PDA

Volledige versie bekijken : De zon is dood...

passero
26 november 2009, 14:43
Volgens (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF26112009_019)een Nederlandse astronoom is de zon zo dood als een pier...
Normaal zou er nu een begin moeten komen aan de elfjarige cyclus van de zon maar helaas... De zon blijft er opmerkelijk kalm bij. Er zijn nog maar zeer weinig grote zonnevlekken waargenomen.

Vorig jaar nog waren er voorspellingen gedaan dat de huidige cyclus een zeer grote kon worden die redelijk wat schade kan aanrichten aan satellieten en elektronica op de aarde maar de zon doet nu het tegengestelde.

Het fenomeen staat ook gekend als Maunder Minimum (http://en.wikipedia.org/wiki/Maunder_Minimum). Iets wat eind 1600 al eens opgemerkt werd.
Men verwacht nu dat daardoor de temp op aarde lichtjes zal dalen. Eat that, global warming :p

Gentille
26 november 2009, 14:44
Stilte voor de storm?

passero
26 november 2009, 14:46
kan zijn maar het is wel al een hele tijd stil. Iets te lang naar de zin van menig astronoom.
Kheb wel enkele weken geleden nog foto's gezien van een protuberans ter grote van een 6 aardse diameters. Af en toe is er toch wel wat actie maar zeker veel te weinig volgens de normale 11 jarige cycli. De stilte voor de storm zou veel vroeger moeten geweest zijn ipv nu...
Nuja, de zon zit mss in haar menopauze :wtf:

Cycloon
26 november 2009, 14:53
Op zich is dat niet zo erg, het wil gewoon zeggen dat de magnetische polen binnen de kern (nog) niet van plaats gewisseld zijn. Op zich is dat zelf beter voor de aarde omdat er dan minder zonnestormen zijn.

passero
26 november 2009, 17:02
ja maar als het zo blijft is het wel slecht voor het klimaat.

boeffel
26 november 2009, 17:07
Straks moeten we zoals in de film Sunshine, een kernkop naar de zon sturen (ter grootte van Manhattan)

Bluto
26 november 2009, 17:09
Een paar dagen geleden was dit op radio 1. Blijkbaar zou het om hetzelfde fenomeen gaan dat ook de zware winters in de zestiende eeuw veroorzaakte (zoals in de schilderijen van Breugel). Dit zou de opwarming van de aarde mogelijk kunnen uitstellen en ons wat meer tijd geven om er iets aan te doen. Dit betekent niet dat we rustig achterover moeten leunen, want wetenschappers kunnen hier niks met veel zekerheid over zeggen.

SluitspierMusketier
26 november 2009, 17:14
WHOT? Ik haat sneeuw! Lang leve de opwarming van de aarde :).

Inv
26 november 2009, 17:16
2012 wut?

Furon
26 november 2009, 17:20
*zet alvast YouTube - Sunshine Soundtrack "John Murphy - The Surface Of The Sun" (http://www.youtube.com/watch?v=rWlXU2DeYkQ) op*

Cin
26 november 2009, 17:32
Volgens (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF26112009_019)een Nederlandse astronoom is de zon zo dood als een pier...
Normaal zou er nu een begin moeten komen aan de elfjarige cyclus van de zon maar helaas... De zon blijft er opmerkelijk kalm bij. Er zijn nog maar zeer weinig grote zonnevlekken waargenomen.

Vorig jaar nog waren er voorspellingen gedaan dat de huidige cyclus een zeer grote kon worden die redelijk wat schade kan aanrichten aan satellieten en elektronica op de aarde maar de zon doet nu het tegengestelde.

Het fenomeen staat ook gekend als Maunder Minimum (http://en.wikipedia.org/wiki/Maunder_Minimum). Iets wat eind 1600 al eens opgemerkt werd.
Men verwacht nu dat daardoor de temp op aarde lichtjes zal dalen. Eat that, global warming :p

Wat ik me dan afvraag ivm dat Maunder minimum of de metingen in die tijd toen wel correct waren. Heb jij daar een idee van? Want ik meen ergens te hebben gelezen dat de metingen rond 1600 zijn begonnen, waarvan ik dan denk dat ze in het begin niet zo accuraat waren.

En op basis van de voorspellingen van NASA (http://solarscience.msfc.nasa.gov/predict.shtml) zie ik toch nog geen maunder minimum voor de volgende cyclus (mei 2013). Ik zou eerder zeggen dat we neigen naar het 'mindere' dalton minimum.

Selderijstok
26 november 2009, 17:41
Agh, ze zal het wel nog een paar jaar trekken :unsure:
Ging er binnenkort geen zonnestorm zijn ofzo? Of was dat ook een ik-ben-maya-ik-zie-de-toekomst voorspelling?

Oldskooler
26 november 2009, 17:43
Dus met zen allen meer co2 verbruiken, dan blijft het warm.

sw1ss
26 november 2009, 17:44

Get your facts straight!

Naradia
26 november 2009, 17:45
Het is God die ons een extra kans geeft, zeg ik u!

btw. YES SNEEUW

passero
26 november 2009, 17:48
Agh, ze zal het wel nog een paar jaar trekken :unsure:
Ging er binnenkort geen zonnestorm zijn ofzo? Of was dat ook een ik-ben-maya-ik-zie-de-toekomst voorspelling?

Het is die zonnestorm die uit zou blijven. De zon maakt om de 11 jaar een cyclus door waarbij de zonneactiviteit gigantisch verhoogd. Hierbij ga je altijd gigantische zonnevlammen hebben die ons magnetisch veld kunnen verstoren. Dat zijn de zogenaamde zonnestormen.
Een paar cycli geleden was er zo een enorme "zonnestorm" en zijn er redelijk wat satelieten kapot gegaan alsook navigatiecomputers op schepen en ander elektrisch materiaal.

De huidige 11 jarig cyclus zou rond 2012-2013 moeten zijn en dat zou willen zeggen dat de zon nu al meer activiteit vertoond maar dat doet ze nu net niet vandaar dat men denkt dat de storm uitblijft.

Skoran
26 november 2009, 17:58

Die voor een nieuwe ijstijd gaat zorgen ....

NotoriousP
26 november 2009, 19:13
Die voor een nieuwe ijstijd gaat zorgen ....

Wanneer hij al lang dood is...

boeffel
26 november 2009, 19:20
*zet alvast YouTube - Sunshine Soundtrack "John Murphy - The Surface Of The Sun" (http://www.youtube.com/watch?v=rWlXU2DeYkQ) op*

krijg ik altijd kriebels van als ik dat hoor :), fantastische film

denkimi
26 november 2009, 19:20
het zal wel door de mens komen die teveel naar realitytelevisie kijkt ofzo

tokke_1
26 november 2009, 19:22
De zon is inderdaad kalm.
Ik geloof niet dat ze in een minimum gaat blijven. We hebben eingelijk nog maar 1 a 2 cycli echt kunnen volgen en optekenen. Met de huidige apparatuur die wetenschappers tegenwoordig gebruiken worden zoveel data verwerkt dat alles extreem lijkt.

Ik heb nog niet zo lang geleden een paar mooie protuberans foto's gezien waar aan je eingelijk veel activiteit kon afleiden.
Ik hou allesinds mijn vingers gekruisd. Want een langer minimum kan ook duiden op een explosieve toename van activiteit en gevaarlijk is. (lees: bye bye elektronica, incl die op de grond)

Trolle
26 november 2009, 19:28
tzal wel in orde komde alleen zal et wa kouder zijn(zolang ze niet over begint te gaan naar een rode reus :eek: )

Gentille
26 november 2009, 19:34
Daarnet op het VTM nieuws gehoord dat zo een periode van inactiviteit wel vaker voorkomt. Laatste keer was in de 17de eeuw. 70 jaar heeft die periode geduurd.

LSDsmurf
26 november 2009, 19:37
Als die kerel gelijk heeft krijgen we dus een nieuwe kleine ijstijd :p

'De zon is dood, maar dat is niet erg'

,,De zon is dood. Er is geen enkele activiteit waarneembaar’’, zegt prof. Kees de Jager. Hoe onheilspellend dit ook klinkt, de emeritus hoogleraar uit Den Burg ziet zichzelf beslist niet als een onheilsprofeet. ,,Welnee, U heeft zich helemaal geen zorgen te maken hoor. Hij komt wel weer op gang. Maar dat zou best een jaar of vijftig kunnen duren.’’

De plotselinge ophef verbaast hem wel een beetje. ,,Ik word de hele dag gebeld door kranten en radio. Terwijl ik hier een paar maanden terug al over geschreven heb ik een wetenschappelijk tijdschrift. Ik ben trouwens niet de enige die dit zegt.’’

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article5484164.ece/%27De-zon-is-dood,-maar-dat-is-niet-erg%27

Gentille
26 november 2009, 19:38
Als die kerel gelijk heeft krijgen we dus een nieuwe kleine ijstijd :p

Een nieuwe ijstijd als de temperatuur maar 1 à 2 graden gaat zakken?

De doomscenario's steken weer de kop op :p (met de opwarming van de aarde komen we misschien op een status quo :p)

Greenie
26 november 2009, 19:39
dus we hebben:
2012 voor doomsday
financiële crisis
vergrijzing
zonneactiviteit
opwarming van de aarde
natuurlijke grondstoffen die slinken

The future has never been so bright :)

LSDsmurf
26 november 2009, 19:41

De doomscenario's steken weer de kop op :p (met de opwarming van de aarde komen we misschien op een status quo :p)

Nee geen ijstijd maar een relatief koude periode zoals de Kleine IJstijd, die 17de eeuwse periode waar je over sprak.

Kleine ijstijd - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_ijstijd)

Gentille
26 november 2009, 19:41
dus we hebben:
2012 voor doomsday
financiële crisis
vergrijzing
geen zonneactiviteit
opwarming van de aarde

Fixed :D

spray-bunny
26 november 2009, 19:44
dus we hebben:
2012 voor doomsday
financiële crisis
vergrijzing
zonneactiviteit
opwarming van de aarde

Nog een geluk dat we deskundige politici hebben of we zaten echt in de problemen:s.

Prastepius
26 november 2009, 19:49
krijg ik altijd kriebels van als ik dat hoor :), fantastische film

de film vond ik eerst niet zo super goed. maar ik ben nu al eel de tijd da liedje aan het beluisteren en opeens kan ik die film weer meer apprecieren. het geeft zo'n futuristisch gevoel. zo van auw we're fucked en we kunnen er iets aan doen, maar we proberen toch gevoel.
ik kan het niet goed omschrijven

128MB
26 november 2009, 19:50
Dus nu wordt het 50jaar lang 1 a 2 graden kouder? :p

boeffel
26 november 2009, 20:00
de film vond ik eerst niet zo super goed. maar ik ben nu al eel de tijd da liedje aan het beluisteren en opeens kan ik die film weer meer apprecieren. het geeft zo'n futuristisch gevoel. zo van auw we're fucked en we kunnen er iets aan doen, maar we proberen toch gevoel.
ik kan het niet goed omschrijven

heb ik ook, zo van, we weten niet eens of het gaat lukken, maar toch offeren we ze op, zodat er een sprankje hoop over blijft voor de mensheid :)

steckie
26 november 2009, 20:08
Het is wel grappig dat mensen opeens zeggen dat dit niet normaal is of dat de cyclus verandert is.
We zijn de laatste wat, 40-50 jaar, ongeveer pas begonnen met de zon echt te bestuderen, met satelieten erheen te sturen etc. Daarvoor waren er wel wat theorieën naar hoe de zon hitte afgaf, of onderzoek naar het licht dat van de zon kwam, maar meer is er ook niet ontdekt.

De beste manier om te weten te komen hoe hard de zon ongeveer, misschien wel kon hebben geschenen op een bepaald moment in de geschiedenis is door geschriften die zijn achtergelaten over strenge winters of hete zomers of iets dergelijks.

Hoe kunnen we nu op zo'n korte tijd weten wat voor cyclus normaal is voor de zon? Wie weet zijn die cycli van 11 jaar maar kleinere delen van cycli van honderden of duizenden jaren? Een uitspraak dat deze activiteit van de zon onverwacht is, is dus nogal vreemd omdat alles dat niet al eerder gebeurd is in de laatste 40-50 jaar onverwacht is op zonnegebied.

Prastepius
26 november 2009, 21:07
heb ik ook, zo van, we weten niet eens of het gaat lukken, maar toch offeren we ze op, zodat er een sprankje hoop over blijft voor de mensheid :)

en dan da stukje waar ie zo ademt in zen ruimtepak.

Cin
26 november 2009, 21:09
"Zon heeft een dipje"

Ruimteweervoorspeller Petra Vanlommel spreekt De Jager tegen. Volgens haar zit de zoon enkel "in een dipje" en duurt de periode van mindere activiteit gewoon iets te lang. Volgens haar zijn nu echter al de eerste zonnevlekken van de volgende actieve periode opgemerkt.
AP

Bovendien zegt Vanlommel dat de fluctuaties in de temperatuur ten gevolge van de zonne-activiteit te klein zijn om de opwarming van de aarde tegen te houden.

Ook weerman Frank De Boosere ontkent niet dat de zon nu een stillere periode kent. In 2008, toen de zon normaal opnieuw actiever had moeten worden, waren er 266 dagen zonder een enkel zonnevlek. Volgens De Boosere is de nieuwe actievere cyclus nu aarzelend begonnen.

De Boosere zegt ook dat het niet bewezen is dat de kleine ijstijd van 1645 tot 1720 veroorzaakt werd door de periode vaan geringe zonne-activiteit. Hoewel de zon de motor is van het klimaat op aarde, is de wetenschap er nog niet uit of minder zonnevlekken ook een lagere temperatuur veroorzaken en meer zonnevlekken een hogere temperatuur.

Hoe dan ook wordt het zeker niet koud als de zon zich nog eentijd rustig houdt, zegt Deboosere. In het beste geval wordt de opwarming van de aarde een beetje afgeremd.

Bron: VRT

Anoniem0
27 november 2009, 12:10

die 1 a 2 graden is een gemiddelde.
dit kan natuurlijk varieren.

marcel
27 november 2009, 12:42
dus we hebben:
2012 voor doomsday
financiële crisis
vergrijzing
zonneactiviteit
opwarming van de aarde

och, als die ijstijd er echt zit aan te komen, zal die vergrijzing zichzelf wel oplossen.
t zelfde voor de opwarming van de aarde.

Fighting Hobbit
27 november 2009, 15:35
Met alle respect, maar volgens mij weet men nog altijd even veel (of weinig) als toen en daarvoor.

Met alle respect, maar dat is een ongefundeerde uitspraak...

hatetn
27 november 2009, 16:36

als ze met de opwarming afkwamen van een paar graden warmer ging heel de wereld ook veranderen in een dode woestijn klomp. dus wrm niet

SeppeSeppe
28 november 2009, 17:39
Ik hou allesinds mijn vingers gekruisd. Want een langer minimum kan ook duiden op een explosieve toename van activiteit en gevaarlijk is. (lees: bye bye elektronica, incl die op de grond)
dus zeg ze hier allemaal al maar goodbye en start met een real life :D

Anoniem04
28 november 2009, 17:41
dus zeg ze hier allemaal al maar goodbye en start met een real life :D

Schaken met kaarslicht lijkt niet echt boeiend.

SeppeSeppe
28 november 2009, 18:33
tzal weer ne baby-boom worden, negen maand later

Approved
28 november 2009, 18:37
rip

alexii
28 november 2009, 19:05
Leve de zon.

Stabby
2 december 2009, 16:35
als ze met de opwarming afkwamen van een paar graden warmer ging heel de wereld ook veranderen in een dode woestijn klomp. dus wrm niet

Geen enkele wetenschapper heeft ooit beweerd dat heel de wereld zou veranderen in een dode woestijn klomp door de opwarming.