PDA

Volledige versie bekijken : LaTeX

Frank P
15 december 2009, 11:28
Ik heb lang getwijfeld of ik dit nu het wetenschapsdeel zou zetten of in het software deel, maar meer bovenaan in de forumlijst heeft het toch wat meer bekijks denk ik zo :woohoo: En uiteindelijk, informatica is een wetenschap.

Wie van jullie gebruikt er LaTeX om documenten te maken? Vinden jullie dit beter dan andere tekstverwerkers en waarom?

Ik ben een fervente LaTeX-voorstander, maar ik zit op de hogeschool (Xios) en hier is LaTeX compleet onbekend. Sommige leerkrachten gebruiken het wel voor hun cursussen te schrijven, maar er wordt helemaal geen LaTeX als vak gegeven. Op de UHasselt daarentegen wordt LaTeX alom gebruikt...

Waarom vind ik LaTeX zo goed? Dan kan je hier (http://www.frankputtemans.org/?p=24) en hier (http://www.frankputtemans.org/?p=138) en hier (http://www.frankputtemans.org/?p=582) lezen (blogberichten). Verder heb ik een LaTeX-forum opgericht dat je hier kan terugvinden (http://www.frankputtemans.org/latexforum).

Epyon
15 december 2009, 11:34
Wij gebruiken op UGent quasi altijd LaTeX, dat is zeer geschikt om papers te schrijven (opmaaksgewijs). Latex.ugent.be is onze LaTeX portal, maar die is blijkbaar off-line atm.

StrongSurvivor
15 december 2009, 11:34
Ik gebruik LaTeX ook voor al mijn verslagen, thesis, ...
Ik vind het er veel beter uitzien dan met een gewone tekstverwerker. Als we een groepswerk moeten maken, probeer ik ook de collega's te overtuigen. Dit is zeer moeilijk want in het begin lijkt het allemaal nogal omslachtig en haken ze snel af.

Bij ons in Antwerpen wordt het ook zeer weinig gebruikt, geen aanmoediging van de unief uit. Enkele proffen schrijven hun cursus erin maar dat is alles.

Frank P
15 december 2009, 11:40
Als mensen de brontekst zien dan denken ze idd direct van, oei zoveel moeilijke codes en symbolen, maar eigenlijk is het super gemakkelijk.

LaTeX for the win! Het is niet voor niks dat talloze wetenschappelijke literatuur wordt geschreven in LaTeX. Ik snap niet waarom mensen hun tijd verliezen aan slecht materiaal als WYSIWYG-editors. Zat ik ook maar op de UGent, want hier wordt je ronduit scheef bekeken als je de heilige Office 2007 durft te verloochenen.

boostah
15 december 2009, 11:43
no offense ma onderschat de mogelijkheden van bv office 2007 echt niet. Tis niet omdat je er niet mee kan werken dat het slecht is. (dit komende van een latex gebruiker btw)

Kvind net de layout goedkrijgen bij een latex file fucking irritant, daar staat een WYSIWYG mijlen voor.

Exorikos
15 december 2009, 11:47
Als je iets anders wilt dan de standaard lay-out is LaTeX soms wel een bitch. Ik gebruik het zelf voor alles.

SharkyXTS
15 december 2009, 11:47
De clue van LaTeX zit hem net in het feit dat je je (bijna) niks moet aantrekken van de layout, maar als je iets anders wil dan is Word idd wel sneller. Zelf gebruik ik het voor al m'n practica/thesis. Enig nadeel (maar dat ligt wellicht aan mezelf) is dat ik trager werk in LaTeX dan in Word omdat ik na iedere vijf zinnen m'n pdf'je eens wil zien :p.

Frank P
15 december 2009, 11:49
Tja als je LaTeX goed gewend bent (ik gebruik het al 5 jaar, sinds ik 15j ben) en dan gaat het echt sneller dan word. Alleen al omdat je geen muis nodig hebt, en niet gek veel sneltoetsen moet kennen.

Exorikos
15 december 2009, 12:02
Typt een qwerty trouwens makkelijk in LaTeX? Altijd Alt Gr moeten indrukken voor \ te krijgen...

J-Style
15 december 2009, 12:13
Ik gebruik ook altijd LaTeX. Eens je het gewend bent, is het veel sneller dan andere tekstverwerkers naar mijn mening. Zeker als je enorm veel formules en afleidingen moet ingeven. Klikken en zoeken naar de juiste symbolen in een lijst (in Word bijvoorbeeld) is echt zóóó onhandig.

Ik heb trouwens een QWERTY toetsenbord, en moet nooit Alt Gr gebruiken. :)

Timmos
15 december 2009, 12:25
Latex is inderdaad een zeer goed systeem. Het duurt wel ff voor je alles hebt opgezet om daarna niets meer aan te trekken van de layout, maar als je templates gebruikt of je houdt gewoon je eigen template ergens apart bij, dan ben je zo vertrokken.

Extra aan LaTeX is dat het zeer gemakkelijk in grote groepen kan onderhouden worden, aangezien de files niet binair zijn maar gewoon plain text: CVS en Subversion kan er voor gebruikt worden zodanig dat iedereen zijn wijzigingen tegelijk kan doorvoeren op hetzelfde moment/document :)

Voor grafieken ed is het wel wat meer werk. Je hebt packages zoals PGF/TikZ (waarvan de manual 500+ bladzijden is), maar eens je er mee kan werken duurt het niet zo lang (al kruipt er toch wel meer werk in). Maar goed, je krijgt er prachtige vectoriële afbeeldingen mee die perfect passen in de rest van het document :)

Voorbeelden van extreem zotte figuren met PGF vind je hier: TikZ and PGF examples (http://www.texample.net/tikz/examples/) (het gaat zelfs zo ver dat ze er 3D tekeningen mee maken, met doorzichtigheid en zo).

Dubbelpunt
15 december 2009, 12:29
Wie van jullie gebruikt er LaTeX om documenten te maken? Vinden jullie dit beter dan andere tekstverwerkers en waarom?

Wat is er mis met MS Office of OpenOffice? En is dit ok voor bedrijven? Als ik een LaTeX document doorstuur naar iemand anders, kan deze dan het document openen??

djbramz
15 december 2009, 12:51
Wat is er mis met MS Office of OpenOffice? En is dit ok voor bedrijven? Als ik een LaTeX document doorstuur naar iemand anders, kan deze dan het document openen??

Een LaTeX document zet je nagenoeg altijd om naar een pdf.

Ik gebruik ook LaTeX voor al mijn verslagen dat ik moet indienen. Ze hebben ons dan ook al LaTeX geleerd in het eerste jaar (vak scriptingtalen bij de informatica aan de UGent).

Belgianbonzai
15 december 2009, 13:00
Wij moesten van een leerkracht (op Kaho) altijd reports in LaTeX maken.
Maar om eerlijk te zijn werk ik toch ook liever in Word, moest ik nog veel formules etc moeten uittypen enz zou ik mss wel even terug latex gebruiken maar voor pure text en tekeningen vind ik dat niet nodig.

Had wel een goeie editor op mac, waar ongeveer live update mogelijk was van uwe pdf, naam moet je echter nie vragen is intussen ook al 4 jaar geleden :)

Hier beke documentatie:
LaTeX pages (http://allserv.kahosl.be/latex/index.html)
Piet Van Oostrum zijn handleiding is wel ok meen ik me te herinneren.

Enen van de drukkerij op Kaho was alle cursusen naar LaTeX aan het omtypen ook. Was dus wel handig vooral aangezien er toen ik daar studeerde nog enkele cursussen gewoon gecopieerd waren van met de hand geschreven notas van de prof :/

Reaper's Curse
15 december 2009, 13:25
Persoonlijk gebruik ik bijna altijd LateX. Ziet er imo veel beter uit dan die word documentjes waar de opmaak maar half zen gat is gedaan.

Timmos
15 december 2009, 13:33
Het einddocument is altijd .PDF of .PS. Dus ja, iedereen kan het openen :)

djbramz
15 december 2009, 13:36
Persoonlijk gebruik ik bijna altijd LateX. Ziet er imo veel beter uit dan die word documentjes waar de opmaak maar half zen gat is gedaan.

Idd, bovendien kan je gemakkelijk referenties naar afbeeldingen en vergelijkingen opnemen en een bibliografie toevoegen.

Dubbelpunt
15 december 2009, 13:55
waar kan ik dit downloaden? :oink:

Belgianbonzai
15 december 2009, 14:11
Idd, bovendien kan je gemakkelijk referenties naar afbeeldingen en vergelijkingen opnemen en een bibliografie toevoegen.

Da's ook wel een groot pak omdat de gemiddelde mens nie met word kan werken. Alle titels gewoon typen en dan zelf beginnen aanpassen (bold lettertype,...) ipv gewoon een tekststijl te maken voor elk type titel en dat dan systematisch toe te passen.
Dan komde uiteindelijk met een text document met een stijl of 300 en moogt ge alles manueel beginnen aanpassen daarna (index, afbeeldingsreferenties,...).
Zolang ge een beetje netjes zijt in uw document en consequent kan je een pak automatiseren in word. Helaas horen veel mensen daar niet van en dan krijg je van die "rommel". 't Is immers eenvoudig genoeg om zonder tutorial te maken wat je maar wil in word (gewoon aanpassen waar het moet) is enkel meer werk.

Mijn vriendin haar thesis was initieel ook zo een ramp. Ik heb me dan eens 1-2 uur bezig gehouden met haar dat uit te leggen en alles aan te passen. Dan haar getoond dat haar index etc automatisch kan gedaan worden en daar stond ze dan toch ook van te kijken. Maar nu kan ze het wel en doet ze het ook zo.

Timmos
15 december 2009, 14:15
waar kan ik dit downloaden? :oink:
Het is niet een kant-en-klaar programma he. Je hebt wel een mooie GUI editor hiervoor, maar die je enkel helpt bij het intypen.

Het genereren en parsen van alles wat je typt gebeurt door een andere programma, een soort compiler dus. Maar als je bvb extra 'libraries' gebruikt (bvb een voor specifiek grafieken te tekenen, of voor iets anders specifiek), dan moet je die toevoegen voordat je de commando's hiervoor kunt gebruiken. Enfin ja, het heeft gewoon veel weg van een programmeer paradigma.

De meestgebruikte compiler zal wel MiKTeX zijn, en de meestgebruikte editor is TeXnicCenter.

Volg gewoon een tutorial om alles in orde te brengen :p

SharkyXTS
15 december 2009, 14:22
Als editor gebruik ik Texmaker, toch één van de betere die ik al geprobeerd heb.

Exorikos
15 december 2009, 14:30
TeXnicCenter hier. :)

Frank P
15 december 2009, 14:44
Er zijn een aantal handleidingen en cursussen, ik gebruik die van Wilfried Van Hirtum. Echt goed uitgelegd, en ben heel blij dat ik klassieke tekstverwerkers op een zijspoor heb gezet.

Ik ben opgegroeid met MiKTeX en Winshell, gewoon omdat die twee besproken werden in de cursus van Wilfried Van Hirtum. In Winshell zit PDFLaTeX, dus je kan er direct mee van start (als je eerst MikTeX hebt geïnstalleerd alleszinds).

tom1
15 december 2009, 15:05
Ik vind het toch wat overroepen.
Eerder snobisme van de technische types om hun minachting tov ms office te tonen :p.

't Is handig, maar MS Word is dat ook.

Fighting Hobbit
15 december 2009, 15:06
Als je iets of wat wiskundige documenten wil maken is LaTeX bijna onontbeerlijk. Je hebt van die dingen als mathtype, maar daar zie ik me eerlijk gezegd mijn berekeningen van kwantumveldentheorie nog niet in maken.
Natuurlijk is een formule van 10 regels nooit echt overzichtelijk, maar toch, in latex gaat dat vlotjes eens je het gewoon bent...

djbramz
15 december 2009, 15:07
Ikzelf gebruik winefish (Linux). Persoonlijk vind ik ook dat je bij Officeprogramma's zoals Word uren kan zoeken naar een bepaalde opmaakoptie en dan heb ik liever gewoon een eenvoudig commando.

Dubbelpunt
15 december 2009, 15:08
Ik vind het toch wat overroepen.
Eerder snobisme van de technische types om hun minachting tov ms office te tonen :p.

't Is handig, maar MS Word is dat ook.

dat is hier toch ook mijn eerste reactie, en qua 'gemak'... dat is ver te zoeken als ik al eerst een tutorial moet volgen... niemand die mij hier een link kan geven waar ik onmiddellijk een (word) document kan maken...

DBK
15 december 2009, 15:16
Kheb mijn CV met LaTeX gemaakt, zo zag het er gewoon veel strakker en professioneler uit.

EagleEye
15 december 2009, 15:16
no offense ma onderschat de mogelijkheden van bv office 2007 echt niet. Tis niet omdat je er niet mee kan werken dat het slecht is. (dit komende van een latex gebruiker btw)

Kvind net de layout goedkrijgen bij een latex file fucking irritant, daar staat een WYSIWYG mijlen voor.Over Office 2007 ben ik akkoord, maar enkel voor een beperkt aantal gebruikers (max. 3 ofzo). Maar in Office 2003 (en vroeger) kun je bijvoorbeeld niet eens fatsoenlijk een bibliografie maken, er bestaan enkel footnotes... :wtf:

En probeer maar eens een Word .doc document in orde te houden als er meer dan 20 mensen aan werken, en het ding meer dan 90 bladzijden lang is. Ik denk dat ongeveer de helft van de werkuren verloren gaan aan: de layout terug in orde brengen nadat iets kapot is gegaan, corrupte documenten recoveren nadat iemand in OpenOffice of MacOffice het ding heeft geopend, enz. Voor dat soort toepassingen is Office Word echt een slechte, maar helaas alomtegenwoordige, keuze.

Ik gebruik voor unif enkel latex voor documenten die ik moet "afgeven", voor kleinere draft documentjes gebruik ik wel Word. Voor het werk moet het helaas in MS Word gebeuren :p

Als het aan mij lag, zouden alle collaboratieve documenten in tex gebeuren... Geen zever meer met corrupte bestanden of Word edities.

-
Zelf gebruik ik overigens TeXnicCenter en MikTeX (in Windows).

edit: En ik moet toegeven dat ik meestal de moeite niet doe om mooie vector-graphs te maken met latex methodes. Ik maak ze gewoon in Excel, save als PNG en steek ze zo in mijn tex code. :p

Dubbelpunt
15 december 2009, 15:17
Kheb mijn CV met LaTeX gemaakt, zo zag het er gewoon veel strakker en professioneler uit.

dat wil ik wel eens zien, als bewijs :p

Timmos
15 december 2009, 15:26
Persoonlijk vind ik ook dat je bij Officeprogramma's zoals Word uren kan zoeken naar een bepaalde opmaakoptie en dan heb ik liever gewoon een eenvoudig commando.
Inderdaad!

En automatische nummeringen in Word is bijvoorbeeld ook echt een hel.

LaTeX doet gewoon wat jij hem zegt te doen, en hij doet het niet anders. Een simpel commando werkt zoals het moet. Wil je extra ruimte tussen de opsommingspuntjes, dan moet je dat expliciet opgeven en dan gebeurt het ook effectief.

Handig is bijvoorbeeld ook het herdefiniëren van commando's, zo ben je zeker dat alle instanties van bijvoorbeeld een lijst zich gedragen zoals jij het wilt, en moet je ze niet een voor een aanpassen. LaTeX is gewoon krachtiger dan Word, maar omdat het meer low-level is dan Word moet je er ook iets meer tijd in steken. Je bent wel zeker dat het zal werken als de syntax juist zit.

Fighting Hobbit
15 december 2009, 15:41
dat is hier toch ook mijn eerste reactie, en qua 'gemak'... dat is ver te zoeken als ik al eerst een tutorial moet volgen... niemand die mij hier een link kan geven waar ik onmiddellijk een (word) document kan maken...

Chapeau als je iets als dit (http://blogs.discovermagazine.com/cosmicvariance/files/uploads/sm-lagrangian1.gif) vlotjes met word maakt...

Exorikos
15 december 2009, 15:43
Chapeau als je iets als dit (http://blogs.discovermagazine.com/cosmicvariance/files/uploads/sm-lagrangian1.gif) vlotjes met word maakt...

Ik vind het wel een pak beter als het trapsgewijs staat in plaats van gecentreerd. :p

EagleEye
15 december 2009, 15:45
Ge kunt in die Word equation-editor dinges toch ook beperkt latex formules typen? Nuja, 't is al een tijdje geleden dat ik dat heb gebruikt :p

Dubbelpunt
15 december 2009, 15:50

van een niche sector gesproken :ironic:
oké je hebt gelijk, maar LaTeX is dus volgens jou enkel aan te raden voor mensen die wiskundige formules moeten ingeven, voor alle andere is MS Word nog altijd een aanrader dus???

tom1
15 december 2009, 15:56
Voor grote documenten (30pagina's en meer) en wiskundige verslagen prefereer ik latex.
Maar voor al de rest vind ik het echt de moeite niet waard :p.

EagleEye
15 december 2009, 16:01
dat is hier toch ook mijn eerste reactie, en qua 'gemak'... dat is ver te zoeken als ik al eerst een tutorial moet volgen... niemand die mij hier een link kan geven waar ik onmiddellijk een (word) document kan maken...Gemak, eenmaal dat ge het gewoon zijt. Het is een beetje programmeren he, als ge daar een afkeer van hebt, zal LaTeX u ook niet echt liggen.

LaTeX in 1-2-3 (hoe ik het doe):
1) Installeer MiKTeX (http://miktex.org/2.8/setup)
2) Installeer TeXnicCenter (http://sourceforge.net/projects/texniccenter/)
3) Download een template van deze site (http://www.math.duke.edu/computing/tex/templates.html), open deze in TexnicCenter, probeer iets te veranderen, build, en kijk wat er uit komt. :)

Een Word document zult ge er mee niet kunnen maken, dat is ook de bedoeling niet :p

EagleEye
15 december 2009, 16:25
Dat betekent niet dat je geen controle over die dingen hebt he, BR. Ik ben er zelfs zeker van dat je met een LaTeX systeem méér controle hebt over zulke dingen, maar ge moet initieel wel moeite doen om het er uit te doen zien zoals je dat zelf wil. Het is gewoon een volledig andere mentaliteit van werken.

Frank P
15 december 2009, 16:32
Word documenten laden ook een pak trager als er wat afbeeldingen in verwerkt staan... bij lange teksten loopt het in word sowieso mis.

iterums
15 december 2009, 17:11
Geen fan. Dit soort zaken wil ik juist zelf zoveel mogelijk controle over.

Automatische inhoudsopgave is ook bij Word Je hebt controle over alle parameters, maar standaard staan die perfect voor professioneel opgemaakte documenten.
Daarom kun je dan ook meer werk steken in de inhoud.

Fighting Hobbit
15 december 2009, 18:50
van een niche sector gesproken :ironic:
oké je hebt gelijk, maar LaTeX is dus volgens jou enkel aan te raden voor mensen die wiskundige formules moeten ingeven, voor alle andere is MS Word nog altijd een aanrader dus???

Neen, zeker niet, het zal er wel van afhangen wat je gewoon bent. Je kan er echter niet omheen dat LaTeX ontwikkeld is met als primair doel om wiskundige artikels te schrijven en dat is nu eenmaal een van de sterkste punten van LaTeX. Naar mijn mening is LaTeX schitterend, ook om allerhande vergaderverslagen enzo te schrijven, maar de meeste dingen zal je wel in word ook kunnen.
Ik heb echter al wel heel wat wiskundige formules gehad die ik onmogelijk in word zou kunnen schrijven, vandaar dat ik dat voorbeeld aanhaal.

superbus
15 december 2009, 18:59
Kweetniet, ik heb mijn stageverslag in LaTeX en Word2007 beide geprobeerd en Word ging mij toch beter af. Het verschil tussen Word 2007 en 2003 is echt groot geworden.
Tevens is het ook zo dat Word praktisch alles heeft wat LaTeX ook heeft alleen kunnen veel mensen er niet mee werken.

En het ging ook om veel formules en tekeningen. De Word equation editor vind ik toch een heel handig tool; daar kan ik die ene geposte vergelijking makkelijk mee maken.. :)

Meest handige vind ik dat alle links naar foto's/pagina's/tabellen etc. nu handig in word zijn verwerkt, wat daarvoor LaTeX zijn grootste verschil was.

uip
15 december 2009, 19:07
Mijn indruk: Tex vs Word 2007

voordeel

absoluut failsafe mbt nummeringen, puntjes in titels (in Word durft dit al eens misgaan)
gemakkelijker om versies bij te houden
zeer interessant als je nieuwe types inhoud wilt definieren, bijv. als je {{tip|tekst van de tip}} typt dat er dan automatisch een box komt met een informatieteken en de tekst erin

minder goed dan Word

formule-editor (mijn mening). Als je bijv. met een quotiënt zit dan zit je Latex toch maar te knoeien met accolades. In Word kan je dat gewoon doen door een / te typen. De paginavullende formule die ik daarnet zag is in Word gemakkelijk te typen
Gemak om wijzigingen aan te brengen in tekst of formules. Probeer maar es in Latex een formule waar een breukstreep verkeerd staat, in orde te brengen. In wiskunde-editor in Word is het gewoon verslepen
veel meer controle over plaats van de afbeeldingen (hier heb je in LaTex geen controle over)
sommige dingen (bijv.: twee afbeeldingen naast elkaar) zijn in LaTex quasi onmogelijk en in Word dan weer geen probleem
slechte workflow: Latex is compilen -> nalezen -> fout verbeteren in code -> opnieuw compilen en dan verder gaan. In Word: gewoon wysiwyg
slechte gui (vind maar eens de code van dat crazy wiskunde "voor alle"-teken). In word: gewoon kiezen in het "symbool"-venster
slechte gui en slechte foutcontrole: vind maar eens de fout als je ergens een accolade teveel hebt gezet.
in Word is het niet nodig een coderegel toe te voegen om met accenten te kunnen werken (dit is voor mij onverstaanbaar:wtf:)
gemakkelijk om met grote bestanden om te gaan (gebruik dan wel de "documentstructuur"-optie)
de niet-standaard dingen (tabellen, afbeeldingen, grafieken, ...) zijn met klik en sleep in te voegen (itt LaTex:lol:)
...

Mijn conclusie is dat als je deftig met Word kan werken, dat LaTeX dan in geen jaren aan het gemak en de efficiency van Word geraakt.

PS: voor de LaTex-fans een onmisbare hulp: detexify: snel de code terugvinden van dat onbekende teken: Detexify LaTeX handwritten symbol recognition (http://detexify.kirelabs.org/classify.html)

http://www.wiskundemeisjes.nl/wp-content/uploads/2009/11/smiley-detexify.png

Frank P
15 december 2009, 19:14
PS: voor de LaTex-fans een onmisbare hulp: detexify: snel de code terugvinden van dat onbekende teken: Detexify LaTeX handwritten symbol recognition

Wow, dat is echt wel handig :p nog nooit eerder tegengekomen, direct gebookmarked.

Timmos
15 december 2009, 19:20
PS: voor de LaTex-fans een onmisbare hulp: detexify: snel de code terugvinden van dat onbekende teken: Detexify LaTeX handwritten symbol recognition (http://detexify.kirelabs.org/classify.html)
reps++;

iterums
15 december 2009, 19:30
(...)

minder goed dan Word

formule-editor (mijn mening). Als je bijv. met een quotiënt zit dan zit je Latex toch maar te knoeien met accolades. In Word kan je dat gewoon doen door een / te typen. De paginavullende formule die ik daarnet zag is in Word gemakkelijk te typen
Gemak om wijzigingen aan te brengen in tekst of formules. Probeer maar es in Latex een formule waar een breukstreep verkeerd staat, in orde te brengen. In wiskunde-editor in Word is het gewoon verslepen
veel meer controle over plaats van de afbeeldingen (hier heb je in LaTex geen controle over)

Dat is net het punt, LaTeX zet de afbeeldingen op de beste plaats.
sommige dingen (bijv.: twee afbeeldingen naast elkaar) zijn in LaTex quasi onmogelijk en in Word dan weer geen probleem

Dat is wel mogelijk, bestaan genoeg packages voor.

slechte workflow: Latex is compilen -> nalezen -> fout verbeteren in code -> opnieuw compilen en dan verder gaan. In Word: gewoon wysiwyg

slechte gui (vind maar eens de code van dat crazy wiskunde "voor alle"-teken). In word: gewoon kiezen in het "symbool"-venster

In TeXnicCenter en Kile heb je dat alvast ook.

slechte gui en slechte foutcontrole: vind maar eens de fout als je ergens een accolade teveel hebt gezet.

code highlighting?

in Word is het niet nodig een coderegel toe te voegen om met accenten te kunnen werken (dit is voor mij onverstaanbaar:wtf:)

\usepackage[latin1]{inputenc}. Er is trouwens genoeg informatie over het waarom te vinden.

gemakkelijk om met grote bestanden om te gaan (gebruik dan wel de "documentstructuur"-optie)

Mij lijkt het eerder van niet door de manier waarop je kunt structureren in LaTeX, maar dit is eerder persoonlijke voorkeur dan.

de niet-standaard dingen (tabellen, afbeeldingen, grafieken, ...) zijn met klik en sleep in te voegen (itt LaTex:lol:)

...

(...)

EagleEye
15 december 2009, 19:53

voordeel

absoluut failsafe mbt nummeringen, puntjes in titels (in Word durft dit al eens misgaan)
gemakkelijker om versies bij te houden
Ik vind de Word "wijzigingen bijhouden" functie toch ook vrij handig, als je de userbase beperkt houdt tot een klein aantal gebruikers.
zeer interessant als je nieuwe types inhoud wilt definieren, bijv. als je {{tip|tekst van de tip}} typt dat er dan automatisch een box komt met een informatieteken en de tekst erin

minder goed dan Word

Voor héél simpele formules is het misschien een beetje onhandig (overkill), maar LaTeX is dé standaard voor wiskundige formules... Zelfs op allerlei andere platformen wordt LaTeX gebruikt (Wikis, forums, ...).
Daar heb je wel controle over (er zijn allemaal placements opties voor floats), maar net zoals bij Word kun je dan in de problemen komen met pagina-indeling.
Niet akkoord. Waarom zou je geen twee afbeeldingen naast elkaar krijgen in LaTeX? :p Organisatie van floats vind ik zelf veel gemakkelijker in LaTeX dan in Word.
Inderdaad, en de grootste reden om LaTeX niet te gebruiken voor kleine, documenten waar tijdsdruk op staat, of onbelangrijke documenten.
Akkoord :p mijn hele bureau ligt vol met van die stomme latex cheat sheets vol met gekke symbolen. MAAR: ik denk niet dat ik er langer over doe om een exotisch symbool te vinden in zo'n symbolenlijst, dan die te zoeken in het Word "symbool"-venster...
Ge moet de engine wel vertellen dat ge van zinnes zijt om accentjes te typen ;) \usepackage[utf8]{inputenc}
Absoluut niet akkoord, tenzij uw bestanden enkel droge tekst bevatten. Ik heb hier verschillende grote deliverables van EU Projecten staan in .DOC. Als ge al het geluk hebt dat je ze kunt openen (lukt soms niet in Word 07), duurt het soms verschillende minuten voor er iets gebeurt. Snel scrollen -> Word crasht. Saven duurt minstens een halve minuut, en zoals ik een paar posts hierboven al zei, mag je dat enkel doen met een Windows-versie van MS Word. Want anders is het bestand hopeloos corrupt.
Tja, WYSIWYG vs Write-compile-view werkwijze...

pietje666
15 december 2009, 20:08
kwil screens zien

Duckchick
15 december 2009, 21:14
Ik heb een klein probleempje met LaTeX. Ik krijg namelijk de bibliografie niet aan de praat op mijn Mac. Ik werk hierop met TeXshop. Op mijn pc werkt het dan weer wel (TeXnicCenter). Weet iemand waaraan dit kan liggen?

Danku

allistair
15 december 2009, 22:06

\usepackage{graphicx}
\usepackage[scriptsize, bf, format=plain, indention=0cm]{caption}

\begin{figure}[H]
\centering
\includegraphics[width=0.49\textwidth, trim=0mm 0mm 0mm 0mm, clip=true]{picture1}
\includegraphics[width=0.49\textwidth, trim=0mm 0mm 0mm 0mm, clip=true]{picture2}
\parbox{0.49\textwidth}{\caption{caption picture1 \label{label1}}}
\parbox{0.49\textwidth}{\caption{caption picture2 \label{label2}}}
\end{figure}

Das toch niet zo moeilijk ^^. In Word lig ik veel langer te knoeien om figuren mooi te positioneren. In latex kan ik die code gewoon copy pasten en telkens 6 woordjes veranderen.
(en er zijn wrs ook nog veel betere manieren, kheb nog een beperkte latex kennis ^^)

Enige zware nadeel aan latex zijn voor mij de tabellen... Hoewel ik overlaatst iets hoorde over een programmaatje waar je excel tabellen mee kunt omzetten naar latex code.

EagleEye
15 december 2009, 23:53
Inderdaad, ge wordt gewoon gék van a&b&c&d&e\\ als ge grote tabellen moet ingeven :p

En wat ge ook probeert, die zien er nooit mooi uit in de source code :D

kwil screens zien
?:unsure:

NotoriousP
15 december 2009, 23:55
Kheb er lang geleden ook meegewerkt, voor theoretische werken met veel formules is het idd handiger dan word. Maar het blijft toch fkn veel werk voor een tekstdocument...

sneax
16 december 2009, 00:07
ik heb latex ook nog even gebruikt maar uiteindelijk is het maar brol (en een stap terug)

formules ... ok - en dan latex plugin ofzo voor in uw favo wordprocessor

en tekst blijft toch makkelijker gewoon met word of openoffice vind ik

en nadien gewoon export to pdf ...

edit

\usepackage{graphicx}
\usepackage[scriptsize, bf, format=plain, indention=0cm]{caption}

\begin{figure}[H]
\centering
\includegraphics[width=0.49\textwidth, trim=0mm 0mm 0mm 0mm, clip=true]{picture1}
\includegraphics[width=0.49\textwidth, trim=0mm 0mm 0mm 0mm, clip=true]{picture2}
\parbox{0.49\textwidth}{\caption{caption picture1 \label{label1}}}
\parbox{0.49\textwidth}{\caption{caption picture2 \label{label2}}}
\end{figure}

tja tis maar wat ge handig noemt ... en als ge het dan copy paste, dan moet ge een extern bestand oproepen met al uw voorbeeldjes in, kopieren/plakken, woordjes aanpassen etc... en als ge uw image sergens anders wilt moet ge ze weer cut/plakken en als ge naast uw 2 images nog een kot me tekst wilt achteraf moogt ge er nog een paar lijnen bijschrijven (ipv 3 muisklikken en wa draggen wss)

Exorikos
16 december 2009, 00:08
Heeft Word ondertussen een deftige pdfcreator? Die printers sucken altijd. Nog een van de positieve punten van OO tegenover Office.

EagleEye
16 december 2009, 00:10
Ja, standaard PDF export van Word 07 werkt zeer degelijk. Maar daarvoor gebruikte ik gewoon Adobe PDF printer hoor, om te saven...

ik heb latex ook nog even gebruikt maar uiteindelijk is het maar brol (en een stap terug)Hoera, welgefundeerde statements! \o/

sneax
16 december 2009, 00:14
Hoera, welgefundeerde statements! \o/

kheb een jaar aan de unief gezeten en al mijne zever in latex gemaakt, waarom ik het ni goe vind da staat in de edit in mijn vorige post

zoals ik zeg, goed voor formules, maar voor de rest meh

ok nog een ander voordeel, tis zeer gestructureerd, en tkan ni mislopen (in tegenstelling tot gui toestanden waar randjes soms nooit nét niet komen waar ge ze wilt) maar das mierenneuken

Frank P
16 december 2009, 00:30
Wat ik het allerleukste aan LaTeX vind is dat de layout altijd klopt, je moet je enkel houden aan de regels van \section{}, \subsection{},... Een voetnoot maken is supereasy: Blabla\footnote{deze tekst staat onderaan}. Je kunt een gans LaTeX document compleet met het toetsenbord maken, geen muis nodig, en daarom gaat voetnoten, titels maken zo snel en gemakkelijk. Zelfde geld voor griekse symbolen. Je hoeft niet naar het symbol font te gaan, juiste teken zoeken,... in LaTeX is het gewoon \alfa en \beta.

Tis gewoon even wennen aan de commands. Maar eens je ermee weg bent... knallen!

Exorikos
16 december 2009, 12:08
Het is trouwens \alpha in LaTeX... Iets wat ik maar al te vaak fout typ. :p

Frank P
16 december 2009, 13:57
Het is trouwens \alpha in LaTeX... Iets wat ik maar al te vaak fout typ.

ha inderdaad :) goed opgemerkt

Frank P
16 december 2009, 14:01
Maar after all, zowel word-software als LaTeX hebben beiden hun sterke en zwakke kanten, er bestaat volgens mij geen eenduidig antwoord op de vraag welke nu de beste is. Voor bepaalde toepassingen is LaTeX het beste (thesissen etc), en voor korte tekstjes is het misschien het snelste in word gemaakt.

Bijvoorbeeld voor een uitnodiging voor een feestje gebruik ik Word: snel wat kleur en afbeeldignen erin en hop, 't is klaar. Zo'n uitnodiging hoeft niet typografisch 100% correct te zijn, daar stoort niemand zich aan. Voor laboverslagen en lange huistaken gebruik ik LaTeX.

DogFacedGod
16 december 2009, 14:21
Hoe lang doet men erover om LaTex onder de knie te krijgen? Het interesseert mij wel nog om het te gebruiken voor papers en thesissen.

uip
16 december 2009, 15:11
Je hoeft niet naar het symbol font te gaan, juiste teken zoeken,... in LaTeX is het gewoon \alfa en \beta.
Dit kan in Word 07 ook hoor:
opties>controle>autocorrectie opties>tabblad wiskundig en daar een vinkje zetten bij "Regels bij autocorrectie: wiskundige buiten formulegebieden gebruiken"

Als je dan \alpha in de tekst van word typt (NIET in de formule-editor) dan vervangt Word het teken door het juiste karakter.

djbramz
16 december 2009, 15:44
Hoe lang doet men erover om LaTex onder de knie te krijgen? Het interesseert mij wel nog om het te gebruiken voor papers en thesissen.

Ik zou zeggen lees hoofdstuk 2 en 3 eerst van deze cursus (http://www.zeus.ugent.be/~gaspard/latex/latex-cursus.pdf), als je dan nog iets nodig hebt bijvoorbeeld tabel, afbeelding of vergelijking zoek het dangewoon op in die cursus.

Ahja en waarschijnlijk ook nog een programma zoals TeXniccenter ofzo installeren. Maar ik denk dat je er snel mee weg kan zijn.

iterums
16 december 2009, 15:50
Kan je gemakkelijk inline vergelijkingen met sub- én superscripts verkrijgen in Word 2007 zonder equation editor? (ik vraag dit omdat ik hiermee in vroegere versies veel problemen had)

djbramz
16 december 2009, 15:53
Kan je gemakkelijk inline vergelijkingen met sub- én superscripts verkrijgen in Word 2007 zonder equation editor?

En stel dat dat lukt kun je ze dan nog aanpassen zonder opnieuw te mogen beginnen?

uip
16 december 2009, 19:42
Kan je gemakkelijk inline vergelijkingen met sub- én superscripts verkrijgen in Word 2007 zonder equation editor? (ik vraag dit omdat ik hiermee in vroegere versies veel problemen had)
Yeps. Gebruik hiervoor Ctrl - + en Ctrl - shift - +.

Gecombineerd met mijn truc hierboven kan je eenvoudige formules "inline" typen.

iterums
16 december 2009, 19:48
Yeps. Gebruik hiervoor Ctrl - + en Ctrl - shift - +.

Gecombineerd met mijn truc hierboven kan je eenvoudige formules "inline" typen. Ik heb het eventjes geprobeerd in Word 2007 met Math Autocorrect aan, maar blijf problemen hebben met een variabele met super- en subscript tegelijk in te voeren.

Benjamin
16 december 2009, 21:24
Ik vind LaTeX reuzeinteressant voor formules maar oninteressant voor teksten, tabellen en figuren.
De logische vraag die hieruit volgt: kan ik LaTeX en Word (liefst 2003) combineren met elkaar, zodanig dat ik LaTeX alleen gebruik voor formules.

iterums
16 december 2009, 21:42
Iemand hier vroeg screens; hier zijn enkele voorbeelden te zien wat er zoal mogelijk is (pdf + source code beschikbaar): The TeX showcase (http://www.tug.org/texshowcase/).

EagleEye
17 december 2009, 00:04
Ik vind LaTeX reuzeinteressant voor formules maar oninteressant voor teksten, tabellen en figuren.
De logische vraag die hieruit volgt: kan ik LaTeX en Word (liefst 2003) combineren met elkaar, zodanig dat ik LaTeX alleen gebruik voor formules.Iemand heeft in deze thread iets gepost over Word-plugins die latex-formules toelaten.

aXl_
17 december 2009, 00:23
De logische vraag die hieruit volgt: kan ik LaTeX en Word (liefst 2003) combineren met elkaar, zodanig dat ik LaTeX alleen gebruik voor formules.

Of je kan openoffice gebruiken, zowel de tekstverwerker als powerpoint tegenhanger hebben een latex-achtige formule editor.

het makkelijkste is eigenlijk om een voorbeeld latex-file te zoeken waar de meeste dingen die je wilt gebruiken in verwerkt zitten. Als je iets nodig hebt en je weet niet meer hoe het zit zoek je het daar gewoon in op.
In het begin is het wat onwennig en gaat het niet echt vooruit maar de snelste manier om latex onder de knie te krijgen is door er gewoon eens een verslag in te maken ipv massa's tutorials door te nemen (trek er mss wel een dag voor uit :p)

stoomboot
17 december 2009, 00:26
Word documenten laden ook een pak trager als er wat afbeeldingen in verwerkt staan... bij lange teksten loopt het in word sowieso mis.

Must use "Afbeelding comprimeren" in Word...... Arggh! 1 button-click!
Hoe moeilijk kan het zijn hé.

Snap niet dat mensen zitten te klagen over een simpele tekstverwerker (waar ze blijkbaar de helft nog niet eens van af weten) en dan maar zitten te stoefen met het meer gecompliceerde programma.

En mijn thesis van +- 50 pagina's is zeer overzichtelijk uitgewerkt met MS Word.
Opmaakprofielen opslaan en consequent toepassen. Moeilijk hé?
Alleen de symbolen, subscript en superscript mochten wat beter verwerkt worden.

EagleEye
17 december 2009, 00:34
Must use "Afbeelding comprimeren" in Word...... Arggh! 1 button-click!
Hoe moeilijk kan het zijn hé.

Snap niet dat mensen zitten te klagen over een simpele tekstverwerker (waar ze blijkbaar de helft nog niet eens van af weten) en dan maar zitten te stoefen met het meer gecompliceerde programma.

En mijn thesis van +- 50 pagina's is zeer overzichtelijk uitgewerkt met MS Word.
Opmaakprofielen opslaan en consequent toepassen. Moeilijk hé?
Alleen de symbolen, subscript en superscript mochten wat beter verwerkt worden.Ik zeg het, als gij daar als enige aan werkt, is het allemaal geen probleem met Word. Dat doet immers gewoon exact wat ge er van verwacht. Maar als ge met een groep mensen zit die allemaal verschillende versies/verschillende softwarepaketten gebruiken om uw document aan te passen, allemaal hun eigen idee hebben van headers/footers, custom titeltjes en paginarotaties nodig hebben, dan loopt het mis.

stoomboot
17 december 2009, 00:51
Ik zeg het, als gij daar als enige aan werkt, is het allemaal geen probleem met Word. Dat doet immers gewoon exact wat ge er van verwacht. Maar als ge met een groep mensen zit die allemaal verschillende versies/verschillende softwarepaketten gebruiken om uw document aan te passen, allemaal hun eigen idee hebben van headers/footers, custom titeltjes en paginarotaties nodig hebben, dan loopt het mis.

Ge zorgt gewoon dat ene zorgt voor den layout. Best dat die ene GEEN vrouw is, want daar is geen enkele tekstverwerker tegen opgewassen.
Roze achtergrond met een gele tekst op is mooi, zeker met een of ander onleesbaar lettertype... Zeer professioneel :unsure:

Dat is nu toch niet zoveel werk om alles uniform te maken, achteraf. Een hoofding is en blijft een hoofding, of die nu in knalgroen staat en cursief en de volgende staat in't vet en met een rode achtergrond, met een CTRL + A en 3 klikjes zien ze er allebei hetzelfde uit.
Snap het grote drama niet zo zeer :s

En zoveel muisklikskes moet ik ook ni maken dankzij de knop uiterst links onderaan, gekoppeld aan een letter van het alfabet! Kruipt evenveel moeite in om die vanbuite te leren als die van latex.
't Gaat overigens nog een klein stukje rapper ook.

EagleEye
17 december 2009, 01:07
Ge zorgt gewoon dat ene zorgt voor den layout. Best dat die ene GEEN vrouw is, want daar is geen enkele tekstverwerker tegen opgewassen.

Roze achtergrond met een gele tekst op is mooi, zeker met een of ander onleesbaar lettertype... Zeer professioneel.

Dat is nu toch niet zoveel werk om alles uniform te maken, achteraf. Een hoofding is en blijft een hoofding, of die nu in knalgroen staat en cursief en de volgende staat in't vet en met een rode achtergrond, met een CTRL + A en 3 klikjes zien ze er allebei hetzelfde uit.
Snap het grote drama niet zo zeer :sLees dan mijn posts maar in't begin van deze thread :p

Ik ben zeker niet anti-Word en pro-LaTeX ofzo he... Ik gebruik Word (vooral de nieuwe :)) ook graag en veel, maar ik heb echt al teveel slechte ervaringen met grote collaboratieve Word-documenten.

Klein voorbeeld:
bibliografie. Uit noodzaak staat er in onze huidige deliverable gewoon "blablabla[3]" (hardcoded, geen link) in de tekst, en op het einde van het document een genummerde lijst van referenties. Heel leuk allemaal, maar als iemand een nieuwe #1 maakt, en alle andere referenties hernummert, zijn alle bestaande referenties fout, en er is geen manier (behalve handmatig naar [x] zoeken en veranderen, en hopen dat het juist is) om die te fixen.

Waarom? Word .doc documenten bevatten helemaal geen functie voor globale bibliografie - die functie is maar toegevoegd in Word 07. Maar met docx documenten mogen we (nog?) niet werken.

Tweede voorbeeld:
image, tabel, ... referenties. Stel: ik insert een mooie image met een schematische voorstelling van mijn database structuur, en zet daar een caption bij - automatische nummering, werkt perfect. Figure 3 - Database Structure. In de tekst zet ik dan "blablabla, see Figure 3". Die "Figure 3" maak ik dan een automatische link, zodat bovengenoemde problemen niet komen opdagen.

In de volgende dagen verandert iemand anders het document, en maakt een nieuwe figuur 2. Gevolg: mijn figuur krijgt nummer 4, enzovoort. Die persoon verandert ook de figuur-inhoudstabel en alle referenties. Als gevolg staat er nu in de finale tekst "blablabla, see Figure 3 - Database Structure" in een onnoemelijk grote font. Waarom? Word pakt de volledige caption over, in plaats van gewoon de figuurnummer. Enkel God en Bill Gates weten waarom. Natuurlijk ga ik niet elke dag mijn tekst nalezen, en is dit dus blijven zitten in de finale versie.

Derde voorbeeld:
Iemand wijzigt één tabel in het document met zijn Mac. Hij gebruikt Microsoft Office 2008 for Mac, zou perfect compatibel moeten zijn? Niet dus. Iedereen met een Windows-versie van Office kan het resulterende document wel nog openen, maar niet meer saven (met een corrupt bestand als gevolg).

Wat moet de editor dan doen? Een revisie (of een paar revisies) teruggaan in de svn history, emailen naar de contributor in kwestie, vragen of die alles in een apart .DOC kan zetten, zodat die door een ander programma er in geplakt kunnen worden...

Ik kan zo nog uren doorgaan ;) En dan moet je bedenken hoeveel geld dit allemaal kost aan de (verschillende) editors die daar uren en dagen insteken om dit allemaal in orde te krijgen. Andere highlights zijn het plots verdwijnen van layoutsettings in de inhoudstabellen, verborgen problemen binnen de "wijzigingen bijhouden" functie, incompatibiliteit tussen Word 2003 en 07, crashende winword.exe's enzovoort. :)

Dát is het grote drama.

Belgianbonzai
17 december 2009, 09:08
Klein voorbeeld: bibliografie
Insert > Reference & Tables > Table of Authorities, en daar 1 type afspreken voor gebruikte literatuur, dat dan in een tabel automatisch laten genereren.

Tweede voorbeeld:
Insert > Reference > Cross reference
Opties: Insert Reference to "only label and number"

Derde voorbeeld
Zou idd niet mogen

Dát is het grote drama.
Maar als ge iedereen met LaTeX moet leren werken gaat ge 1 ook veel tijd verliezen, meer dan met word de belangrijke dingen uit te leggen.
En tot ge genoeg ervaring hebt is het intussentijd wel moeilijker en een pak tijdrovender om alles goed te zetten dan in Word.

EagleEye
17 december 2009, 11:32
Merci voor de tips alvast, ik zal ze gebruiken wanneer het nog eens van toepassing is :)
Maar als ge iedereen met LaTeX moet leren werken gaat ge 1 ook veel tijd verliezen, meer dan met word de belangrijke dingen uit te leggen.Dat is inderdaad de reden waarom er nog met Word gewerkt wordt. :)

m1che
17 december 2009, 14:29
voor de mensen, die als nadeel geven dat tabellen veel werk zijn in latex: daar bestaan wel redelijk veel tools voor om dat bvb rechtstreeks uit excel of matlab te halen he (excel2latex en matlab2latex)

uip
17 december 2009, 19:34
voor uw tweede probleempje: alles selecteren (Ctrl-A) en dan 2x F9 klikken

als je met veel afbeeldingen zit in je wordbestand, kan je Opties>geavanceerd>"aanduidingen voor afbeeldingen weergeven". Je afbeeldingen worden dan vervangen door kotjes. Word moet de afbeeldingen niet laden, zodat je vlotter door je document kunt scrollen.

allistair
18 december 2009, 12:47
mocht er iemand een goeie guide hebben om te starten met de beamer documentclass, feel free to let me know ;-). Ik maak voorlopig men presentaties nog in powerpoint, ma wil de overstap daar ook wel maken.

SharkyXTS
30 januari 2010, 11:14
mocht er iemand een goeie guide hebben om te starten met de beamer documentclass, feel free to let me know ;-). Ik maak voorlopig men presentaties nog in powerpoint, ma wil de overstap daar ook wel maken.
A Beamer Quickstart (http://www.math.umbc.edu/~rouben/beamer/quickstart.html)