PDA

Volledige versie bekijken : Eindwerk over ruimtevaart

kratos
29 november 2009, 18:00
Hallo,
Ik ben een leerling van 6 industriële Wetenschappen.
We hebben de opdracht gekregen om een eindwerk te maken rond wiskunde.
Ik heb als onderwerp 'Wiskunde in de ruimtevaart' gekregen.
Kan iemand mij helpen om daaraan te beginnen?

Welke onderwerpen moet ik zeker in mijn eindwerk bespreken???

Alvast bedankt!!

gilbereke
29 november 2009, 18:08
Wiskunde in de ruimtevaart?

Wtf voor een belachelijke taak is dat?

Hebben ze dat niet iets meer gespecifieerd wat ze willen zeggen? Want alles in de ruimtevaart draait in feite rond wiskunde en fysica.

Flipkikker
29 november 2009, 18:10
- Ontsnappingssnelheid van de aarde
- Benodigde energie om tot op hoogte x te geraken
- Weerstand van lucht die afneemt
- ...

Leg zo'n deel dingen voor aan uw leerkracht en vraag of er nog dingen zijn die moeten besproken worden.

Nicske91
29 november 2009, 18:16
Wij zijn in P&O ook bezig over de ruimtevaart Ik kan anders een paar onderwerpen geven die mss handig zijn:

- Raketpropulsie
- Onderzoek hoogte in functie van de tijd / snelheid in functie van de tijd van een raketlancering Hierbij moet je wel dan de verschillende krachten die inwerken op het systeem ter rekening houden (weerstandskracht, zwaartekracht,stuwkracht) en nog een paar andere parameters zoals valversnelling ifv de hoogte, .... Kortom: Om je uren mee zoet te houden als je je verveelt. Pittige opdracht is het wel.
- ontsnappingssnelheid
-...

tom1
29 november 2009, 18:20
Ellipsbanen <o/

boeffel
29 november 2009, 20:00
ontsnappingssnelheid + hoek om de aarde te verlaten
= benodigde krachten om de aarde te kunnen verlaten

kratos
29 november 2009, 20:44
da eindwerk moet 90% uit wiskunde bestaan.
Dus alles wat we ongeveer kennen( wiskunde, fysica, chemie,...) moeten we (ongeveer)kunnen toepassen + moeten we alles begrijpen wa we erin zetten.
Zijn er dan onderwerpen dat gemakkelijker zijn dan andere of zijn ze allemaal even moeilijk?

DaFreak
29 november 2009, 21:06
hoe breed mag je gaan? het ISS bijvoorbeeld heeft 100en experiment uitgevoerd ivm fysica en chemie. Je zou die wiskundig kunnen toelichten?

Je kan de geschiedenis van de ontwikkeling van materialen die nodig waren voor de ruimtevaart chemisch en wiskundig toelichten? ze hebben eerst wiskundig moeten uitdokteren wat voor hitte de shuttle zou moeten weerstaan en dan een materiaal zoeken dat deze hitte aankon bijvoorbeeld?

Of hoe men nu bezig is met het de ontwikkeling van electromagnetische schilden om hitte en stralings schade te vermijden?

Misschien een goed idee om eerst wat te googlen naar de nieuwe technologieën die de ruimtevaart heeft voortgebracht? Die kan je ook altijd wiskundig/fysisch/chemisch benaderen.

Je kan bijna alles linken aan ruimtevaart, je zou het zelfs over de computer ofzo kunnen maken die je ook langs al die kanten kan benaderen.

J-Style
30 november 2009, 14:17
Ik zou iets schrijven over 'orbital mechanics'. Dus verschillende satellietbanen en hun wiskundige beschrijving, welk gebied van de aarde ze bestrijken in functie van hun hoogte en elevation, hoelang ze contact hebben met bepaalde grondstations,..

Ik kan je twee goeie boeken aanraden waarin alles staat wat je nodig hebt:
Space Mission Analysis & Design (Larson/Wertz) (in ruimtevaartkringen bekend als "de spacebijbel")
Spacecraft Systems Engineering (Fortescue)

Voor vragen kan je me altijd PM'en.

shiftyke
30 november 2009, 19:17
Ik heb het mijn ooit over raketpropulsie en ontsnappingskrachten geschreven maar das lang geleden :p