PDA

Volledige versie bekijken : Halogeen vs spaarlamp

Zonnestraal
2 januari 2010, 03:41
Gelukkige nieuwjaar allemaal !

We wensen zo veel mogelijk op energie-kosten te besparen. En we zitten nog met één (mogelijk) grote boosdoener !

Hier in de living is er eigenlijk één lamp die een uur of 6 aan staat per dag (in de winter). Ze verlicht de gehele kamer.
Dat is een halogeenlamp van 300W. Er zit een dimmer op.

Op het internet staat het vol van gedetailleerde vergelijkingen tussen gloeilamp, spaarlamp, TL en zelfs LED. De halogeenlamp wordt daar jammer genoeg van tussen gelaten.

Kan er iemand mij correct advies geven:

Stel dat ik de halogeen wil vervangen, door wat doe ik dat het best ?
In welke mate (bv procentueel) zou een spaarlamp ons geld besparen tegenover een halogeen ?
Zijn er belangrijke voordelen tussen een spaar- en halogeenlamp ?

Alvast bedankt ! Dikke kussen als beloning !!

Blackend
2 januari 2010, 04:40
euh. Het eerste waar ik zowat kan opkomen is: halogeenlamp geeft warm licht, (in beide betekenissen ;)), is makkelijk dimbaar (bv van fel wit naar zacht gelig licht) en staat meteen aan (op volle sterkte).
Een spaarlamp is minder flexibel, geeft niet meteen volle lichtsterkte (eerst opwarmen), maar verbruikt daarentegen wel een PAK minder energie.

Nu vraag ik mij wel af of er spaarlampen bestaan met een equivalente lichtsterkte van 300W?

Blackend
2 januari 2010, 04:42
Deze blog geeft een mooi voorbeeldje van iemand die het uitgeprobeerd heeft :p Van Halogeen naar Spaarlamp (http://jasper.degraafonline.com/blog/index.php/2009/02/16/van-halogeen-naar-spaarlamp)

http://www.energieportal.nl/Newsflash/Newsflash/Ombouw-300W-Halogeen-UP-light-naar-56W-5180.html

Redhunter
2 januari 2010, 09:52
Spaarlamp en LEDlamp geven (imo) zeer lelijk licht af.

Anderzijds sparen ze wel een pak energie uit. maarja...toch liever mooie natuurlijke kleuren dan een beetje meer geld :unsure:

Cycloon
2 januari 2010, 10:31
Hier in de living is er eigenlijk één lamp die een uur of 6 aan staat per dag (in de winter). Ze verlicht de gehele kamer.
Dat is een halogeenlamp van 300W. Er zit een dimmer op.

De meeste dimmers zorgen nauwelijks voor een minder verbruik bij het dimmen. Stel dat het licht voor de helft gedimd is bestaat de kans dat er nog steeds makkelijk 230-260W verbruikt wordt. Maar 300W verlichting voor een woonkamer lijkt me wel nogal overdreven, volgens mij staat die zelden volledig aan? Dan kan je gerust gaan voor een halogeenlamp met een lager verbruik.

Ronnie86
2 januari 2010, 10:44
in onze gang hebbe we een LED lamp...
goed genoeg voor daar, geen warmte, lange levensduur, minder verbruik

halogeen gaat volgens mij niet zo lang mee

EagleEye
3 januari 2010, 01:50
Ik heb hier ook zo'n halo-uplight van 300W die ik enkel aanzet als ik speciaal veel licht nodig heb, of als er bezoek is ofzo... Is inderdaad nogal belachelijk (duur) om als permanente verlichting te gebruiken. :s

Ben trouwens zelf helemaal geen fan van spaarlampen. Gloeilampen of halo als gemakkelijke / goedkope (in aankoop dan) oplossing, en LED voor de rest. Het lastige is dat ledlampen nog veel te duur zijn, of een veel te beperkt vermogen hebben (allez, veel te weinig licht geven, kzal het zo zeggen). Het laten opwarmen van spaarlampen vind ik ongelooflijk irritant, ik wil licht NU, niet straks. :D

Preske
3 januari 2010, 02:02
ge moet gewoon de juiste lamp vinden voor uw goesting.
Dat ze duur zijn is maar een zwak excuus. Ze gaan veel langer mee en verbruiken veel minder.

Faun
3 januari 2010, 02:07
Jammer dat ik gewoon bijna hoofdpijn krijg van dat kille licht van een spaarlamp, die halogeen is toch een pak gezelliger om bv bij te lezen.

crazyman2
3 januari 2010, 15:39
ge moet gewoon de juiste lamp vinden voor uw goesting.
Dat ze duur zijn is maar een zwak excuus. Ze gaan veel langer mee en verbruiken veel minder.
Bwoah, zo duur zijn ze nu toch ook wel niet meer. En idd, een spaarlamp gaat ongeveer een 6-10 keer langer dan een gewone gloeilamp.

@Faun
Hoofdpijn? Dan krijgt ge ook hoofdpijn van TL-lampen? Want spaarlampen zijn niet veel meer dan TL-lampen int klein.

Kheb hier thuis ook één voor de bureau die meestal 's avonds heel de tijd opstaat. De kleur is toch zeker niet TL-licht wit. Voor lampen in de gang zou ik geen spaarlampen gebruiken, maar elke lamp die een lange tijd opstaat kunt ge toch best vervangen door een spaarlamp.

Insano
3 januari 2010, 15:46
@Faun
Hoofdpijn? Dan krijgt ge ook hoofdpijn van TL-lampen? Want gloeilampen zijn niet veel meer dan TL-lampen int klein.I beg to differ.

Het licht van gloeilampen wordt uitgezonden door het verhitten van Wolfraam, terwijl het licht van TL-lampen komt van UV-stralen van gasontlading die in licht worden omgezet door een fluorescerende stof aan de binnenzijde.

Als een gevolg kan het licht van TL-lampen zich in het hele lichtspectrum bevinden.

crazyman2
3 januari 2010, 15:48
I beg to differ.

Het licht van gloeilampen wordt uitgezonden door het verhitten van Wolfraam, terwijl het licht van TL-lampen komt van UV-stralen van gasontlading die in licht worden omgezet door een fluorescerende stof aan de binnenzijde.

Als een gevolg kan het licht van TL-lampen zich in het hele lichtspectrum bevinden.
Mijn excuses! Het moest spaarlamp zijn in plaats van gloeilamp.

Domme fout, weet ik, ik was een beetje te snel.

Bontus
3 januari 2010, 15:52
Spaarlampen zijn in dit geval veel interessanter dan LED's, dus die moet je zeker niet beschouwen.
Je hebt warme spaarlampen:
Kleurcode 29 – warm wit
< 2700 Kelvin of 370 Mired

Hiermee kan je ook al even verder:
PRODUCT OVERZICHT (http://www.megaman.be/pm_nl.html)

De nieuwste generatie TL verlichting is nog altijd stukken beter dan de nieuwste LED armaturen.
Voor kantoren/magazijnen is een energie efficiënte verlichting een die 2 Watt per m² per 100 lux verbruikt. (of minder obv)

Er bestaan zeker en vast wand uplighters voor een (warme) TL. (breedte wel 550 mm of zo)
Die ga je vinden met 2*55W TL, en zullen ook een lichtbad verzorgen.

Epyon
3 januari 2010, 15:58
Vanaf 2016 wordt ook de halogeenlamp in Europa verboden. Je koopt er dus best nog wat voor ze uit de rekken gehaald worden. Vanaf 2016 worden het LEDs of spaarlampen voor ieder.

Exorikos
3 januari 2010, 16:09
Spaarlampen... Altijd een halfuur wachten voor ik zie waar de trap is 's nachts...

Conqie
3 januari 2010, 16:43
Vanaf 2016 wordt ook de halogeenlamp in Europa verboden. Je koopt er dus best nog wat voor ze uit de rekken gehaald worden. Vanaf 2016 worden het LEDs of spaarlampen voor ieder.
Ongelooflijk..nuja.
Weet jij of er uitzonderingen worden gemaakt voor professioneel licht: film-licht etc?

SeppeSeppe
3 januari 2010, 16:47
het antwoord op al je vragen (http://www.energiesparen.be/spaarlamp/verschillende_spaarlampen)
de spaarlampen van nu zijn niet meer die van vroeger. Je hebt verschillende vormen (zelfs met een spot-fitting) en zelfs qua kleur zijn ze zo kil niet meer als vroeger.

Het enige probleem is je dimmer. maar in het artikel staat het goed uitgelegd

Conqie
3 januari 2010, 16:50
Ik weet allesinds dat een dimmer voor tl's (en dus ook voor spaarlampen) redelijk wat geld kost, als je zelf wat kan prullen gaat daar naar de 80 euro dacht ik (voor de dimmer).

Epyon
3 januari 2010, 17:41
Ongelooflijk..nuja.
Weet jij of er uitzonderingen worden gemaakt voor professioneel licht: film-licht etc?
Professionele apparatuur (bvb studiolicht, labotoepassingen) en auto's vallen niet onder de regeling.

Iig: er bestaan al voor zowat alle fittingen drop-in LED replacements waarmee je iedere halogeenlamp kan vervangen. De helderheid van halogeen hebben die LED's al bereikt, enkel de prijs en kleur valt nog wat tegen. Maar we zijn dan ook nog geen 2016 natuurlijk.

Conqie
3 januari 2010, 18:06
Professionele apparatuur (bvb studiolicht, labotoepassingen) en auto's vallen niet onder de regeling.

Gelukkig :)
Nu, als ik ooit heimwee naar halogeen licht krijg kan ik dus nog men 2kW lampen in de living steken :p.