PDA

Volledige versie bekijken : Vogeltjes voederen

GaMe®
5 januari 2010, 07:02
Ik heb hier op de kast een open pak met 5 vetbollen voor vogels gevonden.

Nu, ik ben er zeker van dat het pak daar al een aantal jaar open ligt. Hoe dan ook, de vetbollen voelen nog vettig aan en ze zien er niet vervallen uit.

Toch zou ik niet willen dat ik alle vogels hier in de buurt ziek ga maken door ze vervallen vetbollen te voederen :unsure:

Zijn er hier eventueel "kenners" die veel bezig zijn met vogeltjes te voederen? Op de verpakking staat nergens een houdbaarheidsdatum, zou het kwaad kunnen die bolletjes buiten op te hangen? Of toch maar direct weggooien voor de zekerheid..

Super Liegebeest
5 januari 2010, 07:29
Normaal gezien kan het geen kwaad.
Controleer gewoon de bollen op schimmels als je er geen ziet is alles nog ok ;)
Veel voeder plezier

Anoniem0
5 januari 2010, 08:19
wij leggen altijd de broodkruimeltjes buiten voor de vogeltjes....
resultaat... ons terras onder'gescheten' :p

cram
5 januari 2010, 08:29
Eet zelf eens 1 vetbol en wacht af,word je na een tijdje misselijk en begin je stuiptrekkingen te krijgen met inwendige en uitwendige bloedingen.
Dan zou ik die ander 4 weggooien.:unsure:

Super Liegebeest
5 januari 2010, 08:31
:D

Solid Q
5 januari 2010, 08:47
Zoals Tim82 zegt, controleer op schimmels en ruik er eens aan voor verdachte geurtjes.

Normaal wordt zoiets niet slecht, alhoewel er wel degelijk kwalitatief verschil is tussen vetbollen. Eventueel moet je één vetbol in een paar grote stukken snijden en op dat plankje leggen en wacht even af wat de vogeltjes doen.

Trouwens, vetbollen, zaadjes en dergelijke kost bijna niks. Als je graag vogeltjes voedert, ga dan een nieuw pakje kopen. Leuk voor de vogels en voor ons, dan kunt ge er blijven naar staren :)

Ik geef ze op dit moment broodkruimels, zaden en het wit/vet van hesp of paté. De dikke vetrepen van paté waren meteen weg :)

Ten laatste, indien je het eten op de grond wil leggen, maak dan eerst een stukje sneeuwvrij, anders kunnen de vogels snel onderkoeld geraken door de hele tijd rond te huppelen op de sneeuw.

vidiot
5 januari 2010, 08:56
Vogels voederen mag je niet doen, ze moeten op zichzelf overleven zoals ze al eeuwen doen. Vogels voederen is hun uitsterving stimuleren, omdat ze afhankelijk worden van de mens. En duiven/vogels in een stad eten geven is al helemaal not done, dat mag niet. Stadsduiven brengen bovendien bacterien mee in hun schijt etc, het zijn vliegende ratten, daar geef je toch geen eten aan? Stadsduiven zijn kompleet van de mens afhankelijk, da's echt een ramp voor vele stedelingen, maar ook gebouwen etc. Dus liefst niet lokken met uw afval.

SlashDotDash
5 januari 2010, 09:55
Vogels voederen mag je niet doen, ze moeten op zichzelf overleven zoals ze al eeuwen doen. Vogels voederen is hun uitsterving stimuleren, omdat ze afhankelijk worden van de mens.

Dat is dikke nonsens. Het belangrijkste is dat je het consequent doet: de hele winter door eten voorzien en bij voorkeur elk jaar. Heel wat tuinvogels die je in de winter ziet zijn immigranten die vanuit koudere Oost-Europese landen naar het westen komen.

Als je een voederplank gebruikt moet je die ook wel af en toe proper maken, anders kun je makkelijk ziektes verspreiden onder de vogeltjes.

Solid Q
5 januari 2010, 10:42
Vogels voederen mag je niet doen, ze moeten op zichzelf overleven zoals ze al eeuwen doen. Vogels voederen is hun uitsterving stimuleren, omdat ze afhankelijk worden van de mens. En duiven/vogels in een stad eten geven is al helemaal not done, dat mag niet. Stadsduiven brengen bovendien bacterien mee in hun schijt etc, het zijn vliegende ratten, daar geef je toch geen eten aan? Stadsduiven zijn kompleet van de mens afhankelijk, da's echt een ramp voor vele stedelingen, maar ook gebouwen etc. Dus liefst niet lokken met uw afval.

Op welke manier ben je daarvan overtuigd? Elk mens die respect heeft voor de natuur zou beter iets doen als vogels voederen of alvast de leefomgeving voor vogels/dieren verbeteren zodat ze beter kunnen foerageren. Tevens roept elke dierenorganisatie op om dieren tijdens strenge winters zoals nu te voederen, daar is wetenschappelijk bewijs voor dat dit voornamelijk positieve gevolgen heeft.

Het voederen van stadsvogels (=/= wilde vogels) is een andere kwestie, je moet ze niet met elkaar verwarren. Wilde vogels zijn zwakker en hebben dus hulp nodig. Duiven, meeuwen en andere stadsvogels hebben het minder moeilijk omdat er in steden meer mogelijkheden zijn voor beschutting, voedsel en warmte. Daar is het dus niet per sé nodig om bij te voederen.

Trouwens, de mens brengt al genoeg schade toe aan de natuur. Door het voederen van vogels, in ere houden van lokale habitat enzoverder vertragen we juist de achteruitgang van ons leefmilieu, in tegenstelling tot wat jij beweerd en we de dieren teveel verwennen.:ironic:

shiftyke
5 januari 2010, 13:53
Vogels voederen mag je niet doen, ze moeten op zichzelf overleven zoals ze al eeuwen doen. Vogels voederen is hun uitsterving stimuleren, omdat ze afhankelijk worden van de mens..

Misschien dan ook stoppen met voedsel naar Afrika te sturen, ze moeten het zelf maar vinden ! :unsure:

Timmos
5 januari 2010, 13:59
Wij hangen pindanootjes op in de bomen in van die netjes. Natuurlijk het zout afgewassen :)

Ze maken er gretig gebruik van, en wij zien mooie vogeltjes aan onze bomen :D

sw1ss
5 januari 2010, 14:15
Wij hangen pindanootjes op in de bomen in van die netjes. Natuurlijk het zout afgewassen :)

Ze maken er gretig gebruik van, en wij zien mooie vogeltjes aan onze bomen :D

Hier eten ze geen pindanootjes. Vreemd, ze waren wel al een jaartje oud ofzo. Dan maar okkernoten in stukken gedaan en in zo e netje gestoken, dat hebben ze precies wel heel graag. Verder ook nog zo ne bol met zaad en iets lang wit vettigs (dat hebben ze het minste graag). En ook de overschotten van brood en hesp enzo leggen we buiten. De hele dag vogels kijken is tof :p

denkimi
5 januari 2010, 14:39
hier zitten amper nog kleine vogeltjes terwijl er hier vroeger hele massa's zaten. spijtig dat die eksters te wantrouwig zijn om te kunnen schieten.

stoomboot
5 januari 2010, 15:06
Ik heb hier op de kast een open pak met 5 vetbollen voor vogels gevonden.

Nu, ik ben er zeker van dat het pak daar al een aantal jaar open ligt. Hoe dan ook, de vetbollen voelen nog vettig aan en ze zien er niet vervallen uit.

Toch zou ik niet willen dat ik alle vogels hier in de buurt ziek ga maken door ze vervallen vetbollen te voederen :unsure:

Zijn er hier eventueel "kenners" die veel bezig zijn met vogeltjes te voederen? Op de verpakking staat nergens een houdbaarheidsdatum, zou het kwaad kunnen die bolletjes buiten op te hangen? Of toch maar direct weggooien voor de zekerheid..

Net zoals een normale mens zal een vogel wel zelf instinctief kunnen bepalen of zoiets eten schadelijk zal zijn of niet.
Dus gewoon buiten hangen en als ge ziet dat het absoluut geen succes heeft, gooi ze dan maar weg :)

Solid Q
5 januari 2010, 15:20
Net zoals een normale mens zal een vogel wel zelf instinctief kunnen bepalen of zoiets eten schadelijk zal zijn of niet.
Dus gewoon buiten hangen en als ge ziet dat het absoluut geen succes heeft, gooi ze dan maar weg :)

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Vogels eten in deze tijd van het jaar ook vaak strooizout. Dit kan leiden tot opgezwollen maagjes maar vooral versuffing, waardoor ze gemakkelijker worden doodgereden door een lagere reactievermogen.
(Bron: Mens & Vogel editie dec -jan 2008)

In slechte/koude leefomstandigheden, waar er weinig voedsel aanwezig is zal een dier/vogel eender wat willen eten, zolang dat het maar iets vind om te overleven. Pas dus op met beschimmeld brood en dergelijke.

Malan
5 januari 2010, 15:23

Nog nooit zoiets onzinnigs gehoord. Proficiat.

warthie
5 januari 2010, 16:07
Wij hebben hier zo'n kruimels in de tuin liggen op een sneeuwvrij plekje, maar nu heb ik gezien dat daar regelmatig ook een muis haar graantje komt meepikken. Grappig :)

Phil
5 januari 2010, 16:16
Stond onlangs nochtans op de BBC een artikel over. Er zijn migrerende vogels, die normaal in de winter van Engeland naar het zuiden van Frankrijk migreren, die tegenwoordig gewoon op hun luie kunt in Engeland blijven zitten in de winter. Omdat ze voedsel met hopen vinden in tuinen van mensen. Die vogel is in het begin van een evolutionaire splitsing. Er zijn groepen die migreren en groepen die niet migreren. Na verloop van tijd zouden dat 2 verschillende "soorten" kunnen worden. Tamzakken en trekvogels :p

En tbh, zijn er echt zeikers die stadsduiven voeren? Dat is echt alsof ge eten aan ratten geeft...

Vogels op het platteland is iets anders, maar stadsduiven... Vliegende ziektekiemen...

Malan
5 januari 2010, 16:23
^ Och, dat is in een mum van tijd op. Het zit hier namelijk echt vergeven van de vogels, dus kom maar op met dat brood. Wij wonen hier in de bossen in het midden van de natuur, niemand anders heeft daar dus last van.

Na de winter trekken ze zich toch terug om te paren en dan stopt het ook voeren vanzelf. Dat vogels afhankelijk zouden worden van de mens, is echt nonsens.

SlashDotDash
5 januari 2010, 16:39
Wat vidiot zegt klopt als een bus trouwens.

Wetenschappelijke onderbouwing aub.

Er is naar mijn weten absoluut geen evidentie dat vogels voederen in de winter een negatieve impact heeft.

The Cornell Lab of Ornithology states in their FeederWatch information that bird feeders are very unlikely to create dependency. Birds have evolved as wide-ranging foragers. They visit several food sources during the course of a typical day, and a feeder is likely to be only one of many stops on their daily route. However, the Lab does suggest maintaining feeders, if at all possible, during the coldest weather, particularly if the ground is frozen or snow covered.

In het Journal of Field Ornithology verscheen in 1992 een onderzoek dat naging of vogels afhankelijk worden van de bijvoedering, een vrees die ook Brimstone in haar reacties een paar keer uit. Er wordt inderdaad wel vaker gesuggereerd, dat wanneer vogels langdurig gevoerd worden, ze het zelfstandig fourageren verleren. Men ging voor dit onderzoek uit van twee groepen Amerikaanse matkoppen (Parus atricapillus) waarvan de ene groep gedurende langere tijd gevoerd was (en dus mogelijk afhankelijk geraakt), en de andere groep steeds zelf gefourageerd had. Toen voor geen van beide groepen (‘menselijke’) voederplekken beschikbaar waren, bleek de overlevingsratio in beide groepen gelijk, en was er geen reden om aan te nemen dat de ‘gevoerde groep’ het zelfstandig zoeken naar eten verleerd was.

Twee jaar later verscheen in hetzelfde tijdschrift een artikel dat naging in hoeverre vogels slachtoffer worden van roofdieren op voederplekken. Het is inderdaad een feit dat (ook) op voederplekken er wel eens vogels ten prooi vallen aan roofvogels en katten en dergelijke. De meerderheid van de prooien zijn de meer algemene tuinvogels, en in groep levende vogels bleken kwetsbaarder dan solitaire exemplaren. (De samenvatting van) het artikel concludeert echter dat de aanwezigheid van een voederplank niet voor een groter aantal slachtoffers zorgt. (The bird-feeding environment does not appear to expose birds to a higher risk of predation than is encountered in the abscence of feeders.)

Tenslotte vond ik nog een artikel over het risico van de verspreiding van ziektes ter hoogte van een voederplek. Dit is inderdaad een punt om te overwegen: het eventuele ‘nut’ van voederen vervalt natuurlijk meteen, als de voederplek in kwestie een broeihaard van ziekten wordt.
Het artikel geeft in dit verband niet meteen aanbevelingen in verband met wel of niet voederen, maar geeft wel een aantal aanwijzingen om het ontstaan van ziekte te minimaliseren, en dat gaat dan om gewone ‘gezond-verstand’ aanbevelingen in de zin van zorgen dat het voer droog bewaard wordt en niet gaat schimmelen, reinig de zaadsilo’s en vooral de voederplanken regelmatig.

Vidiot stelt droogweg dat bijvoederen hetzelfde is als uitsterving stimuleren, en dat is compleet van de pot gerukt. Enkel het stukje over stadsduiven houdt steek.

LSDsmurf
5 januari 2010, 16:46
Voederen doe ik enkel als er sneeuw ligt, dan leg ik op willekeurige plaatsen in de tuin stukjes brood en broodkruimels.

JohnDodger
5 januari 2010, 17:00
Wij hebben dit jaar zo'n hoop van die bollen gekocht en overal gehange, is wel nice :)

SlashDotDash
5 januari 2010, 22:35
Even kort samenvatten:

1. Vidiot zegt dat je door voederen het uitsterven van vogelsoorten stimuleert (sic!).
2. Ik en anderen zeggen dat dit niet klopt.
3. Jij komt droogweg zeggen dat wat Vidiot zegt "klopt als een bus" (sic!).
4. Ik kom met een onderbouwde uitleg dat het toch niet klopt.

En nu kom je argumenteren dat het gewoon niet echt nodig is. Ik ga me daar niet over uitspreken, en het kan best kloppen, maar het heeft niks met de discussie hierboven te maken. Feit is dat je Vidiot op z'n idiote uitspraak gelijk gaf.

Het is natuurlijk makkelijker om aan de discussie een draai te geven dan om je fout toe te geven.

Energised
5 januari 2010, 22:42
ik geef ze altijd rijst ^^

tom1
5 januari 2010, 22:55
Brood geven doet de vogels meer kwaad dan goed.
Het grote volume van brood, de lage energieinhoud, het kleine spijsverteringsstelsel en snel metabolisme van vogels zorgt ervoor dat ze bijna niks van energie overhouden aan brood en tegelijkertijd verzadigd zijn :p.

denkimi
6 januari 2010, 01:14
Even kort samenvatten:

1. Vidiot zegt dat je door voederen het uitsterven van vogelsoorten stimuleert (sic!).
2. Ik en anderen zeggen dat dit niet klopt.
3. Jij komt droogweg zeggen dat wat Vidiot zegt "klopt als een bus" (sic!).
4. Ik kom met een onderbouwde uitleg dat het toch niet klopt.

En nu kom je argumenteren dat het gewoon niet echt nodig is. Ik ga me daar niet over uitspreken, en het kan best kloppen, maar het heeft niks met de discussie hierboven te maken. Feit is dat je Vidiot op z'n idiote uitspraak gelijk gaf.

Het is natuurlijk makkelijker om aan de discussie een draai te geven dan om je fout toe te geven.
het is op zijn minst overbodig.
het is zoals voedselhulp naar afrika sturen. doet ge het 1 keer dan kan het geen kwaad, doet ge het constant dan passen die vogels zich daaraan aan en komen ze liever in u tuin eten dan hun originele voedselbronnen te benutten. de eerste generatie die gewend is eten te vinden in u tuin gaat niet doodgaan als ge stopt met dat eten, de 5e ook niet maar op den duur gaan ze wel afleren van zelf eten te vinden. maar zolang ge die beesten geen decenia lang dagelijks (ook in de zomer) eten geeft is dat niet echt een probleem.

Super Liegebeest
6 januari 2010, 06:47
Hier kunde blijven over discussiëren. Ik blijf voederen als er sneeuw ligt punt uit. ;)

Solid Q
6 januari 2010, 07:53
het is zoals voedselhulp naar afrika sturen. doet ge het 1 keer dan kan het geen kwaad, doet ge het constant dan passen die vogels zich daaraan aan en komen ze liever in u tuin eten dan hun originele voedselbronnen te benutten. de eerste generatie die gewend is eten te vinden in u tuin gaat niet doodgaan als ge stopt met dat eten, de 5e ook niet maar op den duur gaan ze wel afleren van zelf eten te vinden. maar zolang ge die beesten geen decenia lang dagelijks (ook in de zomer) eten geeft is dat niet echt een probleem.

Dit is toch flauwe zever. Dieren (die hun instinct nog hebben) vergelijken met mensen. Ik ga akkoord met uw opvatting over Afrika (ontwikkelingshulp bevordert interdependentie) Maar je bent toch ver naast de kwestie hoor. Wat met mensen die kippen houden en ze elke dag voederen, daar komen vogels ook een graantje meepikken. Zijn die afhankelijk? Neen. Als het op is gaan ze gewoon verder op zoek. Want dat is het net.. op zoek... Vogels volgen hun instinct, daar waar voedsel is. Als het toevallig wordt aangeboden dicht bij een huis, zullen ze (als ze niet te vaak gestoord worden, want dan laten ze het liever liggen) daarvan eten, maar is daar niets te vinden dan gaan ze weer verder op zoek. Er is dan ook géén enkel bewijs dat bijvoederen leidt tot een verlies van hun instinct en ze plots te dom worden om zelf voedsel te vinden:sop:

Bewijs:

Margaret Brittingham at the University of Wisconsin’s Wildlife Ecology Department conducted a three year study, tracking 576 Black-capped Chickadees and found no difference in the rates of survival of feeder visitors to wild foragers. Her study indicates that feeder birds obtained only 20 to 25% of their daily energy requirements from feeder food. However, when temperatures dropped below 10 degrees Fahrenheit the chickadees increasingly turned to feeder seeds. The goal of Brittingham’s study was to learn whether birds become dependent on feeders and loose the ability to forage in the wild. Her study did NOT support that premise. The specific citation for this study is Journal of Field Ornithology, 63(2):190-194: Does Winter Bird Feeding Promote Dependency, by Margaret C. Brittingham and Stanley A. Temple.

Trouwens, je doet precies alsof mensen op dit moment massaal voederen en dat op één of andere mysterieuze wijze dit allemaal zou wegvallen met als gevolg sterfte bij afhankelijke vogels. Wat dus onwaar is.

Echter, uw laatste punt, voederen in de zomer is inderdaad niet nodig. Dit om verscheidene redenen:
- Er is voedsel genoeg
- Ze trekken weg van de huizen en gaan meer naar bossen en velden
- Dit is ten tijde van paring en broeden. Daarom is het beter om ze zelf te laten kiezen welk dieet ze zoeken voor hun jongen, zaadjes of vetbollen is op dat moment niet goed voor jonge vogels, maar wel vers voedsel zoals besjes en insecten.

SlashDotDash
6 januari 2010, 08:34

Heb je eigenlijk ook maar iets van deze thread gelezen? Er staat hier al een paar keer dat er geen gewenning optreedt en dat komt uit degelijke bronnen. Denk je echt dat instellingen als Natuurpunt het bijvoederen in de winter zouden promoten als het een negatieve invloed had? Zolang het op de juiste manier gebeurt is er geen probleem.

In de zomer voederen is totaal iets anders. Vanaf de lenteperiode moeten vetbolletjes e.d. weggehaald worden want vanaf dat moment schakelen de vogels over op een proteïnerijk dieet: insecten.

tom1
6 januari 2010, 10:16
denkimi leest niet, die typt.

EagleEye
6 januari 2010, 12:36
Ik geef zaden e.d. aan de vogeltjes omdat het grappig is om naar te kijken. Wat kan mij dat nu schelen dat het op ongelooflijk lange termijn invloed zou hebben op de evolutie van die beesten? :p

denkimi
6 januari 2010, 13:02
Heb je eigenlijk ook maar iets van deze thread gelezen? Er staat hier al een paar keer dat er geen gewenning optreedt en dat komt uit degelijke bronnen. Denk je echt dat instellingen als Natuurpunt het bijvoederen in de winter zouden promoten als het een negatieve invloed had? Zolang het op de juiste manier gebeurt is er geen probleem.

In de zomer voederen is totaal iets anders. Vanaf de lenteperiode moeten vetbolletjes e.d. weggehaald worden want vanaf dat moment schakelen de vogels over op een proteïnerijk dieet: insecten.
beter lezen, meer bepaald de laatste zin. er zijn bij mijn weten nog geen studies die het effect over tientallen jaren bestuderen, natuurlijk leren die beesten niet al hun instincten af in 1 of 2 generaties.

en al u degelijke bronnen zien een paar mooie voorbeelden over het hoofd. stadsduiven, meeuwen en in mindere mate kerkuilen zijn afhankelijk geworden van de mens.

tom1
6 januari 2010, 13:20
Er is een verschil tussen totaal afhankelijk zijn van ons en gewoon profiteren van ons afval.
Hoe weet jij nu dat meeuwen en duiven gaan uitsterven zodra onze steden weg zijn?
Natuurlijk zullen ze in aantal minderen, maar uitsterven :wtf:?

SlashDotDash
6 januari 2010, 13:52
beter lezen, meer bepaald de laatste zin. er zijn bij mijn weten nog geen studies die het effect over tientallen jaren bestuderen, natuurlijk leren die beesten niet al hun instincten af in 1 of 2 generaties.

en al u degelijke bronnen zien een paar mooie voorbeelden over het hoofd. stadsduiven, meeuwen en in mindere mate kerkuilen zijn afhankelijk geworden van de mens.

Wat je schrijft blijft pure speculatie. Als er een significante invloed zou zijn, ook op lange termijn, dan zou die al gekend en gepubliceerd zijn. Het onderzoek dat ik aanhaalde dateert van 1992; denk je echt dat er sindsdien geen follow-up onderzoek is gedaan?

Even snel zoeken levert het volgende op:

The Garden Bird Health Initiative

Established as a UFAW (Universities Federation of Animal Welfare) Working Group in 2003, the GBHi set out to:

* Develop and publish guidelines about how to best feed garden birds in order to maximize the benefits for their welfare and conservation;
* Undertake a major garden bird health surveillance and research project

In een folder door hen gepubliceerd staat het volgende:

We have taken over a large proportion of land for housing, industry and farming, and natural food supplies have declined. Providing food for wild birds helps to redress the balance. In addition to providing enjoyment and fostering interest in wildlife, feeding garden birds can contribute to their welfare and conservation.

http://www.ufaw.org.uk/pdf/garden_bird_feeding_leaflet_finalised.pdf

Denk je nu echt dat die mensen ongefundeerd uit hun nek kletsen? Idem voor organisaties zoals natuurpunt (http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/vogels/hoe-help-je-de-vogels-in-je-tuin_640.aspx) in België, die bijvoederen in de winter ook aanmoedigen.

Ook bij de Belgische Vogelbescherming kennen ze er niets van: Voeren van vogels (http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=category&id=34&Itemid=121)

De menselijke tussenkomst via een goed uitgebalanceerde en gevarieerde wintervoedering is essentieel voor de vogel, zowel voor het individu als voor de soort en zowel voor de stand- als voor de trekvogels.

Stadsduiven, meeuwen en kerkuilen zijn niet relevant voor de discussie want het zijn geen tuinvogels en ze hebben volledig andere fourageer- of jachtgewoontes. Op die manier kun je met elke vogelsoort beginnen argumenteren om je gelijk te halen.

Ik vraag me trouwens af in welke mate de vogels die je aanhaalt effectief afhankelijk zijn geworden van de mens. Kerkuilen wil ik nog best geloven, maar duiven en meeuwen staan afaik bekend als opportunisten die zich makkelijk aanpassen aan nieuwe situaties.

SlashDotDash
6 januari 2010, 16:00
Nu verdraai je het weer :crazy:

Als je akkoord bent met een deel van z'n quote, zeg dat dan.

Of het volkomen onnodig is, daar kun je over discussiëren. Het is maar wat je zelf nuttig vindt. Als dat jouw standpunt is dan is dat perfect verdedigbaar.

Maar Vidiot poneerde droogweg dat voederen uitsterving stimuleert. Hoeveel keer moet ik het nog zeggen? Weet Vidiot meer dan al die ornithologische instellingen die ik aanhaal? Hij komt in ieder geval niet echt met overtuigend bewijs.

Welke fout heb je het over? Het feit dat website y het zo zegt en jouw website x zegt het anders dus wat jij leest / zegt klopt en niets anders.

Het gaat hier om iets meetbaars hé. Als site y een gamesforum is waar even iemand z'n mening komt dumpen zonder die te onderbouwen, en site x is een site waar op basis wetenschappelijk onderzoek resultaten worden vermeld, dan ben ik toch geneigd om website x te geloven. Silly me.

Of deze hier: feeding garden birds can contribute to their welfare and conservation.. Maw de vogels halen voordelen uit het feit dat de mens aanwezig is en hen 'helpt'? Wat een hilarische studie moet dit geweest zijn. Ik dacht dat er al jarenlang elke dag diersoorten uitsterven door de simpele aanwezigheid en activiteiten van de mens.

De impact van de mens is netto gezien absoluut negatief, dat klopt. Dat wil toch niet zeggen dat je niet mag proberen te helpen als je de mogelijkheid hebt?

warre
6 januari 2010, 16:32
Vele vogeltjes zouden ook wel kunnen overleven moesten er geen bollen hangen om van te eten.

Feit is dat het voor hun veel moeilijker is om aan eten te geraken als het gesneeuwd heeft. Ik zou u ook wel eens willen zien als de ingang van de winkel voor een week dichtgesneeuwd was. Dan zou ge ook blij zijn met alles dat ge krijgt.

Ik kan volledig akkoord gaan dat ge stadsduiven enzo niet moet voederen. Die vinden spijtig genoeg al genoeg andere rommel en doen in de stad meer kwaad dan goed. Dit verschilt echter totaal van vogels in een andere omgeving.

Ook handig aan die bollen is dat merels, eksters en duiven te veel wegen om daaraan te blijven hangen en het dus enkel dient om de kleine vogels mee te helpen. Enige van de grotere vogels die ik er al heb op zien hangen is de specht :)

DarkShaman
6 januari 2010, 16:55
Echt heel nuttig voor het overleven van die beestjes is het ook niet. Sommige vogelsoorten zijn mss meer geneigd om bij mensen voedsel te halen, maar andere niet. Hierdoor creëer je als mens ook een onevenwicht tussen de soorten, waardoor er bepaalde soorten minder makkelijk kunnen overleven. Kijk naar stadsduiven, die domineren, terwijl andere vogels in de kou blijven vliegen.

En over dat voedsel naar Afrika sturen: waarom we dat niet meer doen is maar goed ook. Door gratis voedsel te geven worden de lokale boeren daar armer, zodat ze minder op zichzelf kunnen leven, waardoor het voedsel dat we geven hun economie eigenlijk kapot maakt. Maar dat geheel terzijde :)

Als je echt die vogeltjes eten wilt geven, weet dan dat je het enkel doet omdat je er zelf plezier van ondervindt. Ze echt 'helpen' doe je niet :)

SlashDotDash
6 januari 2010, 17:07
Als je echt die vogeltjes eten wilt geven, weet dan dat je het enkel doet omdat je er zelf plezier van ondervindt. Ze echt 'helpen' doe je niet.

In sommige situaties écht wel.

Vogelbescherming Vlaanderen roept daarom iedereen die een tuin heeft opnieuw op de komende dagen voedsel voor de vogels te voorzien. Het zoeken naar eten is immers veruit de belangrijkste bezigheid van vogels om te overleven. Met een lichaamstemperatuur van meer dan 40°C hebben ze zeer veel calorieën nodig, vooral de kleinere vogelsoorten. Normaal gezien sterft een vogel in onze streken niet rechtstreeks van de koude, maar een langdurige voedselschaarste doet hen verzwakken en verstoort hun stofwisseling [...] De menselijke tussenkomst via een goed uitgebalanceerde en gevarieerde voeding is essentieel voor de vogels, zeker als er gedurende een lange periode een sneeuwtapijt ligt."

Jammer dat er hier niemand met een biologisch getinte opleiding op het forum zit...
Want er wordt hier serieus uit de nek geluld.

Malan
6 januari 2010, 17:19

Niet alle vogels zijn insecteneters hé.

SlashDotDash
6 januari 2010, 17:30
Neen, maar insecten zijn wel belangrijk voor de meeste opgroeiende tuinvogels. Maar wat ik daar schreef blijkt niet correct, heb ondertussen gelezen dat vogels de vetrijke voeding niet doorvoederen aan hun jongen.

Solid Q
6 januari 2010, 17:50
@ ThierryM. Het is een spijtige zaak. Wil je afkomen met wetenschappelijk bewijsmateriaal, oproepen zwart op wit van natuurorganisaties tonen (die zullen er wel iets van kennen zeker?) en nog gelooft men u niet.

Vogelbescherming Vlaanderen geeft zelfs toe dat het bijvoederen van vogels voor velen een ethische kwestie is, mag ik me moeien met de natuur? Maar als je weet dat de menselijke interventie voornamelijk negatief is, waarom zouden we dan voor een keertje niets positief mogen doen?

Habitats en dus ook voedselrijke gebieden verdwijnen alsmaar (gebruik van pesticiden, rooien van bossen, bijbouwen, ...) DIT is juist een bedreiging voor het overleven van diersoorten ! Het wegjagen van unieke exemplaren en de overlevingskansen van fragiele diersoorten teniet doen.
Maar zelf wat brood,zaad, vetbolletjes in de tuin.. ahnee want dan maken we de vogels afhankelijk van de mens en gaan ze dus uitsterven. Volgen wie volgen kan.

Ik denk dat er hier een aantal zijn die zichzelf gewoon verwarren met mythes over stadsvogels en dus ook alle andere diersoorten in Vlaanderen. Stadsvogels hoef je niet te voederen, dat is een feit. Maar kleine zangvogels zijn veel gevoeliger voor klimaatsveranderingen, dus kunnen ze een handje gebruiken.
Tevens draagt het bij tot de educatie van onze gemeenschap (vanuit het keukenraam naar de vogels kijken draagt bij tot besef van ons leefmilieu en wat we ervoor kunnen doen, vooral bij kinderen).

Ten laatste, de kerkuil is één van de meest fragiele vogelsoorten in Vlaanderen. Een prachtige roofvogel, die tot eind jaren 80 op het randje van uitsterven stond hier in onze streek. Het is door de mens zelf dat we ze afhankelijk hebben gemaakt, niet door voederen, maar door hun leefmilieu te vernielen en overmatig gebruik van pesticide. Als je ze minder afhankelijk wil maken, zorg dan dat je daar iets aan doet, maar kom niet af met stop ze met voederen, want dan jaag je ze nog meer de dood in.

Joeshoe
6 januari 2010, 18:36
Voederen tijdens de winter is zeker en vast aangeraden. Zeker als er een sneeuwtapijt ligt vinden ze amper voedsel uit zichzelf.

Tijdens de zomer is het een andere zaak, dan voeder je ze best niet omdat je ze anders afhankelijk maakt. Voederen doe je enkel om ze de winter door te helpen.

Jond3
6 januari 2010, 19:12
Wow, hoe komen sommige mensen er toch bij om te denken dat ze altijd gelijk hebben en dat hun denkpatroon de juiste is. Mensen die er vaak dan ook nog eens het minst vanaf weten en u rond de oren beginnen te smijten met irrelevante verwijzingen.

Vogels bijvoederen in de winter is juist goed. Vermits wij,de mens, vrij veel van hun biotoop vernield hebben kunnen deze dieren niet meer aan genoeg voedsel raken in de winter. En dan zeggen sommigen: "laten we ze daarom maar geen voedsel bijgeven in de winter, want dat zou hun afhankelijk maken van de mens." Feit is: door het vernielen van hun biotoop hebben wij ze al deels afhankelijk gemaakt van ons, dus t beetje dat wij kunnen doen is af en toe wat vetbollekes ophangen zodat ze de winter doorkomen.

TimeFtw
6 januari 2010, 19:18
Jammer dat er hier niemand met een biologisch getinte opleiding op het forum zit...
Want er wordt hier serieus uit de nek geluld.

Is hier altijd zo op dit forum. In de klimaattopic hetzelfde.

Monoslay
6 januari 2010, 19:32
Naast een stuk of 3 van die vetbollen hebben wij ook een bakje met waten in de tuin staan, ze moet toch drinken :)

Solid Q
6 januari 2010, 19:39
Naast een stuk of 3 van die vetbollen hebben wij ook een bakje met waten in de tuin staan, ze moet toch drinken :)

Haal dat bakje met water al maar snel binnen ! Er is toch sneeuw? Dus ze kunnen zoveel drinken/happen naar sneeuw als ze willen. Soms durven ze in het water een badje nemen (zeker als je lauw of warm water buiten zet), zelfs in deze koude temperaturen. Dat zou leiden tot onderkoeling en bevriezing van het vederdek. (Bron: Vogelbescherming Vlaanderen)

Monoslay
6 januari 2010, 20:40
Haal dat bakje met water al maar snel binnen ! Er is toch sneeuw? Dus ze kunnen zoveel drinken/happen naar sneeuw als ze willen. Soms durven ze in het water een badje nemen (zeker als je lauw of warm water buiten zet), zelfs in deze koude temperaturen. Dat zou leiden tot onderkoeling en bevriezing van het vederdek. (Bron: Vogelbescherming Vlaanderen)
Crap, dat wist ik niet :$
Zal het doen.

SeppeSeppe
7 januari 2010, 18:41
http://assets.gva.be/Albums/GvA/Cartoons/slides/20100105_Quirit_cartoon.JPG

Solid Q
9 januari 2010, 10:25
Door weer en wind om die lieve vogeltjes te voeren :p :

http://i48.tinypic.com/a4bqf7.jpg

http://i46.tinypic.com/34grnnt.jpg

haha

BlueSkyraider
9 januari 2010, 10:35
kHeb al gemerkt de laatste dagen dat bij ons de merels, lijsters en vooral ook dikke bosduiven op het dak van onze garage de bessen van de klimop, die er welig overgegroeid is, opeten.
Daarnaast verdenk ik er ook een paar kleine vogelsoorten van (mezen, winterkoninkje) dat ze de katten hun korrels opeten. Maar ik zit er niet mee in :)

SeppeSeppe
9 januari 2010, 10:57
Door weer en wind om die lieve vogeltjes te voeren :p :

http://i48.tinypic.com/a4bqf7.jpg

http://i46.tinypic.com/34grnnt.jpg

haha
geef jij hen pepsi te drinken?

Solid Q
9 januari 2010, 11:04
geef jij hen pepsi te drinken?

Lol ! Buitenleidingen zijn bevroren hé, kga niet op en af gaan voor vers drinkwater (dat was voor de kippen, niet voor vogels, zoals ik eerder zei moet je dat niet doen) te geven

EagleEye
9 januari 2010, 12:17
Idd, Pepsi is goed genoeg voor die kippen. :D

Vogelhuisje in mijn tuin: klik (http://fenix.cmi.ua.ac.be/~p051331/fotos/misc/IMG_0617.JPG)

Bloob
10 januari 2010, 18:14
zelfs de frank zei gisteren tijdens het weerbericht dat we best ook eens aan de vogeltjes denken in deze barre omstandigheden :)