PDA

Volledige versie bekijken : Aspro voor het slapengaan

FrostByte
26 oktober 2009, 20:18
Is het eigenlijk beter om wel of niet een aspro te nemen als je een beetje grieperig bent? Ik ga zonder geen probleem hebben om in slaap te raken maar ik vraag me af of ik morgen me beter ga voelen.

Of maakt dit niemandal uit...

pietje666
26 oktober 2009, 20:43
dan gade misschien sneller in slaap vallen omdat ge u iets beter voelt denk, aspro is toch nen bloedverdunner dus echt genezen doet da niet imo?

koen3950
26 oktober 2009, 22:04
Het enige dat dat goed kan doen is ervoor zorgen als je koorts hebt deze wat zakt zodat je rustiger kan slapen (en je daardoor morgen dus beter voelen). Maar op zich gaat dat natuurlijk geen griep genezen.

Error_909
26 oktober 2009, 22:26
Mij liet het me pakken beter voelen. Minder koortsgevoel/hoofdpijn.

Cygnus-ß °|X1|°
30 oktober 2009, 18:28
ge kunt ook voor Dafalgan gaan.

heeft me goe door mijn grieperige periode geholpen
vooral om de koorts te doen zakken

Doggiedog
30 oktober 2009, 19:19
Ik denk dat ge idd beter Dafalgan pakt (als ge echt iets wilt pakken). Aspro is toch al een stukske krachtiger, en qua medicatie gaat de stelling dat krachtiger = beter niet noodzakelijk op. En zoals ge zelf zegt, ge voelt u "een beetje grieperig".

Bontus
30 oktober 2009, 19:22
aspirine ftw als je koortsig bent.

gewoon niet overdrijven.

smiley
30 oktober 2009, 20:29
aspirine ftw als je koortsig bent.

gewoon niet overdrijven.

aspirine is achterhaald. Paracetamol is the new aspirine :)

Soulless
30 oktober 2009, 21:34
Aspirine is stukken beter als paracetamol, alleen is het niet goed voor u maag.

Pakt gewoon niks tbh, ik snap niet waarom iedereen voor het minste dat ie hoofdpijn heeft of zich een beetje grieperig voelt naar meds grijpt.

Servaas.
30 oktober 2009, 22:36
Euh, omdat het de pijn verlicht. Verstaat ge het concept van pijnstillers?

Goldensky
30 oktober 2009, 23:03
Euh, omdat het de pijn verlicht. Verstaat ge het concept van pijnstillers?

En dan wanneer ge is echt koppijn hebt verschiete ervan dat die medicatie bijna niks helpt. Behalve als ge een dubbele dosis pakt.

Greenie
30 oktober 2009, 23:25
Aspirine is vrij sterk maagprikkelend. Er wordt soms gesteld dat als het nu als nieuw geneesmiddel zou moeten worden geregistreerd als pijnstiller dat vanwege de bijwerkingen waarschijnlijk niet zou lukken[bron?]. Bij gebruik kunnen maagklachten en zelfs maagbloedingen ontstaan. Aspirine heeft vooral in hoge doseringen ernstige bijwerkingen. Naast de al genoemde maagbloedingen kunnen ook oorsuizen en doofheid optreden.
klinkt het niet echt waard voor ermee te gaan slapen, tenzij je anders met bonzende hoofdpijn maar niet in slaap graakt ofc...

Thin Liz
31 oktober 2009, 09:09
Aspirine is in de regel even krachtig als paracetamol trouwens :)

Bontus
31 oktober 2009, 13:38
aspirine is achterhaald. Paracetamol is the new aspirine :)

als je je grieperig voelt ben je imo niet veel met paracetamol dat zuiver pijnstillend wel beter is dan aspirine.

sink
31 oktober 2009, 14:52
En dan wanneer ge is echt koppijn hebt verschiete ervan dat die medicatie bijna niks helpt. Behalve als ge een dubbele dosis pakt.
als ik een gewone dafalgan 1g pak dan voel ik die koppijn zo wegtrekken na een kwartiertje..

smiley
31 oktober 2009, 15:31
Aspirine is stukken beter als paracetamol, alleen is het niet goed voor u maag.

Pakt gewoon niks tbh, ik snap niet waarom iedereen voor het minste dat ie hoofdpijn heeft of zich een beetje grieperig voelt naar meds grijpt.

in mijne cursus staat er nochtans dat aspirine meer en meer wordt vervangen door paracetamol. Vooral in ziekenhuisen. Als ge het over het pijnstillend effect hebt natuurlijk.

maar ik zie dat het ging over grieperig zijn, dus nevermind

SlashDotDash
31 oktober 2009, 17:09

AFAIK treedt resistentie tegen pijnstillers pas op bij langdurig en intensief gebruik/misbruik. Er is helemaal niets mis met het innemen van een pijnstiller bij opkomende hoofdpijn/grieperigheid. Zeker bij hoofdpijn heb je een niet te onderschatten voordeel wanneer je op tijd een pijnstiller inneemt. Als je een pijnstiller neemt op het toppunt van de hoofdpijn zal ze inderdaad stukken minder eficiënt zijn.

Ik snap niet dat mensen soms terughoudend zijn om een eenvoudige pijnstiller te nemen en liever wachten tot de hoofdpijn vanzelf weggaat. Masochisme misschien?

Greenie
31 oktober 2009, 17:11
Dat is gewoon de houding tegen antibiotica die zich veralgemeent naar de rest van de medicijnen :)

gilbereke
31 oktober 2009, 20:20
Dat is gewoon de houding tegen antibiotica die zich veralgemeent naar de rest van de medicijnen :)

Dat denk ik niet daar de meerderheid van de mensen nog altijd niet weet wat het probleem is rond antibiotica.
Wetende dat er zelfs nog dokters zijn die antibiotica voorschrijven bij griep of een virale infectie...

En last van uw maag bij asperine? Nog nooit ervaren eerlijk gezegd.
Trouwens asperine verdrongen door paracetamol? Misschien wel als pijnstiller of koortswerend, maar algemeen gesteld mag je het bloedverdunnende effect van asperine niet onderschatten: wordt vaak gebruikt om bloed te verdunnen ipv te werken met zwaardere medicijnen.

Soulless
31 oktober 2009, 23:12
in mijne cursus staat er nochtans dat aspirine meer en meer wordt vervangen door paracetamol. Vooral in ziekenhuisen. Als ge het over het pijnstillend effect hebt natuurlijk.

maar ik zie dat het ging over grieperig zijn, dus nevermind

Ja in ziekenhuizen geven ze veel gemakkelijker dafalgan 1000mg , maar dat is omdat het gewoon anti-pijn en een stuk minder slecht voor je maag is :p

Aspirine werkt ook bloedverdunnend wat ook niet altijd gewenst is bij operaties etc, denk ik.

sneax
1 november 2009, 22:32
gewoon geen pillekes pakken voor ne stommen hoofdpijn, pussies

Solide
1 november 2009, 22:54
Sommige mensen hebben niet graag hoofdpijn :)

@bartreligion: spijtig genoeg enkel op voorschrift :p

EvilTwin
2 november 2009, 18:23
Een pijnstiller per dag kan helemaal geen kwaad. Neem gewoon diegene die gij zelf het beste vindt.

Zo lang ge er geen +5 per dag gaat beginnen slikken zie ik er het kwaad niet van in zenne.

Starrk
2 november 2009, 19:33
Als ik last heb van hoofdpijn of koorts neem ik een Perdolan vooraleer ik ga pitten.

Oldskooler
2 november 2009, 21:08
Ik ga gewoon pitten als ik zware hoofdpijn heb :sop:

TJ3
10 januari 2010, 20:20
Ja in ziekenhuizen geven ze veel gemakkelijker dafalgan 1000mg , maar dat is omdat het gewoon anti-pijn en een stuk minder slecht voor je maag is :p

Aspirine werkt ook bloedverdunnend wat ook niet altijd gewenst is bij operaties etc, denk ik.

Er worden hier een paar dingen door elkaar gegooid vrees ik;)
Je hebt:
- Aspirine (acetylsalicilzuur)
- Paracetamol
- NSAID's

Aspirine hebben inderdaad een effect op de bloedstolling, maar niet dusdanig dat het bijgerekend wordt wanneer getest wordt op de bloedstolling.

Paracetamol heeft géén effect op je maagslijmvlies.
Het is het overmatig gebruik van de NSAIDs die je dit bezorgen.

Wat je dus duidelijk moet worden is dat Dafalgan géén NSAID is maar gewone paracetamol;)

De MAXIMALE dosis voor paracetamol is 4gr/dag (dus 8 Dafalgans 500mg of 4 van 1gr;))

smiley
10 januari 2010, 21:05
Er worden hier een paar dingen door elkaar gegooid vrees ik;)
Je hebt:
- Aspirine (acetylsalicilzuur)
- Paracetamol
- NSAID's

Aspirine hebben inderdaad een effect op de bloedstolling, maar niet dusdanig dat het bijgerekend wordt wanneer getest wordt op de bloedstolling.

Paracetamol heeft géén effect op je maagslijmvlies.
Het is het overmatig gebruik van de NSAIDs die je dit bezorgen.

aspirine is een NSAID. En het wordt vaak gebruikt voor zijn anti-aggregerend (anti-bloedstollend) effect. Oa bij acute situaties (bv. angor) maar ook preventief. Veel bomma's pakken elke dag aspirine om minder kans op trombo-embolische processen te krijgen.

alle nsaids hebben in principe een effect op het maagslijmvlies. Aspirine heeft echter het sterkste effect (de uitleg zal ik u besparen).

paracetamol is een analgeticum/antipyrheticum, geen NSAID, en zal idd geen effect hebben op de bloedstolling.

en dat is de enige echte waarheid :)

no_way2go
10 januari 2010, 21:15
rook een joint en u hoofdpijn is ook weg zonder last aan uw maag, peace out! :crazy:

TJ3
11 januari 2010, 00:37
aspirine is een NSAID. En het wordt vaak gebruikt voor zijn anti-aggregerend (anti-bloedstollend) effect. Oa bij acute situaties (bv. angor) maar ook preventief. Veel bomma's pakken elke dag aspirine om minder kans op trombo-embolische processen te krijgen.

alle nsaids hebben in principe een effect op het maagslijmvlies. Aspirine heeft echter het sterkste effect (de uitleg zal ik u besparen).

paracetamol is een analgeticum/antipyrheticum, geen NSAID, en zal idd geen effect hebben op de bloedstolling.

en dat is de enige echte waarheid :)

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat aspirine géén NSAID is;) Het is een groep op zich en ik kan je wat wetenschappelijke bronnen opnoemen waar je het kunt vinden;) Grtz!

SlashDotDash
11 januari 2010, 09:17
Strikt gezien is acetylsalicylzuur niet steroïdaal en anti-inflammatoir. Of het nu al dan niet bij de NSAID's gerekend wordt lijkt me eerder een arbitraire zaak.

Thin Liz
11 januari 2010, 09:58
Ik durf ook niet direct zeggen dat aspirine het 'slechtst' is voor de maag, zeker niet tov piroxicam. Het kan, maar ik ben er niet zeker meer van.

Paracetamol heeft trouwens wel een zwakke perifere anti-iflammatoire werking.

ForzaJuve
11 januari 2010, 15:53
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat aspirine géén NSAID is;) Het is een groep op zich en ik kan je wat wetenschappelijke bronnen opnoemen waar je het kunt vinden;) Grtz!

Toch wel hoor. Zowel aspirine (acetylsalicylzuur) als paracetamol behoren tot de NSAIDs.

Alle NSAIDs zijn COX-1/2 inhibitoren en het is de COX-1 inhibitie die aan de basis ligt van de maagklachten. Paracetamol is echter maar een heel zwakke COX-1/2 inhibitor en daarom geeft het geen maagklachten (en het heeft ook geen anti-inflammatoire werking).

Aspirine is ook nog eens een irreversibele COX-inhibitor (de andere NSAIDs zijn reversibel) en daardoor verkrijgt het zijn anti-aggregatie-werking (bloedplaatjes-aggregatie is ongeveer 7-10 dagen verminderd na inname van aspirine).

Aspirine is ook anti-inflammatoir, maar bij een veel hogere dosis dan het pijnstillend effect (5 gram t.o.v. 500 mg).

Voor pijnstilling en koortsverlaging is paracetamol beter dan aspirine omdat het geen maagklachten geeft en ook geen verminderde bloedplaatjes-aggregatie.

Piroxicam is inderdaad ook een NSAID met grote kans op maagklachten, maar er zijn nieuwere middelen van die klasse die dat effect minder hebben (bv meloxicam).

Thin Liz
11 januari 2010, 16:19
Ik zou aspirine vooral 'veiliger' noemen tov paracetamol, toch als je over de pijnstillende en koorstwerende werking praat.

ForzaJuve
11 januari 2010, 16:26
Ik zou aspirine vooral 'veiliger' noemen tov paracetamol, toch als je over de pijnstillende en koorstwerende werking praat.

Dat is inderdaad beter geformuleerd :) (Ik neem wel aan dat ge het andersom bedoelt, paracetamol veiliger dan aspirine)

Thin Liz
11 januari 2010, 17:08
Dat is inderdaad beter geformuleerd :) (Ik neem wel aan dat ge het andersom bedoelt, paracetamol veiliger dan aspirine)

Ja, andersom natuurlijk :)