PDA

Volledige versie bekijken : Bliksem Opvangen

Ignorance:)
17 november 2009, 19:45
Gegroet 9livers,

Geef jullie theorieën maar.

Conqie
17 november 2009, 19:52
:rofl:

Zoek misschien eerst is op, er is nog geen technologie dat dat kan, maar als jij dat graag zou doen in je achtertuin met behulp van wat ijzerdraad, fijn!

film het wel.

(ps huiswerk?)

Epyon
17 november 2009, 19:55
Yes, laten we enkele honderden gigajoules aan energie, wat zoveel is als alle vier de kernreactoren van Doel enkele minuten lang genereren, in een fractie van een seconde in een batterij steken. Misschien hebben ze bij Epyon (http://www.epyon.nl/) wel iets!

tokke_1
17 november 2009, 20:05
ge kunt bliksem gerust opvangen... schakel een paar miljoen condensatorkes achter elkaar

17 november 2009, 20:06
Bedankt voor jullie reactie's tot nu.
Epyon wat studeer je?

^MystiQ
17 november 2009, 20:08
ge kunt bliksem gerust opvangen... schakel een paar miljoen condensatorkes achter elkaar

Wat zijn we weer lekker realistisch bezig zeg.

ic = C*dV/dt

En redeneer er nu zelf maar op waarom het zo niet zal gaan :)

Skyscraper
17 november 2009, 20:14
De c schrijft mij alleszins al af om één of andere reden.. hehe.

Oldskooler
17 november 2009, 22:13
Je gaat in het midden van een open weide staan, als het eens hevig bliksemt.

Avenger 2.0
17 november 2009, 22:17
Met ne omgebouwde delorean is dat geen probleem...

Cycloon
17 november 2009, 22:19
Stel dat ...

... ok, praktisch is het niet echt mogelijk :)

sm3n
17 november 2009, 22:27
suc6 zou ik zo zegge :D

GaMe®
17 november 2009, 22:30
Try this!

Neem een hoge, open plek.

Neem een emmer vol zand.

Steek een lange ijzeren staaf in het zand in de emmer.

Ga uit de weg en wacht tot na het onweer.

Kijk in uw emmer met zand, u bent nu in het bezit van een zeldzame glazen fulguriet. (écht waar!)

sm3n
17 november 2009, 22:34
Try this!

Neem een hoge, open plek.

Neem een emmer vol zand.

Steek een lange ijzeren staaf in het zand in de emmer.

Ga uit de weg en wacht tot na het onweer.

Kijk in uw emmer met zand, u bent nu in het bezit van een zeldzame glazen fulguriet. (écht waar!)

als den bliksem inslaat ja :d anders mag dienen paal der nog lang in staan ze

GaMe®
17 november 2009, 22:37
als den bliksem inslaat ja :d anders mag dienen paal der nog lang in staan ze

Wat natuurlijk kan helpen, is een kleine vuurpijl aansteken, waar je een ijzeren draad aanhangt.

GaMe®
17 november 2009, 22:39
Neen, ik heb daar ooit eens een reportage van gezien op NatGeo ofzo.

Er waren dus effectief mensen, op een berg, die tijdens een onweer de spanning in de lucht meetten. Als de spanning piekte, schoten zij dus een vuurpijl met een ijzeren draad de wolken in. Deze draad geleidde dan de bliksem in een zandbak.

En ze hadden dus iedere keer prijs. Met als resultaat een paar glazen fulgurieten.

Skyscraper
17 november 2009, 22:43
Hm, en waren dat extreem hoge bergen? Of gewoon grote 'heuvels'? Lijkt mij ook wel te helpen moest ge dat in de buurt van een meer doen ofzo.

GaMe®
17 november 2009, 23:13
Hm, en waren dat extreem hoge bergen? Of gewoon grote 'heuvels'? Lijkt mij ook wel te helpen moest ge dat in de buurt van een meer doen ofzo.

Neen, was niet op een extreem hoge berg. Gewoon op een heuvel bij een stad.

Wel in een regio waar veel onweersdagen zijn per jaar uiteraard.

Was mooi om te zien hoe dat men eigenlijk de bliksem kon manipuleren en hem kon laten inslaan waar men wou.

18 november 2009, 16:44
Oke,sorry dat ik niet concreet was.
Wat ik eigenlijk bedoel is de bliksem opvangen en gebruik van maken.
Al gaat het niet in de praktijk lukken alles kan theoretisch natuurlijk.

Skyscraper
18 november 2009, 16:45
Als het theoretisch zo simpel kan, verlicht ons dan 's?

Selderijstok
18 november 2009, 16:50
Me zo'n bakske gelijk in ghostbusters?

GaMe®
18 november 2009, 17:04
Hij bedoelt misschien hoogspanningskabels die zo hoog zijn dat ze in de onweerswolken hangen. Zodat ze de spanning kunnen opnemen tijdens een onweer en opslaan om te gebruiken.

Totaal niet doenbaar en rendabel dus. :-)

Skyscraper
18 november 2009, 17:11
Ja dat opslaan, daar gaat 't fout hé.

GaMe®
18 november 2009, 17:16
Ja dat opslaan, daar gaat 't fout hé.

Alles gaat gewoon fout gaan :D

Skyscraper
18 november 2009, 17:17
Maar stel nu, hypothetisch, alsge 'n goeie manier van opslaan vindt (dus genoeg capaciteit). Wat zou er dan nog misgaan? Het opvangen zelf moet lukken denk ik, en 't transport?

zwerver
18 november 2009, 17:20
Wel, als ge een goeie manier hebt om de energie op te vangen, een goeie manier hebt om ze op te slaan en een goeie manier om ze weer vrij te geven en een goeie manier om ze op de juiste plaats te krijgen, dan is er geen probleem!

Duffman-
18 november 2009, 17:43
Als ge het kunt opvangen en opslaan zal de rest wel geen probleem meer zijn zeker.:unsure:

tokke_1
18 november 2009, 19:12
Wat zijn we weer lekker realistisch bezig zeg.

ic = C*dV/dt

En redeneer er nu zelf maar op waarom het zo niet zal gaan :)

Deuh... tenzij ge ne kabel van een paar meter dik hebt zal uwe stroom idd veel te groot zijn. Maaaaaaaaar... in theorie is alles mogelijk.
Dus neen... bliksem opvangen is niet voor nu. En misschien niet voor in de nabije toekomst. Maar ooit zal er misschien wel een manier zijn.

Skyscraper
18 november 2009, 19:16
Welja idd, over die kabel had ik 't dus. Denk dat ge daar 'n ferme (geisoleerde ook, anders zult ge ook weer 'n groot verlies hebben?) kabel voor nodig hebt.
En als ge die stroom kunt opvangen, valt er wat met te doen? Lijkt mij wel 'n fijne B-oplossing voor 't energie tekort?

denkimi
18 november 2009, 19:26
bliksem is toch statische elektriciteit en dus totaal onbruikbaar?

Skyscraper
18 november 2009, 19:30
Hm ja ik dacht ook al zoiets, maar kan daar niks met gedaan worden?

^MystiQ
19 november 2009, 22:39
Deuh... tenzij ge ne kabel van een paar meter dik hebt zal uwe stroom idd veel te groot zijn. Maaaaaaaaar... in theorie is alles mogelijk.
Dus neen... bliksem opvangen is niet voor nu. En misschien niet voor in de nabije toekomst. Maar ooit zal er misschien wel een manier zijn.

Theoretisch is in principe alles mogelijk ja maar zelfs in praktijk zal men iets dergelijks nooit kunnen uitvoeren.

Wat bedoelen jullie precies met "statische elektriciteit", dat is een term die ik nog niet eerder gehoord heb, misschien onder een andere benaming :)

Gromme
19 november 2009, 22:51
Ik weet zelfs dat ze bezig waren met koffie dat opdroogt, om te kijken hoe ze daar energie uit konden halen.

Dus koffieplekken maar dan waarschijnlijk in't groot ofzo maar dan met iets anders. Was ooit in een documentaire over energie opwekken. Denk op Nat Geo. Iemand dat het kan bevestigen.

Vanaf men die electriciteit kan opvangen en gebruiken, ja dan hebben we wel wat energie.
Maar bliksem is zoiets krachtig, ik denk dat vele mensen zelfs nog niet echt begrijpen hoeveel kracht erachter zit.

23 november 2009, 20:32
Zeer nuttige informatie.

SluitspierMusketier
23 november 2009, 20:43
Lolz dat van die emmer en stalen buis in midden van mij ga ik echt is probere :D Hmm ok niet lache want ben 14 en hier totaal geen verstand van... maar als ze nu is een hoge paal maken, daar een geleider opzette en dus alle bliksem in de buurt daarin late inslage en zo opslage? oke kan dom zijn dus nie lache!

Unkn0wn
23 november 2009, 20:49
Zeker de stalen buis blijven vasthouden, anders gaat het niet lukken.

pietje666
23 november 2009, 21:01
Ge hebt gewoon deze kerel nodig click (http://images.needcoffee.com/doc-brown.jpg) die kan der toch zijne auto op laten rijden :unsure:

23 november 2009, 21:10
Lolz dat van die emmer en stalen buis in midden van mij ga ik echt is probere :D Hmm ok niet lache want ben 14 en hier totaal geen verstand van... maar als ze nu is een hoge paal maken, daar een geleider opzette en dus alle bliksem in de buurt daarin late inslage en zo opslage? oke kan dom zijn dus nie lache!

Eumh voordat je, je met elektriciteit gaat bezig houden zou ik eerst aan mijn grammatica werken?

Grapje :D

SluitspierMusketier
23 november 2009, 21:12
Kerol, ik zei toch : ik ben 14 en studeer handel: zegt genoeg:)

Conqie
23 november 2009, 21:21
Wel, als ge een goeie manier hebt om de energie op te vangen, een goeie manier hebt om ze op te slaan en een goeie manier om ze weer vrij te geven en een goeie manier om ze op de juiste plaats te krijgen, dan is er geen probleem!

Needless to say dat ge dan miljardair wordt.

Epyon
23 november 2009, 21:37
Je kan bliksem niet zomaar opvangen of geleiden. De dI/dT is veel te scherp, er bestaat geen enkel materiaal die dat kan opvangen - of het zou al astronomische afmetingen moeten hebben. Bovendien is een bliksem niet je typische geleiding van elektriciteit maar een vlamboog die plasma genereert. Dat zet je niet zomaar om in elektriciteit.

Er is wat onderzoek gedaan naar het gebruiken van bliksemenergie en dat spitste zich vooral toe op het inzetten van bliksems voor de generatie van waterstof of voor het opwarmen van water. Echter, de bruikbare energie in de bliksem blijkt enorm laag te zijn (enkele honderden Wh'en) en je hebt bliksemvorming niet in de hand. Wel kan je bliksems induceren als de meteorologische omstandigheden goed zijn, daar gebruik je dan bij voorkeur een laser voor die een geïoniseerd pad kan vormen, maar meteorologische omstandigheden blijven onvoorspelbaar. Praktische cases zijn er nooit geweest en wetenschappers houden er zich ook niet echt mee bezig.

Solid Q
24 november 2009, 11:52
Yes, laten we enkele honderden gigajoules aan energie, wat zoveel is als alle vier de kernreactoren van Doel enkele minuten lang genereren, in een fractie van een seconde in een batterij steken. Misschien hebben ze bij Epyon (http://www.epyon.nl/) wel iets!

Misschien een stomme vraag, maar heb jij dat bedrijf misschien recent opgericht ?

Epyon
24 november 2009, 14:40
Puur toeval eigenlijk. Ook wel zeer toevallig dat het net zoals ik mensen van een unief zijn tho. Die ook met energie bezig zijn.

spray-bunny
24 november 2009, 16:02
Ha zalig, ik had laatst ook het idee om groene energie te creëren door het opvangen van bliksem.
'k Ben dan ook weer snel met m'n voeten op de grond terecht gekomen na de uitleg van een burgie:p.

25 november 2009, 15:34
Epyon=light?

SXe
25 november 2009, 16:19
Iemand van mijn klas is ook is begonnen met ideeën uit te werken rond bliksem opvangen.