PDA

Volledige versie bekijken : Ziekte

Starrk
3 november 2009, 19:16
Ik ben wel eens benieuwd wie van ons door wat getroffen wordt deze winter.

Ik zal de spits maar afbijten:

Zware keelontsteking. Erg veel koorts, spierpijn in mijn benen. Ik voel me op zich niet slecht, maar wel enorm suf en moe.
Een hele week thuis schimmelen.

waffel
3 november 2009, 19:19
Al drie jaar lang niet ziek geweest. Zelfs aan koorts ontsnap ik. Daarvoor éénmaal de griep gehad maar dat is het ook.
Mijn geheim? Wss hoog immuunsysteem en elke morgen vers fruitsap.

Veel beterschap Dekadez en aan allen die nog getroffen zullen worden.

TheFallen
3 november 2009, 19:20
Hoofdpijn, keelpijn en vermoeid zijn.. Griepachtige symptomen maar de koorts blijft nog uit =)
Mijn vriendin heeft echter de griep dus ik zal wel volgen.. :-)

Niet dat ik kan klagen. Ik word vrij weinig ziek =).

Tr1ploid
3 november 2009, 19:22
Zware verkoudheid met een zeer diepe hoest.

NotoriousP
3 november 2009, 19:28
Ik heb een gevoelige keel/sinussen of wat dan ook. Ik krijg elke x maanden keelpijn voor 2-3 dagen, meestal gecombineerd met last van men neus.

Voor de rest ben ik de voorbije 10 jaar fzo niet meer ziek geweest.

Mijn kleinste broertje heeft sinds gisteren wel griep, wrs de mexicaanse. Helaas krijgen tegenwoordig enkel dokters/verpleegsters hiervoor medicatie, geen patiënten. Nuja hij is al bena 16, hij zou ertegen moeten kunnen.

Oldskooler
3 november 2009, 19:35
Al in geen jaren meer ziek geweest.

Ik kan mij mijn laatste pil niet eens meer herinneren.

Ik ben über, ofwel dement.

Belle
3 november 2009, 19:50
Vorige maand sinussen ontstoken, gelukkig heb ik dat niet zo vaak.

Heb het wel elke winter voor dat mijn luchtpijp onsteekt, al sinds een jaar of 5 zit ik daarmee en het wordt precies elke winter erger; vorig jaar van miserie pillen met morfine in moeten pakken (nog nooit zo goed geslapen), maar nadat die verpakking op was kwam dat just dubbel zo hard terug... :)

En damn, da's echt hoesten zoals nen Duitse herder kan blaffen hé, ik hoest letterlijk mijn keel kapot :D

Conclusie: Ik kijk er al naar uit dit jaar!

boeffel
3 november 2009, 20:02

Heb het wel elke winter voor dat mijn luchtpijp onsteekt, al sinds een jaar of 5 zit ik daarmee en het wordt precies elke winter erger; vorig jaar van miserie pillen met morfine in moeten pakken (nog nooit zo goed geslapen), maar nadat die verpakking op was kwam dat just dubbel zo hard terug... :)

En damn, da's echt hoesten zoals nen Duitse herder kan blaffen hé, ik hoest letterlijk mijn keel kapot :D

whahaha isabelle

ik heb niks trouwens

Starrk
3 november 2009, 20:07
Ik word ook amper ziek. Ik denk dat het geleden is van het lager dat ik nog echt ben moeten thuis blijven voor ziekte.

Mexicaanse is bij ons ook al gepasseerd, via mijn zus.

de Waaslandwolf
3 november 2009, 20:19
...
Wie we hier hebben. Hallo enzo.

On topic: al sinds mijjn 17 niet meer echt ziek geweest. Ondertussen stilaan in de buurt van de 23, en hooguit een verkoudheid of wat keelpijn gehad. Aangezien ik echter het hele jaar door wat loop te snotteren en snuiten dankzij een paar allergieën, is dat voor mij iets te normaal om het nog als 'ziek' te klasseren.

ozl
3 november 2009, 20:21
Ik sukkel al een paar maanden met slijmen die maar niet weggaan. Zit constant vast in mijn keel en soms heb ik gewoon constant kotsneigingen. Kan ze niet oprochelen of ophoesten. Morgen bellen voor een scan van mijn sinussen.

Mijn pa zit sinds vandaag met de mexicaanse griep. Hopelijk krijg ik het ook niet want ik kan het mij echt niet permitteren van nu te moeten thuisblijven van school (groepswerk).

Belle
3 november 2009, 20:25
Wie we hier hebben. Hallo enzo.

On topic: al sinds mijjn 17 niet meer echt ziek geweest. Ondertussen stilaan in de buurt van de 23, en hooguit een verkoudheid of wat keelpijn gehad. Aangezien ik echter het hele jaar door wat loop te snotteren en snuiten dankzij een paar allergieën, is dat voor mij iets te normaal om het nog als 'ziek' te klasseren.

Hoi hoi, da's ook weer toeval.
En zet ge nog altijd uw verwarming niet op in de winter? ;) Ik zou in uw plaats al lang gestorven zijn aan ehh... Hypothermia? :P

DBK
3 november 2009, 20:26
Zware verkoudheid gehad tijdje geleden en voor de rest mijn sinussen, elke winter weer, die zitten bijna altijd vol met snot met de nodige hoofdpijn erbij.

w00tw00t
3 november 2009, 20:52
griep :sleep:

alexii
3 november 2009, 20:58
Ik word zelden ziek.

Mijn geheim? Nooit mijn immuumsysteem verzwakt met pillen.

waffel
3 november 2009, 21:04
Ik word zelden ziek.

Idd, als je eens ziek bent moet je het uitzieken ipv direct antobiotica te nemen etc.

Approved
3 november 2009, 21:06
af en toe eens hoesten, voor de rest ook amper iets

de Waaslandwolf
3 november 2009, 21:13
Hoi hoi, da's ook weer toeval.
En zet ge nog altijd uw verwarming niet op in de winter? ;) Ik zou in uw plaats al lang gestorven zijn aan ehh... Hypothermia? :P
Vorige winter geen enkele keer, het heeft hier binnen één keer gevroren 's nachts. :D Deze winter ga ik ze toch nog eens afstoffen en af en toe aanzetten, ik heb iets te veel koudegevoelige blessures.

cuda
3 november 2009, 21:14
Idd, als je eens ziek bent moet je het uitzieken ipv direct antobiotica te nemen etc.
en als je antibiotica neemt is het van groot belang de kuur uit te nemen.
Iets wat vele niet doen

Nog niet getroffen door ziekte dit jaar, maar naar jaarlijkse gewoonte krijg ik meestal een goei zware griep tegen het begin van de blok dus nog een paar maanden geduld.:woohoo::(

Preske
3 november 2009, 21:34
ik zit in een contant evenwicht van ziek en niet ziek...

PersonalJesus
3 november 2009, 21:40
Was graag nog eens ziek geweest. Hoestsiroop is njam njam. :love:

Klinkt wel nog onrespectvol eigenlijk tegenover alle ernstig zieken ... bij deze: een klein griepje graag. :p

Naradia
3 november 2009, 21:56
verkoudheid voor de 2de keer in 2 maand :angry:

Frado2005
3 november 2009, 22:15
Was graag nog eens ziek geweest. Hoestsiroop is njam njam. :love:

Klinkt wel nog onrespectvol eigenlijk tegenover alle ernstig zieken ... bij deze: een klein griepje graag. :p

tis te zien welke, hier is't zulke zelfgemaatk brouwsel van de apotheek, en da smaakt minder goe:p . Vroeger actifet ofzo, da was lekker::p ; Maar nieuwe versie is minder goe:(
Anyways: hier nog niet ziek:unsure:

w00tw00t
3 november 2009, 22:30

Dus iedereen die ziek is pakt antibiotica?

Vreemde redenering of lees ik het beetje verkeerd :)

Iedere persoon weet van zijn eigen wat zijn lichaam aankan en wat niet. Als je griep hebt dan moet je redelijk goed zot zijn om niks te pakken. Paracetamol is toch standaard. En niet iedereen heeft de luxe om 2 weken aan een stuk in bed te blijven ;)

Karre
3 november 2009, 22:44
Begonnen met een verkoudheid en nu zit ik met sinusitis :(

Katoom
3 november 2009, 23:02
Paar weken terug Mycoplasma pneumoniae - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycoplasma_pneumoniae) gehad.

moehaa!
3 november 2009, 23:12
Enorm zelden in mijn leven ziek geweest buiten mss de occasionele lichte verkoudheid, en dan 2 jaar geleden galstenen gehad en men galblaas moest eruit. Gelukkig heb ik daar geen last van, ik leef en voel me exact hetzelfde als voor de ingreep.

smiley
3 november 2009, 23:17
Ik word zelden ziek.

1. kunt ge bewijzen dat uw imuunsysteem op lange termijn sterker wordt door geen antibiotica te pakken?

2. niet iedereen wil lang en zwaar ziek zijn, de meesten willen er snel vanaf en zich snel beter voelen

3. economisch gezien suckt het maar als al dat personeel zo lang thuis moet blijven. De maatschappij betaalt dan voor al dat ziekenverlof, dat drastisch ingeperkt wordt met pillen en antibiotica.

4. van sommige alledaagse, banale kwaaltjes sterven mensen als ze geen antibiotica pakken.

dus geef mij dan maar antibiotica :)

w00tw00t
3 november 2009, 23:42

Misbruik van antibiotica zorgt voor niets goed. Antibiotica pakken voor iets waar het zeker niet voor nodig is noem ik pas onnozel.

koebeest
4 november 2009, 00:30
Naja, ik neem nooit medicijnen en in uiterste nood pak ik eens iets. Doordat ik ze enorm zelden neem is mijn lichaam nog niet gewoon aan zulke pillen en ervaar ik het effect nog maximum! super!

freakykiller
4 november 2009, 00:37
Noppes :unsure: misschien wel eens een lopende neus en wat gehoest maar dat was het zowat voor de laatste 5 jaar ?
Ik grijp maar naar siroop ofzo tegen een verkoudheid als het 3 maanden duurt :p

Roald
4 november 2009, 00:41
1. kunt ge bewijzen dat uw imuunsysteem op lange termijn sterker wordt door geen antibiotica te pakken?

2. niet iedereen wil lang en zwaar ziek zijn, de meesten willen er snel vanaf en zich snel beter voelen

3. economisch gezien suckt het maar als al dat personeel zo lang thuis moet blijven. De maatschappij betaalt dan voor al dat ziekenverlof, dat drastisch ingeperkt wordt met pillen en antibiotica.

4. van sommige alledaagse, banale kwaaltjes sterven mensen als ze geen antibiotica pakken.

dus geef mij dan maar antibiotica :)1. Ja, dit is toch bewezen? Heb toch nog niet zolang geleden op het nieuws op tv gehoord dat antibiotica beter niet genomen wordt indien het niet echt nodig is, onder meer omdat je het dan sneller terug zitten hebt. Ofwel was dit in het algemeen met pillen :p

Daarnaast ben je van de meeste dingen niet zwaar ziek en gaan mensen er toch pillen voor pakken (zware verkoudheid, hoofdpijn, ...). Ik ben amper ziek, af en toe wat verkouden. Maar ik eet wel vrij gezond en probeer ook elke dag twee stukken fruit te eten, drink multivitaminesap (niet voor de vitaminen maar omdat het lekker is :love:), heb altijd huisdieren gehad en ben ook sinds kinds af aan goed opgevoed qua eetmentaliteit (fruit en groenten eten en zeker eerst proeven). Denk ook dat dit tegenwoordig een probleem is. Ik ken namelijk veel mensen die groenten (en het grootste aantal van het fruit) niet lekker vinden en daarom niet eten, terwijl ik dit zeker even lekker vind als het vlees (soms ook lekkerder, hangt er vanaf wat het is). Dan is je immuunsysteem ook wel zwakker denk ik.

Achja, de laatste jaren amper nog écht ziek geweest, kan me het niet meer herinneren eigenlijk dat ik nog koorts heb gehad (misschien nog eens 38° ofzo, maar toch niet hoger). Wel vaker een verkoudheid, maarjah dat gaat over en is alleen maar wat hinderlijk :p

Cin
4 november 2009, 00:46

1. Ja, er is namelijk al aangetoond dat de mogelijkheid om geheugencellen (http://nl.wikipedia.org/wiki/B-geheugencel)te vormen na een infectie, efficiënter verloopt zonder inname van antibiotica. Overigens vermoedt men al een tijdje dat verschillende antibiotica (oxytetracycline, doxycycline, moxalactam, cefuroxime, ...) de delingsactiviteit van immuuncellen onderdrukken.

2/3. Wanneer je antibiotica neemt riskeer je ook je darmflora uit te roeien wat weer nadelige effecten heeft op de gastheer. Hierdoor kunnen complicaties ontstaan die dan weer bijdragen aan een langer herstel. Maar over het algemeen heb je natuurlijk gelijk, economisch gezien is het beter van wel eens af en toe antibiotica te slikken.

4. Nonsens! Een gezonde mens sterft niet van een alledaags, banaal bacterieel kwaaltje.

Ik zeg natuurlijk niet dat je geen antibiotica mag nemen, maar persoonlijk neem ik dit enkel als het ernstig wordt. Ik ben nu nog zelden ziek, in de laatste 2 jaar heb ik 1 verkoudheid gehad en heb ik af en toe liggen snotteren. Als ik dan hoor dat mijn buurman nog eens is begonnen aan een antibioticakuur omdat hij snel van zijn bronchitis of griep wil af zijn, dan vraag ik me toch echt af wie zijn dokter is.

Je immuunsysteem vaart er beter bij wanneer je geen antibiotica neemt. Door het overmatig gebruik ervan creëren we superbacteriën die niet alleen resistent zijn aan antibiotica, maar ook nog eens virulenter (lees agressiever) en beter zijn in het ontwijken van ons imuunsysteem. We weten dat dankzij antibiotica pathogenen nu sneller evolueren terwijl ons immuunsysteem dat niet doet.

joris_123
4 november 2009, 00:56
voor de moment heb ik AIDS, ebola, het hantavirus en teelbalkanker.

in het verleden heb ik ook nog difterie, polio en hondsdolheid gehad.

w00tw00t
4 november 2009, 00:58
voor de moment heb ik AIDS, ebola, het hantavirus en teelbalkanker.

in het verleden heb ik ook nog difterie, polio en hondsdolheid gehad.

:love:

Tibokio
4 november 2009, 01:49
Als je griep hebt dan moet je redelijk goed zot zijn om niks te pakken.

Dan ben ik werkelijk geschift ;)

Ik neem alleen iets als het echt niet anders kan.

OT: Niet ziek ATM; mexicaanse griep al gehad, kmoet zeggen dat ik al véél zwaardere griepen heb meegemaakt.

kingjulie
4 november 2009, 06:49
chronische sinusitis 2-3 maal per jaar een opstoot. 2 weken geleden nog gehad.

SlashDotDash
4 november 2009, 09:20
Ik zeg natuurlijk niet dat je geen antibiotica mag nemen, maar persoonlijk neem ik dit enkel als het ernstig wordt.

Zo zou het moeten zijn.

De komende jaren zitten er zo goed als géén nieuwe antibiotica in de pipeline en het resistentieprobleem wordt er niet beter op... De overconsumptie van die pillen is idd écht geen goeie zaak.

Dr_Evil
4 november 2009, 10:45
Ik heb gelezen dat als je al eens griep hebt gekregen van het type H1N1 dat je beter beschermd bent tegen al de types van die virus. Mexicaanse griep is daar 1 van.

Bron : scientific american

Ook heb ik rode hond gekregen als ik jong was en omdat de dokters te snel hebben ingegrepen heb'k het nog een tweede keer gekregen. Ter info, rode hond kan je maar 1 keer krijgen zoals mazelen of iets dergelijk.

Dus ik denk dat je wel baat hebt bij uitzieken. Je immuun systeem past zich aan en gaat meer waakzaam zijn tegen over die ziekte.

Arifiene
4 november 2009, 11:08
Ieder jaar wel een keelontsteking of 4.
Vroeger nam ik antibiotica, nu niet meer.

Nu heb k barstende koppijn en koorts, dus kheb toch een neurofen genomen.

Exorikos
4 november 2009, 11:10
Griep, welke variant boeit niet echt. Zwaar koorts, hoofdpijn en nekpijn.

Arifiene
4 november 2009, 11:13
Griep, welke variant boeit niet echt. Zwaar koorts, hoofdpijn en nekpijn.

Ah, dan zou k da wel es kunnen hebben.

Brick Top
4 november 2009, 11:17
Ik ben ook niet gemakkelijk ziek, kan mij de laatste keer niet meteen herinneren. Twee jaar geleden wel een voedselvergiftiging gehad door een rot broodje Pita te eten. Maarjah, telt dat mee?

Een geheim heb ik niet echt: Ik rook niet, drink niet, sport veel en eet relatief gezond. Maar 't zal wel eerder met hoerechance te maken hebben. :p

Marginal0
4 november 2009, 11:35
Al drie jaar lang niet ziek geweest. Zelfs aan koorts ontsnap ik. Daarvoor éénmaal de griep gehad maar dat is het ook.

Ik ook al bijna 2 jaar nix meer voorgehad. Maar da's niet altijd positief. Vanuit mijn ervaring met ziek zijn maak ik precies op dat hoe langer het duurt in-between, hoe intenser het wordt.

Maar soit, ik ben al blij da'k er altijd doorkom zonder die rommel te moeten slikken. Is nergens goed voor.

freakykiller
4 november 2009, 12:05
Ik ben ook niet gemakkelijk ziek, kan mij de laatste keer niet meteen herinneren. Twee jaar geleden wel een voedselvergiftiging gehad door een rot broodje Pita te eten. Maarjah, telt dat mee?

Een geheim heb ik niet echt: Ik rook niet, drink niet, sport veel en eet relatief gezond. Maar 't zal wel eerder met hoerechance te maken hebben. :p

Hoerechance idd :p Van mij is het bijna omgekeerd bij al die gegevens en ben ook nauwelijks eens ziek

gilbereke
4 november 2009, 12:16
Ik sukkel al een paar maanden met slijmen die maar niet weggaan. Zit constant vast in mijn keel en soms heb ik gewoon constant kotsneigingen. Kan ze niet oprochelen of ophoesten. Morgen bellen voor een scan van mijn sinussen.

Mijn pa zit sinds vandaag met de mexicaanse griep. Hopelijk krijg ik het ook niet want ik kan het mij echt niet permitteren van nu te moeten thuisblijven van school (groepswerk).

Zijn het echt slijmen of heb je het gevoel dat er "iets" in je keel zit, vocht of precies overdreven veel speeksel?

Kan even goed iets anders zijn dan sinussen. Vooral omdat je zegt dat je braakneigingen hebt, denk ik eerder aan reflux dan iets van de sinussen.

gilbereke
4 november 2009, 12:25

1. Ja en neen: iemand die antibiotica pakt kan inderdaad een verlaagd immuumsysteem krijgen omdat antibiotica uw darmflora volledig kapot maakt en u dus gevoeliger zal maken aan bacteriele infecties (bv.). Wat er dus op neer komt dat je wanneer je antibitioca neemt of nadien je zeker moet proberen veel yoghurt, kaas of bv yakult te drinken/eten.
Anderzijds: neem je antibiotica en eet of drink je ook die zaken dan zal je immuumsysteem wel terug op peil raken en zal je geen nadelen ondervinden.
Echter de volgende bemerking die viel mensen niet begrijpen: het is NIET omdat jouw immuumsysteem op zich niet zwakker wordt, dat het niet zwakker is tegenover bepaalde bacterien....
Ik weet dat dit een rare zin of interpretatie is, maar hoe meer antibitioca we gebruiken, hoe resistenter bepaalde bacterien worden.
Met andere woorden: jouw immuumsysteem blijft even sterk, maar de bacterien worden sterker===> immuumsysteem verzwakt dus in feite tegenover de bacterien.

De rest van uw vragen zijn niet echt vragen maar goede punten, al mag je niet vergeten dat er niet licht met antibiotica omgesprongen mag worden zoals ik reeds aangaf.

Starrk
4 november 2009, 13:30
Sinds deze nacht enorme keelpijn en steken in mijn middenrif als ik diep ademhaal, of hoest. Zelf moet ik een specifieke hoestsiroop nemen (die m.i. geen schijt werkt) en een 5-dagen durende antibiotica-kuur. Ik ben er echter geen fan van.

Mijn koorts is precies wel goed aan het zakken.

Illcat
4 november 2009, 13:35
Lichtjes aan het snotteren.

Al een tijd geleden dat'k nog echt ziek ben geweest. Verbaast mij wel aangezien ik toch bij een risicogroep zit, heb namelijk astma en ben allergisch. Voor het eerst zal ik nu ook een griep vaccinatie krijgen gewoon uit voorzorg (niet voor Mexicaanse).

Avondland
4 november 2009, 13:59
Wat keelpijn en een droge hoest gehad. Maar dat is ieder jaar een terugkerend fenomeen. Duurt ongeveer een weekje en dan is het weer gedaan. Griep is al geleden van de lagere school en voor de rest ben ik eigenlijk nooit echt ziek geweest buiten eens een virale infectie aan de luchtwegen.

Exorikos
4 november 2009, 16:11
Ah, dan zou k da wel es kunnen hebben.

Ik heb wel twee dagen mezelf moeten opsluiten in het donker omdat ik anders het gevoel had dat mijn hoofd zou openbarsten en maandagnacht 40° koorts, terwijl ik normaal rond de 36° zit.

Marginal0
4 november 2009, 17:47
iemand zei me gisteren nog dat ongeveer 30% van de bevolking iets zou voorhebben dezer dagen.

da's vrij veel, lijkt me. :)

hazerd
4 november 2009, 21:49
Ook al +- 2-3j niet meer ziek geweest.
Zit wel altijd buiten , weer of geen weer.
Hoog immuunsysteem wss ^^

Burrid
5 november 2009, 00:00
Hoestsiroop heeft volgens mij nog nooit wat uitgehaald.
Ofwel zijn de effecten zo miniem dat ik er nooit wat van merk.
Want ik merk er nooit wat van..

Starrk
5 november 2009, 10:40
ligt het aan mij of is sex met griep leuker dan anders? :love:

Zeker als je plots een lading snot in haar rosbief plant, heerlijk.

Drien
5 november 2009, 11:17
Bronchitis hier.. Voor de 2de keer in 3 maanden. Dus weeral antibiotica hier omdat de dokter het niet vertrouwd zonder. Vorig jaar wou hem het proberen zonder met als gevolg dat ik een week later een longontsteking had.

Exorikos
5 november 2009, 13:21
Toch maar de dokter laten komen. In plaats van dat ik beter word, komt er altijd iets bij. Vandaag vieze slijmen en een koortsblaasje. Ik had gisteren ook het gevoel dat ik niet goed op mijn benen stond, maar dacht dat dat was van amper te eten maandag en dinsdag, maar gisteren heb ik voldoende gegeten en het is nog steeds van dat.

EDIT: Griep met bijkomende infectie op de luchtwegen ! <o/

UrbanusVanAnus
5 november 2009, 14:21
Laatste 2 jaren ofzo ook niet echt ziek geweest
af en toe wel eens een verkoudheid of wa keelpijn, ma da is nie echt ziek zijn imo

Cin
5 november 2009, 14:32
Bronchitis hier.. Voor de 2de keer in 3 maanden. Dus weeral antibiotica hier omdat de dokter het niet vertrouwd zonder. Vorig jaar wou hem het proberen zonder met als gevolg dat ik een week later een longontsteking had.

Heb je koorts (>38°C)?

kil911ler
5 november 2009, 15:09
2 weken geleden de griep gehad (de gewone :p)

Voor de rest kamp ik met een hoest die nie weg wil (alhoewel et de laatste 2 dagen al vré goed gaat) en voor de rest soms lichte keelpijn

smiley
5 november 2009, 15:16
1. Ja, dit is toch bewezen? Heb toch nog niet zolang geleden op het nieuws op tv gehoord dat antibiotica beter niet genomen wordt indien het niet echt nodig is, onder meer omdat je het dan sneller terug zitten hebt. Ofwel was dit in het algemeen met pillen :p

ik heb ook op het nieuws gehoord dat sinterklaas bestaat :).

1. Ja, er is namelijk al aangetoond dat de mogelijkheid om geheugencellen (http://nl.wikipedia.org/wiki/B-geheugencel)te vormen na een infectie, efficiënter verloopt zonder inname van antibiotica. Overigens vermoedt men al een tijdje dat verschillende antibiotica (oxytetracycline, doxycycline, moxalactam, cefuroxime, ...) de delingsactiviteit van immuuncellen onderdrukken.

ok dat wist ik niet...

2/3. Wanneer je antibiotica neemt riskeer je ook je darmflora uit te roeien wat weer nadelige effecten heeft op de gastheer. Hierdoor kunnen complicaties ontstaan die dan weer bijdragen aan een langer herstel.

elke medicatie heeft complicaties, ook antibiotica. Daarom bestaan er ook indicaties, doseringsschema's en bijsluiters. Je kan een bijwerking die niet navenant is, dan ook niet gebruiken als reden om géén pil te pakken.

Althans niet op globale schaal. Per individuele patient moet je uiteraard wel gaan kijken of hij de pil 'aankan'. Maar in de discussie die we hier voeren vind ik het argument van bijwerkingen niet echt van nut.

4. Nonsens! Een gezonde mens sterft niet van een alledaags, banaal bacterieel kwaaltje.

mm daar ga ik toch niet mee akkoord. Sinds men peniciline heeft uitgevonden zijn infectieziekten (in de Westerse wereld) grotendeels uitgeroeid, en is de sterfte door infectieziekten enorm verminderd.

Je immuunsysteem vaart er beter bij wanneer je geen antibiotica neemt. Door het overmatig gebruik ervan creëren we superbacteriën die niet alleen resistent zijn aan antibiotica, maar ook nog eens virulenter (lees agressiever) en beter zijn in het ontwijken van ons imuunsysteem. We weten dat dankzij antibiotica pathogenen nu sneller evolueren terwijl ons immuunsysteem dat niet doet.

inderdaad. Ik ben ook niet voor een mentaliteit waarbij je tegen elke verkoudheid een zotte antibiotica kuur moet opstarten. We moeten er zorgvuldig mee omspringen, maar ze wel toepassen als het nodig is.

Wat er dus op neer komt dat je wanneer je antibitioca neemt of nadien je zeker moet proberen veel yoghurt, kaas of bv yakult te drinken/eten.
Anderzijds: neem je antibiotica en eet of drink je ook die zaken dan zal je immuumsysteem wel terug op peil raken en zal je geen nadelen ondervinden.

yoghurt en kaas? Wat heeft dat te zien met uw immuunsysteem? misschien een effect op uw darmflora, maar darmflora =/= immuunsysteem zenne :p

1 van onze proffen microbiologie heeft een paar weken geleden letterlijk gezegd dat yakult, danone en al die andere zaken die beweren dat ze je immuunsysteem versterken, bullshit zijn. Hij zei dat er recent een groot onderzoek is geweest dat dit onderzocht heeft, en dat de resultaten allemaal yakult e.d. afkraakten. Ik zou dat onderzoek hier willen posten, maar ik weet niet van wie het is :)

gezonde voeding is natuurlijk sowieso wel belangrijk...

gilbereke
5 november 2009, 15:47
yoghurt en kaas? Wat heeft dat te zien met uw immuunsysteem? misschien een effect op uw darmflora, maar darmflora =/= immuunsysteem zenne :p

1 van onze proffen microbiologie heeft een paar weken geleden letterlijk gezegd dat yakult, danone en al die andere zaken die beweren dat ze je immuunsysteem versterken, bullshit zijn. Hij zei dat er recent een groot onderzoek is geweest dat dit onderzocht heeft, en dat de resultaten allemaal yakult e.d. afkraakten. Ik zou dat onderzoek hier willen posten, maar ik weet niet van wie het is :)

gezonde voeding is natuurlijk sowieso wel belangrijk...

Ik denk dat uwe prof dan een ongelooflijke sukkel is die niet weet waarover hij spreekt.

Tenzij gij uwe prof verkeerd begrepen hebt.
Het klopt dat yakult voor een gezond persoon (iemand die goed eet) niet nodig is, maar voor vele andere mensen die problemen hebben met hun maag etc.. kan dat wel helpen.
En vooral de andere yoghurtjes (ik kan niet op de naam komen) die werken wel , die hebben ook een bepaald wettelijk attest dat aangeeft ze dat ze effectief werken.

en darmflora =/= immuumsysteem ?
Daar volg ik u al helemaal niet in.
Uw darmen, maag spelen een enorm grote rol in uw immuumsysteem.

Het is er niet gelijk aan, maar de rol is absoluut niet te onderschatten.

Exorikos
5 november 2009, 16:10
Ik denk dat uwe prof dan een ongelooflijke sukkel is die niet weet waarover hij spreekt.

Het klopt dat yakult voor een gezond persoon (iemand die goed eet) niet nodig is, maar voor vele andere mensen die problemen hebben met hun maag etc.. kan dat wel helpen.
En vooral de andere yoghurtjes (ik kan niet op de naam komen) die werken wel , die hebben ook een bepaald wettelijk attest dat aangeeft ze dat ze effectief werken.

Inderdaad, dat is vrij basis. Het stond zelfs vrij uitgebreid in onze (beperkte) cursus anatomie.

Gut-associated lymphoid tissue - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Gut-associated_lymphoid_tissue)

Drien
5 november 2009, 17:10
Heb je koorts (>38°C)?

Nu niet meer.. Maar zondagavond, maandag en dinsdag wel.

-Steve-
5 november 2009, 17:17
Hoofdpijn, hoesten, 38 graden koorts, ... Straks nog eens naar den dokter gaan.

smiley
5 november 2009, 17:36

1. mijn prof zei dat yakult niet helpt inzake het IMMUUNSYSTEM
2. hij heeft niet gezegd dat yakult, joghurt en andere producten niet helpen om bv. de transit te verbeteren.

wat jij hier zegt is dat tweede, niet het eerste.

Misschien moet je eerst eens leren lezen voor je zo scherp uit de hoek probeert te komen :). Die man, en de literatuur, zal ook wel geen onzin staan te verkopen hoor.

Met de term 'darmflora' bedoelt men de micro organismen die in uwen darm leven. Wat is het nut van die beestjes? Die helpen met de afbraak van voedingsstoffen in uw darm, en met de absorptie hiervan naar de bloedbaan. Daarnaast produceren ze ook nog een paar stoffen, en helpen ze mee in een aantal processen (vit. K produceren bv.)

Die micro organismen hebben echter geen rol in het afweersysteem.

Over gans uw spijsverteringsbuis zitten wél STRUCUREN van het afweersysteem. Bv. de peyerse platen in het ileum, amandelen, etc. Hierin zitten ook lymfocyten en APC's. Hierin zitten geen cellen van de darmflora. Er is ook geen link tussen die cellen en de darmflora. Ze zijn gewoon allebei aanwezig rond hetzelfde orgaan.

Dus ge kunt stellen dat er, binnen het spijsverteringsstelsel, structuren zijn die een (1e lijns) verdedigingsmechanisme vormen tegen antigenen die ge via de voeding binnenspeelt.

Maar daar heeft uw darmflora niets mee te maken. Darmflora kan in een aantal gevallen wel (on)rechtstreeks voor pathologie zorgen. Stel dat je door antibiotica je darmflora uitschakelt, dan kan het gebeuren dat een andere bacterie in je darm begint te koloniseren en zo voor ziekte zorgt.

Inderdaad, dat is vrij basis. Het stond zelfs vrij uitgebreid in onze (beperkte) cursus anatomie.

Gut-associated lymphoid tissue - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Gut-associated_lymphoid_tissue)

Lees eens de sectie 'components' van die pagina. Staat daar darmflora tussen? Don't think so. De zaken die daar opgesomd zijn, heb ik vermeld in m'n blokje tekst hierboven.

Jullie weten blijkbaar gewoon niet zo goed wat darmflora juist is.
Wat studeren jullie eigenlijk (no offence, maar aangezien je met cursussen anatomie begint te schermen :))?

gilbereke
5 november 2009, 17:52
1. mijn prof zei dat yakult niet helpt inzake het IMMUUNSYSTEM
2. hij heeft niet gezegd dat yakult, joghurt en andere producten niet helpen om bv. de transit te verbeteren.

wat jij hier zegt is dat tweede, niet het eerste.

Misschien moet je eerst eens leren lezen voor je zo scherp uit de hoek probeert te komen :). Die man, en de literatuur, zal ook wel geen onzin staan te verkopen hoor.

Met de term 'darmflora' bedoelt men de micro organismen die in uwen darm leven. Wat is het nut van die beestjes? Die helpen met de afbraak van voedingsstoffen in uw darm, en met de absorptie hiervan naar de bloedbaan. Daarnaast produceren ze ook nog een paar stoffen, en helpen ze mee in een aantal processen (vit. K produceren bv.)

Over gans uw spijsverteringsbuis zitten wél STRUCUREN van het afweersysteem. Bv. de peyerse platen in het ileum, amandelen, etc. Hierin zitten ook lymfocyten en APC's.

Dus ge kunt stellen dat er, binnen het spijsverteringsstelsel, structuren zijn die een (1e lijns) verdedigingsmechanisme vormen tegen antigenen die ge via de voeding binnenspeelt.

Maar daar heeft uw darmflora niets mee te maken.

Lees eens de sectie 'components' van die pagina. Staat daar darmflora tussen? Don't think so. De zaken die daar opgesomd zijn, heb ik vermeld in m'n blokje tekst hierboven.

Jullie weten blijkbaar gewoon niet zo goed wat darmflora juist is.

wat studeert gij?

Als jij zegt dat de darmflora, die micro-organismen in uw darmen geen enkele rol spelen in uw afweerysteem of uw immuumsysteem, ja dan vrees ik dat je nog eens uw boeken moet opendoen.

Het hebben van een goede darmflora is een essentieel onderdeel in uw immuumsysteem, de twee zijn gelinkt aan elkaar.
En zeggen dat de micro-organismen in uw darm totaal geen rol spelen in de verdediging tegen pathogene micro-organismen is fameus verkeerd.

Dat ze geen actieve rol spelen zoals de lymfocyten enzo daar kan ik je gelijk in geven, maar zij zijn wel diegene die bepalen of er moet overgeschakeld worden naar een "actievere" aanpak van het probleem.
Iemand met een gezonde darmflora zal veel minder snel ziek worden of veel minder ziek worden bij contact met bepaalde pathogenen.

Vergeet ook niet dat de micro-organismen in uw buik corrureren met pathogenen en aldus bepaalde ziektes tegengaan.

Op zich kan ik akkoord gaan met u, maar vergeet niet dat uw immuumsysteem begint met goede voeding, goede levensgewoontjes en jawel : de darmflora.
Jij gaat veel te kort door de bocht over de rol van micro-organismen in uw lichaam.

Nu goed, in feite zei je het zelf al in uw reactie.

Alleen mag de rol van de micro-organismen in uw lichaam niet onderschat worden. Dat wordt nog veel te vaak gedaan en zelfs door proffen.

Fiezik
5 november 2009, 18:01

ik was ook 4 jaar lang niet ziek, maar vorige week toch getroffen met griep, 3dagen later was ik terug kiplekker :)
wrs ook een redelijk immuunsysteem

smiley
5 november 2009, 18:16
wat studeert gij?

geneeskunde, en ik heb in vorige jaren alles van fysiologie, anatomie, histologie, etc. van gastro intestinaal gezien. Jij?

Als jij zegt dat de darmflora, die micro-organismen in uw darmen geen enkele rol spelen in uw afweerysteem of uw immuumsysteem, ja dan vrees ik dat je nog eens uw boeken moet opendoen.

Het hebben van een goede darmflora is een essentieel onderdeel in uw immuumsysteem, de twee zijn gelinkt aan elkaar.
En zeggen dat de micro-organismen in uw darm totaal geen rol spelen in de verdediging tegen pathogene micro-organismen is fameus verkeerd.

waar haal je dat eigenlijk? Je zegt dit, maar kan je dat ook verklaren op een concrete manier?

Citeer eens iets uit een handboek of cursus aub, zoals ik gedaan heb.

Dat ze geen actieve rol spelen zoals de lymfocyten enzo daar kan ik je gelijk in geven, maar zij zijn wel diegene die bepalen of er moet overgeschakeld worden naar een "actievere" aanpak van het probleem.

Leg dit eens iets meer uit aub? Overschakelen naar een actievere aanpak?
Op welke manier helpt darmflora met het verwijderen en doden van pathogenen in uw lichaam? Concreet... Niet teveel rond de pot draaien :)

Iemand met een gezonde darmflora zal veel minder snel ziek worden of veel minder ziek worden bij contact met bepaalde pathogenen.

Vergeet ook niet dat de micro-organismen in uw buik corrureren met pathogenen en aldus bepaalde ziektes tegengaan.

Ze concurreren ermee, dat is waar. Dat zei ik ook in mijn post. Maar het feit dat ze ermee concurreren, wil niet zeggen dat ze een element zijn van het immuunsysteem. Tenzij ge hier een discussie gaat beginnen over semantics natuurlijk, maar dan kan ik ook "bewijzen" dat het puntje van uw penis een element is van het immuunsysteem.

En het is niet omdat je ziek wordt als ge slechte darmflora hebt, dat darmflora daarom meehelpen in het immuunantwoord. Ge wordt ook sneller ziek als ge u nooit wast. Is zeep dan ook een element van het immuunsysteem?

Op zich kan ik akkoord gaan met u, maar vergeet niet dat uw immuumsysteem begint met goede voeding, goede levensgewoontjes en jawel : de darmflora.
Jij gaat veel te kort door de bocht over de rol van micro-organismen in uw lichaam.

excuseer? Immuunsysteem begint met goede voeding :s

Een gezond en fit lichaam begint met goede voeding. Een goed immuunsysteem begint met goede genen. De definitie van immuunsysteem zoals het staat in Pinkhof's Geneeskundig Woordenboek:

'Het geheel van leukocyten, voornamelijk voorkomend in lymfoide organen als milt, lymfeklieren, thymus en beenmerg, zorgt voor een afweerreactie tegen bedreigende lichaamsvreemde stoffen of micro organismen.'

gilbereke
5 november 2009, 18:33
geneeskunde, en ik heb in vorige jaren alles van fysiologie, anatomie, histologie, etc. van gastro intestinaal gezien. Jij?

waar haal je dat eigenlijk? Je zegt dit, maar kan je dat ook verklaren op een concrete manier?

Citeer eens iets uit een handboek of cursus aub, zoals ik gedaan heb.

Leg dit eens iets meer uit aub? Overschakelen naar een actievere aanpak?
Op welke manier helpt darmflora met het verwijderen en doden van pathogenen in uw lichaam? Concreet... Niet teveel rond de pot draaien :)

Ze concurreren ermee, dat is waar. Dat zei ik ook in mijn post. Maar het feit dat ze ermee concurreren, wil niet zeggen dat ze een element zijn van het immuunsysteem. Tenzij ge hier een discussie gaat beginnen over semantics natuurlijk, maar dan kan ik ook "bewijzen" dat het puntje van uw penis een element is van het immuunsysteem.

En het is niet omdat je ziek wordt als ge slechte darmflora hebt, dat darmflora daarom meehelpen in het immuunantwoord. Ge wordt ook sneller ziek als ge u nooit wast. Is zeep dan ook een element van het immuunsysteem?

excuseer? Immuunsysteem begint met goede voeding :s

Een gezond en fit lichaam begint met goede voeding. Een goed immuunsysteem begint met goede genen.

Heb geen tijd op deze moment om hier met papers en publicaties allerhande te posten hier
Ik zou alles terug moeten opzoeken en daar heb ik helaas de tijd noch de goesting voor op deze moment.

Op zich ben ik akkoord met al wat je zegt, alleen heb ik het gevoel dat je het nut van een darmflora enorm onderschat.

Het is trouwens een gekend probleem: de huidige geneeskunde (alhoewel het stilaan beter wordt) schenkt te weinig waarde aan de darmflora naar gezondheid toe.
Langzaam zal dat wel veranderen. Denk dan nog maar aan IBS dat dokters nog altijd afdoen als een puur mentaal iets. En zo zijn er nog veel dingen.

Er is een link tussen je voedingspatroon en de gemeenschap van micro-organismen in je lichaam.
Welnu er is ook een link tussen de voeding en ziektes... die micro-organismen zitten daar voor iets tussen. Dat weet men, helaas is het niet evident om in gemeenschapsonderzoek (wat mo) betreft een duidelijk beeld te kunnen geven over de invloed van deze mo op ons lichaam.
We staan wetenschappelijk nog maar aan de basis op het vlak van de invloed van micro-organismen op de aarde, laat staan dat we iets weten over hun invloed op ons lichaam.
Een pathogeen beschrijven en de invloed ervan weergeven is vrij eenvoudig, maar de goede eigenschappen of de invloed van een positief mo op ons klichaam beschrijven is quasi onbegonnen werk momenteel.

Uw stelling over het feit dat een goed immuumsysteem enkel en alleen begint met goede genen bv zegt al genoeg naar mij toe. Dat is een te zwart wit visie.

Genen geven u de basis, voeding en darmflora doet de rest.
(hoewel dat nu wat overdreven cru gezegd is).

Vergeet ook niet dat de medische microbiologie en dan naar de positieve invloed op ons lichaam gericht nog maar een recent verschijnsel is.

Nu ik ga voor de rest akkoord met u en in feite kunt ge al dit vergeten wat ik zeg, zolang ge maar in het achterhoofd houdt dat de darmflora en de micro-organismen toch wel een grotere rol zouden kunnen spelen dan je denkt.

maar goed, qua kennis moet ik zeker het onderspit delven tegen u.
Als toekomstig arts schat ik u veel hoger in dan ik als toekomstig biotechnoloog.
Ik bekijk de zaken ook iets anders, misschien dat wel een reden tot discussie is of tot ongelijkheid in onze kijk op het geheel.

'Het geheel van leukocyten, voornamelijk voorkomend in lymfoide organen als milt, lymfeklieren, thymus en beenmerg, zorgt voor een afweerreactie tegen bedreigende lichaamsvreemde stoffen of micro organismen

Dat spreek ik niet tegen, maar de werking van die organen hangt ook af van uw darmflora.
Net zoals gans uw lichaam afhangt van uw hart.
Nu goed , dat is misschien al vergaand als argument, maar ik zie het toch op grotere schaal dan puur via definities en via hokjes.

-Steve-
5 november 2009, 18:34
Hoofdpijn, hoesten, 38 graden koorts, ... Straks nog eens naar den dokter gaan.

Griep. :/

gilbereke
5 november 2009, 18:39
Griep. :/

griep (mexicaanse)? Hoe weet ge dat zo snel? Of had ge al bloed laten nemen?

-Steve-
5 november 2009, 18:41
Gewone griep. Net naar de dokter geweest en die wist mij dat te zeggen. Twilt weer lukken dat dat in de vakantie moet zijn.

marre_man
5 november 2009, 18:58
Laatste jaar vaker "ziek"; prolly door vriendin (en haar stages).

Voordien amper.

laurensvd
5 november 2009, 21:27
Kzit dus blijkbaar met zo'n mexicaans gevalleke. Minder erg dan verwacht hoewel ik al lang niet meer zo'n hoge koorts heb gehad.

moehaa!
6 november 2009, 00:56

Over gans uw spijsverteringsbuis zitten wél STRUCUREN van het afweersysteem. Bv. de peyerse platen in het ileum, amandelen, etc. Hierin zitten ook lymfocyten en APC's. Hierin zitten geen cellen van de darmflora. Er is ook geen link tussen die cellen en de darmflora. Ze zijn gewoon allebei aanwezig rond hetzelfde orgaan.

Maar daar heeft uw darmflora niets mee te maken. Darmflora kan in een aantal gevallen wel (on)rechtstreeks voor pathologie zorgen. Stel dat je door antibiotica je darmflora uitschakelt, dan kan het gebeuren dat een andere bacterie in je darm begint te koloniseren en zo voor ziekte zorgt.

Je gaat er wel wat licht over vind ik, en er zijn toch een paar links tussen de darmflora en het immuunsysteem.
wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Gut_flora#Immunity)
Nog een bron (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1500832/)

Gut flora have a continuous and dynamic effect on the host's gut and systemic immune systems. The bacteria are key in promoting the early development of the gut's mucosal immune system both in terms of its physical components and function and continue to play a role later in life in its operation. The bacteria stimulate the lymphoid tissue associated with the gut mucosa to produce antibodies to pathogens. The immune system recognizes and fights harmful bacteria, but leaves the helpful species alone, a tolerance developed in infancy.

The intestinal microflora is a positive health asset that crucially influences the normal structural and functional development of the mucosal immune system.

Enteric bacteria form a natural defence barrier and exert numerous protective, structural and metabolic effects on the epithelium (Fig 1BFigure 1). Their influence on intestinal physiology has been shown in comparative studies of germ-free and colonized animals. Germ-free animals are more susceptible to infection and have reduced vascularity, digestive enzyme activity, muscle wall thickness, cytokine production ands serum immunoglobulin levels, smaller Peyer's patches and fewer intraepithelial lymphocytes, but increased enterochromaffin cell area (Shanahan, 2002).

Moreover, ligands from commensal bacteria and commensal-derived symbiosis factors influence the normal development and function of the mucosal immune system (Mazmanian et al, 2005; Rakoff-Nahoum et al, 2004). Commensal bacteria profoundly influence the development of humoral components of the gut mucosal immune system (Weinstein & Cebra, 1991) and also modulate the fine-tuning of T-cell repertoires and T-helper (Th)-cell type 1 or type 2 cytokine profiles (Cebra, 1999; Shanahan, 2002). Thus, it is possible that the composition of the colonizing flora influences individual variations in immunity.

TLRs and NOD proteins are expressed by surface enterocytes and dendritic cells (Abreu et al, 2005), and in the gut PRRs seem to be crucial for bacterial–host communication. Decreased enterocyte proliferation and levels of cytoprotective factors have been observed in TLR-defective mice, and TLR signals mediated by commensal bacteria or their ligands are essential for intestinal barrier function and repair of the gut (Fukata et al, 2005; Rakoff-Nahoum et al, 2004). Many PRR ligands are expressed by commensal bacteria, yet the healthy gut does not evoke inflammatory responses to these bacteria. Conversely, some commensal bacteria exert protective effects by attenuating pro-inflammatory responses induced by various enteropathogenic bacteria (Kelly et al, 2004; Ma et al, 2004; O'Hara et al, 2006). The host and bacterial mechanisms that underpin these effects are being explored.

Zoals je eerder al zei hangt veel af van wat je als definitie voor het immuunsysteem neemt, maar ik denk toch dat ik hier wat interacties heb aangehaald waar je (mogelijk) hebt overgekeken.

Cin
6 november 2009, 02:22
Nu niet meer.. Maar zondagavond, maandag en dinsdag wel.

Goed dat je antibiotica hebt genomen, het was bacterieel. :)

SlashDotDash
6 november 2009, 08:57

Klopt, er is absoluut geen "evidence" dat bovenstaande zaken een relevant positief effect geven. Het kan natuurlijk geen kwaad om na een antibioticakuur extra bronnen van goeie bacteriën in te nemen. Maar dan zou ik persoonlijk de voorkeur geven op een gestandaardiseerd preparaat à la Enterol waarbij je meteen een relevante hoeveelheid binnekrijgt.

Voor preparaten op basis van Saccharomyces boulardii (verwant aan S. cerevisiae) is er enige evidentie van nut bij infectie met Clostridium difficile en bij antibiotica-geïnduceerde diarree,...

Er zijn inderdaad verbanden tussen het immuunsysteem en de darmflora aan te tonen, maar hier is gewoon niet genoeg onderzoek over gedaan om een uitspraak te kunnen doen naar relevantie in alledaagse geneeskunde.

Drien
6 november 2009, 15:08
Goed dat je antibiotica hebt genomen, het was bacterieel. :)

Daarvoor betaal ik mijn dokter dan ook :p

Cin
6 november 2009, 17:43
Je zou er van verschieten hoeveel dokters antibiotica voorschrijven voor een virale bronchitis. :x

(ook de meest voorkomende soort)

SeppeSeppe
6 november 2009, 20:18
beetje last van verstopte neus (is moeilijk te onderscheiden of het een valling is, want heb doorheen het jaar last van allergiën. De kleur van slijm is meestal de verrader.)
Verder heb ik heel het jaar door last van essentiële tremors. Mijn handen schudden altijd een beetje. Verergert elk jaar. Soms moet ik mijn glas met 2 handen oppakken om te kunnen drinken. Soep eten word ook een probleem. Tegenwoordig pak ik een beker. Is wel beu. 30 jaar en trillen als ene van 80. Blijkbaar is het erfelijk, want mn moeder heeft dat ook. Ze kan amper nog koffie uitgieten.

Gromme
9 november 2009, 22:08
Ik heb last van stijve spieren, draaierig zijn, slap voelen, hoesten, zere keel, koud, warm, koud warm..... maar ik heb geen koorts. Dan heb ik toch geen griep hé?

Cin
9 november 2009, 22:17
Laat ik het zo stellen: de kans dat je griep hebt is uitermate klein.

(Al zijn er wel gevallen bekend waar de mexicaanse griep zich zonder koorts presenteert :p)

Gromme
9 november 2009, 22:19
Ok. Mja, weet niet goed wat ik moet doen als het morgen nog zo is. Ben draaierig en voor mijn werk ben ik nogal vaak op de baan ('t ijsboerke).

Cin
9 november 2009, 22:21
Hangt er vanaf hoe je je morgen voelt.

Best eens een dokter bezoeken als dit aanhoudt hé?

Heb je een droge hoest? Voel je druk op je borst? Darmklachten?

spray-bunny
9 november 2009, 22:23
'k heb ook iets griepsachtig te pakken. 38.5 koorts, stijfheid in ledematen, al 3 dagen nauwelijks gegeten en vooral praktisch niet kunnen slapen. De ene moment zweten voor dood, de andere moment shaken van de koude (ondanks 2 donsdekens, electrisch deken en 2 truien:p).

Achja, zolang ik niet bewusteloos raak ga'k toch niet naar de dokter ze. Ik genees wel op wilkracht:unsure:.

Gromme
9 november 2009, 22:35
Mja, ene hier in't straat ging ook genezen op wilskracht. Hij is deze week in elkaar gezakt om niet meer op te staan. Nog geen 45 jaar.

Mja, ik ga inderdaad zien morgen en eventuuel naar de dokter.

Het lastige is als ik niet echt effectief iets heb... dus echt ziek ziek, ben ik niet geneigd om thuis te blijven gewoon omdat ik er niets aan kan geven. Als ik nu kapot gaan van de griep en koorts bvb. dan weet je dat je ergens nog een reden hebt om thuis te blijven. Op mijn studentenjob heb ik 8 jaar gewerkt en de aantal keren dat ik ziek heb gemeld, daar heb je nog geen volle hand voor nodig denk ik.

Maar nu is het iets anders, omdat ik me slap en draaierig voel, en ik dus heel de dag op de baan zit.

Ach we zien morgen wel.

-Steve-
11 november 2009, 13:48
Gisteren rare bijwerkingen gekregen van Dibertyl, je kan het vergelijken met premperan. Plots kreeg ik zo stuipttrekkingen in mijne nek waardoor mijn hoofd altijd naar 1 plaats afweek. Ik kon het gewoon niet recht houden.

We zijn dan naar spoed geweest, daar hebben bloed getrokken en mij aan nen baxter gelegd met een tegenwerkend middel. Na 5 minuten was het dan over, kheb er wel 3 uur mee gezeten. Supervreemd om zoiets mee te maken, je bent zo machteloos.

Atrox
11 november 2009, 15:10
Twee weken geleden een zware verkoudheid op de luchtwegen gehad, hoesten voor dood enzo :p Nu is het nog niet heel over, hoest nog af en toe (vooral buiten) en ik heb ook wat keelpijn, maar precies op een specifiek plekske, alsof daar iets in mijn keel steekt :unsure:

Straks nog eens een hoestfles en wat kippensoep halen :cool:

spray-bunny
11 november 2009, 15:18
Mja, ene hier in't straat ging ook genezen op wilskracht. Hij is deze week in elkaar gezakt om niet meer op te staan. Nog geen 45 jaar.

Mja, ik ga inderdaad zien morgen en eventuuel naar de dokter.
Ben gisteren naar de dokter geweest, maar die kon me eigenlijk niks voorschrijven omdat je bij griep gewoon moet uitzieken... Wilskracht dus:p.
Ondertussen nog een infectie op m'n longen gekregen ook.

KingovHell
14 november 2009, 11:19
Ik ben nooit ziek. Soms wel eens wat hoofdpijn, beetje misselijk of zelden eens diarree. Maar nog nooit moeten thuisblijven. Enkel eens serieus ziek geweest van de waterpokken 2 decennia geleden, maar dat is het. Een geheim heb ik niet :lol:.

Ik consumeer dagelijks drie stukken fruit, eet elke middag en avond m'n groenten, wekelijks vis, vlees en gevogelte. Ik volg de voedingspiramide ;). Een pilletje gebruik ik soms wel eens. Dan gaat het om een Perdolan compositum of een Motillium ;) als ik hoofdpijn heb of me misselijk voel.