PDA

Volledige versie bekijken : Algemeen datum & tijd - BIOS

Tha Soul
8 september 2009, 11:50
Ik heb sinds een week een redelijk irritant probleem:
iedere keer als ik mijn pc opstart, komt er een DOS-scherm op dat zegt:
uw BIOS-instellingen staan niet juist.
U moet datum en tijd instellen.
Druk op F1 om in setup uw instellingen te wijzigen.
Druk op F2 om verder op te starten zonder instellingen te wijzigen.

En dan staat de datum in BIOS op 01/01/2001.
En het uur staat op 00:00:00.
Ik heb al verschillende keren de datum en tijd terug gezet (zowel in BIOS als in windows zelf), ma iedere keer da de pc volledig uitgestaan heeft, moet ik da opnieuw doen. (Als ik vanuit windows heropstart doe, moet ik het nie doen heb ik al gemerkt)

Iemand enig idee hoe dit zou komen?

Alvast bedankt!

Yank
8 september 2009, 12:28
Waarschijnlijk is de batterij op je moederbord leeg.
Gaat het over een desktop of laptop?

Indien desktop: trekt je vaak de stekker uit (of de knop bij de verdeelstekker uitzetten) zodat de pc effectief zonder stroom zit?

Exit
8 september 2009, 12:38
bios batt vervangen ja

Tha Soul
8 september 2009, 13:26
Tis idd een desktop en ik zet idd ook meestal de knop van de verdeelstekker af, wneer ik de pc nie gebruik. Kan da kwaad dan? Ik doe da al redelijk lang eigelijk. :D
Waar kan ik zo een batterij halen voor het moederbord en kan ik da gewoon zelf vervangen ja? (Ik ben nie zo ne hardware-held :p)
Moet ik ergens op letten of zijn da allemaal dezelfde batterijkes?

Thx in ieder geval!

apex^
8 september 2009, 13:55
Pc openvijzen en opt moederbord (de grootsten chip waar alle andere chips opzitten :p)

Dit (http://www.tomshardware.hu/mainboard/06q2/060522/images/asus_975x_cmos_battery.jpg) batterijtje eruithalen en nieuwke kopen

MrZodiac
8 september 2009, 13:56
Tis idd een desktop en ik zet idd ook meestal de knop van de verdeelstekker af, wneer ik de pc nie gebruik. Kan da kwaad dan? Ik doe da al redelijk lang eigelijk. :D
Waar kan ik zo een batterij halen voor het moederbord en kan ik da gewoon zelf vervangen ja? (Ik ben nie zo ne hardware-held :p)
Moet ik ergens op letten of zijn da allemaal dezelfde batterijkes?

Thx in ieder geval!

Normaal zijn dat allemaal dezelfde batterijen. Ik heb er zo nog nieuw liggen.
GP CR2032 (http://www.openstore.be/welkom/batterijen/knoopcellen/gp-cr2032.html?flypage=flypage_new.tpl)

zie dat je van kuringen bent, dus afhalen kan ook :)

Exit
8 september 2009, 19:02
is ofwel cr2032 ofwel cr2025

overal te krijgen
brico, colruyt, ....

en neen kan geen kwaad, enkel dat wanneer spanning op pc blijft dat bios batt niet gebruikt wordt maar de voeding, gaat de spanning af dan wordt de batt gebruikt
dus enige dat er gebeurt is dat de batt sneller leeg is ...

Tha Soul
9 september 2009, 12:43
Ok, allemaal bedankt voor de info.
Ik heb de stekkerblok nu niemeer uitgezet en wneer ik de pc opstart, krijg ik geen melding meer van BIOS, hij start gewoon door naar windows, datum en tijd staan juist. Laadt die batterij ook terug op? Dus als ik nu bv. een week de stekkerblok nie afzet, laadt dan de batterij continue terug op? Zodat ik na die week de stekkerblok weer kan afzetten voor x-aantal tijd?
Of kan ik best een nieuw batterijke insteken?

Exit
9 september 2009, 13:23
nope, is geen herlaadbare batt.

gewoon batt eruit klikken en nieuwe erin.

skatemania
9 september 2009, 15:09
Batterij laad niet op neen... het verschil is dat deze niet gebruikt wordt als de voeding blijft aanstaan :)