PDA

Volledige versie bekijken : Opvoeding hond

Metochke
17 november 2009, 21:07
Ik heb sinds anderhalve week een hond in huis gehaald.Een kleine langharige teckel van 2 maanden oud ( 11 september geboren ). Nu hoe schattig en hoe lief dat ook moge eruit zien, tis een echt varken. Hoe kan ik mijn hond nu gaan trainen?

Telkens ik er mee buiten ga ( om het uur om zijn behoeften te laten doen ) doet hij niets. ( dit hangt wel van dag tot dag af ). Ik breng hem dan weer binnen en 10 seconden later doet em al zijn behoeften in huis ook al heb ik er net 10 minuten mee buiten gezeten. Ik wil hem dit afleren. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Ik weet dat het pups zijn en dat ze niet makkelijk luisteren dus probeer ik met ijzeren hand te regeren en het beestje zo kort mogelijk te houden. Maar dit kan natuurlijk moeilijk als het gaat over " behoeften doen ".

Dus als iemand hier wat tips kan geven. Alles is welkom, want ik ben sinds anderhalve week blijkbaar meer een kuismadam geworden als ne werkmens :p

Cin
17 november 2009, 21:24
Dat probleem hebben wij met onze teckel vroeger ook gehad.

Het beste is om wanneer ze buiten iets doet onmiddellijk te belonen, en indien ze binnen plast onmiddellijk te bestraffen.

Als je echt problemen blijft hebben dan moet je een kooitje maken dat eigenlijk niet groter dan de hond zelf is. In principe zal ze daar niet 'doen' omdat ze dan in haar eigen vuiligheid moet zitten. Onze hond heeft daar toen 2 dagen gezeten (naar buiten, en indien ze niets doet gewoon terug die kooi in) vooraleer ze het eindelijk door had.

Daarna nooit meer problemen gehad.

w00tw00t
17 november 2009, 21:35

Het beste is om wanneer ze buiten iets doet onmiddellijk te belonen, en indien ze binnen plast onmiddellijk te bestraffen.

Als je echt problemen blijft hebben dan moet je een kooitje maken dat eigenlijk niet groter dan de hond zelf is. In principe zal ze daar niet 'doen' omdat ze dan in haar eigen vuiligheid moet zitten. Onze hond heeft daar toen 2 dagen gezeten (naar buiten, en indien ze niets doet gewoon terug die kooi in) vooraleer ze het eindelijk door had.

Buiten dan op andere mensen zeiken :sop:

ChfZ | Hanky
17 november 2009, 21:38
Wij hebbe den onze vroeger geleerd om maar op 1 bepaalde plaats binnen te doen ipv in heel't huis :)

Altijd zsm me wa gazette papier der enne lope als't iet doe, dan weet da na een tijdje dat enkel daarop mag doen...

En daarna leren om buite zen ding te doen e :)

Metochke
17 november 2009, 21:43

Ik beloon mijn hond als em buiten iets doet met n snoepje ofzo. En da vindt hij heel tof enzo want telkens ik richting die kast gaat en die kast open doet staat em daar. Dus waar de snoepjes liggen heeft em na 1 dag door. Spijtig genoeg zindelijk zijn niet.

Ik ga buiten een hok maken waar ik de hond kan inzetten tot hij iets doet ( sorrt van hokje waar de hond enkel in kan als hij behoeften moet doen ). en dan binnen ga ik een strafhok zetten. inderdaad niet groot. Maar is dit wel de juiste aanpak? Gaat de hond dan geen afkeer kweken als je hem zoveel straft?

Soms geef ik hem wel es een goeie tik tegen zen ahterwerk als hij op een kabel knabbelt ofzo. Is dit iets wat eigelijk niet zou mogen gedaan worden? Hij wordt hier wel kalm van en beseft precies wel dat hij dan iets verkeerd heeft gedaan.

Fastlane
17 november 2009, 21:52
De oplossing van een 'kooi op maat' is inderdaad perfect. Ge moet uw beest er natuurlijk ook geen 8 uur inlaten eh .. wij hebben recentelijk ook een pup gaan halen en op het sporadisch ongelukje (tijdens het spelen) gaat het vrij goe dankzij deze methode.

Hou der rekening mee dat het toch een 6 a 7tal weken kan duren voor je pup echt zindelijk is en zich bovendien lang genoeg kan inhouden.

Arifiene
17 november 2009, 21:56
Die 'kooi' heet een bench eh mensen ;-).
En die methode werkt idd wel.

_ns_
17 november 2009, 21:58
Beetje opbouwen met in de bench steken als pup, ondertussen zitten ze hier er altijd overdag in (als we gaan werken), die zijn dat perfect gewoon en gaan er graag in. Hier lopen 3 teckels rond btw :).

Oldskooler
17 november 2009, 22:12

Die 'kooi' noemt een bench eh Ari

nehe

sm3n
17 november 2009, 22:31
als ge ziet dat u hond een plekske is aant zoeke om zijn behoefte te doen, pak em dan vast em zet em buiten op een plaats waar de wilt dat em zijn behoefte doet. als em daar dan zijn behoefte heeft gedaan moet ge em es ne keer goed aaie, zeer positief prate tegen em en em mss een snoepke geven.

soms kan het heel lang duren voor nen hond zindelijk is, bij den onze was da gelukkig ni lang (ongeveer 4 dagen, toen was em 8 weken & kmoet ook wel zegge da em heel snel leert)

edit: honden leren et snelst als ge vooral positief zijt over hun goed gedrag en minder (maar zeker niet nooit) negatief over hun slechte gedrag

Cin
17 november 2009, 23:17
inderdaad niet groot. Maar is dit wel de juiste aanpak? Gaat de hond dan geen afkeer kweken als je hem zoveel straft?

Soms geef ik hem wel es een goeie tik tegen zen ahterwerk als hij op een kabel knabbelt ofzo. Is dit iets wat eigelijk niet zou mogen gedaan worden? Hij wordt hier wel kalm van en beseft precies wel dat hij dan iets verkeerd heeft gedaan.

Dat is inderdaad de juiste aanpak, maar als je hem er uren insteekt zonder hem eten of drinken te geven loopt het natuurlijk niet goed af.

Btw, een tik op de neus is effectiever dan op het achterwerk. Dan weet hij pas dat het écht niet mag.

Benjamin
18 november 2009, 09:47
Algemene tip voor de opvoeding van een hond: besef dat het een hond is!
Hoe schattig ze ook kunnen zijn, je kan er niet mee praten. Wanneer een hond ongewenst gedrag vertoont ga dan niet met een stemmetje praten wat je gebruikt als je tegen een baby praat en zeggen "dat mag je niet doen", negeer de hond gewoon even en beloon hem de volgende keer wanneer hij het wel goed doet.
Honden luisteren alleen naar het stemmetje, niet naar wat je zegt.
Zo zijn er veel mensen die een hond belonen voor ongewenst gedrag en dan krijg je van die mormels die de ganse tijd blaffen (een keer blaffen is schattig, minutenlang of langer neurotisch blaffen is ergelijk en voor de hond ook niet prettig) of die hun behoefte in huis doen.

Een hond streeft naar aandacht en beloning aangezien wij de hond hierop geselecteerd hebben (vele millennia lang fokken). Die geef je hem wanneer hij zich goed gedraagt, als hij zich slecht gedraagt dan negeer je hem even. Op deze manier stuur je vanzelf de hond zijn gedrag.
Verder is het bij een hond zo dat hij ofwel geleid wordt ofwel zelf gaat leiden. Wil je als baas ook de baas zijn dan moet je die hond laten merken dat jij de leider bent, anders zal die hond het hef in eigen handen nemen met alle ongewenste gevolgen vandien.

@TS
Als die hond direct zijn behoefte doet terwijl hij binnenkomt dan heeft iemand die hond op de een of andere manier aangeleerd om binnen zijn behoefte te doen. Zelfs al deed die hond dat de eerste keer per ongeluk dan nog kan dat enkel een gewoonte zijn geworden door het te belonen. Wellicht praatte iemand met zo'n 'babystemmetje' tegen die hond?
Inderdaad, wanneer je ziet dat hij zijn behoefte wil doen dan moet je hem buiten zetten.
Het nu oplossen wordt lastig, ik zie geen andere mogelijkheid dan hem net zolang buiten op de gewenste plaats te laten totdat hij zijn behoefte heeft gedaan (uiteraard moet je hem pas buiten zetten wanneer het voor hem weer bijna tijd is om zijn behoefte te doen, je zal wel weten hoevaak dat is en rond welke tijdstippen en je kan bij de hond blijven en ondertussen wat lezen), op een gegeven moment houdt hij het niet meer op en dan geef je hem een aai en iets lekkers. De eerste paar keer zal je het zo moeten forceren maar dan gaat die het normaal gesproken wel automatisch doen.

GMotha
18 november 2009, 14:08
Een hond moet afgericht worden, straf en beloning zijn de beste technieken. Een bench is een goede oplossing, maar ge moet ene hond niet belonen voor alles wat ze doen, anders blijven ze iets verwachten voor wat ze doen. En zo krijgt ge schooiers van honden.
Hou de hond in't oog en corrigeer hem als'm iets wil doen. Ge kunt een hond niet wijzen op iets dat ze pakweg een half uur geleden hebben gedaan.
Direct reageren, zodat ze zeker weten waarvoor ze naar hun voeten krijgen.
Als ge niet thuis zijt -> bench. Tot ge de hond kunt vertrouwen.

Leert de hond ook aan wie de baas is. Eten geven nadat ge zelf gegeten hebt etc...
De hond staat onder u, en dat moeten ze weten. Op zich niets zielig, een hond is tevreden met eender welke positie, zolang ze weten wat hun plaats is.

Die 'kooi' noemt een bench eh AriHola, een professor nederlandistiek...

Booka Shade
18 november 2009, 14:39
@Metochke: in het begin zat ik langer dan 10 minuten buiten met haar in mijn geval :p

Soms zat ik gewoon een uur buiten met haar tot ze haar behoeften deed. Je moet dat niet opvatten als een uur met de hond wandelen. Ge kunt er gewoon mee spelen in de tuin met e balleke ofzo en gewoon geduldig wachten. Als hij dan wel zijn behoefte doet meteen belonen.

Als hij dan nog iets in huis doet hem flink onder zijn voeten geven en direct buiten zetten. Zo heeft die van mij het toch geleerd. Ik kan niet zeggen dat ze meer dan 3 keer binnen haar behoeften heeft gedaan.

TimeFtw
18 november 2009, 15:22
Die 'kooi' noemt een bench eh Ari

nehe

Nee.

Booka Shade
18 november 2009, 15:34
Idd, een tik op de neus is veel effectiever dan op het achterwerk.

Ik heb nooit op het achterwerk kunnen tikken, want de eigenaars hadden haar staart er gewoonweg afgehakt :s Ze had daar toen zoveel last van dat we er niet aanmochten komen. Nu is alles mooi genezen :) Als ze nu met haar staart wil kwispelen, dan kwispelt ze gewoon met haar volledige achterlijf :') funny tho^^

_Nothing_
18 november 2009, 15:34
pups doen hun behoefte meestal na het eten, na een dutje of soms zelfs na het spelen, dus van zodra je pup bv heeft gegeten, hand onder zijn kont en naar buiten dragen en wachten. Doet die iets HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL uitbundig belonen (met de stem)

als je pup iets in huis doet, wederom oppakken en buiten zetten. De plek waar die dat heeft gedaan goed schrobben, best met wasmiddel

Het gedoe met kranten kan soms helpen, maar het is soms lastiger je hond af te leren om binnen op kranten zijn behoefte te doen, dan het meteen correct aan te leren

btw hoe noemt het kleine mormel en waar blijven de pic's? ;)

$anka
18 november 2009, 15:45
wat ik mij nu afvraag. waarom niet eerst genoeg voorstudie doen voor de pup in huis komt?? nu maak je fouten die je mss niet zou maken moest je op voorhand iets weten over de opvoeding.

holycrus
18 november 2009, 15:49
Meer geduld hebben met uw hond :) De mijne was daar ne King in, die ging FAKEN dat hij ging pissen buiten, deed de actie enal, maar urineerde zelf niet, dan kwam ie binnen en hopla :d heeft echt niet lang geduurd hoor, je moet gewoon zorgen dat je hem steeds in het oog kunt houden, vanaf je hem de aanstalte ziet maken, opnemen onder zijn buik en buiten zetten. Gewoon blijven herhalen, je zal zien hoe rap hij dat doorheeft. Ook is het goed om hem bv eens in huis te laten pissen terwijl je het ziet en hem dan stante pede onder zijn voeten geven en buiten zetten, zo leren ze dat het vlugst.

NotoriousP
18 november 2009, 18:10
Hondeschool... Die weten dat veel beter en dan zijde zeker dat uw hond deftig getraind is.

GMotha
18 november 2009, 18:17
Hondenschool om een hond zindelijk te krijgen is wel iets teveel van't goede:p

spray-bunny
18 november 2009, 18:19
Ge komt op 9lives vragen hoe een hond op te voeden? Oh boy, weer een beest dat na 3 maanden aan een boom wordt gebonden omdat z'n baas hem niet begrijpt.

Ga naar de bib of wiki 'conditioneren' eens.

NotoriousP
18 november 2009, 18:32
Hondenschool om een hond zindelijk te krijgen is wel iets teveel van't goede:p

Mja ineens defitge training hé, dan luistert hij op alle vlakken. Tenzij ge wilt dat em ooit uw kindere bijt fzo...

GMotha
18 november 2009, 18:41
Er is een verschil tussen werk/waakhonden als een duitse herder en gezelschapshonden als een teckel. Verder: als honden die geen hondenschool gevolgd hebben bijtgraag zouden zijn, dan zou geen enkel gezin een hond in huis genomen hebben.
Met grote honden is hondenschool interessant, maar een teckel moet men zelf onder controle moeten kunnen houden, niwaar?:p

denkimi
18 november 2009, 19:31

wat een eufemisme :lol:

een kooi blijft een kooi, wat voor domme namen men er ook aan geeft

sneax
18 november 2009, 19:39
Als ge hem binnen ziet kakken of pissen, neem hem vast, zeg dattem ni mag, pak hem op, en zet hem buiten.

Als ge kak of pis ziet liggen heeft het geen zin meer om er iets over te zeggen, best is gewoon opkuisen zonder dat de hond het ziet.

Om het uur nr buiten voor 5 minuten is ni optimaal. Beter is wa langer wachten (bv. alsem ligt te slapen, laat hem slapen) en nekeer ge ziet dattem zo wa wringt en alst lang geleden is dattem gepist en gekakt heeft, ga dan buiten TOT EM PIST OF KAKT. Zet hem in den hof, ergens met weinig afleiding, zet u op ne stoel, hou uwe hond rond u, en wacht. Int begin istem te afgeleid om er aan te denken om te schijten, maar als ge langer wacht begint em hem te vervelen en zallem wel kakken of pissen.

Als em buiten pist of kakt, superhard belonen! En roepen: jaa ze da is kaka, flinke kaka! etc... en dan later als ge wilt dattem kakt kunde zeggen: allé nekeer kakken ze, en dan kakt em :)

Anyway, GEDULD hebben, bij sommige honden duurt dat makkelijk een week of 5 of langer, bij anderen die hebben het meteen door.

En belangrijk: straffen doede enkel als het echt nodig is, en daarvoor zijn geen slagen nodig. Een verheven stem zou voldoende moeten zijn. Alsem op uw kabels knabbelt dan zegt ge: NEEN! en ge pakt hem bij zijn nekvel en zet hem ne meter verder. Voor de rest ni boos op blijven. Hij zal wss opnieuw op uw kabels bijten, maar dan zegt ge gewoon opnieuw NEEN! en ge pakt hem bij zijn nekvel en verzet hem.

Belangrijk is altijd geduld geduld geduld. Dingen moet ge herhalen voor ze het snappen. Ook onthouden dat nen hond 'in the moment' denkt. Als ge naar kapotte kabels of schoenen wijst en ge roept 'neen!' dan heeft diene hond geen idee wa ge bedoelt. Die snapt da enkel alsem op heterdaad wordt betrapt.

Arifiene
18 november 2009, 19:43
wat een eufemisme :lol:

een kooi blijft een kooi, wat voor domme namen men er ook aan geeft

Ja, want een hond kunt ge ofcoz ook in een hamsterkooi zetten.
Das ook een kooi.

Conqie
18 november 2009, 19:45
Das ook een kooi.

Dat gaat, ja :cool:

Oldskooler
18 november 2009, 19:47
Nee.

Idd :(

Hola, een professor nederlandistiek...

Die titel kan ik vergeten :(

Arifiene
18 november 2009, 19:49
Dat gaat, ja :cool:

Een teckel mss, als ge hem in 3 plooit :p.

_ns_
18 november 2009, 19:54
Als ge hem binnen ziet kakken of pissen, neem hem vast, zeg dattem ni mag, pak hem op, en zet hem buiten.

Als ge kak of pis ziet liggen heeft het geen zin meer om er iets over te zeggen, best is gewoon opkuisen zonder dat de hond het ziet.

Om het uur nr buiten voor 5 minuten is ni optimaal. Beter is wa langer wachten (bv. alsem ligt te slapen, laat hem slapen) en nekeer ge ziet dattem zo wa wringt en alst lang geleden is dattem gepist en gekakt heeft, ga dan buiten TOT EM PIST OF KAKT. Zet hem in den hof, ergens met weinig afleiding, zet u op ne stoel, hou uwe hond rond u, en wacht. Int begin istem te afgeleid om er aan te denken om te schijten, maar als ge langer wacht begint em hem te vervelen en zallem wel kakken of pissen.

Als em buiten pist of kakt, superhard belonen! En roepen: jaa ze da is kaka, flinke kaka! etc... en dan later als ge wilt dattem kakt kunde zeggen: allé nekeer kakken ze, en dan kakt em :)

Anyway, GEDULD hebben, bij sommige honden duurt dat makkelijk een week of 5 of langer, bij anderen die hebben het meteen door.

En belangrijk: straffen doede enkel als het echt nodig is, en daarvoor zijn geen slagen nodig. Een verheven stem zou voldoende moeten zijn. Alsem op uw kabels knabbelt dan zegt ge: NEEN! en ge pakt hem bij zijn nekvel en zet hem ne meter verder. Voor de rest ni boos op blijven. Hij zal wss opnieuw op uw kabels bijten, maar dan zegt ge gewoon opnieuw NEEN! en ge pakt hem bij zijn nekvel en verzet hem.

Belangrijk is altijd geduld geduld geduld. Dingen moet ge herhalen voor ze het snappen. Ook onthouden dat nen hond 'in the moment' denkt. Als ge naar kapotte kabels of schoenen wijst en ge roept 'neen!' dan heeft diene hond geen idee wa ge bedoelt. Die snapt da enkel alsem op heterdaad wordt betrapt.

Das ne goeien uitleg ze :).

Conqie
18 november 2009, 20:05
Een teckel mss, als ge hem in 3 plooit :p.

pff, ik had gehoopt dat ge anders ging reageren :p

denkimi
18 november 2009, 20:14
Das ook een kooi.

ja, want als ge er een hond insteekt is het plots geen kooi meer :wtf:

kooi
zn kooi (-en mv) [koj]

hok met tralies voor dieren
http://www.debestestek.nl/catalog/images/bench1deur.jpg

zeg nu eens waar het verschil zit?

Benjamin
18 november 2009, 20:19
Sneax heeft duidelijk ervaring met honden. :-)

Mja ineens defitge training hé, dan luistert hij op alle vlakken. Tenzij ge wilt dat em ooit uw kindere bijt fzo...
Dat is alleen voor andere nodig he, nooit voor die persoon zelf. ;)
Eerder in de week werd ik nog net niet aangevallen door een grote hond. Spijtig dat ik die persoon niet ken anders zou ik toch eventjes de autoriteit inlichten (dat is voor mij de eerste keer wanneer ik waakhonden niet meetel, normaal gesproken kan ik het erg goed vinden met honden).
Deze hond was duidelijk aan het dreigen terwijl ik enkel langs hem liep. Hij gromde en hij stond in de aanvalshouding. Ik ben maar even stil blijven staan totdat de eigenaar hem wegtrok.
Misschien kan ik beter eens pepperspray meenemen voor wanneer het ooit echt misgaat? Dan kan ik me eigen in ieder geval verdedigen.

TimeFtw
18 november 2009, 20:23

Natuurlijk is een bench ook een kooi, niemand die het tegendeel beweert. Een bench is gewoon een specifiekere term voor een kooi die je kan dichtplooien en waar je je hond in kan opsluiten. Is helemaal niets eufemistisch aan.

Arifiene
18 november 2009, 20:32

Kooi image by mariekopdekiek on Photobucket (http://media.photobucket.com/image/kooi/mariekopdekiek/weblog4/kooi3.jpg)

Kweetni, zeg jij es?

EagleEye
18 november 2009, 20:36
Omg Arifiene waarover gij kunt zagen. Als het een bench is, is het ook een kooi he. Een bench is altijd een kooi, een kooi is niet altijd een bench. We snappen het. En de meeste honden passen niet in een kanariekooi, ha ha.

Conqie
18 november 2009, 20:56
:sad:

_ns_
18 november 2009, 21:02
Btw hondenschool is niet erg nodig, afh van je hond natuurlijk :). Het gaat er vooral om je hond voldoende te socialiseren en als puppy is dat erg gemakkelijk in een hondenschool.

Booka Shade
18 november 2009, 21:46
Kooi image by mariekopdekiek on Photobucket (http://media.photobucket.com/image/kooi/mariekopdekiek/weblog4/kooi3.jpg)

Kweetni, zeg jij es?

Arifiene staat scherp :love:

Gaan!

maximvdb
18 november 2009, 21:59
Arifiene staat scherp :love:

Gaan! (http://www.youtube.com/watch?v=PSFbKPdYWls)

Fixed :unsure:

Booka Shade
18 november 2009, 22:01
Zalig filmpje tho :D

Wolverine__1
18 november 2009, 23:26
Algemene tip voor de opvoeding van een hond: besef dat het een hond is!
Hoe schattig ze ook kunnen zijn, je kan er niet mee praten. Wanneer een hond ongewenst gedrag vertoont ga dan niet met een stemmetje praten wat je gebruikt als je tegen een baby praat en zeggen "dat mag je niet doen", negeer de hond gewoon even en beloon hem de volgende keer wanneer hij het wel goed doet.
Honden luisteren alleen naar het stemmetje, niet naar wat je zegt.
Zo zijn er veel mensen die een hond belonen voor ongewenst gedrag en dan krijg je van die mormels die de ganse tijd blaffen (een keer blaffen is schattig, minutenlang of langer neurotisch blaffen is ergelijk en voor de hond ook niet prettig) of die hun behoefte in huis doen.

Een hond streeft naar aandacht en beloning aangezien wij de hond hierop geselecteerd hebben (vele millennia lang fokken). Die geef je hem wanneer hij zich goed gedraagt, als hij zich slecht gedraagt dan negeer je hem even. Op deze manier stuur je vanzelf de hond zijn gedrag.
Verder is het bij een hond zo dat hij ofwel geleid wordt ofwel zelf gaat leiden. Wil je als baas ook de baas zijn dan moet je die hond laten merken dat jij de leider bent, anders zal die hond het hef in eigen handen nemen met alle ongewenste gevolgen vandien.

@TS
Als die hond direct zijn behoefte doet terwijl hij binnenkomt dan heeft iemand die hond op de een of andere manier aangeleerd om binnen zijn behoefte te doen. Zelfs al deed die hond dat de eerste keer per ongeluk dan nog kan dat enkel een gewoonte zijn geworden door het te belonen. Wellicht praatte iemand met zo'n 'babystemmetje' tegen die hond?
Inderdaad, wanneer je ziet dat hij zijn behoefte wil doen dan moet je hem buiten zetten.
Het nu oplossen wordt lastig, ik zie geen andere mogelijkheid dan hem net zolang buiten op de gewenste plaats te laten totdat hij zijn behoefte heeft gedaan (uiteraard moet je hem pas buiten zetten wanneer het voor hem weer bijna tijd is om zijn behoefte te doen, je zal wel weten hoevaak dat is en rond welke tijdstippen en je kan bij de hond blijven en ondertussen wat lezen), op een gegeven moment houdt hij het niet meer op en dan geef je hem een aai en iets lekkers. De eerste paar keer zal je het zo moeten forceren maar dan gaat die het normaal gesproken wel automatisch doen.

Klopt als een bus.een hond moet zijn plaats kennen.Als hij zijn plaats kent is de hond gelukkig. Als de hond zijn plaats niet kent,dan zal hij trachten de alpha in de zogezegde roedel te worden.En dan doet die hond alles op een hondenmanier.Een manier dat natuurlijk ons niet aanstaat. En geduld is idd het codewoord bij honden,en nog belangrijker consecuent zijn.Een hond is een gedragsdier,vdus het zijn de bewegingen , de stemintonatie,... die de hond interpreteert en iet hetgeen wat je daar staat te brabellen.De hond zal altijd oden waar hij het meeste profijt uit haalt. En het is hier al vermeld,maar het is toch oh zo belangrijk. BELOON U HOND ALS HIJ HET GOED DOET EN STRAF NIET ENKEL.En die is niet enkel d.m.v. snoep.Een aaike en een beloning met de stam werken zeker zo efficiënt.

Ahja,een hond zal nooit iemand zonder reden bijten(tenzij kortsluiting in de kop).Zelfs niet de rassen zoals duitse schepers,... deze honden zijn dominanter,en hebben een strictere hand nodig.Maar je kan zo'n hond net zo sociaal maken als een golden retriever.En één van de beste plaatsen om te leren met je hond om te gaan,maakt niet uit welk ras:"Hondenschool"

N.B voor iedereen die een hond aanschaft.koop een boek,of zoek op het web achter info over de hond die je wenst.Zo leer je al enorm veel,en maak je minder fouten.

B.T.W. Onze golden was op 4 dagen zindelijk.Vergt wel wat inspanning.In het begin alle uren buiten zetten,en belonen indien hij zijn behoefte gedaan heeft, en kijken wel handelingen hij doet(ook indien hij het binnen doet)om bv te pissen.Zo kan je sneller reageren als je gelijkaardig gedrag binnen ziet Verder de hond goed in het oog houden,en je zal zien dat na een dag of 4,de hond aanstalten zal maken om buiten te gaan. Hij zal misschien niet blaffen of het u echt duidelijk maken.Maar als je je hond observeert kan je wel snel de gedragswijziging zien.

eprode
19 november 2009, 00:07
mijnen hond begint de laatste tijd overdreven veel te pissen, hij plast af en toe zelfs terug in huis, iets wat hij in maanden al nie meer doet... Als ik hem heb buitengelaten pist hij soms een uur en half later gewoon in de living, zou dit aan een blaasontsteking kunnen liggen ofzo mss?

hier trouwens een fotooke van onze devil (amstaf) echt ne schat van nen hond!

http://img39.imageshack.us/img39/4926/sunparcsseptember200902.jpg (http://img39.imageshack.us/i/sunparcsseptember200902.jpg/) http://img39.imageshack.us/img39/sunparcsseptember200902.jpg/1/w1024.png (http://g.imageshack.us/img39/sunparcsseptember200902.jpg/1/)

en dan ik en men liefje me onze kleine ;-)
http://img682.imageshack.us/img682/4926/sunparcsseptember200902.jpg (http://img682.imageshack.us/i/sunparcsseptember200902.jpg/) http://img682.imageshack.us/img682/sunparcsseptember200902.jpg/1/w1024.png (http://g.imageshack.us/img682/sunparcsseptember200902.jpg/1/)

da koekske kan hij zo een kwartier lang op zijn muil late ligge tot ik pak zeg btw :p

Benjamin
19 november 2009, 00:36
Btw hondenschool is niet erg nodig, afh van je hond natuurlijk :). Het gaat er vooral om je hond voldoende te socialiseren en als puppy is dat erg gemakkelijk in een hondenschool.
Alleen janetten doen hun hond niet naar een hondenschool. :p
Serieus: het doet er niet toe ofdat de hond klein of groot is, wanneer je er geen verstand van hebt hetgeen voor verreweg de meeste mensen geldt dan moet je die hond gewoon naar de hondenschool doen.
Zo'n kleine hond gaat misschien minder snel iemand aanvallen (of het zal in ieder geval minder gevaarlijk zijn), hij zal niet zo hard trekken dat je hem niet kan tegenhouden op het moment dat er een auto aankomt, helaas kan zo'n kleine hond wel de gewoonte ontwikkelen om een neurotische blaffer te worden en dat is bepaald geen pretje voor de mensen die in de buurt wonen.

Los daarvan: wanneer je om je hond geeft dan ga je in ieder geval met de eerste hond naar de hondenschool aangezien de hond gelukkiger gaat zijn wanneer je goed voor hem zorgt en om goed voor hem te kunnen zorgen moet je weten wat er in een hond omgaat en hoe jij met hem moet omgaan.

GMotha
19 november 2009, 14:07
mijnen hond begint de laatste tijd overdreven veel te pissen, hij plast af en toe zelfs terug in huis, iets wat hij in maanden al nie meer doet... Als ik hem heb buitengelaten pist hij soms een uur en half later gewoon in de living, zou dit aan een blaasontsteking kunnen liggen ofzo mss?Hoe oud is het beestje? Als'm echt oud is, dan kan zoiets wel gebeuren. Anders zou'k toch eens even langs de dierenarts gaan.

eprode
19 november 2009, 18:13
Hoe oud is het beestje? Als'm echt oud is, dan kan zoiets wel gebeuren. Anders zou'k toch eens even langs de dierenarts gaan.

nog maar een jaar dusja.. en het is ook met momenten, dus niet elke dag ofzo hoor

_ns_
19 november 2009, 18:39
En ik weet niet hoe u pup is, maar een teckel kan echt een pain in the ass zijn :p. We hebben hier nu een korthaar van een goed jaar lopen en die is echt te erg voor woorden ^^. Hij steekt iets uit, ge schudt hem is goed doorheen in z'n nekvel, hij doet het weer, ge doet weer hetzelfde, enz.. Maarja ze hebben allemaal eens hun periode gehad :).

Arcan
19 november 2009, 18:58
mijnen hond begint de laatste tijd overdreven veel te pissen, hij plast af en toe zelfs terug in huis, iets wat hij in maanden al nie meer doet... Als ik hem heb buitengelaten pist hij soms een uur en half later gewoon in de living, zou dit aan een blaasontsteking kunnen liggen ofzo mss?

hier trouwens een fotooke van onze devil (amstaf) echt ne schat van nen hond!

http://img39.imageshack.us/img39/4926/sunparcsseptember200902.jpg (http://img39.imageshack.us/i/sunparcsseptember200902.jpg/) http://img39.imageshack.us/img39/sunparcsseptember200902.jpg/1/w1024.png (http://g.imageshack.us/img39/sunparcsseptember200902.jpg/1/)

en dan ik en men liefje me onze kleine ;-)
http://img682.imageshack.us/img682/4926/sunparcsseptember200902.jpg (http://img682.imageshack.us/i/sunparcsseptember200902.jpg/) http://img682.imageshack.us/img682/sunparcsseptember200902.jpg/1/w1024.png (http://g.imageshack.us/img682/sunparcsseptember200902.jpg/1/)

da koekske kan hij zo een kwartier lang op zijn muil late ligge tot ik pak zeg btw :p
uw hond aan tafel voeden is zowat het slechtste dat je kan doen. Zo zal hij iedere keer komen schooien wanneer je aan tafel zit

Metochke
19 november 2009, 20:52
Ge komt op 9lives vragen hoe een hond op te voeden? Oh boy, weer een beest dat na 3 maanden aan een boom wordt gebonden omdat z'n baas hem niet begrijpt.

Ga naar de bib of wiki 'conditioneren' eens.

dank voor deze bekrompen comment. Ik heb al heel mijn leven honden gehad van pup af aan. Ik weet waar ik mee bezig ben en ik weet ook naar welke comments hier ik belang moet hechten of niet.

Ik heb altijd al kleine honden gehad maar nooit een teckel. Ik heb nooit problemen gehad met mijn honden zindelijk te maken buiten deze teckel. En ik kom hier tal van nuttige comments tegen. Zoals het feit dat hier iemand zegt dat hij " fake " plast. wel dat doet de mijne dus ook. En aangezien ik nooit een hond heb gehad die zulke dingen doet, kom ik eventjes kijken naar dit forum. Om te spreken met mensen die ervaring hebben met het trainen van teckels. Of gewoon pups. En deze informatie ga ik nuttig gebruiken.

Ik heb voor mijn vorige honden nooit een bench moeten gebruiken ( hence waarom ik dit nog moet gaan halen ). Het enige wat ik ooit heb gedaan in mijn vorige woonst was een afrastering gemaakt waar mijn hond in MOEST zijn behoefte doen. Ik heb dit nu anders aangepakt om te kijken of dat ook ging zonder, maar ondertussen staat het er alweer.

Dus toch even bedankt voor die " die vinden we terug aan een boom omdat zen baas hem niet begrijpt ". Gelieve dus niet meer op deze thread te reageren. Aan zulke comments verspil ik niet weer mijn tijd.

Metochke
19 november 2009, 20:55
En ik weet niet hoe u pup is, maar een teckel kan echt een pain in the ass zijn :p. We hebben hier nu een korthaar van een goed jaar lopen en die is echt te erg voor woorden ^^. Hij steekt iets uit, ge schudt hem is goed doorheen in z'n nekvel, hij doet het weer, ge doet weer hetzelfde, enz.. Maarja ze hebben allemaal eens hun periode gehad :).

he is en blijft een hond met karakter he. Dno of dat in dat jachthond karakter zit of niet. Want zoals mijn vorige post zei: ik heb met andere soorten nooit geen probleem gehad.

Maja tis al bij al een lieveke. Ook al is em soms een varken. En hij herkent wel gezag, maar ik denk dat hij nog net iets te speels is soms ;)

Kga trouwens ook een spray gaan halen om op de kabels te spuiten. want daar wilt em ook nie afblijven ook al straf ik em 500 keer per dag ervoor :p

eprode
20 november 2009, 09:32
uw hond aan tafel voeden is zowat het slechtste dat je kan doen. Zo zal hij iedere keer komen schooien wanneer je aan tafel zit

Elke hond schooit als hij eten ziet of ruikt ;) en hij krijgt trouwens enkel droge voeding (brokken) en slechts af en toe laten we hem eens meesmullen van iets van tafel als hij flink is geweest. Maarja er zijn ook mensen die hun hond niets gunnen natuurlijk

fromalk
20 november 2009, 12:07
Een hond is perfect op te leren, enige voorwaarde hiervoor is dat je er veel mee bezig bent. Mijn hondje i nu 3.5j en krijgt sind dag 1 echt enorm veel aandacht. Zowel voor het uitlaten en spelen als voor de opvoeding enz.

Dagelijks wordt hij minimaal 1x uitgelaten, doorheen de dag gaan we wel nog een aantal keren in de tuin spelen of houd hij zichzelf bezig met speelgoedjes.

Qua opvoeding ben ik redelijk streng (maar rechtvaardig), houd er rekening mee dat het een dier is en als het er op aan komt toch zijn instinct zal volgen, zoiets krijg je nu eenmaal niet weg. Een paar tips;

- gebruik 1 bepaald commando telkens de hond iets verkeerd doet. De eerste weken begrijpen ze het niet echt maar door eerst bv je vinger op te steken en ze dan op hun plaats te zetten leren ze wel het commando kennen. Gebruik nooit geweld, eens bij het nekvel pakken kan daarentegen geen kwaad! Ik gebruik mijn rechter wijsvinger als mijn hond iets verkeerd doet, doet dat nu 3.5jaar te doen en erbij te zeggen "dat mag niet" hoef ik nu nog maar mijn vinger te laten zien en hij stopt meteen met wat hij doet en maakt zich heel klein

- toon de hond wie de baas is. Telkens ik door een deur ga ik voor de hond, honden die voor je in schieten doen dit omdat ze dominant zijn. Hetzelfde voor het eten, als ik zijn bak vul dient hij op een afstand te wachtten.

- routine, dagelijks gebruiken we de auto. Mijn hond springt dan op mijn stoel en kruipt tussen de stoelen door naar de achterbank. Geen uitzonderingen op dergelijke dingen, dat verward hen alleen maar.

- belonen, spreekt voor zich natuurlijk

- veel mee bezig zijn, heel erg veel mee bezig zijn. Ik neem mijn hond overal mee naar toe en we zijn dan ook meerdere uren per dag samen. Een goed opgeleide hond is daarvoor erg belangrijk. Ik heb de voorbije 8 maand me bezig gehouden met hem deftig zonder leiband te leren lopen. In de stad loopt hij nu mooi op het trottoir of dergelijke, voor het oversteken gaat hij eerst zitten en wacht op zijn commando om dan over te lopen. Dit overlopen moet zo recht mogelijk gebeuren en dat doet hij ook in 90% van de gevallen. Ik ga ook vaak iets drinken / uit eten. Als hij dan mee komt legt hij zich 1* en daar blijft hij praktisch de hele avond liggen. Toen ik nog in een cafe werkte legde hij zich daar aan de toog en bleef daar ook de rest van mijn werkuren, hij wist heel goed dat het verboden was op het verhoogje te komen.

Uiteindelijk kan je ook op het gebied van eten sommige honden wel trainen. Ik heb het niet bewust gedaan maar mijn hond is wel erg deftig. Hij eet pas na mij en komt gewoon bij ons in de keuken zitten. Hij zal je aankijken maar het is zeer verboden voor hem om te komen slijmen / tegen de stoel te komen staan etc. Af en toe geef k hem wel wat eten van tafel maar niet te vaak anders loopt het misschien binnenkort mis.

Wat ik bedoelde qua instinct. Mijn hond heeft vreemd genoeg (het is een straathond) het jachtgevoel in zich en daar kan je niet tegen op. Als we in de natuur gaan wandelen en hij ziet een beest gaat hij er achter. Vorige week nog heeft hij een paar konijnen proberen te pakken, je kan dan zoveel roepen als je wilt dat heeft toch geen invloed.

fromalk
20 november 2009, 12:08
Kga trouwens ook een spray gaan halen om op de kabels te spuiten. want daar wilt em ook nie afblijven ook al straf ik em 500 keer per dag ervoor :p

gewoon blijven straffen, die spray helpt nu ff maar k denk niet dat je heel je leven dingen wilt blijven inspuiten waar je hond vanaf moet blijven

Arcan
20 november 2009, 12:29
Elke hond schooit als hij eten ziet of ruikt ;) en hij krijgt trouwens enkel droge voeding (brokken) en slechts af en toe laten we hem eens meesmullen van iets van tafel als hij flink is geweest. Maarja er zijn ook mensen die hun hond niets gunnen natuurlijk

Je insinueert dat ik mijn hond niets gun?

Ik zal je eens iets vertellen;
- wanneer we volk hebben thuis en er staan hapjes op een laag tafeltje( kniehoogte) zal mijn hond er zelfs niet naar kijken.
- als we op restaurant zijn legt de hond zich onder de tafel en gaat hij rustig slapen.

Onze hond krijgt 2x per dag 150gr brokken, daarnaast krijgt hij nog regelmatig resten van groenten (geen vlees) wat hij ten zeerste apprecieert. Dit gebeurt dan ook niet terwijl we aan tafel zijn maar een 20-tal minuten daarna.

Zo krijg je een hond die niet schooit wanneer hij eten ziet/ruikt. Dat is pas je hond opvoeden.

holycrus
20 november 2009, 12:47

- wanneer we volk hebben thuis en er staan hapjes op een laag tafeltje( kniehoogte) zal mijn hond er zelfs niet naar kijken.
- als we op restaurant zijn legt de hond zich onder de tafel en gaat hij rustig slapen.

Onze hond krijgt 2x per dag 150gr brokken, daarnaast krijgt hij nog regelmatig resten van groenten (geen vlees) wat hij ten zeerste apprecieert. Dit gebeurt dan ook niet terwijl we aan tafel zijn maar een 20-tal minuten daarna.

Zo krijg je een hond die niet schooit wanneer hij eten ziet/ruikt. Dat is pas je hond opvoeden.

Ik geef u gelijk, in het merendeel van de gevallen. Ik kan u verzekeren, de mijne gaat altijd schooien als er eten op tafel is. Ookal weet hij héél goed dat hij het eiglijk niet mag, hij jankt niet ofzo, maar dan gaat hij neerzitten en probeert hij je direct aan te kijken, zo zielig mogelijk.

Ik kan dit niet stoppen, hij is getraind om het niet te doen, maar het helpt niet, Het is in mijn ogen ook helemaal geen erg probleem. Ik heb er weinig tot geen last van en heb gewoon geaccepteerd dat ik met dit ras iets meer last ging hebben. Hij is net dat tikje koppiger als de rest. Maar hij is zo'n plezier om in huis te hebben.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, veel hangt ook af van wat voor Ras je hebt en hoe z'n karakter al is. Je hebt sommige honden die je dat idd kan afleren om niet te schooien voor eten. Maar je hebt toch nog steeds een heel groot deel dat zelfs al zijn ze erop getraind het toch doen, simpelweg omdat ze niet echt dom zijn. Zij zien of ruiken ook wel dat er op tafel nu eenmaal lekkerdere shizzle staat als hun droge brokken. Je hebt er die dat accepteren, en je hebt er die altijd zullen blijven proberen :p

souldoubt
20 november 2009, 13:21
Er is een verschil tussen werk/waakhonden als een duitse herder en gezelschapshonden als een teckel. Verder: als honden die geen hondenschool gevolgd hebben bijtgraag zouden zijn, dan zou geen enkel gezin een hond in huis genomen hebben.
Met grote honden is hondenschool interessant, maar een teckel moet men zelf onder controle moeten kunnen houden, niwaar?:p

Ola, een teckel is een jachthond, en dus eigenlijk een werkhond ipv een gezelschapshond. Een teckel KAN moeilijk onder controle te krijgen zijn, het zijn héél eigenwijze hondjes, maar goed opgevoede teckels zijn echt schatten van beesten.
Hondenschool is daar nu inderdaad niet persé voor nodig, maar kan nooit geen kwaad, wij hebben het nooit gedaan met onze teckels.
Ze leren daar wel goeie dingen aan uw hond, zoals niks opeten dat hij krijgt van iemand die hij niet kent en een beetje manieren zodat ge ermee onder de mensen kunt komen. Veel belangrijker dan wat sommige mensen van hun hond verlangen (dat hij pootjes kan geven op bevel en dat hij ne keer blaft vooraleer hij zijn eten krijgt en zo van die belachelijke dingen).

Over manieren leren, ik zie dat er veel mensen zijn die zeggen dat een tik tegen hun kop doeltreffender is dan een tik tegen hun gat. Doeltreffender misschien, maar dat doe je gewoon niet, een kop is veel te delicaat. Bij kinderen doe je dat toch ook niet, (hoewel je dat regelmatig eens ziet gebeuren in een winkel, ik vind dat enorm kleinerend en uw kind kan er zware gehoorschade van oplopen!) Een strenge stem is genoeg en desnoods een tikje tegen het gat (geen te harde trap bij een teckel, want die hebben een zeer gevoelige ruggengraat ;))

denkimi
20 november 2009, 13:28
Over manieren leren, ik zie dat er veel mensen zijn die zeggen dat een tik tegen hun kop doeltreffender is dan een tik tegen hun gat. Doeltreffender misschien, maar dat doe je gewoon niet, een kop is veel te delicaat. Bij kinderen doe je dat toch ook niet, (hoewel je dat regelmatig eens ziet gebeuren in een winkel, ik vind dat enorm kleinerend en uw kind kan er zware gehoorschade van oplopen!) Een strenge stem is genoeg en desnoods een tikje tegen het gat (geen te harde trap bij een teckel, want die hebben een zeer gevoelige ruggengraat ;))

:lol:

ge moet er eens op letten waar u hond zijn kop allemaal tegen stoot als hij aan het spelen is, het zijn geen baby's maar honden en die kunnen tegen een stootje.

GMotha
20 november 2009, 13:56
Ola, een teckel is een jachthond, en dus eigenlijk een werkhond ipv een gezelschapshond. Een teckel KAN moeilijk onder controle te krijgen zijn, het zijn héél eigenwijze hondjes, maar goed opgevoede teckels zijn echt schatten van beesten. En yorkshire terriers zijn van nature rattenjagers, maar hoeveel van die beestjes worden nog voor die taak gebruikt?:p

Elke hond schooit als hij eten ziet of ruikt ;) en hij krijgt trouwens enkel droge voeding (brokken) en slechts af en toe laten we hem eens meesmullen van iets van tafel als hij flink is geweest. Maarja er zijn ook mensen die hun hond niets gunnen natuurlijkAanmoedigen tot schooien, m'n beste^^
Het hele concept "gunnen" heeft er niks mee te maken, verwar een hond niet met een mens.

SeppeSeppe
20 november 2009, 14:45
als we op restaurant zijn legt de hond zich onder de tafel en gaat hij rustig slapen.

daar krijg ik nu iets van se. mensen die hun dier meepakken op restaurant of in een voedingswinkel. Persoonlijk vind ik dat zo onhygiënisch. En dan heeft dat niets te maken met onverdraagzaamheid. Van mij mag je je hond overal mee naar toe nemen (de bib, een pretpark, het maakt niet uit), maar niet waar er voedsel wordt geserveert.
En neen, ik ben ook geen hondenhater. Als ik bij vrienden ben en de kat springt op het aanrecht of loopt over tafel, dan heb ik daar ook al niet veel goesting meer om er te eten.

btw: Fantasy, ik heb u gequote, maar bedoelde het wel algemeen

EagleEye
20 november 2009, 15:42
Wat ik bedoelde qua instinct. Mijn hond heeft vreemd genoeg (het is een straathond) het jachtgevoel in zich en daar kan je niet tegen op. Als we in de natuur gaan wandelen en hij ziet een beest gaat hij er achter. Vorige week nog heeft hij een paar konijnen proberen te pakken, je kan dan zoveel roepen als je wilt dat heeft toch geen invloed.Same here, hond luistert perfect in bijna alle situaties, maar bij sommige andere honden, en alle kleinere "prooidieren" negeert die mij volledig :p

Maar dat nemen we er maar bij he :)

Als ik bij vrienden ben en de kat springt op het aanrecht of loopt over tafel, dan heb ik daar ook al niet veel goesting meer om er te eten.I know the feeling.. En dan vinden ze het raar dat ge hun kat van tafel jaagt... :o

fromalk
20 november 2009, 16:00
daar krijg ik nu iets van se. mensen die hun dier meepakken op restaurant of in een voedingswinkel. Persoonlijk vind ik dat zo onhygiënisch. En dan heeft dat niets te maken met onverdraagzaamheid. Van mij mag je je hond overal mee naar toe nemen (de bib, een pretpark, het maakt niet uit), maar niet waar er voedsel wordt geserveert.
En neen, ik ben ook geen hondenhater. Als ik bij vrienden ben en de kat springt op het aanrecht of loopt over tafel, dan heb ik daar ook al niet veel goesting meer om er te eten.

Persoonlijk ben ik het hier niet echt met je over eens, mede omdat k zelf mn hond ook meerdere keren per week mee uit eten neem. Het is gewoon gemakkelijker omdat hij dan ineen ook zn wandeling gehad heeft. De meeste zaken spelen er zelfs op in en brengen een bakje water (zelfs de betere zaken hier in Hasselt).

Het is sowieso niet dat de mensen rondom ons er last van hebben, ik kies bewust wel een vrije tafel. Mochten er mensen rond ons komen zitten dan hebben die de hond ook al gezien alsook er is sowieso een hele afstand. Het is dan ook echt niet zo dat er vuil/haren zullen rondvliegen

Een hond/kat/beest dat dan weer over de tafel gaat enz vind ik ook alles behalve smakelijk

Mijn mening is gewoon dat als je het oplettend doet met een goed getrainde hond het voor mij veel minder smakelijk is als met een onhygiënisch persoon aan tafel te zitten. Denk dan maar aan het wassen van de handen na een toiletbezoek, vuile nagels, amper gewassen etc

Ik begrijp je punt ook wel, ik heb zelf nu 2 vrienden in het hoofd waar ik niet (meer) thuis zou langsgaan owv de onhygiënische toestand. 5 honden die constant in de zetel springen / door de keuken lopen tegen je komen vrijden. Toevallig kom ik net van bij een van hen en ben ik onderweg aan de waserette gestopt om mijn wit hemd te wassen. (Dadelijk vergadering en hondenafdrukken uit modder staan dan niet bepaald goed hé)

Er is gewoon heel veel verschil in welke soort hond je mee kan nemen op restaurant enz. Deense doggen of een kleine straathond geeft echt een heel ander besluit in deze context

eprode
20 november 2009, 16:08

Wel ik zal je ook eens iets vertellen, mijn hond schooit nooit, hij kijkt me soms wel met en puppy face aan in het begin dat we beginnen eten,maar daar blijft het bij. Na enkele minuten geeft hij het dan ook direct op.
En je gaat mij niet wijsmaken dat jouw hond de "puppy face" niet kent.

Ik mag zelf het lekkerste stukje vlees voor hem leggen, wees maar zeker dat hij er af blijft tot ik "pak" zeg. Als dat geen mooi staaltje van opvoeding is...heeft gewoon allemaal met respect te maken.

Jij insinueert dat mijn hond niet goed opgevoed is op gebied van schooien, omdat ik hem af en toe iets lekkers geef van tafel. Wel daar heb je het gewoon lekker mis.
Ik wil wel eens zien hoeveel honden een bord eten dat voor hun neus staat niet aanraken, zelfs al is er niemand anders in de kamer.

Dat is pas een opgevoede hond.

superbus
20 november 2009, 16:12
Zolang ge hem maar niet van een brug smijt :)

Greenie
20 november 2009, 16:55
een hond opvoeden is zoals een kind opvoeden, iedereen denkt dat ie het beter kan ^^

Benjamin
20 november 2009, 23:57
Persoonlijk ben ik het hier niet echt met je over eens, mede omdat k zelf mn hond ook meerdere keren per week mee uit eten neem. Het is gewoon gemakkelijker omdat hij dan ineen ook zn wandeling gehad heeft. De meeste zaken spelen er zelfs op in en brengen een bakje water (zelfs de betere zaken hier in Hasselt).
Het is sowieso niet dat de mensen rondom ons er last van hebben, ik kies bewust wel een vrije tafel. Mochten er mensen rond ons komen zitten dan hebben die de hond ook al gezien alsook er is sowieso een hele afstand. Het is dan ook echt niet zo dat er vuil/haren zullen rondvliegen

Ik heb daar zeker geen probleem mee als het een goed opgevoede hond is maar ik hoop toch dat er, van elk niveau, ook restaurants blijven die geen hond toestaan aangezien er mensen zijn die nogal allergisch zijn voor honden.

een hond opvoeden is zoals een kind opvoeden, iedereen denkt dat ie het beter kan ^^
en verreweg de meesten hebben er geen talent voor. Het is maar goed dat er deskundigen bestaan op wie dan een beroep kan worden gedaan, door de ouder/eigenaar en het liefst zoveel mogelijk ook door een ander indien dat nodig is.

SeppeSeppe
21 november 2009, 13:28

:niceone:

Benjamin
21 november 2009, 13:34
:niceone:
Ik moet mezelf nu even herhalen, het helpt niets voor mensen die allergisch zijn voor hondenhaar.
Zolang maar een deel van alle restaurants honden toelaat is dat geen probleem, indien alle restaurants honden zouden toestaan dan zouden deze mensen niet meer in een restaurant kunnen eten.

GMotha
21 november 2009, 14:00
Wat ik bedoelde qua instinct. Mijn hond heeft vreemd genoeg (het is een straathond) het jachtgevoel in zich en daar kan je niet tegen op. Als we in de natuur gaan wandelen en hij ziet een beest gaat hij er achter. Vorige week nog heeft hij een paar konijnen proberen te pakken, je kan dan zoveel roepen als je wilt dat heeft toch geen invloed.
Dat kunt ge uit een hond krijgen. Ge kunt alvast beginnen met een leiband te gebruiken.

_ns_
21 november 2009, 14:01
Tgoh wij nemen af en toe ook eens de teckels mee op restaurant en dat vormt verre van een probleem. Ze leggen zich onder de tafel of stoelen en geen kat dat da merkt :).

EagleEye
21 november 2009, 14:12
geen kat dat da merkt :).:sop:

Arcan
21 november 2009, 14:47
Wel ik zal je ook eens iets vertellen, mijn hond schooit nooit, hij kijkt me soms wel met en puppy face aan in het begin dat we beginnen eten,maar daar blijft het bij. Na enkele minuten geeft hij het dan ook direct op.
En je gaat mij niet wijsmaken dat jouw hond de "puppy face" niet kent.

Ik mag zelf het lekkerste stukje vlees voor hem leggen, wees maar zeker dat hij er af blijft tot ik "pak" zeg. Als dat geen mooi staaltje van opvoeding is...heeft gewoon allemaal met respect te maken.

Jij insinueert dat mijn hond niet goed opgevoed is op gebied van schooien, omdat ik hem af en toe iets lekkers geef van tafel. Wel daar heb je het gewoon lekker mis.
Ik wil wel eens zien hoeveel honden een bord eten dat voor hun neus staat niet aanraken, zelfs al is er niemand anders in de kamer.

Dat is pas een opgevoede hond.

Wel, mijn hond doet juist hetzelfde wanneer ik hem eten geef, hij moet in zijn mand gaan liggen, dan leg ik zijn eten neer, dan wacht hij op mijn 'ja'-woord

Je zei dat elke hond schooit wanneer hij eten ziet, ik zei je gewoon dat het bij mij niet het geval was.

btw: een tip voor mensen met een puppy: als je hem eten geeft, leg af en toe je hand bij zijn eten, of neem het zelfs voor een paar seconden weg. Zo wordt je hond het gewoon en zal hij nooit agressief worden als je later in de buurt komt wanneer hij eet.

_ns_
21 november 2009, 14:49
:sop:

:unsure:

btw: een tip voor mensen met een puppy: als je hem eten geeft, leg af en toe je hand bij zijn eten, of neem het zelfs voor een paar seconden weg. Zo wordt je hond het gewoon en zal hij nooit agressief worden als je later in de buurt komt wanneer hij eet.

Goeie tip inderdaad :). Gewoon over z'n kopje wrijven en zijn eten is wegnemen ofzo. Wilt natuurlijk niet zeggen dat ge elke keer dat beestje moet gaan ambeteren :p.

sneax
21 november 2009, 15:13

Mijnen hond lekt de borden af alvorens ze int wasmachien gaan, das de voorwas :p

BTW veel goeie tips in deze thread hier. Nog eentje: pak uw hond overal mee naar waar hij mee kan, vanals hij klein is. Echt! Gewoon mee in de auto nr de winkel (laat hem dan in de auto zitten ofzo), mee nrt café (indien mogelijk), mee naar etc... niemand gaat er iets op tegen hebben dat ge met ne puppy int café zit enzo, de hond leert zich gedragen (ge moet hem dan ook goed begeleiden natuurlijk) en zo wordt die da allemaal gewoon. Later als da dan ne grote loebas is weet die zich perfect te gedragen en moeje er ni zitten op roepen.

Benjamin
21 november 2009, 15:48
Tgoh wij nemen af en toe ook eens de teckels mee op restaurant en dat vormt verre van een probleem. Ze leggen zich onder de tafel of stoelen en geen kat dat da merkt :).
Behalve de mensen die allergisch zijn voor hondenharen.

SeppeSeppe
21 november 2009, 15:57
blijkbaar ben je allergisch voor hondenharen.

GMotha
21 november 2009, 16:08
Als'm allergisch zou zijn voor pollen, zou hij waarschijnlijk de eerste zijn die zou krijsen om alle berken om te kappen.

Unilever
21 november 2009, 16:55
Mijnen hond lekt de borden af alvorens ze int wasmachien gaan, das de voorwas :p

Hmm da ken ik van ergens :D

GMotha
21 november 2009, 17:01
Hmm da ken ik van ergens :DBoer Charel? Of nee, dat was met een kat en zonder afwasmachine.

xxxracexxx
21 november 2009, 17:44
Hier ook juist onze american stafford-pup beejte zindelijk gekregen. Af en toe nog een ongelukske in huis maar nu toch grotendeels buiten. Veel geduld en belonen voor plasje buiten en straffen voor plasje binnen :)

sneax
21 november 2009, 17:46
Boer Charel? Of nee, dat was met een kat en zonder afwasmachine.

haha das der wel over

makila
21 november 2009, 20:35
Wij gebruikten een mandje en verplichten hem erin te zitten als straf omdat hij buiten niet wilde pissen. En inderdaad hij deed z'n behoeftes niet meer in huis. Hij deed ze namelijk .. in z'n eigen mandje(!). :lol:

Nu dacht hij dus dat dat mandje zijn pisplaats was of zo. Wél raar, want normaal pist een hond toch in géén mand. Maar die van ons, dus wél. :s

We hebben de mand dan weg gedaan, en toen piste hij gelukkig wél buiten. :)

op een gegeven moment houdt hij het niet meer op en dan geef je hem een aai en iets lekkers.
Mijn nonkel en tante hadden een hond die was aangeleerd om binnen in huis zijn behoeftes te doen. Hij kwam van het asiel en naar het schijnt kreeg die hond slaag als hij buiten zijn behoeftes deed(Hond moest behoeftes in een schuur doen). Ik snap niet dat er zo'n mensen rondlopen die zo het zot houden met een hond. Nou dat heeft echt bijna een jaar geduurd, vooraleer die hond z'n behoeftes buiten deed.

Kooi in --> Hij piste zichzelf gewoon doodleuk onder.
3 uur lang er buiten mee wandelen --> Hij hield het gewoon 3 uur lang op. Hij was nog maar nét aan de voordeur, of hij piste de mat onder.

Enzovoorts...maar ja die hond dacht dus dat hij héél hard slaag ging krijgen als hij z'n behoeftes buiten zou doen. Die hond stierf nog liever dan buiten te pissen. :doh:

Unilever
21 november 2009, 20:42
Hier ook juist onze american stafford-pup beejte zindelijk gekregen. Af en toe nog een ongelukske in huis maar nu toch grotendeels buiten. Veel geduld en belonen voor plasje buiten en straffen voor plasje binnen :)

Als je je hond om het uur buiten laat voor een 10min, dan gaat hij na een kleine week zelf vragen om zijn behoefte buiten te doen. Alez dat doet onze hond nu toch. Hij heeft maar één keer binnen zijn behoefte gedaan en serieus kwaad geweest. Nu moet ik wel zeggen dat wij nogal een mietje van een hond hebben.

Benjamin
21 november 2009, 21:14
blijkbaar ben je allergisch voor hondenharen.
Nee, ik ben niet allergisch voor hondenharen, ik ben echter WEL zo sociaal om aan anderen te denken die dit wel zijn en dan doel ik hier even vooral op GMotha die het blijkbaar egoïstisch vindt van mensen die zo'n allergie hebben om te vragen om hier rekening mee te houden. Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel sociaal zijn en die rekening houden met anderen.
Niet dat het er ook maar iets toe doet m.b.t. dit standpunt maar ik ben juist iemand die zeer goed kan omgaan met honden, hooguit heb ik eens een probleem met de baasjes wanneer ze de stront van hun hond niet opruimen.

Als'm allergisch zou zijn voor pollen, zou hij waarschijnlijk de eerste zijn die zou krijsen om alle berken om te kappen.
Dit is natuurlijk een extreem domme opmerking.
Toevallig ben ik allergisch voor pollen (en nog wat andere zaken zoals kattenharen) maar ja, we kunnen moeilijk even alle bomen kappen, wel kunnen we honden niet binnen laten in winkels, restaurants enz. met als enige uitzondering hulphonden voor blinden en zwaar gehandicapten, dat levert voor niemand een groot probleem op.

Arifiene
21 november 2009, 22:40
Nee, ik ben niet allergisch voor hondenharen, ik ben echter WEL zo sociaal om aan anderen te denken die dit wel zijn en dan doel ik hier even vooral op GMotha die het blijkbaar egoïstisch vindt van mensen die zo'n allergie hebben om te vragen om hier rekening mee te houden. Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel sociaal zijn en die rekening houden met anderen.
Niet dat het er ook maar iets toe doet m.b.t. dit standpunt maar ik ben juist iemand die zeer goed kan omgaan met honden, hooguit heb ik eens een probleem met de baasjes wanneer ze de stront van hun hond niet opruimen.

Tgohja, ik vind het ook niet zo hygienisch, maar bon, ik ga er niet over zagen als mensen hun hond meenemen, zolang die braaf stilzit en zwijgt, me no care.
Als ik met een kat op de bus moet, en ik moet naast iemand gaan zitten (als er veel volk is), vraag ik wel altijd of ze allergisch zijn.
Maar k vraag het niet aan de hele bus, er zijn tenslotte mensen genoeg die bvb gwn met hun hond op de bus stappen.

SeppeSeppe
21 november 2009, 22:55
er zijn tenslotte mensen genoeg die bvb gwn met hun hond op de bus stappen.
en dan die hond nog op de zetel laten zitten ook. vind het niet zo erg indien bij droog weer, maar getshie man toch niet als het regent.

Benjamin
21 november 2009, 23:02
Tgohja, ik vind het ook niet zo hygienisch, maar bon, ik ga er niet over zagen als mensen hun hond meenemen, zolang die braaf stilzit en zwijgt, me no care.
Als ik met een kat op de bus moet, en ik moet naast iemand gaan zitten (als er veel volk is), vraag ik wel altijd of ze allergisch zijn.
Maar k vraag het niet aan de hele bus, er zijn tenslotte mensen genoeg die bvb gwn met hun hond op de bus stappen.
Arifiene, het gaat mij totaal niet om de hygiëne, er zijn mensen die gewoon bijna geen lucht meer krijgen op het moment dat ze ook maar een beetje lucht inademen die bepaalde allergenen bevat en helaas voor deze schattige diertjes verspreiden ook honden die.

Zelf ben ik nooit allergisch geweest voor honden (wel enigzins voor katten en toch kan ik het niet laten om veel aandacht te geven aan de kat van mijn moeder (kat die als welp door een ander werd gedumpt in het bos)) maar ik heb wel als kind door andere allergene reacties regelmatig zo weinig zuurstof gekregen dat ik een sterk verminderd bewustzijn had.
Nu heb ik dat eerder in geringe mate. Veel mensen onderschatten enorm hoe extreem zo'n allergische reactie kan zijn op wat voor een kleine concentratie aan allergenen. Wanneer eenmaal een klein aantal cellen van het immuunsysteem zijn geactiveerd dan activeren die weer een hoop andere cellen die allemaal allerlei stofjes vrijzetten.

Goed dat je het vraagt aan de persoon naast wie je gaat zitten. :niceone:

SeppeSeppe
21 november 2009, 23:18
zyrtec will help them

fromalk
23 november 2009, 01:54
Dat kunt ge uit een hond krijgen. Ge kunt alvast beginnen met een leiband te gebruiken.

ik zie het nut niet in van een hond uit te laten aan een leiband ;)

yannickvdb
23 november 2009, 10:30
Interessant topic ;) .
Ikzelf heb een kruising tussen een Jack Russel en een Shi-tzu. Ze is wel veel meer Jack dan Shi.. Ze luistert zeer goed. Trukjes kan ze niet zo goed maar dat vind ik ook niet echt nodig ;).
Ze is zeer sociaal (misschien zelfs té, ik vermoed dat ze zelf met een inbreker een balletje wil spelen..) en ze kan eigenlijk (tot nu toe) met élke hond goed overweg.
Maar, net zoals bij andere jachthonden komt het jachtinstinct boven... In het bos hier laat ik ze altijd los lopen, kan ze tussen de bomen lopen enzo. Maar in 1 bepaald, dichtbegroeid stuk, van het bos zitten er konijnen...
Vanaf ze er eentje ruikt dan gaat ze op jacht, ze heeft nog geen enkel konijn kunnen vangen ... Ik ben eens in een boom gekropen en zag dat ze wel degelijk achter een konijn zat.
Dat mag ze van mij allemaal, maar als ik ze roep dan zou ik wél graag hebben dat ze terugkomt. Als het te lang duurt moet ik altijd door de doorns om ze te zoeken...

Heeft iemand hier tips? Want ze belonen als ze komt doe ik wel, maar ik moet ze eerst wel proberen te lokken anders zou ze daar uren kunnen zitten..

Alvast bedankt ;)

Arifiene
23 november 2009, 13:16
en dan die hond nog op de zetel laten zitten ook. vind het niet zo erg indien bij droog weer, maar getshie man toch niet als het regent.
Ja kvind ook ni dat da mag tbh.
Neem em dan op uwe schoot eh (als em ni te groot is :p).

Arifiene, het gaat mij totaal niet om de hygiëne, er zijn mensen die gewoon bijna geen lucht meer krijgen op het moment dat ze ook maar een beetje lucht inademen die bepaalde allergenen bevat en helaas voor deze schattige diertjes verspreiden ook honden die.

Zelf ben ik nooit allergisch geweest voor honden (wel enigzins voor katten en toch kan ik het niet laten om veel aandacht te geven aan de kat van mijn moeder (kat die als welp door een ander werd gedumpt in het bos)) maar ik heb wel als kind door andere allergene reacties regelmatig zo weinig zuurstof gekregen dat ik een sterk verminderd bewustzijn had.
Nu heb ik dat eerder in geringe mate. Veel mensen onderschatten enorm hoe extreem zo'n allergische reactie kan zijn op wat voor een kleine concentratie aan allergenen. Wanneer eenmaal een klein aantal cellen van het immuunsysteem zijn geactiveerd dan activeren die weer een hoop andere cellen die allemaal allerlei stofjes vrijzetten.

Goed dat je het vraag aan de persoon naast wie je gaat zitten. :niceone:

Dat begrijp ik wel, maar veel mensen denken daar imo gwn niet aan.
Plus: Ge kunt moeilijk aan het hele restaurant gaan vragen of ze allergisch zijn :p.

GMotha
23 november 2009, 13:35
ik zie het nut niet in van een hond uit te laten aan een leiband ;)Tja, dan moet ge niet klagen als uw hond gewoon zijn eigen goesting doet.

...1. Ik neem zelf nooit een hond mee naar een restaurant, gewoon omdat het niet hoort. Als andere mensen dat doen, kan het me geen reet schelen.
2. Als ge allergisch zijt voor hondenhaar -> cava. Als iemand zodanig allergisch is dat die op de 5m afstand geen adem meer kan halen, is die niet in een toestand om zelfs buiten te komen, stel dat er iemand voorbijkomt met zijn hond. In uw opinie egoïstisch, maar als't zo erg is...
3. Vraagt gij op restaurant aan iedereen of ze ergens allergisch voor zijn? Misschien is er iemand allergisch aan whatever dat ge mee hebt. Misschien uw aftershave, bepaalde cosmetica wekt allergiën op. Dus zijt gij dan ook egoïstisch?
4. Mensen nemen tegenwoordig overal hun hond naartoe, is dat nu een labrador bij een terraske, de chihauhau in de handtas etc... Die dingen gebeuren nu eenmaal, de persoon met de allergie is net degene die moet uitkijken, jammer, helaas, maar zo is het. Als iemand zwaar allergisch is aan een bepaalde voeding, zal deze op restaurant daar op voorhand op wijzen, de ober gaat heus niet op voorhand al uw allergiën vragen. Eigen verantwoordelijkheid.

met als enige uitzondering hulphonden voor blinden en zwaar gehandicapten, dat levert voor niemand een groot probleem op.En daar moeten mensen met een allergie dan wel tegen kunnen? Alsof een hulphond geen allergische reacties kan opwekken.
Uiteindelijk richten ze dezelfde schade aan als de chihauhau in de handtas, de labrador onder de tafel etc...

fromalk
24 november 2009, 00:07
Tja, dan moet ge niet klagen als uw hond gewoon zijn eigen goesting doet.

ik klaag ook helemaal niet, gewoon een beetje opletten als er andere beesten in de buurt komen. Zeker als ze eruit zien als een prooi. Maar dan nog hij is toch niet snel genoeg voor de meeste en anders doet hij toch niet meer als ze doen schrikken... Net nog een mooie wandeling achter de rug zonder leiband, geen enkel probleem. Duurt niet langer als een seconde voor hij zich omdraait en naar mij spurt als k hem roep

Metochke
26 november 2009, 21:14
ik zie het nut niet in van een hond uit te laten aan een leiband ;)

Als ik mijn hond achterin onze bos uitlaat MOET hij verplicht volgens de wet aan een leiband. Dus het goede aan honden uitlaten met een leiband is dat uw portefeuille centjes kan bevatten ipv een lege plek. ;)

Laatste tijd is onzen hond geweldig hard erop vooruit gegaan. Sinds ik die bench heb gekocht en hem daar in straf is zijn eigen willeke der aant afgaan. Khad hem snachts in de bench gezet ( met een kussen, speeltjes en een kommetje water obviously ) en dan had em zijn behoeften daar in gedaan, en blijkbaar is het hem toch nie zo goe bekomen want sindsdien gaat hij verruit ALTIDJ buiten zijn behoeften doen.

1-0 !

xxxracexxx
27 november 2009, 00:05
De bench al strafmethode gebruiken zou niet de beste oplossing zijn...
Als je nadien de bench nog eens wil gebruiken denkt de hond misschien dat hij weer gestraft wordt.
Bij ons ziet hij de bench al als haar eigen plekje, als het te druk is of als ze wilt slapen gaat ze steeds er naartoe.

Wolverine__1
27 november 2009, 00:27
De bench al strafmethode gebruiken zou niet de beste oplossing zijn...
Als je nadien de bench nog eens wil gebruiken denkt de hond misschien dat hij weer gestraft wordt.
Bij ons ziet hij de bench al als haar eigen plekje, als het te druk is of als ze wilt slapen gaat ze steeds er naartoe.

Ding ding,we have a winner. Persoonlijk ben ik niet zo voor het gebruik van een bench. Maar het is een feit dat de hond op de aangehaalde manier, de link gaat leggen: bench = gestraft. Een hond moet een eigen plaatsje hebben.En op die plaats MOET je u hond met rust laten. Een hond zindelijk maken vergt veel inspanning. En er zijn nog altijd veel mensen die dat moeilijk kunnen opbrengen. De hond straffen door hem in zijn bench te gooien,en hem zo te leren dat hij buiten moet gaan(anders in zijn nest),werkt IMO niet enorm efficiënt(ik zeg niet dat het niet gaat metoch),en zeker snachts kan de pup er zeer vaak niks aan doen,hield jij u behoefte gedurende minstens 8h op als baby:i don't think so.Zoals anderen al gezegd hebben(en ik trouwens ook).ZEEEEEEEEEERRR regelmatig uw jonge pup naar buiten op dezelfde plaats brengen,en belonen bij het doen van de behoefte.Kijken naar de gedragingen als uw hond de behoefte WIL doen(zo herken je de signalen in huis).En als de hond het toch binnen gedaan heeft (en je ziet het gebeuren). Even kordaat neen zeggen,en even buiten zetten en negeren(een minuut of 2).En dan hartelijk terug in huis ontvangen.Heb je het niet gezien gewoon uw monde houden en opkuisen.En ik geef voor 98% van de honden de garantie dat je hem binnen de week(voor mijne golden drie dagen) zindelijk maakt.

Note: zindelijk zijn = intentie hebben om buiten de behoefte te doen,en betekent niet dat uw pup het kan ophouden tot jij zin hebt om hem buiten te laten.Dus leer de signalen van je pup herkennen

TippedTerox
2 december 2009, 13:26
gewoon blijven straffen, die spray helpt nu ff maar k denk niet dat je heel je leven dingen wilt blijven inspuiten waar je hond vanaf moet blijven
Die spray kan WEL helpen, een hond leert immers ook gedrag af door extinctie van het vertoonde gedrag ...

TippedTerox
2 december 2009, 13:39

Je ganse post klopt volledig op dit laatste na ... je kan ALLES afleren maar je moet het op de correcte manier doen. Ikzelf ben in het bezit van, zonder overdrijven, één van de meest driftige bloedlijnen van mechelaars die het N.V.B.K.-verbond kent (en in die bloedlijn heeft de mijne de driften van zijn vader, hetgeen nog niet bij veel honden gezien is als ik mijn medeclubleden met tientallen jaren ervaring mag geloven). Nu ben ik wel nog in opleiding met mijn mechelaar, maar ik zal spreken over de liefhebbers die wedstrijden spelen.

Een mechelaar die, opgestuurd wordt voor een aanval (opwekken van prooidrift), wordt tijdens die aanval nog aangemaand om terug te komen bij de geleider. Je moet goed weten dat de hond in enorm hoge driften zit op het ogenblik dat deze wordt opgestuurd. Hierbij is de stelling bewezen dat het jachtinstinct wel te sturen is. Een hond bij ons moet ook immers lossen op commando (verbreken van de buitdrift). Trouwens om niet enkel te spreken van de discipline waar ik zelf in actief ben, ga eens mee op een jachttraining en je zal merken dat het onder controle te krijgen is.

Link van de vader van mijn hond --> eriem van het beenhouwerke - Google Video's (http://video.google.com/videosearch?hl=nl&source=hp&q=eriem+van+het+beenhouwerke&um=1&ie=UTF-8&ei=9F4WS6_4O5PM-Qah16HVBg&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=5&ved=0CCAQqwQwBA#hl=nl&source=hp&q=eriem+van+het+beenhouwerke&um=1&ie=UTF-8&ei=9F4WS6_4O5PM-Qah16HVBg&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=5&ved=0CCAQqwQwBA&qvid=eriem+van+het+beenhouwerke&vid=99907359025358606)

2-voudig Belgisch kampioen en meerdere malen het seizoen gedomineerd.

Atrox
2 december 2009, 13:50
Sinds dat onze hond gecastreerd is geweest, is hij behoorlijk agressief geworden (grommen, soms zelfs bijten). Hoe komt dit? Daarvoor was hij wel dominant, maar nooit agressief. Hoe kunt ge dat oplossen?

TippedTerox
2 december 2009, 14:05
Duidelijk stellen wie de baas is ... wat ik meestal doe is kijken naar de oorzaak van het grommen. Grommen kan je ook positief afleren, zo spreek ik uit eigen ervaring.

Op zich wat die castratie betreft, daar spreek ik mij niet over uit aangezien ik hier geen ervaring mee heb. Ik heb reeds geleerd dat mensen die zoals hier eerder vermeld, "langs de draad staan, het altijd beter weten.", het eigenlijk niet goed weten en maar wat rondbazuinen. Het enige dat ik kan aanraden is observeren wanneer hij gromt, wil bijten en de oorzaak ervan achterhalen.

holycrus
2 december 2009, 14:15
@TippedTerox. Ik geef u voor een groot deel gelijk hoor, maar mechelaars en andere rassen van herdershonden staan ervoor bekend om echt enorm goed te luisteren als ze goed getraind worden.

Ik zou u wel eens hetzelfde willen zien doen me nen dominanten bull of pit, ik kan u verzekeren als die iets hebben gezien en ze lopen erachter, ge zijt hem garantie kwijt.

EagleEye
2 december 2009, 15:14
Wij gebruikten een mandje en verplichten hem erin te zitten als straf omdat hij buiten niet wilde pissen. En inderdaad hij deed z'n behoeftes niet meer in huis. Hij deed ze namelijk .. in z'n eigen mandje(!). :lol:Da's ook verkeerd he... Mandje/kooi/bench/kot mag nooit een stráf zijn. Dat is dat beest zijn safe haven. Daar moet hij/zij zich goed voelen, en graag zijn. Dat gaat toch niet lukken als ge dat als straf-plek beschouwt?

Die hond moet gráág in zijn mandje gaan liggen, en dan zal die zeker niet proberen om het onder te pissen/kakken. Als het dan nog een bench is, double bonus (voor u): want hij kan er niet uit, en zal dus zijn behoefte moeten inhouden tot hij weer naar buiten mag.

Maar als ge tegen den hond gaat liggen roepen en het mandje gaat associëren met "pipi doen", no wonder dat em het ding onderzeikt ;)

TippedTerox
2 december 2009, 16:13
@TippedTerox. Ik geef u voor een groot deel gelijk hoor, maar mechelaars en andere rassen van herdershonden staan ervoor bekend om echt enorm goed te luisteren als ze goed getraind worden.

Ik zou u wel eens hetzelfde willen zien doen me nen dominanten bull of pit, ik kan u verzekeren als die iets hebben gezien en ze lopen erachter, ge zijt hem garantie kwijt.

Ikzelf heb geen ervaringen met pits of staffs maar wat ik wel weet is dat er ook pakwerk mee wordt gedaan. Het zijn mss maar enkelingen maar het komt voor. Pakwerk wordt trouwens ook gedaan met Rotts en dat lukt ook :)

holycrus
2 december 2009, 16:25
Ge kunt in principe pakwerk doen met elke soort hond, maar sommigen zijn van nature uit daar beter voor geschikt dan anderen. Ik heb ook al verscheiden amstaffs geweten die het goed deden, maar procentueel gezien ben ik 100% zeker dat herdersrassen véél geschikter zijn om dat soort werk te doen dan de aangehaalde

Adrei
25 januari 2010, 20:21
Ff diggen.
Daarjuist toen ik thuiskwam zag ik dat 1 van de 2 honden een beetje scheef wandelde, houdt zijn kop een beetje omlaag, scheef en als hij op de zetel zit wou hij er niet echt van af. S'morgens was alles nog oké?

Nu zijn mijn ouders snel naar de dierenarts gegaan en de dierenarts zei dat ons hondje mogelijk een hersenbloeding heeft gekregen. Zijn pupillen werden ook niet groter in het donker als de dokter licht op zijn ogen scheen. Nu heeft hij zijn medicamenten enzovoort gekregen, maar ik vraag me af .. zijn zijn dagen bijna voorbij? :s Ik heb echt schrik dat een van mijn 2 honden zouden doodgaan. :( Voor de rest hebben ze alle2 nooit iets gehad.

Zijn er mensen die hetzelfde meegemaakt hebben? Ik voel mij zo hulpeloos tegenover mijn hond.

Xirtanneke
25 januari 2010, 20:26
Die van ons (asielhondje) deed dat ook constant! We kwamen net terug binnen na een wandeling van een half uur en jawel, daar deed ze het binnen... Uiteindelijk met veel snoepjes (en veel geduld) hebben we het haar aangeleerd gekregen, maar dit heeft wel quasi 3 maanden geduurd. Van de ene dag op de andere nooit meer problemen mee gehad. Nu blijft ze gerust een uur of 8 binnen! Meer hebben we nooit geprobeerd :) Wat je wel niet moet doen is onmiddellijk als je binnenkomt met haar gaan wandelen, dit krijgen we haar niet meer afgeleerd, als we terug binnenkomen, ook al zijn we maar een uurtje weggeweest, wil ze terug gaan wandelen... Zucht!