PDA

Volledige versie bekijken : Software Gezocht : Testomgeving

Tristan
4 november 2009, 18:26
Beste 9lives'ers,

Ik ben op zoek naar iets waarin ik nieuwe programma's kan testen, vanalles kan uitproberen, zonder dat daarvan iets wordt achtergelaten op het feitelijke besturingssysteem. Handig zou ook zijn moest ik in die testomgeving kunnen surfen op sites die mss spyware enz achterlaten op uw pc, maar in dit geval dat dan doen in die testomgeving.

Weet iemand hier iets over of wat ervaring hier omtrent?
Zou een 'virtual machine' hiervoor een tussenkomst zijn?

Alvast bedankt :)

Yank
4 november 2009, 18:31
je kunt bvb VirtualPC gebruiken om een virtueel besturingssysteem aan te maken en alles daarop te doen.

maar een SandBox omgeving kan ook al veel helpen.
zo kunnen applicaties wel je harde schijf lezen, maar kunnen ze niet zomaar zaken veranderen.

Exit
4 november 2009, 18:57
virtualpc, vmware, .... dus een virtuele computer op de computer

D-dude
4 november 2009, 19:08
sandboxie (http://www.sandboxie.com/) zou je natuurlijk ook perfect kunnen gebruiken.

Tristan
4 november 2009, 19:33
Bedankt voor de tips :) !
Is er eigenlijk een manier om te testen of bv sandboxie weldegelijk niets achterlaat in het windowsregister of dergelijke?

Zelete
5 november 2009, 00:23
Voor als "testomgeving" zoals jij het omschrijft met applicaties installeren zou ik toch gaan voor een Virtual PC. Ikzelf gebruik VirtualBox met een saved state image die op 6 seconden ongeveer opstart.

Sandboxie gebruik ik ook, dat werkt voor applicaties ook maar ik gebruik het gewoon voor elke browser sessie in diezelfde Virtual PC. Zolang er # blabla # in de titelbalk staat van uw programmatje schrijft/leest hij naar de Sandbox.

Bovendien als ik afsluit zet VirtualBox die image terug naar hoe hij was vlak voor het opstarten.

Ik zou dus een combinatie van beiden gebruiken.

Tristan
5 november 2009, 16:31
Voor als "testomgeving" zoals jij het omschrijft met applicaties installeren zou ik toch gaan voor een Virtual PC. Ikzelf gebruik VirtualBox met een saved state image die op 6 seconden ongeveer opstart.

Sandboxie gebruik ik ook, dat werkt voor applicaties ook maar ik gebruik het gewoon voor elke browser sessie in diezelfde Virtual PC. Zolang er # blabla # in de titelbalk staat van uw programmatje schrijft/leest hij naar de Sandbox.

Bovendien als ik afsluit zet VirtualBox die image terug naar hoe hij was vlak voor het opstarten.

Ik zou dus een combinatie van beiden gebruiken.

Bedoel je dan Windows Virtual PC, die in Win7 zit?
En heb je wat meer info ivm die images terugzetten? Hoe gaat dit precies in zn werk?

Zelete
5 november 2009, 20:27
Bedoel je dan Windows Virtual PC, die in Win7 zit?
En heb je wat meer info ivm die images terugzetten? Hoe gaat dit precies in zn werk?
Ik bedoel overal VirtualBox, maar denk wel dat het misschien ook mogelijk is met Windows 7.

In VirtualBox heb ik een XP geinstalleerd met Sandboxie, Avast, Firefox, Adblock etc etc, die image heb ik gesaved.

Als je dan afsluit kan je kiezen: herstarten, afsluiten, etc etc maar ook "revert to saved state" of iets dergelijks, dus terug gaan naar de opgeslagen image. Je bent dus als het ware altijd bezig met een clean install.

Je kan dan ook dingen er aan toevoegen, als je WinRAR ofzo bijvoorbeeld altijd beschikbaar wil hebben start je gewoon je XP, installeer je WinRAR en save je een nieuwe image.

Tristan
8 november 2009, 10:55
Bedankt allemaal, twerkt super ! :)