PDA

Volledige versie bekijken : Kan je elektrisch geladen worden door een gsm?

xdreamingxgirlx
9 januari 2010, 12:05
Ok.. ik geef toe dat de vraag heel raar klinkt, maar ze klopt wel.
Voor mn nieuwjaar heb ik een nieuwe gsm gekregen (HTC TYTNII) en sindsdien krijg ik constant electrische shokken.. op de meest onmogelijke momenten he. Ik mag bijna niets of niemand meer aanraken of ik krijg een shok. De muur, de stoof, personen, zelfs van mn gsm zelf krijg ik schokken.
Ik weet dat iedereen soms wel eens electriciteit heeft, maar bij mij is het om de 10 minuten.. vind ik niet echt normaal :p
nu vroeg ik me af of dit kan voortkomen van die gsm?
en als het niet zo is, van wat zou het dan wel kunnen voortkomen?
Kmoet zeggen, ik heb vandaag mn gsm nog niet vast gehad (en ik ben het ook niet van plan voor vandaag :D) en ik heb nog geen enkele shok gehad, toeval of niet?
Ik wil geen belachelijke reacties zoals: blijf dan van al die dingen af waar je die shokken van krijgt :s met zo een reacties ben ik dus niets he..
alvast bedankt voor iedereen die het probleem herkent en mss zn eigen ervaringen hier kan bijzetten ^^

Klymaxx
9 januari 2010, 12:06
Laat iemand anders uw gsm even gebruiken en kijk of ze hetzelfde ervaren?

stoomboot
9 januari 2010, 12:07
Maar kan je dan positief zijn over de negatieve lading?
Of misschien ben je wel negatief over de positieve lading :wtf:

Wie zal het zeggen?! Oh god, het dilemma!!!!!!!

ironhorn
9 januari 2010, 12:10
dat ligt gewoon aan uw poes (of dekentjes enzo)

edit: zou liggen aan droge lucht in huis

Anarchist12911
9 januari 2010, 12:31
Dat is best mogelijk.

Als je schoenen draagt dan zal allereerst er een lichte polariteit ontstaan op je lichaam waarbij je plots een schok zal krijgen als je een ander object aanraakt. Waardoor de polariteit verdwijnt en je dus een "lichaamslading" krijgt, waardoor je als je de volgende keer weer een object aanraakt ook een schok krijgt en uw lichaam weer ladingvrij wordt. (2 opeenvolgende schokken dus).

Waarna het weer even zal duren voor uw GSM om uw lichaam polair te maken.

Als je geen schoenen draagt dan zal je meteen elektrisch geladen worden en zal je maar telkens 1 opeenvolgende schok gewaarworden als je iets aanraakt.

xdreamingxgirlx
9 januari 2010, 12:50
@Klymaxx: da is nog geen slecht idee, kben nogal redelijk sadistisch dus da moet wel leuk zijn om te zien bij anderen :D ga er direct werk van maken! :p

@stoomboot: ik ben eerder negatief over de positieve lading. alhoewel ik nie zeker ben of het wel positieve lading is aangezien ik er zo negatief tegenover sta, dus misschien ben ik wel negatief over de negatieve lading. maar met die dubbele negatie zou ik dus eigenlijk positief moeten zijn, wat ook nie waar is. dus ik moet wel met twee tegenovergestelde krachten werken, het probleem is dat ik dan niet goed weet wat ik positief/negatief moet zetten, mezelf of de lading, want ik ben over allebei redelijk negatief.. oh boy, wie brengt me redding? :( :D

@ironhorn: wat heeft mn poes hiermee te maken? en als je over het beest op 4 poten bezig bent, heb ik niet :D kben er allergisch aan :p
en aan de droge lucht zal het niet liggen, wnt dan moeten er toch nog mensen last van hebben? en het is enkel bij mij..

@Anarchist12911: jou uitleg ziet er het meest intilligent uit, maar je theorie klopt niet.. ik draag schoenen (simpele pumps, mocht je er iets met zijn (ja ik draag pumps als ik thuis loop.. ze zitten gewoon zo zalig :p)) en ik heb altijd maar 1 schok gevoeld.
Maar volgens jou ligt het dus aan mn schoenen, en niet aan mn gsm? Zou ik raar vinden, want ik draag deze schoenen dagdagelijks en ik heb er nog nooit last van gehad..

toch al aan iedereen heel erg bedankt!

Bahemath
9 januari 2010, 13:19
Ok.. ik geef toe dat de vraag heel raar klinkt, maar ze klopt wel.
Voor mn nieuwjaar heb ik een nieuwe gsm gekregen (HTC TYTNII) en sindsdien krijg ik constant electrische shokken.. op de meest onmogelijke momenten he. Ik mag bijna niets of niemand meer aanraken of ik krijg een shok. De muur, de stoof, personen, zelfs van mn gsm zelf krijg ik schokken.
Ik weet dat iedereen soms wel eens electriciteit heeft, maar bij mij is het om de 10 minuten.. vind ik niet echt normaal :p
nu vroeg ik me af of dit kan voortkomen van die gsm?
en als het niet zo is, van wat zou het dan wel kunnen voortkomen?
Kmoet zeggen, ik heb vandaag mn gsm nog niet vast gehad (en ik ben het ook niet van plan voor vandaag :D) en ik heb nog geen enkele shok gehad, toeval of niet?
Ik wil geen belachelijke reacties zoals: blijf dan van al die dingen af waar je die shokken van krijgt :s met zo een reacties ben ik dus niets he..
alvast bedankt voor iedereen die het probleem herkent en mss zn eigen ervaringen hier kan bijzetten ^^

Da komt er van als ge de batterijtjes van uw vibrator veel te hard aan het opladen bent... Heeft niets met je gsm te maken ze ;)

Anarchist12911
9 januari 2010, 13:33
@Anarchist12911: jou uitleg ziet er het meest intilligent uit, maar je theorie klopt niet.. ik draag schoenen (simpele pumps, mocht je er iets met zijn (ja ik draag pumps als ik thuis loop.. ze zitten gewoon zo zalig :p)) en ik heb altijd maar 1 schok gevoeld.
Maar volgens jou ligt het dus aan mn schoenen, en niet aan mn gsm? Zou ik raar vinden, want ik draag deze schoenen dagdagelijks en ik heb er nog nooit last van gehad..

toch al aan iedereen heel erg bedankt!

Neen ik bedoel dat als je schoenen draagt er geen aarding is waardoor bijvoorbeeld de polariteit van de ladingen op je lichaam niet weg kan geraken.

Stap 1:
Uw GSM (G) en uw lichaam (L)

+G+ -L+

Zoals je ziet gaan de - ladingen allemaal langs de kant zitten waar je geladen GSM zit. Uw schoenen zorgen ervoor dat dit zo blijft. Als je echter iets aanraakt zal het volgende gebeuren:

Stap 2:

+G+ -L- =+++=> Aarding (alle + ladingen op uw lichaam verdwijnen in de aarding (grond/muur/wagen etc.)

Hierna is uw lichaam dus elektrisch negatief geladen. Naargelang hoe lang het duurt eer je nog eens iets vastpakt en dus hoe langer tijd de GSM heeft om je lichaam op te laden hoe harder de schok zal zijn.

Je zal inderdaad geen 2 aparte schoks voelen, maar eerder een "dubbel" zo harde schok. Moest je niet gans de dag op je pumps lopen dan zou je misschien die "schoks" nog niet eens gewaar worden. Bovendien is het best mogelijk dat die pumps bijdragen tot hoe hard je lichaam geladen wordt door wrijving met de vloer, zeker als je niet vaak je voeten opheft tijdens het stappen. :p

Epyon
9 januari 2010, 14:01
Touchscreen GSM :) . Die werken door elektrische ladingen door uw lichaam te sturen (capacitief) of hebben een leklading langs uw lichaam (resistief). Ook kan het een lading genereren via de zendmodule. Probeer uw GSM eens in iets anders te stoppen (nu mss in een gevoerde binnenzak of een GSM kous ofzo?). Echt veel kan je er niet aan doen, sommige mensen zijn er nu eenmaal gevoeliger dan anderen voor.

Fraggie
9 januari 2010, 16:46
Touchscreen GSM :) . Die werken door elektrische ladingen door uw lichaam te sturen (capacitief) of hebben een leklading langs uw lichaam (resistief).
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er een faseverschil is wanneer een andere richting gekozen wordt? Mij werd altijd vertelt dat het lichaam resistief is :unsure:.

AkiMbO
9 januari 2010, 17:01
Winter => lage luchtvochtigheid

Heeft denk ik niks met uw gsm te maken...

Exorikos
9 januari 2010, 17:43
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er een faseverschil is wanneer een andere richting gekozen wordt? Mij werd altijd vertelt dat het lichaam resistief is :unsure:.

De huid van een mens gedraagt zich ook als een capaciteit.

Fraggie
9 januari 2010, 19:48
De huid van een mens gedraagt zich ook als een capaciteit.
Akkoord maar dat zegt niets over het capacitieve eigenschap van die stroom. Daarmee verwijs ik naar het faseverschil.

mac-bc
9 januari 2010, 22:32
Akkoord maar dat zegt niets over het capacitieve eigenschap van die stroom. Daarmee verwijs ik naar het faseverschil.

De impedantie van de huid beschouwt men als een parallel-schakeling van een weerstand en een condensator. Maar wat komt het faseverschil hier bij kijken? Het gaat hier allemaal om "gelijkstromen".

Fraggie
9 januari 2010, 22:49
De impedantie van de huid beschouwt men als een parallel-schakeling van een weerstand en een condensator.
Moest het een impedantie zijn i.p.v. zuiver resistief daar kan ik nog mee leven.

Maar wat komt het faseverschil hier bij kijken? Het gaat hier allemaal om "gelijkstromen".
Een kaneelgolf is bv altijd positief en bezit toch een frequentie, dus kan er tussen 2 signalen een faseverschil zijn.

Ik zeg niet dat er een faseverschil is, ik geloof dat ook niet. Maar als woorden als capacitief en capaciteit door elkaar gebruikt worden. Dan heb ik toch zeker nu, tijdens de examens, daar mijn bedenkingen over.

SeppeSeppe
9 januari 2010, 22:50
gebruik je oude gsm gewoon even gedurende een dagje: dan weet je het toch direct.
:duh:

mac-bc
10 januari 2010, 00:09
Moest het een impedantie zijn i.p.v. zuiver resistief daar kan ik nog mee leven.

Dat is het ook...

Een kaneelgolf is bv altijd positief en bezit toch een frequentie, dus kan er tussen 2 signalen een faseverschil zijn.

Ik zeg niet dat er een faseverschil is, ik geloof dat ook niet. Maar als woorden als capacitief en capaciteit door elkaar gebruikt worden. Dan heb ik toch zeker nu, tijdens de examens, daar mijn bedenkingen over.

Wat is een kaneelgolf? (Even op gegoogeld, niet gevonden) Waarom begin je nu opnieuw over "faseverschil"? Het enige dat je nodig hebt om een elektrische schok te krijgen is een potentiaalverschil. Het verschil in fase is daar weinig van belang en is zelfs volledig naast de kwestie bij gelijkstromen (ook bij superpositie van AC en DC signaal zoals uw kaneelgolf blijkt te zijn).

En "capacitief" is toch gewoon het adjectief van "capaciteit" of zijn dat 2 fundamenteel verschillende zaken volgens jou?

SeppeSeppe
10 januari 2010, 00:16
vermoed kanteelgolf of sinusgolf

Gonzo the Great
10 januari 2010, 00:56
Electric man! (http://www.youtube.com/watch?v=4s1xacOUyWw)

Fraggie
10 januari 2010, 09:24
Wat is een kaneelgolf? (Even op gegoogeld, niet gevonden)Een Nederlands woord voor een blokgolf dat altijd positief is. Een DC signaal dus.
*Ik zie net dat het inderdaad kanTeelgolf moest zijn.

Waarom begin je nu opnieuw over "faseverschil"?

En "capacitief" is toch gewoon het adjectief van "capaciteit" of zijn dat 2 fundamenteel verschillende zaken volgens jou?
Een stroom kan t.o.v. zijn spanning zich capacitief, resitief of inductief gedragen. Dit alles heeft te maken met het faseverschil tussen de stroom en de spanning. Het faseverschil is iets dat men in het tijdsdomein terug vindt en in-a-nutshell: wie is de rapste? Het heeft dus niets te maken met de 'richting' van het signaal (AC of DC).

De capaciteit is een eigenschap om elektrische lading op te slaan uitgedrukt in F. Een mens kan inderdaad dienen als "batterij". Maar het is niet omdat een voorwerp een capaciteit bezit, dat de stroom die er door gaat capacitief zal zijn (dus dat er een faseverschil optreed).

Daarmee, wie spreekt over een het capacitief zijn, spreekt onrechtstreeks over een faseverschil. Ik haal alleen aan dat ik hier GEEN faseverschil zie. Tenzij iemand mij het tegendeel kan bewijzen.

.. fase .. is zelfs volledig naast de kwestie bij gelijkstromen (ook bij superpositie van AC en DC signaal zoals uw kaneelgolf blijkt te zijn).
- Een DC-component in het frequentie-domein geen periode en daar kan inderdaad niets gezegd worden over frequentie en dus ook geen fase.
- Een constante DC spanning bezit ook geen frequentie en geen fase.
- Een DC signaal, hoeft alleen maar positief te zijn en mag wel herhalend zijn. Deze heeft dus wel een frequentie en kan t.o.v. een ander signaal wel een faseverschil hebben.

Nu ik hou me even buiten deze thread, want ik wacht nog steeds op een antwoord.

mac-bc
10 januari 2010, 12:07
Een Nederlands woord voor een blokgolf dat altijd positief is. Een DC signaal dus.
*Ik zie net dat het inderdaad kanTeelgolf moest zijn.

Een kanteelgolf ken ik, maar zo'n touchscreen werkt helemaal niet met kanteelgolven maar met een gewoon DC-signaal.

Een stroom kan t.o.v. zijn spanning zich capacitief, resitief of inductief gedragen. Dit alles heeft te maken met het faseverschil tussen de stroom en de spanning. Het faseverschil is iets dat men in het tijdsdomein terug vindt en in-a-nutshell: wie is de rapste? Het heeft dus niets te maken met de 'richting' van het signaal (AC of DC).

De capaciteit is een eigenschap om elektrische lading op te slaan uitgedrukt in F. Een mens kan inderdaad dienen als "batterij". Maar het is niet omdat een voorwerp een capaciteit bezit, dat de stroom die er door gaat capacitief zal zijn (dus dat er een faseverschil optreed).

Daarmee, wie spreekt over een het capacitief zijn, spreekt onrechtstreeks over een faseverschil. Ik haal alleen aan dat ik hier GEEN faseverschil zie. Tenzij iemand mij het tegendeel kan bewijzen.

- Een DC-component in het frequentie-domein geen periode en daar kan inderdaad niets gezegd worden over frequentie en dus ook geen fase.
- Een constante DC spanning bezit ook geen frequentie en geen fase.
- Een DC signaal, hoeft alleen maar positief te zijn en mag wel herhalend zijn. Deze heeft dus wel een frequentie en kan t.o.v. een ander signaal wel een faseverschil hebben.

Nu ik hou me even buiten deze thread, want ik wacht nog steeds op een antwoord.

Het komt erop neer dat dat ding een constant DC-signaal uitstuurt (dus geen superpositie van AC en DC en geen kanteelgolf), dat de impedantie van de huid zich gedraagt als een parallel-schakeling van een weerstand en een condensator (een "capaciteit") en dat er bijgevolg geen sprake is van een frequentie of van een "faseverschil".

Jij kan maar niet geloven dat de huid zich wel deels gedraagd als een capaciteit en er toch geen sprake kan zijn van een faseverschil. Daarom zou ik eens het gedrag bekijken van een condensator bij gelijkstroom.