PDA

Volledige versie bekijken : wetenschapsmagazine

truifel
1 november 2009, 00:35
Io :)

Op Home - 4uCampus - kranten, tijdschriften en cursussen aan interessantste voorwaarden. (http://www.4ucampus.be) kunt ge u zo op enkele wetenschappelijke magazines abonneren waarbij ge een forse korting krijgt...

Ik ben van plan om er 1 (of meerdere) te bestellen omda ik nogal geinteresseerd ben in wetenschapsmagazines...

Ik twijfel tussen:

EOS
Quest
National Geographic
Scientific American Magazine

Ik weet dat quest vol onnuttige dingen staat, maar die zijn wel interessant en kvind da wel leuk om te weten ^^. Is zo meer een magazine dat zich tussen wetenschap en een ander tijdschrift staat.

Nuja, mijn vraag nu: aangezien dit het wetenschapsforum is, zullen jullie hier (wss) wel meer over weten :). Welk magazine is het beste of het interessantste? Eventueel voor- of nadelen over de magazines zijn mooi meegenomen :).

Mvg
Truifel

ilgonwe
1 november 2009, 01:08
Er is al een andere thread hierover boordevol info :)
http://www.9lives.be/forum/natuur-wetenschap/664881-wetenschappelijke-media.html

truifel
1 november 2009, 01:16
Er is al een andere thread hierover boordevol info :)
http://www.9lives.be/forum/natuur-wetenschap/664881-wetenschappelijke-media.html

Mijn excuses. Had maar de 1e pagina bekeken of er niet zoiets was :).

Ik zie ginder dat EOS en Scientific American Magazine wel populair is :). Sommige ook minder tevreden van EOS...

Doet mij nu nog meer twijfelen <_<. Kwil ze eig alle 4, ma da is net iets te duur voor mij :D.

Lifen
1 november 2009, 06:23
Is er geen korting op Nature?

Silmarunya
1 november 2009, 08:53
Scientific American is een zeer goed magazine (de engelstalige toch, de NL-editie heb ik niet). Goede artikels, nieuws, columns,...
EOS is wat lichter maar toch ook wel de moeite.
Nat Geo heb ik opgezegd. Prachtige foto's, maar helaas zonder prachtige artikels erbij.
Quest heb ik geen ervaring mee.

truifel
1 november 2009, 11:19
Is er geen korting op Nature?

spijtig genoeg niet :).

Scientific American is een zeer goed magazine (de engelstalige toch, de NL-editie heb ik niet). Goede artikels, nieuws, columns,...
EOS is wat lichter maar toch ook wel de moeite.
Nat Geo heb ik opgezegd. Prachtige foto's, maar helaas zonder prachtige artikels erbij.
Quest heb ik geen ervaring mee.

Bedankt voor de post :).

Dus Nat Geo is eig nie echt nuttig? Tenzij ge graag naar foto's kijkt? :p

Silmarunya
1 november 2009, 13:58
spijtig genoeg niet :).

Bedankt voor de post :).

Dus Nat Geo is eig nie echt nuttig? Tenzij ge graag naar foto's kijkt? :p

Nat Geo is minder 'wetenschap' en meer onverkende natuurgebieden, tradities, oude steden en dergelijke. Dat kan interessant zijn, maar ik zou het niet naast EOS of scientific american plaatsen, dat zijn veel meer 'wetenschapellijke' magazines met veel minder human intrest.

Skyscraper
1 november 2009, 14:16
Scientific American is een zeer goed magazine (de engelstalige toch, de NL-editie heb ik niet).

Ik zou wel 's willen weten of er veel kwaliteitsverschil is tussen de engelstalige versie & de nl versie.

Burrid
1 november 2009, 15:16
Ik weet wel wat over Quest en Eos.
Kort samengevat kan ik zeggen dat Quest zowat het roddelboekje is van de wetenschapsmagazines. Soms staat er wat interessants in, maar meestal is het wetenschappelijk niveau niet echt hoog. WC-lectuur dus. Ik heb juist een overschrijvingsformulier gekregen, maar ik denk niet dat ik het ga verlengen.
Eos is dan in mijn ogen een goed all-round wetenschapsmagazine.

Over de anderen heb ik geen mening want ik heb er geen enkele van. Allen dat ik mij moet aansluiten bij het feit dat Nat Geo eerder mooie plaatjes bevat dan uitleg. Hetzelfde met het tv-kanaal ervan, mooie beelden, maar ze leggen niets uit.

gilbereke
8 november 2009, 18:27
Ik weet wel wat over Quest en Eos.
Kort samengevat kan ik zeggen dat Quest zowat het roddelboekje is van de wetenschapsmagazines. Soms staat er wat interessants in, maar meestal is het wetenschappelijk niveau niet echt hoog. WC-lectuur dus. Ik heb juist een overschrijvingsformulier gekregen, maar ik denk niet dat ik het ga verlengen.
Eos is dan in mijn ogen een goed all-round wetenschapsmagazine.

Over de anderen heb ik geen mening want ik heb er geen enkele van. Allen dat ik mij moet aansluiten bij het feit dat Nat Geo eerder mooie plaatjes bevat dan uitleg. Hetzelfde met het tv-kanaal ervan, mooie beelden, maar ze leggen niets uit.

Persoonlijk vind ik Quest redelijk goed.
je leert er veel door bij.
EOS is al iets moeilijker en kan voor velen net dat stapje te ver zijn.

Skyscraper
8 november 2009, 18:57
Persoonlijk vind ik Quest redelijk goed.
je leert er veel door bij.
EOS is al iets moeilijker en kan voor velen net dat stapje te ver zijn.

wetenschapsmagazine
Niet 1 of ander weetjes magazine hé..

gilbereke
8 november 2009, 19:07
wetenschapsmagazine
Niet 1 of ander weetjes magazine hé..

Quest is nog altijd wetenschap.

Niet enkel weetjes.

En voor velen kan het de opstap naar meer zijn.
EOS kan te intimiderend zijn.

Skyscraper
9 november 2009, 11:23
Ja te intimiderend voor mensen die niks van wetenschap af weten? Voor wetenschappers is quest nen dag allemaal hoor.. :)

Benjamin
9 november 2009, 12:40
Ik zou wel 's willen weten of er veel kwaliteitsverschil is tussen de engelstalige versie & de nl versie.
Het zou me verbazen wanneer er geen kwaliteitsverschil zou zijn aangezien veel artikels vertaald zouden zijn en vertalingen nu eenmaal nooit perfect zijn of wanneer alle/de meeste artikels zelf geschreven zouden zijn het blad dunner zou zijn. Je kan met een kleine oplage toch nooit zo'n grote en goede redactie betalen als met een immens veel grotere oplage?
Zelf zou ik me dan ook niet wagen aan de Nederlandstalige versie al is het maar omdat ik goed genoeg Engels lees om hooguit incidenteel een woordje op te moeten zoeken (meestal weet ik dan wel uit de context wat het woord betekent en gebruik ik een online woordenboek om dat te bevestigen).

Ik ben het met je eens dat Quest geen wetenschapsmagazine is, het is een blad voor de leek die toch wel wat interesse heeft in wat er in de wetenschap allemaal gebeurt. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, bij veel pubers wordt de interesse in de wetenschap aangewakkerd door dit soort populair wetenschappelijke magazines.

Davy88
10 november 2009, 12:38
Hey,

Ik heb 3 jaar geleden een abonnement genomen op natuur wetenschap en techniek. Ik had dit toen ook gedaan via 4uCampus. Ik ben zeer tevreden over dit boekje, is zowel over nederland als over België. Het behandeld de 3 topics die in de titel staan.

Ik vind het een aanrader. Sommige edities zijn minder voor mij persoonlijk, maar dat verschilt voor iedere persoon. Dit komt door de variatie in het boekje. Het geeft je wel een bredere kijk op zaken, een aanrader!

Ik heb gezien dat het niet via 4uCampus te verkrijgen is, maar ik zou eens op de site kijken van dit boekje, volgens mij zijn daar nog kortingen!

Obs
10 november 2009, 12:47
Ik lees al die dingen gewoon in de leeszaal van de bib, hoef ik geen abonnement te betalen ;)

gilbereke
10 november 2009, 13:08
Ja te intimiderend voor mensen die niks van wetenschap af weten? Voor wetenschappers is quest nen dag allemaal hoor.. :)

Dat kan best zijn, maar wat in quest staat is uiteindelijk nog wel waardevolle info en het leest ook gewoon makkelijker.
+ de artikels zijn gewoon iets makkelijker te lezen. EOS bevat veel artikels die minder interessant zijn omdat ze niet in uw interessesfeer zitten.
Dat heb je minder met quest.

En de topicstarter zelf zegt dat hij nog geen enkel magazine gewoon is om te lezen. Daarom dat quest gewoon beter is als start.

Direct EOS kopen kan gewoon een stap te ver zijn.

Benjamin verwoord het ook goed.

moehaa!
10 november 2009, 16:46
Eos is echt niet zo'n moeilijk magazine als je het voorstelt hoor. Als je echt niets van wetenschappen kent en gewoon een quick-read wilt dan kan EOS misschien tegenvallen ja.

MatthiasV
10 november 2009, 21:12
Al eens aan de KIJK (http://www.kijk.nl) gedacht? Ik heb dat ooit eens cadeau gekregen, nu heb ik een abonnement op de Quest. Persoonlijk vind ik de Quest wel aangenaam om lezen, maar meestal toch redelijk oppervlakkig, ik ga mijn abonnement niet meer verlengen.
KIJK vind ik op dat vlak beter, vlot geschreven, interessante onderwerpen worden nog wat uitgediept, maar het blijft zeer boeiend. Iets minder puur wetenschappelijk dan Eos, maar dat mag wel, vind ik.

Benjamin
10 november 2009, 21:16
Vroor Kijk geldt hetzelfde: leuk populair wetenschappelijk blaadje voor de leek en het kan interesse voor de wetenschap aanwakkeren bij kinderen/pubers, Kijk is geen wetenschappelijk magazine.

Ik zou voor "new scientist" gaan uit dat lijstje (bij afwezigheid van Nature en Science).

gilbereke
10 november 2009, 21:17
Eos is echt niet zo'n moeilijk magazine als je het voorstelt hoor. Als je echt niets van wetenschappen kent en gewoon een quick-read wilt dan kan EOS misschien tegenvallen ja.

Ik heb een abbonement op EOS...

En het vergt toch enige mate van interesse en kennis om de artikels te waarderen + omdat het diepgaand is, zullen veel artikels minder aantrekkelijk zijn voor iemand die niet echt wetenschappelijk geschoold is of er niet mee bezig is.

uip
14 november 2009, 20:30
>EOS is Vlaams maar naar mijn mening te algemeen en een beetje te "slap". Interessant, maar ik koop het niet.

>Natuur & techniek is Nederlands en vind ik een topper (vooral de raadsels, mythes doorprikken en de huis-tuin-keukenexperimenten). Mijn favoriet.

>Scientific American: recent een exemplaar gekocht. De helft van het artikel was erg interessant (vergelijking tussen DNA en je keyboardlayout, je moet het maar doen), de andere helft (bio-tech) viel buiten mijn vakgebied en daarom verstond ik er echt niet veel van

>Kijk, Quest: te commercieel en te slap:lol:

Redhunter
14 november 2009, 20:37
Ik heb NWT..ben er wel content van

Brecht
14 november 2009, 21:03
kijk is iets voor 14-16 jarigen, schrijfstijl is ook zeer eenvoudig gehouden

wtf?hax!kthxbye
15 november 2009, 21:43
Zijn er geen interessante wetenschap-sites als equivalent voor een tijdschrift?

Exorikos
15 november 2009, 21:50
Ik heb lidmaatschap van Institute of Physics aangevraagd om zo Physics World te krijgen, maar ik heb nog steeds geen brief gekregen voor storting ofzo...

Doggiedog
15 november 2009, 22:22
Eos heeft een eigen site -> http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/home.aspx
Same met Scientific American -> Science News, Articles and Information | Scientific American (http://www.scientificamerican.com/)

Ge hebt ook PhysOrg.com - Science News, Technology, Physics, Nanotechnology, Space Science, Earth Science, Medicine (http://www.physorg.com/) , leuke site met uitsluitend recente artikels. Een beetje als Het Nieuws in de wetenschappelijke wereld. Wordt elke dage geüpdatet.

Nja, ge moet gewoon wat zien, welke wetenschappen interesseren er u het meest, en dan zoeken eh. Ge kunt vast ook wel newsletters krijgen via e-mail via één of andere wetenschappelijke site.

Matt.
15 november 2009, 23:52
Science Daily: News & Articles in Science, Health, Environment & Technology (http://www.sciencedaily.com/)