PDA

Volledige versie bekijken : Officieel: koffie maakt niet nuchter

Frank P
24 december 2009, 13:54
De Standaard: Koffie maakt niet nuchter (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=7B2K1MFI)

Onderzoekers van de Temple University in Philadelphia hebben het voor eens en voor altijd duidelijk gemaakt: van koffie wordt je niet minder dronken.

Volgens mij is het vooral omdat je van koffie meer energie krijgt en opgewekter wordt, dat je de illusie krijgt minder dronken te zijn. De effecten zijn vrij tegengesteld (koffie: fit, alert, alcohol: dronken, slaperig), maar ze kunnen elkaar niet opheffen.

Volgens het artikel kan je gevaarlijke situaties krijgen waarin mensen zich alert voelen (om bv te kunnen autorijden), maar toch nog dronken zijn. Mensen kunnen zich dan niet dronken voelen, terwijl ze het eigenlijk nog wel zijn.

En verder een interessant artikel uit dezelfde krant: Van vodka krijg je een minder zware kater dan whisky (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=7B2K1MFA). :woohoo::crazy:

Bontus
24 december 2009, 13:55
Staat zowat elk jaar in de krant rond deze periode.

Ne goeie koffie kan toch fenomenaal smaken na de maaltijd.

Frank P
24 december 2009, 13:59
En ookal wordt je niet sneller nuchter van koffie, ik vind wel dat de kater erdoor minder zwaar is, puur vanwege de "energieboost".

Fides
24 december 2009, 14:02
Da's toch al lang bekend? Alcohol droogt de hersenen uit, en koffie doet net hetzelfde. Als je geen kater wil hebben moet je veel water drinken tijdens en na het uitgaan.

denkimi
24 december 2009, 14:29
duh. al drinkt ge nog zoveel koffie, de alcohol blijft in u bloed.

JarOfEyeballs
24 december 2009, 18:02
Oud nieuws!

Wostmetvoeten
24 december 2009, 18:36
idd niets helpt tegen dronken zijn, de alcohol zit in uw lichaam(bloed enz)
door iets te drinken of te eten gaat et niet opeens zomeer verdwijnen of verminderen !
alleen maar door de tijd, de tijd die uw lichaam nodig heeft om de alcohol af te breken en af te voeren !
en idd kofie drinken of exact het laatste dat je gedronken hebt terug drinken helpen ook niet tegen een kater ! alleen veel water omdat alcohol je uitdroogt met veel water te drinken of Aquarius of andere vocht herstellende sportdranken kan je een kater voorkomen !

sneax
24 december 2009, 18:42
ik heb van heel mijn leven nooit getwijfeld dat koffie u niet nuchter maakt

niets maakt u nuchter eenmaal ge zat zijt

wat de kater achteraf wel kan helpen is heeeeel veel water drinken en eventueel smorgens een dosis caffeine om u wakker te krijgen, ondertussen blijven veel water drinken (caffeine is ook vochtafdrijvend) en zoals hierboven gezegd, met een sportdrank of twee zorgt ge ervoor dat al die mineralen en toestanden die ge uitgepist hebt ook zo snel mogelijk weer aangevuld worden

en dat ge van 'klare' alcohol minder zware kater hebt is algemeen geweten ook dacht ik? in plakkerige/bruine toestanden zitten meer onzuiverheden die uw lichaam mogelijk slecht doet voelen

daarom drink ik altijd wodka-sprite met sloten (of pilskens) en 's avonds voor ik slapen ga pers ik 2 liter water door mijn muil, ik heb nooit koppijn en van die toestanden ... het enige gevoel dat ik ken is dat ik 's morgens nog zat ben van den dag dervoor

en uiteraard, meteen uw maag weer op gang brengen, die afvalresten die moeiljk verteren en u ongezeond maken moeten er door geraken, dus direct een goe ontbijt

EnnY
24 december 2009, 19:38
Bloedtransfusie maakt u ook niet terug nuchter? Jammer, khad net een setje online bestelt

no_way2go
24 december 2009, 22:20
hmmm zou ge ni de enzymen verantwoordelijk voor de afbraak kunnen innemen om het proces te versnellen? (alocohol dehydrogenase)

tom1
24 december 2009, 22:23
Om ze te laten verteren?
Enzymen zijn dan nog eens niet aan de goedkope kant :p

NotoriousP
24 december 2009, 22:59
hmmm zou ge ni de enzymen verantwoordelijk voor de afbraak kunnen innemen om het proces te versnellen? (alocohol dehydrogenase)

Maar wat ben je ermee, je zet uw alcoholen om in aldehyden, die dan een schone kater veroorzaken ;) Liever zat dan misselijk zenne...

Frank P
25 december 2009, 01:45
Minder zat worden kan idd niet met een voor de hand liggende drank, maar de kater lichter maken is niet zo moeilijk.

Ik heb de ervaring dat als ik 's avonds heb gekotst, dat de kater ook minder zwaar is. Logisch, want dan is al een deel naar buiten.

Een kater voorkomen, verhelpen en anti-kater middelen (http://www.alcoholhulp.be/kater-voorkomen.html)

Op lege maag drinken krijg je sowieso een zwaardere kater, maar ik weet niet meteen of je er sneller dronken van wordt. Men zegt wel dat het belangrijk is om een "goede bodem" te hebben, wat wel helpt tegen de kater.

Bij een zware kater heeft bij mij een stevig ontbijt echter weinig zin, aangezien ik dan van het minste moet overgeven. Zelfs een dafalgan kan ik dan niet binnenhouden.

paiste
25 december 2009, 04:51
ik heb van heel mijn leven nooit getwijfeld dat koffie u niet nuchter maakt

daarom drink ik altijd wodka-sprite met sloten (of pilskens) en 's avonds voor ik slapen ga pers ik 2 liter water door mijn muil, ik heb nooit koppijn en van die toestanden ... het enige gevoel dat ik ken is dat ik 's morgens nog zat ben van den dag dervoor

en dat ge in u bed hebt gepist

sneax
25 december 2009, 05:09
en dat ge in u bed hebt gepist

nog maar 1ne keer gehad :p

btw ik drink het liefst op een (zo goed als) lege maag, als ge juist ne 'fond' hebt gelegd dan krijgde zo snel een 'dikke maag'-gevoel en das super ambetant als ge veel wilt boozen

_DM_
25 december 2009, 05:56
Cola helpt in mijn geval wel zalig bij ne kater.
Blikske of twee is meestal voldoende.

J3rry
25 december 2009, 07:45
dit wisten ze bij mythbusters al jaren, er bestaat niets om sneller nuchter te worden

Muscleduck
25 december 2009, 08:18
Idd. Als ik mij niet vergis verergert caffeïne het effect van alcohol btw.

buzzywuzzy
25 december 2009, 11:18
Tip: halve liter Aquarius drinken voor het slapen gaan na een zwaar avondje!
Heb het van een goede vriend vernomen, zelf getest en heb geen kater meer gehad, terwijl ik die normaal altijd heb. Hydratatie hé mannen.

Conqie
25 december 2009, 12:23
Tip: halve liter Aquarius drinken voor het slapen gaan na een zwaar avondje!
Heb het van een goede vriend vernomen, zelf getest en heb geen kater meer gehad, terwijl ik die normaal altijd heb. Hydratatie hé mannen.
of gewoon water :ironic:..

Skyscraper
25 december 2009, 12:32
Genoeg water drinken voor 't slapen en bij 't onbijt/daarna aquarius idd :)

Rivfader
25 december 2009, 12:57
Gewoon 's morgens doordrinken ja! :p:unsure:

_DM_
25 december 2009, 13:46
dit wisten ze bij mythbusters al jaren, er bestaat niets om sneller nuchter te worden

Ik gebruik het dan ook al jaren :p

spray-bunny
25 december 2009, 14:26
Dus als ge een fles vodka leegzuipt en dan een koffie drinkt wordt ge niet nuchter?

Dat klinkt toch niet logisch ze.

Xylo
25 december 2009, 14:30
Melk. Melk breekt alcohol af.

tom1
25 december 2009, 16:27
of gewoon water :ironic:..

In Aquarius zitten ook veel mineralen die je kwijtraakt door het extra pissen als je zat bent, dus dat helpt wel :p.

Crashtestdummy
25 december 2009, 19:17
er bestaat dus wel iets om snel nuchter te worden en das namelijk een infuus me glucosewater, ben daar op graspop in minder dan 2uur van strontzat naar bloednuchter mee gegaan, wel jammer dattet just tijdens een optreden van iron maiden was :unsure: kweet wel nie ofdak nuchter zou geblazen hebben, maar kvoelde mij zo klaar alsof dak een maand nie gedronken had :unsure:

van koffie, ice-tea, cola etc... ge gaat er nie nuchterder van komen, maar wel wakkerder en frisser... wat een groot verschil geeft tijdens het rijden :) (ice-tea vinnek daar tbeste voor)

want als ge zat gaat rijden en ge valt half in slaap achter tstuur, da vinnek toch wel heel wa gevaarlijker dan strontzat zijn ma wel goe wakker :)

en begint nu nie over nuchter rijden want ge weet dak schijt op under argumenten :unsure:

Avondland
27 december 2009, 15:31
De maaginhoud ledigen voor het slapengaan helpt ook. Ooit eens een haast psychedelische zatheid ondergaan van veel te veel single malt whisky (Whisky festival in Gent, twee jaar terug) en dankzij de noodzaak om mijn maag te ledigen werd ik wakker zonder kater. Maar dan toch liever een liter water. In ieder geval heb ik toch minder en minder de drang om mij zo ver heen te drinken. :p

Cycloon
27 december 2009, 15:44
Alles eruit kotsen/maag leegpompen om geen kater te hebben? Wat is het verschil dan met niet drinken?

Avondland
27 december 2009, 16:04
Alles eruit kotsen/maag leegpompen om geen kater te hebben? Wat is het verschil dan met niet drinken?

Het is schraal als mensen kotsen om er terug in te vliegen of om een kater te vermijden, ook al moeten ze helemaal niet kotsen. Bij mij gebeurt dat eigenlijk alleen maar als ik het niet meer kan inhouden. En dan is dat meestal op weg naar huis, wanneer ik mijn klop begin te krijgen. Dan hou ik dat in totdat ik afstap en ergens rustig mijn ding kan doen. :p

Het is een vorm van katerpreventie, maar ik prefereer toch wel water boven kotsen. :lol:

Belgianbonzai
4 januari 2010, 09:56
om de 3-4 pinten een cola of zoiets hier en sinds ik dat doe geen katers meer gehad.

Grimmy
7 januari 2010, 08:33
Heeft mythbusters daar ook is geen episode over gedaan?

Ik geloof dat het eindresultaat was da al die dingen zoals veel water drinken en koffie allemaal busted waren en dat alleen stevig en vettig ontbijten een kater zou kunnen verhelpen.

blacky
7 januari 2010, 11:35
niets maakt u nuchter eenmaal ge zat zijt

Tijd en water wel :p