PDA

Volledige versie bekijken : Claude Lévi-Strauss overleden

Bluto
3 november 2009, 18:37
Je zal mss denken: weeral een thread over een overlijden? Iedereen die een beetje kennis heeft van de sociale wetenschappen zal echter wel weten dat Lévi-Strauss een enorm belangrijk persoon geweest is. De man heeft baanbrekend werk afgeleverd in verschillende wetenschappen, zoals de sociologie, de antropologie, de filosofie enz. Het structuralisme is een van de belangrijkste stromingen van de 20e eeuw.
Op de mooie leeftijd van 100 jaar heeft hij dit weekend de geest gegeven.

Oldskooler
3 november 2009, 19:32
Goei broeken inderdaad.

Bluto
3 november 2009, 20:32
Goei broeken inderdaad.

Dat dacht ik ook toen ik die naam voor het eerst hoorde:p

Zijn er hier dan zo weinig sociale wetenschppers op het forum?:unsure:

alexii
3 november 2009, 20:46
Ik geloof enkel in exacte wetenschappen.

Marginal0
4 november 2009, 11:37

Mijn broertje gelooft ook in tuinkabouters. Ik vermeld het ook maar even. ;)

Zijn er hier dan zo weinig sociale wetenschppers op het forum?:unsure:

check. alléja, menswetenschappen toch.

Avondland
4 november 2009, 13:57
Ah, die is nog gepasseerd in de les Theorie van de Historische Kennis. Persoonlijke tragedie, maar ik heb het niet echt voor structuralisme. :p

Bluto
4 november 2009, 15:06

Je hebt een punt als je stelt dat je in humane wetenschappen meestal minder goed iets kan bewijzen dan in de exacte wetenschappen, ondanks dat er vaak geprobeerd wordt om dezelfde methoden toe te passen. Ik vind het echter een beetje kort door de bocht om dan te stellen dat je dat alles dan maar moet weggooien.
Stond de wet van Newton de laatste tijd trouwens niet onder druk?:p

chimairaa
4 november 2009, 15:49
Mss een domme vraag maar wat is structuralisme? Ik zit meer in de economische wetenschappen :p

Eoz
4 november 2009, 16:07
Ik heb hem ooit gepasseerd in mijn cursus antropologie. Had geen idee dat hij nog leefde echter.

Approved
4 november 2009, 16:15
Lessen zijn wel interessant, moeilijk examen naar 't schijnt :/

Marginal0
4 november 2009, 17:43
Mss een domme vraag maar wat is structuralisme? Ik zit meer in de economische wetenschappen :p

Structuralisme - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Structuralisme) >> Dit dus.

Dmv bepaalde praktijken, zoals spelletjes en allerhande rituelen, creëert men in een cultuur betekenis en houdt men deze in stand. Met deze benadering kijkt men naar de diepere 'structuur' van die dingen. Dat is't in't kort, geloof ik.

Ik weet dat ook niet direct vanbuiten altijd, maar dergelijke stromingen zijn ook niet zo belangrijk in de dagelijkse praktijk. Je moet er 'zicht' op hebben, maar ze lijken me eerder instrumenteel te zijn voor meer praktische theorieën. Vaak zijn ze zelfs al zodanig geïntegreerd in de opleiding dat ze eigenlijk als vanzelfsprekend worden aangenomen. Maar allicht zijn ze waardevol geweest. :)

Bluto
4 november 2009, 18:11
Veel stromingen komen in verschillende sociale wetenschappen voor, maar vaak met een iets andere betekenis of bedoeling. Dat maakt het nogal ingewikkeld. Bij het structuralisme gaat dit nog verder, want dit is gebaseerd op het structuralisme van De Saussure id de taalwetenschap (signifiant, signifié zal sommigen wel iets zeggen).

FreakyJP
4 november 2009, 19:08
Structuralisme is dat men op zoek gaat naar patronen en gemeenschappelijke kenmerken binnen systemen. (zoals hierboven vermeld bijvoorbeeld De Saussure bij taal, en Lévi-Strauss voor culturen)

en RIP Lévi-Strauss, kheb het eigenlijk vernomen gisteren in de les. Ik ben ook niet echt fan van het structuralisme (ik leun eerder aan bij het post-structuralisme), maar zijn bijdrage is toch niet te onderschatten.

Starrk
4 november 2009, 19:49

Veel plezier in uw ivoren toren.

Selderijstok
4 november 2009, 21:27
:D

abys
5 november 2009, 16:01
sociale "wetenschappen"

Marginal0
5 november 2009, 22:49
bring it on, boy! :D

bende kinders!

da noemt zich dan 'exacte wetenschappers', en het geeft maar af op de 'sociale wetenschappen'.

kinders, i tells ya!

SlashDotDash
6 november 2009, 09:10
Snobisme heb je overal, ook in de wetenschappen.
Exacte wetenschappen zijn, zoals het woord zelf zegt gewoon exacter dan de andere.

bludgeoned
6 november 2009, 10:53
sociale "wetenschappen"
Vrije "universiteit" Brussel :lol:

abys
6 november 2009, 15:32
Vrije "universiteit" Brussel :lol:
Tjah alsof het uitmaakt dat ik fysica studeer op UG,KUL of VUB ;).

Bluto
6 november 2009, 15:40
In het Engels bestaat een onderscheid gemaakt tussen "sciences" en "studies", al blijkt dat niet helemaal consequent het verschil tussen de exacte wetenschappen en de rest aan te geven (social sciences, political sciences,...).

Bongobong
6 november 2009, 18:39
Goei broeken inderdaad.

ba dum tssshhh