheid/ziekte/...
Normaalgezien gaan we morgen weer aanvatten. De eerste dingen op de planning zijn de roest verder behandelen (oa. deuren afschuren, "schade" vaststellen) en misschien al wat meer onderdelen eruit halen.

Kben eens benieuwd hoelang het gaat duren om de motor helemaal op te kuisen, want da is daar echt een smerig boeltje. Kpijs dat da een beke tijdverdrijf zal zijn voor Babs :D

Fotootjes volgen uiteraard als we terug in gang geschoten zijn!

Babs
24 januari 2010, 19:45
UPDATE:

Het eerste slachtoffer is gevallen :cry: De voorruit is gesneuveld!

Gisteren hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met wat schuurwerk. De 2 deuren en de motorkap waren er af, en ik nam de kap voor mijn rekening. Oppervlakkige roest afschuren, embleempje eraf, binnenkant eens goed afkuisen (aangekoekte vuiligheid!).

Sam heeft de deuren eens bekeken, en tziet er mss toch naar uit dat we een nieuwe deur moeten kopen. De onderkant heeft teveel afgezien van de roest, en valt haast niet te lassen. Dit weekend gaan we eens met de deur naar de garage en een definitief verdict aanhoren.

Dan is er ne maat komen helpen, en hebben we besloten om ze al zo ver mogelijk te strippen. Koffer eraf, zetels eruit, wa interieur deruit, ...

De voorruit zagen we al dat er iets nie klopte. Er was volledig rond de rand gegaan me siliconen, en tresultaat was er ook naar. Het water liep er eigenlijk in, en da was daaronder helemaal verroest. Ze hebben dan geprobeerd om de ruit er uit te halen ma die is dan gebarsten tijdens het proces :(

Dan nog de bumpers eraf, wat nogmaals verschillende roestplekken blootlegde. De voorkant hebben we al een nieuw stuk voor, en de achterkant was dus ook redelijk om zeep. We gaan dus zo een stuk van de voorkant, die wel nog goed gebleven is, op de achterkant lassen om daar de bumper op te bevestigen.

Definitieve besluit na vandaag: ons arm biestje ziet enorm af van bijtende roest, dus we gaan mogen schuren en slijpen tot ze er helemaal van verlost is. Waarschijnlijk gaan we meerdere stukken aankopen, omdat het soms gewoon niet te herstellen is (of de stukken zijn goedkoop genoeg)

We gaan redden wat er te redden valt! Zolang ze maar van de roest vanaf is.

Ik zal nog eens kijken voor foto's, maar eerlijkgezegd doet het redelijk pijn :cry:

Gizmo_1987
24 januari 2010, 19:56
Gisteren eens meegereden met een mini, zalige wegligging en geluid van zo'n wagentje :D
Enkel jammer dat ik er niet echt comfortabel in pas ^^
Succes met het project nog ;)

citrofenwick
24 januari 2010, 20:35
Waarschijnlijk zal een voorruit van een mini gelukkig nie zoveel geld kosten :p
Goed bezig, en nice om te zien dat ge het grondig en volledig aanpakt. Ben benieuwd naar de roestfoto's ^^

Babs
24 januari 2010, 20:53
We zouden het absoluut niet willen dat we het herspuiten en na een bepaalde tijd alweer bubbeltjes zien van de roest. Op dat vlak moet ze perfect in orde zijn, en we gaan er enorm hard ons best voor doen. Ik heb de hele dag me koude handen zitten schuren aan de kleinste plekjes op de motorkap :p Maar da ziet er toch al een pak beter uit.

Tis efkes afzien, want meer en meer ontdekken we gebreken door te weinig zorg, maar naarmate de tijd gaan we er aan werken en gaat het steeds beter in orde komen. De dag dat de carrosserie klaarstaat om gespoten te worden ga ik al content zijn, de dag dat em helemaal herspoten is overgelukkig.

Normaalgezien zal ik overmorgen wel foto's hebben!

jeronimo
25 januari 2010, 10:24
Hey! Ik herriner me nog toen mijn projectie hier vorig jaar stond datje er ook eentje wou! We zijn nu met 4 mini rijders op het 9lives forum, eens samen een meetje doen? Heb deze zaterdag nog een hi-lo gezet om hem iets hoger te zetten,sloeg met de kast tegen de grond (kon niet gezond zijn). Men topic staat hier nog ergens hoor topic, mini 1000 project.voor wat info over invoeren van Holland want dat is niet zo gemakkelijk.
mooie mini wel wat roest precies de matjes vanbinnen ook al eens opgehoffen?links en rechts voor de wielkast is ook een zwak punt (binnenkant eh ). Net voor de achterste wielen is er ook zo'n zwak puntje! Succes en als je iets niet weet pm me maar eh ! Meetings op zich zijn er niet zoveel van in België moest iemand eentje weten ! heb op Tuning meetings gestaan en classic car toestanden ma zoek een goede degelijke mini meeting. Op mini onafhankelijk forum ben ik ook jeronimo, daar vind je heel veel info !

BlueSkyraider
25 januari 2010, 11:25
Ergens in de loop van volgende week gaat de onze op groot onderhoud en naar de keuring.
Met die nieuwe boeteregels wordt het wat te duur om em pas in maart-april te laten keuren ipv november :s
In mei of zo ga ik dan nog eens naar de keuring, zodat ie in de toekomst officieel altijd in mei moet gekeurd worden. Belgische regeltjes :ironic:

Babs
25 januari 2010, 11:34
Zwijgt er mij van. Wij kunnen nu zoiezo pas keuren als em "af" is, want em sta praktisch helemaal uit elkaar.
Khoop echt da het nog allemaal te doen ga zijn. We hebben mss ook al een probleem me onze uitlaat voor de keuring, om dan nog maar te zwijgen van de rest :s
Nuja, we zullen haar er ooit wel door krijgen, anders zijn we dik gefucked...

Babs
25 januari 2010, 19:19
UPDATE

Deze is er erg aan toe, maar kunnen we vervangen door het stuk vooraan (hebben we nieuw aangekocht, en is in veel betere staat)
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD001.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD002.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD003.jpg

Voorruit kapot, stevige portie roest bij :(
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD004.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/BILD005.jpg

denkimi
25 januari 2010, 19:26
dat is zo herkenbaar, denken dat de roest goed meevalt en dan overal waar ge niet kunt kijken zonder demonteren plekken vinden :D

jeronimo
25 januari 2010, 22:36
ja het is erger dan ik eerst dacht..
die uitlaat is een playmini uitlaat percies is nog te doen op de keuring gewoon zien dat het niet voorbij de chromebumpers komt..

chrome bumpers niet teveel tijd aan besteden kosten 20 euro 4 vijsjes en het geeft al een zo'n mooi effect ..

ipv 20 euro of meer uittegeven aan producten en dan u dood te schuren ..

heb wa recente dinge

http://users.telenet.be/pitapimp/lan/mini/af/DSC00872.JPG

http://users.telenet.be/pitapimp/lan/mini/2010/DSC00241-800.jpg

http://users.telenet.be/pitapimp/lan/mini/2010/DSC00392-800.jpg

als je er wat doorscrolled zie je alle stappen om hem in te voeren, nog vrij recent dus procedure zal op een halfjaar wel niet verandert zijn.

http://www.9lives.be/forum/mobiliteit/631341-mini-cooper-1000-project.html

Succes!

Garmir
25 januari 2010, 22:53
Babs, ik hoop datje met schuurblokjes werkt, en niet regelrecht met je handen en eenlos velleke papier op metaal ^^ Ik denk dat anders je handen je niet lief meer hebben nadat al het schuurwerk gedaan hebt :D

Babs
26 januari 2010, 08:43
Babs, ik hoop datje met schuurblokjes werkt, en niet regelrecht met je handen en eenlos velleke papier op metaal ^^ Ik denk dat anders je handen je niet lief meer hebben nadat al het schuurwerk gedaan hebt :D

Voor de kleine plekjes doe ik niet anders dan rechtstreeks me een velleke papier :p Maar mn handen nog geen schade opgelopen.
Kheb ook zo ne blok om zo een velleke op te bevestigen, ma da doe ik enkel voor grote stukken.

We moeten nog op zoek gaan naar een deftig schuurmachine, zeker als we me heel de carrosserie gaan beginnen.

Soundstorm
26 januari 2010, 11:35
dat is zo herkenbaar, denken dat de roest goed meevalt en dan overal waar ge niet kunt kijken zonder demonteren plekken vinden :D
of ook niet! :cool:

Niet alleen uw handen, als ge zonder blokje schuurt, dan gaat ge ook lokaal dieper gaan schuren waar ge met uw vingers aan het duwen zijt. Dat zijn dan allemaal dingen die achteraf met plamuur opgevuld moeten worden, anders heb je zo glooiingen in de lak.

Die rand vanachter valt nog goed mee denk ik. Kunt ge volgens mij gewoon een nieuw randje oplassen indien nodig.

Babs
26 januari 2010, 11:56
Die rand vanachter valt nog goed mee denk ik. Kunt ge volgens mij gewoon een nieuw randje oplassen indien nodig.

Is ook het plan, we gaan het randje van de voorkant loslassen en er vanachter aanlassen :p

Ik was de motorkap aan het schuren me mijn hand, ma da is oa die kleine dingskes vanbinnen, waardat ge onmogelijk me ne blok tussenkunt. En ik heb fijne vingers, dus ik geraak overal :D

We gaan dit weekend ons deur verhuizen naar Oostende, maw die eens meenemen naar de garage en zien wat er mee moet gebeuren.

In het slechtste geval kunnen we er niks aan lassen (want da is vanonder naar binnen gedraaid, niet evident) en moeten we een nieuwe deur (of deuren) kopen.
Tis nog altijd het plan om de kosten zoveel mogelijk te beperken, maar soms loopt da sebiet op als ge eens een nieuw stuk moet hebben..

Kweet nu tenminste waarvoor ik elke dag ga werken :D

enj0i^
26 januari 2010, 12:33
ja het is erger dan ik eerst dacht..
die uitlaat is een playmini uitlaat percies is nog te doen op de keuring gewoon zien dat het niet voorbij de chromebumpers komt..

chrome bumpers niet teveel tijd aan besteden kosten 20 euro 4 vijsjes en het geeft al een zo'n mooi effect ..

ipv 20 euro of meer uittegeven aan producten en dan u dood te schuren ..

heb wa recente dinge

http://users.telenet.be/pitapimp/lan/mini/af/DSC00872.JPG

http://users.telenet.be/pitapimp/lan/mini/2010/DSC00241-800.jpg

http://users.telenet.be/pitapimp/lan/mini/2010/DSC00392-800.jpg

als je er wat doorscrolled zie je alle stappen om hem in te voeren, nog vrij recent dus procedure zal op een halfjaar wel niet verandert zijn.

http://www.9lives.be/forum/mobiliteit/631341-mini-cooper-1000-project.html

Succes!

haha, die 2de en vooral die 3de foto zijn heel grappig :p

Doordat die mini zo klein is is het net alsof hij in die tuin aan het spelen is :p

Babs
26 januari 2010, 12:41
Mini's zijn dan ook belachelijk grappig, snoezig, schattig klein :p

Die stond eens in de garage van Sam, en zijne Duc kwam er bijna bovenuit :lol: Die leek precies niets, en da is dan een auto..

Babs
31 januari 2010, 19:36
UPDATE:

Gisteren dus naar cars-on-top geweest in Oostende. Vreemd figuur, maar zeer hulpzaam en geeft voldoende informatie :) Een garage die zn klanten aanspoort om zoveel mogelijk zelf te doen, zijn meestal wel goeie.

We kunnen het deurprobleem misschien oplossen mits veel geduld. We hebben 2 nieuwe panelen gekocht: de onderkant binnen en een groter paneel van de buitenkant. Normaalgezien moet ge er dan stukken afslijpen en vervolgens die 2 randjes van die stukken zachtjes en geleidelijk op elkaar kloppen.
Afwachten en geduld hebben dus.

Sapermun
1 februari 2010, 07:34
haha, die 2de en vooral die 3de foto zijn heel grappig :p

Doordat die mini zo klein is is het net alsof hij in die tuin aan het spelen is :p

PUTPUT to the rescue!:music:

GADGET
2 februari 2010, 17:46
UPDATE

Vandaag even tijd gehad om me met de deur bezig te houden.

onderste deel van het binnenframe eruit geslepen en kan vervangen worden door een stuk plaatwerk. Dat zou worden opgevuld met een stukje plaatstaal.
Linkerhoek onderaan was 'ok', rechterkant heb ik ook volledig uitgeslepen en zelf een nieuw hoekje proberen plooien.

http://i46.tinypic.com/oa63p2.jpg
zwart stuk is plaatwerk
kaal metaal stuk is plaatstaal dat er tussen moet.

http://i49.tinypic.com/r9fvnp.jpg
nagemaakt hoekje.

Trouwens nog serieus zitten kl*ten om dat deurscharnier los te krijgen. Heb uiteindelijk die boutkop gwn uitgeboord.

next do to is alles vastlassen (moet dringend lasapparaat hebben :p )
Dan gaat de 'doorskin' eraf (lees: buitenkant deur) en komt er een nieuw vel op dat dan volledig rondom rondgeklopt moet worden :cry: zal ook nog een werkske zijn om dat mooi passend te maken.

Dan heel de deur in de mini hangen en de nieuwe buitenkant op zijn plaats hangen (kunde nog bewegen aangezien het gewoon omgeklopt is) en dan definitief vastlassen.

(en dan de andere deur :help: )

citrofenwick
2 februari 2010, 20:09
Sterk bezig. Azo kunnen foefelen met plaatwerk is toch nog een stapje voor als mechanicien :D

Babs
2 februari 2010, 21:55
Twas een "we hebben er een goed oog op" dagske :D
Voorruitje gekocht nog voor een deftig prijske tweedehands, Sam ziet de deuren volledig zitten, iemand gevonden voor ons zetels deftig te overtrekken, beslissing genomen om het dashboard zelf te maken om geld uit te sparen, ...

enj0i^
3 februari 2010, 11:23
Lol ge moet die mini gewoon volledig opnieuw bouwen blijkbaar :p

Babs
3 februari 2010, 13:00

Beter teveel dan te weinig er aan gewerkt hebben. We hebben toch tijd, en tis makkelijker om er geleidelijk in te investeren dan alles in 1 keer.

We willen echt geen speldenkopje roest meer zien! Hoe meer we er nu op letten, hoe minder snel we opnieuw terug roest hebben. Praktisch alles is in het voordeel voor later, waardoor we er dan enkel maar rijgenot aan hebben :)

Tis vooral de carrosserie, aan de motor moeten we praktisch niks doen behalve opkuisen, en dan nog ons dashboard opnieuw doen met andere meterkes

BlueSkyraider
3 februari 2010, 14:23

Als ge een restauratieproject hebt is dat met gelijk welk merk en model zo. ;)

Babs
3 februari 2010, 15:13
Als ge een restauratieproject hebt is dat met gelijk welk merk en model zo. ;)

Hier spreekt een kenner :p

Ik kijk uit naar dit weekend, want we gaan eens goed buzze geven. Ik hoop de motorkap en het kofferdeksel al volledig geschuurd te hebben.

Babs
5 februari 2010, 08:36
Zalig, ik mag misschien met mijn werk een gratis basiscursus autotechniek gaan volgen :D Om de duur kan ik daar gans die motor uit elkaar halen en terug ineen steken :p

nixie
5 februari 2010, 11:07
waar werkte gij...

Babs
5 februari 2010, 11:48
Tging normaal cursus Assertiviteit zijn maar die zat vol, dus gaan de dames(!) nu gratis op cursus autotechniek :lol:

GADGET
5 februari 2010, 15:46
en da moet ik hier lezen !

ComputerVISTA
5 februari 2010, 16:04
*geeft een goeie harde mot op GADGET*

Sorry man, der zit een beest op uwen avatar!

Soundstorm
5 februari 2010, 18:44
Tging normaal cursus Assertiviteit zijn maar die zat vol, dus gaan de dames(!) nu gratis op cursus autotechniek :lol:
Waar wordt die cursus gegeven? :unsure:

ctgilles
5 februari 2010, 18:47
Waar wordt die cursus gegeven? :unsure:

Ja, kwil mijn kennis plots ook bijschaven :lol:

Vliegende Cisse
21 april 2010, 17:36
Heb dat projectje hier gevonden doordat mij Uw sig ineens opviel.
Blijkbaar al een hele tijd geen updates meer?

Kwertie
21 april 2010, 21:54
Idd, jammer, maar we zullen er nog wel van horen neem ik aan?

GADGET
22 april 2010, 16:44
even druk bezig met onze verhuis voor te bereiden :p

maar de mini verhuist mee en zal daar in de garage staan dus dan gaan er terug regelmatig updates volgen.

Plus het feit dat ik nen andere laspost moet hebben, want mijn huidige is iets te zwaar om plaatstaal te lassen.

(als er mensen intresse zouden hebben in nen halfautomaat.. 420A, let me know)

Soundstorm
22 april 2010, 19:49
Aan wa prijs denken we dan? :unsure:

GADGET
22 april 2010, 22:41
hangt er wa vanaf wa er allemaal bij moet zitten :p

zit een nieuwe toorts/kabel op

draadtoevoer zit ook op een appart 'karreke', dus ge hebt laspost... 5m kabel naar het karreke met draad, en dan weer 4m kabel naar toorts. Dus ge geraakt wel een eindje. Wa toch wel handig is :p

heb een rol 0,8mm draad en nog een rol 1mm draad.

Halfautomaat 420A aangeboden > Lasapparaten > Bouwmateriaal > kapaza.be (http://www.kapaza.be/detail/26269566/)

*edit: das dus het type laspost da ni kapot gaat, maar langs den andere kant ook het type da ge dus ni efkes in de koffer steekt om op een andere locatie te gaan lassen. Da ding WEEGT.

ben daar nu 3mm profielekes mee aant lassen en daarvoor is het bv wel zalig. Maar 1mm is te dun. Als ge echt goe kunt lassen zou het wel gaan

denkimi
22 april 2010, 23:42
met zo'n ding kunt ge toch alles lassen :wtf:

ge moet dat toch kunnen afregelen dat ook platen perfect gaan?

Babs
23 april 2010, 08:38
Mini \o/

Tzijn veel mensen aan het denken dat we ons voeten vegen aan het project, maar we zijn nog steeds even enthousiast als dag 1 om er aan te werken. De ijzig koude winter had er een stokje voor gestoken, en momenteel gelden even andere prioriteiten :)

Van zodra ze verhuisd is (en Gadget, hoe gaan we zo ne leeggepluimde, niet-rijdende mini verhuizen?? :eek: ) zal ik nog eens foto's nemen.

Tzal wel pieken met dit weer, tis natuurlijk ideaal om te gaan cruisen met een frisse opgeknapte mini :cool:

gunnie
23 april 2010, 16:49
Van zodra ze verhuisd is (en Gadget, hoe gaan we zo ne leeggepluimde, niet-rijdende mini verhuizen?? :eek: ) zal ik nog eens foto's nemen.

vanachter in een camionet? stond er hier nog ene opt forum die da zo gedaan heeft :p

Babs
23 april 2010, 17:47
Heb ik gezien ja :p Maar da was enkel de carrosserie. Kzou nie willen da er tijdens het opladen ofzo stukken afvallen >_<

nixie
23 april 2010, 17:50
Heb ik gezien ja :p Maar da was enkel de carrosserie. Kzou nie willen da er tijdens het opladen ofzo stukken afvallen >_<

en dan zo net de stukken waar jij aan hebt gewerkt...

GADGET
23 april 2010, 18:46
no worries. Ik verhuis da ding :p

@denkimi: kom het hier dan maar eens afregelen. 2 kameraden van mij zijn hier al geweest. Ene is lasser in scheepsbouw en de andere carroserie. En die konden het niet goed krijgen en hebben gezegd dat hij te zwaar is.

Dan de winkel (welda gent) heeft dat ook nog ies bevestigd.

Dus zou wel nice zijn als gij da hier evekes komt fixen :cool:

Jack-in-the-box
13 oktober 2010, 19:46
Hoe zit 't ondertusse met de mini?

Babs
26 oktober 2010, 15:33
Dringend tijd voor updates :p

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0049.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0050.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0051.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0052.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0053.jpg

Zo stond ze toen we ze verhuisd hadden. Half gepluimd, batterij plat, roest nog altijd voltallig aanwezig, ...
Tgaat winter worden en dan beslissen we er weer tegenaan te vliegen :D

Onze deadline is nu des te meer bevestigd op de zomer van 2011, aangezien we een reisje gaan maken met mijn schoonouders naar Frankrijk, en da willen we absoluut met de mini doen.

Gisteren zijn we naar stof gaan kijken voor de zetels te overtrekken. De skai was te lelijk, het nepleer te duur, dus gaan we voor alcantara gaan.
Nu enkel nog beslissen of we de hele zetel gaan doen, of gaan combineren met leer of een ander kleur alcantara.
En oh ja, blijkbaar ga ik de zetels overtrekken :p

Los daarvan is er dus ook een nieuwe laspost, die beter zal zijn voor het fijnere plaatwerk (en minder plaats inneemt)

De volgende stappen zijn voornamelijk nog alles lostrekken en losmaken. Vervolgens nemen we een duik in het onzekere en gaan we de motor eruithalen, oppoetsen, verven, stukken vervangen, ...

Als er iemand is die een goede site heeft met veel foto's van classic mini's hun interieur, altijd welkom!

Anyways, we're back in business :D

WeedJunk
26 oktober 2010, 16:07
Ge bedoelt alcantara waarschijnlijk? ;)

Babs
26 oktober 2010, 16:12
Ge bedoelt alcantara waarschijnlijk? ;)

Yus :$
Merci om dat even recht te zetten :p

BlueSkyraider
26 oktober 2010, 18:07
Frankrijk Frankrijk?

Hier moet ge naartoe verdikke! :p

..:: International Mini Meeting 2011 ::.. (http://www.imm2011.ch/)

Garmir
26 oktober 2010, 18:57
Ter is daar toch nog leven ^^

bram1987
26 oktober 2010, 19:50
aaah leuk t zien dat dit projectje ook ng leeft ;)!
als je ooit vragen hebt ofzo, ik wil altijd helpen

Babs
26 oktober 2010, 21:17
Frankrijk Frankrijk?

Hier moet ge naartoe verdikke! :p

..:: International Mini Meeting 2011 ::.. (http://www.imm2011.ch/)

We gaan wijn gaan proeven, da sla ik niet af ze!
Tzal de eerste grote test zijn voor de mini om te zien of ze da wel overleeft :D
Tstaat wel genoteerd in de agenda, dus wie weet ;)

Ter is daar toch nog leven ^^

Zeker zeker, zolang we niet besluiten om er mee te stoppen gaat het door :)

aaah leuk t zien dat dit projectje ook ng leeft ;)!
als je ooit vragen hebt ofzo, ik wil altijd helpen

Thanks, zullen we zeker doen!
Grootste probleem zal wel het technische gedeelte zijn, en das nog ver weg gelukkig :p

Babs
2 november 2010, 08:47
Dit weekend er terug ingevlogen :D

Eerst richting Mechelen om nieuwe (tweedehands) velgen te gaan halen.
http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0171.jpg
Wat zijn ze toch vet :love:

Voor de rest nog wat kleine prullen vanbinnen eruit gehaald, en nu zijn we voornamelijk bezig met de motor.

De motor zal later nog wel voor de nodige vertraging zorgen.
Er was last van verliesstroom, en das ook geen wonder als ge al die kabelkes ziet liggen :eek: Dus we gaan alles goed moeten uitkuisen, kijken wa er weg mag etc.

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0138.jpg
Ik bewijs ook mn diensten :p

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0144.jpg
Roest zit zelf tot in de kleinste hoekjes verstopt.

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini/IMG_0190.jpg
Zo staat de motor erbij nu.

BlueSkyraider
2 november 2010, 09:48
blij dat er weer vooruitgang geboekt wordt! :woohoo:

Babs
2 november 2010, 10:04
Wij ook :)

Tbeeld hoe dat ze er uiteindelijk gaat uitzien zit in alletwee ons gedachten, en om dat beetje per beetje tot werkelijkheid te zien komen is fantastisch.

Babs
17 december 2010, 12:55
Motorblok is er ondertussen helemaal uit.
Voor de rest zijn de voorste panelen er al een deel afgehaald. Nu zal het voornamelijk de roest weghalen zijn op de kleine deeltjes, dan als de kast helemaal klaar is laten zandstralen, nog wat dingen erop doen zodat het niet rap meer roest en herspuiten.

En dan zou ik nog met de zetels moeten beginnen maar dat zie ik minder zitten :doh:

Zal vanavond voor foto update zorgen!

jeronimo
15 maart 2011, 23:01
als je hulp zoekt of meer info mini onafhankelijk forum en ken nog wat mecaniekers indien nodig. heb juist de mijne verkocht. Maar heb nog veel info/adresjes

Babs
16 maart 2011, 09:18
als je hulp zoekt of meer info mini onafhankelijk forum en ken nog wat mecaniekers indien nodig. heb juist de mijne verkocht. Maar heb nog veel info/adresjes

Tnx, zullen we zeker onthouden. We krijgen gelukkig veel hulp aangeboden van verschillende mensen die bvb wat meer technische kennis hebben, dus da komt goed :)
Ik denk dat Sam trouwens zelf op het forum zit, die zit op wel een aantal forums.

Nu dat we hier toch zijn:

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/mini_kas.jpg

The mini: part two :D

De kas van ons mini was te hard aangepakt door de roest. Deuren, bumpers, gat in de bodem, ... Uiteindelijk als je alles optelde qua kosten en tijd was het goedkoper om een nieuwe, betere kas te kopen.
Na lang zoeken hebben we eentje gevonden in Nederland voor een schappelijke prijs, degene dus op bovenstaande foto.

Hier is nog een beetje opkuiswerk aan, maar het grootste deel is al gedaan. Daarnaast moeten we in de motorruimte wat meer plek maken voor onze motor erin te krijgen (is kas van '83 ofzo)

We zagen het meteen een pak beter zitten om er terug aan te beginnen :)

Normaalgezien ga Sam nog een "spit" maken om de mini aan te hangen, en dan kunnen we weer verder met opkuisen, plamuren, lassen, ...

Jack-in-the-box
24 juni 2011, 19:47
SCHOP !

BlueSkyraider
24 juni 2011, 21:35
Als ge zo een andere kas gebruikt, wat doe je dan eigenlijk met het chassisnummer?

Soundstorm
24 juni 2011, 21:39
Als ge zo een andere kas gebruikt, wat doe je dan eigenlijk met het chassisnummer?
Je gebruikt natuurlijk het chassisnummer dat bij die kas hoort!
Waar zit jij wel aan te denken?! :naughty:

:unsure:

BlueSkyraider
24 juni 2011, 21:49
Je gebruikt natuurlijk het chassisnummer dat bij die kas hoort!
Waar zit jij wel aan te denken?! :naughty:

:unsure:

En wat dan met de motor? Je kan moeilijk naar de keuring met een 1.3MPI terwijl er origineel waarschijnlijk een 1000cc SPI in zat. :p

Soundstorm
24 juni 2011, 21:57
En wat dan met de motor? Je kan moeilijk naar de keuring met een 1.3MPI terwijl er origineel waarschijnlijk een 1000cc SPI in zat. :p
Inderdaad.

Want koetwerkpanelen vervang je alleen maar omdat ze roest zijn. :$

Mini89
10 juli 2011, 13:00
Hoi Babs,

Proficiat met jouw mini!

Wij hebben vorig jaar in juli een mini gekocht van '89. Die zag er, net zoals de jouwe, heel goed uit. Tot we het een en ander begonnen weghalen. Over was er wel een plekje roest, beide dorpels moesten uitgesneden en vervangen worden, we hebben heel veel geschuurd en geplamuurd, de motor is volledig opgeknapt en nu staat hij volledig gespoten. Ik heb net mijn zetels laten overtrekken door iemand die dit profesioneel doet, HEEL tevreden over en niet echt duur :)

Jij vertelde dat je jouw dakhemel en tapijt wou vervangen.. Is dit al gebeurd en heb je dit zelf gedaan of wil je dit zelf doen? Kan je me wat meer uitleg geven hierover?

Groetjes

Babs
20 juli 2011, 13:20
SCHOP !

We know :p As we speak heeft Sam bouwverlof terwijl ik mijn laatste dag op het werk zit, dus de werken gaan weer serieus beginnen.

Momenteel is het framework van mini 1 eraf gehaald, en zit hij te sukkelen met hetgeen van mini 2 (vastgeroeste bouten, ...). Normaalgezien qua plaatwerk zal mini 2 bijna klaar zijn, dus hopelijk kunnen we die snel spuiten :)

Hoi Babs,

Proficiat met jouw mini!

Wij hebben vorig jaar in juli een mini gekocht van '89. Die zag er, net zoals de jouwe, heel goed uit. Tot we het een en ander begonnen weghalen. Over was er wel een plekje roest, beide dorpels moesten uitgesneden en vervangen worden, we hebben heel veel geschuurd en geplamuurd, de motor is volledig opgeknapt en nu staat hij volledig gespoten. Ik heb net mijn zetels laten overtrekken door iemand die dit profesioneel doet, HEEL tevreden over en niet echt duur :)

Jij vertelde dat je jouw dakhemel en tapijt wou vervangen.. Is dit al gebeurd en heb je dit zelf gedaan of wil je dit zelf doen? Kan je me wat meer uitleg geven hierover?

Groetjes

Proficiat me de jouwe :)

Oorspronkelijk was het inderdaad de bedoeling dat we zoveel mogelijk zelf gingen doen, maar van de zetels heb ik al afgezien. Ik heb daar niks ervaring mee en kan een beetje naaien (laat maar komen...), dus laat staan dat ik zoiets aan kan. Dit gaan we dus ook laten doen door iemand.

De tapijten gaan we denk ik gewoon een groot stuk kopen, en onze oude stukken daarop leggen en uitknippen. We hebben deze allemaal bijgehouden, dus kunnen we die gebruiken als patroon :)
Vanvoor zat er ook nog wat "geluidswerend" materiaal tussen, ik denk wel dat we dit opnieuw gaan doen ook.

Het dakhemel weet ik eigenlijk niet zo goed. We hebben nog de oorspronkelijke, maar ik weet ook niet goed hoe dat ineen zat.

Ons concept is trouwens aangepast. We zijn een beetje van de kleuren afgestapt, en gaan proberen het nog origineler aan te pakken. Hier gaan we jullie in het duister laten tot het gerealiseerd is ;)

Ik heb er zin in!!! :applause: :woohoo:

citrofenwick
22 juli 2011, 13:34
Ik ben benieuwd naar updates van deze :)

(Zo'n dingen over chassisnummers zou ik trouwens niet online zetten, want je weet nooit wie meeleest. Er zijn imo trouwens veiligere methodes dan omlassen. :p)

GADGET
22 juli 2011, 17:37
chassis nr zal ook op een andere manier gebeuren. En alles correct.
Wordt terug ingeslaan.

vandaag terug wat gaan demonteren en opkuisen om te zandstralen.

zo komt het er allemaal vanonder:
http://i53.tinypic.com/imtmkm.jpg
en na het kuisen:
http://i54.tinypic.com/kyukz.jpg

Heb nu 2 subframes met alles erop en eraan. 1 van de 'nieuwste' mini en 1 van een oude met trommelrem. En de rover-kwaliteit is wel degelijk stukken slechter dan de oudere mini's. Niet enkel die body is 100x beter van die oude, maar heel de mechanica is imo niets waard van die rover.

dit is bv het subframe met de remmerij van de rover:
http://i52.tinypic.com/9a4nys.jpg

op zich niet echt een probleem, maar grootste kl*terij is het feit dat er van de 10 bouten/moeren er 8 volledig vast zitten. Maar dan echt VAST vast e.. :p

Heb nu 1 subframe 'kaal' en dat ga ik zo snel mogelijk stralen en spuiten en dan daarop beginnen voortbouwen met onderdelen van ofwel de rover, ofwel de oude, ofwel 2dehands, ofwel nieuw.. afhankelijk van hoe alles er vanonder komt en hoe proper ik het kan krijgen.

Hoe dan ook moet alles vrij perfect in orde zijn. Maakt me niet uit of ik er een jaar aan bezig ben of 2 jaar.

(remklauwen en schijven zijn nu nieuw besteld, voor dat geld kan ik ze zelf niet kuisen/reviseren)

GADGET
22 juli 2011, 23:38
net de kleine onderdelen kunnen zandstralen
http://i56.tinypic.com/690snk.jpg

subframe is nog een probleem. Voor te zandstralen moet de grootste vettigheid van de onderdelen zijn (daarom dat ik ze eerst zelf al handmatig eens kuis). Omdat anders dat zand begint samen te koeken en heel de nest verstopt raakt.

EN het zeeeeeer traag vooruit gaat met zandstralen omdat dat zand 'veert' in die vettigheid ipv dat het alles eraf blaast.

en subframe is dus niet enkel extreem vettig, maar er ligt nog een of andere dikke laag 'pek' op. Vuil goedje in ieder geval. Hebben er al met industriële ontvetter opgezeten, remreiniger, aceton,.. maar helpt niet veel.

Morgen proberen branden. Hebben daarnet stuk geprobeerd met de brander en dat komt normaal wel goed op die manier.

Garmir
23 juli 2011, 21:10
Ons concept is trouwens aangepast. We zijn een beetje van de kleuren afgestapt, en gaan proberen het nog origineler aan te pakken. Hier gaan we jullie in het duister laten tot het gerealiseerd is ;)

Kriebel kriebel, zou ik iets zeggen? ... Neen :p
Ik vind je idee tof maar persoonlijk zou ik het NOOIT doen :hug:

Babs
25 juli 2011, 10:01
Kriebel kriebel, zou ik iets zeggen? ... Neen :p
Ik vind je idee tof maar persoonlijk zou ik het NOOIT doen :hug:

David heeft een grote mond :unsure:

We gaan alles nog eens herbekijken trouwens, er zijn enorm veel twijfels over de kleuren :p

Vandaag gaat Sam ervoor zorgen dat het subframe klaar is om te zandstralen. Gisteren hebben we enkele kleine deeltjes al een laagje verf bezorgd. Het subframe wordt zwart, de andere kleine deeltjes zijn in het grijs.

Garmir
25 juli 2011, 16:01
David heeft een grote mond :unsure:

We gaan alles nog eens herbekijken trouwens, er zijn enorm veel twijfels over de kleuren :p

Vandaag gaat Sam ervoor zorgen dat het subframe klaar is om te zandstralen. Gisteren hebben we enkele kleine deeltjes al een laagje verf bezorgd. Het subframe wordt zwart, de andere kleine deeltjes zijn in het grijs.

Heb het niet van mijn broer vernomen hoor maar van uzelve ;) FB is nog vriend nog vijand op zo vlakken. Ben curieus hoe ie er bij staat. Kzal eens moeten komen piepen om te zien hoe het er mee is :p

GADGET
29 juli 2011, 21:45
ondertussen al wat kleine stukken opgekuisd, gestraald en gespoten.

Gisteren ook het subframe (voor) gestraald en vandaag gespoten

http://i51.tinypic.com/dde5ci.jpg

en de 'swivel hubs' nu aan het demonteren. lagers eruit en uitkuisen.
En dan de hub zelf stralen en spuiten. Zal iets voor begin volgende week zijn. En dan is het voorframe met alle aanhangsels zo goed al af

http://i51.tinypic.com/30lmnb5.jpg

GADGET
8 augustus 2011, 19:35
vandaag die swivel hubs kunnen poederlakken

http://i52.tinypic.com/1531nc4.jpg

ziet er al wat beter uit :p

Nu ga ik het voorste subframe even laten voor wat het is. Ben nog op enkele onderdelen aan het wachten om het af te werken.

ga me bezighouden met de body.

onderkant proper maken
terug inspuiten met bitumen of iets dergelijks.
kleine laswerken aan de buitenkant
achterste subframe demonteren
schuren
en alles spuiten

GADGET
17 september 2011, 17:57
Druk gehad met het werk de laatste tijd. Toch nog paar dingen kunnen doen aan de mini.

http://i51.tinypic.com/16a41dv.jpg

is een mix van gestraalde/gecoate onderdelen van de oude mini en een deel nieuwe onderdelen. Hetgeen ik voor weinig geld nieuw kan kopen, is meestal de moeite niet om op te knappen..

lagers zijn nagekeken en ontvet en terug proper ingevet. Overal nieuwe dichtingen. Gewrichten zijn gewoon allemaal vernieuwd (kost praktisch niets). Sommige rubbers zijn vervangen door teflon (of iets dergelijks toch) exemplaren. Kwestie van levensduur..

Remklauwen zijn nieuw, schijven zijn nieuw, en de flexibele remleidingen. Dan ook de vaste remleiding nieuw geplooid en ga dit waarschijnlijk bevestigen met die klemmetjes op de foto.
Is wel proper en doet geen schade door die rubber.

Ophanging is regelbaar in hoogte, omdat ik uiteindelijk wel wil dat die velgen mooi in de kas zitten.

alle bouten gemonteerd met vet en sommige vernieuwd, andere moet ik genoodzaakt de oude gebruiken. Omdat die ofwel niet te vinden zijn hier (UNF draad). Ofwel belachelijk duur zijn.

WeedJunk
5 juli 2012, 11:06
Ik vermoed dat er ondertussen nog heel wat dingen zijn gebeurd of lag het project effectief stil? ;)

Babs
16 juli 2012, 11:05
Het ligt helaas voornamelijk stil nu. We hebben dit jaar een huis gekocht dus moeten we een beetje op ons geld letten.

Binnenkort hebben we verlof, ik veronderstel dat we het dan terug wat gaan oppikken :)

GADGET
2 augustus 2012, 18:08
onderkant gestript en proper gemaakt.
http://i45.tinypic.com/55hv1w.jpg

nog maar eens een rotte plek hersteld. (ambetant hoekje)
http://i50.tinypic.com/f1jvxd.jpg

nog 1 te gaan en dan is de onderkant ok. Ziet er wel nog tamelijk nasty uit, zal het eens goed moeten bekijken.
http://i50.tinypic.com/rsslfr.jpg

hopelijk morgen..

GADGET
5 augustus 2012, 17:32
http://i50.tinypic.com/2lsdtnm.jpg

citrofenwick
5 augustus 2012, 18:57
Ziet er terug proper uit :)
Nooit getwijfeld om meteen de koets te (laten) zandstralen? Voor hetgeen dat maar kost.

Soundstorm
5 augustus 2012, 20:16
Ziet er terug proper uit :)
Nooit getwijfeld om meteen de koets te (laten) zandstralen? Voor hetgeen dat maar kost.
Voor te stralen moet alle undercoating er toch al af zijn? Dat is toch hetgeen dat mij verteld werd.

Vroeg het mij nog af hoe het hiermee zat trouwens. En kreeg te horen dat jullie er terug aan gingen beginnen. En nu zie ik al proper resultaat!
Ben ik blij dat ik zo geen roestplekken moet herstellen :)

GADGET
5 augustus 2012, 22:01
Heb gedacht om te zandstralen. En heb dat ook geprobeerd zelf (met zo een mobiel toestel). En die onderlaag kan je er niet echt af stralen omdat die zo flexibel is. Heb dit dan nagevraagd en moet dan blijkbaar veel harder stralen, maar zou ik heel de koets in deukjes/putjes stralen en extreem veel werk hebben achteraf bij de paintjob..

Dus heb het maar manueel verder gedaan. De cheapo-manier.

Vandaag nieuw onderdeeltje besteld. Na lang twijfelen over de motor (conversie of origineel) heb ik dan toch gekozen voor het origineel te houden, maar het wordt wel een leuk motortje. 1380cc met nog veel leuke specs.
Injectie laat ik ook achterwege en zal carbu worden.

Maar dat was ik zowieso van plan, die injectie is een miserie met alle sensors etc die wel eens durven mankeren bij die mini's.

next up: ga nog 2 bussen van die zwarte undercoat aanbrengen, mag goed dik liggen :p en dan de leidingen leggen onderaan. dan terug omdraaien en wielkast verbreders aanwerken.

desolation
6 augustus 2012, 08:43
dikke weber carbus op knallen!

GADGET
6 augustus 2012, 20:17
webers zullen het niet worden denk ik. Wegens niet zo makkelijk te vinden en ook niet zo makkelijk te af te stellen blijkbaar (ook kwa onderdelen dan).

Weet nog niet goed welke carbu's. Ga ook overwegen om er moto-carbs op te zetten als ik geen geschikte normale carbu's vind.

Update vandaag: ipv een 2e laag van die underbody coating op te leggen heb ik anti steenslag gepakt voor de laatste laag.

Is nog iets elastischer en iets properder van textuur (imo). Ook iets grijzer.

http://i48.tinypic.com/eijcw7.jpg

dieter1310
28 augustus 2012, 17:47
Mooi project, net even doorbladerd, zot blokske van plan erin steken, zalig!
Verkoop je dat injectie spul trouwens?! :p
Zoja mag je een pb sturen met richtprijs ;)

GADGET
28 augustus 2012, 20:21
heb nog een spi motorblok, werkte en reed toen goed. Kan wel geen zekerheid geven over de staat er van.. maar is er in ieder geval werkend van onder gehaald.

heb nog injectie liggen, ecu,.. alles in feite.

Doe maar een bod en dan zien we wel.

achtersubframe is ondertussen ook gestraald, alles is uiteen en normaal zaterdag terug monteren.

motorblok heb ik inmiddels ook staan. Zal wel eens foto trekken.

ook nieuwe stuurstang gestoken, nieuwe brandstofleiding, kabels, poly bevestigingsstukken voor het voorste subframe,.. en nog wel wat prul.

zal zondag nog wel eens updaten

GADGET
30 augustus 2012, 19:51
achter subframe gestraald, gemetalliseerd en gespoten.

Ziet er weer beter dan nieuw uit.

GADGET
1 september 2012, 17:37
toch minder kunnen uitsteken dan gedacht.

zo was het (draagarm achter en daarachter ligt het subframe op de grond)
http://i47.tinypic.com/200ahxh.jpg

subframe nu
http://i49.tinypic.com/f1dqtk.jpg

draagarm nu
http://i47.tinypic.com/9gvyxg.jpg

Hangen te drogen omdat ik op de poederlak nog een kleur gespoten heb. Zodat dit hetzelfde is als de draagarmen vooraan. Niet dat iemand dit eigenlijk gaat zien maarja... het moet voor mezelf :p

heb moeten stoppen omdat ik wat stukken mankeer. lagers staan me niet 100% aan. Remschoenen moeten vervangen, trommels moeten er zijn met ingebouwde spacer. en in de draagarm zit allemaal zand en vettigheid. En heb nieuwe bussen nodig. Dus daar stopte het werk voor vandaag..

ps:
http://i50.tinypic.com/293c175.jpg :love:

Vizionary
13 maart 2014, 20:20
is de mini afgeraakt? Misschien een beetje laat nu maar ben toch benieuwd naar het eindresultaat!

nixie
14 maart 2014, 15:18
als ik me niet vergis hebben ze serieus wa werk in hun huis :p

GADGET
16 maart 2014, 12:12
inderdaad serieus wat werk (gehad). Is nu zo goed als achter de rug en mini is terug vanonder het stof gehaald.

Vanaf volgende maand wordt eraan gewerkt. Zal het wat opvolgen hier. Verwacht volgende week de laatste stukken die moeten binnenkomen om eraan te beginnen.

Garmir
16 maart 2014, 19:34
Gadget, ge moet maar roepen als ge hulp nodig hebt hé :) Ben blij dat het projectje weer van onder het stof komt!

BlueSkyraider
16 maart 2014, 20:16
Leuk, ben benieuwd naar deel 2 van deze resto! :)

exCite
10 september 2014, 13:19
Is hij bijna klaar? :D

Vizionary
12 september 2014, 18:57
Is hij bijna klaar? :D
Ik vraag het mij ook af :)

GADGET
18 september 2014, 15:46
Klaar is een -zeer- groot woord :p

laatste laswerken zijn nu bijna gedaan. Nog plaatjes voor MKI achterlichten zijn ingewerkt en versteviging binnen en buiten voor rolkooi op te bouten. Nu vooraan nog nieuwe hoeken en deuren perfect zetten (zijn nu deuren met alu skin) en dan klaar zetten om te spuiten. Ondertussen de subframes afwerken en dan zal het wel vrij vlot gaan.

Spuiten is nog altijd een issue. Zelf doen of laten doen... voorlopig is zelf doen de optie.

Mijn dagelijkse auto heeft even voorrang gekregen op de mini ;)

GADGET
3 december 2014, 22:22
stand van zaken:

alle laswerken gedaan. verstevigingsplaten rolkooi binnen en buiten (om kooi op te bouten), mkI achterlichten, A panelen aangepast naar de 'nieuwe' alu deuren. Alles afgekit.
Alles uitgeplamuurd
Alles afgeschuurd
subframes voorlopig gemonteerd en wielen.

klaar om te spuiten. EN ook besloten om het zelf te doen.

alles in spuitplamuur zetten, primer, verf, lak.

eerste fase van spuitplamuur is nog geen succes geweest. Hopelijk dit weekend wel. (wegens verkeerd pistool en werkwijze)

citrofenwick
4 december 2014, 12:32
stand van zaken:

alle laswerken gedaan. verstevigingsplaten rolkooi binnen en buiten (om kooi op te bouten), mkI achterlichten, A panelen aangepast naar de 'nieuwe' alu deuren. Alles afgekit.
Alles uitgeplamuurd
Alles afgeschuurd
subframes voorlopig gemonteerd en wielen.

klaar om te spuiten. EN ook besloten om het zelf te doen.

alles in spuitplamuur zetten, primer, verf, lak.

eerste fase van spuitplamuur is nog geen succes geweest. Hopelijk dit weekend wel. (wegens verkeerd pistool en werkwijze)

Niet te onderschatten werken allemaal! Heb je foto's genomen?

GADGET
4 december 2014, 21:19
Niet te onderschatten werken allemaal! Heb je foto's genomen?

Heb nog enkele foto's ja. Zal vant weekend eens kijken om online te zetten.

Heb weer iets geleerd gisteren:

a)spuitplamuur mag je nooit 1l van af maken in 1 keer. Met die verharder stolt dat veel te rap
b)compressor is aan de licht kant
c)bovenbeker vereist voor spuitplamuur. Onderbeker moet teveel aanzuigen en die plamuur is te dik daarvoor.

Ik had een cheap*ss spuitpistool gaan halen voor die plamuur met de gedachte dat dat toch voor weg te smijten was. Maar nu moet ik dus alsnog een grotere naald halen en het met mijn goed pistool doen...

was wel weer even frustrerend.

GADGET
3 januari 2015, 14:55
Schuren...

pads zijn op. Nog 1 dagje en schuren is klaar.

http://i61.tinypic.com/95ok6p.jpg

GADGET
8 februari 2015, 21:42
http://i57.tinypic.com/e7m7w3.jpg

Babs
2 juni 2016, 10:18
http://i57.tinypic.com/e7m7w3.jpg

Dit topic gezien in mijn signature dus hierbij een kleine update:

Het zelf spuiten is uiteindelijk niet zo goed gegaan als verwacht wegens te slechte omstandigheden. We hebben dan besloten om hem toch nog te laten herspuiten want een mooie lak is toch van groot belang.

Daarna was het alles terug in elkaar puzzelen, wat we gedaan hebben met een ervaren specialist (https://www.facebook.com/mini.garage.aalst/). Nu is hij dus zo goed als af, maar bij de keuring is er iets misgelopen waardoor de keuring op de platen was gebeurd, waardoor wij geen nieuwe konden aanvragen. Als dit rechtgezet is zal hij eindelijk bij ons zijn. Dan staan er nog wat kleine aanpassingskes voor de boeg.

Projectje van 6 jaar dus :D

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/IMAG0356_zpshpvjbzy8.jpg (http://smg.photobucket.com/user/babbith/media/IMAG0356_zpshpvjbzy8.jpg.html)

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/IMAG0357_zpsvx1grvno.jpg (http://smg.photobucket.com/user/babbith/media/IMAG0357_zpsvx1grvno.jpg.html)

http://img.photobucket.com/albums/v667/babbith/IMAG0358_zpsxitlrku4.jpg (http://smg.photobucket.com/user/babbith/media/IMAG0358_zpsxitlrku4.jpg.html)

citrofenwick
16 juni 2016, 14:16
leuk om te horen dat dit project uiteindelijk afgewerkt is geraakt. Is mooi geworden :)
Nu genieten:)

GADGET
3 juli 2016, 15:47
https://s32.postimg.org/tqmwcyd11/IMG_20160703_152437.jpg

E-riko
5 november 2016, 00:15
leuke topic, vooral dat stuk over conversie/Honda motorblokken :)

Gadget, jij twijfelde tss ori of conversie...stel dat je voor een conversie ging, had je al stilgestaan hoe een keuring zou werken?
Auto is dan niet meer origineel (ander blok aja) en veel krachtiger.

Kortom, krijg je een Mini met Honda blok die presteert als een supercar überhaupt gekeurd in ons land?

edit: gevonden hier op het Onafhankelijk Mini Forum België :D
Onafhankelijk Mini Forum België • Inloggen (http://omfb.vpsat.be/viewtopic.php?f=6&t=8057&p=87199&hilit=vtec#p87199)

Mini-Vtec invoeren vanuit de EU met papieren waaruit de conversie al in staat.

GADGET
6 november 2016, 08:59
ik zou dat gekeurd hebben met originele motor en dan pas conversie. Aangezien die dan toch vrij is van schouwing.

uiteraard als je dan een accident hebt is dat enorme miserie

of als de wetgeving veranderd en je alsnog moet gaan keuren met een oldtimer...

moest ik het nu opnieuw doen zou ik wel gaan voor een 16V twin cam conversie op het originele onderblok.
(misschien met wat tijd/geld/goesting dat ik dat nog doe, maar denk het niet. Mij kennende zal dat eerder verkoop worden en tijd voor iets anders :p )

E-riko
7 november 2016, 18:39
Okido, je zou de illegal way opgaan :)

Soit, na flink wat research ontdekt dat het in principe wel mogelijk moet zijn om met een Mini Tec (leuke woordspeling) in ons Belgenlandje rond te bollen.

Zoek een classic mini en laat hem ergens in de EU ombouwen, liefst een land waar dat nogal veel gebeurt, UK of Duitsland.
Laat hem daar keuren, dan heb je een keuring van een EU lidstaat, bijvoobeeld Duitsland, een TUV noemt dat daar.

Laat die omgebouwde Mini mét keuring (TUV) wel zodanig keuren, dat je TUV maximaal 2 maand oud is als je hem hier in België komt importeren.
Want in België hoef je bij zo'n recente keuring zelfs geen grondige keuring te ondergaan, enkel een "VEREENVOUDIGDE TECHNISCHE AUTOKEURING"

De Clue is, dat europees gelijkvormigheidsattest van de fabrikant moet je niet meer voorleggen, of anders gezegd, instanties in België mogen dit niet meer eisen ALS je voertuig al gekeurd is in een ander EU land! :)
En is die keuring al dan niet ouder dan 2 maand, kan je dus genieten van die vereenvoudigde technische keuring, wat in concreet een visuele inspectie inhoudt en waarbij men dingen checked als remmen etc.
Zo een zwaar gemodifieerde auto zou/zal maar al te gemakkelijk afgekeurd worden als men zich moet basseren op het officiele COC van de fabirkant aangezien de auto daar origineel op staat, maar als je daarentegen een keuring hebt van de auto in diens gemodifieerde toestand, ben je in princicpe binnen en moet men die keuring aanvaarden in België :)

Dus, in theorie kan je zo'n Mini Tec op die manier invoeren in Belgie, want tis bij de keuring dat het probleem zit...eens die achter de rug is -> DIV -> verzekering -> bollen maar.

In België heb je trouwens wel bedrijfjes die zich bezighouden met invoeren van autos in het buitenland en die zorgen voor de praktische kant en alle papperassen die komen kijken bij he tinvoeren opz ich.
En hier heb ik alvast contact gehad met zo een Mini-Tec specialist, die bevestigd wat hierboven staat, én kan ook zorgen dat je project een recente TUV krijgt:
GRacing: Home (http://www.gracing.de/2013/home.html)

Bronnen, heel belangrijk:
Auto kopen in Europa - Ecc Belgi (http://www.eccbelgie.be/themas/auto/auto-kopen-in-europa)
Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk doen! - JuridischForum.be (http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?f=12&t=52375&sid=10c904e67f63c72500a538c55d29899b)

Vooral in die laatste link vind je interessante en bruikbare annedotes, van oa politieagenten en keuringscentra die blijkbaar uit onwetendheid toch een COC eisen en achteraf toch plooien of, in het geval van de agent, zichzelf in twijfel trekken.
Vooral het mailverkeer is interessant van het kabinet van Vlaams Minister van Verkeer, Ben Weyts, die de EU regelgeving hieromtrent bevestigd.
Blijkbaar is België hiervoor als veroordeeld wegens niet naleven van EU regelgeving.

Dus, op je strepen staan als je ooit in zo'n situatie komt te staan :)

GADGET
9 november 2016, 18:24
ok STEL dat dat allemaal lukt, de wagen is gekeurd op die manier.

paar maand later, politiecontrole blablabla, en ze vragen u om de wagen eens voor te rijden voor technische controle. probleem ? want je hebt niets in handen waar op staat dat die gekeurd is in belgie MET die mods. ok, je hebt een TUV (staat dat daarop dat er bv een vtec in ligt ?) maar die is maar 2 maand geldig als enige document ? Dus valt men terug op COC ?

andere zaak: accident, dodelijk slachtoffer. Verzekering gaat dat allemaal ok vinden ? hier ook weer: waar staat dat op een Belgisch papierke dat die in orde is met die mods ?

is maar vraag he, ik hoop dat je kan antwoorden, dan wordt de kans wel groter dat dit project nog een staartje krijgt :p

GADGET
28 februari 2018, 09:01
Sold...met een beetje pijn in het hart.

http://i64.tinypic.com/16llg8o.jpg

http://i68.tinypic.com/30c7uw1.jpg

http://i68.tinypic.com/xpsby9.jpg