PDA

Volledige versie bekijken : Zwaartekracht is geen kracht

passero
23 december 2009, 11:35
Ik kwam dit (http://staff.science.uva.nl/~erikv/page13/page13.html) artikel tegen over een Nederlandse fysicus die zou kunnen aantonen dat zwaartekracht geen kracht is...
Uit zijn formule's (ik kan ze niet vinden) zou gemakkelijk de bestaande formules van Newton enzo kunnen afgeleid worden.

Ik snap het ook niet echt goed... Iemand die er meer info over heeft of er meer kan over vertellen want het lijkt me wel intressant...
Of het al dan niet correct is...

Skyscraper
23 december 2009, 12:54
Interessant, zou ook graag de formules eens bekijken. Er wordt naar een kader verwezen op die pagina maar die staat 'r idd niet..?

mac-bc
23 december 2009, 13:03
Ik denk dat hier weinig mensen meer zullen kunnen vertellen dan hetgeen in dat artikel staat aangezien de theorie nog zo jong is.

Dat Einstein al beweerde dat gravitatie kan beschouwd worden als een pseudo-kracht ten gevolge van de ruimtetijd-kromming is daarentegen wel al langer bekend.

passero
23 december 2009, 13:09
En wat is juist die informatietheorie dat ze aanhalen in die theorie? Daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk...
Zal ondertussen wel eens de wiki erover raadplegen ;)

Stiche
23 december 2009, 13:12
Op dit moment is dit gewoon een theorie zoals er zovelen bestaan.

Eerst meer resultaten zien voor het iets kan worden :)

Exorikos
23 december 2009, 13:14
Daar valt niet veel over te zeggen tot de publicatie er is. Het is nog maar twee weken geleden dat hij het presenteerde, waarschijnlijk was de paper niet eens binnen voor review.

denkimi
23 december 2009, 20:14
het hangt af van wat ge onder "kracht" verstaat.

superbus
23 december 2009, 20:21
Gravitatie is ook nog niet al te goed begrepen. Op de aarde kunnen we er goed mee op weg, maar verder weg zijn er dingen die volgens Newton niet kunnen. :) Wijst er inderdaad hard op dat Newton zijn gravitatiewet een afgeleide is van een nog grotere formule.

Zo hebben alle sterren dezelfde hoeksnelheid in galaxies terwijl je net verwacht dat de verste sterren trager rond de galaxy core draaien

Exorikos
23 december 2009, 20:55
Gelukkig werken sterrenkundigen niet meer met Newton zijn gravitatiewet, maar met de algemene relativiteitstheorie. :)

superbus
23 december 2009, 23:08
Ok, maar toch kunnen ze het niet verklaren want er blijkt te weinig massa te zijn voor zulke krachten te creëren..
Nuja, je zal er wel meer expert in zijn als ik. Maar dat is dan ook puur omdat ik op andere zaken expert ben en deze enkel wat overzichtelijk als interesse kan bekijken :)

Exorikos
23 december 2009, 23:13
Van zo'n materie weet ik evenveel als de rest hier. Je moet eerst een basis hebben voor je zo'n geavanceerde theorieën kunt bestuderen.

Fighting Hobbit
24 december 2009, 02:39
Donkere materie en donkere energie zijn niet meteen de meest intuïtieve dingen en veel is daar niet concreet over bekend op materieel vlak, maar om daarom te beweren dat men van gravitatie op zich niet veel begrijpt vind ik nogal kort door de bocht.

Stabby
24 december 2009, 03:25
Gelukkig werken sterrenkundigen niet meer met Newton zijn gravitatiewet, maar met de algemene relativiteitstheorie. :)

Toch niet op kleine schaal? Met de gravitatiewet van Newton zijn ze op de maan geraakt en ze waren maar een paar cm mis dacht ik.

Exorikos
24 december 2009, 09:38
Toch niet op kleine schaal? Met de gravitatiewet van Newton zijn ze op de maan geraakt en ze waren maar een paar cm mis dacht ik.

Hij was dan ook bezig over sterrenstelsels. Voor een ingenieur moet het zo bruikbaar mogelijk zijn. Die paar cm maken op die schaal geen verschil, dus zou het mij inderdaad niet verbazen als ze niet met relativiteit werkten.

TJ3
10 januari 2010, 20:10
Waarom zou de zwaartekracht geen kracht zijn? Ok omdat het een continu inwerkende kracht is, wil dus zeggen dat ze niet bestaat of begrijp ik het verkeerd? :p

Ohja ik kan het artikel niet vinden..