PDA

Volledige versie bekijken : moment

Gillo
21 oktober 2009, 18:32
Ik zit nu in mijn eerste jaar industrieel ingenieur, en deze week ben ik voor de eerste keer het begrip 'moment' tegengekomen. Maar tijdens de lessen zijn de leraren altijd zo vaag. Ik weet dus niet zo goed wat ik mij bij het moment van een kracht moet voorstellen.
Bij chemie leerden we vandaag iets over het baanmoment van een elektron rond de atoomkern, en ik vraag me af of het over het zelfde 'soort' moment gaat.
Kan iemand me bij deze twee problemen helpen? :p
thanks!

NotoriousP
21 oktober 2009, 23:36
Hebt ge uwe cursus al is gelezen?

Exorikos
21 oktober 2009, 23:47
Moment (mechanica) - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Moment_%28mechanica%29)
Krachtmoment, of simpelweg moment, is in de mechanica en constructieleer een maat voor het rotatie-effect van een kracht.

Radioactive Man
22 oktober 2009, 08:21
Ik wil u niet kwetsen of zo maar als ge in het eerste jaar industrieel ingenieur nog niet weet wat een moment is vrees ik dat ge zeer hard gaat moeten blokken hoor.

Ik zal het zo eenvoudig mogelijk uitleggen want die zaken moet ge leren begrijpen en niet vanbuiten leren wilt ge een meester in de techniek worden.

een moment is een gevolg van een kracht die om een of andere reden resulteert(of probeert te resulteren) in een cirkelvormige beweging en is de verhouding tussen de kracht en de afstand tot aan een bepaald middelpunt.

Om dat te testen in de praktijk kan je bv de deur van je slaapkamer half open zetten en dan duw je met je vinger de deur dicht,doe dat veschillende keren en zet je vinger op verschillende plaatsen.Je zal merken dat je hoe korter je tegen de scharnieren duwt je harder moet duwen.

Dat komt omdat het moment de verhouding is van de kracht die je uitoefent en de afstand tot het scharnierpunt.

Hoe groter de kracht hoe groter het moment.
hoe groter de afstand tot het scharnierpunt hou groter het moment.
(M=r*F)
Moment =straal * kracht

Hiermee kan je de werking van de versnellingen van je fiets verklaren en zo zijn er zeer veel voorbeelden in het dagelijkse leven,koevoet,deurklink,versnellingsbak,schroevend raaier,...

Een moment kan gebruikt worden om een grote kracht te genereren vertrekkende van een kleine kracht.

Pak een lange staaf en op 1/3de van het uiteinde maak je die vast met een scharnier,dan pak je het lange uiteinde helemaal aan het einde vast en dan kan je op het einde van het korte stuk een kracht uitoefenen die 2 keer zo groot is als die die je uitoefend op het lange einde.

Het moment is even groot maar aangezien r aan het korte eind 2 keer zo klein is besluiten we dat F=m/r dus 2 keer zo groot is.

Yiru_virda
22 oktober 2009, 11:47
" Loodrechte afstand van de raaklijn van de kracht, maal de kraaacht "

Ik hoor 't hem nog opdreunen

sneax
22 oktober 2009, 12:31
Ik wil u niet kwetsen of zo maar als ge in het eerste jaar industrieel ingenieur nog niet weet wat een moment is vrees ik dat ge zeer hard gaat moeten blokken hoor.

Als die vent da nu juist leert, op zich is het toch geen probleem dat hij dat nog niet kon? Ik heb dat in de humaniora nooit geleerd (en heb het nadien wel leren kennen door eigen intresse).

Wat eerder zorgen baart is als hij moeite heeft om het te snappen, dan zal hij serieus mogen blokken :p Want een 'moment', en zeker hoe gij het uitlegt is toch een simpel concept ...

f_dieleman
22 oktober 2009, 12:45

Het is het eerste jaar, vrij logisch dan toch?

nite
22 oktober 2009, 13:04

Dat hij op zichzelf dingen vraagt wil zeggen dat hij erover nadenkt en het wil begrijpen in plaats van vanbuiten leren. Hij had het wel beter in de less aan de prof/assistent gevraagd dan hier.

NotoriousP
22 oktober 2009, 17:31
Maar dat hij moment niet snapt uit zijn cursus is wel zorgwekkend, dat is zowat het simpelste concept buiten kracht dat ge in uw academische carriere tegen komt :s

Gillo
22 oktober 2009, 18:50
In mijn cursus staat 1 zin over het moment van een kracht. Ik wou dus zeker weten of mijn interpretatie daarvan juist was. En die blijkt juist te zijn :) Ik twijfel er niet aan dat ik voldoende inzicht heb om ind ingenieur te studeren, ik wou gewoon meer zekerheid over een begrip dat ik in mijn humaniora nog niet ben tegengekomen.

^MystiQ
22 oktober 2009, 20:49
Welke school studeer jij eigenlijk? Want de cursussen zijn precies toch maar slecht opgesteld als er maar één zin over een moment in staat.

snake880
22 oktober 2009, 21:03
" Loodrechte afstand van de raaklijn van de kracht, maal de kraaacht "

Ik hoor 't hem nog opdreunen
En daarna naar de sauna met naomi:love:

Fighting Hobbit
23 oktober 2009, 15:58
Ik zie momentum in mijn hoofd altijd als een soort "hoeveelheid van beweging". Op zich is het ook wel een vaag begrip, je hebt de wiskundige definitie en dat is gewoon wat het is. Op zich is dat een van de meest essentiële zaken die je in fysica kan tegenkomen

Gillo
23 oktober 2009, 17:39
Ik zit op kaho sint lieven in aalst. maar we hebben voor mechanica enkel een boekje waar theorie en voorbeelden in staan...

128MB
25 oktober 2009, 22:29
Ik zit nu in mijn eerste jaar industrieel ingenieur, en deze week ben ik voor de eerste keer het begrip 'moment' tegengekomen.
:wtf: wa hebde hiervoor gedaan?

Het begrip moment ken ik al van't 2de middelbaar ... daar deden we al berekeningen op lasten en krachten etc :')

f_dieleman
25 oktober 2009, 23:21
De meeste richtingen hebben zelf nog geen fysica in het tweede middelbaar. Man, moment niet kennen is echt zo raar niet, ik heb lat-wis 8 gedaan en het nooit tegengekomen. (En ik had vorig jaar niet het gevoel dat ik alleen was ...)

Benjamin
25 oktober 2009, 23:41
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook verbaast dat je die simpele beginselen van de fysica (mechanica, electriciteit, magnetisme, optica enz.) in zo'n richting niet (altijd) krijgt.
Wat ik me meer afvraag is waarom iemand die voor industrieel kiest niet voor wi/we koos...
Verandert interesse zo snel bij sommigen of hebben leerlingen/studenten een verkeerd beeld van richtingen?

De simpelste manier om moment te begrijpen en te onthouden is door dat voorbeeld van die deur of de hefboom in gedachten te hebben.
Bij een deur zit om die reden altijd de klink zo ver mogelijk van het scharnier.
Stel dat je met een hefboom een zware steen wil verplaatsen dan gaat dat gemakkelijker wanneer je het uiteinde van die hefboom aan jouw kant vast hebt dan wanneer je de hefboom halverwege vast pakt (ik herinner me dat ik in Lost nog eens een voorbeeldje hiervan heb gezien :D).
Iedereen die wel eens zijn handjes gebruikt om mee te werken zal het principe wel op de een of andere manier hebben begrepen, zelfs al is hij/zij zichzelf er niet bewust van.

J-Style
25 oktober 2009, 23:55
Ik zie momentum in mijn hoofd altijd als een soort "hoeveelheid van beweging". Op zich is het ook wel een vaag begrip, je hebt de wiskundige definitie en dat is gewoon wat het is. Op zich is dat een van de meest essentiële zaken die je in fysica kan tegenkomen

momentum =/= moment

Momentum is de Engelse benaming voor impuls.

pietje666
25 oktober 2009, 23:57
kheb zelf economie wiskunde gedaan en heb daar nog nooit van gehoord ze

J-Style
25 oktober 2009, 23:59
kheb zelf economie wiskunde gedaan en heb daar nog nooit van gehoord ze

Moment is nu eenmaal een begin in mechanica. En ik vrees dat mechanica niet standaard aan bod komt in economie-wiskunde..

_DKsissor_
26 oktober 2009, 03:32
nooit echt moment tegengekomen in wisk-wet.
In onze cursus natuurkunde (2de bach informatica) kwam het wel aan bod maar kvond het nu niet zoo een moeilijk begrip om paniekerig te worden :p

Anoniem04
26 oktober 2009, 09:42
Ik ben moment nog altijd niet tegengekomen en ik doe een wetenschappelijke richting in het ASO :unsure:

kil911ler
26 oktober 2009, 10:00
Moderne Talen - Wetenschappen gedaan en ook nog nooit de term 'moment' tegengekomen ze :unsure:

Benjamin
26 oktober 2009, 11:52
vwo - exact profiel : vanaf het 2de t/m het 6de jaar 4 uur per week natuurkunde en 4 uur per week chemie.
De mechanica werd vanaf het 3de jaar behandeld, in het 2de jaar ging het vooral over grootheden, eenheden, dichtheid, de wet van archimedes enz.
Alle klassieke delen van de natuurkunde werden behandeld en daarnaast nog wat zaken als kwantummechanica en astrofysica maar dit alles natuurlijk oppervlakkig in vergelijking met wat je op de unief ziet wanneer je wetenschappen studeert.

Hoe is dit dan bij aso-wi/we?
Krijgen jullie maar 4 lesuur per week voor chemie en fysica samen of iets dergelijks?
Vanaf welk jaar?

Moderne Talen - Wetenschappen
Aparte combinatie, vreemde talen en wetenschappen...aangezien wiskunde de taal is van de wetenschappen. Kregen jullie hetzelfde aan wetenschappen als de richting wiskunde - wetenschappen?

mac-bc
26 oktober 2009, 12:13
momentum =/= moment

Inderdaad, toen ik die "hoeveelheid van beweging" zag staan moest ik ook spontaan aan impuls denken i.p.v. moment. Maar wist niet dat momentum de engelse vertaling daarvan was...

Weet je dan ook toevallig wat de vertaling is van "impulsmoment"? :D

iterums
26 oktober 2009, 12:47
Angular momentum.

kil911ler
26 oktober 2009, 13:08
Aparte combinatie, vreemde talen en wetenschappen...aangezien wiskunde de taal is van de wetenschappen. Kregen jullie hetzelfde aan wetenschappen als de richting wiskunde - wetenschappen?

MTWe is gewoon een kutrichting imo, maar de andere richtingen stonden me niet aan toen in men middelbaar. Ondertussen is Wetenschappen - Wiskunde bijgekomen, tss :unsure:

Hier een link naar de lessentabel van de derde graad om u een idee te geven wat de verschillen zijn in uren van bepaalde vakken: Lessentabel derde graad (http://www.broederschool-roeselare.be/Info/OrganigramGraad3.htm)

*edit* vlug es gekeken en et enige verschil in wetenschappen is de chemie. MTWe krijgt in 2 jaar 3 uur en WeWi in 2 jaar 4 uur chemie. Voor de rest is alles etzelfde gebleven en zit dan et verschil in de wiskunde en talen (en da uurke esthetica da wegvalt bij de WeWi in't 6e)

Anoniem04
26 oktober 2009, 17:16

Ja, wij hebben als WW richting samen wetenschappen met Wetenschappen-Sport.

Parnakra
26 oktober 2009, 17:23
MTWe is gewoon een kutrichting imo, maar de andere richtingen stonden me niet aan toen in men middelbaar. Ondertussen is Wetenschappen - Wiskunde bijgekomen, tss :unsure:
WeWi is er op hetzelfde moment als MTWe gekomen. (in het huidige lessenpakket)

En hoewel de uren die aan wetenschapsvakken besteed werden gelijk lopen, zagen we in WeWi toch merkelijk meer dan MTWe.

Therapy
26 oktober 2009, 17:33
Moderne Talen - Wetenschappen gedaan en ook nog nooit de term 'moment' tegengekomen ze :unsure:

zelfde hier

LeSec
26 oktober 2009, 17:39
Een maand ver in ind. ir. en nog ni eens van een moment gehoord vind ik nu toch ookwel bizar. Kbedoel das toch haast de basis der basissen?
Bizar bizar!

deathsythe
26 oktober 2009, 18:22
Een maand ver in ind. ir. en nog ni eens van een moment gehoord vind ik nu toch ookwel bizar. Kbedoel das toch haast de basis der basissen?
Bizar bizar!

nee toch niet, dat zie je bij mijn weten in het begin enkel in mechanica, en kheb hier net nog even in mijn handboek van statica gekeken, en moment-koppel is het 4de hoofdstuk, eerst wordt namelijk gans die vectoren en vrijmaken van krachten en blabla herhaald.
njah het hangt wat af van de docent zeker.

Fighting Hobbit
26 oktober 2009, 18:26
momentum =/= moment

Aha, ik spreek altijd over torque in plaats van over moment, vandaar de verwarring...

NotoriousP
26 oktober 2009, 18:28
Serway toch! :p

kil911ler
26 oktober 2009, 18:29
WeWi is er op hetzelfde moment als MTWe gekomen. (in het huidige lessenpakket)

En hoewel de uren die aan wetenschapsvakken besteed werden gelijk lopen, zagen we in WeWi toch merkelijk meer dan MTWe.

Aja, das waar, was met jouw jaar zeker dat ze et ingevoerd hadden?

En ja... evenveel uren, maar die WeW'ers waren idd wel wa beter op gebied van wetenschappen.. en wiskunde... en... alles :(

MTWe suckt zo :'(

Tr1ploid
26 oktober 2009, 19:22
Ik wil u niet kwetsen of zo maar als ge in het eerste jaar industrieel ingenieur nog niet weet wat een moment is vrees ik dat ge zeer hard gaat moeten blokken hoor..

Ohnoes, zeer hard blokken? dat heeft niemand in de geschiedenis van de ingenieurswetenschappen ooit gedaan!

Ik wist voor het eerste jaar chemie aan de universiteit ook helemaal niets van dergelijke zaken. Ik had in het eerste semester nochtans mechanica samen met de fysici, en ben er (voor dat vak) toch in eerste zit doorgeraakt, hoor. De term moment hebben we wel nooit gebruikt op zich. Is dat dan draaimoment, impuls, of traagheidsmoment? Ik weet dat het voor wetenschappelijke zaken geen goeie bron is, maar wikipedia geeft -vind ik- toch wel mooie definities van deze begrippen die je toch wel een deftig inzicht geven in wat het nu juist inhoudt (als je de gewoon de formules blokt snap je het uiteindelijk ook nog niet)

Fristii
26 oktober 2009, 19:25
Ik heb WeWi gedaan maar ne kutleerkracht fysica..heb het ook ni gezien int middelbaar hoor?

Zelfs dan nog, al had ik het gezien in het 2de middelbaar, dan was ik het nu al lang kwijt :p

Proim
26 oktober 2009, 19:31
Hoe is dit dan bij aso-wi/we?
Krijgen jullie maar 4 lesuur per week voor chemie en fysica samen of iets dergelijks?
Vanaf welk jaar?

In het 5e jaar 2u fysica, 2u chemie en nu in de 6e jaar 3u fysica en 2u chemie.

J-Style
26 oktober 2009, 21:01
Weet je dan ook toevallig wat de vertaling is van "impulsmoment"? :D

Angular momentum

Aha, ik spreek altijd over torque in plaats van over moment, vandaar de verwarring...

Ja, ik gebruik die Nederlandstalige benamingen ook nooit hoor.. :)

grey-turtle
26 oktober 2009, 21:18
Ik zat in de economie wiskunde en ik heb het begrip moment nooit uitgelegd gekregen. Ik heb er een kleine inleiding van gezien in het 5e of 6e leerjaar, maar zonder formules.
Is er een verband tussen het moment en macht en last?

NotoriousP
26 oktober 2009, 21:26
M = r x F

Stimpy
30 oktober 2009, 23:46
momentje

scriptkiddie
31 oktober 2009, 00:16
Ik vraag me af of ge op uw plaats zit in een ingenieursopleiding als ge zo'n simpel begrip niet op uw eentje kunt begrijpen...

Tr1ploid
31 oktober 2009, 00:24
momentje

Moet ge echt een thread waarin niemand in vier dagen gepost heeft terug naar boven heisen voor zo'n poging tot humor? :p