PDA

Volledige versie bekijken : NMR

shadowangel
4 januari 2010, 14:46
Hallo

Kan er me iemand uitleggen hoe NMR of MRI precies werkt?

Volgende stappen begrijp ik (snel uitgelegd): dat de moleculen vanuit het lichaam gebruikt worden, namelijk het potentiaalverschil voornamelijk van H+ ionen omdat daar het magnetisch veld het grootste is. De atomen draaien om hun as en creëren zo een magnetisch veldje. Vervolgens wordt dit vergroot door een externe magnetische bron aan te leggen zodat de H+ ionen parallel gaan liggen (minderheid anti). Toch blijven ze onder een bepaalde hoek liggen zodat ze zowel om hun as als om het aangelegde magnetische veld draaien.

Dit zou vervolgens nog eens versterkt worden door resonantie. Maar bij dit laatste raak ik het spoor helemaal bijster.

thx

Exorikos
4 januari 2010, 15:29
De kern is samengesteld uit deeltjes met een intrinsiek magnetisch moment (spin). Daardoor heeft de kern ook een bepaalde spin. Dit is echter iets totaal anders dan het magnetisch moment dat de kern zou hebben door het ronddraaien.

Eerst de situatie uitleggen zonder extern magneetveld. Elke spintoestand van een atoom heeft hetzelfde energieniveau, aangezien het voor de kern niet uitmaakt in welke richting het magnetisch moment staat, omdat er geen magneetveld is om mee te interageren.

Leggen we nu een magneetveld aan, dan krijgen we een opsplitsing van energieniveaus. Aangezien er een stabiel evenwicht is als het spinmagnetisch moment zich richt volgens het externe magneetveld, of een onstabiel evenwicht als het spinmagnetisch moment zich antiparallel richt.

Er is inderdaad een populatieverschil tussen parallel en anti-parallel. Hoe kan je nu de overgang maken tussen de twee toestanden: stuur er een foton met de juiste energie op af! We sturen er een elektromagnetische golf op af zodat de kernen de overgang tussen beide toestanden kunnen maken. Resonantie is gewoon de naam van het fenomeen van omklappen van spin. Wat NMR juist doet is de dichtheid van in dit geval kernen van een bepaalde stof meten door het verschil van intensiteit van de ingaande en de uitgaande EMgolf te meten.

EDIT: Misschien is er nog extra verwarring doordat de eigenschappen van de detector zo ontwikkeld zijn dat de EMgolf in elektrische resonantie is, waardoor er onderweg geen energie verloren gaat door destructieve interferentie ofzo, dit is impedance matching.

Ik hoop dat ik je niet beledigd heb, door het zo basic uit te leggen. :p