PDA

Volledige versie bekijken : Elektronenconfiguratie Molybdeen (Mo)

Curahee Q
29 november 2009, 13:47
Hier staat een vraag in mijn cursus om de elektronenconfiguratie op te schrijven voor molybdeen. Wel ik doe dit en bekom het volgende

[Kr] 5s² 4d^4 (volgens de diagonaalregel)

Nu staat er in de tabel van mendeljev hetvolgende

[Kr] 4d^5 5s

Daar volgen ze niet de diagonaalregel, maar da boeit niet. Het gaat erom dat daar bij die 's' eentje weg is en bij de 'd' is bijgekomen.

Hoe komt dit?

Alvast bedankt

wtf?hax!kthxbye
29 november 2009, 13:53
Kheb het nog geweten ze :)

Twas iets omdat het atoom zo meer in evenwicht is.

aenema
29 november 2009, 13:56
ik vermoed dat de halfgevulde 4d stabieler is.. Maar ik ben ook geen krak in chemie.

Curahee Q
29 november 2009, 13:58
Ja tzal zoiets wel zijn maar kzou toch graag weten hoe ge zoiets kunt weten. Heb namelijk van de week test.

NotoriousP
29 november 2009, 13:58
Elektronenschil - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil)

Edit: foute stukje gecopy-paste.

Curahee Q
29 november 2009, 14:03
Maar dan weet ik toch nog niet bij welke atomen ik dat moet toepassen? Want het kan energetisch gunstiger liggen, maar het is niet in alle gevallen zo.

NotoriousP
29 november 2009, 14:04
Ja je hebt gelijk, ik kopieerde het foute stukje. Zal straks een zien ik weet dat ik het ergens heb staan, maar de vriendin w8 aan de bushalte nu :)

Het hangt puur af van het verschil in energiehoeveelheden tussen de niveau's hoor, maar hoe je precies weet welk waar moet ik terug opzoeken.

wtf?hax!kthxbye
29 november 2009, 14:05
Maar dan weet ik toch nog niet bij welke atomen ik dat moet toepassen? Want het kan energetisch gunstiger liggen, maar het is niet in alle gevallen zo.

Mo is één van de uitzonderingen, en moet gewoon vanbuiten geleerd worden.
In mijn cursus was het zo :woohoo:

EDIT:http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=3823

aenema
29 november 2009, 14:05
Elektronenschil - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil)

De volgorde waarin zij als functie van het atoomnummer opgevuld worden wijkt af, in die zin dat de 4s-elektronen eerder gevuld worden dan de 3d-elektronen. Hoewel de periodenummers van het periodiek systeem verband houden met het kwantumgetal n zijn ze daarom niet gelijk.
Dergelijke overkruisingen zijn het gevolg van steeds kleiner wordende energieverschillen tussen twee opeenvolgende hoofdschillen. Het laagste energienivau van een bepaalde hoofdschil kan dus energetisch gunstiger liggen dan het hoogste energieniveau van een voorafgaande hoofdschil.
De correcte opvulling kan je terugvinden met de diagonaalregel.

Google, een moeilijk concept :)

Dat is toch geen antwoord op zen vraag ?
Het principe dat jij uitlegt heeft hij toegepast in zen oefening.. Alleen komt het niet uit.
Ik meen mij te herinneren uit mijn lessen chemie dat vooral de hogere elementen wel eens konden afwijken van het Aufbau principe, ik denk niet dat ze deze zullen vragen op je test..

Curahee Q
29 november 2009, 14:11
Dat is toch geen antwoord op zen vraag ?
Het principe dat jij uitlegt heeft hij toegepast in zen oefening.. Alleen komt het niet uit.
Ik meen mij te herinneren uit mijn lessen chemie dat vooral de hogere elementen wel eens konden afwijken van het Aufbau principe, ik denk niet dat ze deze zullen vragen op je test..

Ja hij heeft het al ge-edit want het was inderdaad fout. Wel, laten we hopen dat ze het ni vragen. maar als iemand het antwoord hier op weet, hoe ik dit met zekerheid kan zeggen, zou ik dit toch nog graag weten :).

NotoriousP
29 november 2009, 15:06
Electron configuration - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Electron_configuration)

Ik geloof dat dit uw vraag beantwoord:

There are several more exceptions to Madelung's rule among the heavier elements, and it is more and more difficult to resort to simple explanations such as the stability of half-filled subshells. It is possible to predict most of the exceptions by Hartree–Fock calculations,[16] which are an approximate method for taking account of the effect of the other electrons on orbital energies. For the heavier elements, it is also necessary to take account of the effects of Special Relativity on the energies of the atomic orbitals, as the inner-shell electrons are moving at speeds approaching the speed of light. In general, these relativistic effects[17] tend to decrease the energy of the s-orbitals in relation to the other atomic orbitals.[18]

Bij mijn weten zijn de hartree-fock & speciale relativiteit concepten die niet tot de leerstof van een middelbaar student behoren dus ik zou het vergeten ;)

Curahee Q
29 november 2009, 16:33
Ik ben ook geen middelbaar student ;). Maar heb het niet echt in mijn cursus tegengekomen dus... Erg bedankt voor de uitleg.

Michster
29 november 2009, 17:26
:p ik moet ook terug weten hoe ge die electronen verdeelt over die s p d f niveau's voor materialenleer. Enigste probleem is dat die vrouw dat zo krakkemikkig heeft uitgelegd dat k er geen bal meer van snap. Mijn leerkracht chemie in het middelbaar die had een goede manier hoe ge simpel da schemake van spdf niveau's moest opstellen en toepassen, maar ik weet niemeer hoe:(

wtf?hax!kthxbye
29 november 2009, 17:37
1s
2s 2p
3s 3p 3d
4s 4p 4d 4f
5s 5p 5d 5f
6s 6p 6d
7s

Bedoelt ge zo met diagonalen?

drxero
29 november 2009, 17:39
Half gevulde schillen zijn gewoon stabieler. Zo simpel is het :p
Ze kunnen die elektronen verdelen omdat de energieniveaus dicht bij elkaar liggen.

redelijk basis eigenlijk

Nooby4Ever
29 november 2009, 17:42
dit ? :

1s
2s 2p
3s 3p 3d
4s 4p 4d 4f
5s 5p 5d 5f
6s 6p 6d
7s 7p
8s

edit: beetje te laat, ik heb over dit (en nog wat) dinsdag examen :)

NotoriousP
29 november 2009, 17:45
Ik ben ook geen middelbaar student ;). Maar heb het niet echt in mijn cursus tegengekomen dus... Erg bedankt voor de uitleg.

Hoe komt het dat je dan testen hebt, en zo vroeg?

Iemand
29 november 2009, 18:01
Hoe komt het dat je dan testen hebt, en zo vroeg?
Is nog middelbare student :)

Michster
29 november 2009, 20:05
1s
2s 2p
3s 3p 3d
4s 4p 4d 4f
5s 5p 5d 5f
6s 6p 6d
7s

Bedoelt ge zo met diagonalen?
Jep dat was het:)