PDA

Volledige versie bekijken : Schimmel gevaarlijk?

Stabby
19 september 2009, 23:57
Ik wou net een koffiedrank (melk) drinken, maar ik kreeg het niet open, dus gebruikte ik mijn tanden :p Ik proefde plots een vreemde smaak, er bleek een miniscuul gatje aan de rand te zitten en daar groeit een zwarte schimmel. Ik heb er dus een klein beetje van binnengekregen. Kan dat kwaad?

Met Google vond ik dat broodschimmel ongevaarlijk is, voor de rest kan ik niet direct iets vinden.

_DKsissor_
20 september 2009, 00:00
neuh normaal niet. Toch niet als ge hooguit ne mg binnen hebt.

Niosus
20 september 2009, 00:11
je hebt het ingeslikt -> beter dan ingeademd, het zuur in de maag is niet meteen vriendelijk voor die schimmel :) Het is pas als er schimmel (de sporen eigenlijk) in je neusholte of longen komt dat je problemen gaat krijgen, dus normaalgezien kan het geen kwaad

Doggiedog
20 september 2009, 00:25
Ik zou eerder wat rekening houden met het feit dat er ook schadelijke bacteriën in kunnen zitten. Nu ja, als ge morgen of overmorgen niet ziek wordt weet ge dat ge niks erg binnengekregen hebt eh. Of toch niet dat uw lichaam niet aankon. :p

abys
20 september 2009, 00:42
en had het een vrij slechte geur ?

Stabby
20 september 2009, 00:54
en had het een vrij slechte geur ?

Slechte geur ja. Door de kleine hoeveelheid rook ik het pas toen ik er met mijn tanden al in zat :p

@Niosus: ik heb er ook vrij dicht met mijn neus aan geroken. Gaat zo'n kleine hoeveelheid problemen geven?

Biebiep
20 september 2009, 01:59
1) Wacht 2-3 dagen
2) If sick => doctor .... If healthy => Good for you
3)????
4) Don't dare ask this again.

Cin
20 september 2009, 02:19
Ik heb er dus een klein beetje van binnengekregen. Kan dat kwaad?

Je moet je geen zorgen maken. Als je gezond bent lost je immuunsysteem dat wel op.

De doorsnee mens ademt tientallen schimmelsporen per week in (Cladosporium herbarum, Alternaria alternata, .. bijvoorbeeld :p), geen probleem dus.

F!reW@lker
20 september 2009, 03:21
Nope totaal NIET gevaarlijk schimmel is een ongiftige plant.

YaMo
20 september 2009, 03:38

Er zijn wel schimmels die in en op je lichaam kunnen groeien en die heb je toch liever niet, denk ik. En in het ergste geval kan je er dood van gaan.

Xylo
20 september 2009, 08:05
Ooit iets gezien van een kerel wiens hele arm was weggevreten op een paar dagen tijd door een bacterie afkomstig van doodgewoon broodschimmel ofzo.

Gianelli
20 september 2009, 08:24
Ooit iets gezien van een kerel wiens hele arm was weggevreten op een paar dagen tijd door een bacterie afkomstig van doodgewoon broodschimmel ofzo.

:wtf:

Cycloon
20 september 2009, 10:17
Schimmel kan wel degelijk dodelijk zijn. Een verre kennis is hier ooit gestorven door een schimmel op de longen. Natuurlijk was die persoon al sterk verzwakt.

De kans echter dat deze schimmel dodelijk zal zijn voor een gezond persoon lijkt me nihil.

w3bb3r
20 september 2009, 10:35

quote van de dag :lol:

ontopic: ge zal er dood van gaan.

Hellrabbit
20 september 2009, 10:52
Allé, eerst zijn schimmels planten, daarna produceren ze al bacterieën ... Ge kunt nog 3 keer de mist ingaan met uw classificatie jongens !

Xylo
20 september 2009, 11:09
quote van de dag :lol:

Don't know man, it's television, maar der was toch iets serieus erop van een ket waarvan echt vlees was weggevreten en da had iets te maken met broodschimmel. Me no scientist, maar ik weet wat ik gezien heb.

Oldskooler
20 september 2009, 11:11
Molenbeek is 10000 keren gevaarlijker dan uw schimmel.

Xylo
20 september 2009, 11:18
Molenbeek is 10000 keren gevaarlijker dan uw schimmel.

Enkel voor varkentjes in blauw. Let the boys have some fun, wat gaan ze doen? Een politiekantoor in fik steken. Ah, we hebben er in elk dorp eentje.

w3bb3r
20 september 2009, 12:32
Don't know man, it's television, maar der was toch iets serieus erop van een ket waarvan echt vlees was weggevreten en da had iets te maken met broodschimmel. Me no scientist, maar ik weet wat ik gezien heb.

ja da kan allemaal wel zijn :p
maar kvind het idee op zich gewoon grappig :p

abys
20 september 2009, 12:53
zwart + stinkt , ik denk aan iets slecht eigenlijk

Bontus
20 september 2009, 12:57
Stabby gij waart toch diene die tien keer zijn handen waste op ne dag?

Dan zijt ge safe :p

abys
20 september 2009, 13:04

Net nie e , want dan is zijn immuunsysteem zwakker :p

Solid Q
20 september 2009, 13:11
Is bedorven melk slecht voor je lichaam? (2 weken overdatum) - Goeie Vraag (http://www.goeievraag.nl/vraag/bedorven-melk-slecht-lichaam-weken.10726)

Ik ben het gedeeltelijk met de vorige reacties oneens. Je kunt er niet ziek van worden. Melk bevat melkzuurbacterieën (die zijn onschadelijk) en die beginnen de melk te veranderen. Deze bacteriën halen de voedingstoffen uit de melk en scheiden melkzuur af.

De melk wordt dan zuur en de eiwitten gaan stollen. De zure melk is dan "bedorven" maar schadelijke bacteriën en schimmels zal je in dit zure milieu niet snel vinden.

Als het proces wat beter gecontroleerd was krijg je karnemelk. Dat is in feite ook gewoon bedorven melk.

Voor yoghurt moet je bij de (verse) melk een beetje yoghurt doen. In melk zelf zitten niet van nature de bacteriën die yoghurt maken. Je kunt dan de melk (met het beetje yoghurt) afgedekt bij de verwarming zetten (20 graden is ook prima) en de volgende dag kan je dit gewoon opeten. Erg lekker en beter dan verzuurde melk uit de ijskast.

Toegevoegd na 37 minuten:
( een van de meest voorkomende bacteriën in melk zijn Lactobacillus en daar kan je niet ziek van worden. Omdat de vragensteller het heeft over melk uit een petfles ga ik er vanuit dat de fabriek de melk goed heeft verwarmt en de schadelijke bacteriën al waren gedood. Als de melk zuur is dan is dat sowieso een slecht klimaat voor schadelijke bacteriën.

Als je rauwe melk drinkt is het een ander verhaal. Dat kan je beter vers doen.

Het kan wel zijn dat als iemand eerder zo uit het pak heeft gedronken er bacteriën uit de mond in de melk zijn gekomen)

Hellrabbit
20 september 2009, 13:29
En wat heeft dat ook maar iets met de schimmel in de OP te maken?

w3bb3r
20 september 2009, 14:00
dat ge dan beter de melk (met het beetje yoghurt) afdekt en bij de verwarming zet (20 graden) en de volgende dag kan je dit gewoon opeten. Erg lekker en beter dan verzuurde melk uit de ijskast.

:cool:

J3rry
20 september 2009, 21:55
in buitenland op mijn werk zat ik een appartement met centrale airco
heel het appartement stonk naar schimmel van die airco

na 3 dagen mocht ik naar het ziekenhuis aan de infuus
en daar nog is zware medicatie bij slikken

gevolg was gewoon 'vergiftiging' van die airco die geinfesteerd was door schimmels

bandkop
20 september 2009, 21:59
1) Wacht 2-3 dagen
2) If sick => doctor .... If healthy => Good for you
3)????
4) Don't dare ask this again.

bij nummerke 4 moet eigelijk profit! staan :(

Solid Q
21 september 2009, 16:02
En wat heeft dat ook maar iets met de schimmel in de OP te maken?

Beter iets info dan niets? Verzuurde melk/schimmel, het zal allemaal wel niet zo ver van elkaar zijn. :)

skatemania
21 september 2009, 16:10
Van het moment dat je je ziek voelt dan kun je best even de dokter raadplegen, maar normaal kan dit geen kwaad aangezien het een afbreekschimmel is. (alsj begrijpt wat ik bedoel)

NotoriousP
21 september 2009, 16:18
in buitenland op mijn werk zat ik een appartement met centrale airco
heel het appartement stonk naar schimmel van die airco

na 3 dagen mocht ik naar het ziekenhuis aan de infuus
en daar nog is zware medicatie bij slikken

gevolg was gewoon 'vergiftiging' van die airco die geinfesteerd was door schimmels

Tja panama... :p

Dennoman
21 september 2009, 16:25
De huidige generatie is toch fucking geweldig.

Ik heb iets binnengekregen en ik ben bang dat het gevaarlijk is, RAP GOOGLEN! :lol:

de Waaslandwolf
21 september 2009, 20:23

Ik heb iets binnengekregen en ik ben bang dat het gevaarlijk is, RAP GOOGLEN! :lol:
Feit, ik vind het ook wel vrij tot zeer hilarisch. :p

Naradia
21 september 2009, 20:52
drink wat actimel en je kan er tegen

Van zijn leven is nen lepel rijstpap in mijnen mond gestoken, da vol schimmel stond (per ongeluk, keek niet wak at) en behalve de voze zandsmaak, niet echt negatieve effecten gehad :D

Hollow
21 september 2009, 21:25
Lol als ik zoiets zou voorhebben zou ik er zelfs niet aan denken dat het gevaarlijk/dodelijk zou kunnen zijn :lol:

Doggiedog
21 september 2009, 21:34
Ik zou u aanraden om confituur te eten waarop schimmel heeft gegroeid. Eens zien of ge dat dan nog komt beweren. :sop: Sommige schimmels scheiden namelijk giftige stoffen af, en daar kunt ge toch een mooie voedselvergiftiging van krijgen. Als er schimmel zit in uw confituur, moet ge de hele pot wegsmijten.

Wel, ze googlen het al, dus de eerste filtering is al gebeurd. Wees blij. :p

grey-turtle
21 september 2009, 21:40
Schimmel kan wel degelijk dodelijk zijn. Een verre kennis is hier ooit gestorven door een schimmel op de longen. Natuurlijk was die persoon al sterk verzwakt.

De kans echter dat deze schimmel dodelijk zal zijn voor een gezond persoon lijkt me nihil.

Zulke gevallen komen vooral voor bij mensen met een immunodeficiëntie: Immuundeficiëntie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Immunodefici%C3%ABntie)
bij Hiv-patiënten
bij mensen die aan bepaalde medicatie zitten die het immuunstelsel onderdrukt zoals auto-immuunziekten, middelen voor de chemotherapie en geneesmiddelen voor orgaantransplantaties
bij afwijkingen aan het immuunsysteem
ook bij leukemie en lymfomen.

Stabby
21 september 2009, 21:47

Dat is toch niet overdreven? Elk anderhalf uur is dat.

^MystiQ
21 september 2009, 23:22
Toch wel. Dringend professionele hulp zoeken want er zitten duidelijk een paar vijzen los

Omdat hij tien keer per dag zijn handen wast? Ik denk dat dat bij mij ook zoiets zal zijn ja. :)

Rider
22 september 2009, 06:28
Ik was ze nog meer :p

Dat heet ARBEID, jongens... uw handen worden daar dan ook zo vuil van hé. :p

Dennoman
22 september 2009, 09:15
Omdat hij tien keer per dag zijn handen wast? Ik denk dat dat bij mij ook zoiets zal zijn ja. :)
Ga dan gezellig mee hulp zoeken :)

Kan begrijpen dat men iets heeft tegen mensen die constant in hun neus graven of keihard stinken, maar die obsessieve clean freaks kunnen toch ook wel irritant zijn hoor.

Zo heb ik iemand gekend die zich 3x per dag douchte :crazy: en dan maar verschieten dat ze keirap ziek werd.

Gundor
22 september 2009, 09:21
Ik wou net een koffiedrank (melk) drinken, maar ik kreeg het niet open, dus gebruikte ik mijn tanden :p Ik proefde plots een vreemde smaak, er bleek een miniscuul gatje aan de rand te zitten en daar groeit een zwarte schimmel. Ik heb er dus een klein beetje van binnengekregen. Kan dat kwaad?

Met Google vond ik dat broodschimmel ongevaarlijk is, voor de rest kan ik niet direct iets vinden.

ik zou toch uwe mond is ontsmetten met listerine om zeker te zijn :)

Fristii
22 september 2009, 09:26
10 keer u handen wassen is toch niks mis mee? Als ge elke keer u polle wast als ge naart wc gaat, smorgens, savonds. ... Daar zijde snel zenne

Bontus
22 september 2009, 09:53
Dat is toch niet overdreven? Elk anderhalf uur is dat.
Denk gewoon dat ge nogal paranoia zijt op vlak van 'besmet' te worden.

Stabby
22 september 2009, 12:32
Denk gewoon dat ge nogal paranoia zijt op vlak van 'besmet' te worden.

Niet echt. Ik was gewoon mijn handen als ze plakkerig aanvoelen.

^MystiQ
22 september 2009, 15:23

Zo heb ik iemand gekend die zich 3x per dag douchte :crazy: en dan maar verschieten dat ze keirap ziek werd.

Haha, ja hoor, ik weet niet hoeveel keer jij naar het toilet gaat per dag maar bij mij is dat alleszins meer dan één keer. Ik was mijn handen niet op vaste tijdstippen maar na het eten en gebruik van toilet was ik mijn handen. Dat is alleszins een pak hygiënischer dan jij die uw handen niet wast nadat je naar het wc geweest bent. :)

En 3 keer per dag douchen valt gewoon op geen opzicht te vergelijken met tien keer per dag uw handen wassen, zeker als je op een dag gemiddeld 16/17 uren wakker zijt :) Wat dus wil zeggen dat 3 keer per dag uw douchen ziekelijk is en uw handen wassen dat niet is :)

Stabby
22 september 2009, 15:27

Kan begrijpen dat men iets heeft tegen mensen die constant in hun neus graven of keihard stinken, maar die obsessieve clean freaks kunnen toch ook wel irritant zijn hoor.

Ik douch 2 keer per week. Elk anderhalf uur handen wassen irritant? Gij achterlijken :lol:

Dennoman
22 september 2009, 16:16
Ik douch 2 keer per week. Elk anderhalf uur handen wassen irritant? Gij achterlijken :lol:
Het handen wassen op zich niet, wel diegenen die zagen dat het minste geringste walgelijk is.

Wel leuk dat iemand die denkt dat hij doodgaat van een beetje schimmel en het dan nog eerst googlet in plaats van een dokter te bellen mij achterlijk noemt trouwens :)

Stabby
22 september 2009, 16:18
Wel leuk dat iemand die denkt dat hij doodgaat van een beetje schimmel en het dan nog eerst googlet in plaats van een dokter te bellen mij achterlijk noemt trouwens :)

Ja hoor, ik was overduidelijk aan het panikeren en dacht dat ik ging sterven :crazy:

Ik vroeg gewoon of het kwaad kan. Als jij daar het bovenstaande uit opmaakt, dan ben je idd achterlijk ja :)

Sp66d D6mon
22 september 2009, 19:16

Schimmels zijn GEEN planten!

enZiiime
22 september 2009, 20:11
Ot paddenstoelen zijn interessanter, kan je tenminste nog iets van meemaken ^^

10x per dag handen wassen => overdreven
2x per week douche :/ nix vor mij minstens 1x dagelijks (werkdagen 2x)

Naradia
22 september 2009, 20:15
als ge u maar 3x doucht, blijven die bacteriën op u he

Stabby
22 september 2009, 20:46
Dagelijks douchen vind ik pas overdreven. Volgens elk onderzoek daaromtrent is dat volstrekt nutteloos en niet eens aan te raden. Wekelijks douchen is voldoende, zolang je dagelijks je gezicht, oksels en schaamstreek wast.

SavaB
23 september 2009, 00:18
overlaatst eens naar "Ripley's: believe it or not" gekeken (ja, ik weet het, kutprogramma, maar als superman iets presenteert werkt dat soms bezwerend). In elk geval was daar dus een gast die zijn sinussen waren aangetast door een soort broodschimmel, die normaal volledig ongevaarlijk zou zijn - natuurlijk behalve op die plaats. Die kerel had alleen nog een mond en oren over. Zijn sinussen moesten worden weggesneden, maar daarmee dus ook zijn neus en oogholten (die zitten namelijk in de weg ;) )

--> YouTube - Ripley's - Man Without a Face. (http://www.youtube.com/watch?v=_90we8ONAjQ)

Solid Q
29 september 2009, 13:25
Net een tip op het 13h Journaal

beste manier handen wassen:

30 sec wassen met koud of warm water en vloeibare zeep
daarna afdrogen met een propere handdoek, papieren doekje of lucht maar NIET met een gebruikte handdoek

Stierkoe
29 september 2009, 16:03
overlaatst eens naar "Ripley's: believe it or not" gekeken (ja, ik weet het, kutprogramma, maar als superman iets presenteert werkt dat soms bezwerend). In elk geval was daar dus een gast die zijn sinussen waren aangetast door een soort broodschimmel, die normaal volledig ongevaarlijk zou zijn - natuurlijk behalve op die plaats. Die kerel had alleen nog een mond en oren over. Zijn sinussen moesten worden weggesneden, maar daarmee dus ook zijn neus en oogholten (die zitten namelijk in de weg ;) )

--> YouTube - Ripley's - Man Without a Face. (http://www.youtube.com/watch?v=_90we8ONAjQ)
bah vies man :puke:

den uitleg was al vrij shokkerend, khad gehoopt dat ze zijn "gezicht" niet zouden tonen :(

gilbereke
3 oktober 2009, 16:52
Zulke gevallen komen vooral voor bij mensen met een immunodeficiëntie: Immuundeficiëntie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Immunodefici%C3%ABntie)
bij Hiv-patiënten
bij mensen die aan bepaalde medicatie zitten die het immuunstelsel onderdrukt zoals auto-immuunziekten, middelen voor de chemotherapie en geneesmiddelen voor orgaantransplantaties
bij afwijkingen aan het immuunsysteem
ook bij leukemie en lymfomen.

Klopt, maar neemt niet weg dat er ook schimmels zijn die gezonde mensen kunnen aantasten en doden.
Zelfde geldt voor bacteriën.

Maar idd, doorgaans moet je je weinig zorgen maken.

Omni
3 oktober 2009, 17:19
Dagelijks douchen vind ik pas overdreven. Volgens elk onderzoek daaromtrent is dat volstrekt nutteloos en niet eens aan te raden. Wekelijks douchen is voldoende, zolang je dagelijks je gezicht, oksels en schaamstreek wast.

Als ge dagelijks sport... of is dat ook overdreven?
Als ik nat in het zweet ben ben ik toch blij dat ik ne douche kan pakken, gwn mijn kleren terug aandoen zou mijn vriendin toch niet zo fijn vinden.

EagleEye
3 oktober 2009, 17:33
Denk gewoon dat ge nogal paranoia zijt op vlak van 'besmet' te worden.Hoe kunt ge nu paranoia zijn? :/ Het woord dat je zoekt is "paranoïde". :p

gilbereke
3 oktober 2009, 18:49
Als ge dagelijks sport... of is dat ook overdreven?
Als ik nat in het zweet ben ben ik toch blij dat ik ne douche kan pakken, gwn mijn kleren terug aandoen zou mijn vriendin toch niet zo fijn vinden.

Dat is een andere zaak hé.
Indien ge effectief zweer bezweet zijt dan is douchen goed, maar ge moet dan wel opletten dat niet elke keer jezelf doucht met zeep.
Douchen, gewoon afspoelen met water is al voldoende dan.

Het is vooral het gebruik van de zeep tijdens het douchen, wassen dat een probleem vormt.

enZiiime
3 oktober 2009, 19:04
Dat is een andere zaak hé.
Indien ge effectief zweer bezweet zijt dan is douchen goed, maar ge moet dan wel opletten dat niet elke keer jezelf doucht met zeep.
Douchen, gewoon afspoelen met water is al voldoende dan.

Het is vooral het gebruik van de zeep tijdens het douchen, wassen dat een probleem vormt.

Heb ik inderdaad al veel gehoord, ik MOET elke ochtend m'n douche hebben, na m'n werk ook, na een zware inspanning ook, als ik in de dag 2 uurtjes in slaap val ook :D (Ergste van al, altijd met zeep & shampoo)

Gezond zal het niet zijn, maar stinken zal ik ook niet :p (I know ik ben ziekelijk)

gilbereke
3 oktober 2009, 19:52
Heb ik inderdaad al veel gehoord, ik MOET elke ochtend m'n douche hebben, na m'n werk ook, na een zware inspanning ook, als ik in de dag 2 uurtjes in slaap val ook :D (Ergste van al, altijd met zeep & shampoo)

Gezond zal het niet zijn, maar stinken zal ik ook niet :p (I know ik ben ziekelijk)

De huid is een eerste belangrijke barriere tegen pathogenen en indien je telkens zeep gebruikt, ga je eigenlijk de beschermende "vetlaag" op je huid beschadigen.
Dit is niet zo goed.

Een simpel voorbeeld hiervan is het probleem waar veel mensen, die vaak hun handen (moeten) wassen, mee kampen in de winter: kloven op de handen.
De raad die dan gegeven wordt, is het insmeren van de handen met gels of cremekes...
Juist om uw huid terug vochtig, vettiger te maken.
(uitzonderingen buiten beschouwing gelaten van mensen die van nature een droog vel hebben).

Doet er mij trouwens aan denken: Mr_Anderson , 10 keer per dag je handen wassen is echt niet zo overdreven als je denkt.
Als je bv per dag al 5-7 keer naar toilet gaat, zit je sneller aan 10 dan je denkt.

Verder is er nog een andere reden waarom te vaak zeep gebruiken niet goed is: allergie.

Mensen kunnen allergisch gaan worden na verloop van tijd als ze te veel zeepkes gebruiken.
Maar dit zijn wel uitzonderingen.

Het punt blijft: douchen is ok en zeepkes ook, maar doe het met mate.
Elke dag douchen moet niet, doe je het toch: gebruik dan gewoon water, spoel jezelf af en gebruik zeep echt als het nodig is: na een zware inspanning of als je echt zweet.

makila
3 oktober 2009, 22:33
Net een tip op het 13h Journaal

beste manier handen wassen:

30 sec wassen met koud of warm water en vloeibare zeep
daarna afdrogen met een propere handdoek, papieren doekje of lucht maar NIET met een gebruikte handdoek
Klopt. Je mag je handen zelfs wassen met super-zeep. Als je nadien een gebruikte handdoek vastgrabbeld om je handen mee af te kuisen dan heb je na het wassen zelfs meestal méér slechte bacteriën op je handen dan vóór het wassen van de handen. Een gebruikte handdoek is namelijk een broeihaard van slechte bacteriën.

Stabby
4 oktober 2009, 02:55
Klopt. Je mag je handen zelfs wassen met super-zeep. Als je nadien een gebruikte handdoek vastgrabbeld om je handen mee af te kuisen dan heb je na het wassen zelfs meestal méér slechte bacteriën op je handen dan vóór het wassen van de handen. Een gebruikte handdoek is namelijk een broeihaard van slechte bacteriën.

Dat hangt er toch vanaf hoe lang de handdoek al gebruikt is? Een handdoek die elke dag wordt verversd is toch geen broeihaard van bacteriën zeker.

grey-turtle
5 oktober 2009, 22:21
Klopt, maar neemt niet weg dat er ook schimmels zijn die gezonde mensen kunnen aantasten en doden.
Zelfde geldt voor bacteriën.

Maar idd, doorgaans moet je je weinig zorgen maken.

Kan je me dan een voorbeeld geven van zo'n schimmel?

Tiediiee
5 oktober 2009, 22:57

Eigenlijk een heleboel aangezien de schimmels behoren tot de Fungi waar ook de zwammen bijhoren. Microscopisch - macroscopisch. Nu feit is dat in onze streken daar maar weinig kans op is. Ga je eerder naar landen zoals Egypte en je wordt daar besmet met één of andere bacterie/schimmel dan zal je het wel snel merken.

@ Stabby, als het een verse handdoek is zijn er idd minder m.o. aanwezig. Nu het hangt allemaal af wat je met die handdoek allemaal doet.

Ivm handen wassen. Wij hebben eens de test gedaan op school (enkele jaren terug tijdens de les micro biologie). ->
30sec de handen onder de kraan;
30sec inwrijven met zeep;
30sec handen terug onder de kraan en daarna afdrogen.

Daarna met een soort van speciale gel de handen inwrijven en met een lamp over uw handen gaan. Ongeloofelijk op hoeveel plaatsen de handen nog niet proper waren. Voornamelijk rond de nagels en polsen. :)

Anyways, thank god we have them!

Cin
6 oktober 2009, 00:07

Schimmelinfecties bij gezonde personen is op zijn minst zeldzaam te noemen.

Een voorbeeld van infectie bij gezonde mensen is tinea pedis (athlete's foot), dat te wijten is aan een slechte hygiëne of veel blootvoets lopen in een natte omgeving.

Schimmelinfectie bij een gezonde persoon is bijna onmogelijk. Je hebt altijd schimmels in je lichaam (Candida, Cryptococcus, Aspergillus fumigatus...) Het is pas wanneer je immuunsysteem onderdrukt geraakt dat de balans tipt en de schimmelinfectie schadelijk wordt, of (en dan vooral in het geval van Cryptococcus) dodelijk.

Je hebt ook nog schimmels die mycotoxines produceren zoals aspergillus, stachybotrys, zwarte schimmel en penicillium. Maar hoe 'ziek' je daarvan wordt hangt af van hoeveel sporen je ingeademd hebt, hoe lang, ... Zij kunnen je ziek maken maar indien je immuunsysteem op peil is kunnen ook deze schimmels zich niet in je lichaam manifesteren.

gilbereke
10 oktober 2009, 13:18

Valt te zien wat je bedoelt met schimmels.
Paddestoelen zijn ook schimmels en daar heb je er echt wel enorm dodelijke bij.
Nu dat wist je al.
Als je denkt aan de "andere" schimmels , dus de niet paddestoelachtigen (als ik het zo mag zeggen) dan zijn daar ook wel voorbeelden dan. Nu doorgaans zijn ze vooral dodelijk voor zwakkere mensen of indien je te lang blijft blootgesteld.
een voorbeeldje kan je hier vinden: Deadly Fungus in B.C. | CBC News:The National (http://www.cbc.ca/national/blog/video/environmentscience/deadly_fungus_in_bc_1.html)
of hier:
Ziekenhuis Apeldoorn vrij van dodelijke schimmel - Binnenland - de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article345025.ece/Ziekenhuis_Apeldoorn_vrij_van_dodelijke_schimmel)

Er zijn echter veel schimmels die medische relevantie hebben zoals hierboven al besproken.
Maar echt er van sterven is eerder zeldzaam (juist omdat er tijdig hulp gezicht wordt doorgaans), maar men mag de invloed van de schimmels niet onderschatten en zeggen dat enkel zwakkeren ervan sterven is in mijn ogen een onderschatting: men sterft erdoor omdat men zich niet snel genoeg laat verzorgen.
Een sterk persoon (of gezond persoon) zal indien deze tijdens naar een dokter gaat kunnen genezen... maar doet die dat niet, is die persoon er ook aan voor de moeite.

Maar algemeen: schimmels zijn doorgaans niet dodelijk tenzij je te lang blootgesteld blijft of niet tijdig hulp zoekt of wanneer je verzwakt bent door vb ziekte of ouderdom.

Dit neemt niet weg dat je voorzichtig moet zijn.
Heel vaak hebben mensen het niet door dat ze besmet zijn. Dit gebeurt af en toe bij mensen die wonen in huizen waar er nogal veel vocht is. Daar groeien schimmels op (die 99% van de keren geen kwaad kunnen) die in sommige gevallen voor chronische problemen kunnen zorgen zoals vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid. Deze symptomen worden vaak niet gelinkt aan schimmels en doorgaans kan het jaren duren eer de persoon eraan bezwijkt (indirect : de schimmelinfectie maakt de persoon zwakker en maakt deze meer vatbaar voor andere ziektes).

Redhunter
10 oktober 2009, 20:52
De huid is een eerste belangrijke barriere tegen pathogenen en indien je telkens zeep gebruikt, ga je eigenlijk de beschermende "vetlaag" op je huid beschadigen.
Dit is niet zo goed.

Om misverstanden te vermijden: Het is een dun laagje 'olie'. Want mensen associeren vet algauw met iets onder de huid.

Alleen die olie-/vetlaag is niet zo belangrijk. De bacterien daarin echter wel. Er leven miljoenen goedaarige bacterien op onze huid, die de splitsing van kwaadaardige bacterien afremmen omdat er simpelweg 'geen plaats' is. (Zelfde techniek wordt in de darmen toegepast)

Als je bv per dag al 5-7 keer naar toilet gaat,

Weet iemand eigenlijk waarom zeep ons helpt bij ons verweer? Dacht dat zeep bassisch was en bacterien zich daar juist goed in kunnen vermenigvuldigen?... En voor zover ik weet kunnen we lysosymen (eiwitten die celwand van bacterien aantasten) niet herproduceren.
Wiki weet het ook niet...

tom1
10 oktober 2009, 21:09
Zeep tast hun membraansysteem aan

Redhunter
11 oktober 2009, 11:52
Zeep tast hun membraansysteem aan

Weet je toevallig ook welke stof dat doet?

EvilTwin
11 oktober 2009, 16:05

Da zijn dan ook geen klein beestjes niemeer he. Bovendien zijn die meestal gewapend, dus opletten!

gilbereke
11 oktober 2009, 16:57
Om misverstanden te vermijden: Het is een dun laagje 'olie'. Want mensen associeren vet algauw met iets onder de huid.

Alleen die olie-/vetlaag is niet zo belangrijk. De bacterien daarin echter wel. Er leven miljoenen goedaarige bacterien op onze huid, die de splitsing van kwaadaardige bacterien afremmen omdat er simpelweg 'geen plaats' is. (Zelfde techniek wordt in de darmen toegepast)

Komt op hetzelfde neer als ik zei.
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk: het draait om het geheel en niet enkel het vet of de olie.

Al is die olie wel vrij belangrijk en denk dan terug aan het verhaal van kloven etc..... ==> die olie is echt essentieel , niet enkel om bacterien (goede) op je huid te houden, maar ook om je huid soepel, vochtig te houden.

5-7 keer per dag naar het toilet is toch niet zo raar? Je moet uw handen ook wassen nadat ge geplast hebt...

Weet iemand eigenlijk waarom zeep ons helpt bij ons verweer? Dacht dat zeep bassisch was en bacterien zich daar juist goed in kunnen vermenigvuldigen?... En voor zover ik weet kunnen we lysosymen (eiwitten die celwand van bacterien aantasten) niet herproduceren.
Wiki weet het ook niet..

Is gewoon hygiene: handen wassen en zo bacterien of vuil wegspoelen.
Is gewoon een mechanische spoeling.
Dat de zeep de membranen aantast enzo , dat is deels waar, maar niet echt belangrijk of althans minder belangrijk dan de mechanische werking. Tenzij ik mij hier over vergis al dacht ik toch dat dit zo was.

Redhunter
11 oktober 2009, 20:55
Komt op hetzelfde neer als ik zei.
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk: het draait om het geheel en niet enkel het vet of de olie.

Al is die olie wel vrij belangrijk en denk dan terug aan het verhaal van kloven etc..... ==> die olie is echt essentieel , niet enkel om bacterien (goede) op je huid te houden, maar ook om je huid soepel, vochtig te houden.
.

k...waar :p

5-7 keer per dag naar het toilet is toch niet zo raar? Je moet uw handen ook wassen nadat ge geplast hebt...

5-7 keer?...ik ga 's morgens en 's avonds eens naar het toilet...en dat is alles...ken niet echt iemand die 5 keer of meer per dag naar het toilet gaat...

Hoe mensen kunnen verschillen :)

Is gewoon hygiene: handen wassen en zo bacterien of vuil wegspoelen.
Is gewoon een mechanische spoeling.
Dat de zeep de membranen aantast enzo , dat is deels waar, maar niet echt belangrijk of althans minder belangrijk dan de mechanische werking. Tenzij ik mij hier over vergis al dacht ik toch dat dit zo was.

Mijn vraag was eerder: welke stof(fen) zorgen ervoor dat zeep hygienisch is.
En waarom zeep basis is als dat jusit goed is om abcterien in te kweken?

Stabby
11 oktober 2009, 21:04
5-7 keer?...ik ga 's morgens en 's avonds eens naar het toilet...en dat is alles...ken niet echt iemand die 5 keer of meer per dag naar het toilet gaat...

:lol: Dat geloof je toch zelf niet?

moehaa!
11 oktober 2009, 21:13
:lol: Dat geloof je toch zelf niet?

Zwangere vrouwen niet inbegrepen natuurlijk:p.

Nee serieus, ik hou nu niet echt het urineer gedrag van anderen in de gaten maar ik ga toch ook maar 3 keer ofzo per dag.

Stabby
11 oktober 2009, 21:28
Zwangere vrouwen niet inbegrepen natuurlijk:p.

Nee serieus, ik hou nu niet echt het urineer gedrag van anderen in de gaten maar ik ga toch ook maar 3 keer ofzo per dag.

Dat is wel weinig en wijst erop dat je niet genoeg drinkt. Ik drink 1,5-2 liter water per dag, dan kom je toch echt uit op minstens 5x per dag.

moehaa!
11 oktober 2009, 21:40
Dat is wel weinig en wijst erop dat je niet genoeg drinkt. Ik drink 1,5-2 liter water per dag, dan kom je toch echt uit op minstens 5x per dag.

Dat ik te weinig drink betwijfel ik, ik let er namelijk ook zelf op dat ik genoeg drink.

gilbereke
12 oktober 2009, 13:08
k...waar :p

Hoe mensen kunnen verschillen :)

?

Dan ga je toch echt weinig.
Bij een normaal patroon heb je 1 tot 3 keer per dag stoelgang.
Dit is dan nog niet gesproken over urineren.
Normaal moet je toch 2 tot 3 keer per dag nog eens extra urineren.
Nu mensen verschillen hierin, maar je zou toch genoeg vocht moeten opnemen en als jij maar 1-2 keer per dag naar het toilet gaat, heb ik toch vragen bij het drinken...
Nu goed, misschien ben jij gewoon zo iemand die weinig naar het toilet moet, kan best.

Mijn vraag was eerder: welke stof(fen) zorgen ervoor dat zeep hygienisch is.
En waarom zeep basis is als dat jusit goed is om abcterien in te kweken?

het effect van zeep is dat het gewoon helpt om (via mechanische weg) bacterien en vuil te verwijderen. Hoe doet zeep dit, wel doordat zeep gewoon de olie en de vetten en het vuil "incapsuleert" ga je zo het vuil en bacteriej verwijderen.
Je wast eigenlijk gewoon je handen: je maakt ze properder dan ze al waren, je zorgt er gewoon voor dat er "minder" vuil op je handen zit en zo verlaag je de kans op ziekte.
Merk wel op: je handen zijn niet 100% gedesinfecteerd.. zeep doet dit niet en hoeft dit niet te doen.
Het wassen van handen is gewoon een algemene hygeniene die mensen nodig hebben om beter beschermd te zijn.
Gewone zeep heeft niet echt een invloed op bacterien, toch niet in die mate dat je bacterien doodt: je verwijdert ze ,maar doodt ze niet.

Het gaat er gewoon om om de populatie aan bacterien en vuil tot op een voldoende laag niveau te brengen zodat ze geen schade kunnen aanrichten.
Dus niet om alles af te doden.

En waarom bestaat zeep uit een base? welnu zeep bestaat niet echt uit een base alleen. Zeep bestaat uit een base en een zuur. In feite wordt zeep zo gemaakt dat het vetten kan oplossen of losmaken en zo je handen kan helpen te onvetten, reinigen. In feite is zeep gewoon zo gemaakt dat het vuil en vet kan vewidjeren en daar heb je nu eenmaal bepaalde stoffen zoals basen en zuren voor nodig.
De reden waarom het gehele product basisch is, is waarschijnlijk om productietechnische of economische redenen.

Tegenwoordig kan je echter ook ph neutrale zepen kopen...Die zijn dan wel duurder.

Redhunter
12 oktober 2009, 20:58
Dan ga je toch echt weinig.
...
Tegenwoordig kan je echter ook ph neutrale zepen kopen...Die zijn dan wel duurder.

Thx voor de uitleg. ;)

En wat dat urineren betreft...
ik ga dan echt gewoon weinig naar het toilet :p

'smorgens plas ik alleen en 's avonds beiden

Wat ik drink (werkdag):

'smorgens :1-2 mokken melk
tussendoor: wat water (ongeveer 20cl, gewoon om wat binnen te hebben)
'smiddags : fruitsap 33cl
4 uur: 1-2 mokken melk
avond: 1-2 glazen water
voor slapen gaan: 1-2 mokken melk

Ik drink wel bijna nooit van alles 2mokken/glazen op een dag.
Ik denk niet dat ik te weinig vocht binnen krijg... toch nog nooit iets van gemerkt/last van gehad

grey-turtle
12 oktober 2009, 21:38
Bedankt voor de antwoorden C|n en gilbereke.
Ik wist niet dat de aspergillus schimmel gevaarlijk kon zijn voor mensen met een normaal werkend immuunsysteem.

gilbereke
15 oktober 2009, 19:18
Thx voor de uitleg. ;)

En wat dat urineren betreft...
ik ga dan echt gewoon weinig naar het toilet :p

'smorgens plas ik alleen en 's avonds beiden

Wat ik drink (werkdag):

'smorgens :1-2 mokken melk
tussendoor: wat water (ongeveer 20cl, gewoon om wat binnen te hebben)
'smiddags : fruitsap 33cl
4 uur: 1-2 mokken melk
avond: 1-2 glazen water
voor slapen gaan: 1-2 mokken melk

Ik drink wel bijna nooit van alles 2mokken/glazen op een dag.
Ik denk niet dat ik te weinig vocht binnen krijg... toch nog nooit iets van gemerkt/last van gehad

Zolang ge maar 1.5 tot 2 liter vocht per dag inneemt is het goed.

Nuja, jij hebt dan gewoon het geluk (als je het zo kan noemen) dat je weinig naar het toilet moet.
Zolang je het niet actief inhoudt, is er niks aan hand, vermoed ik toch.